Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

zprávy ze všech pivovarů

Spotřeba piva v Česku ožívá, stále častěji ho ale lidé pijí doma

Publikováno:před rokemZdroj:Novinky.cz

Po výrazném propadu v roce 2010 spotřeba piva v Česku pomalu roste. Zvyšuje se podíl piva konzumovaného doma, ten tvoří již 59 procent oproti množství piva vypitého v restauracích. Vyplývá to z průzkumu ČSOB a statistik Českého svazu pivovarů a sladoven.

Důvody, proč lidé pijí pivo častěji doma než v hospodách a restauracích, jsou hlavně ekonomické. Cena lahvového piva je výrazně nižší.

„Lidé dnes mají mnohem širší škálu možností, jak investovat své peníze a čas než třeba před deseti lety. V našem odvětví se to projevilo především v přesunu konzumace z provozoven do domácností. Pokud už se lidé rozhodnou, že chtějí strávit čas v restauraci, jsou stále náročnější,“ řekla Drahomíra Mandíková z Plzeňského Prazdroje.

Víc piva v plechovkách a plastu
”Kromě toho roste poptávka po zajímavějších a chuťově kvalitnějších produktech, které nahrávají pivním speciálům a menším pivovarům,” uvádí studie.

Zatímco v roce 2009 vyrobily pivovary pro český trh 16,7 miliónů hektolitrů piva, o rok později to bylo pouze 15,1 miliónů hektolitrů. Slibný trend potvrzuje loňský výsledek s přibližně 16 milióny hektolitrů.

„Ve spotřebitelském chování se v poslední době profilují dva hlavní trendy. Na jedné straně lidé pijí více levnějšího lahvového piva a pijí ho doma, na druhé straně se mezi pivaři rekrutuje náročnější klientela, která vyhledává kvalitní a neobvyklá piva,“ uvedl Ladislav Češpiva z Pivovaru Nymburk.

Podle údajů Českého svazu pivovarů a sladoven v posledních letech stále mírně stoupá podíl piva prodávaného v PET lahvích a plechovkách na úkor tradičního skla.

Pavel Regner z Pivovaru Konrád věří, že na trhu bude v budoucnu místo pro všechny typy pivovarů. „Budou zde stále velcí hráči, kteří budou nabízet piva taková ta velká a levnější a k tomu na druhé straně různé minipivovary a mikropivovary, které budou nabízet piva dražší, zvláštní, originální a místní. K tomu budou střední pivovary, ty budou nabízet něco mezi, budou mít stálý sortiment, který občas něčím zpestří,“ říká.

Vznikne obří pivovarský gigant, ovládne třetinu světového trhu

Publikováno:před rokemZdroj:Tiscali.cz

Chystá se jedno z největších firemních převzetí v historii. Světová pivovarnická jednička Anheuser-Busch InBev vyrábějící mimo jiné Budweiser se dohodla na koupi svého největšího konkurenta, společnosti SABMiller, majitele Plzeňského prazdroje. Obří kontrakt vyjde AB InBev na 71 miliard liber (2,7 bilionu korun), ještě ho však musí posvětit regulátorské úřady.

Společnost, která zatím ještě nemá název, ovládne třetinu světové produkce piva. Do jejího portfolia budou patřit velké značky jako Budweiser, Stella Artois, Pilsner Urquell, Corona, Leffe či Fosters.

"Naším sloučením se SABMiller vznikne první skutečně globální pivovar, který přinese zákazníkům mimo Spojené státy větší nabídku piv," cituje BBC generálního ředitele AB InBev Carlose Brita.

Spekulace o fúzi se objevily už v září, tehdy nicméně částka nedosahovala takové výše. Cena stoupla i na základě toho, že AB InBev měla o nákup opravdu velký zájem. Její tržby zejména na americkém trhu stagnují, čemuž se snaží vzdorovat mimo jiné sázením na prémiová piva.

Naopak SABMilleru se v poslední době daří, zlepšuje se zejména na menšinových trzích - tedy v Africe, Indii či Jižní Americe. Spojení trhů tak pomůže oběma firmám, nebudou si vzájemně konkurovat.

Sloučením navíc společnost ušetří ročně až 1,4 miliardy dolarů.

