Historie a současnost pivovaru Holba

Již více než 138 let vyrábí pivovar Holba v překrásném prostředí Jeseníků ryzí pivo z hor, známé doma i v zahraničí. Zkušenosti sládků se v pivovaru předávají z generace na generaci od doby, pivovarkdy zde jeho zakladatel a sládek Josef Müllschitzký uvařil v prosinci roku 1874 první várku hanušovického piva. Tehdy kapacita moderního parního pivovaru dosahovala 22 400 hektolitrů za rok, což představovalo 40 000 věder. Dnes pivovar vystaví dvacetkrát více. I když pověst hanušovického piva již dávno přerostla hranice regionu, jeho silná vazba na místo podnikání se promítá nejen do samotného názvu pivovaru, který nese jméno jedné z nejstarších částí Hanušovic s názvem Holba, ale také do názvů produktů. Příkladem je vlajková loď v sortimentu pivovaru – HOLBA Šerák. Oblíbená jedenáctka dostala název po nedalekém vrcholu Hrubého Jeseníku. Zatímco jeho výška zůstala stejná, produkce Holby Šeráku přesahuje 200 000 hl piva, což je více než 40 milionů půllitrů.

Holba Jeseníkům
Pivovar svou výjimečnou polohu uprostřed krásné přírody nejen využívá, ale sám se aktivně podílí na její ochraně. Dlouhodobě spolupracuje s CHKO Jeseníky na speciálních akcích, orientovaných na ochranu přírodního dědictví. V roce 2005 vyhlásil vlastní dlouhodobý projekt Holba Jeseníkům, zaměřený na omlazování porostů v horách. Pivovar sponzoruje Horskou službu Jeseníky, a významně se tak podílí na zvýšení bezpečnosti na horách.
Zdroj:Stránky Pivovaru Holba, 2016


Více na stránkách pivovaru

Populární pivo Šerák slaví 40 let, má vlastní expozici

Publikováno:před 7 dnyZdroj:Bruntálský deníkAutor:Petr Krňávek

Kdyby se někdo v hospodách na Šumpersku a Jesenicku zeptal štamgastů, jaké pivo mají nejraději, dost možná by nejčastější odpověď zněla: Šerák. Jedenáctka z hanušovického pivovaru v letošním roce slaví čtyřicet let. Její historii připomíná jedna z nových expozic v pivovarském muzeu v Hanušovicích. Jejich slavnostní otevření spolu s návštěvnickým centrem se uskutečnilo v úterý 9. dubna.

„O Jeseníky roste zájem a o hanušovický pivovar dvojnásob. Dnes si ho projde více než osm tisíc návštěvníků ročně. Zároveň rozjíždíme řadu nových projektů v péči o kvalitu piva. Chceme mít naše zákazníky kde školit, učit je čepovat a pečovat o pivo, vytvářet tak pro ně konkurenční výhodu a zároveň se zasloužit se o renesanci pivní kultury v Česku. Také potřebujeme reprezentativní prostor, kde se budeme moci potkávat se zákazníky a veřejností obecně,“ objasnil marketingový ředitel firmy Pivovary CZ Group Petr Hermély investici za téměř čtyři miliony korun.

Návštěvnickému centru dominuje rozměrný výčepní pult se siluetou Jeseníků. Za ním je na stěně znázorněn varný postup piva. Akustiku zajišťují podhledy z chmelových šišek, které jsou i originální dekorací. Dominantním prvkem v recepci je světelná stěna složená z bezmála pěti set pivních lahví.

Obměnou a modernizací prošlo i přilehlé pivovarské muzeum. „Připravili jsme novou expozici ke sto padesáti letům pivovaru Holba, které v tomto roce slaví. Zároveň máme výročí čtyřiceti let Holby Šerák na trhu. V expozici je představen její vývoj za celou tuto dobu. Další nová expozice popisuje jednu z největších turistických akcí na Moravě, pochod Pivovarská čtvrtka, pořádanou pivovarem Holba. Čtvrtka letos slaví padesát let,“ zmínil Petr Hermély.

Hanušovický pivovar Holba spolu s pivovary Litovel a Zubr spadajícími pod společnost Pivovary CZ Group před nedávnem změnil majitele. Koupila je firma Pivovary Triangl, v níž drží majoritu skupina Kofola.

„Je to jednak byznys, který má blízko tomu, co děláme. Když jste v Česku nápojář, asi není nic lepšího, co byste mohl dělat, než pivo. Zároveň jsme z tohoto regionu, já pocházím z Opavy, v Jeseníkách jsem vyrůstal. Jsou to lokální značky, které mají vysokou kvalitu, nebyly zničeny jako spousta jiných. Jsme profíci v oboru a rozhodli jsme se podržet to, k čemu máme vztah v podstatě od dětství. Pro mě je odměna, když můžu jet do tohoto pivovaru. Je to určitě mnohem krásnější cesta než po D1 do Prahy,“ objasnil generální ředitel skupiny Kofola Jannis Samaras motivaci, která vedla skupinu Kofola ke vstupu do pivovarnického byznysu.

