Historie a současnost minipivovaru Lucky Bastard

IDEA
Už při startu v roce 2013 měl minipivovar Lucky Bastard krédo, na kterém se vlastně do dneška nic zásadního nezměnilo:
Představte si ideální svět, ve kterém by vše bylo dokonalé, příjemné a jednoduché. Přesně takový svět si my představujeme, pivovarkdyž tvoříme recepty našeho piva a když jej pro vás vaříme. Máme už dost nudných piv uvařených dle stokrát opakovaných receptů, máme už dost výmluv na tradici a zvyk, nebaví nás sledovat nadvládu spodně kvašených piv - běžných ležáků plzeňského typu - když existuje tak úžasný a barevný svět piv kvašených svrchně, piv typu ale.
Ano, je to tak, spodně kvašená piva u nás nehledejte. Jsme prvním pivovarem od roku 1884, který v českých zemích kvasí pouze svrchně. Už bylo na čase, aby se do naší země vrátila piva, která tu lidé vždy pili, jen na ně společnost od té doby trochu pozapomněla.
Tolik citace z roku 2013. Od té doby se sice leccos změnilo, „EJLY“ už nejsou vnímany jen jako větná spojka „ALE“, ALE původní idea zůstává.

VÝVOJ
Co se několikrát vystřídalo, to jsou kulisy, ve kterých Lucky Bastard po dobu 7 let působí… Vznikl sesterský pivovar, změnily se vlastnické poměry a v roce 2020 se značka LB stala součástí Pivovaru Moravia & Lucky Bastard. Jak k tomu došlo?
1. Pivovar Lucky Bastard vznikl v roce 2013, zpočátku působil na ulici Ptašínského v Brně – Kr. Poli a zaměřoval se výhradně na svrchně kvašená piva.
2. Časem stávající kapacity přestaly dostačovat a tak se pivovar Lucky Bastard v roce 2016 přestěhoval do nových prostor na ulici pivovarKotlářskou.
3. V nových výrobních prostorách hned v roce 2016 vznikly experimentálně a zatím nekomerčně první várky spodně kvašeného piva (ležáků) - technologie zde to umožňovala.
4. Protože v těchto prostorách na Kotlářské kdysi sídlil pivovar Moravia (pivovar samotný založen 1894, akciová společnost Moravia 1898), bylo rozhodnuto o zaregistrování historické značky a navázání na její tradici. Tím zároveň vznikl druhý, sesterský pivovar, se staronovým názvem Moravia.
5. Právě v tu dobu, stále ještě v roce 2016, vzniká společnost Czech Craft Beers, a.s., která se stává majitelem obou minipivovarů a značek.
6. Prostory a technologie na ul. Kotlářské po roce společného působení obou pivovarů přestaly kapacitně vyhovovat. Proto se v roce 2017 pivovar Moravia přestěhoval do nově vybavených prostor na ul. Kytnerova do části Brno-Medlánky. Pivovar Lucky Bastard zůstal na ul. Kotlářské.
7. V prvním kvartále 2020 společnost CCB rozhodla, že především z důvodů vyšší efektivity sestěhuje obě pivovarské značky pod jednu střechu. Proto pivovar Lucky Bastard přemístil svou výrobu také do Medlánek na ul. Kytnerova.
8. Technologie v Medlánkách byly 2017-2020 postupně rozšiřovány a dovybavovány (mj. o 5 tanků z Kotlářské), pivovarmax. kapacita se tak dostala až na aktuálních 10.000 hl/rok.
9. Tímto přirozeným vývojem došlo k dalšímu sblížení obou značek, čímž de facto vznikl jediný pivovar.

LIDÉ
Za úspěchem značky Lucky Bastard stojí především 2 lidé:
Jan Grmela
Vystudoval na VŠ obor „Ekonomická informatika“ a poté na SPŠ obor „Technologie výroby piva, vína a lihu“. Pivem se aktivně zabývá od roku 2009, kdy mj. šéfoval webu „Pivní recenze“. V roce 2013 založil pivovar „Lucky Bastard“, o tři roky později oživil značku „Moravia“. Aktuálně již není členem týmu Lucky Bastard.
Martin Šibal, hlavní akcionář
Bývalý úspěšný basketbalista, se Zbrojovkou Brno 7x mistr republiky. Vystudoval Provozně ekonomickou fakultu na Mendelově univerzitě. V roce 1997 založil firmu Valosun, která na českém trhu uspěla s probiotiky či urologickými přípravky. V roce 2015 ji prodal, rok nato založil Czech Craft Beers, a.s., kde je hlavním akcionářem a od ledna 2020 i výkonným ředitelem.
Zdroj:Lucky Bastard, 2022