Aby se snížila pravděpodobnost, že antimonopolní úřady kontrakci zavrhnou, zahrnuje dohoda i prodej pivovaru MilleCoors. Společnosti SABMiller prodá jeho většinovou část americko-kanadskému výrobci Molson Coors. Obchod tak zmírní obavy, že AB inBev zcela ovládne americký trh s pivem.

Pokud akcionáři a regulátorské úřady obchod posvětí, mohl by být celý obchod dokončen během příštího roku.

Chrudimský ležák bude pivem, které pro restauraci na Bídě uvaří Pivovar Chotěboř

Publikováno:před rokemZdroj:Chrudimské novinyAutor:Jakub ValentaChotěboř

Pivo se v městě vařilo od nepaměti. Takzvané „právo várečné“ měla ve středověku celá řada měšťanských domů a přestože se jednalo především o výrobu pro vlastní potřebu, část produkce se tenkrát i prodávala. Chrudimský pivovar přestal vařit po druhé světové válce a v současnosti se majitelé restaurace Na Bídě snaží navázat na tuto přerušenou tradici.

Hned na úvod je třeba poznamenat, že Chrudimský ležák, jenž se bude v této restauraci ve čtvrtek 12. listopadu narážet, není pivem vyrobeným ve městě, nebo snad dokonce v nedalekých Medlešicích, kde pivovar funguje a dá se tak hovořit o „Chrudimském pivovaru“. Medlešice jsou totiž celou řadu let místní částí města Chrudim.

Zmiňovaný ležák speciálně pro restauraci Na Bídě uvaří Pivovar Chotěboř, který proslul především svými nepasterovanými pivy. Půjde o nefiltrovanou dvanáctku, přestože stará známá pivní pravda praví, že teprve desítka prověří schopnosti sládka. Nedá se tak moc ošidit jako pivo dvanáctistupňové. A právě desítka z Chotěboře je podle pivních znalců kvality nevalné. Naprosto výjimečnou kvalitu má ale pivo Hamerník, které pro krčmu Jonáš ve Svobodných Hamrech vaří rovněž chotěbořský pivovar.

Samotný chrudimský pivovar se obnovy jen tak nedočká. Jeho zbytky se nacházejí v ulici Obce Ležáků a pomalu propadají zkáze, protože současný majitel o jejich zachování nebo alespoň zakonzervování nedbá. Jeho obnova by přitom mohla vytvořit ve městě tolik žádaná pracovní místa a pomohla by obnovit třeba i zašlou slávu dvousladového piva Salvátor, na nějž se podle dobových svědectví těšili nejen poutníci mířící k zázračnému obrazu. Chrudimské pivo, na rozdíl od místního vína, bylo totiž vynikající kvality.

Dánský Carlsberg je kvůli východním trhům ve ztrátě a bude propouštět

Publikováno:před rokemZdroj:Deník.czAutor:ČTK

Dánský pivovar Carlsberg se kvůli špatným výsledkům na ruském a čínském trhu ve třetím čtvrtletí propadl do ztráty. Společnost dnes také oznámila, že sníží počet pracovníků v administrativě o zhruba 15 procent, což představuje asi 2000 míst. Doufá, že jí to pomůže vrátit se k růstu.

Společnost sice během tří měsíců do konce září vytvořila provozní zisk ve výši 3,5 miliardy dánských korun před mimořádnými náklady. Po zaúčtování těchto nákladů ale vykázala ztrátu před zdaněním ve výši 4,6 miliardy DKK (16,7 miliardy Kč). Ve stejném období před rokem byla v zisku tři miliardy DKK.

Carlsberg je již nějakou dobu pod tlakem kvůli propadu na ruském a ukrajinském trhu, odkud pochází více než čtvrtina jeho provozního zisku. Pivovar v Rusku zápolí s poklesem ekonomiky i tvrdší regulací. Letos tam zavřel dva pivovary a v těch zbývajících hodlá snížit produkci. Reorganizaci firma plánuje i v Británii a v Číně, kde by mohla zavřít některé menší pivovary, prohlásil dnes generální ředitel Cees 't Hart.

Společnost uvedla, že kvůli nákladům na restrukturalizaci a snížení hodnoty majetku zaznamená odpisy ve výši zhruba deset miliard DKK. Většinu z nich již firma zaúčtovala v tomto kvartálu. V následujícím čtvrtletí by měly tyto odpisy činit až 1,5 miliardy DKK.

