Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

zprávy ze všech pivovarů

Jak se pije české pivo ve Španělsku

Publikováno:před 8 měsíciZdroj:Večerní PrahaBernard

Od pultu přímo na ulici. Tak se ve Španělsku tradičně podává jídlo a pití a přímo na ulici se také vychutnává. Ostatně místní venku tráví většinu roku. „Když na pár týdnů přijde ochlazení, raději si vezmou teplejší oděv, než by zůstali doma,“ komentuje sympatické návyky Španělů český rodák David Franke. V centru Valencie otevřel podnik, který nese jméno Rodinného pivovaru Bernard.

Nový Bernard Bar Valencia je na dohled od hlavní tržnice. „Chodí k nám turisté, ale především místní a lidé z kanceláří, kterých je kolem plno. Jestli máme štamgasty? Jsme tu krátce, ale některé hosty už poznáváme,“ usmívá se David Franke, když srovnává zákazníky nového podniku v centru a Bernard Pubu, který otevřel před rokem a půl nedaleko pobřeží Středozemního moře. „Tam chodí i studenti vysokých škol z okolí a také zde žijící Češi, Slováci a Poláci. Je tu silná slovanská komunita.“

Překvapení? Ouška a tlusté sklo
„Zdejší zákazníci jsou zvyklí na tenkostěnné sklenice, ty naše s ouškem a silnými stěnami jsou pro ně exotické. A téměř výhradně pijí z třetinek, do půllitru si nechávají čepovat jen zřídka,“ říká s tím, že ve Španělsku jsou obvyklá méně chmelená piva s vyšším obsahem alkoholu, než jaká se vaří u nás. „Když ochutnají naše pivo, vracejí se. Je prostě pitelnější.“

Hit je pivo a brambory
V obou franšízových provozovnách Rodinného pivovaru Bernard standardně nabízí tři druhy piva, v nejsilnější letní sezóně bývá nabídka širší. Bernard Bar se orientuje především na nápoje, Bernard Pub nabízí i plnohodnotnou kuchyni. Španělům a turistům z celého světa zde připravují téměř výhradně česká jídla, knedlíky, výpečky, utopence, nakládaný hermelín, nechybí jídla bez masa a saláty.

„Do nabídky jsme museli zahrnout i zdejší oblíbené pečené brambory podávané se dvěma druhy omáček. Španělé si je dávají k pivu. Doma v Čechách by to asi jen tak někoho nenapadlo, ale tady si toto jídlo k pivu automaticky objednávají i Češi,“ usmívá se David Franke.

Přes Polsko do Španělska
Před lety David Franke pracoval v Polsku, odkud ho pracovní povinnosti zavanuly do Španělska. Líbilo se mu tady, usadil se tu, ale chybělo mu české pivo. „Nechávali jsme si ho sem vozit od přátel. A když se naskytla příležitost mít tu vlastní podnik, rozhodl jsem se pro oblíbenou značku,“ vypráví David Franke příběh prvního Bernard Pubu ve Španělsku.

Přál si, aby hospoda byla v maximální míře původní, česká. Většina nábytku a vybavení je proto vyrobena v Čechách, na 2 000 km vzdálenou adresu vše odvezl plně naložený kamion. Podobný scénář se opakoval u nového Bernard Baru, který vznikl v rekordně krátkém čase. Od podpisu do otevření podniku uběhlo pouhých 36 dní. „Spoustu lidí, od řemeslníků přes grafiky po manažery z pivovaru, odvedlo během několika dní obrovské množství práce. Nic nebyl problém.“

Českému podnikateli v podnikání ve Valencii pomáhá manželka Jana a syn Nataniel. „Nečekají na úspěch doma, dali se se mnou do práce. Bez nich bych to měl hodně těžké. I tady je velký problém nedostatek personálu v gastronomii a jsou pro mě samozřejmě i psychickou oporou, když mi někdy chybí síly,“ nezapomíná David Franke na své nejbližší.

Měkká franšíza dává prostor pro originalitu
Aktuálně je celkem 14 franšízových podniků Bernard, z toho jeden na Slovensku a dva ve Španělsku. Šest Bernard Barů se zaměřuje především na nápoje a drobné občerstvení, osm Bernard Pubů má i plnohodnotnou kuchyni.