Koupě pivovarů není v regionu jedinou investicí Kofoly. Letos v lednu dokončila koupi Pragerových sadů v Libině, které tak zachránila před vykácením.

„Koupili jsme prvních šedesát hektarů a budeme je dál rozvíjet. Doufáme, že to není konečné číslo,“ poznamenal Jannis Samaras.

Skupina Kofola působí na pěti trzích ve střední Evropě. Ve čtrnácti výrobních závodech zaměstnává 2600 pracovníků. Tržby skupiny by letos měly přesáhnout deset miliard korun.

Návštěvní centrum pivovaru ukazuje turistům cestu zlatavého moku do půllitru

Publikováno:před 10 dnyZdroj:iDNES.czAutor:Rostislav Hányš

Dva roky pracovaly týmy specialistů na kompletní přestavbě a rekonstrukci Návštěvnického centra v pivovaru Holba v Hanušovicích, který nově patří nápojové firmě Kofola. Změnou prošla recepce i audiovizuální sál a také Pivovarské muzeum, které detailně mapuje vznik a vývoj hanušovického pivovaru.

Dominantou nové expozice je legendární jedenáctka Šerák, která Holbu v tuzemsku proslavila, ale i tradiční jesenický pochod s názvem Pivovarská čtvrtka.

Za razantní proměnou Návštěvnického centra stojí designérské studio MBG ze Zábřehu, které s pivovarem spolupracuje již delší dobu.

„Chtěli jsme, aby zákazník ani v interiéru nezapomněl, že je v pivovaru, který se nachází na úpatí rozlehlých Jeseníků obklopený tmavými lesy. Důraz jsme kladli i na funkčnost prostoru. V prostoru recepce muzea je potřeba skladovat a vystavovat velké množství reklamních předmětů a piva a tomu jsme přizpůsobili minimalistický koncept,“ popsala architekta Kristína Jurková.

„Velkou dominantou nad výčepem je model výroby piva – návštěvník tak může vidět, jak dlouhou cestou musí pivo projít, než se mu dostane v té nejlepší kvalitě na stůl,“ doplnila.

Důraz byl kladen především na funkčnost a originalitu prostoru. Projektu dominují tři prvky. „Jedná se o instalaci varného postupu za barem, díky kterému mohou návštěvníci vidět celý proces vaření piva krok po kroku, dále světelná stěna složená z bezmála pěti set pivních lahví, jež díky slunečnímu svitu a umělému osvětlení nabízí ojedinělé vizuální efekty,“ přiblížila architekta.

„Posledním jsou podhledy z chmelových šišek v nadživotní velikosti, které zajišťují dokonalou akustiku i ryze pivovarskou dekoraci,“ představila.

„Hlavním důvodem úprav byl rostoucí zájem návštěvníků a nedostačující prostory centra, kde se konají přednášky a akce. Akustika, světlo, prostorové uspořádání, to vše prošlo výraznou proměnou,“ vysvětlil Petr Hermély, marketingový ředitel společnosti Pivovary CZ Group, do které pivovar Holba společně s Litovlí a Zubrem patří.

„Prvky, které designérské studio navrhlo na míru, jsou unikátní. Také je velmi efektivně využitý daný prostor,“ popsal Hermély.

Přestavba Pivovarského muzea
Přestavba muzea byla spojena s výročími, tedy 150 let pivovaru Holba, 40 let Šeráku a 50 let od prvního ročníku turistického pochodu Pivovarská čtvrtka.

„Zmapovali jsme vznik a vývoj pivovaru od počátku až do dnešních dní. Vedle tradiční expozice přibyla historická sbírka bednářského nářadí, jež veřejnost seznámí s řemeslem, které pivovarnictví provází od počátků,“ vysvětlila Blanka Strnadová, vedoucí Pivovarského muzea.

„Druhá obnovená expozice se věnuje vlajkové lodi Holby, jedenáctce Šerák, a třetí patří Pivovarské čtvrtce. U těchto dvou témat se nám podařilo nasbírat a zkompletovat řadu historických materiálů,“ řekla.

Historii doplňuje exkurze pivovaru, která seznámí se všemi varnými postupy, surovinami a technologiemi.

„Ročně projde naším pivovarem přes osm tisíc návštěvníků a mezi nejoblíbenější místa patří samozřejmě spilka, ležácké tanky s ochutnávkou a také lahvárna, které dominuje náš robot, jenž jako jediný v Česku plní i pětilitrové soudky Ryzího piva z hor,“ doplnila Strnadová.

