Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

zprávy ze všech pivovarů

Pivo v PET lahvi si domů vzít nesmíte, říká ministerstvo. Diskriminace hospod

Publikováno:před 3 letyZdroj:Novinky.czAutor:Bohumír Žídek

Vláda od středy zakázala konzumaci alkoholu a s ní také prodej piva a dalších alkoholických nápojů hostům s sebou domů, například v PET lahvi nebo plechovce. Novinkám tuto intepretaci nařízení potvrdila mluvčí ministerstva zdravotnictví Barbora Peterová. Podle advokáta Jakuba Backy je nicméně tento postup vůči hospodám diskriminační.

V novém usnesení se píše, že vláda zakazuje „prodej alkoholických nápojů v případě prodeje z provozovny stravovacích služeb zákazníkovi mimo její vnitřní prostory (např. výdejové okénko)“.

Z této formulace hospodským vyplynulo, že tedy nesmí prodávat ani pivo v PET lahvích, případně skleněných lahvích či plechovkách s sebou domů. Ministr se nicméně při vyhlašování vyjádřil, že opatření míří na prodej alkoholu přes výdejová okénka ke konzumaci venku.

Z toho vznikla další interpretace, že zákaz neplatí pro prodej uzavřených PET lahví či plechovek, které si člověk odnese s sebou. To však mluvčí ministerstva popřela. „V uvedeném případě skutečně platí, že alkoholické nápoje nelze prodávat, a to bez ohledu na to, v jaké jsou nádobě,“ sdělila Peterová Novinkám.

Vznikla tak paradoxní situace, kdy si zákazník pivo s sebou v hospodě koupit nesmí, ale hned ve vedlejší večerce nebo supermarketu mu v tom nic nebrání. „Je to diskriminační,“ řekl Novinkám Jakub Backa z advokátní kanceláře Lechovský & Backa.

Neprodané pivo můžou vylít do kanálu
„Navíc bych řekl, že to je pro hospody likvidační. Normálně by mohly stáčet neprodané pivo do PET lahví. Takhle to můžou maximálně vylít do kanálu,“ dodal advokát, který se podílel na přípravě senátorského návrhu přezkoumání vládního omezení maloobchodu Ústavním soudem.

Vláda také od středy restauracím, hospodám a dalším podnikům nařídila zavírat již ve 20 hodin. Podniky přitom směly otevřít teprve minulý čtvrtek, tehdy se zavíračkou v deset večer. Je tedy evidentní, že jejich provoz se na skóre PES dosud nemohl projevit.

Kromě toho vláda přišla se zákazem konzumace alkoholu na veřejnosti po celý den. Nově se také nesmí prodávat občerstvení a alkohol na trzích.

U obchodů a dalších služeb se nic nezměnilo. Ostatní opatření odpovídají stupni tři systému PES, ačkoliv jeho skóre začalo odpovídat stupni čtyři. Jedním z důvodů může být i to, že se do skóre dosud nepočítaly negativní výsledky antigenních testů. Vláda proto chce nově připravovat dva indexy, z nichž jeden má reflektovat i tyto testy.

Pivovar v Jincích na protest nezavře. Otevřeno bude mít i po vládní zavíračce

Publikováno:před 3 letyZdroj:Náš REGIONAutor:Jan ŠtollMalý Janek

Pivovar Malý Janek v Jincích na Příbramsku nechá ve středu 9. prosince svou restauraci otevřenou i po 20:00 a vyvěsí českou vlajku. Jeho zaměstnanci tak budou protestovat proti vládnímu nařízení, s nímž nesouhlasí. Přidat se mají i další provozovatelé restaurací.

„Začíná se to trošku houfovat, lidé přemýšlejí co dál. Zatím se ke mně dostávají informace, že definitivně prostory uzavírají a končí. Někteří se k nám připojí,“ uvedl majitel Jiří Janeček. Konkrétní být ale nechtěl, informace se podle něj budou teprve postupně objevovat na facebooku.

