Historie a současnost Pivovaru Strakonice

● 1308 Počátky strakonického piva se datují od roku 1308, i když vařit se začalo zřejmě již dříve. Várečné právo za poplatek do královské pokladny ale obyvatelé získali oficiálně až 8. prosince 1367 listinou Bavora IV.

● 1649 Třicetiletá válka znamenala obrovské finanční výdaje, které se podepsaly i na strakonických pivovarnících. V roce 1649 kvůli tomu podepsali dohodu pivovars městem a založili společný pivovar v domě s číslem popisným 47. V té době už bylo ve Strakonicích celkem 158 domů s várečným právem.

● 1840 V roce 1840 měly městský i dominikánský pivovar zhruba stejný výstav piva. Městský pivovar se postupně rozrůstal a primitivní postupy výroby začala nahrazovat průmyslová výroba. Nejen z tohoto důvodu vyrostl v letech 1873 až 1874 na březích Otavy parostrojní pivovar.

● 1948 V roce 1948 byl pivovar znárodněn a začleněn do národního podniku Jihočeské pivovary České Budějovice. Od roku 1958 je pivovar začleněn jako samostatný závod do sítě podniku Jihočeské pivovary České Budějovice.
Zdroj:Stránky Měšťanského pivovaru Dudák, 2017


Více na stránkách pivovaru

Prohlídky Pivovaru Strakonice

Kdy:dle dohody v pracovní dnyObec:StrakoniceZdroj:Pivovar Strakonice

Pivo vaříme tradičně a rádi Vám to v rámci exkurze ukážeme. Součástí exkurze je i ochutnávka nefiltrovaného piva z ležáckého tanku.

●Exkurze trvá přibližně 80 minut.
●Exkurze se konají v pracovních dnech po 14. hodině po předchozí rezervaci na tel. čísle 727 852 335 či mailové adrese v.matej@pivovar-strakonice.cz.
●Minimální velikost skupiny je 10 osob.
●Při počtu více jak 15 osob a dostatečném předstihu lze domluvit exkurzi i o víkendu.
●Cena exkurze je 100 Kč za osobu. Každý platící návštěvník dostane jako dárek PET lahev nefiltrovaného piva Sklepák.
●Doporučujeme teplé oblečení s sebou.

Degustovna
Exkurzi do pivovaru lze spojit i s pronájmem Degustovny. Cena pronájmu je 2 500 Kč včetně exkurze pro celou skupinu. Pronájem místnosti je omezen nejdéle do 22:00. Bližší informace na tel. 727 852 335.

Aktualizováno: před rokem

Strakonický pivovar skončil ve ztrátě

Publikováno:před 4 měsíciZdroj:Náš REGIONAutor:Simona Knotková

Pivovaru Strakonice 1649 stouply loni meziročně tržby z prodeje výrobků, služeb a zboží o 15,4 procenta na 90,1 milionu Kč. Skončil ve ztrátě po zdanění 1,5 milionu, o rok dřív měl zisk 1,3 milionu.

Výstav loni vzrostl o 4,5 milionu hektolitrů na 52,2 milionu hektolitrů. Vyplývá to z výroční zprávy. Letos výstav asi klesne na 49.500 hektolitrů. Na podzim zdražil pivovar půllitr piva o korunu až 1,50 Kč. Příští rok zprovozní linku na stáčení piva do plechovek za 7,5 milionu Kč, řekl ředitel pivovaru Dušan Krankus.

„Ztráta 1,5 milionu není číslo, nad kterým bychom měli jásat. Na druhou stranu vzhledem k ekonomické a politické situaci, která v roce 2022 byla, považujeme tento výsledek za poměrně přijatelný. Ztráta byla způsobená i navýšením nákladů. I nám se navýšily ceny energií, platili jsme vyšší ceny, museli jsme navyšovat mzdy,“ řekl na podzim ředitel.