Více na stránkách pivovaru

Medlánecký pivovar Moravia a Lucky Bastard slaví 500. uvařenou várku

Publikováno:před 10 měsíciZdroj:Czech Craft BeersAutor:Sára Cigánková, PR

Řemeslný pivovar Moravia, který stojí za značkami piv Lucky Bastard a Moravia, slaví 500. uvařenou várku piva. Celkem ho tak medlánecký pivovar od roku 2017 uvařil přes tři a půl milionu litrů a zvýšil svoji produkci o více než sto procent. Koncept pivovaru stojí na výrobě kvalitního zážitkového piva. Od roku 2020 si odnáší řadu ocenění z prestižních soutěží v České republice i zahraničí, jako jsou první místa na degustační soutěži PIVEX nebo London Beer Competition 2023. Lucky Bastard na trh také nově uvádí letní malinový speciál Raspberry pussy a připravuje projekt prvního řemeslného piva z tanku v Česku.

Od roku 2018 prošel pivovar i výrobní procesy řadou inovací, které pomohly jak stabilizovat kvalitu vyrobeného piva, tak dopomohli k jeho růstu. „Máme za sebou úspěšné roky, kdy se nám podařilo výrazně navýšit obrat i množství produkovaného piva. V posledních dvou letech jsme se ale především zaměřili na zefektivnění a zkvalitnění výrobního procesu tak, abychom zachovali vysokou kvalitu našich piv i při větším množství uvařeného piva. Našim zákazníkům chceme přinášet živé pivo, které nebudou pít na objem, ale pro zážitek,” říká Martin Šibal, předseda představenstva pivovaru Moravia.

Úspěšný růst i přes nepříznivé podmínky
Krize způsobená pandemií Covid-19 zasáhla i medlánecký pivovar. Jeho majitelům se díky změně ve strategii podařilo problémový rok překonat a v roce 2021 pivovar dosáhl rekordního růstu. „V covidové době jsme museli vsadit na novou obchodní strategii a přizpůsobit produkci situaci. Začali jsme proto dodávat naše stálá piva i speciály v lahvích do obchodních řetězců a na trh uvedli netradiční produkt – parfém Lucky Bastard. I díky této strategii jsme dosáhli v roce 2021 nemalý 43% nárůst tržeb v porovnání s rokem předchozím,” vysvětluje úspěchy pivovaru Martin Šibal a upozorňuje na marketingové heslo „Odliš se nebo zemři“, které si při rozvoji pivovaru osvojili.

Úspěšný byl z pohledu produkce piva i loňský rok, kdy bylo vyprodukováno 9,1 tisíc hektolitrů piva oproti 6,8 tisícům hektolitrů v roce 2021. Za posledních pět let se tak pivovaru Moravia podařilo zvýšit výrobu piva o více než 100 %. Růst produkce, práce na zlepšení kvality piv a propracovaná obchodní strategie se projevila také na tržbách pivovaru, které za posledních pět let vzrostly z 15 milionů (2018) na 37 milionů korun (2022). Oproti roku 2021 zaznamenal pivovar Moravia v loňském roce 34% nárůst tržeb z 27 na 37 milionů korun.

Ocenění za poctivou technologii výroby
Pivovar Moravia navazuje na tradici původního pivovaru, který zde fungoval v letech 1898-1943, a specializuje se především na spodně kvašená piva – tzv. ležáky. Pod značkou Lucky Bastard naopak vznikají moderní, neotřelá svrchně kvašená piva, která v Česku nemají dlouhou tradici. Přestože se značky Moravia a Lucky Bastard odlišují především v přístupu k tradicím, spojuje je řemeslná výroba piva a důraz na kvalitní suroviny.

„Jako jeden z mála českých pivovarů používáme pro suché chmelení spolu s chmelem ve formě pelet, také čisté chmelové silice. Tato technologie zaručuje kvalitu a jedinečnou chuť našich piv. Důkazem toho, že využití těchto surovin byla správně zvolená cesta a naše pivo je opravdu kvalitní, je řada ocenění, která si naše piva odnáší z českých i mezinárodních soutěží,” říká vrchní sládek pivovaru Moravia a Lucky Bastard, Martin Hrubeš.