Bary, restaurace a další stravovací zařízení včetně výdejních okének budou muset od středy 9. 12. zavírat ve 20.00 místo 22.00 hodin. Zakázána bude po celý den konzumace alkoholu na veřejnosti a na trzích se nebude smět prodávat občerstvení a alkohol. Vláda zpřísněním reagovala na častá porušování protiepidemických opatření.

Uzavření restaurací a pivovarů ve 20:00 v předvánoční době je ale podle Janečka stejné jako je zavřít úplně. Míní, že vláda není situaci schopná řešit a restaurace a pivovary si vybrala jako obětního beránka, naopak nacpané obchody, metro a děti ve školách jí nevadí. Provoz restaurací přitom podle Janečka nepředstavuje ohrožení. „My jsme nebyli přeplnění. Návštěvnost se zvýšila, ale lidé mají před svátky jiné priority,“ namítl.

Malý Janek uvaří 20.000 litrů piva měsíčně, zásobí jím hlavně vlastní restauraci. Dodává ho také do okolí a jedné restaurace v Praze.

Výroční limitovaná edice piva - Imperial Stout 22 Barrel Aged, pozvánka k aukci

Publikováno:před 3 letyZdroj:Kamenice nLAutor:David Dvořák, PRKamenice nad Lipou

Na začátku všeho byl poklad téměř století starých pivních lahví, které jsme nalezli při rekonstrukci pivovaru. V letošním roce jsme se rozhodli, že je po tak dlouhé době naplníme a pošleme do světa! Protože se jedná o vzácný okamžik, věnovali jsme mu maximální pečlivost a velké množství ruční práce.

Sládek se s precizností sobě vlastní staral o pivo při vaření, které se následně přesunulo do barikových sudů po bourbonu z Heaven Hill Distillery, kde zrálo celých 6 měsíců. Abyste mohli pivo archivovat téměř po celé věky, použili jsme při lahvování korkové špunty, které jistí kovový košíček, zalitý dvojnásobnou vrstvou vosku.

Obsahem limitovaného dárkového balení je prvorepubliková lahev obsahující Imperial Stout 22 Barrel Aged, opatřená papírovým štítkem z Ruční papírny ve Velkých Losinách, a dvě skleničky, ze kterých si můžete náš speciál vychutnat. Ať si ho necháte na nějakou výjimečnou příležitost ve Vašem životě, nebo si jí jeho vypitím vytvoříte, zažijete celý příběh tohoto výjimečného dárkového balení

Máte-li zájem získat toto dárkové balení, postupujte následovně.
Napište nám na e-mail: info@pivovar-kamenice.cz

Prvních 10 kusů z celkových 300 výroční limitované edice piva Imperial Stout 22, zrajícího 6 měsíců v barikových sudech, jsme si schovali pro extra speciální příležitost. A ta teď nastala! Lahve s výrobními čísly 1 až 10 jdou do aukce, které se může zúčastnit každá milovnice a každý milovník piva. Stačí mít jen odvahu nebát se přihazovat. Nákupní i vyvolávací cena dárkového balení je 2020 Kč

Aukce startuje ve čtvrtek 10.12. 2020 v 8:00 a končí tentýž den ve 20:00. Uskuteční se na webu www.kamenicke-pivo.cz, kde se také v daný čas zobrazí. Nejvyšší nabídka vyhrává.

Víte-li o někom, komu by tyto sběratelské kousky udělaly radost a kdo by se o ně s péčí postaral, budeme rádi, když jim tuto informaci předáte.
Buďte toho součástí!

Promovideo: https://youtu.be/z_-xqumweao
Odkaz na aukci: www.kamenicke-pivo.cz (Bude spuštěna 10.12.2020)
Odkaz na web pivovaru: www.pivovar-kamenice.cz


Jinecký pivovar bude mít ve středu na protest otevřeno i po 20:00

Publikováno:před 3 letyZdroj:České novinyAutor:ČTKMalý Janek

Pivovar Malý Janek v Jincích na Příbramsku nechá ve středu svou restauraci otevřenou i po 20:00 a vyvěsí českou vlajku. Jeho zaměstnanci tak budou protestovat proti vládnímu nařízení, s nímž nesouhlasí, řekl dnes ČTK majitel Jiří Janeček. K protestu se podle něj přidají i někteří další provozovatelé restaurací.

