Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

zprávy ze všech pivovarů

O prodeji piva na venkově rozhoduje spíš počasí než cena

Publikováno:před rokemZdroj:Českobudějovický deníkAutor:Edwin Otta

Ceny piva se pomalu, ale nezadržitelně, sunou stále výš. Zdražují velké firmy i minipivovary. V českobudějovickém Grandhotelu Zvon sjednotili cenu všech piv.

Není nad dobře natočené pivo. Bohužel v poslední době vyjde pěnivý mok v restauracích stále dráž. V podnicích, které Deník oslovil, buď aktuálně upravili ceny nebo to výhledově chystají.

Čepovaná plzeň za dva roky zdražila o deset korun

Publikováno:před rokemZdroj:Deník.czPrazdroj

Inflace, vyšší ceny energií a v neposlední řadě dražší pivo od samotného dodavatele. Tak zdůvodňují zdražení plzeňského piva provozní a majitelé restaurací napříč Českou republikou, které Deník oslovil. Podle jeho zjištění se cena točeného Pilsner Urquell momentálně pohybuje v průměru kolem 58 korun za půllitr.

„Zdražuje všechno, zdražují pivovary a na rostoucí náklady musíme reagovat i my zdražením piva,“ shrnul za všechny vrchní výčepní karlovarského podniku Ventura Pub Evropák Martin Křížek.

Deník zjišťoval, o kolik se ceny čepované plzně zvedly za poslední dva roky. Zatímco na jaře 2021 si hospody vesměs účtovaly necelých padesát korun, nyní je to zhruba o deset korun víc. Jejich zástupci se vesměs odvolávali na všeobecně známé příčiny zdražování, podle svých slov však další zvedání cen nemají v plánu.

Ve zlínské Bistrotéce Valachy si plzeň dáte za 67 korun. „Reagujeme na zvýšení ceny piva od dodavatele, současně ale bereme v potaz, že jde o komoditu, u níž je zdražování citlivě vnímáno, takže zvýšení ceny na 67 korun zcela nekopíruje zdražení od dodavatele a nepromítli jsme do něj ani rostoucí náklady na energie a mzdy," popsala manažerka zařízení Simona Stavjaňová.

Podle některých provozních vyšší ceny zákazníky od návštěvy hospody v nelehkých časech neodradily. „Lidé to akceptovali, neremcali a nám to pomohlo pokrýt výdaje,“ komentoval chování hostů provozní ostravské restaurace Slezska P.U.O.R. Martin Košťál.

Výčepní se nicméně obávají, že s cenou oblíbeného pěnivého moku by ještě mohly zahýbat vládou zvažované změny v daních. „Máme nastavenou určitou marži a nemáme důvod ji navyšovat. Jediné, co by cenu mohlo ovlivnit, je další zdražení u dodavatele, tedy Plzeňského Prazdroje, nebo zvýšení daně z přidané hodnoty na pivo. To by mohlo být pro řadu hospod až likvidační," poznamenal provozní brněnské Pivnice U Čápa Martin Řídký.

Přes 40 pivovarů v Holešovicích na jednom místě

Publikováno:před rokemZdroj:Metro.czAutor:Marek Hýř

Fanoušci piva už to v kalendáři mají, vy ostatní si pište: Od pátku 31. března do soboty 1. dubna se koná Prague Beer Fest. Největší pivní akci roku hostí holešovická tržnice.

Program je nabitý. Těžko představit všechny hosty. Proto to vezmeme namátkou. Své speciály nabídne například řemeslný Thrills z Velkých Pavlovic. Pivovar z oblasti typické spíš pro víno vede sládek Marek Houdek, který se učil řemeslu v Anglii pod vedením amerického sládka. Svůj stánek si na festivalu otevře i pivovar Fenetra. Jeho piva mají několik společných jmenovatelů. Všechna prochází dřevěnými sudy, všechna jsou aspoň zčásti kvašená divokými kvasinkami a všechna potřebují hodně času na výrobu. „Tím termínem hodně času jsou myšleny ne týdny a měsíce, ale spíše měsíce a roky, které pivo tráví jak v dubových sudech, tak dozráváním v lahvi,“ poodhalil kouzla pivovaru už dříve pro Metro sládek Jakub Sychra. S pivem čarují třeba i kluci z jabloneckého Voltu. Pivovar byl loni Sdružením přátel piva vyhlášen minipivovarem roku a sládkem roku byl loni zároveň vyhlášen Martin Palouš, tedy sládek Voltu.

„Pivní medaile“ ale mají také hosté z ciziny. Své dobroty na Prague Beer Festu představí například pivovary Cloudwater Brew Co, Siren Craft Brew a Amager Bryghus. Ty patří podle webu ratebeer.com mezi sto nejlepších na světě. Celkem festival nabídne hned 25 pivovarů ze zahraničí. Své speciály naservírují třeba sládci z Ukrajiny, Estonska, Itálie či Belgie.

Na 5. ročníku Prague Beer Festu si budou návštěvníci moci vybrat ze zhruba 200 čepovaných piv. Novinkou je speciální sekce britských pivovarů, která vzniká s podporou Britské ambasády v Praze. Nabídku zrzavých pochoutek doplní gastro sekce složená z food trucků nejrůznějšího zaměření. Během festivalu organizátoři pořádají i nejrůznější přednášky a řízené degustace.

Vyjma food trucků je akce bezhotovostní. Návštěvníci dostanou čip, který si mohou dobíjet penězi.