Náklady spojené s Ruskem firma odhaduje na pět miliard DKK. Náklady spojené s jejími čínskými aktivitami budou činit čtyři miliardy DKK a odpisy v britských aktivitách 600 milionů DKK.

Carlsberg je čtvrtým největším producentem piva na světě. Mezi jeho nejznámější značky patří Carlsberg, Tuborg, San Miguel či Kronenbourg. V České republice Carlsberg loni koupil jednapadesátiprocentní podíl v Žateckém pivovaru. Dánská společnost už také řadu let úzce spolupracuje s Budějovickým Budvarem.

Plzeňské hospody budou slavit uvaření první várky plzeňského ležáku

Publikováno:před rokemZdroj:Plzeň.czPrazdroj

Před 173 lety uvařili v Plzni první zlatý ležák svého druhu na světě. K letošním oslavám této významné události pivovarnické historie je připraveno unikátní putování nefiltrovaného piva Pilsner Urquell po českých městech. Oslava narozenin piva Pilsner Urquell začala v sobotu 3. října na Pilsner Festu. Na narozeninovou oslavu připomínající 173 let od uvaření první várky slavného ležáku nyní navazují regionální oslavy, které se konají ještě do poloviny listopadu.

Jednotlivé pivnice a restaurace nabízí nefiltrovaný Pilsner Urquell naražený ze stylového dřevěného sudu plzeňským sládkem. Oslavu přitom vždy slavnostně zahájí historická postava Josefa Grolla, prvního plzeňského sládka, který v roce 1842 spojil měkkou plzeňskou vodu, žatecký chmel a český ječmen a dal vzniknout unikátní chuti plzeňského originálu. Dobrou náladu do pivnic společně s tradičním plzeňským ležákem přináší také putovní dobová kapela a návštěvníci se mohou podívat na prezentaci bednářského řemesla, která je doplněna soutěží ve skládání dubového soudku. Ve čtvrtek 12. listopadu tradiční oslavy zamíří do Plzně.

První restaurací, kde plzeňský sládek narazí slavnostně dubový sud s nefiltrovaným ležákem, bude Švejk restaurant Tivoli, kde se začne slavit v 19 hodin. „Budova této restaurace má dlouhé historické kořeny. Nejprve na začátku 20. let fungovala jako restaurace Barnun-Bailey, na jejíž zahradě se konaly první výstavní plzeňské trhy. Později se restaurace přejmenovala právě na restauraci Tivoli, která se stala oblíbeným cílem výletů místních obyvatel, kde si mohli dopřát výbornou chuť místního piva Pilsner Urquell,“ vysvětluje Václav Berka, starší obchodní sládek Plzeňského Prazdroje. Restaurant 12 je poslední zastávkou regionálních oslav v Plzni, kde plzeňský sládek narazí sud ve čtvrtek večer v 21 hodin.

Carlsberg se propadl do ztráty, propustí dva tisíce lidí

Publikováno:před rokemZdroj:E15.cz

Dánský pivovar Carlsberg se kvůli špatným výsledkům na ruském a čínském trhu ve třetím čtvrtletí propadl do ztráty. Společnost také oznámila, že sníží počet pracovníků v administrativě o zhruba 15 procent, což představuje asi dva tisíce míst. Doufá, že jí to pomůže vrátit se k růstu.

Společnost sice během tří měsíců do konce září vytvořila provozní zisk ve výši 3,5 miliardy dánských korun před mimořádnými náklady. Po zaúčtování těchto nákladů ale vykázala ztrátu před zdaněním ve výši 4,6 miliardy DKK (16,7 miliardy korun). Ve stejném období před rokem byla v zisku tři miliardy DKK.

Carlsberg je již nějakou dobu pod tlakem kvůli propadu na ruském a ukrajinském trhu, odkud pochází více než čtvrtina jeho provozního zisku. Pivovar v Rusku zápolí s poklesem ekonomiky i tvrdší regulací. Letos tam zavřel dva pivovary a v těch zbývajících hodlá snížit produkci. Reorganizaci firma plánuje i v Británii a v Číně, kde by mohla zavřít některé menší pivovary, prohlásil dnes generální ředitel Cees 't Hart.