"Začíná se to trošku houfovat, lidé přemýšlejí co dál. Zatím se ke mně dostávají informace, že definitivně prostory uzavírají a končí. Někteří se k nám připojí," uvedl Janeček. Konkrétní být ale nechtěl, informace se podle něj budou teprve postupně objevovat na facebooku.

Bary, restaurace a další stravovací zařízení včetně výdejních okének budou muset od středy zavírat ve 20:00 místo 22:00. Zakázána bude po celý den konzumace alkoholu na veřejnosti a na trzích se nebude smět prodávat občerstvení a alkohol. Vláda zpřísněním reagovala na častá porušování protiepidemických opatření.

Uzavření restaurací a pivovarů ve 20:00 v předvánoční době je ale podle Janečka stejné jako je zavřít úplně. Míní, že vláda není situaci schopná řešit a restaurace a pivovary si vybrala jako obětního beránka, naopak nacpané obchody, metro a děti ve školách jí nevadí. Provoz restaurací přitom podle Janečka nepředstavuje ohrožení. "My jsme nebyli přeplnění. Návštěvnost se zvýšila, ale lidé mají před svátky jiné priority," namítl.

Malý Janek uvaří 20.000 litrů piva měsíčně, zásobí jím hlavně vlastní restauraci. Dodává ho také do okolí a jedné restaurace v Praze.

Velká čínská zeď. Pivovary Lobkowicz mají špatný rok

Publikováno:před 3 letyZdroj:euro.czAutor:Ondřej StratilíkKlášter

Vývozní sladovna Jana Schwarzenberga. To je původní název historicky cenné výrobny humnové suroviny, která stojí jen pár desítek metrů od protivínského pivovaru patřícího dnes do rodiny regionálních Lobkowiczů. I ten měl přitom vlastní linku na klíčení, namáčení a pražení ječmenného zrna, takže v pětitisícovém jihočeském městečku dlouhá desetiletí fungovaly dvě sladovny.

Dnes však už není v provozu ani jedna z nich. Teplo z kotle té pivovarské přestalo sálat před šesti roky, exportní, či chcete-li obchodní, sladovna domáčela poslední zrna v 80. letech. A v současnosti je na prodej. „Nejedná se o náš objekt,“ reaguje Jaroslav Tvrdík, šéf představenstva skupiny Pivovary Lobkowicz Group. Bývalá červeno-bílá sladovna Jana Schwarzenberga je skutečně už mnoho let v majetku místní firmy, která ve výstavních humnech provozovala kruhárnu zelí či sklad.

Na svůj protivínský majetek si pivovarský koncern Lobkowicz dává dobrý pozor. Díky tomu, že tam v minulých letech směřovala řada investic včetně nové plechovkové linky za 130 milionů, a celkově dobré pověsti zdejšího piva Platan patří jihočeský pivovar k rodinnému stříbru. Což se však nedá říct o dalších pivovarech. Jak už týdeník Euro informoval v červenci, na jaře skončila výroba v podniku Janáček v Uherském Brodě. A podle zpráv regionálních médií z uplynulého týdne se nyní útlum výroby chystá i v Pivovaře Klášter na pomezí Středočeského a Libereckého kraje.

Úcta k tradici?
Týdeník Euro se celý uplynulý týden pokoušel získat detailnější informace přímo ve skupině Pivovary Lobkowicz Group. Avšak na telefonáty, textové zprávy a e-maily nereagovala ani její mluvčí Martina Husková, ani Silvie Špryňarová, mediální zástupkyně čínských majitelů ze Citic Europe Holdings. A k budoucnosti značky Klášter se odmítl vyjádřit i Jaroslav Tvrdík, který přitom neměl žádný problém mluvit o protivínské sladovně. Podle zjištění týdeníku Euro očividně o důvodech a důsledcích čerstvého hromadného propouštění v historickém pivovaru nemají detailnější informace ani jeho zaměstnanci.