Historii pivovaru v Hanušovicích mapuje nové návštěvnické centrum a muzeum

Publikováno:před 10 dnyZdroj:Průmyslová automatizaceAutor:ČTK

Vznik a vývoj Pivovaru Holba v Hanušovicích na Šumpersku mapuje modernizované návštěvnické centrum a pivovarské muzeum, které po dvouleté rekonstrukci otevřeli v areálu pivovaru.

Součástí projektu byla úprava recepce i audiovizuálního sálu. Přestavba byla spojena se 150. výročím pivovaru Holba, 40 lety pivní značky Šerák a 50 lety od prvního ročníku turistického pochodu Pivovarská čtvrtka. Novinářům to dnes v Hanušovicích řekl Petr Hermély ze společnosti Pivovary CZ Group, do které hanušovický pivovar spolu s pivovary v Litovli a Přerově patří.

"O úpravách jsme uvažovali už delší dobu. Hlavním důvodem byl na jedné straně rostoucí zájem návštěvníků a na druhé straně nedostačující prostory návštěvnického centra, kde se také konají přednášky a různé akce spojené s naším pivovarem. Akustika, světlo, prostorové uspořádání, to vše prošlo výraznou proměnou. A prvky, které designerské studio navrhlo na míru, jsou unikátní. Také je velmi efektivně využitý daný prostor," uvedl Hermély.

Autoři muzea důkladně zmapovali vznik a vývoj hanušovického pivovaru od jeho počátku až do současnosti. "Vedle tradiční expozice přibyla historická sbírka bednářského nářadí, které veřejnost seznámí s krásným řemeslem, které pivovarnictví provází od jeho počátků. Druhá obnovená expozice se věnuje vlajkové lodi jedenáctce Šerák a třetí patří Pivovarské čtvrtce. U těchto dvou témat se nám podařilo nasbírat a zkompletovat řadu historickým materiálů," uvedla vedoucí pivovarského muzea Blanka Strnadová.

Historii hanušovického pivovaru doplňuje exkurze, která seznámí návštěvníky s varnými postupy, surovinami a technologiemi. "Ročně projde naším pivovarem přes 8000 návštěvníků. Mezi nejoblíbenější místa patří samozřejmě spilka, ležácké tanky s ochutnávkou a také lahvárna, které dominuje náš robot, který jako jediný v Česku plní i pětilitrové soudky našeho piva," dodala Strnadová.

Za barem, který je součástí muzea a návštěvnického centra, je schéma varného postupu. Návštěvníci díky tomu vidí proces vaření piva krok po kroku. Součástí projektu je i světelná stěna složená z bezmála pěti stovek pivních lahví.

Pivovar v Hanušovicích je spolu s pivovary v Litovli a Přerově součástí pivovarnické skupiny Pivovary CZ Group, kterou nedávnou koupila společnosti Kofola ČeskoSlovensko.

Kofola může koupit Pivovary CZ, výrobce značek Holba a Zubr

Publikováno:před měsícemZdroj:Lidovky.czAutor:ČTK

Skupina Kofola ČeskoSlovensko může koupit většinový podíl ve firmě Pivovary CZ Group, která vyrábí piva značek Holba, Zubr a Litovel. Může koupit také společnost Fontána, která na území Česka prodává alkoholické i nealkoholické nápoje.

Transakci povolil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který o tom informoval v tiskové zprávě.

„Spojení nebude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže. Rozhodnutí je pravomocné,“ uvedl úřad. Od prosince, kdy se spojením začal zabývat, zkoumal zejména podíly spojovaných firem na trhu s nealkoholickými nápoji i na trhu s pivem, a to jak ve velkoobchodním prodeji, tak v prodeji přímo do restaurací a hospod. Dospěl k závěru, že spojením firem ani na jednom z těchto trhů nebude narušena hospodářská soutěž.

Pivovary CZ Group jsou pátou největší pivovarnickou skupinou v Česku, svým loňským ročním výstavem plánovaly překročení 800.000 hektolitrů, z čehož více než třetina jde na export. V pivovarech v Hanušovicích, Přerově a Litovli zaměstnávají téměř 500 lidí.

Majitelem společnosti Pivovary CZ Group je společnost Moravská pivovarská, Kofola 100 procent akcií kupuje prostřednictvím firmy Pivovary Triangl. Společnost Pivovary Triangl byla založena letos v listopadu a sídlo má v Krnově na Bruntálsku, Kofola ČeskoSlovensko v ní má 51 procent, investiční skupina RSJ drží 29 procent a společnost Úsovsko 20 procent.

