Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

zprávy ze všech pivovarů

Pivovar Svijany staví vlastní linku na stáčení piva do plechovek

Publikováno:před měsícemZdroj:Průmyslová automatizaceSvijany

Svijany (Liberecko) 11. června (ČTK) - Zájem o pivo v plechovkách roste, Pivovar Svijany se proto rozhodl investovat do vlastní linky na jejich stáčení. Dosud si firma nechávala plechovky plnit u externího dodavatele v Kralupech nad Vltavou. Výstavba nové haly s automatickou plnicí linkou na stáčení plechovek o obsahu 0,33 a 0,5 litru přijde svijanský pivovar zhruba na sto milionů korun. Zkušební provoz chce pivovar zahájit v říjnu. ČTK o tom dnes informoval ředitel pivovaru Roman Havlík.

Rostoucí zájem o plechovkové pivo potvrzuje i Český svaz pivovarů a sladoven, podle kterého loni celková tuzemská spotřeba piva v plechovkách stoupla o 12 procent na šest procent celkové spotřeby. Pivovar Svijany prodává pivo v plechovkách od roku 2001. "V prvním roce jsme prodali necelých 400 hektolitrů, loni se už prodalo v plechu asi 9000 hektolitrů a letos očekáváme 11.000 hektolitrů piva," řekl mluvčí společnosti Luboš Spálovský. V plechovkách zatím pivovar prodává necelá dvě procenta své produkce, která loni dosáhla rekordních 624.890 hektolitrů.

Nová linka bude schopna naplnit až sto milionů plechovek ročně, což může být až 500.000 hektolitrů piva. "Již během prvního roku bychom rádi stočili kolem 20.000 hektolitrů piva v plechovkách," dodal Spálovský. Jako první začne pivovar do plechovek stáčet jedenáctistupňový Svijanský Máz. "Časem bychom do plechu rádi plnili minimálně pět druhů svijanského piva. V malých plechovkách by se postupně měly objevit Svijanský Máz, Svijanský Vozka, Svijanská Desítka, '450' a Svijanský Kníže," dodal.

Svijanský pivovar neprodává pivo v plastových lahvích. "Jsou neekologické, propouštějí plyny a hlavně světlo, a nejsou proto vhodné k dlouhodobému uchovávání piva," řekl Havlík. Svijanští své pivo plní jen do skleněných lahví, sudů, soudků a plechovek. Od roku 2015 nabízí pivovar i dvoulitrové "plechovky pro chlapy", kterých loni naplnili 155.000. Firma proto letos investovala i do automatické linky na stáčení dvoulitrových plechovek, pětilitrových soudků, skleněných džbánů a patentních lahví. "Jde o náklad v řádu několika milionů korun," dodal Spálovský.

Pivovar Svijany je největším pivovarem v Libereckém kraji a patří do desítky největších pivovarů v zemi. Zaměstnává 150 lidí a přes výrazné zvýšení výroby si uchoval tradiční způsob vaření piva. Ještě v roce 1997 mu přitom hrozilo uzavření, když podnik převzaly Pražské pivovary. Před likvidací ho tehdy zachránila skupina lidí kolem sládka Františka Horáka, který pak dlouhá léta podnik také vedl. V roce 2015 už podle informací z obchodního rejstříku tržby společnosti překročily 1,1 miliardy korun, loňská čísla zatím k dispozici nejsou.

Slavnosti břeclavského piva: řízné speciály, rock i Schmitzer bavící davy

Publikováno:před měsícemZdroj:Břeclavský deníkAutor:Michal HrabalBřeclav

Kanec je výborný, hlásí Břeclavan Oldřich Janza. Pokyvuje do rytmu hlavou a s kelímkem v ruce si užívá atmosféru Slavností břeclavského piva. V sobotu se přichází pobavit a poslechnout si kapely do areálu zámku. Návštěvníci mají na výběr z několika druhů piv, nejen z břeclavského zámeckého pivovaru, ale i speciály od regionálních minipivovarů.

Dav baví z pódia třeba Jiří Schmitzer nebo kapela Wohnout. Někteří posluchači se zpěvem přidávají k muzikantům, jiní se na svém kousku místa dávají do tance. „Je tu super atmosféra, Wohnouty jsem dnes viděla poprvé na vlastní oči,“ nelituje svého rozhodnutí přijet do Břeclavi například Jana Lipková z Dubňan.