Pivovar, který se dříve jmenoval Dudák, je jediný český pivovar, jejž vlastní město. Letos udělal nejvýznamnější investici za poslední roky, rekonstrukci scezovací kádě za šest milionů Kč. Oprava byla klíčová, protože káď byla v havarijním stavu, vyplývá ze zprávy. Pivovar letos také zmodernizoval ovládání varny, opravil 20 kvasných kádí a koupil 5000 přepravek na pivo Král Šumavy.

Letos se pivovaru zvýšily náklady. „Klíčová surovina český slad zdražila o 60 procent, dále se navýšila cena tepelné energie, skleněných lahví, oxidu uhličitého a obalového materiálu,“ uvedl ve zprávě místostarosta Rudolf Oberfalcer (Strakonická Veřejnost), který je předsedou představenstva. Příští rok chce pivovar zvýšit výstav. V reklamní kampani proto podpoří nové logo i název, chystá i nové sklenice.

„Pivovar jsme převzali silně zadlužený úvěrem, který mu pomáháme splácet. Ten nákup byl velice drahý, stál 70 milionů. Tím pádem nejdou peníze použít na moderní technologie, ale dáváme je pořád bance na splátky. Je to překážka v rozvoji, přesto se pivovar velice snaží. Pivo prodává po celé republice, minimálně čtyřikrát ročně dělá pivní speciál. Zatím jsou výsledky dobré a rozhodli jsme se, že zkusíme vybavit pivovar stáčírnou piva do plechovek. Jsou odběratelé, kteří plechovky vyloženě vyžadují, tak se tomu chceme přizpůsobit,“ řekl starosta Břetislav Hrdlička (Strakonická Veřejnost). Na koupi zmíněné linky město pivovaru přispěje, dodal.

Počátky strakonického piva se datují rokem 1308. Várečné právo pak získali obyvatelé 8. prosince 1367 listinou Bavora IV. Pivovar vznikl v roce 1649. V roce 2004 město koupilo pivovar od státu za 69,2 milionu korun. Radnice si na koupi vzala úvěr, ročně splácí 3,3 milionu korun.

Pivovar se zhruba 60 zaměstnanci vaří piva pod názvy Dudák, Klostermann, Král Šumavy a Otavský zlatý. V ČR se zaměřuje hlavně na Pootaví, Šumavu, Prahu a Brno. Malou část produkce vyváží do Maďarska, na Slovensko či Ukrajinu.

Strakonický pivovar začne příští rok stáčet pivo do plechovek a plánuje zvýšit výstav

Publikováno:před 4 měsíciZdroj:Průmyslová automatizaceAutor:ČTK

Pivovaru Strakonice 1649 stouply loni meziročně tržby z prodeje výrobků, služeb a zboží o 15,4 procenta na 90,1 milionu Kč. Skončil ve ztrátě po zdanění 1,5 milionu, o rok dřív měl zisk 1,3 milionu. Výstav loni vzrostl o 4,5 milionu hektolitrů na 52,2 milionu hektolitrů. Vyplývá to z výroční zprávy, kterou ČTK získala z pivovaru.

Letos výstav asi klesne na 49.500 hektolitrů. Na podzim zdražil pivovar půllitr piva o korunu až 1,50 Kč. Příští rok zprovozní linku na stáčení piva do plechovek za 7,5 milionu Kč, řekl ČTK ředitel pivovaru Dušan Krankus. "Ztráta 1,5 milionu není číslo, nad kterým bychom měli jásat. Na druhou stranu vzhledem k ekonomické a politické situaci, která v roce 2022 byla, považujeme tento výsledek za poměrně přijatelný. Ztráta byla způsobená i navýšením nákladů. I nám se navýšily ceny energií, platili jsme vyšší ceny, museli jsme navyšovat mzdy," řekl na podzim ředitel.

Pivovar, který se dříve jmenoval Dudák, je jediný český pivovar, jejž vlastní město. Letos udělal nejvýznamnější investici za poslední roky, rekonstrukci scezovací kádě za šest milionů Kč. Oprava byla klíčová, protože káď byla v havarijním stavu, vyplývá ze zprávy. Pivovar letos také zmodernizoval ovládání varny, opravil 20 kvasných kádí a koupil 5000 přepravek na pivo Král Šumavy.

