Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

zprávy ze všech pivovarů

Žižkovák, který dobyl Brno

Publikováno:před rokemZdroj:Ekonom iHNedHauskrecht

Zkušený sládek Petr Hauskrecht po desítkách let opustil práci ve velkých pivovarech. Od loňského roku vaří v Brně vlastní pivo.

Loni přibyl na brněnské pivní mapě další minipivovar. Nejde ale o žádný další pokus domácích vařičů piva prorazit na trhu. V cihlové budově v areálu bývalých brněnských jatek začal vařit vlastní pivo Petr Hauskrecht. Zkušený sládek, který během své dlouhé kariéry stavěl na nohy hned několik velkých českých pivovarů, se po letech rozhodl spolu se dvěma společníky otevřít vlastní podnik.

Hauskrecht je v Brně pojmem. Více než deset let strávil v místním Starobrnu, teď se během necelého roku dokázal prosadit i se svou značkou. Už letos překonal původní plán - místo 2,4 tisíce hektolitrů piva jich uvaří 2,8 tisíce. Cíle má ale vyšší - kapacita pivovaru umožňuje výstav až osm tisíc hektolitrů.

Když cesta na zámek končí v podzámčí

Publikováno:před rokemZdroj:Ekonom iHNedFrýdlant

Zámecký pivovar Frýdlant povstal z trosek. Majitel Marek Vávra chce navrátit jeho zašlou slávu.

Přesně před rokem uvařili první pivo. Možná tím, že pamatovali na starý pivovarnický zvyk a první várka Albrechtů se loni v červenci vypila přímo na nádvoří pivovaru a čepovalo se zadarmo, si Zámecký pivovar Frýdlant zajistil úspěšnou budoucnost. Alespoň zatím to tak vypadá. "Mým cílem bylo uvařit do konce roku 2014 tisíc hektolitrů piva a stát se tak malým pivovarem. To se mi povedlo," pochvaluje si velmi slušný rozjezd majitel obnoveného frýdlantského pivovaru Marek Vávra a pro letošek si dává další cíl. "Do konce letošního roku bych chtěl pokořit hranici pěti tisíc hektolitrů," říká odhodlaně.

S vínem to nešlo, tak začal vařit pivo

Publikováno:před rokemZdroj:Ekonom iHNedRadniční Jihlava

Pátým rokem provozuje firma vedená Miroslavem Tomancem minipivovar v centru Jihlavy. Během té doby vyzkoušela tři desítky různých piv.

Původně bylo mým snem vyrábět vlastní víno, říká spoluvlastník firem Fabes a Jihlavský radniční právovárečný pivovar Miroslav Tomanec. Avšak přírodní podmínky na Jihlavsku nejsou pro pěstování vína zrovna vhodné. Proto se rozhodl pro náhradní variantu - začal vařit pivo.

Jihlavský radniční minipivovar zahájil provoz před čtyřmi lety. Jeho piva Ignác, Zikmund, Jiskra i další si za tu dobu získala nemálo fanoušků. Povědomí o firmě vzrostlo i díky ocenění Minipivovar roku 2014, které jihlavským maloproducentům udělilo Sdružení přátel piva.

Ležák je chlapská záležitost. Naše "ejly" si dají i ženy

Publikováno:před rokemZdroj:Ekonom iHNedLucky Bastard

Brněnský pivovar Lucky Bastard sází výhradně na svrchně kvašená piva. Nabízejí prý větší rozmanitost.

Když se řekne minipivovar, mnoha lidem se vybaví spíš garáž nebo sklep s improvizovaným vybavením než moderní "naleštěný" provoz lišící se od velkých pivovarů jen svými rozměry. A přesně tak (zatím) vypadá minipivovar Lucky Bastard: sídlí v suterénu činžovního domu v ulici nedaleko centra Brna. Stačí sejít několik schodů a návštěvník stojí v samém srdci produkce, u dvou varen, které na první pohled nejsou sériové výroby. "Celá varna je postavena podle našeho vlastního návrhu. Sami jsme ji nakreslili, konzultovali s dalšími sládky, jestli bude fungovat, a nakonec si ji nechali svařit u odborné firmy," vzpomíná sládek Jan Grmela.

