Historie a současnost Budějovického Budvaru

Přímým předchůdcem pivovaru Budějovický Budvar, n. p. byl Český akciový pivovar. Ten byl založen v roce 1895 a přímo navazoval na historickou tradici vaření piva v Českých Budějovicích, která sahá až do 13. století, do doby založení města a udělení práva várečného.
V 19. století byly České Budějovice národnostně smíšeným městem. Ekonomiku však ovládaly podniky vlastněné německou částí obyvatel. Protože tehdejší volební řád rozlišoval voliče podle majetku a výše odváděných daní, pivovarneměli zdejší Češi, přes svou početní převahu, žádné zastoupení na českobudějovické radnici.
Aby se Češi mohli prosadit v rovině politické, museli posílit své ekonomické pozice. Proto zde v poslední třetině 19. století vznikaly „české“ podniky. Jedním z nich se stal i Český akciový pivovar – přímý předchůdce Budějovického Budvaru. Iniciativa k jeho založení vzešla především z řad českých právovárečníků (August Zátka a řada jiných). Český akciový pivovar uvařil první várku 7. října 1895. Do konce roku 1896 činil výstav 51 100 hl piva. Dnes překračuje roční výstav milion hektolitrů. I přes obrovský nárůst objemu výroby však zůstává tradiční kvalita a typická chuť piva Budweiser Budvar zachována dodnes. V konkurenci s německým Měšťanským pivovarem a dvěma schwarzenbergskými pivovary v Třeboni a Protivíně vždy vítězil Český akciový pivovar především díky vysoké kvalitě a výjimečné chuti svého piva, která byla poprvé oceněna již v roce 1896 na Průmyslově výstavě v Praze.

Světová proslulost
Již v roce 1913 byl ležák z Českého akciového pivovaru znám v zahraničí. A právě díky rozvinutému exportu byla jeho obnova po 1. světové válce dokončena velmi rychle. V meziválečném období pivovar prošel rozsáhlou modernizací a elektrizací. V roce 1922 byla vyvrtána první artéská studně, ke které přibyla během času další. Pivovar tak získal zdroj vysoce kvalitní vody, která spoluvytváří vynikající chuťové vlastnosti originálního budějovického ležáku dodnes. Od 20. let pivovar dobýval trhy všech kontinentů, proto si také nechal registrovat ochranné známky pivovar„Český budějovický granát“, „Budweiser bier“, „Budbräu“ a v roce 1930 ochrannou známku „Budvar“, která se stala synonymem vysoké kvality a podle, které se pivovar v roce 1936 přejmenoval na Budvar – Český akciový pivovar České Budějovice.

Poválečné roky
Během druhé světové války byl pivovar pod nacistickou správou a po jejím skončení byl znárodněn. V roce 1967 byla vyčleněna část majetku Jihočeských pivovarů, národního podniku a založen samostatný právní subjekt Budějovický Budvar, n. p. orientovaný díky tradici, cenným ochranným známkám a kvalitě piva na export. K dalšímu rozvoji jak na domácím, tak na zahraničních trzích došlo především po roce 1989, kdy se současnému managementu podařilo výstav pivovaru téměř ztrojnásobit.

Pivovar dnes
Národní podnik Budějovický Budvar je dnes moderní a akční firmou, která je postavena na pevných základech. Pivovar obstál v tvrdém boji s konkurencí, za níž stojí obří nadnárodní koncerny. V současné době je posledním z velkých pivovarů, které mají výhradně český kapitál. V roce 2015 vystavil Budějovický Budvar 1,6 mil. hektolitrů piva. Díky vynikajícím hospodářským výsledkům mohl podnik investovat značné prostředky do svého rozvoje. Část zisku je každoročně věnována na podporu kultury, školství a zdravotnictví především v Jihočeském kraji. Důkazem dynamičnosti a osobního vztahu k milovníkům budějovického piva jsou novinky, s nimiž Budvar pravidelně přichází na trh.
V roce 2004 to byl tmavý ležák Budweiser Budvar, v roce 2005 pak moderní a praktické balení výčepního piva v plechu. Na podzim 2005 byla provedena výměna láhví 0,5 litru u celého sortimentu. pivovarPůvodní hnědé láhve NRW byly nahrazeny moderními a špičkovými obaly - elegantními zelenými láhvemi typu ALE. V létě 2006 byl zahájen prodej tmavého ležáku Budweiser Budvar v láhvích.
Dne 1. března 2007 bylo na trh v jižních Čechách uvedeno nově vyvinuté světlé výčepní pivo značky Pardál. Velký ohlas, který nové pivo vyvolalo u zákazníků v tomto regionu, vedl k rozhodnutí o rozšíření prodeje na celé území České republiky. Od začátku roku 2008 je proto pivo Pardál k dostání v obchodech i restauracích po celé republice.
Na výrazný prodejní úspěch výčepního piva Pardál navázal v červnu 2009 jedenáctistupňový ležák Pardál Echt. Na vývoji Pardál Echt se opět podíleli pivaři, kteří pomáhali na svět výčepnímu Pardálu, a jejich kamarádi. Pardál Echt je alternativou pro ty, kterým se výčepní pivo zdá slabé a ležák silný a kteří zároveň preferují vyšší hořkost a plnost chuti.
Od 1. června 2007 je Budějovický Budvar výhradním dovozcem světlého prémiového ležáku dánské značky Carlsberg pro Českou republiku.
Pivovar každoročně navštíví více než 50 000 turistů, kteří si mohou prohlédnout výrobu piva a také ho ochutnat přímo v ležáckém sklepě. Multimediální expozice "Příběh budějovického piva" přibližuje historii i současnost budějovického piva prostřednictvím velkoplošných obrazovek, filmů, čtených komentářů i dobových artefaktů.
Zdroj:Stránky Budějovického Budvaru, 2016


Více na stránkách pivovaru

Prohlídky Budějovického Budvaru

Kdy:celoročně dle rozpisuObec:České BudějoviceZdroj:Budějovický Budvar

Přijďte a uvidíte, jak se snoubí dlouholetá tradice s moderní technologií a rodí ona lahodná chuť světoznámého a originálního prémiového ležáku Budweiser Budvar. Obklopeni vůní moravského sladu a žateckého hlávkového chmele nahlédnete do tejemství výroby světoznámého ležáku Budweiser Budvar. Uvidíte, jak se za použití nejkvalitnějsích domácích surovin, vlastní vody čerpané z více než 300 metrů hlubokých studní a prvotřídních pivovarských kvasnic rodí pivo vyznačující se lahodnou chutí s příjemnou chmelovou vůní a jemnou hořkostí, jehož kvalitu oceňují zákazníci téměř na celém světě. Poctivě uvařené pivo pak ochutnáte načepované jen pro vás z pivovarských tanků v rozlehlých chladných ležáckých sklepích, kde Budweiser Budvar zraje před svou cestou k zákazníkům.

