Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

zprávy ze všech pivovarů

Už žádné levné pivo z plastu. Ruský boj s alkoholismem trápí světové pivovary

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Aktuálně.czAutor:Jana Kohoutová

Rusové omezují konzumaci piva a světoví výrobci počítají ztráty. V minulých letech výrazně klesl i český export piva do Ruska. Od ledna tam začal platit zákaz dovozu i produkce piva do plastových lahví s objemem větším než půl druhého litru. Od července Duma chystá rozšíření na veškeré pivo v plastu.

Spotřeba piva v Rusku klesá. Útlum zažívají snad všichni dovozci i domácí producenti.

Množství piva, které prodala společnost Heineken v Rusku v roce 2016, kleslo o dvoucifernou částku. "Máme za sebou pár těžkých let. Ruský trh jde dolů," okomentoval situaci generální ředitel Heinekenu Jean-Francois van Boxmeer.

Společnost proto svoji činnost v Rusku omezuje a hodlá se soustředit na více perspektivní trhy, mezi něž se řadí například Brazílie, Jihoafrická republika, Mexiko nebo třeba i Velká Británie a Vietnam.

Společnost Karlsberg odhaduje, že v následujícím roce klesne spotřeba piva na ruském trhu zhruba o pět procent. Pro Karlsberg, který generuje 16 procent ze svých zisků právě v Rusku, je to zvlášť nepříjemná situace. Generální ředitel společnosti Cees't Hart však současný vývoj sleduje s určitou nadějí. "V minulých letech se jednalo o vyšší, dvouciferná čísla," říká.

Zákaz plastů
Za poklesem konzumace piva v Rusku stojí rovnou několik faktorů. Velkou měrou přispívá hospodářská krize, díky níž ztrácí na síle rubl. Vedle toho sílí snahy vlády bojovat s nadměrnou konzumací alkoholu v zemi. Ta nejen zvýšila daně z alkoholu, ale zakázala i veškeré reklamy na něj.

Od začátku ledna navíc platí zákaz dovážet a vyrábět pivo do plastových lahví s objemem větším než jeden a půl litru. Vláda rovněž chystá rozšíření na veškeré pivo v plastu. Pokud se tak stane, dostane se pravděpodobně řada producentů do svízelné situace. Podle CNN, která se odvolává na ruskou pivovarnickou asociaci, se 42 procent spotřebovaného piva prodává právě v plastu.

Kritici opatření se ovšem domnívají, že zákaz plastů pouze Rusy přinutí ke konzumaci jiného druhu alkoholu - například levné vodky. Ruský tisk rovněž zmiňuje, že zákaz nepochybně přispěje k rozšíření ilegálního obchodu s pivem.

Český export klesá
Česká část pivovaru Heineken, která patří k největším vývozcům piva z Česka do Ruska, jde ale proti proudu. Loni export do Ruska zvýšila meziročně dvojnásobně na 40 tisíc hektolitrů. Problémy s plastovými obaly se jí netýkají.

"Do Ruska dovážíme lahve, plechovky a sudové pivo, jejichž objemy jsou velmi vyrovnané," říká Jana Austová Picardová, PR manažerka společnosti Heineken. Nejúspěšnějším českým pivem této značky v Rusku jsou Krušovice, které tam firma prodává jako prémiovou značku.

Jinak ale platí, že i český export do Ruska v posledních letech cítí tamní problémy. Podle statistiky české celní správy v roce 2008 české pivovary do Ruska vyvezly na 300 tisíc hektolitrů, ale v roce 2015 to bylo už jen 120 tisíc. Za rok 2016 ještě data nejsou, ale ke zvýšení vývozu zřejmě nedošlo.

"Celkový export podle předběžných čísel loni opět vzrostl, ale nemyslím, že se to týká i Ruska. Situace je tam, zejména z pohledu vysoké ceny dovážených piv, stále složitá," řekla Lidovým novinám výkonná ředitelka svazu Martina Ferencová.

Pivní korbel přilákal stovky lidí. Předčíme i Octoberfest, vtipkoval starosta

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Znojemský deníkAutor:Dalibor Krutiš

Piva od patnácti místních sládků ochutnali v pátek večer hosté Pivního korbelu 2017 v hodonickém kulturním domě. A přišlo jich více než pět set.


Pivní korbel přilákal stovky lidí. Předčíme i Octoberfest, vtipkoval starosta

Hodonice /VIDEO/ – Piva od patnácti místních sládků ochutnali v pátek večer hosté Pivního korbelu 2017 v hodonickém kulturním domě. A přišlo jich více než pět set.
dnes 06:36
SDÍLEJ:
Fotogalerie
17 fotografií
Na pátý roční Pivního korbelu přišlo do hodonického kulturního domu více než pět stovek lidí. Sál byl plný, pivo teklo proudem.
Na pátý roční Pivního korbelu přišlo do hodonického kulturního domu více než pět stovek lidí. Sál byl plný, pivo teklo proudem.
Na pátý roční Pivního korbelu přišlo do hodonického kulturního domu více než pět stovek lidí. Sál byl plný, pivo teklo proudem.
Na pátý roční Pivního korbelu přišlo do hodonického kulturního domu více než pět stovek lidí. Sál byl plný, pivo teklo proudem.
Na pátý roční Pivního korbelu přišlo do hodonického kulturního domu více než pět stovek lidí. Sál byl plný, pivo teklo proudem.