Kofola dříve uvedla, že nová akvizice jí umožní růst v dalším stabilním segmentu s exportním potenciálem a že i s ohledem na specifika pivního trhu zůstanou Pivovary CZ Group jejím samostatně řízeným pilířem. Do čela pivovarů nastoupí po dokončení akvizice jeden ze zakladatelů a provozní ředitel skupiny Kofola René Musila.

Kofola sídlící v Ostravě je jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů ve střední Evropě, má 11 výrobních závodů na pěti evropských trzích. K výrobkům firmy vedle stejnojmenného nápoje patří nápoje značek Rajec, Korunní, Ondrášovka, Kláštorná Kalcia, Jupí, Vinea nebo Semtex. Do skupiny patří síť UGO, český výrobce směsí z léčivých rostlin Leros, slovinská společnost Radenska a chorvatský výrobce minerálních vod Studenac. Kofola má více než 2000 zaměstnanců. Většinovým majitelem skupiny je společnost Aetos patřící rodině Samarasů a ostatním zakladatelům Kofoly, jimiž jsou akcionáři René Musila a Tomáš Jendřejek.

Sváteční Horský ležák 12,5 % pro vaše dokonalé Vánoce

Publikováno:před 4 měsíciZdroj:Pivovar HolbaAutor:Jana Bartáková, PR

Ozdobte si sváteční tabuli za studena chmeleným světlým ležákem a vychutnejte si letošní svátky v klidu a pohodě. Toto speciální pivo pro vás uvařil Luděk Reichl, mistr sládek z Hanušovic. Na první pohled vás zaujme jantarová barva, sněhobílá hustá pěna, připomínající zasněžené hřebeny Jeseníků, vysoká plnost a poctivá chmelová chuť s výraznou hořkostí (40 EBU) a lehkým ovocným nádechem. Sváteční Horský ležák 12,5 % v sobě spojuje drsnou i romantickou tvář hor, která je domovem Ryzího piva z hor.

K dostání je od 27. listopadu na čepu ve vybraných pivnicích a restauracích především na střední Moravě. Ručně stáčené lahve 0,75 l s patentním uzávěrem v dárkovém tubusu a mutipacky (6x 0,5 l) s 0,5 l džbánkem s vánočním motivem jsou v prodeji v podnikové prodejně Holba a regionálně v maloobchodních a velkoobchodních sítích.

Sváteční Horský ležák 12,5 % je součástí nového projektu Sládkův Tip společnosti Pivovary CZ Group, ve kterém budou zákazníkům v průběhu celého roku představována výjimečná a netradiční piva. „Cílem je zákazníkům a štamgastům zpestřit běžnou nabídku našimi pivními specialitami pod značkou Sládkův Tip. Sváteční Horský ležák u nás ale není žádnou neznámou. Pivovar Holba s ním slaví úspěchy již delší dobu, a i proto jsme se ho do projektu Sládkův Tip rozhodli zařadit,“ říká Tomáš Pluháček, výrobně technický ředitel společnosti Pivovary CZ Group.

Moravské pivovary Holbu, Zubr a Litovel kupuje Kofola

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Hospodářské NovinyAutor:Pavel P. Novotný

Významný pivní obchod, o jehož přípravách referovaly HN už loni na podzim, má konečně své rozuzlení. Většinový podíl ve společnosti Pivovary CZ Group, která produkuje piva značek Holba, Zubr a Litovel, získává nápojářská skupina Kofola ČeskoSlovensko. Dokončení transakce, která podléhá schválení antimonopolních úřadů, se očekává zkraje příštího roku. Kofola to ve středu oznámila v tiskové zprávě. Hodnotu transakce neuvedla. Podle zdrojů HN z okolí pivovarů ale výrazně překročila miliardu korun.

Pivovary CZ Group jsou pátou největší pivovarnickou skupinou v Česku, která letos uvaří přes 800 tisíc hektolitrů piva. V pivovarech v Hanušovicích, Přerově a Litovli je zaměstnáno téměř 500 lidí.

Majitelem společnosti Pivovary CZ Group je společnost Moravská pivovarská, která patří pod rozsáhlý zemědělsko-realitní holding HSK Invest, většinově ovládaný kroměřížským podnikatelem Karlem Kuropatou. Kupujícím je nově vytvořená společnost Pivovary Triangl. Tu tvoří Kofola ČeskoSlovensko, která v ní má 51 procent, investiční skupina RSJ s 29 procenty. Pětinový podíl pak drží severomoravská agrární společnost Úsovsko bývalého ministra zemědělství Jiřího Milka.