Z ajťáka sládkem. Václav Strnad obnovil v Kročehlavech pivovarskou tradici

Publikováno:před rokemZdroj:Kladenský měsícAutor:Jaroslav KeimarKladno Kročehlavy

Ve třiceti letech měl inženýrský titul a dobře placenou práci ve vrcholném IT managementu, přesto nebyl spokojený. Kdekdo by řekl, že ho pálilo dobré bydlo. Václav Strnad ale došel k poznání, že důležitější než jistota dobře placeného zaměstnání, je pro něj pocit, že jeho práce má smysl. Spojil síly s kamarádem z roztocké základky a rodinou Tesárkových a vydal se na nejistou pouť, jejímž cílem bylo alespoň částečně vrátit kročehlavskému pivovaru původní účel. Povedlo se. Už více než rok a půl se po sedmdesátileté odmlce ve sklepě majestátní budovy zase vaří pivo. Kladenské.

Co přiměje člověka, který má ve třiceti letech dobře placenou práci, odejít ze zaměstnání a na zelené louce budovat minipivovar?
Asi to byl nějaký pocit neúplnosti. V kariéře jsem měl docela štěstí, vystudoval jsem IT a relativně brzy jsem se na Úřadě pro ochranu osobních údajů dostal na pozici ředitele IT odboru. Politické ambice nemám, takže na úřadě už jsem neměl kam růst. Zároveň mě začala štvát zkostnatělost státní správy, ve které byste chtěli změnit spoustu věcí, ale z různých důvodů to nejde. Práce to byla určitě skvělá, dávala mi jistotu. Ale to není něco, co jsem ve třiceti od života potřeboval. Kdyby mi bylo pětapadesát a čekal bych posledních pár let do důchodu, tak dobře. To bych byl nejšťastnější zaměstnanec na světě. Ve třiceti jsem měl pocit, že tam hniju.

Nechodil jste do práce rád?
Stalo se zvykem, že jsem ráno desetkrát vymačkával budíka, do práce přišel později a od oběda už jsem koukal na hodinky, kdy budu odcházet. To se mi teď v pivovaru neděje. Tady mám spíš opačný problém. Jak jsem celý den ve sklepě, nepoznám, že už se venku stmívá a že je čas jít domů. Teda teď už to poznám, protože mám malé děti a těším se na ně. Ale určitě tu nepočítám minuty. Ani koruny. Dělat něco, co má smysl, a vidět, jak nám pivovar roste pod rukama, to je k nezaplacení.

K odchodu z práce jste si vybral asi nejhorší možnou chvíli. Kdyby vám někdo v roce 2019 řekl, co přijde v následujících třech letech, šel byste do toho?
Rozhodnutí, že opustím zaměstnání a budu se věnovat pivovaru, padlo ještě v době, kdy jsme byli na vrcholu ekonomického růstu, nebyl covid ani válka a všechno bylo v pořádku. Kdyby mi tehdy někdo řekl, co přijde v příštích letech, nevím, jestli bych chtěl druhý den vstát z postele. Ale stalo se a já ani zpětně nelituju, že jsem do toho šel.

Co přivedlo IT manažera k pivovarnictví?
Pro mě pivo vždycky bylo koníčkem. Začal jsem vařit doma, první várku už někdy před 12 lety. Pak přišlo to životní období, kdy se vám začínají ženit kamarádi a poptávají u vás pivo na svatbu. Do té doby jsem doma vařil várky po 20 litrech. Najednou po mě chtěli 60 a pak dokonce 150. To už jsem doma nebyl schopný uvařit, tak vznikl létající minipivovar. To znamená, že z vlastních surovin uvaříte na pronajaté technologii jiného pivovaru. Pivo na tu velkou svatbu jsme společně s kamarádem Michaelem Neuwirthem uvařili v Prachaticích na pětisetlitrové varně, dost se ho vypilo a zbytek jsem si stočil do láhví. Na sociální sítě jsem nahodil status, jestli někdo nechce moje pivo a za den bylo pryč. Tak vznikl létající pivovar, který jsem nápaditě pojmenoval Václav.

A jak se Václav z Roztok dostal na Kladno?
Během koronavirových lockdownů, když zrovna nebyly zavřené okresy, jsme lidem pivo rozváželi domů. Jedním ze zákazníků byl i Robin Tesárek, se kterým jsem předtím pracoval. Kromě toho, že dostal chuť na pivo, měl v hlavě záměr oživit prostory, které se v budově kročehlavského pivovaru uvolnily po společnosti F. H. Prager, co tady vařila cidery a mošty. Pak to šlo ráz na ráz a za několik měsíců jsme s Robinovým tátou Vladislavem Tesárkem podepsali memorandum o spolupráci s cílem vrátit do pivovaru pivo. Nejdřív jsme tady jen skladovali várky uvařené v Čížové a Prachaticích. První jsme tady uvařili rok po příchodu, někdy na začátku srpna 2021.

Létající pivovarník konečně přistál a začal vařit ve vlastním. Jaké ty začátky byly?
Především je nutné říct, že jsem na to nebyl sám. Na Kladno se mnou přišel i Michael Neuwirth, spolužák ze základky, který se vyučil sládkem a vařil pivo ve Vimperku a potom v Prachaticích. Já jsem si vzdělání na střední potravinářské škole doplnil až později a po třicítce jsem podruhé maturoval. Nemůžete si ale myslet, že čerstvě po maturitě uvaříte perfektní ležák. To je opravdu řemeslo a tam jsou zásadní zkušenosti. Michael, který vaří už asi patnáct let, je má. A řekl bych, že se skvěle doplňujeme. On byl vždycky ortodoxní ležákový typ, první svrchně kvašené pivo snad vařil až se mnou. Naproti tomu já mám docela vybroušené svrchňáky, ale u spodně kvašených piv mám co dohánět. Každopádně díky know-how, které Michael přinesl, byly začátky až překvapivě hladké.