Domácí Janza zase poukazuje na skupinu Circus Brothers, která vystupovala krátce předtím. „Byli fakt dobří,“ chválí.

Najít u břeclavského zámku někoho bez kelímku s pivem je náročný úkol. Právě Lipková je však výjimkou. „Břeclavské pivo jsem bohužel neochutnala,“ říká mladá žena. Cestu zpátky domů do Dubňan totiž ztráví za volantem.

Pivofest začal a zvolna se rozjíždí. Na podiu se střídají kapely a pivaři mají skutečné žně

Publikováno:před měsícemZdroj:Trutnovinky.czAutor:Hynek Šnajdar

I když je dnes počasí poněkud vrtkavé a občas sprchne, milovníky pěnivého moku to neodradilo a pomalu začínají zaplňovat Krakonošovo náměstí, kde se právě koná oblíbený, již čtrnáctý ročníku Pivofestu. „Hlavně, aby se počasí umoudřilo a bylo to v pohodě,“ přeje si s pohledem obráceným k obloze hlavní organizátor Daniel Šafr.

Pivofest je o pivu a proto kolem kašny, z níž na slavnosti dohlíží vládce hor Krakonoš, rozbalilo své stánky a pípy roztáčí šestnáct pivovarů. Kdo má pivo rád, určitě postupně vyzkouší produkty z pivovarů Krakonoš, Trautenberk, Novopacké pivo, Svijany, Raven, Velkopopovický Kozel, Krkonošský Medvěd, Sedlčanský Krčín, Lobkowicz, Černá Hora, Tambor, Klášter, Lounský žejdlík, Radegast, Létající chroust a ochutnat lze i pivo hořického pivovaru Jung Berg.

„Začal jsem, to se ví, domácím Krakonošem, protože jsem trutnovský patriot. Ale samozřejmě si rád dám i jiná piva. Jak se říká, vyzkoušet se má všechno. Budu to brát od Krkonoš až po Moravu a nakonec se vrátím k tomu našemu pivínku Krakonoš,“ směje se Martin Kejzlar z Trutnova. Jeho přítelkyně souhlasně pokyvuje hlavou a popíjí polotmavého Krkonošského Medvěda z Vrchlabí.

Aby se jenom nepilo, na jevišti se začaly střídat kapely. Diváky už potěšilo seskupení Bohadlo Band, které vystřídala domácí formace EEF (na snímku). V 16 hodin nastoupí Heebie Jeebies, po nich v 17.30 šoumen Ivan Mládek a jeho Banjo Band. Hudební zajímavostí Pivofestu bude od 19 hodin vystoupení tělesa Police Symphony Orchestra, v jehož podání mimo jiné zazní i znělka večerníčkových Krkonošských pohádek. Hvězdou však bude od 20.30 košická kapela No Name a hudební část Pivofestu uzavře populární Komunál.

Takže neseďte doma a přijďte na Krakonošovo náměstí. Čeká vás hudba, dobré pivko i třeba fotbálek před Haasovým palácem. „Myslím si, že je to bohulibá akce. Jsem pivař, tak to vždy ocením a moc se na akci těším. Sejdeme se tady s partou, popijeme, pokecáme když si ještě poslechneme kvalitní muziku, tak fakt není co řešit,“ prohlásil Jarda z Trutnova, zaklonil se a pustil do útrob zlatavého Tambora z nedalekého Dvora Králové.

Genderová neziskovka se pustila do pivovarníka Bernarda. Jde o jeho lechtivé reklamy

Publikováno:před měsícemZdroj:ParlamentníListy.czAutor:David HoraBernard

Do reklamy pivovaru Bernard se opřela Stínová rada pro reklamu. Na protest napsala dokonce otevřený dopis majiteli pivovaru. Na toho se, jak její zástupci píší, obracejí v souvislosti s reklamní kampaní s názvem „Rotující pípa“. Upozorňují především na reklamu s označením „feminist edition“. Na ní je sklenice piva, o kterou je opřeno ženské tělo s obličejem právě ředitele pivovaru. „Udělal jste si legraci, ale zároveň jste ponížil ženy. Přes zřejmě dobrý úmysl zůstává nová verze kampaně sexistická a uráží řadu lidí,“ píše se v dopise. Autoři dopisu vysvětlují také, jaké další reklamy pivovaru se jim nelíbily a proč.