●Pravidelné prohlídky bez objednávky v českém, anglickém a německém jazyce probíhají každý pracovní den ve 14 hodin
●Prohlídka je též možná v ruském, francouzském, španělském a italském jazyce na základě předchozí objednávky

Doba trvání exkurze je cca 60 minut, maximálně 50 osob a minimálně 5 osob
Sleva 50% pro děti do 18 let, studenti po předložení průkazu ISIC

V sezóně - od 1. 3. do 31. 12. - Pondělí až neděle 9:00-17:00
Mimo sezónu - od 1. 1. do 28. 2. - Pondělí a neděle ZAVŘENO, Úterý až sobota 9:00-17:00

Aktualizováno: před 3 lety

Schillerová s pivem v ruce dala slib o privatizaci Budvaru. Ležák měla z tanku

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Blesk.czAutor:ČTK

Současná vláda nikdy nezprivatizuje pivovar Budějovický Budvar, jejž vlastní stát. Budvar je významný plátce daní. Novinářům to ve středu v Budvaru řekla ministryně financí Alena Schillerová (za ANO), která si tu dala ležák z tanku. Budvar je jediným pivovarem, který vlastní stát. Za vlády Mirka Topolánka v roce 2007 stát privatizaci zvažoval.

„Privatizace Budvaru není na stole. Rozhodně nebude nikdy na stole této vlády. Máme za sebou období divokých privatizací a stát se neměl zbavit celé řady firem, kterých se v minulosti zbavil. Naše vláda nic takového neplánuje. Stojím si za tím, že je to (Budvar) rodinné stříbro,“ řekla Schillerová.

Budvar podle jejích slov coby národní podnik prosperuje. Ocenila i investice. Letos Budvar investuje 671 milionů do třetí linky na stáčení lahvového piva a do kapacit pro hlavní kvašení.

„Je to firma, která ve velmi krátké době dosáhne téměř třímiliardového obratu. Je to významný plátce daní a regionální zaměstnavatel,“ uvedla ministryně. Čistý obrat Budvaru stoupl loni o 7,6 % na 2,81 miliardy Kč, jak vyplývá z výroční zprávy pivovaru.

Za Topolánka privatizaci zvažovali. Klaus i Zeman byli proti
Privatizaci Budvaru připravovalo ministerstvo zemědělství od roku 2007 za druhé vlády Mirka Topolánka (ODS). Ministr zemědělství Petr Gandalovič (ODS) chtěl v roce 2007 najít poradce, který měl státu pomoci při přeměně národního podniku na akciovou společnost. Proti privatizaci se již v předchozích letech vyslovili prezident Miloš Zeman i bývalý prezident Václav Klaus.

Budvar loni zvýšil výrobu piva o 3,6 % na 1,602 milionu hektolitrů. Je to druhý nejvyšší objem piva za 123 let existence podniku. Do 79 států loni Budvar vyvezl historicky nejvíc piva, 1,07 milionu hektolitrů. Loňské tržby 2,55 miliardy Kč byly nejvyšší v historii firmy, zisk po zdanění byl 267,1 milionu Kč. Do státního rozpočtu odvedl loni pivovar 500 milionů korun. Budvar zaměstnává 700 lidí. Po ukončení investic za dvě miliardy Kč v roce 2020 by se měl výstav zvýšit o čtvrtinu na víc než dva miliony hektolitrů.

Je to rodinné stříbro a platí velké daně. Budvar zůstane státní, ujistila Schillerová

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Aktuálně.czAutor:ČTK

Současná vláda nikdy nezprivatizuje pivovar Budějovický Budvar. Budvar je významný plátce daní a regionální zaměstnavatel. Informovala o tom ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) při návštěvě pivovaru. Budvar je jediným státním pivovarem, jeho privatizaci v roce 2007 zvažovala vláda Mirka Topolánka.

"Privatizace Budvaru není na stole. Rozhodně nebude nikdy na stole této vlády. Máme za sebou období divokých privatizací a stát se neměl zbavit celé řady firem, kterých se v minulosti zbavil. Naše vláda nic takového neplánuje. Stojím si za tím, že je to (Budvar) rodinné stříbro," řekla Schillerová.

Budvar podle jejích slov coby národní podnik prosperuje. Ocenila i investice. Letos Budvar investuje 671 milionů do třetí linky na stáčení lahvového piva a do kapacit pro hlavní kvašení.

"Je to firma, která ve velmi krátké době dosáhne téměř třímiliardového obratu. Je to významný plátce daní a regionální zaměstnavatel," uvedla ministryně. Čistý obrat Budvaru stoupl loni o 7,6 procenta na 2,81 miliardy Kč, jak vyplývá z výroční zprávy pivovaru.

Privatizaci Budvaru připravovalo ministerstvo zemědělství od roku 2007 za druhé vlády Mirka Topolánka (ODS). Ministr zemědělství Petr Gandalovič (ODS) chtěl v roce 2007 najít poradce, který měl státu pomoci při přeměně národního podniku na akciovou společnost. Proti privatizaci se již v předchozích letech vyslovili prezident Miloš Zeman i bývalý prezident Václav Klaus.

