Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

zprávy ze všech pivovarů

V Jablonci opět sídlí pivovar

Publikováno:před měsícemZdroj:Jablonecký deníkAutor:Denisa AlbaniováVolt

Po téměř třiceti letech vzniká v Jablonci úplně nový pivovar.

Zcela nový mok z oroseného půllitru si nyní mohou vychutnat obyvatelé Jablonce přímo u přehrady. Poprvé od dob, kdy se na Vrkoslavicích točil Jablonecký Jantar, vznikl v Jablonci nad Nisou minipivovar s názvem Volt. Zkušební zahajovací provoz byl spuštěn v pondělí 19. června. Na zahrádce v blízkosti kamenné hráze se vystřídaly již stovky návštěvníků.

S nápadem vybudovat ve Mšeně malý pivovar přišel správce Jaroslav Šída. „Hlavní myšlenkou bylo vytvořit v Jablonci něco nového, co tu ještě není,” vypráví Jaroslav Šída. Přestože sám je vinař, právě láska k vínu a francouzským vinicím ho přivedla až k chmelovému moku. „Jezdil jsem patnáct let sbírat hrozny do Francie a mým snem bylo jednou vinici sám vlastnit. Nechtěl jsem ovšem opustit milované rodné město a zde jsou mnohem lepší podmínky pro pivo než pro víno,” říká rodilý Jablonečan Šída.

První lidé již ochutnali hned dva druhy svrchně kvašených piv – IPA (Indian Pale Ale) a APA (American Pale Ale) o čtrnácti a dvanácti stupních. Do budoucna přibude i ležák. Hlavními surovinami je samozřejmě chmel a slad částečně dovážený z Velké Británie.

Specifická chuť není pro každého
V začínajících týdnech si zákazníci užijí vedle specifické chuti i zavádějící ceny. Přestože první ohlasy jsou rozporuplné, své zákazníky si pivo najde. „Můj šálek to tedy není. Chutná to jinak, než jsem zvyklý,” komentuje Marek z Jablonce, který na pivo zašel s kamarády. Na ochutnávku zavítal i Jan Tomíček z liberecké skupiny Těla. „Je to jedno z nejlepších APA piv, které jsem ochutnal,“ sděluje po prvním loku Tomíček.

Název Volt značí energii, kterou nápoj obsahuje. „Chtěli jsme, aby název vypovídal o dobrodružství a energii, kterou můžeme v pivu nalézt,“ dodává Šída.

Zahradu u jabloneckého penzionu, kde pivovar sídlí, zdobí nově i sousoší Crystallization odkazující na Jablonec jako město skla a bižuterie. Pivovar je denně otevřený od 11 do 22 hodin. Návštěvníci tam uvidí i samotnou technologii výroby.

Pivo Asahi Super Dry by se mohl vařit v Itálii, ne ve Staropramenu

Publikováno:před měsícemZdroj:České novinyAutor:ČTK

Japonský vlastník Plzeňského Prazdroje Asahi reviduje smlouvu s Pivovary Staropramen, podle níž se v konkurenčním pivovaru vyrábí značka Asahi Super Dry. Chtěl by výrobu přesunout do Itálie a zvětšit ji na dvojnásobek za několik let. Dnes to novinářům v Plzni řekl člen představenstva a ředitel Asahi Breweries Europe Ltd (ABEL) Rjúiči Kitagawa.

Smlouva se podle něj reviduje, ještě tedy není jisté, zda se ji povede změnit. Pivovar pod licencí vyrábí pivo v České republice a ve Velké Británii, celkem 200.000 hektolitrů ročně. V Itálii by ho podle Kitagawy skupina ráda vyráběla ve vlastním pivovaru. Kitagawa nepotvrdil, zda jde o římský pivovar Peroni, který skupina loni koupila.