Mezi oceněnými pivy je například Medlánecký Kluzák, který v roce 2023 obhájil první místo na degustační soutěži PIVEX, nebo Lucky Bastard Siciliano, které si letos odneslo zlato z Londýnské soutěže LONDON BEER COMPETITION 2023. Začátkem června uvedl Lucky Bastard na trh Raspberry pussy – Fruit Pale Ale 11°, osvěžující letní malinový speciál.

Řemeslné pivo z tanku
V roce 2023 se majitelé pivovaru Moravia chtějí zaměřit především na zefektivnění výrobního a distribučního procesu. „Cílem je stabilizovat produktová a zákaznická portfolia, a věnovat se netradičním projektům. Chceme se stát prvním řemeslným pivovarem, který vybuduje síť ‘tankových hospod’ s naším pivem. To nám pomůže ještě více přiblížit řemeslnou kvalitu a chuť našich piv přímo k zákazníkům. Tankové pivo si díky tomu zachová stejnou kvalitu, s jakou bylo uvařeno v pivovaru,” popisuje plány do budoucna předseda představenstva pivovaru Moravia, Martin Šibal.

Dalším z plánovaných projektů je rozšíření spolupráce se zážitkovým restauračním řetězcem Pivní burza. „Pivní burza kombinuje společenské setkání a pití piva s trochou adrenalinu. Takový koncept má své místo zejména v době, kdy z restaurací a hospod postupně mizí pivaři, kteří pijí pivo na objem, a naopak čím dál častěji přicházejí do hospod lidé, kteří si chtějí vychutnat dobré pivo a celkový zážitek jako takový,” dodává Martin Šibal. Už nyní fungují v Brně hospody s tímto konceptem. Majitelé pivovaru ho chtějí rozšiřovat nadále, například i do Prahy.

V Brně uvařili první pivo s konopným výtažkem

Publikováno:před rokemZdroj:Novinky.czAutor:Miroslav Homola

Chmely z USA a tinktura z konopí dodávaná během procesu výroby zastudena. To je část tajemství nového piva, které se začalo vařit v řemeslném pivovaru Lucky Bastard v brněnských Medlánkách.

Pivovarník Jiří Sojka společně se Sládkem Martinem Hrubešem, kteří se specializují především na moderní svrchně kvašená piva „amerického“ typu, se nezalekli ani poněkud nezvyklého požadavku společnosti, jež se zaměřuje právě na různé produkty s obsahem kanabinoidu (CBD). Tedy látky vyskytující se v průmyslovém konopí, která prokazatelně působí blahodárně na řadu neduhů.

„Pivo z konopí? Byla to výzva, i když zpočátku jsme to brali spíše jako várku pokusnou. Jednorázovou raritu, kterou si u nás společnost Bonghemia objednala. Pivu jsme dali název Canabis Pale Ale a s lehkými obavami jsme čekali jaký bude chuťový profil této novinky. A zřejmě jsme se trefili. Po prvních dvou malých várkách, vždy po dvou tisících litrech, se jen zaprášilo. Nyní už zakládáme kotle na jednorázový výstav šest tisíc litrů. A protože se nemá nic přehánět, na etiketě doporučujeme i množství denní spotřeby piva, které má v jedné lahvi o objemu 0,7 litru 12 miligramů CBD. Podle nás je to pět piv denně,“ řekl Právu vrchní sládek pivovaru Lucky Bastard Martin Hrubeš.

„Jde o svrchně kvašenou jedenáctku s obsahem 4,7 procenta alkoholu typu Pale Ale, ovšem už při prvním doušku lze cítit náznak neznámé hořkosti, která zcela nově balancuje s tělem piva, jež má bylinnou vůni s nádechem tropického ovoce. Myslím, že po polknutí doušku je konopný dozvuk už zcela zjevný,“ popsal chuť sládek, který umí o pivech vykládat stejně zaníceně, jako to dokážou vinaři o vínech.