Budvar loni zvýšil výrobu piva o 3,6 procenta na 1,602 milionu hektolitrů. Je to druhý nejvyšší objem piva za 123 let existence podniku. Do 79 států loni Budvar vyvezl historicky nejvíc piva, 1,07 milionu hektolitrů.

Loňské tržby 2,55 miliardy Kč byly nejvyšší v historii firmy, zisk po zdanění byl 267,1 milionu Kč. Do státního rozpočtu odvedl loni pivovar 500 milionů korun. Budvar zaměstnává 700 lidí. Po ukončení investic za dvě miliardy Kč v roce 2020 by se měl výstav zvýšit o čtvrtinu na víc než dva miliony hektolitrů.

Budvar prošlapává cestu českému pivu

Publikováno:před 4 měsíciZdroj:České novinyAutor:ČTK

Milovník piva z New Yorku přichází do jednoho z mnoha tamních barů. „Jaký máte český ležák?“ ptá se obsluhy. „Víte, české ležáky mám nejradši,“ dodává. Takovou vizi budoucnosti tuzemského piva nastínil v rozhovoru pro MED generální ředitel Budvaru Petr Dvořák. Nejvíc ho samozřejmě potěší, když v cizině narazí na nápoj přímo z Českých Budějovic. „Jsem ale rád, když tam vidím jakékoliv české pivo,“ zdůraznil šéf pivovaru, který zůstal jediným národním podnikem v Česku.

Právě výjimečný status národního podniku, který zůstává ve stoprocentním vlastnictví státu a spadá přímo pod ministerstvo zemědělství, vyvolával v minulosti politické třenice. Část politiků žádala privatizaci nebo alespoň změnu právní formy podniku. Jiní argumentovali, jak důležité je zachovat status quo kvůli sporům o značku Budweiser s americkou pivovarnickou skupinou Anheuser-Busch. Jakákoliv podobná změna by v jejich očích mohla být začátkem procesu, který by nakonec skončil převedením Budvaru do náruče jeho amerického konkurenta.

Petr Dvořák v rozhovoru poznamenal, že v tomto ohledu „doba pokročila“. Tou zásadní otázkou už není, jestli by se národní podnik měl či neměl transformovat, ale to, jakou roli by měl plnit pro stát a pro celé české pivovarnictví. „Budvar má v tomto ohledu obrovský potenciál, může využívat sílu své značky a prošlapávat cestu pro české pivo na zahraničních trzích. Na mnoha z nich jsme dobře etablovaní, vyvážíme zhruba do 80 zemí světa,“ uvádí generální ředitel.

Budvar už začal spolupracovat s malými pivovary na domácím trhu, rozhodl se nabídnout jejich pivům „své“ pípy v restauracích. Dalším krokem má být podle Petra Dvořáka právě sdílení exportního know-how. Budějovický podnik může přispět s radou, na koho se v té či oné zemi obrátit, nebo i na některých trzích zařadit partnerská piva do svého portfolia.

Budvar jako řemeslné pivo
Budvar má ostatně k řadě minipivovarů blízko i proto, že na rozdíl od jiných firem nikdy neopustil tradiční způsob vaření piva. Díky tomu se hlásí k současnému trendu řemeslných, craftových piv – tedy piv, jejichž výrobci nijak nešidí suroviny, zachovávají při výrobě velký podíl ruční řemeslné práce a drží se specifické chuti svého moku.

„Když se podíváte na témata, o kterých se v souvislosti s craftovými pivy debatuje, zjistíte, že Budvar nemusí na svých výrobních postupech měnit vůbec nic. Naopak, pro nás to není žádný módní trend. Pivo vaříme tak, jak jsme ho vařili vždycky, dnes to ale dokáže ocenit více spotřebitelů,“ říká generální ředitel Budvaru.

Zatímco jiní výrobci ležáků v Česku i ve světě se v minulosti zbavili ležáckých sklepů a tanků, Budvar naopak své sklepy dál rozšiřuje. Svou dvanáctku vaří výhradně z žateckého hlávkového chmele. Petr Dvořák mluví o zajímavém kontrastu mezi tradičním vařením piva a moderními technologiemi. Obojí k dnešnímu Budvaru patří. Na jedné straně třeba „chlapi“ na varně, kteří po staru sekerkou dávkují chmel, na druhé straně nejmodernější logistické centrum, kdy od stočení piva do lahve až do jeho naložení do kamionu není nutný jediný zásah lidské ruky. Veškerou práci přebírají roboty, výtahy a zakladače.

Toto vše má podle Petra Dvořáka, který se vždy věnoval především marketingu, velký význam také pro exportní strategii. Budvar dnes v celém světě těží z toho, že spotřebitele zajímá celý příběh dané značky – tedy z čeho, jak a kde je pivo vyrobené.

Evropská sféra vlivu
Z hlediska teritoriálního zaměření exportu je přitom pro Budvar zatím stále klíčová Evropa. Jde o kontinent, který podle historických dohod o sférách vlivu z první poloviny minulého století měl vždy patřit Jihočechům, nikoliv americkému Budweiseru ze skupiny Anheuser-Busch. Ten si měl zase pohlídat „domácí“ americký kontinent. Konkurenti ze Spojených států se sice navzdory dohodám také snažili Evropu dobýt, ale Budvar své pozice díky úspěchům v mnoha soudních sporech ustál.

Budějovický národní podnik loni vyvezl do celého světa 1,1 milionu hektolitrů piva, což byl meziroční nárůst o 8,5 procenta. Vůbec nejvýznamnějším zahraničním trhem je Německo, do velké pětky největších odběratelů pak patřily také Polsko, Rusko, Slovensko a Velká Británie. Podle Petra Dvořáka vývozu výrazně pomáhají dceřiné společnosti Budvaru ve třech z těchto zemí – Německu, Slovensku a Británii.

Specifickým případem je právě Spojené království – na trhu tam koexistují obě značky, Budweiser Budvar i americký Budweiser, který jinde v Evropě většinou musí používat značku Bud. Nyní je ovšem Británie v centru pozornosti především kvůli chystanému brexitu, k němuž se ale stále nemůže dopracovat. Není jasné, jakou má mít odchod z Evropské unie formu, což přináší značnou nejistotu i pro Budvar.