Na pátý roční Pivního korbelu přišlo do hodonického kulturního domu více než pět stovek lidí. Sál byl plný, pivo teklo proudem.Foto: DENÍK/Dalibor Krutiš

Sál praskal ve švech. „Jestli to takhle půjde dál, pak asi předčíme i bavorský Octoberfest," zažertoval starosta Hodonic Pavel Houšť.

Bavili se milovníci piva, ale také třeba ředitel znojemského pivovaru Miroslav Harašta či ředitel vinařského podniku Znovín Znojmo Pavel Vajčner. „Významným zpestřením byla stejně jako loni účast Znojemského městského pivovaru, který si pro návštěvníky připravil degustaci dvou speciálů," informoval předseda místního TJ Rostislav Lattner.

V Brně vyroste nové nákupní centrum, práci dostane 160 lidí. Součástí bude i pivovar

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Hospodářské novinyAutor:Adam Váchal

● Do roku 2019 by v Brně mohlo stát nové nákupní centrum Kaskády.
● Developer chce vedle centra postavit malý pivovar, který bude ročně produkovat až 20 tisíc hektolitrů piva.
● Projekt je zatím na začátku. Developer potřebuje před zahájením výstavby získat všechna potřebná povolení. Obyvatelé na místě již v minulosti proti výstavbě protestovali.

Na území městské části Brno-Ivanovice vyroste do dvou let nové obchodní centrum Kaskády. Stát bude nedaleko prodejny Bauhaus, proti jejíž výstavbě v minulosti protestovali tamní obyvatelé. Pozemky, na kterých nákupní středisko vznikne, vlastní realitní společnosti M.S. Ivanovická a Moravská stavební – Invest, která v posledních letech v moravské metropoli postavila několik developerských projektů.

Zda se developerovi podaří stavbu dokončit do roku 2019, zatím není jasné. Úřady na projekt dosud nevydaly územní rozhodnutí ani stavební povolení. Pokud by se v rámci stavebního řízení proti projektu někdo odvolal, mohlo by to výstavbu zbrzdit. Jeden z pozemků, na kterých se má stavět, navíc dosud vlastní město.

Samotné nákupní středisko bude tvořit retail park s dosud neupřesněným počtem obchodů a dalších prostor pro služby. Celkem by podle dokumentace EIA, která zkoumá vliv stavby na životní prostředí, měla nákupní část zaměstnat přibližně 135 lidí. Dalších 25 pracovních míst vznikne díky minipivovaru, který je také součástí projektu.

Podle dosavadních odhadů bude pivovar ročně produkovat až 20 tisíc hektolitrů piva. Jeho součástí bude nová restaurace s terasou pro 150 lidí. Před areálem vznikne parkoviště pro více než tři sta automobilů.

V Brně se v současné době chystá hned několik velkých developerských projektů. Další obchodní dům by mohl vzniknout do dvou let v městské části Královo Pole, kde jej chce vybudovat společnost Imos development, která za posledních deset let v Česku a na Slovensku vybudovala či zmodernizovala přibližně dvacítku nákupních středisek. Společnost nyní jedná s radnicí městské části o tom, zda projekt nepřepracovat a namísto nákupního střediska na místě nepostavit bytový projekt. Rezidenční čtvrť pro stovky lidí plánuje Imos postavit také v brněnských Černovicích.

Novou čtvrť v Brně postaví také skupina Unimex Group Jiřího Šimáněho a Jaromíra Šmejkala. Konkrétně má připravený projekt výstavby 650 bytů v Chrlicích. Developerská společnost Trikaya pravděpodobně již příští rok zahájí přestavbu bývalé továrny Ergon, kde vytvoří novou rezidenční čtvrť. Skupina CPI Radovana Vítka pro změnu plánuje proměnit v novou čtvrť bývalou brněnskou zbrojovku.

Výstavba nových projektů v Brně v současné době vázne kvůli stávajícímu územnímu plánu. Ten je již zastaralý a město je pozadu s přípravou nového plánu, který by měl do budoucna nastavit jasná pravidla pro výstavbu na území moravské metropole.

Světový unikát z Karpentné, aneb když se pivo vaří jen tak pro radost

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Magazín PatriotAutor:Tomáš SvobodaKarpetná

Rozvoj malých pivovarů v našem regionu pokračuje. Jen za poslední tři roky se jejich počet zdvojnásobil a nezadržitelně se blíží ke čtyřem desítkám. Magazín PATRIOT je pravidelně mapuje prostřednictvím seriálu, který, jak věříme, bude i v roce 2017 pro čtenáře objevnou cestou za poznáním tradice i současnosti pivovarnictví v Moravskoslezském kraji.

Podhorské obce a vesničky v Beskydech jsou malebné už ze samé podstaty. Život si tam o něco více tyká s přírodou, a byť někdy může působit hodně ospalým dojmem, pro lidi z uspěchaných měst je kolikrát jen vidina víkendu stráveného kdekoli v horách velmi lákavá.