Hospodu v osm večer nezavřeme. Vláda je neschopná, vzkazuje pivovar

Publikováno:před 3 letyZdroj:CNN PrimaAutor:Barbora ZpěváčkováMalý Janek

I když vláda rozhodla, že hospody a restaurace od středy budou muset zavřít v osm večer, ne každý podnik to bude dodržovat. Restaurační pivovar Malý Janek už avizoval, že nařízení dodržovat nebude. Zavírat ve 20 hodin je stejné jako zavřít úplně, a tudíž budou pivo rozlévat až do deseti večer. Vláda je podle majitele Jiřího Janečka neschopná situaci ohledně koronaviru řešit.

Majitel zveřejnil vysvětlení na webových stránkách pivovaru a restaurace Malý Janek v Jincích ve Středočeském kraji. „My, zaměstnanci pivovaru Malý Janek z Jinec, zásadně nesouhlasíme s nařízením vlády. Uzavření restaurací a pivovarů ve 20:00 hodin v předvánoční době je stejné, jako je uzavřít úplně,“ konstatoval Janeček.

„Jsme opravdu zoufalí lidé. A zoufalí lidé dělají zoufalé činy. Na jaře jsme opatření vlády striktně dodržovali. Teď už vládě nevěříme, proto jsme se domluvili k tomuto občanskému protestu,“ řekl Janeček CNN Prima NEWS. Dodal, že restaurace nebyla po otevření vůbec zaplněná.

„Tato vláda je dlouhodobě neschopná řešit danou situaci. Proto si, jako komunisté v roce 1948 vybrala obětního beránka. Vše shodila na restaurace a pivovary,“ uvedl Janeček.

Pozastavil se nad tím, že obchody a městská hromadná doprava jsou narvané k prasknutí, děti jsou ve školách, ale restaurace s desítkami zákazníků vládě vadí. Podle Janečka navíc v Německu a Rakousku podporuje vláda své podnikatele mnohem lépe.

„Česká vláda jen lže o podporách. Ve skutečnosti žádné nejsou. Tato vláda nebojuje za nás ale za sebe. Proto se musíme už ozvat. Ve středu nezavřeme náš pivovar a restauraci ve 20:00 a na protest vyvěsíme českou vlajku. Věříme, že se k nám přidají ostatní kolegové, kteří jsou psychicky, fyzicky i finančně zcela na pokraji svých sil jako my,“ vzkazuje podnik.

Kvůli zavřeným hospodám a restauracím se bouří i Slováci. Podniky musí mít zavřeno, ale některé už avizovaly, že navzdory zákazům otevřou. Vidí to jako jedinou možnost, jak se udržet.

Znojemský městský pivovar do rukou občanů. Místní se mohou stát akcionáři

Publikováno:před 3 letyZdroj:Marketing&MediaZnojemský

Znojemský městský pivovaru chce získat peníze na další rozvoj zapojením měšťanů do komunity a akcionářské struktury firmy.

Znojemský městský pivovar nabízí všem Znojmákům jedinečnou šanci stát se akcionářem pivovaru. V průběhu měsíce prosince zde upíší 500 kusů akcí v nominální hodnotě 10 000 Kč a v celkové výši 5 000 000 Kč. Tyto prostředky pomůžou financovat další rozvoj pivovaru a vybudování pivovarské reZtaurace v areálu pivovaru.

Akcie mají majitelům přinést i řadu výhod. Každý akcionář obdrží akcionářskou kartu, která znamená 10% slevu na výrobky pivovaru i na konzumaci ve všech gastronomických provozech ZMP (hoZPoda, reZtaurace, biZtro, teraZa, Zahrádka). Zároveň obdrží pozvánku do VIP sekce v rámci tradiční pivních slavností ve Znojmě a záruku přednostního a zvýhodněného přístupu ke všem speciálům pivovaru.

„Doufáme, že tím získáme nejenom prostředky na rozvoj, ale zároveň vybudujeme silnou komunitu místních pivovarských patriotů, kteří nám pomůžou psát nové stránky historie pivovaru ve Znojmě. Navazujeme při tom na historický vývoj, kdy se původní právováreční měšťané stávali akcionáři a společně provozovali nové pivovary. Všichni si jistě pamatujeme, jak půvabně takové osobnosti ztvárnili pánové Hrušínský nebo Čepek v populárních Menzelových Postřižinách“ řekl k plánovanému úpisu akcií ředitel ZMP Miroslav Harašta.