„Covid nás nakopl k efektivnosti,“ říká spolumajitel pivovaru Lucky Bastard

Publikováno:před 4 letyZdroj:Forbes.czAutor:Michaela Židlický

Brněnský pivovar Lucky Bastard během první vlny pandemie rostl o 25 procent, věrní zákazníci totiž celou společnost Czech Craft Beers podrželi i během karantény. Se zahájením okénkového prodeje v hospodách a restauracích se dokonce pohybovali na 80 procentech plánovaného obratu.

„Situace je složitá v souvislosti s neustálým a neopodstatněným „strašením“ obyvatel. Snažíme se lidem, kteří nás a naše pivo mají rádi a byli s námi i během karantény, nabídnout ještě něco víc. Vzhledem k nepředvídatelnému jednání naší vlády jsme zvýšili i péči o naše zákazníky jednoduchými slevovými akcemi, které hospodským v této situaci jednoznačně pomáhají. Pracujeme také na novém e-shopu, kde si lidé budou moci všechno koupit přímo od nás,“ říká Martin Šibal, bývalý sedminásobný basketbalový mistr Československa a většinový vlastník společnosti Czech Craft Beers, do níž investičně vstoupil v roce 2017.

Zákazníci Lucky Bastard se tak můžou těšit třeba na plechovkové pivo Siciliano IPA s hořkostí 43 IBU a 7,8 procentním obsahem alkoholu. Ve spolupráci se specialisty v tomhle brněnském minipivovaru vyvinuli taky vlastní parfém pro muže.

Lucky Bastard chce svým logem a zaměřením být love brandem pro mladou skupinu zákazníků. Tím to ale nekončí, expanze do kosmetického segmentu se těmhle pivařům líbí natolik, že přidávají i pivní tělovou kosmetiku s využitím tělu prospěšných pivních kvasnic. V nabídce bude šampon, tělové mléko a pěna do koupele.

„Řekl bych, že nás situace v souvislosti s covidem spíše nakopla ke zlepšení efektivnosti chodu naší firmy. A vzhledem k tomu, jak jsme mladá firma, tak možností na zlepšení je stále dost,“ doplňuje Šibal, který také podniká v neofarmakách a vyráběl například slavná probiotika Biopron, jež od něj v roce 2015 koupila firma Walmark.

Samotný minipivovar Lucky Bastard byl založen v roce 2013 skupinou nadšených ajťáků, ze kterých v minipivovaru zůstal jeho zakladatel Jan Grmela, který je kromě společníka především vrchním sládkem. Grmela se na kurzu vaření piva při studiu na Mendelově univerzitě do tohoto nápoje tak zamiloval, že se rozhodl založit vlastní pivovar.

Když z kapacitních důvodů výrobnu přestěhoval do bývalé sladovny v Kotlářské ulici, zjistil, že se tam od roku 1894 vařilo pivo Moravia, a přirozeně na tradiční značku navázal. Původně se Moravia měla vyrábět jen jako okrajový ležák pro přátele, ale překvapivě dobře se prodávala a začala sama fungovat.

Dnes je tedy spolu s Lucky Bastard součástí společnosti Czech Craft Beers, kterou spolu s Šibalem a Grmelou vlastní další bývalý basketbalový hráč, Jiří Sojka, který v Brně provozoval Zelenou Kočku a Pivárium. Samotné značky piv pod touhle trojkou majitelů jsou od sebe odlišeny druhem kvasnic.

Lucky Bastard je moderní pivo, po americkém vzoru svrchně kvašených kvasnic. Naopak Moravia, která míří na tradiční zákazníky, je spodně kvašený ležák. Dnes se obě piva vaří v Medlánkách a výroba je uzpůsobena tak, aby ji byl schopen obstarat jeden člověk.

„Jsem rád, že se z malé firmy o stotisícovém základu stala za sedm let firma s obratem dvacet milionů. I tak jsme tu ve výrobě ale stále tři. Dva sládkové a jeden podsládek a děláme si všechno sami, od lahvování po etikety. Ročně nám projde rukama 150 tisíc lahví a letos uvaříme přes 6000 hektolitrů. Bastard i Moravia mají po pěti druzích, plus občas děláme s klukama nějaké speciály, jako je třeba černé pivo,“ doplňuje zakladatel a vrchní sládek v jedné osobě Grmela s tím, že být sládkem je krásná a zajímavá práce, i když stráví třetinu času u papírování.