Jedním z takových míst je i Karpentná ležící v kopcích u Třince. Je to okrajová městská část s přibližně sedmi stovkami obyvatel, která svoji malebnost povýšila o pivní požitkářství. Uprostřed tamního „komplexu“ čtyř socialistických bytovek totiž už od roku 2008 sídlí malý pivovárek.

Situovaný je jak jinak než ve staré uhelné kotelně, která po rekonstrukci skýtala volné prostory. Nakonec v nich vznikl pivovarský unikát dost možná světového významu.

Varný kotel „jede“ na peletky
„Náš pivovárek jsme stvořili na základě kontaktů na minipivovar v Hukvaldech, který byl jeden z prvních v celém kraji. Unikát, a to možná evropský a světový, je naše varna, která má kotel na peletky. Nebyla tady totiž přípojka plynu a vaření elektřinou by vycházelo poměrně draze,“ říká náš průvodce Ondřej Husar.

Do budování pivovaru se pustil spolu s kolegy z topenářské branže, které se řadu let profesně věnují. I proto oslovili odbornou firmu z Valašského Meziříčí, která vyrábí nejrůznější typy kotlů, s dotazem, zda by jim nepostavila prototyp do varny.

„Udělali prototyp s hořákem z klasického kotle s tím, že objem jsme spočítali na zhruba 250 litrů piva na jednu várku. Kotel byl hotový za dva měsíce, ale museli ještě objednat speciální švédskou ocel, aby to vydrželo tlak, který vzniká při vaření. Je to jediný prototyp. Nevím o nikom jiném, kdo by vařil pivo na peletkách,“ usmívá se zakladatel minipivovaru, který je jinak vybaven zcela standardně, tedy včetně scezovací, vystírací a pomocné nádoby, spilky a ležáckého sklepa.

Lokální výroba piva v Karpentné má však ještě jedno specifikum, které bylo třeba vzhledem k varnému procesu zohlednit. „Nainstalovali jsme také úpravnu vody, protože jsme zjistili, že je tady vysoký obsah chloru, což škodilo kvasnicím,“ upřesňuje pivní nadšenec.

Investice pro radost
Jelikož se při prvotních plánech nechali inspirovat pivovarníky z Hukvald, kteří patří mezi samorostlé průkopníky regionální scény, zahajovali výrobu i s ryze podnikatelskými ambicemi. O něco tvrdším oříškem než čekali, se však ukázalo být zajištění pravidelných odběratelů, které potřebuje každý pivovar bez vlastní restaurace či pivnice.

„Na rozdíl od Hukvald jsme bohužel neměli zavedenou hospodu, což hraje při návratnosti investice velkou roli. Časem jsme celou filozofii pojali tak, že máme náš pivovar jako investici pro radost. Svoje zákazníky má hlavně přes léto, kdy si lidé berou soudky na víkendové akce. My jsme zase rádi, že máme vlastní pivo, na které můžeme pozvat naše partnery a spolupracovníky,“ vysvětluje Husar.

Přesto však do pivovaru ještě jednou výrazně investovali. V kotelně zprovoznili malou pivovarskou restauraci, kterou pronajímají. Na čepované pivo si tak mohou zajít nejen místní z Karpentné, ale taky turisté, rekreanti či „pivní skauti“.

„Větší ambice nemáme. Vaříme dvanáctku světlou a čtrnáctku polotmavou, v létě pak něco pro cyklisty, tedy slabší pivo s ovocnou příchutí. Hlavně chceme, aby dobře fungovala restaurace, kde jsme investovali i do nové kuchyně,“ podotýká zástupce pivovárku, který původně vstoupil na trh se značkou „Třinecké kvasnicové pivo“.

Teď už se ale drží lokálního označení „Minipivovar Karpentná“, kterému naprosto vyhovuje stávající výroba s ročním výstavem kolem 500 hektolitrů. Dobývání hospod přenechává jiným.

„Myslím si, že jediným fenoménem je tady v kraji pivovar Koníček, kterému se podařilo dostat do hospod, aniž by dělal nějaký velký marketing. Vaří pivo, které hospody chtějí mít. My jsme to v okolí svého času také zkoušeli, ale nebylo to ono. Málokde se chtějí a umí o čerstvé pivo postarat,“ hodnotí Husar situaci v oboru.

Na závěr se nabízí otázka, zda se jejich unikátní kotel nestal inspirací pro další malé výrobce? „Tak to zatím není. Kdo tomu rozumí, uznale pokývá hlavou, ale samotného mě překvapilo, že výrobce neprodal ani jeden další kotel. Je to stále jediný prototyp,“ dodává náš průvodce dnešním 33. dílem seriálu Pivní mapa.

Tak „Dej Bůh štěstí!“ a za týden u piva zase na shledanou.

