Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

zprávy ze všech pivovarů

Nová reklama Pilsner Urquell připomíná klíčové okamžiky i osobnosti naší historie

Publikováno:před 4 měsíciZdroj:Plzeň.czPrazdroj

Od svého zrodu v roce 1842 se pivo Pilsner Urquell podílelo na utváření české kultury. Během té doby Češi prožili mnoho dobrého i zlého a zlatý plzeňský ležák jim byl po celý čas inspirací a útěchou. Letos je to právě 175 let, kdy Pilsner Urquell začal Čechy doprovázet na cestě historickými událostmi od Rakousko-Uherska až k soudobé samostatné demokracii. Okamžiky klíčové pro české země připomíná nová reklamní kampaň Pilsner Urquell, která vznikla k významnému pivnímu jubileu.

K 15. březnu 2017 spustí Pilsner Urquell novou TV kampaň. Reklamní spot k 175. výročí uvaření první várky plzeňského ležáku Josefem Grollem přivádí diváky do hospody, která se stává dějištěm zásadních okamžiků České republiky. Na cestě historií je průvodcem výčepní a s ním i jedinečný plzeňský ležák. Příběh divákům zprostředkuje setkání s rakousko-uherským císařem Františkem Josefem I., cestovatelem Emilem Holubem i světově proslulým hudebním skladatelem Bedřichem Smetanou. Všechny zmíněné osobnosti spojovalo jediné – láska k pivu z plzeňského pivovaru.

To, že Češi vždy drželi spolu a bojovali jeden za druhého, připomíná řada emotivních historických událostí – od okupace vojsky „spřátelených armád“ v roce 1968, přes hokejové vítězství nad Sovětským svazem o rok později, až po sametovou revoluci a současnost. Reklama tak využívá i motivů, které nejsou pro českou reklamu příliš obvyklé, a naposledy jich využil už v 90. letech například SPT Telecom. „Chceme připomenout, že originál Pilsner Urquell v nezměněné podobě provázel Čechy ve chvílích beznaděje i během euforických vítězství,“ říká Luděk Baumruk, marketingový manažer značky Pilsner Urquell. Na to tvůrci kampaně pamatují a připomínají, že na pivo u nás odjakživa chodili obyčejní lidé, prezidenti i světoví šampióni.

Natáčení nového reklamního spotu Pilsner Urquell probíhalo pod vedením režiséra Erica Hillenbranda 1. a 2. března 2017 v restauracích Pražan a Demínka. Účastnila se ho zhruba stovka herců v historických kostýmech, podobně velký byl i štáb. V exteriérech produkce reklamy vyvolala pozdvižení, když dopravu v centru Prahy opět zastavil průvod demonstrantů z roku 1989 hrdě mířící na Národní třídu.

Autorskou agenturou reklamy je TRIAD advertising, produkce se chopila společnost Savage a postprodukce se zhostili v R.U.R. postproduction. O hudební doprovod se postaral skladatel Vladimír Martinka. Spot bude na televizních obrazovkách k vidění do konce října 2017, kdy oslavy 175. výročí plzeňského ležáku vyvrcholí. Příběh zlatého piva se však dál rozvine i na webu Pilsner Urquell, sociálních sítích značky, v PR či v hospodách a na designu pivních tácků.

300 milionu piv Konrad

Publikováno:před 4 měsíciZdroj:Pivovar KonradAutor:ing. Pavel RegnerKonrad

Úterý 7. března 2017 byl pro náš pivovar významný den. Na lahvovně bylo stočené pivo KONRAD s celkovým pořadovým číslem 300 000 000. Bylo to lahvové pivo KONRAD Vratislavický ležák 11%, určeno pro český trh.


Od znovuzahájení výroby piva ve vratislavickém pivovaru 25. května 2000, kdy začala novodobá historie našeho pivovaru, se používá název KONRAD. Za tu dobu mohli naše pivo ochutnat pivaři nejen v České republice a blízkém zahraničí, ale i v Chile, Libérii, Austrálii, Číně, Rusku, Dominikánské republice a v dalších koutech světa.