Letos se pivovaru zvýšily náklady. "Klíčová surovina český slad zdražila o 60 procent, dále se navýšila cena tepelné energie, skleněných lahví, oxidu uhličitého a obalového materiálu," uvedl ve zprávě místostarosta Rudolf Oberfalcer (Strakonická Veřejnost), který je předsedou představenstva. Příští rok chce pivovar zvýšit výstav. V reklamní kampani proto podpoří nové logo i název, chystá i nové sklenice.

"Pivovar jsme převzali silně zadlužený úvěrem, který mu pomáháme splácet. Ten nákup byl velice drahý, stál 70 milionů. Tím pádem nejdou peníze použít na moderní technologie, ale dáváme je pořád bance na splátky. Je to překážka v rozvoji, přesto se pivovar velice snaží. Pivo prodává po celé republice, minimálně čtyřikrát ročně dělá pivní speciál. Zatím jsou výsledky dobré a rozhodli jsme se, že zkusíme vybavit pivovar stáčírnou piva do plechovek. Jsou odběratelé, kteří plechovky vyloženě vyžadují, tak se tomu chceme přizpůsobit," řekl ČTK starosta Břetislav Hrdlička (Strakonická Veřejnost). Na koupi zmíněné linky město pivovaru přispěje, dodal.

Počátky strakonického piva se datují rokem 1308. Várečné právo pak získali obyvatelé 8. prosince 1367 listinou Bavora IV. Pivovar vznikl v roce 1649. V roce 2004 město koupilo pivovar od státu za 69,2 milionu korun. Radnice si na koupi vzala úvěr, ročně splácí 3,3 milionu korun.

Pivovar se zhruba 60 zaměstnanci vaří piva pod názvy Dudák, Klostermann, Král Šumavy a Otavský zlatý. V ČR se zaměřuje hlavně na Pootaví, Šumavu, Prahu a Brno. Malou část produkce vyváží do Maďarska, na Slovensko či Ukrajinu.

Dárek pro pivaře. V tanku zraje 72 000 piv letošního odvážného speciálu

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Českokrumlovský deníkAutor:Petr Škotko

Také letos se vyznavači strakonického piva dočkají svého svátečního speciálu. Tuto tradici založil v roce 2015 tehdy nový sládek strakonického pivovaru, nyní jeho ředitel Dušan Krankus.

Tedy alespoň pokud jde o čepované pivo. Nyní už má tuto tradici na starosti jeho nástupce, sládek Vlastimil Matej. „Myslím, že se naši příznivci mohou těšit na dobré a silné pivo,“ říká Vlastimil Matej v rozhovoru pro Strakonický deník.

Velikonoce se blíží a zelené pivo ze Strakonic opět bude

Publikováno:před rokemZdroj:Českokrumlovský deníkAutor:Jana Vandlíčková

Již po deváté je v prodeji Velikonoční zelený speciál ze Strakonic. V nabídce ho má Pivovarská prodejna na strakonickém Podskalí, vybrané prodejny COOP, distribuční centrum v Holasicích u Brna a hlavně restaurace a hospody, kde mají na čepu pivo ze Strakonic.

Celkem se bude prodávat ve více než 150 podnicích na jihozápadě Čech, také v Praze, středních Čechách, na Brněnsku, ale i v několika restauracích v Maďarsku a na Slovensku, a to až do vyprodání zásob. „Velikonoční zelený speciál má dominantní hořkou chuť a obsah alkoholu 4,8 procenta,“ uvádí sládek Pivovaru Strakonice 1649 Vlastimil Matej. Novinkou pro letošní rok je balení v zálohovaných lahvích, které je možné například koupit v tradičním dárkovém balení.

Pro jeho vaření byl podle informací Pavla Pechouška použit moravský slad z humnové sladovny a upravený žatecký chmel. Základem zelené báze, která se do piva přidává před jeho zfiltrováním, je bylina - kopřiva dvoudomá, díky níž má Velikonoční zelený speciál svěží zelenou barvu a současně si zachovává svoji původní chuť.

