Historie a současnost minipivovaru Duck&Dog

Je to příběh opravdového přátelství, kdy kachna pomáhá pejskovi se dostat přes vodu. Představuje to příběh opravdových přátel, které spojuje nespojitelné (přátelství psa a kachny). Protože u piva vznikají ta nejpevnější přátelství bez ohledu na rasu, věk, pohlaví nebo zvířecí druh . A proto je Duck&Dog pivo opravdových přátel. Oslavuj život, oslavuj přátelství!
Zdroj:Stránky minipivovaru Duck&Dog, 2020


Více na stránkách pivovaru

Spor o značku aneb Jak zneužili kachnu a psa

Publikováno:před 6 letyZdroj:Marketing journalAutor:Petr Michl

Rajhradský minipivovar Beerserker s úspěšnou značkou piv Duck & Dog jednoho dne zjistil, že pes a kachna se stejným názvem a podobným logem fušují i do vína.

Představte si, že jste minipivovar s úspěšnou značkou piv, která má své logo a již celou sérii etiket. Jednoho dne ale zjistíte, že si vaši značku právě někdo zaregistroval. A to krátce poté, co se s vámi bavil o dlouhodobé spolupráci. Tento příběh prožil Pavel Machaň z rajhradského pivovaru Beerserker.

Jeho pivo Duck & Dog se od února 2016 začalo prodávat s na danou kategorii poměrně hravou a neotřelou vizuální identitou. Za ní stojí Ondřej Tošenovský a Radek Cichý. „Během podzimu 2015 jsme vymysleli několik názvů, udělali průzkumy a nakonec se vybral název Duck & Dog (Duck and Dog). Samozřejmě jsme zjišťovali, jestli už něco podobného neexistuje. V té době jsme našli jen nějakou hospůdku kdesi ve Španělsku, u nás nic podobného nebylo. Vytvořili jsme k tomu příběh a 3 návrhy vizuálů, z nichž si klient vybral," přibližuje svou práci Tošenovský a dodává: „Značka začala fungovat a klukům z pivovaru se začalo dařit … z původně plánovaných 3 druhů piv jsme do dnešního dne vytvořili už více než 10 etiket na různá piva, ve kterých rozehráváme příběhy kačeny a psa."

Útok z jižních svahů
Poslední dubnový týden nicméně spatřila světlo světa vizuální identita značky vína Duck & Dog oficiálně představená Vinařstvím Veselí nad Moravou. Širší veřejnosti byla prezentována fotogalerie ze slavnostního představení značky facebookovou stránkou vinařství, spuštěn byl také web duckndog.cz (ano, v době vydání článku je již nefunkční, pozn. red.).

Mimo stejného názvu je patrná i vizuální inspirace u logotypu a inspirace spíše ideová než stylová je patrná i u loga složeného také z „psa nad kachnou".

Majitel pivovaru Beerserker Pavel Machaň byl tímto vývojem překvapený jen částečně. Toho, že někdo požádal o ochrannou známku na název Duck & Dog, si povšiml před několika měsíci. Jeden jeho známý ho v lednu tohoto roku přesvědčoval, ať raději o ochrannou známku zažádá co nejdříve. Trocha vyhledávání na stránce Úřadu průmyslového vlastnictví (ÚPS) ho přivedla k nepříjemnému zjištění. O ochrannou známku na název Duck & Dog a DUCK AND DOG již bylo požádáno, a to v létě 2017 developerskou společností Trigema a. s. Veřejně byla tato skutečnost dána na vědomí na webu ÚPS 29. listopadu 2017.

Pavel Machaň tak měl poněkud štěstí v neštěstí. Od výše zmíněného zveřejnění na webu ÚPS totiž běží tříměsíční lhůta, kdy můžou další subjekty do schvalovacího procesu zasáhnout podáním námitky proti zápisu, lidově řečeno vyjádřit svůj nesouhlas a podpořit ho relevantními argumenty.

Hlavním protiargumentem je, že pivo není víno
Developerská společnost Trigema a. s. vlastní 80% podíl ve společnosti Vinařství Veselí nad Moravou, které začalo značku Duck & Dog používat. Dalšími minoritní podílníky jsou Tomáš Zbořil (obchodní podíl 7,5 %), Martin Gajoš (obchodní podíl 7,5 %) a Ondřej Gajoš (obchodní podíl 5 %).

Výše linkovaná facebooková stránka vinařství již neexistuje, byla deaktivována poté, co se v komentářích začali ostře vyjadřovat k používání značky Duck & Dog majitelé rajhradského pivovaru a jeho sympatizanti. Na dotaz Marketing Journalu se snažil toto rozhodnutí obhájit mluvčí společnosti Trigema, Radek Polák: „Některé konverzační příspěvky na facebookové stránce si byly obsahově hodně podobné, což začalo čím dál více vzbuzovat dojem řízené negativní kampaně. Nechceme na Facebooku bojovat s těmi, kteří jsou vedeni myšlenkou, že žádné vinařství si nemůže dovolit tento zatím neregistrovaný brand na trh vůbec ani uvést."

Doplňujeme také oficiální vyjádření, které se objevilo na webu duckanddog.cz předtím, než tato stránka spojená s vinařským projektem také zmizela.

Podstata tohoto argumentu je založená na tom, že i stejné či částečně stejné názvy značek mohou na trhu koexistovat, aniž by si překážely, pokud se pohybují v jiných tržních segmentech a nekonkurují si. V určitých případech je to pravda, z českého prostředí uveďme třeba mléko či máslo Tatra a nákladní vozy Tatra.