Víte, co se stane s vaším tělem, když budete pít každý den pivo? Tohle vás překvapí

Publikováno:před 4 měsíciZdroj:Návody Nápady

Pivaři by se jistě z našeho článku radovali. Dnes vám představíme pozitiva, která přináší konzumace tohoto zlatavého moku, který je v naší republice hodně oblíbený. Známé jsou jeho příznivé účinky, jako je předcházení vzniku řídnutí kostí, vysokého krevního tlaku, vznik kamenů žlučníku a ledvin, nemocí srdce a cév, zlepšení trávení. I mozek je z tohoto moku nadšen, klesá vznik různých typů demencí.

Víte před čím nás pravidelné pití piva může ještě ochránit?
Riziko vzniku infarktu myokardu klesá s pravidelnou konzumací piva až o šedesát procent oproti lidem, kteří pijí pivo výjimečně nebo vůbec.
Pivo v sobě ukrývá také zástupce mnoha důležitých vitamínů potřebných pro funkci našeho těla. Jedná se o vitaminy řady B a to B1,B2,B6,B12. Pokud se zaměříme na vitamín B6 ve vodě a v pivu, dojdeme na zajímavé zjištění. Pivo ho má v sobě obsaženo až o třetinu více!
Konzumace pivního moku snižuje cholesterol.

Také co se týče močových cest a ledvin, předcházíme konzumací piva vzniku močových usazenin a následných nepříjemných ledvinových kamenů, zde jsme také na poklesu vzniku kamenů až o 40%.
I pleť a pokožka je díky konzumaci piva zvláčněná a příjemně vyživená, což poznáme již při pouhém dotyku. Potlačuje i výskyt obávaného tmavého zbarvení, tzv. pigmentových skvrn.
Pivo je skvělá prevence proti trombolickým příhodám.
Před hypnotiky zkuste dát přednost pití piva, usnadňuje usnutí i podpoří kvalitu Vašeho spánku díky obsahu látky zvané Lactoflavin.

Na duševní problémy, jako jsou stresy a pocity úzkosti je doporučeno vypít denně asi 300ml piva.
I naše kosti budou silnější a náchylnost ke zlomeninám se sníží. Za to vděčíme křemíku obsaženém v pivu. Také v seniorském věku tolik obávaná demence a Alzheimerova choroba není takovým rizikem jako u pivních abstinentů.

Už se ho nebojí! Zelený čtvrtek Češi rádi zapijí zeleným pivem

Publikováno:před 4 měsíciZdroj:Týden.czAutor:ČTK

Češi už se podle pivovarů nebojí zelených piv, nesmí být ale jen obarvená. V nápoji, který se v ČR začal hojně šířit před lety díky irskému svátku svatého Patrika, musí čeští zákazníci cítit bylinkové trestě. Unikátní zelená piva vaří desítky pivovarů v Česku, a to včetně největších průmyslových. Restaurace na ně lákají netradičními irskými jídly, současně nabízejí velikonoční pivní speciály, řekl Petr Míč z marketingu plzeňského minipivovaru Purkmistr.

Tento minipivovar nabídne od čtvrtka, tedy den před svátkem, zelené pivo s jarní příchutí tří bylinek, které rostou hlavně v Irsku, například mařinky a meduňky. "A dále polotmavý silný, svrchně kvašený patnáctistupňový Weizenbock, který se vařil už ve středověku a v období půstu byl jediným povoleným zdrojem energie," uvedl Míč. Zatímco zelené pivo bude restaurace čepovat do konce týdne, Weizenbock až do Velikonoc, kdy Purmistr opět nabídne zelené pivo na Zelený čtvrtek.

"Loni byl o zelené pivo obrovský zájem. Lidé všechno vypili za tři dny a museli jsme ho dovařovat," uvedl Míč.

Zelená barva podle něj pasuje k irské kuchyni. "Ta se celá hodí k pivu, mají ho rádi jako my," řekl plzeňský šéfkuchař Petr Cuřín. V Purkmistru nabízejí mimo jiné smoothie (mixovaný nápoj, kde je hlavní složkou syrové ovoce), s okurkou, bylinkami, česnekem a smetanou a Shepherd's pie, tedy masový koláč z jehněčího masa zapečený bramborovou kaší a sýrem. "Hodně restaurací, hlavně v Praze, už se specializuje na irské maso. Díky úplně jiné chuti, hlavě kvůli bylinkám, je po novozélandském druhým nejvíce ceněným masem na světě," uvedl.