Odpisy za deset miliard
Společnost uvedla, že kvůli nákladům na restrukturalizaci a snížení hodnoty majetku zaznamená odpisy ve výši zhruba deset miliard DKK. Většinu z nich již firma zaúčtovala v tomto kvartálu. V následujícím čtvrtletí by měly tyto odpisy činit až 1,5 miliardy DKK.

Náklady spojené s Ruskem firma odhaduje na pět miliard DKK. Náklady spojené s jejími čínskými aktivitami budou činit čtyři miliardy DKK a odpisy v britských aktivitách 600 milionů DKK.

Carlsberg je čtvrtým největším producentem piva na světě. Mezi jeho nejznámější značky patří Carlsberg, Tuborg, San Miguel či Kronenbourg. V České republice Carlsberg loni koupil jednapadesátiprocentní podíl v Žateckém pivovaru. Dánská společnost už také řadu let úzce spolupracuje s Budějovickým Budvarem.

Prazdroj bude mít nového majitele. Za 2,7 bilionu korun

Publikováno:před rokemZdroj:Týden.czAutor:ČTKPrazdroj

Světová pivovarnická jednička Anheuser-Busch InBev předložila oficiální nabídku na koupi svého menšího rivala SABMiller, majitele Plzeňského Prazdroje, za zhruba 107 miliard dolarů (2,7 bilionu Kč). Obě společnosti se už v polovině října rámcově dohodly na vytvoření kolosu, který bude vařit téměř třetinu světové produkce piva.

AB InBev zaplatí za většinu akcií svého konkurenta 44 liber za akcii v hotovosti. Je to o zhruba polovinu více než závěrečná cena akcie SABMiller ze 14. září, tedy den předtím, než se objevily spekulace o fúzi. Na této ceně se firmy předběžně dohodly už v říjnu.

Akvizice, kterou ještě musejí schválit regulátoři, by mohla být jednou z největších fúzí v historii. AB InBev odhaduje, že obchod by mohl být dokončen ve druhém pololetí příštího roku. Úspory vzniklé sloučením firma odhaduje na až 1,4 miliardy dolarů ročně.

S fúzí souvisí jiná transakce, ve které americko-kanadský výrobce piva Molson Coors převezme od SABMilleru jeho většinový podíl ve společném podniku MillerCoors. Molson Coors za podíl 58 procent zaplatí 12 miliard dolarů (asi 302 miliard Kč). Stane se tak druhým největším pivovarem v USA se čtvrtinovým podílem na trhu, napsal list The Wall Street Journal.

Tato dohoda, jejíž součástí jsou i práva na používání značky Miller na světových trzích, by měla zmírnit obavy, že AB InBev po fúzi ovládne americký trh.

Na problémy by ale fúze mohla narazit u čínských regulátorů. V Číně je předním hráčem SABMiller, jehož společný podnik s čínskou China Resources Enterprise vyrábí tamní nejprodávanější značku piva Snow a ovládá podle analytiků 23 procent čínského trhu. Na něm se vypije třetina světové produkce piva, a je tudíž předmětem velkého zájmu. AB InBev zatím nesdělil, jak souhlas čínských regulátorů hodlá zajistit.

"Toto sloučení vytvoří první skutečně globální pivovar," řekl generální ředitel AB InBev Carlos Brito.

Skupina AB InBev vznikla v roce 2008, kdy belgický pivovar InBev převzal za 52 miliard dolarů amerického konkurenta Anheuser-Busch. Ve svém portfoliu má asi 200 značek z celého světa, loni koupila budějovický pivovar Samson.

SABMiller, který se z jihoafrického výrobce piva stal světovou pivovarskou dvojkou, expandoval od 90. let prostřednictvím řady akvizic. Začal převzetím Plzeňského Prazdroje a dalších pivovarů ve střední a východní Evropě.

Sloučená společnost, jejíž jméno zatím není známo, bude zapsána na burze v Belgii. Sekundární úpisy akcií se uskuteční v Johannesburgu, Mexiku a v New Yorku.