Měšťanský pivovar ve Strakonicích změnil název i logo, zdůrazňuje historii

Publikováno:před rokemZdroj:iDNES.czAutor:Lukáš Marek

Pro jedny je to jednoduše Dudák, pro další strakonický pivovar, a někteří navíc říkali měšťanský. I proto se vedení společnosti rozhodlo po dvanácti letech pro změnu názvu. Nově zní Pivovar Strakonice 1649, a. s. Změnu názvu doprovází i nové logo, které nyní zobrazuje historickou budovu pivovaru.

Podle jeho ředitele Dušana Krankuse je nový název jasný a na rozdíl od toho minulého, Dudák – Měšťanský pivovar Strakonice, a. s., také lehce zapamatovatelný. Nové je rovněž logo se sloganem Řemeslo s pěnou.

„Tím vším chceme zdůraznit dlouhou a nepřetržitou historii výroby našeho piva, jeho řemeslný charakter a tradiční technologie. Zase taková samozřejmost to dnes být nemusí. Dudák jako značka nadále zůstává,“ vysvětlil Krankus. Stejně tak zůstávají Klostermann, Král Šumavy a Otavský zlatý.

Číslo v názvu 1649 odkazuje k roku, kdy ve Strakonicích založili měšťanský pivovar. Existuje ale ještě mnohem starší milník, a to rok 1367, v němž Bavor IV. vydal oficiální listinu, která měšťanům umožnila získat várečné právo. Rok 1873 pak lze označit za další zlomový, protože vznikl nový pivovar v Podskalí u řeky Otavy. Tehdy vlastně začala průmyslová výroba a přecházelo se na spodní kvašení při výrobě oblíbeného nápoje.

Ředitel ještě dovysvětlil, proč dospěli ke změně názvu či loga. „Občas jsme zaznamenali, že v tom naši zákazníci měli trochu zmatek. To ale nebyl ten hlavní důvod. Novým názvem chceme zdůraznit dlouhou historii pivovaru. Jeho sounáležitost s majoritním vlastníkem, tedy městem Strakonice. Nové logo pak poukazuje na historický vzhled areálu, který se podařilo zachovat dodnes,“ uvedl Krankus.

S ekonomickými výsledky uplynulého roku jsou ve firmě spokojeni. „Přesná čísla ještě nemáme, ale prodejně byl rok 2022 úspěšnější než roky 2020 a 2021. Po covidu nastaly úplně jiné problémy v podobě vysoké inflace a vysokých cen za energie. To se muselo zákonitě projevit na kupní síle lidí,“ shrnul Krankus. Pivovar do budoucna plánuje například fotovoltaickou elektrárnu.

Strakonický pivovar Dudák loni uvařil přibližně 55 500 hektolitrů piva

Publikováno:před rokemZdroj:Průmyslová automatizaceAutor:ČTK

Strakonický pivovar Dudák loni uvařil přibližně 55.500 hektolitrů piva. Je to zhruba o osm procent více než v roce 2021. V tiskové zprávě o tom informoval ředitel pivovaru Dušan Krankus. Strakonický Dudák je jediný český pivovar, který vlastní město.

Od 1. ledna navíc podnik změnil název a jmenuje se Pivovar Strakonice 1649. "Přesné hospodářské výsledky ještě nemáme, ale prodejně byl rok 2022 úspěšnější, než roky 2020 a 2021. Po covidu přišly úplně jiné problémy, a to ve formě vysoké inflace a vysokých cen za energie," uvedl Krankus. Dodal, že loni provoz ukončily například pivovary v Žatci a Pardubicích, což byly podobně velké podniky jako strakonický. "V tomto ohledu lze tudíž náš prodejní rok hodnotit jednoznačně jako pozitivní. V dnešní turbulentní době dát jednoznačnou odpověď, jak se bude oboru pivovarnictví a gastronomie dařit, není úplně jednoduché. Náklady rostou, ale zdražovat donekonečna není možné," uvedl.

Počátky strakonického piva spadají do roku 1308. Várečné právo pak získali obyvatelé 8. prosince 1367 listinou Bavora IV. Pivovar vznikl v roce 1649. V roce 2004 město koupilo pivovar od státu za 69,2 milionu korun.