Zelené pivo nabídne od čtvrtka také plzeňský klub Zach's Pub v centru města. "Večer vystoupí pražská kapela Puss' O'Liquor, živá irská hudba, k tomu bude irské pivo Guinness a polévka Shamrock (z trojlístků a brokolice)," uvedl majitel Karel Zach. Guinness je jako nejslavnější černé pivo světa podle Zacha vlajkovou lodí svátku. "Slaví se (svátek svatého Patrika) po celém světě, barví se řeky na zeleno, je to skutečně fenomén, který má globální význam," řekl. Zach's Pub přivedl svátek sv. Patrika do Plzně jako první už v roce 1995. "Každým rokem jsou oslavy velkolepější," dodal Zach.

Zelená a velikonoční piva nabízí každoročně také minipivovar U Stočesů v Rokycanech. I Prazdroj připravuje na Velikonoce speciální nápoj. "Na čepech téměř tři tisíce hospod bude speciální Velikonoční Zlatá 13 od značky Master inspirovaná tradicemi středověkých mnichů, jimž nefiltrované pivo plné přírodních látek dodávalo energii během šestitýdenního půstu mezi Popeleční středou a Velikonocemi," řekla mluvčí pivovaru Jitka Němečková.

Češi už se nebojí zelených piv, nesmí být jen obarvená

Publikováno:před 4 měsíciZdroj:České novinyAutor:ČTK

Češi už se podle pivovarů nebojí zelených piv, nesmí být ale jen obarvená. V nápoji, který se v ČR začal hojně šířit před lety díky irskému svátku svatého Patrika, musí čeští zákazníci cítit bylinkové trestě. Unikátní zelená piva vaří desítky pivovarů v Česku, a to včetně největších průmyslových. Restaurace na ně lákají netradičními irskými jídly, současně nabízejí velikonoční pivní speciály, řekl ČTK Petr Míč z marketingu plzeňského minipivovaru Purkmistr.

Tento minipivovar nabídne od čtvrtka, tedy den před svátkem, zelené pivo s jarní příchutí tří bylinek, které rostou hlavně v Irsku, například mařinky a meduňky. "A dále polotmavý silný, svrchně kvašený patnáctistupňový Weizenbock, který se vařil už ve středověku a v období půstu byl jediným povoleným zdrojem energie," uvedl Míč. Zatímco zelené pivo bude restaurace čepovat do konce týdne, Weizenbock až do Velikonoc, kdy Purmistr opět nabídne zelené pivo na Zelený čtvrtek.

"Loni byl o zelené pivo obrovský zájem. Lidé všechno vypili za tři dny a museli jsme ho dovařovat," uvedl Míč.

Zelená barva podle něj pasuje k irské kuchyni. "Ta se celá hodí k pivu, mají ho rádi jako my," řekl plzeňský šéfkuchař Petr Cuřín. V Purkmistru nabízejí mimo jiné smoothie (mixovaný nápoj, kde je hlavní složkou syrové ovoce), s okurkou, bylinkami, česnekem a smetanou a Shepherd's pie, tedy masový koláč z jehněčího masa zapečený bramborovou kaší a sýrem. "Hodně restaurací, hlavně v Praze, už se specializuje na irské maso. Díky úplně jiné chuti, hlavě kvůli bylinkám, je po novozélandském druhým nejvíce ceněným masem na světě," uvedl.

Zelené pivo nabídne od čtvrtka také plzeňský klub Zach's Pub v centru města. "Večer vystoupí pražská kapela Puss' O'Liquor, živá irská hudba, k tomu bude irské pivo Guinness a polévka Shamrock (z trojlístků a brokolice)," uvedl majitel Karel Zach. Guinness je jako nejslavnější černé pivo světa podle Zacha vlajkovou lodí svátku. "Slaví se (svátek svatého Patrika) po celém světě, barví se řeky na zeleno, je to skutečně fenomén, který má globální význam," řekl. Zach's Pub přivedl svátek sv. Patrika do Plzně jako první už v roce 1995. "Každým rokem jsou oslavy velkolepější," dodal Zach.

Zelená a velikonoční piva nabízí každoročně také minipivovar U Stočesů v Rokycanech. I Prazdroj připravuje na Velikonoce speciální nápoj. "Na čepech téměř 3000 hospod bude speciální Velikonoční Zlatá 13 od značky Master inspirovaná tradicemi středověkých mnichů, jimž nefiltrované pivo plné přírodních látek dodávalo energii během šestitýdenního půstu mezi Popeleční středou a Velikonocemi," řekla mluvčí pivovaru Jitka Němečková.