„Řemeslo ale převažuje a to miluju a k počítači bych se nikdy nevrátil,“ dodává tenhle bývalý ajťák, který odmítá vařit komerčně úspěšné zelené pivo a zakládá si na kvalitě.

„Řemeslo by mělo mít svá pravidla. Dobré craftové pivo je o přístupu majitelů, o surovinách a pravdě, kdy se otevřete a řeknete, z čeho pivo vyrábíte, netajíte recepty ani postupy. Naopak jste schopni zákazníkům poskytnout všechny informace o produktu, protože víte, co děláte, a nestydíte se za to.“

Lucky Bastard přerostl malý sklep a pomáhá křísit brněnské pivní tradice

Publikováno:před 5 letyZdroj:E15.czAutor:Vít Schmarc

Pivní výlety do Brna končily ještě před pár lety především ve vyhlášeném minipivovaru Pegas. Pak se ale v roce 2013 objevily nezaměnitelné černobílé etikety se smokingem a logem Lucky Bastard a pivní mapa Brna rázem dostala jiný rozměr.

Jan Grmela, který za vznikem pivovaru stojí, patří k legendám české craft beer scény, což mohou dosvědčit nejen mnozí členové domavarnických skupin a účastníci pivních soutěží. Do pivovarského byznysu nevstupoval s jasně vymezeným rozpočtem. „My jsme do toho na začátku nešli tak, že bychom vzali deset milionů a postavili pivovar. My jsme ty peníze hlavně ani neměli,“ říká s úsměvem Grmela. Příběh Lucky Bastarda je příběhem postupného růstu. Začínalo se ve spartánských podmínkách, postupně pivovar dorostl do dnešní moderní podoby, kterou naleznete v budově bývalé sladovny dávno zaniklého pivovaru Moravia.

A právě jméno Moravia se stalo Grmelovi osudné. Když zjistil, na jakou tradici Lucky Bastard navazuje, rozhodl se dát toto jméno svému druhému provozu. Zatímco Bastard se specializuje na svrchně kvašená piva s aromatickými chmely, větší Moravia, která má samostatný provoz v Medlánkách, vaří výhradně piva spodně kvašená, především ležák. Používá proto především bavorské chmely typické pro své bylinné, květinovější aroma a chytře je kombinuje s dalšími exotickými odrůdami. Výsledkem je výrazné pivo, které si sotva spletete. O českého zákazníka však musí Moravia bojovat, už jen proto, že typickou zlatavou barvu nahrazuje v případě bavorských ležáků spíše světlejší, slámový odstín.

Lucky Bastard přerostl malý sklep a pomáhá křísit brněnské pivní tradice

Publikováno:před 5 letyZdroj:E15.czAutor:Vít Schmarc

Pivní výlety do Brna končily ještě před pár lety především ve vyhlášeném minipivovaru Pegas. Pak se ale v roce 2013 objevily nezaměnitelné černobílé etikety se smokingem a logem Lucky Bastard a pivní mapa Brna rázem dostala jiný rozměr.

Jan Grmela, který za vznikem pivovaru stojí, patří k legendám české craft beer scény, což mohou dosvědčit nejen mnozí členové domavarnických skupin a účastníci pivních soutěží. Do pivovarského byznysu nevstupoval s jasně vymezeným rozpočtem. „My jsme do toho na začátku nešli tak, že bychom vzali deset milionů a postavili pivovar. My jsme ty peníze hlavně ani neměli,“ říká s úsměvem Grmela. Příběh Lucky Bastarda je příběhem postupného růstu. Začínalo se ve spartánských podmínkách, postupně pivovar dorostl do dnešní moderní podoby, kterou naleznete v budově bývalé sladovny dávno zaniklého pivovaru Moravia.

A právě jméno Moravia se stalo Grmelovi osudné. Když zjistil, na jakou tradici Lucky Bastard navazuje, rozhodl se dát toto jméno svému druhému provozu. Zatímco Bastard se specializuje na svrchně kvašená piva s aromatickými chmely, větší Moravia, která má samostatný provoz v Medlánkách, vaří výhradně piva spodně kvašená, především ležák. Používá proto především bavorské chmely typické pro své bylinné, květinovější aroma a chytře je kombinuje s dalšími exotickými odrůdami. Výsledkem je výrazné pivo, které si sotva spletete. O českého zákazníka však musí Moravia bojovat, už jen proto, že typickou zlatavou barvu nahrazuje v případě bavorských ležáků spíše světlejší, slámový odstín.