Podniky spojuje značka piva, vzhled a kvalita sortimentu, ale dva stejné provozy nenajdete. Jde o tzv. měkkou franšízu, která nabízí originalitu. V žádné provozovně např. nejsou stejné jídelní lístky, pivovar nediktuje centrálně, co vařit, od koho nakupovat suroviny, jaké nealkoholické nápoje provozovna nabízí apod. To tzv. „tvrdé“ franšízy neumožňují.

Na Zichovec Beer Festu můžete ochutnat i jiné divočiny

Publikováno:před 8 měsíciZdroj:CzechCrunchAutor:Sára GoldbergerováZichovec Louny

Je to smutné, ale je to tak. Prázdniny končí, září je za rohem, počasí se zakabonilo a můžeme jen doufat, že nás čeká vřelé babí léto. Utěšovat se smíme alespoň tím, že vyrazíme na něco dobrého. Vydat se přitom můžeme klidně na výlet do krásných Beskyd, do Loun za 60 druhy piv a v Praze máme šanci putovat – alespoň prostřednictvím chutí – dokonce až do dalekého Peru.

Zichovec Beer Fest
Rok se s rokem sešel, a to znamená jen jediné. Blíží se velký den pro všechny milovníky a milovnice craftových piv. V sobotu 9. září totiž přímo v Pivovaru Zichovec propukne velkolepý pivní festival, na který loni přijely takřka dva tisíce lidí. Není se čemu divit, protože láká na neuvěřitelných 60 druhů piv, která letos doprovodí také řízené degustace a jako tradičně hudba a spousta jídla v podání podniků Hell Smoke BBQ, Big Smokers, Ansámbl, Foxy Rolls a dalších.

„Tento rok se chceme zaměřit také na stále se zvětšující skupinu lidí, kteří si vaří pivo sami doma – domovarníky a lidi, kteří by teprve chtěli začít vařit. Budeme mít stan, kde budeme na domovarnické sadě vařit festivalové pivo pod záštitou našeho kreativního sládka Martina Urbana, který začínal také jako domovarník,“ dodává Veronika Petráková ze Zichovce.

Homebreweři tady budou mít možnost vyměnit a ochutnat vlastní vzorky piv. Navíc je pro ně nachystaná samostatná prohlídka pivovaru a na hlavním pódiu proběhne panelová diskuze na téma vaření piva, které se zúčastní domovarníci i pivovarníci. Postaráno tak bude i o ty, kdo si budou chtít kromě zábavy užít nějaké to vzdělávání.

Veronika Petráková láká kromě klasických piv také na rozličné infuze, u kterých se meze experimentům nekladou. „Čím větší šílenost, tím lépe. Základ vždy tvoří pivo, které máme v běžné nabídce. To poté modifikujeme různými ingrediencemi, takže vznikají takové kousky jako Okurkový salát, což je kyseláč s okurkami, solí a pepřem nebo babiččin koláč se švestkami a mákem.“

Za zmínku stojí ještě pokus Like a Bloody Mary, kyseláč s rajčatovým pyré, tabascem a worcesterovou omáčkou, který měl minulý rok takový úspěch, že ho v Zichovci vydali jako velkou várku, která se okamžitě vyprodala. Tento rok se mohou návštěvníci těšit na 16 infuzí, namátkou například na Grilovaný ananas, Butter Chicken, Whisky Sour, Mango Lassi, Buffalo Hot Wings, Nakládačky nebo Ginger z bot.

V Lounech to tedy bude pořádné dobrodružství, gastronomických novinek je ale mnohem více.

Podzimní Sládkův Tip bude ve znamení nefiltrovaného ležáku Václav 12

Publikováno:před 8 měsíciZdroj:Pivovar LitovelAutor:Jana Bartáková, PRLitovel

S přicházejícím podzimem vystřídá na čepu letní limitovanou edici oblíbeného Višňového ležáku další ze speciálních piv zařazených do programu Sládkův Tip. Jedná se o světlý nefiltrovaný ležák Václav 12, uvařený litovelským sládkem Petrem Kosteleckým podle tradiční receptury na počest patrona všech pivovarníků, svatého Václava. Tento jedinečný, natřikrát chmelený ležák, vás nadchne svou harmonickou chutí s lahodnou hořkostí, plností a charakteristickými rysy jednotlivých druhů sladů – českého, bavorského a karamelového. K dostání bude od začátku září na čepu ve vybraných pivnicích a restauracích především na střední Moravě.