Pivovar od prvního ledna změnil název i logo. Podle Krankuse tím podnik poukazuje na tradici. "Změnou názvu, novým logem a sloganem chceme zdůraznit dlouhou a zejména nepřetržitou historii výroby našeho piva, jeho řemeslný charakter a tradiční technologie. Zase taková samozřejmost to dnes být nemusí. Dudák jako značka nadále zůstává. V rodině našich piv také najdete značky Klostermann, Král Šumavy a Otavský zlatý," řekl Krankus.

Ve Strakonicích si zakládají na tom, že vaří nepasterizované pivo. Liší se tím od většiny pivovarů. Podnik chce letos mimo jiné investovat do výstavby vlastní fotovoltaické elektrárny. "Umožní nám to být nezávislými na budoucích cenách za elektřinu. O dalších investicích jako například do stavebních úprav bude rozhodnuto během února," řekl Krankus.

V České republice se strakonický pivovar zaměřuje dodávkami hlavně na Pootaví, Šumavu, Prahu a Brno. Malou část produkce vyváží do okolních států.

Strakonický pivovar Dudák, jediný český pivovar vlastněný městem, letos změnil svůj

Publikováno:před rokemZdroj:Náš REGIONAutor:Doris Drienová

Strakonický pivovar Dudák loni uvařil přibližně 55.500 hektolitrů piva. Je to zhruba o osm procent více než v roce 2021. V tiskové zprávě o tom informoval ředitel pivovaru Dušan Krankus. Strakonický Dudák je jediný český pivovar, který vlastní město. Od 1. ledna navíc podnik změnil název a jmenuje se Pivovar Strakonice 1649.

„Přesné hospodářské výsledky ještě nemáme, ale prodejně byl rok 2022 úspěšnější, než roky 2020 a 2021. Po covidu přišly úplně jiné problémy, a to ve formě vysoké inflace a vysokých cen za energie,“ uvedl Krankus. Dodal, že loni provoz ukončily například pivovary v Žatci a Pardubicích, což byly podobně velké podniky jako strakonický. „V tomto ohledu lze tudíž náš prodejní rok hodnotit jednoznačně jako pozitivní. V dnešní turbulentní době dát jednoznačnou odpověď, jak se bude oboru pivovarnictví a gastronomie dařit, není úplně jednoduché. Náklady rostou, ale zdražovat donekonečna není možné,“ uvedl.

Počátky strakonického piva spadají do roku 1308. Várečné právo pak získali obyvatelé 8. prosince 1367 listinou Bavora IV. Pivovar vznikl v roce 1649. V roce 2004 město koupilo pivovar od státu za 69,2 milionu korun.

Pivovar od prvního ledna změnil název i logo. Podle Krankuse tím podnik poukazuje na tradici. „Změnou názvu, novým logem a sloganem chceme zdůraznit dlouhou a zejména nepřetržitou historii výroby našeho piva, jeho řemeslný charakter a tradiční technologie. Zase taková samozřejmost to dnes být nemusí. Dudák jako značka nadále zůstává. V rodině našich piv také najdete značky Klostermann, Král Šumavy a Otavský zlatý,“ řekl Krankus.

Ve Strakonicích si zakládají na tom, že vaří nepasterizované pivo. Liší se tím od většiny pivovarů. Podnik chce letos mimo jiné investovat do výstavby vlastní fotovoltaické elektrárny. „Umožní nám to být nezávislými na budoucích cenách za elektřinu. O dalších investicích jako například do stavebních úprav bude rozhodnuto během února,“ řekl Krankus.

V České republice se strakonický pivovar zaměřuje dodávkami hlavně na Pootaví, Šumavu, Prahu a Brno. Malou část produkce vyváží do okolních států.

Pivovar u Otavy mění svůj název na Pivovar Strakonice 1649

Publikováno:před rokemZdroj:Za krásnější VimperkAutor:Pavel Pechoušek

Strakonický pivovar, kde se vaří pivo od roku 1649, což z něj činní jeden z nejstarších pivovarů v Čechách, má od prvního ledna nový název. Pivovar na břehu Otavy se nyní jmenuje Pivovar Strakonice 1649, a.s. Ke změně došlo po dvanácti letech.