„Bojujeme proti sexismu a genderově nekorektní reklamě,“ uvádí na svých stránkách Stínová rada pro reklamu. Jak sami sdělují, jedná se o skupinu aktivních občanů a občanek, kterým vadí sexistická reklama a nechtějí ji ve veřejném prostoru. „Sexismus je stejně jako například rasismus pouze dalším druhem diskriminace ve společnosti!“ píše se na stránkách Stínové rady pro reklamu.

Stínové reklamě se tentokrát stala trnem v oku právě reklamní kampaň pivovaru Bernard „Rotující pípa“, která, jak se v otevřeném dopise píše, využívá motiv tzv. pin-up girls. „Tyto reklamy navazují na Vaši online kampaň z předešlých let, vůči kterým se zvedla vlna kritiky ze strany široké veřejnosti z důvodu jejich sexistického (a v některých případech i rasistického) obsahu,“ uvádějí dále autoři dopisu a vysvětlují, co se jim už na těchto reklamách zdálo špatné.

Coby sexualizované zobrazení žen na těchto reklamách uvádějí jako příklad krátké šaty, výrazné líčení nebo třeba jejich výrazy ve tváři. Upozorňují také na to, že zobrazení žen nesouviselo s nabízeným produktem, neboť ženy v těchto reklamách pivo nepijí, ale slouží pouze k jeho „zkrášlení“.

„Setkali jsme se i s polotmavou i černou dvanáctkou a černou lavinou, které jsou ilustrovány ženami s tmavou barvou pleti. Těmito reklamami jste se zapsal po bok například reklamy s „černou sedmnáctkou za super cenu“ prodávající televizi a dalších rasistických reklam na scéně,“ upozorňuje Stínová rada pro reklamu a dodává, že sexismus a rasismus v reklamě jsou nejen v rozporu se zákony České republiky, ale hlavně jsou neetické a v rozporu s hodnotami vzájemného respektu a tolerance.

Stínové radě pro reklamu se nezamlouvají právě ani nové reklamy s označením „feminist edition“. Zástupci rady sice oceňují, že majitel pivovaru Bernard podle nich zareagoval na veřejnou kritiku a billboardy změnil. Způsob, který si vybral, se ovšem pisatelům dopisu příliš nelíbí. „Oceňujeme, že jste přistoupil na to, aby Váš obličej byl zobrazen na billboardech. Ovšem tím, že hlava žen byla vyměněna za Vaši, došlo naopak k tomu, že ženské tělo se stalo ještě více anonymním objektem. Udělal jste si legraci ze sebe, ale zároveň jste ponížil ženy,“ míní pisatelé dopisu s tím, že přes zřejmě dobrý úmysl zůstává nová verze kampaně podle nich sexistická a uráží prý řadu lidí. „Navíc tím, že jste na billboard přidal slovní spojení ‚feminist edition‘, využil jste stereotypní nahlížení na feminismus jako na směr myšlení, který je přehnaně upjatý,“ vyčítají majiteli pivovaru autoři dopisu.

Zástupci Stínové rady pro reklamu na závěr navrhli majiteli pivovaru řešení. „Navrhujeme, aby prvním vstřícným krokem bylo stažení problematických billboardů a případně nahrazení verzí, která bude v souladu s lidskou slušností, morálkou a etikou a nebude snižovat postavení žen a menšin v naší společnosti,“ píše se v otevřeném dopise. Pod tím je kromě zatím několik desítek jmen podepsán například Sexistický kix nebo ASPEKT.

Stínová rada pro reklamu má na svých stránkách příklady i dalších reklam, které označují za sexistické a genderově nekorektní. Například reklama na montáž sádrokartonu, kde je fotka ženy v prádle s nápisem „i mně to hezky udělal“ používá podle Stínové rady pro reklamu jazykový sexismus. Poukazují i na využívání kusů těl. Jako příklad je tady billboard TOP 09 Havířov, kdy má žena na pravé straně hýždě nápis „TOP 09 vždy na pravém místě“.