V budoucích třech letech by se v Evropě podle Kitagawy měly prodeje tohoto japonského piva více než zdvojnásobit

Plzeňský Prazdroj převzala letos 31. března japonská skupina Asahi. Největšího výrobce piva v ČR koupila s dalšími čtyřmi evropskými pivovary. Dá za ně téměř 200 miliard korun. Organizace těchto firem nyní nese název Asahi Breweries Europe Ltd. a bude přímo podřízená společnosti Asahi Group Holdings Ltd. v Tokiu. Regionální centrála je v Praze.

Prazdroj měl od počátku dubna 2015 do konce loňského března zisk před zdaněním 3,7 miliardy korun, meziročně o pět procent vyšší. Tržby ve fiskálním roce od počátku dubna 2015 do konce letošního března stouply meziročně o 3,3 procenta na 14,4 miliardy korun.

Dnes na setkání s novináři mluvili zástupci japonské společnosti hlavně o pivu Pilsner Urquell a jeho exportních příležitostech. Skupina ho chce jako superprémiové pivo podporovat.

Plánujete návštěvu Oktoberfestu? Tuplák za 410 korun, litr vody za 230

Publikováno:před měsícemZdroj:Deník.cz

Litr piva na nejslavnějším pivním festivalu světa, mnichovském Oktoberfestu, vyjde v některých stanech až na jedenáct eur (téměř 287 korun). To je ještě více než v roce 2016.

Nejlevnější litrový džbánek pořídíte za 10,60 eura (asi 278 korun). za tuto cenu se bude ale nabízet je ve dvou festivalových stanech.

Ceny piva na Oktoberfestu rostou pravidelně rok co rok už od začátku 70. let minulého století. Před 14 lety jste si mohli tuplák vychutnat za 6,30 eura (asi 165 korun v současném kurzu).

Hlouběji sáhnou do peněženky i ti, kteří neholdují alkoholu. Litr obyčejné pitné vody bude podle oznámení mnichovské radnice stát letos v průměru 8,73 eura (téměř 230 korun). Oproti loňskému festivalu je to o 46 centů více (asi 12 korun). Nealkoholická limonáda se přiblíží deseti eurům (9,55 eur), to je kolem 250 korun.

Nejdražším nápojem Oktoberfestu, který se odehraje ve 14 velkých pivních stanech, bude pšeničné pivo za 15,60 eur (v přepočtu téměř 410 korun).

Letošní Oktoberfest proběhne od 16. září do 3. října. Očekává se návštěva kolem pěti milionů milovníků piva.

Novojičínské Pivobraní nabídne přes sto druhů piv

Publikováno:před měsícemZdroj:Ostrava Online

Pátý ročník novojičínského Pivobraní je tady. Už tuto sobotu 24. června se na Masarykově náměstí představí bezmála pětadvacet minipivovarů z našeho regionu, ale také z Polska, Německa, Belgie a Francie. Letos poprvé přijedou zástupci partnerských měst italské Novellary a francouzského Epinal. V nabídce bude více než sto druhů piv. Součástí festivalu zlatavého moku jsou již tradičně soutěže a doprovodný program s koncerty, na kterých vystoupí například Janek Ledecký, kapela UDG nebo skupina Wohnout.

„Letos poprvé představíme veřejnosti také naše dvě partnerská města. Návštěvníci budou moci ochutnat pivo z Epinalu a Novellara přiveze parmezán, melouny a jiné pochutiny,“ uvedla vedoucí z pořádajícího novojičínského návštěvnického centra Radka Bobková.

Organizátoři se snažili připravit zábavný a kulturní program pro celé rodiny, od dětí až po seniory. Na náměstí se bude skládat obří domino, k dispozici bude simulátor rodeo wurst, atrakce, která funguje na stejném principu jako elektrický býk, ale nabízí jiný design. Bude zde také simulátor jízdy na závodní motorce ve 3D provedení, kadeřníci předvedou netradiční účesy, veřejnost může vyzkoušet třpytivé tetování nebo malování na obličej. A ani letos nebude chybět pivní soutěž, běh kolem kašny s pivní šerpou.