Podle ředitele Dušana Krankuse je nový název jasný a na rozdíl od toho minulého, také lehce zapamatovatelný. Pivovar má rovněž nové logo, jehož součástí je slogan Řemeslo s pěnou.

„Změnou názvu, novým logem a sloganem, chceme zdůraznit dlouhou a zejména nepřetržitou historii výroby našeho piva, jeho řemeslný charakter a tradiční technologie. Zase taková samozřejmost to dnes být nemusí. Dudák jako značka nadále zůstává. V rodině našich piv také najdete značky Klostermann, Král Šumavy a Otavský zlatý,“ vysvětluje zdejší ředitel Dušan Krankus.

Od roku 2011 se pivovar jmenoval DUDÁK – Měšťanský pivovar Strakonice, a.s. Dudák tak měl v názvu nejen samotný pivovar, ale také jednu z jeho značek. Právě to byl jeden z důvodů, proč se pivovar ke změně odhodlal.

„Občas jsme zaznamenali, že v tom naši zákazníci měli trochu zmatek. To ale nebyl ten hlavní důvod, proč jsme se pro změnu rozhodli. Novým názvem chceme zdůraznit dlouhou historii našeho pivovaru. Jeho sounáležitost s majoritním vlastníkem, tedy městem Strakonice. Nové logo v neposlední řadě poukazuje na historický vzhled pivovaru, který se podařilo zachovat dodnes,“ uvádí ředitel.

S ekonomickými výsledky uplynulého roku je ředitel Krankus spokojený. Podařilo se mu pivovar provést nedobrým obdobím covidové pandemie, které vystřídala válka na Ukrajině a s ní spojená energetická krize.

„Přesné výsledky ještě nemáme, ale prodejně byl rok 2022 úspěšnější, než roky 2020 a 2021. Po covidu přišly úplně jiné problémy, ve formě vysoké inflace a vysokých cen za energie. Ekonomický blahobyt zkrátka skončil. To se muselo zákonitě projevit na kupní síle lidí,“ shrnuje ředitel.

Také poukázal na to, že majitelé uzavřeli během tohoto roku pivovary v Žatci a v Pardubicích, což byly podobně velké pivovary jako je ten ve Strakonicích.

„V tomto ohledu lze tudíž náš prodejní rok hodnotit jednoznačně jako pozitivní. V dnešní turbulentní době dát jednoznačnou odpověď, jak se bude oboru pivovarnictví a gastronomie dařit, není úplně jednoduché. Náklady rostou, ale zdražovat donekonečna není možné,“ uvádí Krankus s tím, že se svými zaměstnanci udělá vše proto, aby z české pivní mapy nikdy nezmizeli. „Zároveň chci poděkovat naším zákazníkům za přízeň, kterou vyjadřují tím, že si kupují naše piva. Dnes je na trhu obrovský výběr různých druhů a my si ceníme toho, že o naše produkty je pořád zájem,“ uvádí Krankus.

V příštím roce chtějí v pivovaru vybudovat fotovoltaickou elektrárnu. „To nám umožní být nezávislými na budoucích cenách za elektřinu. O dalších investicích, například do stavebních úprav bude rozhodnuto během února,“ uvádí Krankus.

Jedno je ale jisté už nyní. Také v tomto roce uvaří sládek pivovaru Vlastimil Matej se svým týmem čtyři pivní speciály – Velikonoční zelené pivo, následovat bude Letní pivo, dále Svatováclavský speciál a Sváteční pivo pro vánoční čas.

„Zatímco Velikonoční zelené a Letní pivo mají recepturu stálou, u Svatováclavského speciálu plánuji opět tradičně vyzkoušet novou chmelovou odrůdu a u Svátečního zase nové typy sladů. Věřím, že tím našim fanouškům opět uděláme radost,“ uzavírá sládek pivovaru Vlastimil Matej.