Václav 12 je součástí projektu Sládkův Tip společnosti Pivovary CZ Group, ve kterém jsou zákazníkům v průběhu celého roku představována výjimečná a netradiční piva. „Cílem je zákazníkům a štamgastům zpestřit běžnou nabídku našimi pivními specialitami pod značkou Sládkův Tip. Věřím, že je ochutnají nejen pivní znalci, ale i ti, kteří rádi objevují nové chutě a vůně piva. Podle mne jsou piva různých typů vždy zajímavá, přestože tak trochu vybočují z tradiční klasiky,“ říká Tomáš Pluháček, výrobně technický ředitel společnosti Pivovary CZ Group.

Plzeňský Prazdroj zdraží balená i čepovaná piva

Publikováno:před 8 měsíciZdroj:CNN PrimaAutor:ČTKPrazdroj

Plzeňský Prazdroj, největší český pivovar, zdraží od 1. října většinu produktů téměř o šest procent. Zvednou se ceny balených piv, a to v průměru o 1,50 koruny na půllitr, méně zdraží čepovaná piva, u nich se zvýší cena o korunu. Za zdražením jsou trvale rostoucí náklady na energie, obaly a dopravu, uvedl mluvčí společnosti Zdeněk Kovář.

„Půjde v průměru o 5,7 procenta. Zvýšení cen je nižší než aktuální inflace. Růst spotřebitelských cen klesl pod dvouciferné hodnoty po mnoha měsících teprve v polovině letošního roku,“ řekl Kovář. Pivovar podle něj kvůli složité situaci v gastronomii zdražil méně sudová a tanková piva, a to v průměru o jednu korunu na půllitru. Cena balených piv vzroste více.

Prazdroj podle Kováře, stejně jako jiné firmy, čelí trvalému růstu cen vstupů, který loni průřezově zasáhl všechny výrobní procesy. „Nejmarkantnější je to u energií, ale náklady rostou i v oblasti obalů či logistiky. Zdražují také vstupy související přímo s pohostinstvím, například výčepní technologie, sklenice a další vybavení, které pivovar hospodám poskytuje bezplatně,“ uvedl.

Letošní zdražení, k němuž pivovar přistupuje každoročně v říjnu, je přesto podle Kováře konzervativní. „Jako v předchozích náročných letech, v době covidu nebo při loňské energetické krizi, neměníme ceny skokově a bereme část rostoucích nákladů na sebe,“ řekl. K cenové úpravě pivovar přistoupil i kvůli tomu, aby byl schopen investovat do nových produktů a inovací.

Loni v říjnu zdražil Prazdroj většinu produktů zhruba o osm procent, v průměru o 1,70 Kč na půllitr. Změny se dotkly balených i čepovaných piv všech značek – Pilsner Urquell, Radegast, Gambrinus, Velkopopovický Kozel a Birell. Pivovar to tehdy zdůvodnil prudce rostoucími náklady na energie i obaly. Loni zdražil pivo i v dubnu v průměru o korunu na půllitr.

Prazdroj loni po dvou covidových letech zvýšil v Česku prodeje piv. Prodal 7,3 milionu hektolitrů piv, meziročně téměř o 12 procent víc. Prodej rostl u všech hlavních značek, zejména u nealkoholického Birellu. V hospodách, restauracích a barech si loni polepšil téměř o 13 procent, přesto nedosáhl rekordního roku 2019. Export loni vzrostl téměř o 13 procent, pivovar vyvezl rekordní bezmála dva miliony hektolitrů piva. V součtu tuzemských a zahraničních prodejů loni prodal 12,4 milionu hektolitrů piva, předloni to bylo 11,1 milionu hektolitrů.

Tržby se proti roku 2021 zvýšily o pětinu a dosáhly 19,6 miliardy Kč, čistý zisk se zvedl téměř o 32 procent na loňských 5,9 miliardy Kč.