Současné kauzy nás poškozují, zní z pivovaru Gambrinus

Publikováno:před měsícemZdroj:Regiony24.czAutor:Jitka NěmečkováGambrinus

Pivovar Gambrinus oznámil razantní krok ohledně svého dalšího účinkování v českém fotbale. Z pozice hlavního partnera, který podporuje fotbal na všech jeho úrovních rekordních devatenáct let, se rozhodl neuplatnit opci na pokračování sponzorství nejvyšší soutěže a reprezentace.

Gambrinus je neodmyslitelným partnerem českého fotbalu již téměř dvě desítky let. Zatímco se v průběhu času sponzoři měnili, přicházeli a odcházeli, pivovar vytrval ve sponzorství po celou tu dobu. Během těchto let podpořil fotbal nemalými prostředky, a to v časech dobrých a pro český fotbal úspěšných, tak i horších. Podle pivovaru však gradace posledních kauz, a hlavně jejich řešení v nedohlednu, přiměly i tak stabilního partnera, jakým Gambrinus vždy byl, k přehodnocení dosavadního postoje.

„Kauzy kolem vrcholového fotbalu a dlouhodobá neochota vedení FAČR udělat zásadní kroky pro zlepšení jeho jména poškozují i nás,“ vysvětluje důvody neuplatnění opce Marek Dvořák, marketingový manažer pivovaru Gambrinus a dodává: „Jsme si jistí, že nás fanoušci podpoří, i nadále budeme sponzorovat fotbal na nižších úrovních, kde cítíme skutečnou radost ze hry a férovost.“ Gambrinus již před lety založil program Kopeme za fotbal, ve kterém je zapojeno několik stovek amatérských fotbalových klubů. Tento program bude do budoucna pro pivovar hlavním spojením s fotbalem.

Současná sponzorská smlouva je sice platná do konce následující sezony, nicméně o konkrétní podobě vzájemné spolupráce na toto zbývající období chce pivovar Gambrinus intenzivně jednat. Neuplatnění opce se týká ročníku 2018/2019.

Další rána pro fotbal? Gambrinus končí se sponzorstvím reprezentace i ligy

Publikováno:před měsícemZdroj:Deník.czAutor:ČTKGambrinus

Pivovar Gambrinus se rozhodl ukončit sponzorství reprezentace a první ligy v důsledku současné krize ve vedení Fotbalové asociace ČR a kauz týkajících se vrcholového fotbalu. Oznámil, že neprodlouží stávající smlouvu, která vyprší v roce 2018.

Gambrinus sponzoruje český fotbal devatenáct let. Patří mezi šest oficiálních partnerů reprezentace a je hlavní partner první ligy. Odhaduje se, že nyní přispívá do českého fotbalu částkou okolo 20 až 25 milionů korun ročně. "Současná sponzorská smlouva je sice platná do konce následující sezony, nicméně o konkrétní podobě vzájemné spolupráce na toto zbývající období chceme intenzivně jednat," uvedl manažer pivovaru Marek Dvořák.

Krok, ke kterému se vedení Gambrinusu rozhodlo, není úplným překvapením, protože společnost už před týdnem bezprostředně po valné hromadě uvedla, že vnímá situaci jako kritickou a bude zvažovat další postup.

Fotbalová asociace i Ligová fotbalová asociace o tomto kroku tedy již dopředu věděly: "Pro fotbal jako celek to není neočekávaný krok. Spolupráce se společností Gambrinus byla dlouhodobá a je těžké si po 19 letech představit fotbal bez její účasti," uvedly ve společném prohlášení Ligová fotbalová asociace, Fotbalová asociace ČR a její marketingová společnost STES.

"I proto budeme dále pokračovat v jednáních a pevně doufáme, že dokážeme se společností Gambrinus najít shodu v některých jiných patrech fotbalu. V tuto chvíli řešíme, jakou formu spolupráce nastavit od sezony 2018/19 především v projektech směřujících k výkonnostnímu fotbalu," stojí v prohlášení.

Gambrinus však bude dál finančně podporovat amatérské soutěže, například programem Kopeme za fotbal, do kterého je zapojeno několik stovek klubů na nižší úrovni.