AB InBev předložil oficiální nabídku na koupi majitele Prazdroje

Publikováno:před rokemZdroj:Deník.czAutor:ČTKPrazdroj

Světová pivovarnická jednička Anheuser-Busch InBev předložila oficiální nabídku na koupi svého menšího rivala SABMiller, majitele Plzeňského Prazdroje, za zhruba 107 miliard dolarů (2,7 bilionu Kč). Podle agentury AP to vyplývá z dnešního sdělení firem. Obě společnosti se už v polovině října rámcově dohodly na vytvoření kolosu, který bude vařit téměř třetinu světové produkce piva.



AB InBev zaplatí za většinu akcií svého konkurenta 44 liber za akcii v hotovosti. Je to o zhruba polovinu více než závěrečná cena akcie SABMiller ze 14. září, tedy den předtím, než se objevily spekulace o fúzi. Na této ceně se firmy předběžně dohodly už v říjnu.

Akvizice, kterou ještě musejí schválit regulátoři, by mohla být jednou z největších fúzí v historii. AB InBev odhaduje, že obchod by mohl být dokončen ve druhém pololetí příštího roku. Úspory vzniklé sloučením firma odhaduje na až 1,4 miliardy dolarů ročně.

S fúzí souvisí jiná transakce, ve které americko-kanadský výrobce piva Molson Coors převezme od SABMilleru jeho většinový podíl ve společném podniku MillerCoors. Molson Coors za podíl 58 procent zaplatí 12 miliard dolarů (asi 302 miliard Kč). Stane se tak druhým největším pivovarem v USA se čtvrtinovým podílem na trhu, napsal list The Wall Street Journal.

Tato dohoda, jejíž součástí jsou i práva na používání značky Miller na světových trzích, by měla zmírnit obavy, že AB InBev po fúzi ovládne americký trh.

Problém u čínských regulátorů
Na problémy by ale fúze mohla narazit u čínských regulátorů. V Číně je předním hráčem SABMiller, jehož společný podnik s čínskou China Resources Enterprise vyrábí tamní nejprodávanější značku piva Snow a ovládá podle analytiků 23 procent čínského trhu. Na něm se vypije třetina světové produkce piva, a je tudíž předmětem velkého zájmu. AB InBev zatím nesdělil, jak souhlas čínských regulátorů hodlá zajistit.

„Toto sloučení vytvoří první skutečně globální pivovar," řekl podle agentury AP novinářům generální ředitel AB InBev Carlos Brito.

Skupina AB InBev vznikla v roce 2008, kdy belgický pivovar InBev převzal za 52 miliard dolarů amerického konkurenta Anheuser-Busch. Ve svém portfoliu má asi 200 značek z celého světa, loni koupila budějovický pivovar Samson.

SABMiller, který se z jihoafrického výrobce piva stal světovou pivovarskou dvojkou, expandoval od 90. let prostřednictvím řady akvizic. Začal převzetím Plzeňského Prazdroje a dalších pivovarů ve střední a východní Evropě.

Sloučená společnost, jejíž jméno zatím není známo, bude zapsána na burze v Belgii. Sekundární úpisy akcií se uskuteční v Johannesburgu, Mexiku a v New Yorku.

Pivní jednička dala nabídku na převzetí majitele Prazdroje

Publikováno:před rokemZdroj:Roklen24Autor:ČTKPrazdroj

Světová pivovarnická jednička Anheuser-Busch InBev předložila oficiální nabídku na koupi svého menšího rivala SABMiller, majitele Plzeňského Prazdroje, za zhruba 107 miliard dolarů. Obě firmy se už v polovině října rámcově dohodly na vytvoření kolosu, který bude vařit téměř třetinu světové produkce piva.

Anheuser-Busch InBev zaplatí za většinu akcií svého konkurenta 44 liber za akcii v hotovosti. Je to o zhruba polovinu více, než jaká byla závěrečná cena akcie SABMiller ze 14. září, tedy den předtím, než se objevily spekulace o fúzi. Na této ceně se firmy předběžně dohodly už v říjnu.

S fúzí souvisí jiná transakce, ve které americko-kanadský výrobce piva Molson Coors převezme od SABMilleru jeho většinový podíl v dosud společném podniku MillerCoors. Podnik prodává na americkém trhu piva značek Coors Light, Miller Lite, Blue Moon. Molson Coors za podíl 58 procent zaplatí 12 miliard dolarů. Stane se tak druhým největším pivovarem v USA se čtvrtinovým podílem na trhu, napsal list The Wall Street Journal.