Naše pivo nechutná dvěma lidem ze sta

Publikováno:před rokemZdroj:Ekonom iHNedPermon

Sokolovský pivovar Permon se od svého vzniku už dvakrát rozšiřoval. S ležáky i svrchně kvašenými pivy sklízí úspěchy i v zahraničí.

Není to první podnikatelské dobrodružství, do kterého se Ladislav Sás pustil. Majitel sokolovského pivovaru Permon dokázal peníze vydělat díky společnosti Systém net line, která se řadu let zabývá telekomunikacemi a je jedničkou v poskytování internetu v Sokolově. Právě její úspěch umožnil Ladislavu Sásovi nákladné mnohamilionové investice do pivovaru. Jak ho ale napadlo přejít do oboru, který snad nemůže být informačním technologiím vzdálenější?

Vaříme to, co sami rádi pijeme

Publikováno:před rokemZdroj:Ekonom iHNedClock

Potštejnský Clock se za pouhý rok fungování vyšvihl mezi nejvýše oceňované české minipivovary.

Ještě před dvěma lety měli lidé východočeský Potštejn spojený výhradně s malebnou zříceninou hradu či barokním zámkem, případně pověstí o zlatém pokladu, který má ukrývat místní podzemí. Historické památky jsou lákadlem dodnes; od loňského léta ale přibyl další důvod, proč si název obce zapamatovat. Po sto letech se tu v budově bývalého pivovaru začalo opět vařit pivo. A nutno dodat, že pivo výborné.

Na to, aby se dostal do povědomí pivních fajnšmekrů, stačil minipivovaru Clock rok. Už letos v únoru získal ocenění Zlatá pivní pečeť pro nejlepší pivo typu India pale ale (IPA) a ve specializovaných pivnicích se zařadil do žádané stálé nabídky. "Nápad založit pivovar jsme dostali společně se sládkem Jakubem Sychrou už před čtyřmi nebo pěti lety. A jak jinak než v hospodě, kde jsme nebyli spokojeni s pivem," vzpomíná na začátky dnes už dobře zaběhnutého byznysu jednatel pivovaru Jiří Andrš. V počátcích se oba nadšenci vrhli na domácí pokusy o vaření piva. "Chutnalo nejen nám, ale i dalším lidem, a tak jsme si uvědomili, že by nás tato práce mohla nejen bavit, ale také živit," dodává Andrš.

Přijďte!? Pivovary chtějí vrátit štamgasty do hospod

Publikováno:před rokemZdroj:Deník.czAutor:Vilém Janouš

Zpátky do hospod! Tak nějak by se dal vyložit vzkaz českých pivovarů, které přestaly jen smutně přihlížet, jak hospodským ubývají hosté. Nyní zahajují akce, které by měly štamgasty do restaurací znovu nalákat. Vypadá to, že o zákazníky se svede lítý boj.

Trend posledních let se pro výrobce piv a jejich odběratele nevyvíjel příliš dobře. Češi si totiž pivo stále častěji kupují v obchodech a nic nenasvědčuje tomu, že by se na tom mělo něco změnit. Loni byl podíl prodeje piva v restauracích podle údajů Českého svazu pivovarů a sladoven 41 procent. Přitom ještě před rokem 2009, kdy byla zvýšena spotřební daň, tento podíl představoval 51 procent. „Český konzument bedlivě zvažuje, jestli zajít do restaurace, nebo si koupit levnější pivo v supermarketu," vysvětlil předseda svazu František Šámal.

Už před časem třeba plzeňský Gambrinus provedl mezi restauracemi vlastní průzkum, z něhož například vyplynulo, že 44 procent hospodských by chtělo hosty přilákat na širší nabídku piv.

Pivovar nakonec vymyslel vlastní strategii, jak v restauracích zvýšit prodej. „Úplně oddělujeme produkci pro obchody a pro hospody. To znamená, že v obchodech si zákazník nekoupí naše piva, která se čepují v restauracích," přiblížil obchodní ředitel společnosti Tomáš Mráz.