Autor receptury o výrobě nealkoholického piva

Publikováno:před 4 měsíciZdroj:České nápoje

Nealkoholické pivo je obľúbenou súčasťou dňa mnohých Slovákov. Spotreba medziročne rastie, no napriek tomu si zhruba 60 % spotrebiteľov nie je istých alebo nevie, ako sa vyrába nealkoholické pivo. Vyplýva to z prieskumu, ktorý pre nealkoholické pivo urobila na vzorke 1 000 ľudí agentúra ppm factum.

Uvariť dobré nealko pivo je to najťažšie čo môže sládka stretnúť a dokážu to len tí najlepší. Je o tom presvedčený autor receptúry nealkoholického piva Birell Ivo Kaňák, ktorý ho v Čechách uvaril ako prvý. „Vždy kolegom hovorievam, že ak chcú spoznať kvalitu pivovaru, nech tam ochutnajú nealkoholické pivo. Celé je to o tom, ako sa vysporiadať s alkoholom, ktorý pri výrobe piva prirodzene vzniká,“ zdôrazňuje. Podľa pivovarníkov poznáme v zásade tri spôsoby výroby nealkoholického piva:

Receptúry, ktoré obmedzujú tvorbu alkoholu – pri tomto spôsobe varenia prebieha kvasenie pri nízkych teplotách, alebo je pivo zmiešané s neskvasenou sladinou či mladinou. Výhodou je rýchly proces výroby a nízke náklady. Nevýhodou môže byť silná mladinová príchuť nevyzretého piva. V susedných Čechách tento spôsob používa väčšina pivovarov. Podľa spomínaného prieskumu sa 32 % opýtaných domnieva, že nealkoholické pivo sa vyrába pomocou prerušenia kvasenia, kedy sa začne vytvárať alkohol.

Postupy odstraňujúce alkohol z bežného piva - robí sa to pomocou fyzikálno-chemických procesov, napríklad destiláciou, osmózou, dialýzou, extrakciou fluidným oxidom uhličitým, frakčnou kryštalizáciou atď. Výhodou je, že nealko pivo obsahuje látky obsiahnuté v klasickom pive, ktoré vznikajú počas kvasenia. Nevýhodou, že fyzikálne procesy môžu ovplyvniť chuť piva. Napriek tomu, si až 27 % opýtaných myslí, že práve odstránením alkoholu z pôvodne alkoholického piva vzniká pivo nealkoholické.

Použitie špeciálnych kvasiniek – nealkoholické pivo prechádza rovnakým procesom ako klasické pivo. Špeciálne kvasinky neprekvasujú všetky formy cukru a sú citlivé na alkohol, preto takéto nealko pivo obsahuje podobné zloženie chuťových látok, ako normálne pivo, no obsah alkoholu je veľmi nízky. Výhodou je plná chuť veľmi blízka klasickému pivu. Nevýhodou zasa náročná starostlivosť o kvasinky i pomerne zložitý proces ich získania. V rámci prieskumu 25 % opýtaných uviedlo tento spôsob ako ten, pomocou ktorého vzniká nealkoholické pivo.

Túto metódu varenia nealkoholického piva používa značka Birell. Vďaka špeciálne vyšľachtenému kmeňu kvasiniek obsahuje Birell max. 0,49 % obj. alkoholu, čo je zanedbateľné množstvo a norma pre nealkoholické nápoje. Kvasinky pochádzajú zo Švajčiarska, kde tento typ vyšľachtili už v roku 1962. Do Čiech ich priviezli nošovickí sládkovia v roku 1991.

„Chceli sme uvariť nealkoholické pivo, s chuťou dobrého českého piva. Zachovali sme princípy tradičnej výroby českých pív, použili náš slad, vodu, žatecký chmeľ a kvasinky zo Švajčiarska a výsledok sa myslím podaril. Som rád, že Birell chutí,“ zdôrazňuje I. Kaňák.