Všichni zájemci mohou na stránce pivovaru vyplnit registrační formulář a akcie si předobjednat. Úpis akcií proběhne v prosinci přímo v pivovaru.

Pivovar Proud spustí e-shop, plánuje zážitkové programy

Publikováno:před 3 letyZdroj:MediaGuru.czProud

Experimentální minipivovar, který vznikl pod záštitou Plzeňského Prazdroje, se dostává do prodeje. Spustí i vlastní e-shop.


Minipivovar Proud dostává své pivo postupně do prodeje, tento týden spustí také vlastní e-shop. Do budoucna chce lidem nabídnout možnost prohlídek v pivovaru a plánuje i několik zážitkových programů.

Proud vznikl jako experimentální minipivovar pod záštitou Plzeňského Prazdroje a je jeho součástí. „Vznik minipivovaru vychází ze strategie PPAS podporovat pivní kategorii, nicméně samotné fungování Proudu bude v co největší možné míře nezávislé. Proud má tedy vlastní vedení, sládky, obchodníky, ale i komunikaci. Sami si také určujeme, jaká piva budeme vařit, kam je budeme prodávat a jak je budeme podporovat z pohledu marketingu,“ přibližuje na dotaz MediaGuru ředitel minipivovaru Michal Škoda.

„Chtěli jsme vytvořit prostor pro vaření různých pivních stylů v malých várkách, experimentování a spolupráci s dalšími sládky a pivovary,“ vysvětluje důvody Plzeňského Prazdroje jeho tiskový mluvčí Zdeněk Kovář.

V současnosti je Proud dostupný na Rohlíku a v dárkových prodejnách Plzeňského Prazdroje v Plzni a nově také v pražské nákupní galerii Myslbek. „Koncem týdne plánujeme také spustit vlastní e-shop. Co se týká hospod, tak v Plzni je to například Klub malých pivovarů nebo Pivstro, v Praze jsme měli premiéru u Dvou Kohoutů. Obecně se zaměřujeme na ochutnávkové pivnice a pivotéky v Plzni, Praze a Brně,“ popisuje Michal Škoda.

V pivovaru vlastní hospodu zatím Proud neplánuje, ani jinde po Plzni. „Připravujeme nějaký projekt v Praze, ale zatím je brzy o tom mluvit, aktuálně čekáme, jak se vyvine situace s koronavirovou krizí,“ říká Michal Škoda.

Pro podporu značky je pro Proud klíčové budování komunity, k čemuž využívá zejména sociální sítě Facebook a Instagram, kde lidem ukazuje, jak pivovar vznikal i veškeré dění okolo pivovaru a lidí, kteří za ním stojí. Využívá také newsletter. „Určitě se budeme ale hodně zaměřovat i na eventy, ať už ve formě pivních festivalů, nebo různých gastronomických akcí. Chceme lidem také nabídnout možnost prohlídek v pivovaru a plánujeme několik zážitkových programů. Vše je ale zatím odloženo na jaro, uvidíme, jak se situace bude vyvíjet,“ dodává Michal Škoda.

Vizuální identitu a design značky vytvořilo studio ArtBureau, které za ni letos získalo i stříbrného Louskáčka v kategorii Corporate Design. Na tvorbě a plánování online komunikace se podílí WeDigital, community management si dělá pivovar interně. Oblast PR koordinuje s 2Media.

Plzeňský Prazdroj otevřel v Praze dárkovou prodejnu

Publikováno:před 3 letyZdroj:MediaGuru.czPrazdroj

Plzeňský Prazdroj otevřel v Praze svou dárkovou prodejnu umístěnou mimo vlastní pivovary.
Plzeňský Prazdroj otevřel v pražské nákupní galerii Myslbek v ulici Na Příkopě svou dárkovou prodejnu. Nabízí zde zboží značky Pilsner Urquell a vybrané položky značek Kozel a Radegast. V nabídce budou i dárkové poukazy na prohlídky pivovarů, školy čepování a další zážitkové akce. Zároveň bude sloužit i jako výdejové místo pro objednávky z e-shopu.