Prazdroj bude zdražovat, v hospodě dáte za půllitr minimálně o korunu víc

Publikováno:před 8 měsíciZdroj:iDNES.czAutor:ČTKPrazdroj

Plzeňský Prazdroj, největší český pivovar, zdraží od 1. října většinu produktů téměř o šest procent. Více se zvednou ceny balených piv, a to v průměru o 1,50 koruny na půllitr, méně ceny čepovaných – o korunu. Důvodem zdražení piva jsou především trvale rostoucí náklady na energie, obaly a dopravu.

„Půjde v průměru o 5,7 procenta. Zvýšení cen je tak nižší, než aktuální inflace. Růst spotřebitelských cen klesl pod dvouciferné hodnoty po mnoha měsících teprve v polovině letošního roku,“ řekl mluvčí Prazdroje Zdeněk Kovář.

Konkurenční Pivovary Staropramen zatím o zdražení nemluví. „K případné úpravě ceny přistupujeme vždy po důkladné analýze všech nákladů i celkové situace. Pokud bychom se pro tento krok rozhodli, budeme nejprve informovat naše obchodní partnery,“ řekla pro iDNES.cz mluvčí pivovarů Denisa Mylbachrová.

Národní podnik Budějovický Budvar zdražení nevylučuje, nebude ale dřív než k Novému roku. „Zatím jsme se ohledně zdražování finálně nerozhodli. Aktuálně mapujeme ceny vstupů. Pokud se ale zdražit rozhodneme, tak až od 1. 1. 2024,“ napsala iDNES.cz jeho mluvčí Ivana Chlumáková.

Hřebíček do rakve pro vesnické hospody
Podle restauratéra Luboše Kastnera z Asociace malých a středních podniků se nárůst ceny určitě odrazí i v sumách, které zákazníci zaplatí v restauracích. Půjde pak podle něj o další hřebíček do rakve venkovských hospod, kde se často ani nevaří a pivo je prakticky jejich jediným artiklem. „Můžeme si přát, aby se nezdražovalo, ale když největší dodavatel na trh zdraží, tak velmi jednoduchou ekonomickou úvahou se zdraží podstatná část piva na trhu, v hospodách i v retailu,“ doplnil pro portál iDNES.cz

Rozhodnutí Prazdroje spolu s 10procentním zvýšením DPH od nového roku je pak podle něj pro venkovské provozy skoro horší ranou, než byl covid. „Tehdy aspoň byly nějaké kompenzace,“ dodal. Městské podniky podle něj vydrží, protože poptávka i kupní síla je v jejich okolí větší.

Pivovar je podle Kováře kvůli složité situaci v gastronomii zdražil méně sudová a tanková piva, a to v průměru o jednu korunu na půllitru. Cena balených piv vzroste více.

Prazdroj, podle Kováře stejně jako jiné firmy, čelí trvalému růstu cen vstupů, který loni průřezově zasáhl všechny výrobní procesy. „Nejmarkantnější je to u energií, ale náklady rostou i v oblasti obalů či logistiky. Zdražují také vstupy související přímo s pohostinstvím, například výčepní technologie, sklenice a další vybavení, které pivovar hospodám poskytuje bezplatně,“ uvedl.

Konzervativní cenová politika
Letošní zdražení, k němuž pivovar přistupuje každoročně v říjnu, je přesto podle Kováře konzervativní. „Jako v předchozích náročných letech, v době covidu nebo při loňské energetické krizi, neměníme ceny skokově a bereme část rostoucích nákladů na sebe,“ řekl. K cenové úpravě pivovar přistoupil i kvůli tomu, aby byl schopen investovat do nových produktů a inovací.

Loni v říjnu zdražil Prazdroj většinu produktů zhruba o osm procent, v průměru o 1,70 Kč na půllitru. Změny se dotkly balených i čepovaných piv všech značek – Pilsner Urquell, Radegast, Gambrinus, Velkopopovický Kozel a Birell. Pivovar to tehdy zdůvodnil prudce rostoucími náklady na energie i obaly. Loni zdražil pivo i v dubnu v průměru o korunu na půllitru.

Prazdroj loni po dvou covidových letech zvýšil prodeje piv v Česku. Prodal 7,3 milionu hektolitrů piv, meziročně téměř o 12 procent víc. Prodej rostl u všech hlavních značek, zejména u nealkoholického Birellu. V hospodách, restauracích a barech si loni polepšil téměř o 13 procent, přesto nedosáhl rekordního roku 2019.