Kvalita piva spočívá v kvalitě surovin potřebných k jeho výrobě

Publikováno:před 4 měsíciZdroj:ČSPSAutor:Martina Ferencová

To, že pivo je kvašený alkoholický nápoj hořké chuti vyráběný v pivovaru z obilného sladu, vody a chmele pomocí pivovarských kvasinek, ví dnes asi každý. Ne všichni konzumenti zlatavého moku však tuší, kolik surovin „padne“ na jeden půllitr jejich oblíbeného nápoje. Faktem pak zůstává, že kvalita surovin je při výrobě piva klíčová.
Pivo je staroslověnské slovo, kterým Slované označovali svůj nejrozšířenější nápoj. Platí to i dnes. „Pivo v České republice pije téměř devět z deseti mužů a více než polovina žen,“ říká Martina Ferencová, výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven. Oproti jiným druhům alkoholických nápojů pivo vykazuje relativně nízký obsah alkoholu – 15 až 25 gramů v jednom půllitru. Vedle alkoholu ale pivo v sobě má i přibližně dva tisíce dalších látek, které prospívají zdraví. Jsou to třeba bílkoviny, vitamíny nebo minerální látky.
České pivo se vyznačuje zejména vyšší plností chuti, hořkostí, která déle doznívá, plnější zlatavou barvou a kompaktní bílou pěnou. Od zahraničních piv se odlišuje vyšší pitelností i vyšším podílem sacharidů, vitaminů a minerálních látek.

Studie Výzkumného ústavu pivovarského a sladařského potvrdily, že české pivo obsahuje o 45 % více vitaminu B6 a o 30 % více vitaminu B1 než zahraniční piva. To vše je dáno odlišným způsobem výroby a použitými surovinami. Základními kameny českého piva plzeňského typu jsou totiž slad z českého sladovnického ječmene a žatecký chmel.

A z jakých surovin se české pivo vaří?
Voda a chmel
Voda je při výrobě piva vůbec jednou z nejklíčovějších surovin. Na půllitr vyrobeného piva se spotřebují dva až čtyři litry vody. I proto se pivovary zakládají v místech, kde jsou silné zdroje kvalitní vody. Další surovinou je chmel, který pivu dává charakteristickou hořkou chuť a chmelové aroma díky chmelovým silicím v něm obsažených. V Česku se nejvíce používá odrůda jemného aromatického chmele Žatecký poloraný červeňák, jenž patří k nejcennějším na světě.

Poptávka po českém chmelu se neustále zvyšuje. Spotřebitelé se ve svých preferencích čím dál více zaměřují na chuťově plnější piva – ležáky, které vyžadují vyšší chmelení než piva výčepní. Zároveň roste zájem o český chmel i v zahraničí. V České republice je aktuálně osázeno 4775 ha hektarů chmelnic, v roce 2016 bylo sklizeno 7712 tun chmele.

Slad
Slad pro výrobu českého piva se získává ze speciálně vyšlechtěných druhů jarního ječmene. Rozlišujeme světlý a tmavý slad a jsou i slady speciální. Pro výrobu jednoho půllitru dvanáctistupňového piva padne až sto klasů. Pro pivovary slad připravují sladovny.

První odrůda sladovnického ječmene byla u nás vyšlechtěna v roce 1884 z kvalitních krajových odrůd jarního ječmene. Jarní ječmen se tedy v ČR šlechtí více než 130 let. Odrůdy doporučené pro výrobu piva s CHZO „České pivo“ pak mají specifické sladovnické vlastnosti. Přibližně 50 % sladu vyrobeného v ČR se vyváží.

Pivovarské kvasinky
Poslední nezbytnou surovinou pro výrobu piva jsou pivovarské kvasinky, které v průběhu hlavního kvašení a dokvašování přemění cukry na alkohol, CO2 a vodu.

Chráněné zeměpisné označení České pivo
Pivo je v Česku považováno za národní nápoj a součást kulturního dědictví. Od zahraničních piv se odlišuje jak svými senzorickými vlastnostmi, tak způsobem výroby a použitými surovinami. Proto i piva nesoucí označení CHZO České pivo musí být vyrobena definovaným technologickým postupem při použití schválených surovin, tj. sladu vyrobeného z povolených odrůd jarního ječmene a dodržení minimálně stanoveného podílu žateckého chmele. To vše, spolu s umem českých pivovarníků, dává Českému pivu specifické vlastnosti, které zaručují jeho výjimečnost a nezaměnitelný charakter.

Pivo na zvětšení prsou. Mýtus nebo pravda?

Publikováno:před 4 měsíciZdroj:WomanOnlyAutor:Jana Langová

„Dej si černý, po tom ti narostou!“ Kolikrát už každá z nás méně obdařených tuhle větu slyšela. Představa, že černé pivo podporuje růst ženských ňader, je v naší republice hluboce zakořeněná. Ale co je na téhle babské radě pravdy?