Minipivovar Karpentná
Místo: Karpentná 152, Třinec
Druhy piv: vaří spodně kvašená nefiltrovaná a nepasterizovaná piva, celoročně je to světlý ležák 12° a polotmavý ležák 14°, přes letní sezónu je v nabídce i „cyklistické pivo“ s ovocnou příchutí
Stáčení a prodej: v pivovaru standardně plní hlavně 5 a 15 litrové sudy a také 1,5 litrové pet lahve
Výstav: přibližně 500 hektolitrů za rok

Jsme trochu ješitní patrioti

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:5 plus 2Autor:Jaroslav PešiceKytín

Sto deset let poté, co se ve vísce pod Brdy usadil jeho praděda, položil Michal Pomahač v Kytíně základní kámen vlastního minipivovaru. Čtvrtou únorovou sobotu ho slavnostně otevře veřejnosti.

Kdy ve vás uzrála myšlenka postavit vlastní pivovar?
je to asi osm let. V době, kdy mně přestala chutnat nabízená piva, protože se výrazně pozměnila. Velké pivovary začaly intenzifikovat výrobu a měnit chutě. Z piva se stal průmyslový produkt, stejně jako z průmyslově vyráběných špekáčků a dalších podobných věcí. To se mi jako pivařovi nelíbí.

Kdy se v Kytíně se stavbou začalo?
Poprvé se tady koplo 4.dubna 2014. To jsme měli slavnosti pokládání základního kamene.

Takže jste si tím splnil svůj sen?
Částečně, protože součástí projektu je přeměna části tohoto areálu na muzeum historických vozidel. Ale na tom se ještě musí pracovat. Při shánění autentických materiálů - starých cihel a trámů - jasem narazil na člověka, kterému patřila skuhrovská sladovna. A právě náš přední štít je připomínkou štítu této stavby pocházející z roku 1852. Ve Skuhrově je tak trochu odsouzená k zániku.

Co na tom místě v Kytíně stálo?
Býval tu největší statek ve vsi, jenže ho za komunistů využíval Státní statek a budovy byly zralé na likvidaci. Já jsem to koupil v roce 1992, kdy tu starostoval můj táta. Nechtěl, aby na návsi byla taková ošklivost, a přesvědčil mě, abych tu začal podnikat. Bohužel už se kytínského piva nedočkal. Proto jsem měl z našeho prvního varu jen poloviční radost.

Kam až sahají kytínské kořeny vašich předků?
Můj děda se narodil roku 1879 nedaleko Kytína a přiženil se do něj v roce 1904. Byl zedník a v roce 1915 zahynul v první světové válce.

Pivovar tedy bude rodinný?
Určitě. Sládkem je můj švagr. Je vyučený pivovarský v Plzni a kdysi pracoval ve Staropramenu.

Takže v tomto směru jste bez starostí...
To úplně ne, protože technologie v malém pivovaru je jiná než ve velkém. Jsou tam trošku jiné postupy a způsoby vaření. My tady máme moderní technologii, která plně respektuje klasické způsoby vaření, kvašení a ležení piva. Umožňuje nám přesněji řídit a zaznamenávat všechny údaje, jak se pivo vyrábělo, aby byla várka reprodukovatelná.

Je tu něco, co jinde nemají?
Máme ve varně vířivou káď na to, aby si pivo po chmelovaru odpočinulo, aby se odloučily pevné částice a nedostaly se do spilky. Malé pivovary většinou používají scezovací káď. My to máme zvlášť, neboť to má lepší účinnost a je to tradičnější.

A jakou máte spilku a sklep?
Spilku a sklep máme v patře. To je rarita. Máme otevřené kvašení, pivo kvasí asi osm dnů a podle pěny dobrý sládek pozná, v jaké fázi je. Pro laika je to hrozně zajímavé, proto máme na vnitřním schodišti okno, odkud se lze na kádě podívat.

Proč je sklep umístěn v patře?
Otevřené kvašení je z bakteriálního hlediska velmi rizikové a já si nebyl jistý, že ve sklepních prostorech bychom dokázali udržet absolutní čistotu. Čtyři roky jsem jezdil po různých pivovarech a zkoumal detaily. Všechny naše nádoby - jak spilka, tak ležácký tank - mají své duplikační chlazení. Různé druhy kvašení totiž vyžadují různé teploty.

Jaká piva vaříte?
Slíbili jsme lidem v okolí, že budeme dělat dobrou světlou desítku. Dále budeme mít na čepu naši polotmavou jedenáctku a tmavou dvanáctku. Na slavnostní otevření budeme mít i svůj svrchně kvašený speciál typu ALE. To bude speciální prémiová várka.

Jaké suroviny používáte? Čím se chcete odlišit od jiných?
Chceme, aby naše piva měla chmelovou chuť a byla výrazná. Používáme české slady i chmely, jako třeba poloraný červeňák či harmonie a kvasnice, které nám umožňují kvasit v otevřených spilkách. Máme také dobrou kytínskou vodu. Je lehce zásaditá, má 7,5 pH a přirozený obsah minerálů.

Otevíráte 25.února, ale už jste tady měli první návštěvníky...
Nechtěli jsme pivovar ukazovat před dokončením a bez vlastního piva, ale lidé už tolik chtěli informace a tlačili nás, tak jsme v půlce ledna svolili a udělali den otevřených dveří. Dopoledne přišlo návštěvníků až moc - více než dvě stovky.