Pivní novoty: Lucky Bastard vzkřísil značku Moravia

Publikováno:před 7 letyZdroj:Lidovky.czAutor:ČTK

Brněnský minipivovar Lucky Bastard po více než 80 letech vzkřísil pivní značku Moravia. Velkopivovar stejného názvu zanikl za hospodářské krize ve 30. letech minulého století. Nyní se pivo stejné značky čepuje v omezeném množství ve vybraných hospodách.

Brněnský pivovar Moravia byl založen v roce 1898 a v době svého vrcholu vařil asi 200.000 hektolitrů piva ročně, což z něj dělalo druhý největší pivovar v Brně.

Z areálu zbyla jen část na rohu dnešní Kotlářské a Štefánikovy ulice. Minipivovar Lucky Bastard sídlí od loňska v bývalé sladovně areálu.

“Nikdo už dnes nezjistí, jak pivo Moravia před sto lety chutnalo. Pivovar samotný byl navíc bohužel kompletně srovnán se zemí,“ uvedl sládek z Lucky Bastard Jan Grmela. Odkaz na původní značku podle něj neznamená nalezení původní receptury pivaMoravia v podlaze sladovny.

„Ostatně ani sto let stará receptura by nám rekonstrukci chuti neumožnila - suroviny i technologie pro výrobu piva se od té doby značně změnily,“ uvedl Grmela.

Nová piva jsou podle něj tvořena podle nových receptur v moderním pojetí výroby českého piva. Moravia je v prodeji z kapacitních důvodů, téměř výhradně v síti restaurací Zelená kočka.

Budují síť Czech Craft Beers
„Ze stejného důvodu se pivo bude dále vařit v Medlánkách, protože nemáme dostatečnou kapacitu pro výrobu v rámci pivovaru Lucky Bastard,“ uvedl Grmela. Tamní minipivovar, který bude součástí budované sítě Czech Craft Beers, se teprve chystá. Investor tam chce dělat zejména ležáky českého typu, zatímco Lucky Bastard dělá spíše svrchně kvašená piva.

Ke starým pivovarským značkám se české pivovary vracely i v minulosti. V Brně za krize ve 30. letech zanikla i výroba Novopramenu na dnešní Staňkově ulici. Ke stejnému názvu se pak podle webu pivovary.info vrátily na počátku 70. let východočeské pivovary.

V některých pivovarech šlo o krátkodobou záležitost, jinde se pivo s tímto jménem dělalo dlouhodobě. Novopramen z trhu zmizel v 90. letech.

Většina pivovarů vaří pivo spíše pod zavedenými názvy a omlazení těch historických nechystá. To platí i pro brněnské Starobrno, které patří skupině Heineken. „Nic podobného jsme doposud nedělali. Udržujeme si svoje zavedené značky,“ uvedla tisková mluvčí Heinekenu Jana Pikardová.

Lucky Bastard po více než 80 letech vzkřísil značku Moravia

Publikováno:před 7 letyZdroj:E15.czAutor:ČTK

Brněnský minipivovar Lucky Bastard po více než 80 letech vzkřísil pivní značku Moravia. Velkopivovar stejného názvu zanikl za hospodářské krize ve 30. letech minulého století. Nyní se pivo stejné značky čepuje v omezeném množství ve vybraných hospodách, říká sládek pivovaru Jan Grmela.

Brněnský pivovar Moravia byl založen v roce 1898 a v době svého vrcholu vařil asi 200.000 hektolitrů piva ročně, což z něj dělalo druhý největší pivovar v Brně. Z areálu zbyla jen část na rohu dnešní Kotlářské a Štefánikovy ulice. Minipivovar Lucky Bastard sídlí od loňska v bývalé sladovně areálu.

"Nikdo už dnes nezjistí, jak pivo Moravia před sto lety chutnalo. Pivovar samotný byl navíc bohužel kompletně srovnán se zemí," uvedl Grmela. Odkaz na původní značku podle něj neznamená nalezení původní receptury piva Moravia v podlaze sladovny. "Ostatně ani sto let stará receptura by nám rekonstrukci chuti neumožnila - suroviny i technologie pro výrobu piva se od té doby značně změnily," uvedl Grmela.