Půllitr vitamínů
Mírná konzumace alkoholických nápojů je v poslední době odborníky hojně doporučována. Patří sem i pivo: poklad a chlouba naší země. Podle různých rozborů se jedná o izotonický roztok plný prospěšných látek. Najdeme v něm minerály, vitamíny a nutrienty, zvláště cukry, které dodají energii. Třešničkou v lektvaru je nízký obsah alkoholu, díky kterému se při střídmé konzumaci dá předcházet kardiovaskulárním onemocněním.

Jednou ze složek piva jsou i fytoestrogeny, rostlinné hormony, které ocení především ženy v klimakteriu. Pomáhají totiž v boji proti nedostatku ženských hormonů a s tím spojenými obtížemi. Fytoestrogeny tedy působí podobně jako hormony ženě vlastní a stimulují mimo jiné i růst prsní žlázy a zpevňování a zvětšování ňader. Než se ale pustíte do pořádné pijatyky, zbystřete: pivo obsahuje fytoestrogenů tak málo, že vám při pravidelném popíjení spíše naroste něco jiného než prsa.

Po pivu rostou… spíše břicha
O tom, že pivo dělá „krásná“ těla se můžeme přesvědčit všude kolem sebe. Pěkně vypouklé bříško, na většinou jinak poměrně hubeném těle, vždyť to je typické znamení každého správného hospodského štamgasta. V České republice v roce 2015 byla spotřeba piva neuvěřitelných 143 litrů na obyvatele, v čemž držíme světový primát. To má za následek i vzrůstající ohrožení kardiovaskulárními chorobami.

Ačkoliv má pivo nízký obsah alkoholu, jedná se doslova o kalorickou bombu plnou cukrů. To však není jediná věc, která vede k rozvoji nebezpečného viscerálního tuku. Hořčiny v pivu podporují chuť k jídlu a hlad po tučných potravinách. Velký počet „kousků“, který jsou pivaři schopní na posezení spořádat, navíc způsobuje roztažení žaludku, a tím zvýšenou konzumaci. Riziko viscerálního tuku spočívá mimo jiné v rozvoji aterosklerózy, která dále může vést k infarktu nebo mrtvici. Zdravé množství piva se tak snadno může přehoupnout do nebezpečnější zóny.

Černé vs. světlé
Jak vidíte, prsa vám porostou spíše po hormonální antikoncepci než vysedáváním v hospodě. Hřebíčkem do rakve rozšířeného mýtu je i fakt, že černé pivo má dokonce ještě nižší obsah fytoestrogenů než pivo světlé, které se více „chmelí“. Černé pivo má zase více cukrů, takže se vám po něm spíše zakulatí postava celá než jenom prsa.

Nicméně není třeba pivo hned zatracovat. I tak se v malém množství jedná o zdravý prospěšný mok, který vám nemůže ublížit, když si budete hlídat jídelníček. Naopak, chmel je bylina hojně se užívající v léčivých přípravcích, kdy působí při léčbě stresu a nespavosti, podporuje trávení a stimuluje játra k většímu vylučování žluči a má silné antiseptické účinky. Tak si ho s čistým svědomím dejte.

Bakalář dobývá Rusko. Pivovarům se dařilo na Slovensku i v Polsku

Publikováno:před 4 měsíciZdroj:Lidovky.czAutor:Miroslav PetrBakalář

Tuzemské pivovary loni dosáhly historicky největšího vývozu piv do zahraničí. Export vzrostl podle zveřejněných údajů Generálního ředitelství cel jak do Evropy a členských zemí Evropské unie, tak i jinde po světě, a to meziročně celkem o 5,4 procenta na 4,4 milionu hektolitrů.

Největším odbytištěm zůstává Slovensko, kde české pivovary loni prodaly přes milion hektolitrů, na druhém místě s necelým milionem je Německo. Na třetím místě s 360 tisíci vyvezenými hektolitry je pak Polsko.

Z menších trhů se loni však dařilo i třeba v Rusku, ve kterém se český dovoz v roce 2015 kvůli oslabení rublu a vysoké ceně importovaných piv propadl. Loni tam však exportovaly české pivovary 177 tisíc hektolitrů piv, tedy meziročně o 25 tisíc víc.