„V Kofole jsme se naučili rozvíjet tradiční a lokální značky se silným příběhem. Když se objevila příležitost investovat do pivovarů, které vyrábějí značky s dlouhou historií, za kterými stojí poctivé řemeslo a moderní výrobní zázemí, neváhali jsme. Věříme, že zkušenost našich lidí může pomoci k jejich rozvoji,“ uvedl generální ředitel skupiny Kofola Jannis Samaras.

Kofola uvedla, že nová akvizice jí umožní růst v dalším stabilním segmentu s exportním potenciálem a že i s ohledem na specifika pivního trhu zůstanou Pivovary CZ Group jejím samostatně řízeným pilířem. V jeho čele bude po dokončení akvizice jeden ze zakladatelů a provozní ředitel skupiny Kofola René Musila.

„Záleží nám na tom, aby byla zachována řemeslná tradice vaření piva, stabilní vztahy se zákazníky, dodavateli i zaměstnanci a společenská odpovědnost firmy. To vše byla při jednáních o prodeji důležitá kritéria. Jsme rádi, že jsme našli partnera, který nám pomůže zachovat a dále rozvíjet kvalitu našich piv a zároveň posílí i jejich obchodní expanzi,“ uvedl místopředseda představenstva Pivovarů CZ Group Jaromír Dvorský.

Kofola, sídlící v Ostravě, je jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů ve střední Evropě, má 11 výrobních závodů na pěti evropských trzích. K výrobkům firmy vedle stejnojmenného nápoje patří nápoje značek Rajec, Korunní, Ondrášovka, Kláštorná Kalcia, Jupí, Vinea nebo Semtex. Do skupiny patří síť UGO, český výrobce směsí z léčivých rostlin Leros, slovinská společnost Radenska a chorvatský výrobce minerálních vod Studenac. Kofola má více než 2000 zaměstnanců. Většinovým majitelem skupiny je společnost Aetos, patřící rodině Samarasových a ostatním zakladatelům Kofoly, jimiž jsou akcionáři René Musila a Tomáš Jendřejek.

S akciemi Kofoly se obchoduje na pražské burze. Ta ve středu na žádost Kofoly pozastavila obchodování s akciemi nápojářské firmy. „Důvodem pozastavení je avizované zveřejnění potenciálně kurzotvorné informace před zahájením obchodování,“ uvedla burza na síti X. Obnovení obchodování se předpokládá ve čtvrtek. Úterní obchodování akcie Kofoly uzavřely podle údajů na webu burzy stejně jako v pondělí na 267 korunách za akcii.

Ještě loni zástupci Pivovary CZ Group hovořili o scénáři, že investor do firmy vstoupí a rozšíří tak stávající akcionářskou strukturu. Nakonec se ale v procesu, který režírovala poradenská společnost Patria Corporate Finance, prodávalo sto procent akcií. V průběhu letošního roku se spekulovalo zejména o zájmu pivovarnické trojky, společnosti Heineken. Velké pivovarnické skupiny se však v tendru nakonec neprosadily.

Atmosféru kolem tendru též negativně ovlivňovaly právní bitvy mezi akcionáři v mateřské skupině HSK Invest. Zde se Kuropata a jeho spojenci přetlačují o vliv se slovenskou investiční skupinou Crane Constancy Investments podnikatelů Michala Martinka a Braňa Prieložného. Ta loni vykoupila podíly dvou minoritních akcionářů a koncentrovala tak celkem 27 procent akcií skupiny, jejíž majetek se počítá v miliardách.

Kromě prodávaných pivovarnických firem do ní patří několik zemědělských podniků, například Agrodružstvo Roštění, Pekárny Blansko, nemovitostní společnosti PMS Reality a Slezan Holding a také třeba Pila Javořice. Vedení skupiny v čele s Kuropatou také vede několik právních sporů s bývalým akcionářem a šéfem pivovarů Petrem Fridrichem. Někdejší šéf pivovarů byl po Kuropatovi druhým největším akcionářem HSK Invest. Právě on po rozkolu s Kuropatou svůj pětinový podíl Slovákům prodal.

Kofola vstupuje do piva. Kupuje značky Holba, Zubr a Litovel

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Seznam ZprávyAutor:Filip Horáček

Skupina Kofola vstupuje do zcela nového segmentu - pivovarnictví. Získala totiž většinový podíl ve společnosti Pivovary CZ Group, která vaří piva značek Holba, Zubr a Litovel.
Článek

Dlouhodobé spekulace potvrdila nápojařská skupina Jannise Samarase dnes ráno. Pivo se stane jejím dalším segmentem po kolových nápojích, sirupech, ciderech, minerálních vodách, džusech a čajích.

„V Kofole jsme se naučili rozvíjet tradiční a lokální značky se silným příběhem. Když se objevila příležitost investovat do pivovarů, které vyrábějí značky s dlouhou historií, za kterými stojí poctivé řemeslo a moderní výrobní zázemí, neváhali jsme,“ říká generální ředitel Kofoly Jannis Samaras.