Žádné vylévání nepovedených várek?
Musím to zaklepat na nerez. Za ten rok a půl, co tady vaříme, jsme ještě vylévat nemuseli. A taky přiznávám, že nebýt Michaela, možná by těch historek o nepovedených várkách pár bylo. Nicméně je vidět, že dodržujeme funkční postupy a také máme kvalitní technologie. Nemusíme, jako tomu bylo v pivovarech dřív, mít nad varnou krucifix a při každé operaci s pivem provolávat „dej Bůh štěstí“. My ho samozřejmě potřebujeme, ale spoléháme při tom hlavně na sebe, ne na někoho tam nahoře.

Dnes se v Kročehlavech vaří dvě značky piva – Václav a Kladno. Jaký je mezi nimi rozdíl?
Piva Václav jsou pokračováním mého původního létajícího pivovaru. Zpravidla to jsou piva svrchně kvašená, i když i já už se začínám pokoušet o klasické spodňáky. Portfolio kladenských piv buduje hlavně Michael, jsou to spodně kvašená piva – jeho parketa. Dneska už se samozřejmě trochu překrýváme a na nějaké dělení značek moc nehrajeme. Dá se ale říct, že Václav je spíše experimentální a kladenská řada garantuje poctivá česká piva, která vaříme s maximálním důrazem na čistotu a pitelnost.

U kladenských piv určitě zaujmou retro etikety.
To byla láska na první pohled. Měli jsme štěstí, že se do dnešních dní podařilo dochovat původní etikety z meziválečného období a ty dnešní jsou v podstatě jejich přesnou kopií s drobnými úpravami, aby splňovaly současnou legislativu. Za mě jsou moc hezké a byla by škoda je nevyužít. Už proto, že je na nich vyobrazena budova pivovaru, která přežila čtyřicet let zanedbané péče za komunismu a následně dalších deset let chátrání, než ji získal pan Tesárek. Dnes budova opět vypadá k světu a byla by škoda se s ní nepochlubit.

A původní receptury? Zlí jazykové tvrdí, že kladenské pivo bylo nevalné kvality.
Žádná receptura se bohužel nedochovala a i kdyby, tak dneska bychom nebyli schopni okopírovat ji jedna ku jedné, protože její součástí byl specifický slad ze zdejší lokální sladovny a podobně. Ohledně pověsti zdejšího piva: dovedu si představit, že bylo obstojné, ale stejně jako dnes se i tehdy špatná reklama nejvíce šířila a zůstala v povědomí. Klidně to mohl být „hejt“ tehdejší konkurence, který přežil až do dnešních dob. Já doufám, že my budeme mít pověst dobrou.

Hodně záleží na prvním dojmu. Kdybyste měl doporučit jedno vaše pivo k ochutnání, které by to bylo?
Já bych určitě dal ochutnat naši desítku – základní světlé výčepní pivo. Na něm se pozná, jestli to má sládek v ruce. A já si troufnu říct, že je moc povedená. Dá se popíjet celý večer, má relativně málo alkoholu. Používáme do ní český plzeňský slad, mnichovský, a navíc belgický sušenkový slad biscuit, který snad dáváme do desítky jako jediní. Navzdory nízké stupňovitosti má díky silnému sladovému tělu příjemnou plnost, vyváženou chuť. Chmelíme ji žateckým poloraným červeňákem a německým nuggetem. Kvasnice bereme od francouzské firmy. Vlastně to je takové europivo. (smích)

A kde ho mohou zájemci ochutnat?
Na čelní straně budovy pivovaru máme zařízenou pivovarskou prodejnu, kde v láhvích a plechovkách najdete všechna naše aktuálně dostupná piva. Objednat a vyzvednout si tam můžete také sudy. Otevřeno máme každý všední den od 10 do 18 hodin.

A na čepu?
Pokud chcete přímo od zdroje, musíte si počkat do dubna nebo května, až otevřeme naší pivovarskou zahrádku. Jinak během roku jsme tady na Kladně na čepu třeba v Auto da Fé nebo v Caffe u Hada.

Pivovarská hospoda se nechystá?
Není to aktuální téma, i když připouštím, že z naší strany už to není tak důrazné ne jako na začátku. Původní myšlenka byla pivo vařit, rozjet velkoobchodní prodej do hospod a maloobchodní přes e-shop a v pivovarské prodejně. To už se podařilo a trochu mimoděk vznikla na letní měsíce i pivovarská zahrádka. V nejbližším okolí je málo míst, kam by se dalo zajít na pivo. Navíc na Kladně je stále málo podniků, které se zaměřují na piva z malých pivovarů a kam bychom se mohli dostat. A když už, tak jen na rotující pípu. Ale my chceme mít výstav na nějaké stálé úrovni, a hlavně bychom byli rádi, aby se pivo uvařené v Kročehlavech dalo vypít co nejblíž. Tak jsme se toho ujali sami.

Jak se vám zahrádka v prvních dvou sezonách osvědčila?
Já z toho měl respekt, nikdy jsem nechtěl dělat gastroprovoz, nejsem duší hospodský. Ale postupně se k nám připojili další lidé, mezi nimi další spolužák ze základky David, který vystudoval hotelovou školu a nějaké zkušenosti z oboru má. I díky tomu můžeme po prvotním zkušebním provozu zahrádku rozvíjet. Spojili jsme síly s nedalekou sodovkárnou Kalabria, místním řezníkem Tomášem Aulickým a lahůdkářstvím Kašša, takže kromě piva můžeme nabídnout i poctivé pohoštění z lokálních zdrojů. Navíc chystáme na letošní sezonu nový výčep, aby pivo dostalo lepší péči a mohli jsme s klidným svědomím říct, že lepší než přímo u nás, si kladenské nikde nedáte.