Pivovar bude také pokračovat v projektu „Řemeslo s pěnou“ kdy upozorňuje na skvělou práci vybraných řemeslníků. Takto již získal ocenění spojené s roční konzumací piv zdarma varhanář Peter Nožina, který v roce 2022 zakončil dva roky trvající rekonstrukci varhan v kostele svatého Prokopa.

„Daří se nám pravidelně umísťovat na předních místech v degustačních soutěžích, za což jsme upřímně rádi. Sami víme, že uvařit pivo je opravdu náročné řemeslo, a proto jsme se rozhodli, že budeme v budoucnu oceňovat i jiná řemesla, respektive řemeslníky. Především ty, kterých v jejich oboru činnosti není mnoho, nebo ty, kteří udržují při životě ta řemesla, která by jinak již dávno zanikla,“ uzavřel Krankus.

Sváteční speciál ze Strakonic má letos sušenkovo-rozinkovou chuť i vůni

Publikováno:před rokemZdroj:Jižní Čechy Teď!Autor:Pavel Pechoušek, PR

Ze čtyřech sladů, díky kterým má příjemnou sušenkovo-rozinkovou chuť i vůni, je tento rok uvařený Sváteční speciál z Pivovaru Strakonice 1649. Jednotách.
Všechny slady jsou tentokrát z ječmene, dva z nich jsou klasické - plzeňský a mnichovský z českých sladoven, zatímco další dva jsou z belgické sladovny Castle Malting. „Slad Biscuit se vyznačuje příjemnou sušenkovou vůní i chutí a slad Special Belgium je pražený s poměrně výraznou barvou i chutí po rozinkách či ořeších," uvádí sládek pivovaru Vlastimil Matej. Dohromady tvoří lahodnou sladovou chuť doplněnou příjemnou a znatelnou hořkostí dodanou českými odrůdami chmele Premiant, Rubín a Bohemie. Na tu si milovníci našeho piva mohou pamatovat z výročního speciálního piva 1649.

Díky kombinaci čtyřech sladů má toto pivo i krásnou zlatavou barvu. Speciální chuť dodaly i originální kvasinky použité pouze pro tento speciál.

Zakoupit ho je možné na pivovarské prodejně ve Strakonicích, v distribučním centru v Holasicích u Brna, strakonickém Ternu či ve vybraných Jednotách. Prodává se ve filtrované podobě v 0,5 litrových lahvích, také jako dárková krabička se třemi těmito lahvemi. Na pultech je i v nefiltrované podobě nejen v sudech, ale i litrových lahvích a dvoulitrových džbáncích s patentním uzávěrem.

„Stejně jako v minulých letech se může stát, že některá balení se vyprodají již před Vánocemi, proto je dobré si pro pivo dojít včas. Přeji klidný konec roku a ať vám náš Sváteční speciál ze čtyř sladů chutná. Na jaře se opět můžete těšit na naše Velikonoční zelené!," uzavírá sládek Matej.

„Investice do kvality piva žádné krize nezmění,“ říká ředitel Pivovaru Strakonice

Publikováno:před rokemZdroj:Jižní Čechy Teď!Autor:Pavel Pechoušek

O vítězství v celostátní degustátorské soutěži, jak do provozu zasáhla zvedající se cena elektřiny, o vývozu do Švédska nebo jaký bude letos vánoční speciál, o tom všem vypráví ředitel Pivovar Strakonice Dušan Krankus v bilančním rozhovoru pro portal www.jcted.cz.

V září jste zaznamenali dvě zajímavá ocenění v celostátních soutěžích. Nejprve polotmavý Klostermann zvítězil v žatecké Dočesné a následně desítka získala 6. místo v konkurenci 27 průmyslových pivovarů v degustační soutěži České pivo. Které ocenění vám udělalo větší radost?

Každá degustační soutěž má svůj charakter a svoje pravidla, takže se nedá jednoduše říci, která je lepší a která ne. Pro nás je to fantastický úspěch a vážíme si obou ocenění. Obecně nás těší, že ocenění získává nejen polotmavý Klostermann, ale i desítka a jedenáctka Dudák nebo ležák Otavský zlatý.