Vedení českého fotbalu prochází od počátku května krizí kvůli kauze se zmanipulovanými dotacemi. Bývalý předseda FAČR Miroslav Pelta je obviněný z údajné manipulace s dotacemi ministerstva školství a obvinění čelí i asociace jako právní subjekt. Na valné hromadě 2. června měl však být zvolen nový šéf českého fotbalu. Nestalo se tak a Pelta následně na svou funkci rezignoval.

Čínská společnost CEFC zatím partnerem reprezentace zůstala. Firma vlastnící Slavii prostřednictvím svého zástupce Jaroslava Tvrdíka před valnou hromadou hrozila, že ukončí spolupráci s FAČR, pokud nový výkonný výbor bude pod nadvládou Romana Berbra. To však zablokovala moravská komora, což Tvrdík označil za důvod, proč CEFC u fotbalu zatím zůstane. V uplynulé sezoně nesla první liga název ePojisteni.cz. Firma ale od sponzorství ustoupila již v lednu, takže ukončení spolupráce nesouvisí s nynější krizí.

Velké pivovary začínají přemýšlet o stavbě minipivovarů

Publikováno:před měsícemZdroj:Svět potravinAutor:ČTK

Velké pivovary se zajímají o trh minipivovarů, přemýšlí i o stavbě vlastních. Malých stále přibývá zhruba 50 ročně, nyní je jich kolem 360, řekl dnes novinářům prezident Českomoravského svazu minipivovarů Jan Šuráň. Podle něj jde ve světě o běžnou věc, například v USA. Konkrétní stavbu, případně akvizici minipivovaru ze strany velkých koncernů, však neuvedl. Některé pivovary zájem o minipivovary připouští.

Podle Šuráně díky konkurenci ze strany minipivovarů velcí výrobci stále posílají na trh více a více speciálních piv, nebo třeba nepasterovaná, či nefiltrovaná piva nebo mok s čerstvým chmelem. "Já tomuto oboru předpovídám dalších deset let růstu a uvidíme, kdy přijde doba, kdy velké koncerny vytvoří řetězce minipivovarů," dodal. Podle něj velcí výrobci loni ve Spojených státech koupili 60 minipivovarů.

Svým způsobem jde tak dle něj o paradoxní situaci. "Člověk, který to prodal, si okamžitě založí nový. Takže si vychovávají a platí zase novou konkurenci. Nevím, jestli to takhle nějak daleko dospěje i u nás, ale už jsou i první úvahy, že se tím začínají zabývat," uvedl Šuráň.

"Naší vášní je kvalita piva. Obdivujeme ty malé pivovary, které dokážou přinášet jedinečnou chuť a kvalitu, a vnímáme je jako důležitou a cennou součást trhu pomáhající zachovat českou pivní kulturu. Uvažujeme o různých možnostech využití flexibility malých pivovarů," řekl ČTK ředitel marketingu a strategie Plzeňského Prazdroje Grant McKenzie.

Podle pivovaru Heineken jde sice o zajímavý trend, ale v současném byznys modelu společnosti není aplikovatelný. "Jako velký pivovar nemůžeme hrát klíčovou roli v craftovém segmentu, proto přemýšlíme o jiných cestách, jak využít rostoucí obliby minipivovarů mezi spotřebiteli," sdělila ČTK mluvčí společnosti Jana Pikardová. Příkladem podle ní je příkladem nákup kalifornské Lagunitas Brewing Company, který stále funguje i pod vlastnictvím Heinekenu samostatně.

Mluvčí pivovaru Staropramen Pavel Barvík ČTK sdělil, že mít piva z menších pivovarů je zajímavé kvůli pestrosti nabídky. Pivovary se ale na nákupy nechystají. "My k tomuto využíváme kapacitu našeho pivovaru Ostravar, který nám umožňuje vařit menší várky netradičních piv. Nemusíme tak situaci řešit akvizicí menšího pivovaru," uzavřel Barvík.

Minipivovary v Česku také zanikají, podle svazu jde přibližně o jeden na třicet nově vzniklých. Další možností je, že vyrobí více než 10.000 hektrolitrů piva ročně a dostane se tak mimo kategorii minipivovarů. Výrobní cena piva se podle Šuráně pohybuje okolo 8,5 až 9,5 koruny za půllitr.