Víno a pivo se sice prý nemají míchat, jedná se ovšem o alkoholické nápoje, které se často objevují na menu restauračních zařízení zároveň. Lze si tak jednoduše představit situaci, kdy si lidé na základě zkušenosti s vínem Duck & Dog objednají nebo neobjednají pivo se stejným názvem. A platit to může samozřejmě i naopak a také pro nákup lahví k pozdější konzumaci doma.

Návštěva k nezaplacení
Lidé z pivovaru Beerserker se i proto rozhodně nedomnívají, že je to v pořádku. Stejně tak prý neplatí, že by o existenci pivovaru lidé z Trigemy, potažmo z Vinařství Veselí nad Moravou, nevěděli. Spolumajitel pivovaru Beerserker, Pavel Machaň, k tomu uvádí:

„Pánové Gajošové se byli v létě 2017 u nás v pivovaru podívat. Předcházela tomu mailová komunikace, kdy se s námi chtěli sejít ohledně údajné dlouhodobé spolupráce."

Datum podání žádosti o udělení ochranné známky pak prý naznačuje, že o ni zažádali krátce po uvedeném setkání. Pavel Machaň poskytl Marketing Journalu screen mailové komunikace ze srpna 2017 s Martinem Gajošem, z níž je patrná snaha o setkání ze strany spoluvlastníka Vinařství Veselí nad Moravou. Argumenty, že tak o značce piva Duck & Dog nevěděli, se zdají jako chabé či dokonce lživé.

„Nedávno mě kontaktovali s tím, že se nějak domluvíme na spolupráci. Měl jsem pocit, že jim jde o to, abych stáhl podanou námitku proti zápisu. Mě ale poměrně vyvedlo z míry i to, že mezi oblastmi, pro které žádají o registraci ochranné známky, figuruje i výroba piva," dodává Pavel Machaň s tím, že o žádné jednání ani spolupráci nemá zájem do okamžiku, dokud společnost Trigema svou žádost o ochrannou známku nejprve nestáhne.

Redakce hovořila se spoluvlastníkem Vinařství Veselí nad Moravou Tomášem Zbořilem, který vysvětloval žádost o registraci v kategorii zahrnující výrobu piva tím, že jde spíše o dílo úředních možností. Chtějí prý také dělat mošt náležící mezi nealkoholické nápoje a právě ty jsou v možnostech žádosti o ochrannou známku v kategorii „(32) nealkoholické nápoje, pivo".

Zbořil dále hovořil smířlivěji s tím, že rajhradský pivovar používal značku dříve a budou to muset nějak reflektovat, mluvčí Trigemy a „projektu Duck & Dog" Mluvčí Richard Polák nicméně trvá na tom, že obě dvě značky nabízí něco jiného a mohou existovat zároveň. Ze všeho nejvíc to tak vypadá na dlouho trvající spor.

Rajhradský minipivovar Duck & Dog sází na americká piva typu ale. A jde na to věděcky

Publikováno:před 7 letyZdroj:ekonom.czAutor:Jan Richter

● Pivo není jenom klasický český ležák, řekli si v Rajhradě a začali vařit svrchně kvašená piva.
● Název i logo má symbolizovat spojení neslučitelného. Oboje je výsledkem pečlivého marketingu.
● Minipivovar je v provozu dva roky, ale získal si řadu fanoušků.

Cestu k budově v průmyslové zóně na okraji Rajhradu ukazuje jen cedule s ručně psaným nápisem "pivovar". Uvnitř právě bez vážnějších závad proběhla kontrola bezpečnosti práce, což potěšilo oba spolumajitele minipivovaru Duck and Dog: sládka Pavla Macháně, vystudovaného biochemika s doktorátem z brněnské Mendelovy univerzity, i Petra Mifka. Ten jako obchodník se stavebninami (a otec Macháňovy přítelkyně) rozjezd společného podniku financoval, s nápadem vařit svrchně kvašená piva ale přišel jeho mladší kolega. "Výstupem vědeckého studia by měl být vědec, ale já jsem vždycky měl blíž k praxi. Díky pivu jsem dokončil studium, je to silný motivační prvek," říká Macháň.

V Česku méně obvyklý pivní typ ochutnal poprvé před šesti lety, když mu jej sestřenice přivezla z výletu do Spojených států. Zachutnal mu a rozhodl se, že si ho zkusí uvařit sám. "Zjistil jsem, že pivo nemusí být jen klasický český ležák. Nějaká svrchně kvašená piva už byla k dostání i u nás, ale nabídka byla velmi omezená, tak jsem se do toho pustil," vzpomíná. Z reakcí kamarádů usoudil, že pivo má úspěch a mohlo by se prodávat. Šel proto na zkušenou do vyhlášeného brněnského minipivovaru Lucky Bastard a v roce 2015 zahájil provoz vlastního minipivovaru spolu s Petrem Mifkem.

Partner v podnikání si cestu ke svrchně kvašeným pivům hledal déle. "Člověk se do toho musí vpít, není to tak, že bych se napil a hned mi to chutnalo. Když jsem dával ochutnat kamarádům, říkali, že se to nedá pít," vzpomíná.

Pivovar původně stál v Sokolnicích, tamní prostory ale nevyhovovaly a kromě toho byl hned vedle další mini­pivovar. Duck and Dog se tedy před rokem a půl přesunul do Rajhradu. "Je tady dobrá dopravní dostupnost a je to levnější," říká Mifek, podle nějž se investice do rozjezdu minipivovaru pohybovaly kolem čtyř milionů korun.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.10.05.2018 16:082