Od první uvařené várky jste za necelé dva roky ušli obrovský kus cesty. Jaká je vize dalšího rozvoje?
I vzhledem k aktuální situaci teď na vize není moc prostor. Více než na růst se musíme zaměřit na optimalizaci a šetření. Zdražily nám nejen energie, ale i veškeré vstupy – nejen suroviny, ale i sklo, do kterého stáčíme. Poslední dobou víc času než u varny trávím sezením u Excelu a hledám, kde ušetřit. Krátkodobý cíl je tedy přežít v dobré finanční kondici, přestát otřesy na trhu a pak se můžeme bavit o dalším rozvoji. I tak ale chystáme na letošní rok různá zpestření v podobě pivních speciálů, které máme rozplánované tak, aby na sebe navazovaly. První představíme s otevřením zahrádky.

Tradice kročehlavského pivovaru sahá až do roku 1855, kdy byl na popud břevnovských Benediktinů vybudován moderní technologií vybavený pivovar se sladovnou, který začal o tři roky později vařit pivo s maximální výrobní kapacitou 50 tisíc hektolitrů ročně. Období rozkvětu zažil pivovar pod správou Otakara Zachara mezi lety 1898 a 1921, kdy se stal kulturním a společenským centrem Kladna. Po nějaký čas ho dokonce obýval starosta města, lékař a spisovatel Jaroslav Hruška. Dalším slavným hostem této doby byl Mikoláš Aleš, jehož vazbu ke Kladnu připomíná výzdoba na průčelním štítě vrátnice pivovaru. Na ní se dodnes skví původní Alšovo dílo – znamení tvořené lopatou, zkříženými hrably a dvěma ječnými klasy. Vespod je korbel piva s bohatou pěnou obklopený chmelovým věncem, to vše doprovází letopočet L. P. 1909 a nápis „Dej Bůh štěstí!“. V 20. a 30. letech se průměrná produkce pivovaru pohybovala mezi 25 až 30 tisíci hektolitry ročně. Za dob protektorátu pivovar čelil několika pokusům o uzavření. Výroba v něm byla nakrátko odstavena kvůli špatnému technickému stavu a nevyhovujícím hygienickým podmínkám. V období takzvané druhé republiky jeho produkce opět částečně, ale velmi kolísavě narůstala. Průměrný výstav mezi roky 1945 a 1948 činil 16 až 23 tisíc hektolitrů piva ročně. V roce 1949 byl pivovar znárodněn a o rok později v něm byla z důvodu centralizace výroby ve prospěch větších podniků přerušena výroba. Od té doby budova sloužila převážně průmyslovým provozům a postupně chátrala – nejvíce v 90. letech v době soudních sporů o navrácení pivovaru do vlastnictví Benediktinského arciopatství na základě restitučních zákonů. Nová kapitola se začala psát v roce 2004, kdy objekt zakoupil stavební podnikatel Vladislav Tesárek a zahájil rozsáhlou rekonstrukci. V roce 2020 se spojil s Václavem Strnadem s cílem obnovit výrobu piva. O rok později, 3. srpna 2021, uvařil Pivovar Kladno Kročehlavy svou první várku v nové technologii o kapacitě 10 hektolitrů.

Český paradox: Země, kde pivaři dotují vinaře

Publikováno:před rokemZdroj:Info.czAutor:Marek Kerles

Ministr financí Zbyněk Stanjura připravuje zvýšení DPH na pivo v restauracích. Podle něj není žádný důvod k tomu, aby měl tento druh alkoholu, v Česku považovaný za národní nápoj, nějaké daňové úlevy. Zajímavé ale je, že o zrušení obřích daňových a dalších privilegií moravských a českých vinařů se v souvislosti s připravovanou daňovou reformou vůbec nemluví. Výrobci vína totiž v Česku představují už dlouho jakousi nedotknutelnou kastu, která odsává ze státního rozpočtu stovky milionů a odolává opakovaným pokusům na tom něco změnit. Vítejte v zemi, kde chudí pivaři dotují bohaté vinaře.

Jestli zůstává Česká republika v něčem opravdu celosvětově proslulá, pak je to bezpochyby výroba piva, a to bez ohledu na turbulence v českém pivovarnickém průmyslu. Odpovídá tomu i fakt, že takřka třetina v Česku vyrobeného piva se vyveze do zahraničí a vedle aut je tak zejména tradiční český ležák nejvýznamnějším českým vývozním artiklem. Dalo by tedy očekávat, že podobně jako Francie podporuje finančně i marketingově pověst země jako světové vinařské velmoci, bude Česko podporovat své pivovarnictví (byť s tím asi bojovníci proti alkoholismu nebudou souhlasit).

Jenže v Česku se děje něco, nad čím zůstává rozum stát. Zatímco výroba světoznámého českého piva vlastně takřka žádnou přímou státní podporu nemá, stát každoročně investuje stovky milionů korun do výroby vína, které při vší úctě k umu zejména moravských vinařů žádným velkým exportním potenciálem nedisponuje. Takřka všechno víno, které se v Čechách a na Moravě vyrobí, se také v republice vypije.