Jak se vaše pivo bude jmenovat?
Jsme trochu ješitní patrioti, chceme mít Kytín v názvu, takže to bude kytínské pivo.

Nebojíte se konkurence?
Proč? Lidé oceňují všechny malé pivovary, které se snaží vařit dobré pivo a podaří se jim to. Když se jim to nepovede, ocenění se nedočkají.

Zůstanete minipivovarem?
Tím budeme ze zákona vždy, protože budeme mít výstav do 10 000 hektolitrů ročně. Máme desetihektolitrovou varnu, takže by výstav mohl být okolo 1 000 hektolitrů, a pokud bude naše pivo chutnat, tak budeme moci jít trochu nahoru. V přidání tanků na ležení by také nebyl problém, místo na ně máme, ale nechceme jít cestou intenzifikace. Chceme, aby pivo dlouho leželo, tak jak má.

K pivovaru patří výčep. Vy budete mít i restauraci. Jak bude velká?
V přízemí a na zahrádce bude po 60 místech a patro, Které bude určené především oslavám, má kapacitu 80míst.

Na co chcete hosty nalákat?
Vyjma dobrého piva sázíme na přípravu jídel a nápojů z místních surovin. Máme chladící box na staření masa. Okolí Kytína bylo bramborářským krajem, takže bych chtěl oživit staré kytínské recepty na bramborové pokrmy.

Jaké to budou?
Třeba zafrcanky, což je polévka s bramborami. Je vlastně podobná kulajdě s rozklepnutým tzv. ztraceným vejcem., která se nosila na pole a jedla se teplá i studená. Dělaly se tu také bramborové placky - i ty budeme nabízet.

Kytín je vstupním místem do Brd nejen pro pěší, ale i pro cykloturisty. Nepřipravíte pro ně speciální pivo?
Zcela jistě. Budeme vařit pivo s menším obsahem alkoholu. Je to moderní a uznávám, že zcela rozumný trend. Už na něj vymýšlíme recepturu a nabízet bychom chtěli od května.

Pivní velmoc? Česká firma musí vysvětlovat, že Plzeň není z Německa

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:BussinesInfo.czAutor:Dalibor Dostál

Společnost B.G.M. Export vyváží do zemí třetího světa technologie pro nápojářský a potravinářský průmysl včetně pivovarů. Pustila se i do sektoru zemědělských strojů, kde mají čeští výrobci co nabídnout.

Jen málokterá jistota je pro obyvatele České republiky tak neotřesitelná, jako to, že svět vnímá naši zemi jako pivní velmoc. Jenže realita je trochu jiná. Své o tom ví pražská společnost B.G.M. Export, která do celého světa vyváží i technologie pro pivovary a minipivovary.

Představení Česka jako tradiční bašty piva vývozu pomáhá méně, než by většina tuzemských štamgastů očekávala. „Navíc trochu paradoxně většinou až poté, co klientovi vysvětlíme, že plzeňský typ piva dali světu čeští sládkové a začali ho vařit v českém městě Plzeň. V zemích, kam směřujeme své exportní úsilí, všichni plzeňský typ piva dobře znají, ale až na nepatrné výjimky jeho vznik připisují Němcům,“ vysvětluje Dagmar Červinková, obchodní ředitelka B.G.M. Export.

Také stát, kde Češi postavili už třetí velký pivovar, by většina místních znalců zlatavého moku asi tipovala jen výjimečně. Jde o africkou Etiopii. „Je to dáno rostoucím počtem obyvatel, který se blíží 100 milionům, i faktem, že i přesto, že Etiopie stále patří k nejchudším zemím světa, kupní síla obyvatelstva přece jen roste. A stále více lidí si může dovolit koupit na trhu průmyslově vyrobené pivo,“ popisuje Dagmar Červinková.

Etiopie dohání Keňu
A pivovarům se tam zřejmě bude dobře dařit i do budoucna. „Bezprostředním cílem Etiopanů je dosáhnout v průměrné spotřebě piva na hlavu úrovně Keni. Zatímco v Etiopii je to momentálně kolem 7 litrů na hlavu, v Keni se uvádí 12 litrů. A to je reálně v Etiopii dosažitelné, pokud bude stačit výrobní kapacita,“ porovnává Dagmar Červinková.

V roce 2015 statistiky portálu Statista uváděly celkovou výrobu piva v Etiopii 6,8 milionů hektolitrů. Při dosažení spotřeby 12 litrů na hlavu by bylo potřeba vystavit 12 milionů hektolitrů, tedy téměř dvojnásobek kapacity roku 2015.

„V současné době je zvyšování výroby piva zajišťováno ponejvíce zahraničními investicemi nadnárodních pivovarnických skupin jako je například Heineken, Diagio, BGI nebo Bavaria. A to buď akvizicí pivovarů, které byly ve vlastnictví státu, nebo výstavbou nových pivovarů na zelené louce. Námi postavený pivovar Raya, za kterým jsou soukromí etiopští investoři, je spíše výjimkou,“ upozorňuje Dagmar Červinková.