„Tento rok jsme místo klasických kelímků zajistili ekologické vratné kelímky. Při koupi nápoje uhradí zákazní záloh 50 Kč. Při každém dalším nákupu bude nepoškozený použitý kelímek vyměněn za čistý. V rohu náměstí bude stan, kde se kelímky budou zpětně vykupovat, pokud si návštěvník nebude chtít kelímek ponechat na památku,“ doplnila Bobková.

Během pěti let se z novojičínského Pivobraní stala akce, která programem i počtem návštěvníků překročila hranice města. Zatímco prvního ročníku se zúčastnilo asi pět tisíc lidí, před rokem už jich bylo třináct tisíc a na Masarykově náměstí se vytočilo přes sto hektolitrů piva.

Pivovar Litovel loni uvařil rekordních 203 000 hektolitrů a plánuje další investice

Publikováno:před měsícemZdroj:Průmyslová automatizaceAutor:ČTKLitovel

Rekordních 202.995 hektolitrů piva uvařil loni Pivovar Litovel. V meziročním srovnání se výstav pivovaru z Litovle na Olomoucku zvýšil téměř o 16.000 hektolitrů. Obrat v roce 2016 vzrostl o 24 milionů korun na 511 milionů korun, sdělil dnes ČTK ředitel Pivovaru Litovel Lumír Hyneček.

"Meziročně se nám podařilo navýšit výstav díky zvýšenému exportu například do středoevropských a severských zemí. Na větší spotřebě se však podíleli i tuzemští zákazníci, u nichž roste obliba litovelského piva," uvedl Hyneček. Podle něj společnost loni exportovala pivo také například do Jižní Koreje, Ruska nebo Británie.

Pivovar Litovel v roce 2016 uvedl na trh novinky, jako je například čepovaný Litovel Granát či Litovel Pšeničný ležák, určený především na vývoz. Do modernizace investoval zhruba 40 milionů korun. Pořídil nové přepravky a lahve, nerezové sudy a stanici na přípravu kvasnic pro hlavní kvašení. Pivovar loni zakoupil také nová vozidla pro obchodní zástupce. "V investicích budeme pokračovat i v tomto roce. V plánu máme kvasné tanky pro svrchně kvašená piva, plnič lahví, vysokozdvižné vozíky, nerezové sudy pro posílení exportních prodejů a nákup nákladních vozidel pro rozvoz piva," uvedl Hyneček.

Pivovar Litovel rovněž plánuje rozšířit svůj minipivovar, který od roku 2011 používá jako zkušební laboratoř pro sládka. Minipivovar má kapacitu 250 litrů na jednu várku a od zprovoznění slouží i k zážitkovému vaření. Milovníci piva si v něm ročně uvaří 100 várek.

Pivovar Litovel patří společně s přerovským pivovarem Zubr a Pivovarem Holba z Hanušovic do pivovarnické skupiny středomoravských pivovarů PMS Přerov. Jejich celkový roční výstav je do jednoho milionu hektolitrů piva. Závody prodávají svá piva především na Moravě a ve východních Čechách.

V sobotu ochutnejte sortiment pivovaru Dudák na Pivovarské pouti ve Strakonicích

Publikováno:před měsícemZdroj:České nápojeDudák

Kompletní sortiment piv, které se vaří ve strakonickém pivovaru DUDÁK mohou ochutnat ti, kteří v sobotu 24.6. navštíví tradiční Pivovarskou pouť ve Strakonicích. Cena piva bude jednotná – 25 korun, pouze výroční speciál 650 bude stát 30 Kč. Minulý rok jí navštívilo více než 5000 lidí.

Připravena budou tři pódia, na tom hlavním, na dvoře pivovaru vystoupí například skupina Mirai, rocková legenda Tlustá Berta, závěr večera bude patřit strakonické skupině Parkán. Vstup na akci je zdarma. Organizátorem je poslední pivovar v České republice, který patří městu - DUDÁK - Měšťanský pivovar Strakonice.