Export loni vzrostl téměř o 13 procent. Celkem pivovar loni vyvezl rekordní bezmála dva miliony hektolitrů piv. V součtu tuzemských a zahraničních prodejů loni prodal 12,4 milionu hl piv, předloni to bylo 11,1 milionu hl.

Tržby se proti roku 2021 zvýšily o pětinu a dosáhly 19,6 miliardy korun, čistý zisk se zvedl téměř o 32 procent na loňských 5,9 miliardy korun.

Dvojí zdražení u piva a víno bez daně? Celý národ si klepe na čelo

Publikováno:před 8 měsíciZdroj:CNN PrimaAutor:Václav Černý

U piva čekáme dvojí zdražení, řekl ve vysílání CNN Prima NEWS člen představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR Luboš Kastner s tím, že cena roste nejen kvůli zvýšení daní, ale také kvůli zdražení, které pivovary oznámí na podzim. Nulová daň na tiché víno je podle něj ošklivý případ politicko-ekonomického lobbování a celý národ si kvůli tomu klepe na čelo. Ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL) ve středu oznámil, že by pracovní skupina k spotřební dani na tiché víno měla přijít se závěry do konce letošního roku.

Pivo bude od ledna podléhat vyšší DPH. Ta vzroste z 10 na 21 procent. Lidé tak jen kvůli zdanění podle odhadů zaplatí za pivo zhruba 70 korun. Podle člena představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR Luboše Kastnera ale nepůjde o jediné navýšení ceny.

„Nebereme v potaz, že na podzim pivovary obvykle oznamují zdražení svých produktů. Čekáme tedy dvojí zdražení, jedno na podzim a druhé po Novém roce. Jestli to takhle bude, půjde o těžký moment,“ řekl Kastner ve vysílání CNN Prima NEWS.

Ministr zemědělství Výborný ve středu řekl, že nic nenaznačuje tomu, že by cena za půl litr točeného piva měla překonat 70 korun.

Pražské restaurace v červenci prodávaly půllitr dvanáctistupňového piva v průměru za 64,30 Kč. Loni to bylo 58,80 Kč, meziročně se tedy cena zvýšila o více než devět procent. Vyplývá to z dat pokladních systémů společnosti Dotykačka, která je poskytuje zhruba 8000 podnikům v Česku. V celé ČR činila v červenci průměrná cena 54 korun, zatímco loni ve stejném období to bylo 49,80 Kč. Cena se tak zvýšila o více než osm procent.

Vinaře hladí po hlavě, pivaře kopou do zad
Zatímco pivo se přesune do jednadvacetiprocentní DPH, tiché víno zůstává v nulové sazbě. „Vykopalo to zbytečný příkop, je to opravdu ošklivý případ politicko-ekonomického lobbování a nelíbí se to nám i většině národa,“ sdělil Kastner s tím, že politici za to ponesou odpovědnost.

Podle něj jsme národem pivařů. „Je to artikl, který nás proslavil ve světě. Neproslavilo nás moravské víno, ale české pivo. Bylo by daleko lepší, kdyby cenu piva řešil trh a stát do toho takto markantně nezasahoval,“ řekl Kastner.

Asociace malých a středních podniků a živnostníků prý žádala alespoň roční odklad vyššího zdanění. „Politici se k nám zachovali lhostejně. Nechovají se k nám jako k vinařům, odmítají nám schůzky a neakceptují naše argumenty. Jedny hladí po hlavě, což jsou moravští vinaři, a nás kopou do zad. Od politiků je to faul a dlouho jim to nezapomeneme. Celý národ si klepe na čelo,“ popsal Kastner.

Jednání ohledně zdanění tichého vína
Zavedení spotřební daně u tichého vína je však opět ve hře. Výborný svolal na středu jednání koalice a některých ministerstev. Po něm oznámil, že by pracovní skupina k spotřební dani na tiché víno měla přijít se závěry do konce letošního roku.

Proti zdanění tichého vína se dlouhodobě staví nejen opozice, ale i ODS a KDU-ČSL. Argumentují především tím, že by byla snížena konkurenceschopnost. Opačného názoru jsou například Piráti. Ti zastávají názor, že nelze dělat rozdíly mezi alkoholem, ať už se jedná o pivo, víno či lihoviny.