Tvrdí, že se pivovaru tato strategie už nyní vyplácí. „Jsme jediní na trhu, kterým se podařilo růst," pochlubil se.
Vůbec celý Plzeňský Prazdroj, pod něhož značka Gambrinus spadá, začal sázet na větší rozmanitost piv, která hosté najdou na čepu. 
„I když v pivní kategorii stále hraje prim ležák plzeňského typu (více než 95 procent objemu naší výroby), díky novinkám a nejrůznějším speciálům se podařilo přilákat pozornost a získat sympatie 
i konzumentů nepivařů, což přispívá k dalšímu rozvoji celé pivní kategorie," uvedla mluvčí pivovaru Kateřina Krásová.

Reakce na minipivovary
Přímo to nepřiznají, ale velké pivovary už musely nějak reagovat na stále rostoucí počet minipivovarů, které do českých hospod chrlí piva nejrůznějších typů. Sice tři stovky těchto podniků zaujímají jen 1,2 procenta trhu, ale jejich podíl stále roste. Jen loni uvařily o 30 procent více piva než v roce 2013. Díky malým objemům mohou více experimentovat a vařit různé speciály, které do restaurací lákají množství zákazníků.

Pozadu ovšem nechtějí zůstat ani menší pivovary, 
i když jejich možnosti jsou omezenější. „Do hospod lidi lákáme především na kvalitní pivo ze sedmi regionálních pivovarů, které vaří pivo tradičním řemeslným způsobem a vedle běžných typů piv nabízí i širokou škálu speciálů," řekla mluvčí Pivovarů Lobkowicz Renata Melíšková.

Například Pivovar Uherský Brod, který letos slaví 120 let od první várky, chce zákazníky v restauracích udržet i trochu jinak. Pokud si koupí čtyři piva, jako dárek k tomuto jubileu dostanou jedno pivo zdarma.

Úplně jinou strategii, jak do restaurací zákazníky nalákat, včera ohlásil pivovar Staropramen. Navíc by si rád ukousl podíl i na restauracích, které zásobuje konkurence. Pivovar míní spolu se společností O2 hospodám a barům nabídnout takzvané Sportovní kino, tedy 37 televizních kanálů, na nichž by návštěvníci mohli sledovat řadu prestižních domácích 
i zahraničních sportovních soutěží.

Pokud se provozovatel rozhodne si Sportovní kino pořídit, firma mu za smluvený odběr piva nabídne slevu. „Věříme, že podstata pivní kultury je v hospodách. Štamgastů je čím dál méně, méně je i náhodných zákazníků. Věříme, že Sportovní kino lidi do hospod naláká. Hodláme cílit 
i na zákazníky konkurence," řekl Jan Matějů ze Staropramenu.

Pivovar vychází i ze zkušeností z Velké Británie, podle níž stoupne spotřeba piva 
o osm procent, pokud v restauraci běží televize. „Může se zdát, že to není moc, ale v objemu prodaného piva to není malé číslo," doplnil.
Úroda nic moc

Loni se v Česku vyrobilo 19,6 milionů hektolitrů piva, 
k čemuž pivovary potřebovaly asi tisíc tun chmele. Výrobu by tedy neměla ohrozit ani nepříliš příznivá zpráva od chmelařů, podle nichž bude letošní úroda pod dlouhodobým průměrem. Ještě minulý měsíc odhadovali, že sklidí 5500 tun chmele, ale nyní museli svůj odhad poopravit. „Při aktuální předpovědi počasí a průběhu sucha je dnes reálnější odhad ve výši 4500 tun," řekl Zdeněk Rosa 
z Chmelařství Žatec.

Situaci by mohly zvrátit jen srážky, což ale aktuální předpověď neslibuje. Navíc Svaz pěstitelů chmele upozorňuje, že chmel se pěstuje v sušších oblastech. Například Žatecko se nachází ve srážkovém stínu Krušných hor, suchá je také oblast na Rakovnicku. Nicméně se suchem se letos potýkají všechny tři pěstitelské regiony v České republice. „Loni byly hlávky Sládka nezvykle veliké, letos kvůli suchu budou menší," přiblížil sládek pivovaru Gambrinus Pavel Zítek.

Sládkem myslel odrůdu chmele, ze kterého firma vaří pivo od roku 1994. Nicméně 
s jejím šlechtěním začal Chmelařský institut v Žatci už v 70. letech minulého století.