„Brexit je pro nás především krátkodobá hrozba. Pokud by mělo dojít k tvrdému brexitu, nikdo není schopný říct, co se vlastně bude dít, jestli budou stát kamiony na hranicích,“ uvádí Petr Dvořák. Britská vláda sice prohlásila, že neplánuje žádné zvyšování cel, ale nejistotu tím nerozptýlila. Z dlouhodobějšího hlediska by brexit podle generálního ředitele žádnou tragédií být nemusel: „Exportovat mimo Evropskou unii umíme.“

Z Evropy dál do světa
Jestliže krátkodobě zůstává nejzajímavějším teritoriem Evropa, do budoucna má Budvar širší geografické ambice. „Ekonomické a demografické trendy nám ukazují, že ve střednědobém a dlouhodobém horizontu se musíme chystat na silnější expanzi do vzdálenějších destinací,“ říká šéf Budvaru, který byl v minulosti také marketingovým manažerem Plzeňského Prazdroje. Považuje za logické, že nástup jeho bývalého zaměstnavatele v Asii je zatím silnější než v případě Budvaru – i vzhledem k japonským majitelům plzeňského pivovaru.

Stejně jako v Česku platí i na exportních trzích, že se Budvar musí prosadit také jako točené pivo v restauracích. „Když chcete budovat silnou značku piva, nemůžete být jenom na regálech v maloobchodních řetězcích. V hospodách a restauracích se formují názory, vytvářejí spotřebitelské trendy,“ vysvětluje Petr Dvořák. Pivo je z marketingového hlediska „společenský produkt“, což platí víceméně všude na světě – od Německa po asijské země.

To nejde splést…
Při dobývání dalších trhů bude nutné vycházet z toho, jak byl nebo případně ještě bude v jednotlivých zemích dořešen spor s americkým Budweiserem. Šéf Budvaru v této souvislosti mluví o třech až čtyřech kategoriích zemí – někde mohou Budějovičáci prodávat své pivo pod svým preferovaným názvem Budweiser Budvar a buď mají na tuto značku exkluzivní práva nebo nikoliv, jinde se musejí spokojit s českou verzí Budějovický Budvar. Ve Spojených státech a Kanadě se pak nemůže v názvu objevit ani slovo Budvar, takže tam se toto pivo prodává pod názvem Czechvar.

Nemůže ale někdy paradoxně silná celosvětová reklama amerického Budweiseru pomoci i opravdovému budějovickému pivu z Budvaru? „To si nemyslím,“ odpovídá Petr Dvořák. Spotřebitelé, kteří mají pivo rádi a rozumí mu, dobře vědí, jaký je rozdíl mezi americkým pivem a tradičním českým ležákem.

Výsledky Budějovického Budvaru za rok 2018

Publikováno:před 4 měsíciZdroj:České nápoje

Národní pivovar Budějovický Budvar v loňském roce zvýšil výstav piva o 3,6 % na objem 1,602 mil. hektolitrů. Do 79 států vyvezl nejvíce piva v historii podniku – 1,075 mil. hektolitrů, což je meziročně o 8,5 % více. Tržby za pivo dosáhly rekordní hodnoty2,555 mld. Kč. Zisk před zdaněním se zvýšil o 4,2 % na 327,9 mil. Kč. V roce 2018 podnik proinvestoval 453 mil. Kč. Do provozu uvedl automatizované logistické centrum a nový ležácký sklep.

Národní pivovar Budějovický Budvar v loňském roce meziročně zvýšil výstav piva o 3,6 % na objem 1,602 mil. hektolitrů. To je druhý nejvyšší objem piva za 123 let existence podniku. Tahounem růstu byly ležáky. Prodej ležáku Budweiser Budvar se zvýšil o 7,2 %. V roce 2018 tak pivovar uvařil nejvíce ležáků ve své historii a jejich podíl na celkové výrobě pivovaru dosáhl téměř 75 %. Velmi úspěšný byl loni export. Vývoz do 79 exportních teritorií se meziročně zvýšil o 8,5 % na 1,075 mil. hektolitrů a byl nejvyšší v historii. Národní pivovar tím potvrdil pozici druhého největšího českého exportéra s podílem na celkovém českém vývozu 21 %. Prodej piva v tuzemsku se snížil o 5 %, ale to bylo plně kompenzováno zvýšením tuzemských tržeb o 2 % díky orientaci na prodej prémiového ležáku Budweiser Budvar.

Pivovar dosáhl rekordních tržeb za vlastní výrobky a služby v hodnotě 2,633 mld. Kč. Samotné tržby za pivo se meziročně zvýšily o 6,7 % na 2,555 mld. Kč. „Dařilo se nám prodávat dražší sortiment, tedy prémiové ležáky. Tržby za pivo nám díky tomu vzrostly téměř dvakrát rychleji, než objem prodaného piva,“ říká Mgr. Petr Dvořák, ředitel Budějovického Budvaru.

Dobré obchodní výsledky se příznivě promítly i do hospodaření podniku. Zisk před zdaněním se meziročně zvýšil o 4,2 % na hodnotu 327,9 mil. Kč. EBITDA podniku meziročně vzrostla o 5%. „Tento výsledek je velmi dobrý za situace, kdy došlo k významnému nárůstu odpisů, osobních nákladů a růstu cen energií a surovin. Cena za tyto položky meziročně narostla o 105 milionů korun. Zároveň jsme se museli vyrovnat s nedostatkem výrobní kapacity pro zvýšení objemu prodaného piva,“ vysvětluje Petr Dvořák. Zvýšení odpisů souvisí s mohutným investičním rozvojem pivovaru zahájeným již v roce 2015. Na nedostatek pracovních sil pak musel podnik reagovat meziročním zvýšením osobních nákladů o 13,5 %.

Na investice loni vynaložil Budějovický Budvar 453 mil. Kč. Do plného provozu bylo uvedeno plně automatizované logistické centrum a také nové oddělení ležáckých tanků, které zvýšilo kapacitu sklepa o 20 %. Rozvoj pivovaru bude letos pokračovat výstavbou třetí linky na stáčení lahvového piva a kapacit pro hlavní kvašení (cylindrokónické tanky) v celkové hodnotě cca 671 mil. Kč.