Skupina AB InBev vznikla v roce 2008, kdy belgický pivovar InBev převzal za 52 miliard dolarů amerického konkurenta Anheuser-Busch. Ve svém portfoliu má asi 200 značek z celého světa, loni koupila budějovický pivovar Samson. SABMiller, který se z jihoafrického výrobce piva stal světovou pivovarskou dvojkou, expandoval od 90. let prostřednictvím řady akvizic. Začal převzetím Plzeňského Prazdroje a dalších pivovarů ve střední a východní Evropě.

Spotřeba piva v ČR se probouzí, Češi stále myslí na kvalitu

Publikováno:před rokemZdroj:Investujeme.czAutor:ČSOB

Po výrazném propadu v roce 2010 spotřeba piva v České republice pomalu roste. Podle průzkumu společnosti ČSOB se zvyšuje podíl piva konzumovaného doma, který tvoří již 59 % oproti množství piva vypitého v restauracích (41 %). Důvody jsou ekonomické, cena lahvového piva je výrazně nižší. Kromě toho roste poptávka po zajímavějších a chuťově kvalitnějších produktech, které nahrávají pivním speciálům a menším pivovarům.

Zatímco v roce 2009 vyrobily pivovary pro český trh 16,7 milionů hektolitrů piva, o rok později to bylo pouze 15,1 milionů hektolitrů. Slibný trend potvrzuje loňský výsledek s přibližně 16 miliony hektolitrů. „Chování Čechů se s ekonomickou krizí změnilo, přesto je pro českého konzumenta stále prioritou kvalita, ať už pije pivo z lahve či v restauraci. Pro české spotřebitele je stále typický určitý patriotismus. Zákazníci zachovali věrnost svému výběru, jejich reakce spočívala především v příklonu k jinému typu produktu,“ komentuje situaci na trhu Petr Manda, výkonný ředitel útvaru Firemní bankovnictví ČSOB.

Příklon Čechů k nižší ceně lahvového piva vysvětluje Drahomíra Mandíková, ředitelka firemních vztahů a komunikace Plzeňského Prazdroje: „Lidé dnes mají mnohem širší škálu možností jak investovat své peníze a čas než třeba před deseti lety. V našem odvětví se to projevilo především v přesunu konzumace z provozoven do domácností. Pokud už se lidé rozhodnou, že chtějí strávit čas v restauraci, jsou stále náročnější.“

„Ve spotřebitelském chování se v poslední době profilují dva hlavní trendy. Na jedné straně lidé pijí více levnějšího lahvového piva a pijí ho doma, na druhé straně se mezi pivaři rekrutuje náročnější klientela, která vyhledává kvalitní a neobvyklá piva,“ souhlasí Ladislav Češpiva z Pivovaru Nymburk.

S tím, kde lidé pivo pijí, souvisejí i obalové trendy. Podle údajů Českého svazu pivovarů a sladoven vzrostl meziročně podíl piva prodávaného v PET lahvích o 11 % a piva v plechovkách dokonce o 16 %. Radek Holopírek z Tradičního pivovaru Rakovník vidí budoucnost prodeje piva v plechovkách. „V příštích letech půjdou plechovky nahoru a i nadále bude klesat poměr piva vytočeného v hospodách ve prospěch toho, které lidé budou pít doma.“ Přes naznačené obalové trendy ale stále největší podíl na trhu zaujímá pivo ve skleněných lahvích, a to 41 %.

Zástupci oboru se o budoucnost českého piva nebojí. „Češi mají rádi dobré pivo a český spotřebitel je nejlepší kontrolor kvality piva,“ říká Vladimír Balach z Českého svazu pivovarů a sladoven. Pavel Regner z Pivovaru Konrád věří, že na trhu bude v budoucnu místo pro všechny typy pivovarů: „Budou zde stále velcí hráči, kteří budou nabízet piva taková ta velká a levnější a k tomu na druhé straně různé minipivovary a mikropivovary, které budou nabízet piva dražší, zvláštní, originální a místní a k tomu budou střední pivovary, ty budou nabízet něco mezi, budou mít stálý sortiment, který občas něčím zpestří.“

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.26.07.2017 15:535.251/5.251