I přes tento nízký exportní potenciál (čest výjimkám) stát vinařství masivně podporuje jak daňovými výhodami, tak dotacemi ze státního rozpočtu. Tou nejdůležitější výhodou vinařů je fakt, že se z vína v Česku na rozdíl od piva neplatí spotřební daň. Přitom její zavedení by podle Daniela Prokopa z Národní ekonomické rady vlády (NERV) mohlo přinést do státní kasy ročně 2 až 5 miliard korun.

Štědrá podpora vinařství
Vedle daňových úlev ale vinaři v Česku využívají i řadu dotací a státních podpor. Marketingovou organizaci vinařů, tedy Vinařský fond, sanuje stát každoročně stejnou částkou, jakou do ní vloží samotní vinaři, v posledních letech to bývá kolem 40 milionů korun za rok. Vyplývá to z údajů, které INFO.CZ získalo na vyžádání z ministerstva zemědělství. K tomu mohou výrobci a pěstitelé vína využívat i řadu jiných dotačních programů v celkovém objemu stovek milionů korun.

O tom, jak velkou pozornost věnuje Česko jako pivovarnická velmoc výrobě vína, svědčí i další paradoxní fakt. V zemi, která je celosvětově proslulá výrobou piva a kde pivo přináší do státního rozpočtu miliardy, nemá ministerstvo zemědělství žádnou speciální sekci, zabývající se pivním marketingem a podporou pivovarnictví navenek.

Dovede si někdo představit, že by Francie investovala stovky milionů do podpory domácí výroby a spotřeby francouzského piva, zatímco víno by nechala úplně být? Přesto se přesně tohle (jen v opačném gardu) děje v Česku.

Na pivu spotřebitelé nešetří

Publikováno:před rokemZdroj:Deník.czAutor:Petr Vitásek

Inflace ovlivňuje skladbu nákupních košíků, ale pokud jde o pivo, žádná změna se nekoná. Lidé se jej jen tak nevzdají a jeho prodej roste i v období, kdy si dodavatelé jiného zboží stěžují na nezájem a hledají cesty, jak zlevňovat.

Jsme pivní národ a na tom se už dlouhodobě nic nemění. A to ani v oblibě skleněných obalů, které jsou stále nejvíce žádané. I přesto, že plechovkové varianty obalů začínají být stále více v oblibě.

Plzeňský Prazdroj během loňského roku v hospodách a restauracích zvýšil svoje objemy prodeje o téměř 13 procent, přesto ani tak nedosáhl čísel z rekordního roku 2019.

„Dlouhodobě se nám daří zvyšovat počet hospod, které se špičkově starají o pivo a zlepšují celkovou péči o své hosty,“ řekl obchodní ředitel Prazdroje Tomáš Mráz. Pivovar hospodám bezplatně poskytuje vybavení, nabízí také vlastní rozvojové a školicí programy pro provozovatele i personál. Loni do podpory hospod Prazdroj investoval téměř půl miliardy korun a letos podle Mráze počítá s podobnou částkou.

Lákají plnější piva
S podobnou finanční krizí, jaká nastala v poslední době, už se producenti piva setkali. „Kolem roku 2009, kdy pivovarnictví čelilo podobné krizi, lidé snížili spotřebu piva, méně chodili do hospod a dávali přednost domácí konzumaci. Na druhou stranu od té doby na našem trhu začala postupně růst obliba ležáků a plnějších piv, která stále přetrvává,“ postřehla Denisa Mylbachrová, mluvčí společnosti Pivovary Staropramen.

Podle ní je ale předčasné hodnotit, jak se bude situace dále vyvíjet.

„Není možné paušalizovat chování spotřebitelů. Dá se předpokládat, že určitá skupina konzumentů bude ještě více cenově senzitivní, rozdíly mohou nastat i mezi jednotlivými regiony. Jsme však optimističtí, protože z historie víme, že Češi zachovali přízeň našemu národnímu nápoji i ve velmi těžkých dobách,“ naznačuje, že se není čeho bát, Denisa Mylbachrová.

Podobně se na situaci dívá i konkurence. „Já jsem obecně optimista a věřím, že vysoká inflace odezní a spotřebitelé tím pádem získají více optimismu a to se projeví příznivě ve spotřebě,“ říká Veronika Pauknerová, specialistka interní komunikace společnosti Budějovický Budvar.

Není nad vratné lahve
Trendem posledních let je také rostoucí zájem lidí o plechovkové pivo. „Zatímco v roce 2017 tvořily necelých 14 procent všech obalů Prazdroje, loni to už bylo 26 procent a staly se tak třetím nejprodávanějším obalem pivovaru,“ řekl mluvčí Prazdroje Zdeněk Kovář.

Dlouhodobě nejžádanější jsou však vratné lahve, které tvoří bezmála 40 procent prodejů, na druhém místě jsou pak sudy. Plastové obaly, které jsou určeny zejména spotřebitelům vyžadujícím střední objem 1,5 až 2,5 litru piva, jsou na samém chvostu zájmu českých zákazníků.

Německý pivovar vytvořil první práškové pivo na světě

Publikováno:před rokemZdroj:Refresher.cz

Milovníci piva zřejmě nebudou fanoušky piva v prášku, avšak ti, kteří mají rádi zvláštní novinky, si přijdou na své.
Německý pivovar Klosterbrauerei Neuzelle vytvořil pivo v prášku. Nápoj má snížit uhlíkovou stopu, kterou způsobuje vývoz piva. Píší o tom Metro a The Drinks Business. Díky vynálezu by z distribuce zmizela voda, láhve, bedny a sudy, což by výrazně snížilo hmotnost i spotřebu paliva.