Tento pivovar má výstav 600.000 hektolitrů za rok a v současnosti se jedná o zdvojnásobení kapacity. Pro českou společnost jde o velký úspěch. Vznikla totiž v roce 2010, což je pro kontraktaci a implementaci investičních celků relativně krátká doba. Za tento poměrně krátký čas se jí podařilo iniciovat a zajistit kontrakty již na dva pivovary s technologií na klíč.

Exotické země chuť piva neřeší
V exotických zemích přitom mají zákazníci na pivo jiné nároky, než v tuzemsku. „Zcela prozaicky se klienti v zemích, kde máme určitou zkušenost, spíše orientují na ekonomickou stránku výroby piva, takže chuťově jsou to průmyslová neutrální piva, pokud je možno je takto charakterizovat. Je nutno vidět, že země třetího světa, kam především vyvážíme, většinou nejsou vyloženě pivními znalci,“ připomíná Dagmar Červinková.

I na těchto trzích však existují výjimky. „Oba jmenovaní klienti si vyžádali opci výroby ležáku českého typu a očekávají, že si klientelu pro takové pivo, které bude sice dražší, ale chuťově lepší, najdou,“ zmiňuje Dagmar Červinková.

Prodat technologii pro pivovar do zahraničí přitom není otázka jedné schůzky. „Konkrétně na Raye B.G.M. a DIO Hradec Králové pracovalo od prvního kontaktu a nabídky tři roky, než byl podepsán kontrakt, další necelé dva roky pak trvala jeho implementace do spuštění výroby. Určitě nikdy nejde o měsíce, ale vždy o léta,“ popisuje obchodní ředitelka B.G.M. Export.

Samotná dodávka technologie je přitom zpravidla jen prvním krokem. Exportér pak pomáhá i s jejím spuštěním. „V naprosté většině případů, a to nejen u dodávek kompletních technologií, ale i investičních uzlů, technologických linek a i u jednotlivých strojů je nedílnou součástí kontraktů minimálně šéfmontáž, technická pomoc při uvedení do provozu, zaškolení obsluhy a údržby. Ale velmi často i poskytování know-how a případně zajištění technologické podpory v počátečních měsících provozu. Naše asistence při montáži a uvedení do provozu je ostatně nutnou podmínkou pro držení záruk,“ vysvětluje Dagmar Červinková.

Společnost B.G.M. Export se zaměřuje především na ty země, kde má dlouhodobě spolehlivé kontakty, dobrou znalost místního prostředí, ale které jsou zároveň z nějakého důvodu pro české výrobce komplikované nebo na nich tuzemské firmy nemají obchodní spojení. „Konkrétně jde o subsaharskou Afriku a Blízký a Střední Východ, ale například i Mongolsko,“ vypočítává Dagmar Červinková.

Jako exportní firma tak má dva okruhy zákazníků. Prvním jsou partneři v zahraničí a druhým tuzemští výrobci. „I pro ně musíme být atraktivní a umět jim nabídnout přidanou hodnotu. Ta je nejen v kontaktech a znalostech trhu, ale i v logistické podpoře, vystavování nabídkových kaucí u tendrů a eliminaci platebních rizik. Nakonec je pro každou obchodní transakci, a to obzvláště na exotičtějších trzích, nejdůležitější, lidově řečeno, ‚dostat peníze domů‘,“ konstatuje Dagmar Červinková.

Zemědělství a sklo
Kromě pivovarů společnost B.G.M. Export vyváží především technologie pro nápojářský a potravinářský průmysl a v poslední době se zaměřuje i na technologie pro zemědělskou výrobu. „V České republice jsou výrobci, kteří nabízí výrobky světové úrovně, a jsme přesvědčeni, že i za konkurenceschopnou cenu, jen se o nich neví,“ zdůrazňuje Dagmar Červinková.

I proto se firma rozhodla prosadit na trh v africké Keni posklizňové stroje JK-Machinery a rozhodla se pro dosažení tohoto cíle investovat i vlastní prostředky. Tento sortiment prodává také do asijských států.

„Na našich tradičních trzích, kde působíme opravdu velmi intenzivně, sledujeme poptávky i z jiných oborů. Pokud máme indikace serióznosti poptávky na jedné straně a najdeme spolehlivého českého výrobce, ochotného ke spolupráci, na straně druhé, pouštíme se i do netradičních komodit. V poslední době jsou to například zakázkově vyráběné elektrické motory českou firmou Exmont, které se podařilo začít prodávat do Etiopie,“ popisuje Dagmar Červinková.

V souvislosti s dodávkami technologií pro výrobu nápojů firma často zaznamenává také poptávky na sklárny. Ty se staly další komoditou, jíž se společnost v poslední době velmi intenzivně věnuje.

V zemích, na které se firma zaměřuje, musí vždy velmi pečlivě sledovat možná obchodní rizika. „Komerční a platební rizika v Africe i na Blízkém a Středním Východě a obecně v zemích třetího světa jsou větší a někdy podstatná a je nutné jim v co největší míře předcházet. Byť obchodní transakce s absolutně nulovým rizikem asi neexistuje nikde na světě,“ podotýká Dagmar Červinková.