Od pátku 16. června se během dvoudenního festivalu představí 70 minipivovarů v Královských zahradách Pražského hradu. Šestý ročník akce pořádá svaz, loňský ročník navštívilo 2600 hostů, vytočilo se 130 sudů piva.

Výstav českých pivovarů se loni zvýšil o 1,9 procenta na rekordních 20,5 milionu hektolitrů piva a nealka. Domácí spotřeba zůstala 143 litrů piva na hlavu. Výroba piva z minipivovarů tak tvoří stále pouze zlomek české produkce.

„Hodně degustuju, potřebuju si nachutnat různé styly,“ říká domovarník

Publikováno:před měsícemZdroj:Rozhlas.czAutor:Michal "Rachad" Hromas

Češi pijí skoro nejvíc piva na světe. I když se naše obliba omezuje především na klasický ležák, čím dál víc se dnes setkáváme s pivními speciály z malých rodinných pivovarů, lidé taky vaří pivo doma. Amatérští pivovarníci si říkají domovarníci. Už si založili vlastní cech, vydali knihu a pořádají soutěže a festivaly, kde svoje výtvory porovnávají. Honza svoji strojovnu v garáži pojmenoval Pivovar K lesu. Michal Hromas s ním probral nejen slady, kvasy a chmely, ale i radlery a v sousedních zemích populární piva s ovocnou šťávou. Rozhovor si poslechněte tady!

Honza z Babic začal vařit pivo doma v garáži rodinného domku před třemi lety. Začal s kupovaným setem, tzv. beer kitem. Když zjistil, že doma připravené pivo trumfne i průměrné pivo ze supermarketu, vaření docela propadl. Začal pracovat systematicky, postupně nakupoval slady, stahoval receptury ze stránek zavedených pivovarů a připravoval vlastní pivní speciály. Postupně se v malé garáži rodinného domku začala rozšiřovat domovarnická výbava o chladničky, malou varnu a linku na mytí lahví.

Během tří let to nebyla velká investice, ale i přesto dokáže Honza uvařit solidní množství piva v rozličných druzích. Díky tomu, že rodinu pravidelně vyváží na dovolenou a domovarnictví nepatří mezi záliby, které by blízké okolí výrazně obtěžovaly, rodina jeho koníčka toleruje. Podle Honzových dětí je vlastně fajn, že je od táty na chvíli pokoj.

„Hlavně si kup zavařovací hrnec!“
O pivu mluvil Honza více jak hodinu téměř bez nadechnutí. O rozličných sladech, svrchním i spodním kvašení, o koření, bylinkách. „Pšeničné pivo (weizenbier) může být zakalený, typicky voní po hřebíčku a po banánu. U ležáku by to bylo považováno za vadu,“ vysvětluje. Vařil pivo ze smrku, bezinek nebo šípku, používá meduňku, mátu nebo skořici. Kromě chmelu už použil pro přípravu piva i pelyněk s medem, podle historického receptu.

I když se mu nedá upřít kreativita, pracuje stále systematicky, s respektem k pivnímu stylu podle způsobu kvašení, barvy, chuti, vůně a obsahu alkoholu. Při exkurzích pořádaných cechem domovarníků se seznamuje s rozdíly mezi kvasy, slady, sleduje rozdíly v kvalitě vody i to, jaký vliv může mít i minimální rozdíl v teplotě na výslednou kvalitu piva. Když dva domovarníci dostanou stejný recept, mohou se podle Honzy výsledky výrazně lišit.

„Ve vaření ležáku jsme asi nejlepší na světě“
Podle našeho domovarníka máme největší spotřebu piva a nejlevnější pivo na světě. S takovou zkušeností se můžeme považovat za experty na pivo, zejména pokud jde o chuť a kvalitu servisu. To se bohužel omezuje na tradiční ležák, pokud jde o jiné typy piva, tam už si Čech úplně nepochutná. I přesto, pokud jde o pivní speciály, Češi stále více experimentují a o jiných typech piva se zvedá povědomí. V přípravě ležáku podle Honzy patříme ke světové špičce. I díky unikátnímu žateckému chmelu, tzv. poloranému červeňáku.