„Vypočítali jsme, že pokud bereme v úvahu Německo, můžeme ušetřit přibližně 3 až 5 procent emisí CO2. Pokud se na to ale podíváme globálně, bylo by to asi půl procenta emisí CO2 na celém světě, které bychom mohli snížit,“ říká Stefan Fritsche, generální ředitel pivovaru Klosterbrauerei Neuzelle.

Pivo v prášku je momentálně v poslední fázi vývoje a zatím neobsahuje alkohol. I to je ovšem otázkou času. Příprava nápoje je nesmírně jednoduchá, stačí přidat několik lžic prášku do sklenice, zalít jej vodou a promíchat. Nápoj má prý chutnat jako Plzeň.

V budoucnu však plánují přidat několik příchutí. „Máme pěnu, máme chuť piva. Chceme přidat oxid uhličitý a alkohol také ve formě prášku. Vše lze přidat ve formě prášku. Je fascinující, že se nám to podařilo. Poprvé na světě,“ dodává Fritsche.

Patnáctý ročník Jarní ceny sládků se ve Zvíkovském Podhradí vydařil

Publikováno:před rokemZdroj:Jižní Čechy Teď!

Akce, která nemá ani v Evropě obdoby. Tak by se dala charakterizovat Jarní cena sládků, která se každoročně koná ve Zvíkovském Podhradí. Letos se jí zúčastnilo hned 149 pivovarů z celé České republiky a ze Slovenska. Celkově bylo odevzdáno 709 vzorků piva, což byl oproti předchozímu ročníku opět značný nárůst.

Na tuto dvoudenní akci, která proběhla v pátek a v sobotu v Pivovarském dvoře Zvíkov, se do 15 kategorií přihlásilo 149 pivovarů se 709 vzorky piv. To byl oproti předchozímu ročníku značný nárůst. Nejprestižnější cenu, tedy první místo v kategorii světlý český ležák, získal Pivovar Trilobit. Akce se tradičně uskutečnila v hlavním sále Pivovarského dvoru Zvíkov, pod patronátem Českomoravského svazu minipivovarů.

Aby bylo na Jarní ceně českých sládků možné všechny vzorky zhodnotit, je akce od roku 2018 dvoudenní a o její rychlý a kvalitní průběh se v zákulisí stará více než 20 lidí. V letošním roce hodnotilo piva 94 degustátorů v deseti základních degustačních komisích a čtyřech finálových komisích. Českomoravský svaz minipivovarů všechny degustátory vybírá velmi pečlivě a degustují konsensuálním způsobem. Musí se tedy dohodnout, které pivo je natolik dobré a kvalitní, aby postoupilo do dalšího kola. Stejně tak se musí na závěr dohodnout, které pivo zvítězí.

Vedle soutěže piv byl pro účastníky připravený i zajímavý vzdělávací program. Ten představil pivovarské novinky letošního roku, ale poukázal také na zajímavosti z oblasti sladu či vody. Organizátor Jarní ceny sládků Michal Voldřich připomenul, že letos Zvíkovský pivovar slaví třicet let.

Zároveň se letos konal už 15. ročník Jarní ceny sládků. „Když jsme začínali, tak v České republice bylo čerstvě asi čtyřicet malých pivovarů. Z toho sedmadvacet pivovarů se sešlo na zdejší Jarní ceně. Nyní je v České republice přes 500 pivovarů a sešlo se jich tu 149, což je stejně neuvěřitelné číslo. Jde o největší akci pro minipivovary v Evropě," uvedl Michal Voldřich. Ten si pochvaloval, že přijeli i čtyři zástupci ze Slovenska. Do budoucna už je prý téměř jisté, že se Jarní ceny sládků zúčastní i maďarští zástupci.

Situace pivovarníků není jednoduchá
„Účast byla loni menší, asi 130 pivovarů. Bylo i éně vzorků, protože po covidu se pivovarští báli vařit více speciálů. Když máte velký sortiment, tak to také nemusíte prodat. Myslím, že se jednalo o 540 vzorků. Je vidět, že tohle těžké období je za námi," dodal Michal Voldřich. Letos byla účast rekordní.

Michal Voldřich řekl, že ekonomické dění v posledních letech pivovary výrazně zahýbalo. „Předtím nárůst v absolutním čísle byl 40 pivovarů ročně. Od té doby nárůst představuje čtyři, pět pivovarů. V tom čísle se schovává to, že sedmnáct pivovarů skončilo a jednadvacet začalo. Těch pivovarů, které skončily, je velké množství. Covid to prostě zastavil. My jsme součástí gastra a ty nálože, které jsme dostali, byly velké. První byl zákaz kouření, pak nám zkomplikovali život zřízením EET a navrch covid. Na pivovary se nevztahovala žádná kompenzace, zatímco na restaurace třeba ano. Od podzimu navíc výrazně klesla návštěvnost restaurací a hospod. Pořád se to nezlepšuje. Lidé se chovají jinak. Doufáme, že v sezoně to bude něco jiného. Malá města a obce trpí z tohoto pohledu zásadně. Zůstává otázkou, zda to tak může jít dát. My na to koukáme s velkými obavami, protože se mluví o změně DPH, zatímco Poláci mají DPH na potraviny 0 procent, Slováci 10 procent, Belgičani také 10 procent a třeba ve Velké Británii mají daňové úlevy na čepovaná piva. Važme si také svých hospodských, protože za chvilku to nikdo chtít dělat nebude. Pokud nebudou na vesnicích hospody a restaurace, tak tam skončí i společenský život," nastínil situaci pivovarů v České republice Michal Voldřich.