„Těší nás, že roste zájem lidí o dárky, oblečení a další doplňky s tematikou našich pivních značek. Proto jsme se rozhodli opustit hranice našich pivovarů a otevřít klasickou kamennou prodejnu v centru Prahy,“ říká Milan Klich, vedoucí obchodních služeb Plzeňského Prazdroje. Dosud měl Prazdroj prodejny výhradně ve svých pivovarských areálech v Plzni, Velkých Popovicích a Nošovicích, kromě toho provozuje i e-shop https://eshop.prazdroj.cz/.

V prodejně jsou v nabídce nejen tradiční „pivovarské“ položky – sklenice s různými motivy, odnosky a džbánky, ale i dárkové předměty a oblečení. „Škála našich produktů je veliká, od tácků pod pivo přes trička, mikiny a čepice až po doplňky do domácnosti. Populární jsou také tenisky Converse v designu Pilsner Urquell nebo ponožky s pivovarským motivem. A máme i pohodlné domácí papuče nebo stylový župan. Lidé často kupují naše věci jako dárky pro své blízké, proto věříme, že otevření v předvánočním čase je ideální příležitostí pro všechny Pražany, kteří hledají ten pravý dárek,“ doplňuje Milan Klich.

V obchodě bude k dostání také pivo, a to jak balené v lahvích a plechovkách, tak i speciální vánoční balení.

Lidi jak šílení. Bude zle, řekl hospodský. To ještě netušil, co přijde.

Publikováno:před 3 letyZdroj:ParlamentníListy.czAutor:Václav FialaStarokladno

REPORTÁŽ „Svou roušku odhazuji v dál,“ strhává ji z úst poněkud teatrálně jeden z návštěvníků lokálu – a textilie, pamatující jarní první vlnu, padá na stůl mezi půllitry, které již přítomní „spolupivníci“ statečně vyprazdňují. Jaké je blaho napít se piva čerstvě natočeného! Tak to jde každý den v mnoha znovuotevřených restauracích. Zvětšily se „rozestupy mezi stoly“, více než čtyři známí na sebe pokřikují přes dosti širokou uličku k vedlejšímu stolu.

Později odpoledne už je plno... a člověk aby hledal volné místo. A ne každý vás k tomu svému vezme.

To je to Kladno!
Podívali jsme se do pivovarského klubu starokladenského pivovárku U Kozlíků na náměstí Svobody, které z jedné části svírá panelákové sídliště a z druhé ještě prvorepubliková zástavba. Protože jde o soukromý klub, je v lokále dovoleno kouřit. Nekuřáci mají vyhrazený prostor venku na předzahrádce na zdravém vzduchu, o jehož prospěšnosti pro člověka lze úspěšně pochybovat, neboť se kolem vás po čtyřproudé silnici prohánějí tisíce aut denně.

„Lidi si zvykli nechodit a chlemtají doma pivo z petek, co si koupí u Vietnamců,“ konstatuje pivovarník, nestor podniku ing. Petr Macháček. „Doba je naučila být doma, válet se na kanapi, čučet na bednu a pít co nejlevnější pivo.“ To už podle něj ani není „europivo“, ale chemický extrakt s umělou pěnou a céóčkovým bublinkovým řízem.

Otevřeno bylo i v mírnějších časech koronakrize, protože šlo o klub. Nu, a protože otevíračka je klasická jak na starém Kladně – již od ranního kuropění, chodili sem lidé rovnou z nočních šichet, aby se posilnili na domov, kde zatím manželka či družka obstarávala děti a připravovala oběd.