Nová piva jsou podle něj tvořena podle nových receptur v moderním pojetí výroby českého piva. Moravia je v prodeji z kapacitních důvodů, téměř výhradně v síti restaurací Zelená kočka. "Ze stejného důvodu se pivo bude dále vařit v Medlánkách, protože nemáme dostatečnou kapacitu pro výrobu v rámci pivovaru Lucky Bastard," uvedl Grmela. Tamní minipivovar, který bude součástí budované sítě Czech Craft Beers, se teprve chystá. Investor tam chce dělat zejména ležáky českého typu, zatímco Lucky Bastard dělá spíše svrchně kvašená piva.

Ke starým pivovarským značkám se české pivovary vracely i v minulosti. V Brně za krize ve 30. letech zanikla i výroba Novopramenu na dnešní Staňkově ulici. Ke stejnému názvu se pak podle webu www.pivovary.info vrátily na počátku 70. let východočeské pivovary. V některých pivovarech šlo o krátkodobou záležitost, jinde se pivo s tímto jménem dělalo dlouhodobě. Novopramen z trhu zmizel v 90. letech.

Většina pivovarů vaří pivo spíše pod zavedenými názvy a omlazení těch historických nechystá. "Nic podobného jsme doposud nedělali. Udržujeme si svoje zavedené značky," uvedla tisková mluvčí Heinekenu Jana Pikardová.

Brněnský minipivovar Lucky Bastard změnil vlastníka

Publikováno:před 7 letyZdroj:Průmyslová automatizaceAutor:ČTK

Brněnský minipivovar Lucky Bastard změnil vlastníka. Koupila jej nově vytvořená společnost Czech Craft Beers, která plánuje výstavbu až deseti minipivovarů na jižní Moravě. Začala už budovat za zhruba 35 milionů korun minipivovar v Brně-Medlánkách. Bude stát v bývalém sídle společnosti Valosun, z níž je i jeden z investorů pivovarského projektu Martin Šibal. Šibal prodal výrobce potravinových doplňků Valosun společnosti Walmark před dvěma lety. Ponechal si některé aktivity Valosunu v USA a Kanadě a podniká i v jiných oblastech. Jednou z těch, které si zvolil, jsou minipivovary, kde spojil své snažení s majitelem sítě restaurací Zelená kočka Jiřím Sojkou a sládkem Janem Grmelou.

Podle Šibala potenciál k růstu trhu stále je. Odborníci odhadují, že v České republice je kolem 350 minipivovarů, pokrývají ovšem jen asi dvě procenta produkce piva. V Německu mají minipivovary osm procent trhu a v USA ještě víc. "Spotřeba piva je u nás pořád největší na hlavu. Každý si může spočítat, že prostor k růstu tady ještě je," řekl ČTK Šibal. Nová skupina tvořená částečně bývalým managementem Valosunu plánuje do budoucna šest až deset minipivovarů na jižní Moravě. O jaké půjde lokality, Šibal uvést nechtěl.

Lucky Bastard je minipivovar, který nedávno investoval do výroby, zvětšil kapacitu a přestěhoval se do rozsáhlejších prostor. Oproti jiným se zaměřuje jen na svrchně kvašená piva. Minipivovar v Medlánkách chce oproti tomu vyrábět tradiční české ležáky plzeňského typu. "Dobré pivo vaří možná třetina pivovarů. Chceme se prosadit kvalitou, to je základ," uvedl sládek Jan Grmela. Nový minipivovar otevře patrně na podzim letošního roku. Další pak budou následovat.

"Máme vytipované zajímavé lokality, kde by minipivovar měl svoje místo. Nyní jsou to řádově tři nebo čtyři lokality v rámci Jihomoravského kraje," uvedl Šibal. Nový minipivovar v Medlánkách vyjde investora na zhruba 35 milionů korun, z toho 15 milionů půjde do speciálních technologií. Podle zástupců firmy se lidé z okolí nemusí bát zápachu, protože provoz nebude mít komín. České pivovarnictví v posledních letech zažívá velký boom. Investují v něm i lidé, kteří nejsou z oboru. Některé firmy vytvářejí i sítě minipivovarů. Jedna z nich například obnovila výrobu piva ve Znojmě a Jarošově, který je součástí Uherského Hradiště.