Export jako lék na stagnaci
Česká celní správa tak potvrdila nedávné údaje ruských celníků. Z jejich statistiky také vyplývá, že největším dovozcem piva z Česka do Ruska byl loni rakovnický Bakalář.
„V situaci, kdy domácí odbyt spíše stagnuje, je vývoz pro pivovary příležitostí k růstu. Hledají stále nová exportní teritoria,“ říká výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven Martina Ferencová.

Největší producenti u nás ještě své loňské výsledky nezveřejnili, a to ani Budějovický Budvar, který tak v minulých letech činil jako první už koncem ledna. Trend už ale potvrdil například humpolecký Bernard, který loňskou produkcí přes 315 tisíc hektolitrů patří ke středně velkým.

Bernard loni zvýšil export o víc než sedm procent, vyvezl 69,5 tisíce hektolitrů zejména na Slovensko, do Bulharska, Polska nebo Maďarska. „Obnovili jsme vývoz do Spojených států, ale loni se nám podařilo prodat víc i v Rusku,“ reaguje mluvčí pivovaru Zdeněk Mikulášek.

Svaz pivovarů ještě nemá k dispozici vlastní data o loňském českém pivním trhu, ve kterých – na rozdíl od celní správy – prezentuje i objemy vyrobených nealkoholických piv, z nichž se neplatí spotřební daň.

Předloni uvařily podle údajů svazu zdejší pivovary celkem 20 milionů hektolitrů (pro domácí trh i na export) všech piv. Pokud loni zůstal tento údaj přibližně stejný, znamenalo by to, že Česko exportuje aktuálně 22 procent své pivní produkce.

Dovoz tvoří jen zlomek trhu
Domácí prodej piva (včetně dovezeného) celníci vyčíslují zhruba na 15,3 milionu hektolitrů. V tom není nealko pivo, jehož produkci ale pivovary ještě nezveřejnily a které tvoří řádově stovky tisíc hektolitrů.

Domácí spotřeba tedy celkem dosahuje zhruba 16 milionů hektolitrů. Dovoz do Česka v tom hraje jen marginální roli. Sice také loni vzrostl, ale má jen mizivý podíl. Ze zahraničí pocházelo u nás loni 326 tisíc prodaných hektolitrů piv, tedy pouhá dvě procenta české spotřeby. Z toho nejvíc – přes polovinu – k nám dovezly polské pivovary. Jejich produkce je většinou k mání jako laciné privátní výrobky supermarketů.

Češi přesedlali na silnější piva. Loni poprvé v historii ovládly tuzemský trh ležáky

Publikováno:před 4 měsíciZdroj:Lidovky.czAutor:Miroslav Petr

Jedenáctky a dvanáctky ovládly spotřebu piv v Česku. Takzvaných ležáků se poprvé v historii prodalo víc než výčepních piv, kam patří sedmi- až desetistupňová piva. Vyplývá to z právě zveřejněných údajů celní správy o pivním trhu za rok 2016.

Z čísel je zřejmé, že loni se poprvé od roku 2012 zastavil pokles domácího odbytu všech piv. Meziročně prodej vzrostl o víc než procento na 15,3 milionu hektolitrů (bez nealko piv). Desítky a další nízkostupňová piva dosud kralovaly. Třeba ještě v roce 2006 činil podíl výčepních piv 65 procent celkového domácího prodeje a ležáků 32 procent.

Tradiční pivaři odcházejí
Loni už podíl lehčích piv klesl ke 46 procentům a dohromady dvanáctek a jedenáctek vzrostl na 51 procent. „Typický pivař, konzumující takřka každý večer svých několik desítek, odchází do důchodu nebo na věčnost a nová generace vyhledává už něco zajímavějšího a pestřejšího,“ říká Tomáš Maier, který na České zemědělské univerzitě Praha přednáší ekonomiku pivovarnictví.

Statistika celníků potvrzuje i další trend – to, čemu pivaři často říkají desítka, jsou spíš devítky. Těch se loni prodalo přes čtyři miliony hektolitrů, tedy skoro dvakrát víc než desítek.

Úplně nejprodávanější piva podle jednotlivých stupňů jsou jedenáctky, loni jich Češi nakoupili 6,8 milionu hektolitrů. Roste i zájem o speciální piva (od třináctky výš), ale jejich podíl je stále minimální.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.26.07.2017 15:535.251/5.251