V roce 2018 zahájil národní pivovar spolupráci s vybranými českými minipivovary, jejichž „craftová piva“ výrazně rozšířila obchodní portfolio. Nové druhy piva v nabídce pomáhají přilákat do restaurací nové zákazníky, zvyšují loajalitu majitelů restaurací a slouží i jako významný akviziční nástroj k získání nových zákazníků v oblasti gastronomie.

Mezi významné události roku 2018 patří i dodávka požehnaného piva pro Svatého otce papeže Františka. Požehnané pivo se prodávalo během adventu a celý výtěžek z jeho prodeje ve výši 216 tis. Kč byl darován Diecézní charitě České Budějovice.

Budvar zvýšil zisk a vyvezl nejvíc piva. Letos chystá linku za 670 milionů

Publikováno:před 4 měsíciZdroj:iDNES.czAutor:Jakub Bartoš

Za 123 let své existence uvařil jen jednou více piva než vloni. Budějovický Budvar bilancuje rok 2018, během něhož se jeho výstav dostal na 1,6 milionu hektolitrů. I díky tomu má národní podnik za sebou jedno ze svých nejlepších období.

„Tahounem růstu byly ležáky. V roce 2018 jich pivovar uvařil nejvíce ve své historii a jejich podíl na celkové výrobě dosáhl téměř 75 procent,“ uvedl mluvčí pivovaru Petr Samec.

Úspěšná jsou i čísla tržeb za pivo, jejichž hodnota se dostala na rekordní částku téměř 2,6 miliardy korun.

„Dařilo se nám prodávat dražší sortiment, tedy prémiové ležáky. Tržby nám díky tomu vzrostly téměř dvakrát rychleji než objem prodaného piva,“ vysvětlil ředitel Budějovického Budvaru Petr Dvořák.

Zisk před zdaněním se pak pivovaru zvýšil o 4,2 procenta na 327,9 milionu. „Tento výsledek je velmi dobrý za situace, kdy došlo k významnému nárůstu odpisů, osobních nákladů a růstu cen energií a surovin. Cena za tyto položky meziročně narostla o 105 milionů. Zároveň jsme se museli vyrovnat s nedostatkem výrobní kapacity pro zvýšení objemu prodaného piva,“ vysvětlil Dvořák.

Do 79 států vyvezl bezmála 1,1 milionu hektolitrů
Významný obnos peněz poslal podnik do investic. V loňském roce to bylo 453 milionů korun. Provoz zahájilo plně automatizované logistické centrum a nové oddělení ležáckých tanků. To zvýšilo sklepní kapacitu o dvacet procent. Tím ale velký plán na rozšiřování objemu nekončí. „Rozvoj bude letos pokračovat výstavbou třetí linky na stáčení lahvového piva a kapacit pro hlavní kvašení v celkové hodnotě zhruba 671 milionů,“ doplnil Samec.

Budvar také dál zvyšuje export, což potvrdila i loňská čísla. Do 79 států vyvezl bezmála 1,1 milionu hektolitrů, což je meziročně o 8,5 procenta více, a zároveň jde o nejvyšší hodnotu v historii.

Pivo z Českých Budějovice mohou nově ochutnat v Bahrajnu, na Bermudských ostrovech či v Senegalu. „Po několika letech došlo na obnovení exportu do sedmi zemí, například Angoly, Albánie či Iráku,“ zmínil Samec.

Novému ležáku se daří
Na to, jak bude vypadat rok letošní, je podle něj zatím brzo. Pivovar ale v současnosti jede mírně nad svým plánem.

Letos představil nový ležák Budvar 33, jemuž se prozatím daří.

„Prodej zatím překonává naše očekávání. Přestože je na trhu teprve od února, rychle si získává popularitu mezi majiteli restaurací a především spotřebiteli. Nyní se čepuje v několika stovkách podniků po celé republice a očekáváme, že jejich počet se bude i nadále zvyšovat. Budvar 33 budeme nabízet také na všech letních hudebních festivalech, kde jsme produktovým partnerem,“ uvedl Samec.

Národní podnik zaměstnává v Českých Budějovicích téměř 700 lidí. Průměrná mzda tady vzrostla o 4,5 procenta, nikoli však plošně.

Národní pivovar má za sebou úspěšný rok

Publikováno:před 4 měsíciZdroj:Haló noviny

Národní pivovar Budějovický Budvar loni meziročně zvýšil výstav piva o 3,6 procenta na objem 1,602 milionu hektolitrů. To je druhý nejvyšší objem piva za 123 let existence podniku. Tahounem růstu byly ležáky.

Prodej ležáku Budweiser Budvar se zvýšil o 7,2 %. V roce 2018 tak pivovar uvařil nejvíce ležáků ve své historii a jejich podíl na celkové výrobě pivovaru dosáhl téměř 75 %.

Velmi úspěšný byl loni export. Vývoz do 79 exportních teritorií se meziročně zvýšil o 8,5 % na 1,075 mil. hektolitrů a byl nejvyšší v historii. Národní pivovar tím potvrdil pozici druhého největšího českého exportéra s 21procentním podílem na celkovém českém vývozu piva.

Prodej piva v tuzemsku se snížil o pět procent, ale to bylo plně kompenzováno zvýšením tuzemských tržeb o dvě procenta díky orientaci na prodej prémiového ležáku Budweiser Budvar.

Pivovar dosáhl rekordních tržeb za vlastní výrobky a služby v hodnotě 2,633 miliardy korun. Samotné tržby za pivo se meziročně zvýšily o 6,7 % na 2,555 mld. Kč. »Dařilo se nám prodávat dražší sortiment, tedy prémiové ležáky. Tržby za pivo nám díky tomu vzrostly téměř dvakrát rychleji než objem prodaného piva,« řekl Petr Dvořák, ředitel Budějovického Budvaru.