Asociace: Cena piva v Praze by po změně DPH mohla překročit 70 Kč za půllitr

Publikováno:před 8 měsíciZdroj:České NovinyAutor:ČTK

Pražské restaurace v červenci prodávaly půllitr dvanáctistupňového piva v průměru za 64,30 Kč. Loni to bylo 58,80 Kč, meziročně se tedy cena zvýšila o více než devět procent. Po zvýšení DPH na točené pivo by tak cena mohla příští rok překročit 70 korun. ČTK to řekl Luboš Kastner z Asociace malých a středních podniků s odkazem na data z pokladních systémů společnosti Dotykačka, která je poskytuje zhruba 8000 podnikům v Česku. V celé ČR činila v červenci průměrná cena 54 korun, zatímco loni ve stejném období to bylo 49,80 Kč. Cena se tak zvýšila o více než osm procent.

Vláda ve svém ozdravném balíčku plánuje přesunout točené pivo z desetiprocentní sazby DPH do základní sazby 21 procent. Pokud by se tedy červencové průměrné ceny již nezměnily, od nového roku by byl po zvýšení DPH na točené pivo celorepublikový průměr zhruba 59 korun za půllitr piva. V Praze by podle Kastnera cena již 70 korun překročila. Ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL) však dnes řekl, že nic nenaznačuje tomu, že by cena za půl litr točeného piva měla překonat 70 korun. Ceny potravin podle něj klesají spolu s tím, jak klesá inflace. Podle Kastnera však v poslední době rostla cena piva z měsíce na měsíc.

Cenu piva mohou zároveň významně ovlivnit také pivovary, které běžně na podzim upravují ceny. Například Plzeňský Prazdroj loni ceny čepovaného piva zvyšoval od dubna o korunu na půllitr a znovu v říjnu, kdy se cena zvedla o 1,70 Kč. Následovaly ho například Staropramen nebo Budějovický Budvar. Pivovary loni úpravy cen zdůvodňovaly hlavně rostoucími cenami energií.

Výborný dnes mluvil o cenách piva v souvislosti se začínající sklizní chmele. Letos se očekává lepší úroda než loni. Měla by dosáhnout 6000 tun, což je o více než 1500 tun více než loni. Výrazně lepší však byla předloňská úroda, kdy dosáhla 8306 tun. Podle ministra by ale průměrná úroda neměla mít na cenu piva negativní vliv.

Ekonom z Provozně ekonomické fakulty České zemědělské univerzity Tomáš Maier již dříve ČTK řekl, že právě u piva tvoří zemědělské komodity jako ječmen nebo chmel jen velmi malou součást konečné ceny produktů. U velkých pivovarů jen asi procento konečné ceny jejich produktů, dodal.

Kastner již dříve změny DPH na pivo kritizoval mimo jiné v souvislosti s rozhodnutím vlády nezavést spotřební daň na takzvaná tichá vína. Kvůli změně DPH na pivo, které tvoří stále velkou část tržeb řady podniků, očekává, že může skončit řada podniků hlavně v regionech a malých obcích. Asociace malých a středních prosazovala alespoň roční odklad změn v DPH.

Podle Výborného zástupci koalice a některých ministerstev právě dnes v podvečer projednají možnosti zdanění tichého vína. Očekává přitom návrhy, které by administrativně nezatížily vinaře. Změny nebudou součástí ozdravného balíčku, uvedl ministr v Oboře u Loun, kde byl na návštěvě u pěstitelů chmele. Lidovci dlouhodobě prosazují zachování nulové spotřební daně na nešumivá vína, proti naopak byli při jednání o konsolidačním balíčku TOP 09, STAN, Piráti a část ODS.

Místo hospod domácí popíjení. Pivaři kritizují vyšší DPH

Publikováno:před 8 měsíciZdroj:CNN Prima

Pivo za 70 korun se podle ekonomů stane už v lednu novým standardem restaurací a hospod. Za dalším zdražením má stát zvýšení DPH z 10 na 21 procent. Podle samotných provozovatelů restauračních zařízení bude ale takové zvýšení cen, především pro vesnické hospody, likvidační. Člen Pivního sněmu Sdružení přátel piva Tomáš Maier připomněl a zkritizoval také nulovou daň na tiché víno, kterou ve spojitosti se zdražením piva označil za nespravedlivou.