Naopak problémy mají některé tradiční pivovary v regionu. Podle Vyškovského deníku propouští místní pivovar, který se dlouhodobě potýká s poklesem odbytu. Podle ředitele pivovaru Romana Kotolana situace sice příznivá není, nicméně konec Vyškovského piva zatím vyloučil. "Dochází k určitým provozním změnám, které jsou vedené snahou minimalizovat náklady na provoz pivovaru. A to s ohledem na nenaplnění obchodních plánů, které si investor a vedení pivovaru vytyčilo," řekl dnes Vyškovskému deníku Kotolan. V Brně měl problémy s odbytem minipivovar Magistr.

Brněnský minipivovar Lucky Bastard rozšířil výrobu

Publikováno:před 7 letyZdroj:Týden.czAutor:ČTK

Brněnský minipivovar Lucky Bastard rozšířil výrobu. Díky investici šesti milionů korun má novou varnu, která má sedmkrát větší kapacitu než ta původní. Minipivovar ale celou kapacitu 4500 hektolitrů ročně zatím nevyužije a chce část pronajímat.

"Nejzásadnější města jsou pro nás Brno a Praha. Export se nám také slibně rozvíjí, zatím jsme jej museli kvůli omezené kapacitě brzdit," uvedl Jan Grmela z vedení pivovaru.

Pro příští rok chce minipivovar uvařit 1500 hektolitrů piva. Zbytek volných kapacit by chtěla firma pronajímat například takzvaným létajícím pivovarů, což je nový trend. Jde o firmy, které nemají vlastní výrobní kapacity a vaří v jiných minipivovarech. Podle Grmely je jich v republice kolem 20. Problémy ale bývají v letních měsících, kdy je na trhu málo volných kapacit. "U nás by mohli uspět, protože my máme místa dost," uvedl Grmela.

Minipivovar Lucky Bastard se zabývá výlučně výrobou svrchně kvašených piv, což se podle Grmely nemá měnit. Novou výrobu pivovar přestěhoval do míst, kde se pěnivý mok dříve vyráběl. Firma si pronajala jednu místnost v objektu bývalého pivovaru Moravia, který byl po Starobrnu druhým největším pivovarem v Brně. Výrobu ale musel ukončit ve 30. letech minulého století, a to kvůli velkému zadlužení a hospodářské krizi. Z areálu se zachovala jen část budov. Dnes jsou v nich kromě minipivovaru většinou kanceláře.

Vracet vaření piva do míst, které k tomuto účelu sloužily v minulosti, je v posledních letech rovněž trendem. Pivo by se mělo v nejbližších měsících začít znovu vařit například v Sokolnicích u Brna. Ve Slavkově funguje minipivovar sice na místě bývalého mlýna, ale v těsném sousedství bývalého pivovaru.

Na jižní Moravě frčí ejly. Pivovaru Lucky Bastard nestačí kapacita

Publikováno:před 8 letyZdroj:Lidovky.czAutor:ČTK

Brněnský podnik Lucky Bastard se v létě přestěhuje do většího. Důvodem přesunu minipivovaru zaměřeného pouze na svrchně kvašené speciály typu ALE (čti ejl) je vysoká poptávka. Základní kapacita nové varny bude 4000 hektolitrů a využívat ji budou moct i létající pivovary.

„Náš současný pivovar již delší dobu vyrábí na sto procent, a to i v zimním období, další růst je podmíněn přesunem do jiné lokality, ač stále v okresu Brno-město,“ zdůvodňuje stěhování Jan Grmela, jednatel značky Lucky Bastard. Novou adresu zatím upřesňovat nechce.

Předpokládaná kapacita nového podniku bude 4000 hektolitrů ročně, po dalším rozšíření by Lucky Bastard mohl vařit ještě o 6000 hektolitrů víc. Grmela s kolegy tak otevře dveře létajícím pivovarům bez vlastní technologie, které vyrábí tam, kde je zrovna volno.

I když je značka Lucky Bastard spojená především se svrchně kvašenými speciály, sortiment by se mohl teoreticky rozšířit. „Nebude problém uvařit prakticky libovolný pivní styl včetně klasického světlého ležáku. Srdcem pivovaru je automatizovaná tisícilitrová varna s parním otopem a pivní tanky o celkové ležácké kapacitě zhruba 300 hektolitrů,“ popisuje Grmela.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.21.06.2023 08:5113