Pivní revoluce v Česku: Rozmach minipivovarů může zbrzdit jen nedostatek chmelu

Publikováno:před rokemZdroj:Ekonom iHNedAutor:Jan Němec

Minipivovar Berko Bernatice, Olivův pivovar Dolní Břežany, Minipivovar U Lenocha, Zámecký pivovar Sobotín, Minipivovar Příšov... A k tomu 36 dalších nových jmen. Jen od loňského srpna, kdy týdeník Ekonom otiskl první speciál zabývající se vývojem českého pivního trhu - a především nově vznikajícími minipivovary -, se začalo pivo vařit celkem na 41 místech.

Poněkud se tak sice zpomalilo tempo z předešlého roku, kdy v průměru vznikal více než jeden nový minipivovar týdně, stále jde ale o nevídaný rozkvět oboru, v němž se dnes dokáže uživit přes 330 hráčů.

"Strop" českého pivního boomu se zdá být v nedohlednu. Sami malí výrobci piva tvrdí, že si příliš nekonkurují a na trhu je dostatečně velká poptávka, která dokáže uživit všechny. Mezi sládky panuje spíše přátelství, či alespoň kolegialita – scházejí se, ochutnávají svá piva, ale umí si i pomoct s recepturami nebo technologickými postupy.

"Známosti" mezi lidmi z minipivovarů potvrzuje i osobní zkušenost Ekonomu. Když cestoval po minipivovarech, donesla se do frýdlantského Albrechta zpráva o tom, že dva redaktoři Ekonomu právě pomáhají v brněnském Lucky Bastardu skládat do sklepa pytle se sladem, během několika minut.

Také majitel a šéf sokolovského pivovaru Permon Ladislav Sás potvrzuje, že se s mnoha sládky či majiteli konkurenčních podniků zná. I proto předpovídá, že pokud něco omezí rozmach minipivovarů, nebude to konkurence jako taková, ale nedostatek surovin.

Pro svrchně kvašená piva typu ale, na která se mnoho minipivovarů specializuje, se používají speciální americké chmely a s rostoucím zájmem je třeba je objednávat se stále větším předstihem. "Objednáváme na rok i více dopředu. Odhaduji, že na chmelu se boom zastaví – jednoduše ho nebude dost pro všechny," konstatuje Sás.

Úspěch minipivovarů dokazuje i další fakt. Přestože segment představuje pouhé jednotky procent českého pivního trhu (pro srovnání, minipivovary vaří do 10 tisíc hektolitrů ročně, velké je počítají až na miliony), větší hráči si jej začínají všímat.

Bez zajímavosti není, že proti velkým pivovarům nemají majitelé či sládci minipivovarů často výhrady. Dobrou plzní většinou nepohrdnou.

Problém velkých pivovarů podle nich může spočívat v nedbalé péči o výčepní zařízení ve většině hospod. Jak potvrzuje Petr Hauskrecht ze stejnojmenného pivovaru, občas v restauracích naráží na hrozné podmínky.

"Měl jsem reklamaci, že mi pivo smrdí slivovicí. Jel jsem se do hospody podívat s vlastní pípou, narazil sud a všechno bylo v pořádku. Nakonec jsme zjistili, že pivo načichlo kvůli tomu, že se tlačilo vzduchem, který kompresor nasával na dvoře. Byla tam palírna," vypráví sládek.

Malé pivovary si proto úroveň hospod hlídají. Ty velké to kvůli logistice důkladně dělat nemohou, na což pak může doplatit kvalita piva. "Když si dáte sebelepší pivo v zaplivané čtyřce, kde se nestarají o výčepní zařízení, bude prostě vždycky hnusné," uzavírá Jan Grmela z pivovaru Lucky Bastard.

Staropramen se spojil s O2 a společně dodají do hospod sportovní přenosy

Publikováno:před rokemZdroj:MarketingSales.czStaropramen

Staropramen a O2 představili projekt s názvem Sportovní kino. Hospodští se jeho prostřednictvím dostanou mj. ke všem sportovním kanálům včetně v současnosti promovaného 02 Sport.