O překvapení není nouze
„V případě Etiopie, kde jsou mé zkušenosti největší a sbírám je už téměř 30 let v oboru investičních celků, ale i jednotlivých strojů, mohu konstatovat, že když už si myslím, že mne nic nepřekvapí, tak opak je pravdou. Zatím se však podařilo vždy najít řešení bez finančních ztrát,“ popisuje obchodní ředitelka. „Na druhé straně je Etiopie pro mne jedním z nejbezpečnějších teritorií z hlediska osobní bezpečnosti,“ zdůrazňuje Dagmar Červinková.

Pro českou firmu přitom není jednoduché na mezinárodních trzích konkurovat společnostem z velkých zemí. „Firmy z Číny, Turecka, Indie, Brazílie například zcela určitě mají větší exportní podporu od svých vlád a finančních institucí, těžko se můžeme srovnávat se státní podporou velkých evropských ekonomik, které disponují podstatně většími rozpočty na podporu exportu,“ zmiňuje Dagmar Červinková. „Ale s velkým potěšením a uznáním zaznamenáváme rostoucí podporu v ekonomické diplomacii,“ uzavírá obchodní ředitelka.

Návštěvníci pražského veletrhu si pochutnávají na benešovském pivu

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:České nápojeFerdinand

Benešovský pivovar Ferdinand se prezentuje na veletrhu TOP GASTRO & HOTEL 2017. Jedenáctý ročník veletrhu gastronomie a zařízení pro hotely a restaurace probíhá ve dnech 16. až 19. února na Výstavišti v Praze - Holešovicích.

Tento gastronomický veletrh je v České republice jednou z nejvýznamnějších akcí ve svém oboru. Za poslední roky zaznamenal nárůst zájmu. Loni se ho účastnilo téměř 190 vystavovatelů z devatenácti států a výstavu navštívilo téměř 40 tisíc lidí. Pivovar Ferdinand se na veletrhu představuje po páté a najdete ho v levém křídle Průmyslového paláce v sekci DRINK & DELICACIES ZÓNA. „Na veletrhu nabízíme návštěvníkům čepovaný světlý ležák Max jedenáct a oblíbený třináctistupňový speciál Sedm kulí. Dále bude možné zakoupit dárkové balení lahvových piv,“ říká výrobní ředitel pivovaru Jaroslav Lebeda.

Otevírací doba veletrhu je od 9.30 do 18 hodin a na každý den je připraven doprovodný program od mistrů kávy po ukázky profesionálních barmanů. Zajímavostí je i malá škola carvingu, tedy vyřezávání z ovoce a zeleniny, kterou vede vítěz světové kuchařské olympiády Luděk a lektor Procházka z Benešova.

Pivovar Ferdinand Benešov se během roku účastní několika veletrhů převážně v Praze, například zářijový FOR GASTRO & HOTEL, ale i v Českých Budějovicích.

Nejlepší půllitr natočila žena

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Dobrý Den

Regionální finále programu Akademie Pivních Znalců ovládla Eva Jandová

Uherskobrodský pivovar hostil v týdnu regionální finále programu Akademie Pivních Znalců, ve kterém se soutěžilo v umění natočit prvotřídní půllitr. Celkem se do programu přihlásilo 369 účastníků. Čtyřicet z nich pak postoupilo do regionálních finále. V Uherském Brodě se utkala šestice z nich o postup do celostátního kola.

Úkolem soutěžících bylo natočit prvotřídní půllitr piva. Čtyřčlenná komise hodnotila nejen vzhled, ale kontrolovala celý postup od vymytí skla až po finální natočení. Účastníci regionálního finále si mohli vybrat, zda budou točit pivo takzvaně na dvakrát, nebo na hladinku, tedy najednou.

První místo, postup do celostátního finále a zlatou plaketu Akademie Pivních Znalců, nakonec získala jediná žena uherskobrodského regionálního kola Eva Jandová. Na stupních vítězů ji doplnili druhý v pořadí Radek Fryšták a bronzový Petr Ježek. Také oni budou reprezentovat v celostátním finále programu Akademie Pivních Znalců. V něm se utkají o titul vítěze a také o poukaz na dovolenou v hodnotě padesát tisíc korun.

Parker Hannifin představí novinky pro studenou mikrobiální stabilizaci piva

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Technika a trh

Parker Hannifin, globální lídr v oblasti technologií pohybu a řízení, ve spolupráci se svým partnerem, společností Bílek Filtry s. r. o., představí na veletrhu Pivo, Bier & Ale EXPO 2017 nejnovější produkty v technologii studené mikrobiální stabilizace piva.

Kvůli rostoucí poptávce po nových typech piv a ciderech různých chutí, zvýšenému exportu, rostoucímu prodeji plechovkového piva a kvůli požadavku na delší skladovatelnost si pivovary a ostatní výrobci začali uvědomovat nutnost mít vysoce účinnou filtraci zajišťující mikrobiální stabilitu. Využívání klasických technologií pasterizace bývá nákladné, a navíc ovlivňuje kvalitu a chuť konečného výrobku. Na základě rozsáhlých výzkumů bylo prokázáno, že pivo ošetřené za studena (filtrované hlukovými filtry PREPOR a membránovými filtry BEVPOR) si zachovává své jedinečné a žádoucí vlastnosti po celou dobu skladovatelnosti stočeného piva.