Kroměřížský byznysmen Karel Kuropata prodal celou svou skupinu třech moravských pivovarů v Hanušovicích, Přerově a Litovli. Kofola získá majoritní podíl 51 procent, podíl 29 procent získá investiční skupina RSJ Libora Winklera a zbylých 20 procent kupuje zemědělská skupina Úsovsko, spoluvlastněná bývalým ministrem zemědělství Jiřím Milkem. Smluvní strany se dohodly, že cenu transakce nebudou zveřejňovat.

Skupinu pivovarů získá od mateřské společnosti Moravská pivovarská a.s. nově založená společnost Kofoly s názvem Pivovary Triangl.

Pivovary CZ Group jsou pátou největší pivovarnickou skupinou v Česku a nejvýznamnějším dodavatelem piva na střední Moravě. Letos uvaří přes 800 tisíc hektolitrů piva. Více než třetina objemu se exportuje. Pivovary zaměstnávají téměř 500 lidí.

Kofola očekává schválení transakce ze strany antimonopolního úřadu na začátku příštího roku. Tímto krokem tak doplní své portfolio o další nápoj. Vytěžit z toho může v maloobchodu i v segmentu HORECA, kam dodává.

„Přestože nám primárně nejde o přímé synergie s naším dosavadním nealko byznysem, i pivní průmysl má nějaké společné rysy s nápojovou branží. Naším cílem je podpořit um a kvality českých pivovarů. Byla by škoda, kdyby tradiční české značky přešly do rukou zahraničních investorů,“ uvedl René Musila, jeden ze zakladatelů a provozní ředitel skupiny Kofola, který se po dokončení akvizice postaví do čela pivního pilíře.

Na tuzemské spotřebě piva mají zmíněné pivní značky podíl 3,25 procenta a obstát v konkurenci velkých nadnárodních firem není pro menší regionální značky jednoduché. V rámci velké nápojářské skupiny budou mít lepší vyjednávací pozici.

„Pod Kofolou budou součástí velice silné nápojové skupiny a budou mít mnohem lepší možnosti expanze skrze výborně prošlápnuté distribuční kanály. Zároveň si myslím, že nehrozí zavírání některého z pivovarů ve skupině,“ komentoval obchod Tomáš Maier, expert České zemědělské univerzity na ekonomiku pivovarnictví.

Domnívá se, že tuzemští vlastníci jsou výhodou oproti nadnárodním koncernům, které by neměly problém během několika málo let uzavřít dva ze tří pivovarů a zoptimalizovat výrobu.

Holba symbolicky pokřtila letošního Keprníka z první várky horského chmele

Publikováno:před 6 měsíciZdroj:Pivovar HolbaAutor:Jana Bartáková, PR

V sobotu 14. října se v areálu pivovaru Holba za přítomnosti sládka Luďka Reichla uskutečnil oficiální křest a slavnostní naražení soudku Keprníku z první várky horského chmele. Součástí této tradiční podzimní akce byl i výlov pivovarských rybníků plných kaprů a amurů.

Výjimečnost Keprníku spočívá především v jeho ingredienci – horském chmelu. Tato vzácná surovina obohacuje hořkost i vůni piva a podtrhuje jeho osobitost. Chmel je udržitelným způsobem česán ručně ve vytipovaných horských oblastech Jeseníků. Keprník je pro svou nízkou produkci, závislou na množství divokého horského chmele, exkluzivní záležitostí a jeho první letošní várka je na čepu ve vybraných hospodách od 16. října. Pětilitrový soudek nebo 2litrovou láhev s patentním uzávěrem si mohou zájemci koupit v pivovarské prodejně, kde Holba doporučuje objednání předem.

„Keprník z první várky horského chmele je pro nás vždycky velký svátek. Ten letošní pokřtil symbolicky náš sládek Luděk Reichl v rámci slavnostního výlovu pivovarských rybníků a nechal návštěvníky nahlédnout do tajů jeho receptury,“ říká Lenka Kadlecová, brand manager pivovaru Holba a dodává: „V letošním roce jsme vypouštěli oba pivovarské rybníky a rybáři vylovili přes 13 metráků ryb. Každý, kdo se na výlov přišel podívat, si mohl koupit ryby, ochutnat rybí speciality, dát si čepovanou Holbu přímo z ležáckých sklepů, zažít školu čepování piva nebo exkurzi v našem pivovaru.“

V roce 2001 se Holba rozhodla zachránit nevyužívané pivovarské ledovací rybníky, kterým hrozilo zasypání a dnes jsou rybníky hodnoceny jako jeden z nejúspěšnějších ekologických projektů. Pozitivně ovlivňují přirozenou rovnováhu krajiny a nabízejí stanoviště chráněným druhům obojživelníků, plazů i ptáků, a navíc jsou místem setkávání na slavnostním výlovu.