Ceny se rozdávaly v patnácti kategoriích
Nejenom účast 149 pivovarů byla rekordní, ale také hodnocení v 15 kategoriích. U pšeničného piva světlého a tmavého uspěl domácí Pivovarský dvůr Zvíkov, který tuto kategorii vyhrál. V kategorii New England IPA NEIPA se zadařilo Pivovaru Obora, který se nachází ve stejnojmenné obci nedaleko Tábora a vznikl jako součást zemědělské činnosti. Jihočeské týdeníky přinesou povídání s majitelem pivovaru Martinem Novák. Ten prozradí, jaké byly začátky pivovaru, jaká jsou jeho přání do budoucna a jak celý pivovar funguje v návaznosti na zemědělskou činnost.

Výsledky:
Světlý ležák - 1. Pivovar Trilobit – Trilobit světlý ležák, 2. Pivovar Holendr - 11° světlý ležák, 3. Podklášterní Pivovar Urban - 11° světlý ležák Urban.

Světlé pivo výčepní – 1. Genius noci – Genius noci Hořká desítka, 2. Pivovar Jadrníček – Žnec 10%, 3. AM Advisers Topolský pivovar – Topolské výčepní pivo.

Polotmavý ležák – 1. Pivovar Volt - 12° Magnet, 2. Pivovar Holanďan – Holanďan 11°, 3. Pivovar Kunratice – Muflon 12° polotmavý ležák vídeňského typu.

Tmavý ležák – 1. Purkmistr – Pivovarský dvůr Plzeň – Ležák purkmistr, 2. Bad Flash – Tmavý ležák, 3. Jelínkova Vila – Harrach tmavý ležák.

Pšeničné pivo světlé i tmavé – 1. Pivovarský dvůr Zvíkov – Zvíkovský Rarášek 11%, 2. Sousedský pivovar Bašta – Tmavá pšenice, 3. Sousedský pivovar Bašta – Nuselská pšenice.

Světlá, spodně kvašená piva silná – 1. Pivovar a restaurace U Fleků – Flekovské velikonoční, 2. Žíznivý dromedár – Marzen 14%, 3. Pivovar Máša – Prezident.

Polotmavá, spodně kvašená piva silná – 1. Tomáš Machalínek – Lišák, 2. Pivovar Neratov – Prorok 14, 3. Pivovar Ládví Cobolis, Nolsirat – Cobolis MarzFest 15.

Tmavá, spodně kvašená piva silná – 1. Pivovar a restaurace U Fleků – Flekovské tmavé, 2. Pivovar Koníček – Kobyla, 3. Vojanův dvůr – Černý havran.

New England IPA - NEIPA – 1. Pivovar Kladno Kročehlavy - Pivo Václav New Libeň, 2. Pivovar Obora – 14 New England IPA, 3. Pivovar Volt - 15° Neon.

Super silná spodně kvašená piva – 1. U Tomana – Baltic Porter 19, 2. Pivovar Ovipistán – Imperátor, 3. Městský pivovar Domažlice – Domažlický Doppel.

Piva Pale Ale – 1. Pivovar Ládví Cobolis, Nolsirat – Cobolis APA Nevada 11, 2. Pivovar Kladno Kročehlavy – Pivo Václav Murice, 3. Tvarg – Tvarg APA 12%.

Piva India Pale Ale – 1. Pivovar Volf - 15° Baterka, 2. Pivovar Kladno Kročehlavy – Pivo Václav Nekonečno, 3. Pivovar Mazák – Rainbow of Death.

Kyselá piva – 1. Pivovar Matuška – Sunshine, 2. Pivovar Zhůřák – Sour Joy – Passion, 3. Pivovar Matuška – Kyselá Máňa.

Super silná svrchně kvašená piva – 1. VK Radouš – The Barn Beer – Ummagumma, 2. Bad Flash – Double IPA, 3. Pivovar Zhůřák – Asfalt.

Piva Stout – 1. Podřípský rodinný minipivovar Ctiněves – 15° Stout, 2. Pivovar Holanďan – Holanďan 16° Stout, Pivovar Volt - 16° Blackout.

Víte, kde se vaří Březňák, nebo Zlatopramen?

Publikováno:před rokemZdroj:e-Ústí.czVelké Březno

Velké Březno - Vydali jsme se do míst, kde se vaří pivo Březňák, nebo Zlatopramen. Víte kde to je? Odpověď najdete na pravém břehu Labe, ve vesnici Velké Březno, kde stojí Pivovar Velké Březno.

Pivovar byl založen v roce 1753. Pivo je pozitivně hodnoceno konzumenty i odbornou porotou, obdrželo několik ocenění z festivalu PIVEX a několik předních míst na soutěžích v České republice. Do počátku 20. století vlastnil pivovar hrabě Chotek, v tu dobu se zde vařilo až 18 vlastních značek piva. V době druhé světové války pivovar dodával pivo německé armádě v operaci Afrikakorps. Po roce 1989 prošel privatizací a dostal se do vlastnictví společnosti drinks Union, od roku 2008 je součástí koncernu Heineken.

V současnosti se zde vaří i značka Zlatopramen, kterou původně vařil dnes zrušený pivovar v Krásném Březně. V pivovaru je dodnes funkční měděná varna z třicátých let minulého století, používají se stále otevřené kvasné kádě a pivo zraje v pivovarských sklepech.

Tváří piva je Viktor Cibich, jehož portrét je právě na pivních etiketách Březňáku. V roce 1906 ho oslovila správní rada s nabídkou stát se tváří piva Březňák. Jeho portrét se od té doby objevuje na etiketách, cedulích, inzertních a propagačních materiálech všeho druhu. Jako honorář obdržel doživotní rentu 30 tupláků (30 litrů) týdně, které popíjel v restauraci Tivoli ve Velkém Březně. Zemřel v roce 1916 v 59 letech ve Velkém Březně a o jeho oblíbenosti svědčí i záznam o pohřbu.