„Jedná se o jedinečnou příležitost, při které mohou návštěvníci na jednom místě ochutnat vše, co u nás vaříme. Včetně současné novinky, tedy piva 650, polotmavého speciálu, který jsme připravili na počest 650. výročí od založení města Strakonice a udělení práva várečného,“ uvedl sládek pivovaru Dudák Dušan Krankus. Akci podle něj organizuje pivovar jako poděkování svým konzumentům za celoroční přízeň.

Na čepu tu bude kompletní sestava Dudáků, dále nefiltrovaný Sklepák, Král Šumavy, populární polotmavý ležák Klostermann nebo Otavský zlatý.

Nebude chybět ani Zlaťák s příchutí grepu, který má obsah alkoholu 2,4%. „Je to pivní nápoj, který jsme připravili na horké letní dny, kdy se potřebujeme osvěžit na koupališti. Neobsahuje umělá sladidla, pouze výtažek ze stevie,“ uvedl Krankus.

Pivovarská pouť začíná ve 13:00 slavnostním výstřelem z děla, končit se bude po půlnoci. Před pivovarem zahrají skupiny Asterix a Šafrán, u řeky se představí tradiční Nektarka. Na Podskalí u Otavy bude připravený i program pro děti, nebudou chybět různé atrakce, mezi jinými i skákací hrad.

Součástí pivovarské pouti je tradiční neckyáda, kuriózní plavidla pojedou po stejné trase jako v předchozích letech – z katovického kempu Otavský ráj a skončí před pivovarem.

„Zatím je přihlášeno 10 posádek, což je podobné číslo jako loni,“ uvedl za organizátory Ctibor Hanzlovský. Plavidla budou soutěžit ve třech kategoriích, jako je například rychlost plavidel nebo celkový umělecký dojem. Pohár je také připravený pro Miss neckyády. Kostýmy posádek si tradičně udržují vysokou kvalitu. V loňském roce nejvíce zaujala posádka Sněhurka a sedm trpaslíků.

Jednou z hlavních hvězd pivovarského odpoledne bude severomoravská kapela Mirai, která se do podvědomí zapsala singlem Dítě robotí, následovalo emotivní Divadlo a průlomový hit Cesta z města (přes 2 miliony shlédnutí). Začátkem roku 2017 představili svoji doposud enegičtější skladbu - Když nemůžeš, tak přidej, která má ambici stát se dalším chytlavým hitem muzikantů ze Severní Moravy.

Když jde muž na jedno pivo, jsou z toho obvykle tři

Publikováno:před měsícemZdroj:Novinky.cz

Do hospůdek Češi chodí sice méně, než tomu bylo ještě před deseti lety, ale když už tam zajdou, obvykle nikdy nezůstanou u jednoho piva. Podle aktuálního průzkumu fóra Pij s rozumem nejčastěji vypijí tři piva. Dalších dvacet procent si dá dvě, stejný počet lidí čtyři a více.

Většina Čechů ale k alkoholu přistupuje zodpovědně, nemají chuť se programově opíjet a konzumují alkohol v rozumné míře.

„Fenomén binge drinking, tedy extrémně vysoké konzumace alkoholu v krátkém časovém úseku, u nás není takovým sociálně-zdravotním problémem jako ve Skandinávii a na Britských ostrovech. Přesto se jednou za čas opije na víkendové party polovina mladých lidí ve věku 18 až 26 let,” upozorňuje Vladimír Darebník z Unie výrobců a dovozců lihovin.

Jedna pětina Čechů se řadí mezi alkoholové rekordmany
I když většina Čechů pije s rozumem, téměř každý má za sebou zkušenost, kdy přebral a vypil takové množství, které by lidově porazilo i slona. Podle průzkumu pětina z nás zvládla vypít během 24 hodin více jak 12 půllitrů piva, panáků či dvou decilitrových sklenek vína.

Největší „rekordmany“ nalezneme v Ústeckém kraji, kde má takovou zkušenost více jak třetina respondentů. Nejčastější maximální hranicí je konzumace 5 až 7 drinků, této „mety“ dosáhlo 23 % respondentů. Čtvrtina dotázaných během jednoho dne nikdy nevypila více než tři drinky.