Studenou stabilizací nazýváme finální mikrobiologickou filtraci piva mikroporézní membránou, jejímž účelem je odstranění zbytkových kvasinek a typických mikroorganismů
pro prodloužení skladovatelnosti. Klasickým a rozšířeným způsobem koncové stabilizace piva je pasterizace, která na rozdíl od mikrofiltrace neodstraní kvasinky nebo mikroorganismy, ale deaktivuje (zahubí) je pomocí tepla. Pasterizace též vyžaduje vyšší relativní spotřebu vody
a energie. Studená stabilizace tak představuje pro pivovary a minipivovary výhodnější postup ochrany piva.

Parker Hannifin proto pro potřeby pivovarů a ostatních výrobců vyvinul BEVPOR BR pivní filtry, které jsou zacíleny na odstranění zbytkových kvasinek a mikroorganizmů. Kombinací filtračních vrstev a použitých materiálů nebo zvýšením filtrační plochy umožňují vysoký průtok piva. Nové filtry jsou rovněž odolnější před ucpáním, mají vyšší propustnost. Díky všem těmto vlastnostem tak BEVPOR BR pivní filtry představují optimální řešení pro studenou mikrobiální stabilizaci piva a poskytují maximální provozuschopnost celého filtračního zařízení.

Parker Hannifin a Bílek Filtry představí na veletrhu Pivo, Bier & Ale EXPO 2017, který proběhne ve dnech 23. 2. – 25. 2. 2017 v Praze, jak nové BEVPOR BR filtry, tak i kompletní zařízení pro studenou mikrobiální stabilizaci piva.

Více informací o studené stabilizaci piva najedete na: www.parker.cz/pivo

Otevíráme Přátelský pivovar Malešov

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Přátelský pivovar MalešovAutor:Honza ProkopMalešov

Na netradiční zahájení provozu našeho pivovaru v Malešově u Kutné Hory zveme všechny fanoušky minipivovarů. Program nebude zahrnovat jen samotné ochutnávání piv, ale také jejich párování s jídlem. Zároveň jde o významný den pro malešovskou pivovarskou tradici, letos totiž ožije poprvé po 72 letech.
V sobotu 4. března od 14:00 do 22:00 budeme v nově zrekonstruovaných prostorách čepovat Ležák 12° a India Pale Ale 14° uvařené již v Malešově. Premiéru zažije nejen samotný bar, ale také naše nová Desítka 10°. Pozvali jsme i FoodIN food truck, který zajistí profesionální spárování pokrmů s naším pivem. Samozřejmě nebude chybět možnost prohlédnout si pivovarskou technologii nebo se zúčastnit exkurze ve středověké tvrzi Malešov. A nejen na nejmenší hosty čeká pivovarské soutěžní klání.

Tradice pivovarnictví v Malešově
Podle našich informací se pivo v Malešově přestalo vařit po 2. světové válce. Původní pivovar v Malešově, o němž se zmiňují písemnosti již ze 16. století, patřil neodmyslitelně k tvrzi Malešov. I my vnímáme propojení obou objektů jako důležité pro zachování tradice pivovarnictví na tomto místě Ctíme nejen ji, ale také tradici českého pivovarnictví obecně. Proto pivo nefiltrujeme ani nepasterizujeme a používáme jen původní ingredience (pokud vaříme český pivní styl, volíme české suroviny, pro zahraniční pivní speciály naopak ingredience ze zahraničí).

Historie Přátelského pivovaru Malešov
Naše značka vznikla v roce 2013. Tehdy jsme se rozhodli pro nelehký úkol, znovuobnovení pivovaru v Malešově. Původně jsme spolupracovali s Pivovarem Břevnov, od kterého jsme odebírali pivo a prodávali ho pod svou značkou. V roce 2015 jsme ve spřáteleném pivovaru začali vařit vlastní recepturu India Pale Ale. Na přelomu let 2015/2016 jsme jako první minipivovar v ČR uspěli v české crowdfundingové kampani. Díky tomu jsme mohli vytvořit další dvě receptury: na světlý ležák plzeňského typu a pšeničný Weizen Hefe. Ty už se pro nás vařily v pivovaru Zloun a pražském Pivovarském domě. Od dubna 2016 probíhala rekonstrukce prostor našeho pivovaru v Malešově a v lednu tohoto roku úspěšně skončila. Nyní již své receptury vaříme ve vlastním provozu. Do budoucna zde plánujeme otevření výčepů pro víkendový provoz, pořádání nejrůznějších akcí pro veřejnost, ale i soukromých či firemních setkání nebo svateb.

Chystáme se vařit tyto druhy piv:
Ležák Světlý 12°
India Pale Ale 14°
Weizen Hefe 11°
9 Mile Ale 9°
Desítka 10°
Březňák polotmavý 11°
Stout 15°

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.26.07.2017 15:535.251/5.251