„Problém českého piva je, že je dlouhodobě levné. Máme jedno z nejlevnějších piv. Potřebujeme, aby zvýšilo svou hodnotu, ale určitě by to nemělo být tím, že na něj uvalíme vyšší DPH,“ uvedl ve vysílání CNN Prima NEWS ekonom Petr Bartoň.

Jenomže přesně to se od ledna stane. Průměrná cena pěnivé dvanáctky kvůli zvýšení DPH vzroste minimálně v Praze přes 70 korun. To podle ekonomky Jany Matesové povede ke změně pivní kultury. „Restaurace a hospody vydělávaly na tom, že jídlo bylo v podstatě na úrovni nákladů a podniky se živily z marže na nápojích. To se jistě změní,“ řekla.

Podle provozovatelů restauračních zařízení změna povede k tomu, že lidé přestanou pít pivo v hospodách. „Je to prosté, půjdou pro pivo do supermarketu a budou pít doma,“ řekl pro CNN Prima NEWS provozovatel restaurace Jiří Černoch ze Zlína.

K dražšímu pivu pak Češi paradoxně budou dotovat víno bez daně. „Výsledek toho je takový, že stát bude ročně tratit čtyři až šest miliard korun. Situace je taková, že se vláda vykopala příkopy mezi pivaři a vinaři,“ uvedl místopředseda Poslanecké sněmovny Karel Havlíček (ANO).

„V rámci koalice se o tom ještě budeme bavit i spolu s vinaři. Budeme hledat řešení, které by zavedlo pořádek tak, aby podpořilo zejména české a moravské vinaře,“ zmínil poslanec za ODS Petr Bendl.

Maier: Ideální by byla nulová spotřební daň
Vinařskou lobby ve vysílání CNN Prima NEWS zkritizoval také člen Pivního sněmu Sdružení přátel piva Tomáš Maier. „Neznamená to, že by vinařská lobby vítězila právě teď, ona tady bohužel vítězí dlouhodobě,“ řekl.

„Je to obrovská nespravedlnost, které musí čelit zejména malé pivovary. Navíc to představuje velkou sekeru pro český státní rozpočet, protože na spotřební dani z tichého vína stát nemá vůbec nic, byť 70 procent tichého vína pochází ze zahraničí,“ dodal.

I podle Maiera změna povede ke zvýšení konzumace piva mimo hospody a restaurace. „Bohužel to je dlouhodobý trend. Zatímco ještě před zhruba 15 lety Češi asi 70 procent piva vypili v restauračních zařízeních a 30 procent doma, tak teď se to překlopilo a je to úplně naopak,“ uzavřel.

„Ideální by z ekonomického hlediska bylo, aby na malé producenty piva ani na malé producenty vína, spotřební daň uvalena nebyla. U těchto malých subjektů je daňový efekt záporný,“ uzavřel Maier.

Točené pivo za 70 korun? Kdo a jak zdražení zlatavého moku obhajoval

Publikováno:před 8 měsíciZdroj:CNN Prima

Vzhledem k plánované úpravě daně z přidané hodnoty (DPH) u točeného piva by cena oblíbeného českého alkoholického nápoje v pražských restauracích mohla přesáhnout hranici 70 korun. Politický zásah obhajují představitelé vládní pětikoalice s tím, že konsolidace veřejných financí je nezbytná. Proti je naopak opozice. Podle expertů bude zdražení piva pro podniky i zákazníky nepříjemné. Trh si však poradí, myslí si ekonomka Jana Matesová.

Součástí vládního konsolidačního balíčku je změna nastavení sazeb DPH. Dvě snížené sazby 10 a 15 procent vláda sjednotila do jedné 12procentní. Některé položky také kabinet přesunul do základní sazby 21 procent, například točené pivo, které předtím spadalo do 10procentní sazby. Co to bude znamenat pro návštěvníky restaurací? V Praze by mohla cena orosené dvanáctky přesahovat hranici 70 korun.

„Vznikne jiná kultura i u užívání národního moku. Po desetiletí se restaurace a hospody živily z marže na nápojích. To se jistě změní, asi bude méně restaurací a hospod, ale trh si s tím nějak určitě poradí,“ uvedla v pořadu Co na to vaše peněženka na CNN Prima NEWS ekonomka Jana Matesová.