AB InBev prodává dva německé pivovary, získat by mohl miliardy

Publikováno:před měsícemZdroj:E15.czAutor:ČTK

Největší světový producent piva Anheuser-Busch InBev zahájil prodej menších německých značek piva Hasseröder a Diebels.

Skupina tím pokračuje v odprodeji části majetku po loňském převzetí britské společnosti SABMiller. Agentuře Reuters to dnes sdělily informované zdroje. Letos už AB InBev prodal Plzeňský Prazdroj spolu s dalšími čtyřmi evropskými pivovary z bývalého SABMilleru japonské skupině Asahi.

AB InBev podle zdrojů poslal potenciálním zájemcům první informační balíky a požádal je o předložení předběžných nabídek. Prodej obou německých značek by mohl skupině vynést až 200 milionů eur (5,25 miliardy korun).

AB InBev na prodeji podle zdrojů spolupracuje s finančními domy Deutsche Bank a Lazard. Mluvčí skupiny potvrdil, že firma zvažuje budoucnost obou německých pivovarů a jedná o tom "s omezeným počtem investorů"; dodal ale, že na bližší informace je stále ještě brzy.

Hasseröder a Diebels mají roční tržby celkem asi 140 milionů eur a piva obou značek se prodávají převážně na domácím, tedy německém trhu; Hasseröder je jednou z nejprodávanějších značek ve východním Německu a Diebels je znám tmavým pivem Altbier, které se pije zejména v Düsseldorfu a okolí.

Předpokládá se, že by o ně mohly mít zájem velké německé pivovary jako je Bitburger nebo Radeberger.

Skupina Anheuser-Busch InBev vznikla v roce 2008, kdy belgický pivovar InBev převzal za 52 miliard dolarů (dnešních 1,2 bilionu korun) amerického konkurenta Anheuser-Busch. Svého největšího rivala SABMiller pak skupina koupila za téměř 100 miliard dolarů. Anheuser-Busch vede mnoho let řadu právních sporů s českým pivovarem Budějovický Budvar o používání značky Budweiser.

Když Babiš navrhoval zlevnění piva, ODS to označila za populismus

Publikováno:před měsícemZdroj:Hospodářské NovinyAutor:Jan Prokeš

ODS navrhuje snížit spotřební daň z piva z 32 na 26,80 koruny za hektolitr.
Novela se již dostala do třetího čtení, ministr financí Ivan Pilný je však proti. Podle něj by rozpočet přišel ročně o 800 milionů.
Ministr návrh označil za populismus nejhoršího zrna. Loni přitom chtěl daň u piva snižovat jeho šéf Andrej Babiš.

Návrh Andreje Babiše (ANO) snížit daň z přidané hodnoty u piva na deset procent označili loni poslanci ODS za populismus. Sami však nyní za levnější pivo bojují.

Předseda poslaneckého klubu strany Zbyněk Stanjura hodlá snížit základní sazbu spotřební daně z piva o více než pět korun na 26,80 koruny za hektolitr. Novela se ve sněmovně dostala již do třetího čtení, minulý týden návrh podpořil rozpočtový výbor. Proti je naopak současný ministr financí Ivan Pilný (ANO). "Hrát si s cenou piva a mluvit o tom, že pivo bude možná levnější, je opravdu populismus toho nejhoršího zrna," prohlásil Pilný, čímž oplatil občanským demokratům argumentaci z loňského roku.

Pilnému vadí, že kvůli nižší spotřební dani by stát přišel zhruba o 800 milionů korun. Stanjura se ohradil, že tato částka nepředstavuje ani promile celkových daňových příjmů. "Pokud si ministr financí není schopen poradit s výpadkem 800 milionů, nemá ve svém úřadě co dělat," řekl. "Investiční pobídky a neinvestiční dotace loni činily 66 miliard korun. Nyní je potřeba podpořit také malé živnostníky," dodal Stanjura.