Objednat lze exkurzi s ochutnávkou, pivovar organizuje také Den otevřených dveří. Pivo produkuje v sudech, skleněných i PET lahvích a plechovkách.

Jarní cena českých sládků: Nejprestižnější ocenění získal Pivovar Trilobit

Publikováno:před rokemZdroj:Naše vodaTrilobit

Skončil 15. ročník největší soutěže piv z minipivovarů v Evropě. Na tuto dvoudenní akci, která proběhla v pátek a v sobotu v Pivovarském dvoře Zvíkov, se do 15 kategorií přihlásilo 149 pivovarů se 709 vzorky piv. Nejprestižnější cenu, tedy první místo v kategorii světlý český ležák, získal Pivovar Trilobit.

Akce se tradičně uskutečnila v hlavním sále Pivovarského dvoru Zvíkov, pod patronátem Českomoravského svazu minipivovarů. Aby bylo na Jarní ceně českých sládků možné všechny vzorky zhodnotit, je akce od roku 2018 dvoudenní a o její rychlý a kvalitní průběh se v zákulisí stará více než 20 lidí. V letošním roce hodnotilo piva 94 degustátorů v deseti základních degustačních komisích a 4 finálových komisích. Českomoravský svaz minipivovarů všechny degustátory vybírá velmi pečlivě a degustují konsensuálním způsobem. Musí se tedy dohodnout, které pivo je natolik dobré a kvalitní, aby postoupilo do dalšího kola. Stejně tak se musí na závěr dohodnout, které pivo zvítězí.

„Letos se akce účastníme poprvé a musíme říct, že je tu úžasná atmosféra. Je zde vysoká koncentrace lidí, kteří to řemeslo zbožňují, člověk tu potká pivovarské legendy a také hodně lidí, co sdílí své zkušenosti, což je skvělé,“ shodují se Petr Novotný z pivovaru Prokopák a Ondřej Černý z pivovaru Rotor.

Součástí akce jsou i tradiční technické, technologické a legislativní vzdělávací semináře, o které je pravidelně obrovský zájem. „To svědčí o snaze minipivovarníků zvyšovat si svoje vzdělání a kvalifikaci, což se projevuje i na kvalitě jejich piva. Na letošním ročníku bylo opravdu minimum piv, které by neodpovídaly standardům a ve většině kategorií bylo velmi obtížné určit vítěze kvůli vyrovnanosti vzorků,“ hodnotí akci Michal Voldřich prezident Českomoravského svazu minipivovarů.

Jarní cena českých sládků je pro minipivovary vysoce prestižní záležitostí, protože zvítězit v takové konkurenci již něco znamená. Nejprestižnější kategorii českého ležáku vyhrál Pivovar Trilobit se svým pivem Trilobit světlý ležák. „Jsme rádi za tuto cenu, která je pro nás obrovským překvapením a zároveň velkým závazkem do dalších let,“ říkají sládkové a spolumajitelé Pivovaru Trilobit, Monika a Petr.

Soutěž je určena pro minipivovary, výzkumné a školní pivovary a jejich pivní vzorky jsou zařazeny do 15 kategorií – světlé pivo výčepní, český světlý ležák, polotmavý ležák, tmavý ležák, pšeničné pivo světlé i tmavé, světlá spodně kvašená piva silná, polotmavá spodně kvašená piva silná, tmavá spodně kvašená piva silná, New England IPA – NEIPA, super silná spodně kvašená piva, piva Pale Ale, piva India Pale Ale, kyselá piva, super silná svrchně kvašená piva a piva typu Stout.

„I přes nepřízeň osudu, se kterou se náš obor posledních několik let potýká, přihlásily pivovary do soutěže rekordní počet vzorků, poprvé v historii jich bylo přes 700. Je skvělé, že i přes problémy způsobené covidem a zdražováním vstupů pivovary žily a žijí dál. Přesto se ale my všichni, co máme něco společného s pohostinstvím, obáváme toho, jakým způsobem bude upravena daň z přidané hodnoty u čepovaného piva a dalších potravin,“ říká Michal Voldřich a dodává: „Minipivovary jsou většinou závislí na provozu svých hospod, proto se v posledním roce, kdy se zvýšily náklady na vše, koukají na situaci s obavami.“ Pokud by docházelo k zavírání hospod a restaurací, byla by to nejen sociální, kulturní a společenská ztráta, ale způsobilo by to i problémy s nezaměstnaností, jelikož jsou minipivovary a celá gastronomie velkými zaměstnavateli a lidé by končili na úřadech práce.

„Před Jarní cenou českých sládků proběhla valná hromada Českomoravského svazu minipivovarů, kde jedním z bodů diskuze byla současná situace v celé oblasti gastronomie. Hlavními výzvami oboru je nyní především odliv zákazníků a zvyšující se náklady na vše. Bylo zmíněno, že v jiných zemích je podpora potravinářů a HORECA daleko intenzivnější. Velmi rádi bychom se dostali na úroveň sousedních států, kdy například v Polsku je nulová sazba DPH, na Slovensku se jedná o 10 %. Nejedná se ale jen o sousední státy, například ve Velké Británii zvýší tzv. výčepní úlevu, tedy daňové zvýhodnění na čepované pivo a cider,“ doplňuje závěrem Michal Voldřich.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.19.04.2024 13:0710.647/10.647