Dobré obchodní výsledky se příznivě promítly i do hospodaření podniku. Zisk před zdaněním se meziročně zvýšil o 4,2 % na 327,9 mil. Kč. EBITDA podniku meziročně vzrostla o pět procent. »Tento výsledek je velmi dobrý za situace, kdy došlo k významnému nárůstu odpisů, osobních nákladů a růstu cen energií a surovin. Cena za tyto položky meziročně narostla o 105 mil. Kč. Zároveň jsme se museli vyrovnat s nedostatkem výrobní kapacity pro zvýšení objemu prodaného piva,« vysvětlil Dvořák.

Zvýšení odpisů souvisí s mohutným investičním rozvojem pivovaru zahájeným již v roce 2015. Na investice loni Budvar vynaložil 453 mil. Kč. Do plného provozu bylo uvedeno plně automatizované logistické centrum a také nové oddělení ležáckých tanků, které zvýšilo kapacitu sklepa o 20 %. Rozvoj pivovaru bude letos pokračovat výstavbou třetí linky na stáčení lahvového piva a kapacit pro hlavní kvašení (cylindrokónické tanky) v celkové hodnotě přibližně 671 mil. Kč. Na nedostatek pracovních sil pak musel podnik reagovat meziročním zvýšením osobních nákladů o 13,5 %.

Loni zahájil národní pivovar spolupráci s vybranými českými minipivovary, jejichž »craftová piva« výrazně rozšířila obchodní portfolio. Nové druhy piva v nabídce pomáhají přilákat do restaurací další zákazníky, zvyšují loajalitu majitelů restaurací a slouží i jako významný akviziční nástroj k získání nových zákazníků v oblasti gastronomie.

Budvar dělá byznys s minipivovary, ve svých hospodách čepuje piva menších značek

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Lidovky.czAutor:Miroslav Petr

Místo konkurenčního boje spolupráce. Velcí pivovarničtí giganti potřebují přitáhnout nové zákazníky, ale jen těžko mohou napodobit pestrou nabídku regionálních řemeslných pivovarů. Řešením je společný byznys, jaký u nás v největší míře letos rozjíždí národní podnik Budějovický Budvar.

Čtvrtý největší producent piva v Česku oslovil prvního malého výrobce už loni, letos přibývají další. V současné době prodává v síti svých hospod piva šesti minipivovarů (se sedmým vaří od května společné pivo). Pro Budvar, který se orientuje na výrobu ležáků, je to příležitost, jak rozšířit ve svých hospodách nabídku rozmanitých stylů, aniž by je musel sám vyrábět.

„Pokud má hospodský na čepu naše pivo, nabízíme mu na pípu také pivo z našich partnerských řemeslných pivovarů. Hospodský pak v jednom závozu dostane jak pivo naše, tak i pivo z minipivovaru,“ popisuje princip obchodní sládek Budvaru Aleš Dvořák.

Nabídku už využily pivovary Antoš ze Slaného, Clock z Potštejna na Rychnovsku, Nachmelená opice z Krnova, sokolovský Permon, Zichovec z Kladenska a Zvíkovské podhradí. Pražský Cobolis se pak stal partnerem pro výrobu lehké desítky, uvedené na trh nyní v květnu pod názvem Společné z Budvaru.

„Je to fajn spolupráce. I když se nejedná o nějaké významné množství, je to pro nás příležitost ke zviditelnění, dostaneme se do restaurací, do kterých by se naše piva jinak nedostala,“ reaguje spolumajitel zvíkovského minipivovaru Michal Voldřich.
Podle Tomáše Maiera, odborníka na pivovarnictví z Provozně ekonomické fakulty České zemědělské univerzity v Praze, je tento byznys výhodný i pro Budvar. „Budvar tak využívá naprosto minimálních marketingových nákladů, kdy je minipivovar ze své podstaty brán jako něco samo o sobě vzácného, takže netřeba další vlastní propagace,“ soudí Maier.

450 malých výrobců
Minipivovary, které u nás v průměru vaří ročně do jednoho tisíce hektolitrů piva, se nemohou měřit s podnikem, který vyrobí za rok 1,6 milionu hektolitrů, jako je to v případě Budvaru. Podle Maiera už ale skončila éra, kdy velké průmyslové pivovary nevraživě hleděly na minipivovary.

Jejich počet už v Česku dosáhl 450 a dál roste. Dohromady tvoří sice jen minimální podíl (kolem 2,5 procenta) celkové pivní produkce u nás, ale mají obrovský růstový potenciál a hlavně takřka neomezenou možnost inovací.

„Ona nevraživost přišla zejména s ekonomickou krizí, kdy velkým pivovarům začal velice padat výstav a minipivovarů se toto vůbec nedotklo. Naopak začal jejich strmý nárůst. Vrcholem tehdy bylo, když v roce 2011 společnost Plzeňský Prazdroj přestala dodávat menším producentům svoje kvasnice. Minipivovary totiž nemají zařízení na jejich kultivaci,“ popisuje Maier.

Velcí na vlně malých
Od té doby se hodně změnilo a pivní giganti otočili – snaží se ukázat vůči malým pivovarům v lepším světle. První společný projekt s malými výrobci má za sebou i Prazdroj, který loni uvařil dvanáctistupňový ležák společně s minipivovarem Matuška. Zákazníky žádaná speciální a netradiční piva si ale vaří Prazdroj sám a dodává v omezeném množství do vybraných hospod v rámci projektu Volba sládků.

Podobnou cestou jde i dvojka trhu Pivovary Staropramen, kterým menšinovou produkci neobvyklých piv zajišťuje dceřiný Ostravar. Staropramen s roční výrobou přes tři miliony hektolitrů kromě toho nedávno předvedl na českém trhu unikátní akvizici, když ovládl 89 procent akcií malého Pardubického pivovaru (80 tisíc hektolitrů piva ročně) a získal tak pod svá křídla piva značky Pernštejn a speciální piva Taxis a Porter.

Na vlně nejmenších výrobců se veze i česká pivovarnická trojka, skupina Heineken, jejíž pivovar Starobrno nedávno uspořádal soutěž o nejlepší doma vařený nefiltrovaný ležák – pro domovarníky, tedy amatérské výrobce piva.