První várka Keprníku z horského chmele už je na čepu

Publikováno:před 6 měsíciZdroj:Pivovar HolbaAutor:Jana Bartáková, PR

Dozrál horský chmel i čas na první ochutnávky letošního Keprníku. Jeho specifickou hořkost, kterou jiné pivo nemá, mu dodává ručně česaný horský chmel z Jeseníků. Unikátní ležák hanušovického pivovaru si můžou milovníci piva vychutnat již 6. sezónu. Na čepu je ve vybraných hospodách a v 5litrových soudcích či 2litrových lahvích s patentovaným uzávěrem si Keprníka mohou zájemci koupit v pivovarské prodejně, kde Holba doporučuje objednání předem.

Výjimečnost tohoto piva spočívá především v jeho ingredienci – horském chmelu. Tato vzácná surovina obohacuje hořkost i vůni piva a podtrhuje jeho osobitost. Chmel je udržitelným způsobem česán ručně ve vytipovaných horských oblastech Jeseníků. Keprník je pro svou nízkou produkci, závislou na množství divokého horského chmele, exkluzivní záležitostí. „Nového ležáku jsme v první várce uvařili 500 hektolitrů a stejně jako každý rok bylo naším cílem uvařit exkluzivní pivo, které ocení i ten nejnáročnější fajnšmekr. Snoubí v sobě totiž zemitost, jiskrnost a nezaměnitelnou hořkost unikátního horského chmele,“ říká Luděk Reichl, sládek pivovaru Holba a dodává: „Za sebe mohu říct, že letošní Keprník je opět výtečný a těším se, až ho hospodští začnou s hrdostí nosit na stoly našim pivařům.“

Světlý ležák dostal své jméno po jednom z nevyšších vrcholů Hrubého Jeseníku a jeho chuť utváří především výjimečné suroviny – křišťálově svěží voda z horských pramenů, kvalitní chmel, slad z podhorských ječmenů a horský chmel. „Chmel, který roste volně v horách, objevili přímo v Jeseníkách dlouholetí partneři z Lesů ČR, Chráněné krajinné oblasti Jeseníky, horské služby a členové Klubu českých turistů. Interně jsme mu začali říkat ‚horský‘ chmel. Naše pivo obohacuje především o originální osobitou vůni, a to díky obsahu a složení chmelových silic a hořkých kyselin, které poskytují pivu hořkost. Tím se právě liší od klasického šlechtěného chmele,“ říká hanušovický sládek Luděk Reichl.

Tankové pivo táhne, vrátí lidi do hospod, říká sládek pivovaru Holba

Publikováno:před rokemZdroj:iDNES.czAutor:František Strnad

Uvařit pivo se ziskem je pro zpracovatele českého zlata těžší a těžší. Kromě vysokých cen za energie sládky trápí i odliv lidí z hospod. Více než na množství proto sází na pivní speciály a rozšíření portfolia i na nealko segment. Luděk Reichl, sládek pivovaru Holba má za to, že tankovému pivu se nic nevyrovná, a právě to přitáhne pivaře zpět do restaurací.

Pivovary tíží drahé energie a vstupy. Jak to zvládáte?
Doba je těžká, ale jsem přesvědčen, že kvalitně fungující pivovar se silnou základnou zákazníků je schopen ji zvládnout. Zvládli jsme covid, musíme zvládnout i růst nákladů. A jako v každé ekonomicky složitější době i dnes platí, že musíme jít zákazníkovi více naproti. Mezi zákazníky například stoupá poptávka po tankovém pivu, tento trend samozřejmě vnímáme a pracujeme na rozšiřování sítě podniků s tankovým pivem. Meziroční nárůst piva z tanku je v desítkách procenta.

Takže zákazníci jsou více po kvalitě než množství? Vypije se méně desítek a více nefiltrovaného a tankového piva?
Ano, bezpochyby je kvalita piva rozhodující. Naším nejprodávanějším pivem je Holba Šerák, což je jedenáctka, která má plnější chuť než desítka a zároveň menší množství alkoholu než dvanáctka: a to vcelku vystihuje to, co chce současný zákazník, resp. jejich většina. Šerák je také přesně tím pivem, které nejvíce čepujeme přes pivní tanky

Vnímáme i rostoucí zájem o prémiové řady, speciály, nefiltrovaná piva, máme velký úspěch s polotmavým pivem. Vidíme, že lidé rádi zkouší, ale základ je v klasickém spodně kvašeném ležáku vařeným tradičním způsobem. To vše potvrzuje, že klíčová je kvalita, samotná cena je až druhým hlediskem, ač pochopitelně také důležitým.