Se startem anglické Premier League i předkol evropské Champions League zahajuje svou novou nabídku pro provozovatele hospod, barů a restaurací Staropramen společně s O2 Czech Republic. Začne jim nabízet projekt Sportovní kino s novou programovou nabídkou O2 TV pro restaurace a bary. Ta přináší kromě nové stanice O2 Sport také práva na veřejné vysílání dalších kanálů. Součástí Sportovního kina bude také možnost zviditelnění podniku v jeho okolí, propagace jednotlivých zápasů i osobní oslovování štamgastů ze sousedství prostřednictvím textových zpráv.

"Nový projekt Sportovní kino doplní nabídku našich dosavadních aktivit, které obsahují speciální piva, promoce v hospodách, spotřebitelské soutěže či doporučená menu k vybraným pivům. Nyní hospodští, kteří využijí nové nabídky a odeberou naše pivo, získají denně atraktivní a především legální program pro své hosty i se zajímavým marketingovým balíčkem, který v okolí podniku pomůže propagovat jejich restauraci," komentoval nový projekt Jan Matějů, ředitel oddělení Commercial Excellence společnosti Pivovary Staropramen, který dříve působil v O2.

Operátor O2 se spuštěním balíčku O2 TV pro restaurace a bary, který je součástí Sportovního kina, vytváří první legální produkt pro veřejné vysílání televizního obsahu v ČR. Nabídka obsahuje celkem 37 kanálů. Kromě nové stanice O2 Sport umožní vysílat dalších 12 sportovních, 10 tematických (hudební, dětské a společenské) a 14 volně šířených kanálů. Problémem v hospodách dosud vysílaných sportovních přenosů ze zahraničních kanálů je jejich faktická nelegálnost, neboť je třeba mít práva pro veřejnou projekci a tu restauratéři neměli (jiná věc je vymáhání tohoto práva).

Hlavním tahákem se má stát nabídka kanálu O2 Sport. Jeho start naplánovalo O2 na sobotu 8. srpna. Kromě anglické Premier League odvysílá zároveň největší šlágr z každého kola domácí Synot ligy a 130 zápasů Champions League.

"S naší O2 TV budou mít majitelé podniků po celý týden možnost vysílat atraktivní zápasy. Personál i hosté restaurací si budou moct zvolit ten nejatraktivnější z osmi souběžně hraných zápasů Ligy mistrů, přepínat mezi nimi nebo si zopakovat promeškané góly," vyjmenovává výhody digitální televize Jindřich Fremuth, ředitel divize Rezidentních zákazníků ve společnosti O2 Czech Republic.

Balíček O2 TV pro restaurace a bary přináší kromě 37 televizních kanálů také připojení k internetu včetně modemu, set-top boxu a nonstop technické podpory a balíček dalších propagačních nástrojů. Majitelé restaurací navíc získají slevu na vybrané televizory od společnosti Samsung. Hodnota kompletní služby O2 TV pro restaurace a bary je 13500 Kč, ale Staropramen nabízí výraznou motivaci za výtoč, kdy se lze s cenou dostat až na 1000 korun.

Také jsem korumpoval hospody. Ale je to cesta do pekel, říká Bernard

Publikováno:před rokemZdroj:Lidovky.czAutor:Miroslav PetrBernard

Vlastníci minipivovarů, kterých je v Česku na tři stovky, by měli poděkovat podnikateli Stanislavu Bernardovi. Spolumajitel humpoleckého pivovaru, který nese jeho jméno, před dvaceti lety prosadil diferencovanou spotřební daň.

Minipivovary dodnes těží z toho, že na daních zaplatí méně, zatímco Bernard už se dostal do kategorie těch velkých bez nároku na úlevy.

Sám Bernard věří, že nastavení daní pořád Česku pomáhá k mimořádné bohatosti druhů piva.

„Pravda, velcí hráči jsou zprivatizovaní nadnárodními korporacemi, ale pozitivní je, že kromě nich tu vzniklo mnoho mini-, mikro- či restauračních pivovarů, které trh zásobují nepřeberným množstvím různých speciálů,“ říká Stanislav Bernard.

Známý podnikatel také kritizuje velké pivovary, protože podle něj fakticky předkládají hospodským korupční nabídky. Ostatně on sám se k těmto praktikám načas uchýlil také. „Ale po několika letech jsme si ověřili, že to je cesta do pekel.“

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.26.07.2017 15:535.251/5.251