Budvaru stoupl před zdaněním zisk. Společnost plánuje investice

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Týden.czAutor:ČTK



Pivovar Budějovický Budvar měl loni zisk před zdaněním 327,9 milionu korun. Meziročně se zvýšil o 4,2 procenta. Tržby loni stouply o 6,7 procenta na 2,55 miliardy Kč, byly nejvyšší v historii firmy. V roce 2018 investoval národní podnik 453 milionů, zprovoznil automatizované logistické centrum a nový ležácký sklep. Letos investuje 671 milionů do třetí linky na stáčení lahvového piva a do kapacit pro hlavní kvašení, oznámil v tiskové zprávě mluvčí Budvaru Petr Samec.

Tržby za vlastní výrobky a služby měl pivovar 2,633 miliardy Kč. Samotné tržby za pivo se meziročně zvýšily o 6,7 procenta na 2,55 miliardy. "Dařilo se nám prodávat dražší sortiment, tedy prémiové ležáky. Tržby za pivo nám díky tomu vzrostly téměř dvakrát rychleji než objem prodaného piva," řekl ředitel Budvaru Petr Dvořák.

Budvar loni zvýšil výstav o 3,6 procenta na 1,602 milionu hektolitrů. Je to druhý nejvyšší objem piva za 123 let existence podniku. Nejvíce piva zatím Budvar uvařil v roce 2016, a to 1,61 milionu hektolitrů. Do 79 států loni Budvar vyvezl nejvíce piva ve své historii, 1,07 milionu hektolitrů, což je meziročně o 8,5 procenta víc.

"Tahounem růstu byly ležáky. Prodej vlajkového ležáku Budweiser Budvar se zvýšil o 7,2 procenta. V roce 2018 tak pivovar uvařil nejvíce ležáků ve své historii a jejich podíl na celkové výrobě pivovaru dosáhl téměř 75 procent," uvedl mluvčí. Na vývozu českého piva se Budvar loni podílel 21 procenty. Prodej piva v ČR Budvaru klesl loni meziročně o pět procent, ale podle Samce to plně kompenzoval dvouprocentní růst tuzemských tržeb, díky tomu, že se podnik zaměřil na prodej prémiového ležáku Budweiser Budvar.

Zisk EBITDA podniku meziročně vzrostl o pět procent, výši tohoto zisku pivovar neuvedl. Dvořák považuje výsledek za velmi dobrý, protože zároveň podniku vzrostly odpisy, osobní náklady a rostly ceny energií a surovin. "Cena za tyto položky meziročně narostla o 105 milionů korun. Zároveň jsme se museli vyrovnat s nedostatkem výrobní kapacity pro zvýšení objemu prodaného piva," řekl Dvořák. Vyšší odpisy souvisí s investičním rozvojem Budvaru, který začal v roce 2015. Osobní náklady Budvaru meziročně stouply o 13,5 procenta.

Loni Budvar, v němž pracuje asi 700 lidí, investoval 453 milionů. Nové oddělení ležáckých tanků zvýšilo kapacitu sklepa o pětinu. Po ukončení investic za dvě miliardy Kč v roce 2020 by se měl roční výstav Budvaru zvýšit o čtvrtinu na víc než dva miliony hektolitrů.

Budvaru loni stoupl zisk o 4,2 procenta. Prazdroj utržil 16,5 miliardy korun

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Euro.czAutor:ČTK

Pivovar Budějovický Budvar měl loni zisk před zdaněním 327,9 milionu korun. Meziročně stoupl o 4,2 procenta. Tržby loni stouply o 6,7 procenta na 2,55 miliardy korun, byly nejvyšší v historii firmy. Plzeňský Prazdroj vykázal loni čistý zisk 4,5 miliardy korun při tržbách 16,5 miliardy korun.

V roce 2018 investoval národní podnik 453 milionů, zprovoznil automatizované logistické centrum a nový ležácký sklep. Letos investuje 671 milionů do třetí linky na stáčení lahvového piva a do kapacit pro hlavní kvašení.

Tržby za vlastní výrobky a služby měl pivovar 2,633 miliardy korun. Samotné tržby za pivo se meziročně zvýšily o 6,7 procenta na 2,55 miliardy. „Dařilo se nám prodávat dražší sortiment, tedy prémiové ležáky. Tržby za pivo nám díky tomu vzrostly téměř dvakrát rychleji než objem prodaného piva,“ řekl ředitel Budvaru Petr Dvořák.

Budvar loni zvýšil výstav o 3,6 procenta na 1,602 milionu hektolitrů. Je to druhý nejvyšší objem piva za 123 let existence podniku. Nejvíce piva zatím Budvar uvařil v roce 2016, a to 1,61 milionu hektolitrů. Do 79 států loni Budvar vyvezl nejvíce piva ve své historii, 1,07 milionu hektolitrů, což je meziročně o 8,5 procenta víc.

„Tahounem růstu byly ležáky. Prodej vlajkového ležáku Budweiser Budvar se zvýšil o 7,2 procenta. V roce 2018 tak pivovar uvařil nejvíce ležáků ve své historii a jejich podíl na celkové výrobě pivovaru dosáhl téměř 75 procent,“ uvedl mluvčí. Na vývozu českého piva se Budvar loni podílel 21 procenty. Prodej piva v Česku Budvaru klesl loni meziročně o pět procent, ale podle Samce to plně kompenzoval dvouprocentní růst tuzemských tržeb, díky tomu, že se podnik zaměřil na prodej prémiového ležáku Budweiser Budvar.
Zisk EBITDA podniku meziročně vzrostl o pět procent, výši tohoto zisku pivovar neuvedl. Dvořák považuje výsledek za velmi dobrý, protože zároveň podniku vzrostly odpisy, osobní náklady a rostly ceny energií a surovin. „Cena za tyto položky meziročně narostla o 105 milionů korun. Zároveň jsme se museli vyrovnat s nedostatkem výrobní kapacity pro zvýšení objemu prodaného piva,“ řekl Dvořák. Vyšší odpisy souvisí s investičním rozvojem Budvaru, který začal v roce 2015. Osobní náklady Budvaru meziročně stouply o 13,5 procenta.