Ekonom Petr Bartoň doplnil, že cena piva v Česku je ve srovnání se zahraničím velice nízká. „Potřebujeme, aby pivo zvýšilo svoji hodnotu, což ale neuděláme prostřednictvím vyššího DPH. To nás naopak uzavírá do našich domovů. Znevýhodníme tím hospody oproti domácímu popíjení ze supermarketu,“ řekl ve vysílání CNN Prima NEWS.

Opozice chtěla vládní návrh v červenci zamítnout hned v úvodu – tedy aby neprošel prvním čtením. Balíček však prvním čtením díky hlasům vládní pětikoalice prošel po třech dnech jednání. Jak kdo hlasoval, naleznete pod tímto odkazem. Právě navýšení sazby DPH u točeného piva bylo jedním z bodů, které opozice kritizovala.

„Teď se hospodám a restauracím mění cena piva, takže lidi budou pít doma na zahradě lahvové pivo a nebudou chodit do hospody. Myslím, že do hospod na vesnicích nikdo nebude chodit. Kvůli dvěma či třem lidem to žádná obec a hospodští nebudou držet,“ řekl v květnové Partii na CNN Prima NEWS místopředseda SPD Radim Fiala.

Podle ministra financí Zbyňka Stanjury (ODS) však nelze odhadovat, zda zvýšení sazby povede ke konci některých podniků. „To se samozřejmě nedá. Nejsem ten, který by říkal, že nějaké opatření všechny zachrání, nebo všechny zničí,“ sdělil člen vlády ve vysílání CNN Prima NEWS. Zástupci pětikoalice obecně namítají, že prosazení úsporných opatření je pro zlepšení stavu veřejných financí nezbytné.

V posledních dnech se členové vlády shodli v případě podoby konsolidačního balíčku na určitých změnách. Na přesunutí točeného piva do 21procentní sazby DPH se však nic nezměnilo.

Den s Březňákem. Pivovar Velké Březno zve na návštěvu

Publikováno:před 8 měsíciZdroj:Pivovar Velké BřeznoAutor:Zdeňka Bursíková, PRVelké Březno

Letos slaví pivovar Velké Březno kulaté jubileum 270 let od svého založení. Oslava na jeho počest aneb Den s Březňákem proběhne v sobotu 2. září od 14.00 do 22.00.

V sobotu 2. září se otevřou brány pivovaru Velké Březno. Jako každoročně pozve všechny své příznivce na dobrou muziku, spoustu zábavy a samozřejmě pivo Březňák. Den s Březňákem začíná v 15:00 hodin, vstupné se neplatí.

Celým odpolednem a večerem návštěvníky na pódiu provede moderátor Petr Zajíček. Po slavnostním zahájení hudební program začíná vystoupením skupiny Falzet v 15:00 hodin. V 16:30 se divákům představí muzikálový herec a písničkář Petr Lüftner. Od 18:00 hodin zahraje místní kapela Stará škola. Od 19:30 si mohou návštěvníci zanotovat notoricky známé písničky spolu s Freddie Mercury Revival. Vyvrcholením večera se stane vystoupení známé české skupiny Žlutý pes. Na pódiu se dále budou konat oblíbené soutěže o pivní ceny, jako například zatloukání hřebíků, přetahování lanem nebo zábavná soutěž „pivní loutka“.

Během celého odpoledne a večera budou mít zájemci příležitost navštívit pivovar s průvodcem zdarma, a to od 14:30 do 18:00 hodin. Registrace bude probíhat na místě. Návštěvníci si prohlédnou všechny důležité výrobní prostory včetně historické měděné varny pivovaru z roku 1933 nebo otevřených kádí na spilce, které slouží k dokvašování piva. V areálu pivovaru se všichni mohou těšit na dobrou zábavu.

Zdarma si mohou vyzkoušet virtuální realitu či Body Zorbing, nebo se trochu poučit na stanovišti EKO-KOMu. Za poplatek pak bude skákací hrad, horolezecká stěna, střelnice, kolotoč, malování na obličej nebo pořízení fotky z fotokoutku s rekvizitami. Odpoledne i večer jistě zpříjemní piva značky Březňák za příznivou cenu a něco dobrého k snědku. Den s Březňákem skončí ve 22:00 hodin.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.23.04.2024 05:2110.655/10.655