Mladá generace řeší kromě chuti i ekologii. Nadto prý alkohol už tolik netáhne...
Je to tak a platí to nejen u mladých. Změny na straně zákazníků pozorujeme i v obalech. Skončili jsme zcela s PET lahvemi a roste popularita plechovek jakožto praktického a zároveň šetrného obalu. Opravdu důležitou roli přebírá i segment nealkoholického piva, vidíme to u výrazného růstu prodejů naší Holba Nealko. Tyto trendy odráží i naše letošní plány: uvedeme novinky v segmentu nealko piv.

Plánujete expanze či investice pro letošní rok?
Připravujeme instalace tanků do dalších restaurací. My pivovarníci a provozovatelé děláme vše proto, abychom společně dostali zpátky lidi do hospod, a právě investice do tankového hospodářství, interiéru či výčepní techniky jsou tím správným směrem.

V hanušovické Holbě pracujete bez tří let téměř tři dekády. Jak moc se toho za tu dobu změnilo?
Začnu opačně, tedy co se nezměnilo - nezměnil se způsob vaření piva, ten je v Holbě stále stejný: tedy kvašení v otevřených spilkách, dlouhé zrání v ležáckých sklepích, vlastní voda z jesenických hor a ten nejlepší žatecký chmel. Naopak se zásadně změnilo technické vybavení, většina částí pivovaru prošla zásadní modernizací, například varna, stáčecí linka či filtrace jsou úplně nové a moderní.

Já si za těch téměř 30 let v pivovaru postupně prošel všechna výrobní oddělení než jsem se stal sládkem, takže ty změny v technickém vybavení vidím velmi dobře a třeba o distribuci či obchodu a marketingu je zbytečné mluvit, ty jsou úplně jinde. Ale způsob vaření piva a základní receptury zůstávají. V tomto je pivovarnictví konzervativní obor v tom nejlepším smyslu slova.

Jak moc dnes vůbec ovlivňují výrobu piva technologie?
Procesy na varně se kontrolují přes počítač, každou odchylku hned vidíme a řešíme, například teplotu při vaření mladiny a mnoho dalšího. To pomáhá, nemusíme to dělat ručně jako ještě před pár desítkami let. Nicméně stále platí, že pro skvělé pivo potřebujete hlavně kvalitní suroviny jako je chmel, slad či pramenitá vodu a základní „technologie“ jakými jsou již po staletí varna, otevřená spilka a ležácké sklepy. Takže technologie práci usnadňují, ale klíčovou roli má a vždy budou mít suroviny a tradiční způsob vaření a zrání.

V posledních letech klesá spotřeba piva v restauracích současně rostou prodeje v supermarketech. Jak hodnotíte tyto trendy?
Jestliže si chcete vychutnat pivo v jeho nejlepší kvalitě, čepované pivo nic nepřekoná. Takže se snažíme, aby se lidé do restaurací vraceli, vaříme speciály, které jsou primárně určeny na čep, investujeme do moderních výčepních zařízení a tanků, organizujeme školení správného čepování. Já doufám, že se trend poklesu prodeje sudového piva zastaví a jeho prodej začne zase stoupat.

Holba ještě v roce 2019 prodávala 51 procent v sudech, nyní jsme na 41. I když tyto čísla je třeba vidět nejdříve v souvislosti s covidem a nyní i s obtížnou ekonomickou situací, trend je to zřejmý a týká se celého pivovarnického segmentu. Přesto věřím, že se to postupně obrátí a prodej sudového a tankového piva opět poroste.

Jak speciály vznikají? Inspirujete se recepturami třeba v zahraničí?
Hledáme speciální receptury, i když spíše v naší historii a regionu než v zahraničí. Zkoušíme různé ingredience, nové slady, speciální chmely, receptury, sílu či pitelnost. Speciály většinou korespondují s různými ročními obdobími a událostmi, například na Vánoce a zimní sezonu vaříme hutný a silný sváteční ležák, přes léto svěžejší a lehčí typy piv.

S kolegy sládky z pivovaru Zubr Natašou Rouskovou a pivovaru Litovel Petrem Kosteleckým navíc od tohoto roku uvádíme projekt Sládkův Tip, jehož součástí je sedm speciálních piv. Začínáme nyní v březnu se Zeleným Patrikem, který bude v restauracích k dispozici až do Velikonoc. Obecně platí, že speciály, které jsou primárně určeny na čep, posilují a zatraktivňují nabídku piv v restauracích, a tak napomáhají vrátit do nich více návštěvníků.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.13.04.2024 14:25140