Loni Budvar, v němž pracuje asi 700 lidí, investoval 453 milionů. Nové oddělení ležáckých tanků zvýšilo kapacitu sklepa o pětinu. Po ukončení investic za dvě miliardy korun v roce 2020 by se měl roční výstav Budvaru zvýšit o čtvrtinu na víc než dva miliony hektolitrů.

Prazdroj investoval 1,4 miliardy
U Plzeňského Prazdroje meziroční srovnání nelze vyčíslit, protože v minulých letech měla firma finanční roky od dubna do konce března a za rok 2017 zveřejnila hospodaření jen od 1. dubna do konce roku. Podnik loni investoval 1,4 miliardy korun, z toho přes půl miliardy do výroby.

Investice se opět zvýšily díky podpoře japonského vlastníka Asahi. Na dani z příjmu loni Prazdroj zaplatil do státní kasy 780 milionu korun, celkem pak na všech daních včetně spotřební odvedl pět miliard korun.

Prazdroj vykázal v uceleném fiskálním roce od dubna 2016 do konce března 2017 tržby téměř 16 miliard korun a zisk před zdaněním 4,8 miliardy korun. Kvůli sladění finančního hodnocení s mateřskou Asahi zveřejnil ještě hospodaření za duben až prosinec 2017, kdy utržil přes 12 miliard korun a zisk po zdanění činil 2,6 miliardy korun.

Prazdroj loni v Česku a v cizině prodal rekordních 11,5 milionu hektolitrů piva, meziročně o čtyři procenta více. Odbyt v zahraničí činil 4,3 milionu hektolitru, o 4,5 procenta více, což bylo také maximum v historii firmy. Přímý export piva vyrobeného ve třech českých závodech Prazdroje vzrostl o 13 procent a překročil 1,7 milionu hektolitru. Na domácím trhu se prodej piva zvýšil o 3,8 procenta na 7,2 milionu hektolitru. Podle obchodního ředitele Tomáše Mráze to bylo dáno teplým počasím s nejdelší hlavní letní sezonou, ale také úspěchem programů na podporu hospod a restaurací.

Budvar se vrací na indický trh

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Export.czAutor:Milan Touš

Budějovický Budvar, výrobce světoznámého piva, se vrací na indický trh. Indie patří k nejrychleji rostoucím pivním trhům na světě a skýtá celou řadu zajímavých příležitostí jak pro vývozce, tak pro investory. Budějovický Budvar by se tak mohl natrvalo usadit na spotřebitelském trhu, který má 1,3 miliardy konzumentů.

Není to poprvé, co se státní pivovar rozhodl pro Indii. Ve své novodobé historii se pivo vyráběné v Budějovickém Budvaru představilo indickým zákazníkům již v roce 2010. Tehdy státní podnik nabízel speciální silné pivo Budějovický Budvar Premier Select. Šlo o šestnáctistupňové pivo s obsahem alkoholu 7,6 % a dobou zrání 200 dnů. Ostatně pivo s vyšším podílem alkoholu je v Indii obecně velmi oblíbené.

Velvyslanectví ČR v Dillí návrat tradičního českého výrobce považuje za logický. Indie sice patří ve spotřebě na hlavu k podprůměrným konzumentům piva, avšak rozsah trhu a stále rostoucí popularita zlatého moku z něj činí zajímavou podnikatelskou destinaci. Potvrzuje to i poradenská společnost BMI Research, která odhaduje, že prodej piva poroste během let 2018 až 2022 každý rok průměrně o 6,9 %. Spotřeba piva by tak mohla stoupnout až na 6,5 miliard litrů ročně oproti 4,7 miliard litrů prodaných v roce 2017.

Poptávka po pivu roste především v městských oblastech. Indické zákazníky stále více lákají zahraniční značky, za které jsou si ochotni připlatit. V současnosti je v Indii na trhu dominantním pivovarem United Breweries se značkou piva Kingfisher, jehož prodeje pokrývají více než polovinu spotřeby piva v Indii. Mezi zahraniční výrobce piv nejpopulárnějších značek patří společnosti AB InBev, Carlsberg a Mohan Meakin. Pivo se do Indie dováží zejména z Belgie, Německa, USA, Mexika, Nizozemí, Thajska a Dánska. Vývoz piva z EU do Indie se od roku 2010 zvýšil přibližně 7,5 krát a v roce 2018 jeho hodnota činila 5,3 mil. eur. České pivo, které je mezi indickými milovníky tohoto nápoje považováno za jedno z nejlepších na světě, se však v místních dovozních statistikách prakticky neobjevuje.

Naše velvyslanectví vstup a přítomnost českých pivovarníků na indickém trhu dlouhodobě podporuje. Naposledy tak učinilo prostřednictvím podnikatelské mise indických nákupčích technologií pro potravinářských průmysl, kterou zorganizovalo letos v dubnu ve spolupráci s Ministerstvem zemědělství ČR a agenturou CzechTrade. Indičtí podnikatelé během ní navštívili přímo Budějovický Budvar a také další české společnosti dodávající technologie do potravinářství, a to včetně výroby piva.

V uplatnění českých pivovarnických technologií vidí velvyslanectví další mimořádně perspektivní příležitosti pro české firmy. Na indickém trhu je zájem o dodávky pivovarů formou projektů na klíč, které kombinují dovážená zařízení a stroje a také originální české suroviny. S úspěchem se v Indii uplatnili i dodavatelé dílčích zařízení nebo provozních linek pro pivovary. V neposlední řadě je pak třeba zmínit i dodávky služeb formou konzultací nebo odborným dohledem nad procesem výroby piva z pozice zaškolených sládků. Velvyslanectví a také zastoupení CzechTrade vybízí malé a střední pivovary, aby se nebály náročnosti indického trhu. Obě instituce jsou připraveny jim pomoci v nalezení spolehlivého dovozce a distributora pro jejich výrobky.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.01.08.2019 07:24385