Novela by podle poslanců ODS měla nejvíce pomoci provozovatelům restaurací a kompenzovat jim náklady spojené se zavedením elektronické evidence tržeb (EET). Pilný je však přesvědčen, že nižší spotřební daň pomůže hlavně pivovarům. Jestli bude znamenat také levnější pivo, není vůbec jisté. "Návrh plošně snižuje daně z piva pro výrobce, což ale neznamená jistotu promítnutí do cen ani pro restaurace, ani pro případného konečného spotřebitele," prohlásil ministr financí.

Zákon, pod kterým je podepsaný také předseda strany Petr Fiala, chce vrátit sazby přibližně na úroveň před rokem 2010. Spotřební daň z piva tehdy vzrostla v rámci úsporného balíčku ministra financí úřednické vlády Eduarda Janoty. Mělo se sice jednat o dočasné opatření, k snížení sazby ale dosud nedošlo.

Občanští demokraté chtěli původně nejvíce podpořit minipivovary, jejichž počet v posledních letech výrazně roste. Prezident Českomoravského svazu minipivovarů Jan Šuráň uvádí, že jich je v Česku kolem 350. Malým pivovarům s ročním výstavem do 10 tisíc hektolitrů měla sazba klesnout o čtyři koruny na 12 korun. To však bylo v rozporu s evropskými daňovými předpisy, podle kterých nesmí být snížená sazba menší než polovina té základní. Daň nejmenším pivovarům nakonec klesne na 13,40 koruny.

Loni se v tuzemsku vypilo téměř 16,4 milionu hektolitrů piva. To je přibližně o 200 tisíc hektolitrů více než v předchozím roce. České pivovary loni uvařily rekordních 20,5 milionu hektolitrů. "Po dlouhé době se nám povedlo, že výstav vzrostl nejenom díky exportu, ale spotřeba rostla i v Česku," komentoval výsledky František Šámal, předseda Českého svazu pivovarů a sladoven. Místní producenti vyvážejí pivo hlavně na Slovensko, do Německa nebo Polska.

Německé pivovary na prodej. InBev nabízí Hasseröder a Diebels

Publikováno:před měsícemZdroj:Týden.czAutor:ČTK

Největší světový producent piva Anheuser-Busch InBev zahájil prodej menších německých značek piva Hasseröder a Diebels. Skupina tím pokračuje v odprodeji části majetku po loňském převzetí britské společnosti SABMiller. Letos už AB InBev prodal Plzeňský Prazdroj spolu s dalšími čtyřmi evropskými pivovary z bývalého SABMilleru japonské skupině Asahi.

AB InBev podle zdrojů poslal potenciálním zájemcům první informační balíky a požádal je o předložení předběžných nabídek. Prodej obou německých značek by mohl skupině vynést až 200 milionů eur (5,25 miliardy Kč).

AB InBev na prodeji podle zdrojů spolupracuje s finančními domy Deutsche Bank a Lazard. Mluvčí skupiny potvrdil, že firma zvažuje budoucnost obou německých pivovarů a jedná o tom "s omezeným počtem investorů"; dodal ale, že na bližší informace je stále ještě brzy.

Hasseröder a Diebels mají roční tržby celkem asi 140 milionů eur a piva obou značek se prodávají převážně na domácím, tedy německém trhu; Hasseröder je jednou z nejprodávanějších značek ve východním Německu a Diebels je znám tmavým pivem Altbier, které se pije zejména v Düsseldorfu a okolí. Předpokládá se, že by o ně mohly mít zájem velké německé pivovary jako je Bitburger nebo Radeberger.

Skupina Anheuser-Busch InBev vznikla v roce 2008, kdy belgický pivovar InBev převzal za 52 miliard dolarů (dnešních 1,2 bilionu Kč) amerického konkurenta Anheuser-Busch. Svého největšího rivala SABMiller pak skupina koupila za téměř 100 miliard dolarů. Anheuser-Busch vede mnoho let řadu právních sporů s českým pivovarem Budějovický Budvar o používání značky Budweiser.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.22.07.2017 15:405.244/5.244