… až ten covid vypijem…
Hitem Starokladna je nový ležák PIVO PROTI covid 19-25. Na etiketě je výrazný červený virus... a proč je tam i pětadvacítka, uvádí sám pivovarník Macháček s klasickým českým černým humorem: „Přece nebudu dělat ke každému viru etiketu, tak to snad na ty další kovidy ještě pár měsíců vydrží.“ Pak ale zvážní. „Musíme se připravit, protože počítám tak od 15. nebo 25. ledna to zase všechno zavřou. Vždyť se lidi chovají jak smyslů zbavení. A až se otevřou zimní střediska a přijedou cizinci, kteří si u nich nezalyžují, pojedeme zas jak čerti ďáblovým výtahem do pekel.“

To ještě nevěděl, že v neděli ministerstvo zdravotnictví zvýšilo protidepidemický systém PES znovu na úroveň 4 a jak řekl ministr průmysl a obchodu Havlíček, jsme jen krůček od zavření hospod a obchodů. Které se otevřely ve čtvrtek. V pondělí ráno se nad otázkou sejde vláda.

I původní chmurná (vlastně optimistická) předpověď je ale řečena mezi čtyřma očima. Místním, kteří lámou jedno pivo za druhým, je to v podstatně pravděpodobně jedno. Jeden z pravidelných návštěvníků má dokonce teorii, že „když kouříme, tak se vypalujeme a to je nejlepší cesta, jak zničíme koronavirus, kterej si na nás chce zgustnout“. Míní tím samozřejmě klasické cigarety, nikoliv nějaké elektronické náhražky.

Každý čtvrtek odpoledne, ať se děje co se děje, je tu dámská obsluha nahoře bez. To se nezměnilo ani v první „den globálního celootevření“, jak den, kdy začalo zmírňování restrikcí, nazvali místní.

„Pravej Kladeňák je tvrdej, toho nějakej chcípáček neporazí,“ komentuje situaci jeden z místních. „Přežili jsme už ledacos. To ti Pražáci, ti nic nevydrží. Neví, co by si vzali na hubu, rozmazlený a vystrašený jsou jako kuřata,“ uvádí statný muž. Míří tím na současný stav tohoto velkého okresního města, které se stalo spíše takovou noclehárnou.

„Kdybych začínal v době, co tu byli Stehlíci, tak jezdím každý měsíc v novém mercedesu,“ říká s oblibou Petr Macháček při vzpomínce na poslední dny Poldovky.

Zatímco si klub na Kladně žije svým životem, skutečné adventní šílenství vypuká na plzeňských trzích v čase Mikuláše, kam vyrazily tisíce lidí nejen se svými dětmi, ale také se svými známými či partnery. Tam o nějakém dvoumetrovém rozestupu si může každý nechat zdát, tak možná těch dvacet čísel, když je tělo na tělo. Pravdou ale je, že naprosto ve většině mají lidé nasazeny roušky.

To se týká i obsluhy kaváren a restaurací, kde jistě premianty jsou Vietnamci, kteří neodkládají roušku ani na okamžik. U hostů je zajímavé sledovat, jak si na prahu provozovny nasazují ochranu obličeje, udělají krok a už jsou bez ní a vesele diskutují s personálem nebo halekají na své známé, nacházející se uvnitř.

Plné hospody virologů a epidemiologů
„Postříkáme fujtajblíka,“ zní místností a já jen předpokládám, že se pije na protest proti koronaviru. „Mám vietnamskou mast, tu si mažu kolem nosu,“ je slyšet jednoho z místních štamgastů. „To je na ten ksindl to pravý!“ A dozvídám se, že pravidelné kloktání slivovice je rovněž zdraví prospěšné. A aby se nepřišlo na úbytě a šetřilo se, vyplachovanou slivovičku nevyplivujeme, ale polykáme. On si s tím žaludek poradí, zvláště když se mu tam přihodí nakládaný hermelín prošpikovaný feferonkou nebo extra kyselí utopenci, po kterých má beďáry i důchodce nebo kravaťák.

Do hospůdek přicházejí i partnerky štamgastů, obtěžkané dárky a taškami. Jaká je to radost zas shopovat, utrácet, vymetat krámy, jen kdyby se u nich nečekalo na vstup...

Repete po Novém roce a po Velikonocích?
Tak momentální skóre Češi versus covid je prý 2:0. Zase vyhráváme!?

A až to rozjedeme po bílých pláních a budeme lokat vzduch s nějakým tím čerstvým koviďákem zahraniční provenience, budeme zas ve starých šlépějích. A na Velikonoce se možná opět otevře…

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.20.04.2024 08:1610.651/10.651