Pane řediteli, to jsou radostné události. Co vám v těchto dnech ještě dělá radost?

V dnešní době toho moc k radostnému skákání obecně není. Prudké zdražování v podstatě všeho, dělá vrásky mnoha rodinným rozpočtům. Nás velice těší, že ani v těchto časech nám neskončila v podstatě žádná restaurace a doufáme, že si lidé na pivo i nadále rádi zajdou. Na druhou stranu, pokud by tempo zdražování mělo pokračovat podobným tempem (zejména energií), tak mám obavu, že gastronomický obor, a ne pouze on, dostane další tvrdý direkt. Nelze donekonečna jenom rozdávat rány, je taky potřeba podnikatelům pomoci. Radost nám udělal i export do Švédska, kam jsme poprvé v historii pivovaru vyvezli 3 kamiony lahvového piva, které je už podle posledních informací vyprodané. Naše pivo lze zakoupit na Slovensku, v Maďarsku, Rakousku či Itálii.

V posledním roce stoupl export strakonického piva a zvětšil se i počet zemí kam jezdíte...
Ano, export skutečně o něco posílil. Ale musíme si uvědomit, že současné období porovnáváme s covidovými restrikcemi, které v předchozích dvou letech, zasáhly prakticky celou Evropu. Těší nás, že nadále pokračuje export na Ukrajinu, přes bezprecedentní těžkosti, kterým tato země musí čelit.

Jak na ekonomiku pivovaru doléhá současná krize?
Velmi podobně, jako na ostatní firmy. Náklady letí raketově vzhůru, ale z hlediska kupní síly, není možné promítnout vše do výsledné prodejní ceny. Takže nás opět čeká utahování opasků a určité přibrzdění naplánovaných investic. Klíčové investice do kvality piva ale budou pokračovat bez omezení.

Jak se Vás dotýkají ceny energií?
Za elektrickou energii platíme čtyřikrát více, než v roce 2021. Přitom potravinářské podniky patří obecně mezi firmy se značnou spotřebou energie. Podle mého názoru se už ceny energií nikdy nevrátí na hodnoty z roku 2021. Musíme se s tím vyrovnat a hledat způsoby, jak z této situace ven. A jeden ze způsobů, je hledání náhradních energetických zdrojů.
Jak budete řešit alternativní zdroje?
Do konce roku bychom měli mít zpracovanou projektovou dokumentaci na fotovoltaickou elektrárnu a rovněž budeme žádat o stavební povolení. Výkon elektrárny máme naplánovaný tak, abychom co nejvíce elektrické energie spotřebovali přímo na místě. To nám umožní být v budoucnu do určité míry nezávislí na vývoji cen elektrické energie.
Jak jste byli spokojení s uplynulou Svatováclavskou poutí a prodejem speciálu?
Svatováclavská pouť má obrovskou tradici a sjíždí se sem lidé z blízka i daleka. Celkový prodej piva byl sice o něco nižší, než v minulosti, ale tentokrát nevyšlo úplně počasí a lidé již nemají chuť tolik utrácet. S prodejem speciálu jsme přes všechny výše uvedené okolnosti, maximálně spokojeni.

Během roku chystáte čtyři speciály, které jsou vždy oblíbené a vyprodané. Nyní sládek Vlastimil Matej založil první várku Vánočního speciálu. O jaké se jedná pivo? Kdy se bude prodávat?
Sváteční čtyřsladový speciál je od dnešního dne ve sklepě a dozrává. Opět se jedná o naše nejsilnější pivo s celého roku. Speciální je na něm složení, protože 2 klasické slady plzeňského a mnichovského typu doplňují 2 slady z belgické sladovny Castle malting. Díky nim má toto pivo krásnou zlatou barvu a výraznou sladovou chuť s tóny ořechů a sušenek. Harmonickou hořkost tomuto pivu dodávají české odrůdy chmele Premiant, Rubín a Bohemie. K ochutnání bude od začátku prosince nebo již v listopadu přímo z ležáckého tanku při exkurzích.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.11.12.2023 07:41116