„Domovarník není pod tržním tlakem a může si dovolit větší kreativitu“
Honza má jasno. Jeho práce zajišťuje prostředky nejen pro kvalitní život celé jeho rodiny, ale také mu umožňuje věnovat se domovarnictví na úrovni, která mu vyhovuje. Vzhledem k tomu, že není vystaven ekonomickému tlaku, který by způsob a výsledky jeho práce nutně deformoval, může si dovolit pohrávat v menším množství s rozličnými typy piva. Prodávat by ho určitě nechtěl. Vaří si malé edice do lahví označených vlastní etiketou Pivovar K lesu. Jeho výtvory tak mohou ochutnávat jeho blízcí, rodina a přátelé.

Pět let festivalu Pivo na Náplavce

Publikováno:před měsícemZdroj:Pivo na NáplavceAutor:Marek Kamlar

Na 200 speciálů od 50 malých českých pivovarů a minipivovarů, k tomu festivalové pivo, komentované prohlídky jediného lodního pivovaru u nás, pestrá nabídka tuzemské i zahraniční kuchyně a v neposlední řadě i hudba v podání progresivních a zajímavých živých hudebních formací. Nejen to čeká návštěvníky 5. ročníku festivalu Pivo na Náplavce, který se uskuteční v pátek 16. 6. od 14 do 22:00 a v sobotu 17. 6. 2017 od 10 do 22:00 na náplavce Rašínova nábřeží v Praze.

Na své si zde přijdou jak milovníci tzv. českého ležáku, tak i nadšenci do svrchně kvašených piv typu ale, stout, pšeničné a mnohých dalších. Zatímco některá piva zaujmou už pouhým názvem (Alík, Letní bikiny, Magor, Mušák, Nachmelená opice, Plešoun, Prewit, příp. Trumpova vlna), jiná spíše složením / způsobem výroby (pivo se sépiovým inkoustem, pivo uleželé na sušeném ovoci macerovaném v karibském rumu Abuelo či pšeničný speciál s ibiškovým květem a citronovou trávou) nebo zajímavým příběhem (např. Liberbeer, pivo teprve předloni založené Svobodné republiky Liberland). Pánové možná nepohrdnou pivem s příchutí chilli nebo uzeného masa, dámy pro změnu třeba pivy s příchutí borůvek, grepu, švestek či vanilky. Pamatováno bude i na „bezlepkáře“, pro které bude připraveno lahvové pivo Celia ve světlé a tmavé variantě, nebude však chybět ani lahvové nealkoholické pivo Střízlík a velmi pestrý sortiment limonád, vyrobených přímo v zúčastněných pivovarech – od klasické citronády s malinovkou přes bezovou, černorybízovou, jahodovou, levandulovou, višňovou a zázvorovou až po nevšední sladovou.
Jako každý rok bude na náplavce k ochutnání i limitovaná edice festivalového piva, tentokrát označeného jako Vltavské ouško. V objemu 500 litrů bylo vyrobeno v Rodinném pivovaru Krušnohor v Kraslicích na Sokolovsku a jedná se o výrazně hořkou desítku, s nižším stupněm prokvašení a chmelenou tzv. za studena.

Po každé degustaci dříve či později přijde chuť na něco k snědku. Pro tento případ bude připraveno nepřeberné množství lahůdek – klasický chléb se sádlem a škvarky, utopenci, nakládaný hermelín, vareniky, pelmeně, guláš z chobotnice, belgické hranolky, čerstvě pražené mandle, jarní závitky, plněné knedlíčky, vepřové a kuřecí špízy, grilované krevety, slané a sladké pohankové palačinky, pizza z pece, škvarkové tyčinky, pagáčky nebo cibulové kroužky.

K dokonalému zážitku z jídla a pití pochopitelně patří i kvalitní hudba. V pátek pro vás tedy vystoupí Rudovous (rock'n'schrammel shrapnel chanson), Vasilův Rubáš (folk-punk) a Afterglow (hard rock), v sobotu se pro změnu můžete těšit na Circus Brothers (dance music-klezmer), Nirvana tribute – in the name of Cobain (grunge) a Švihadlo (reggae-dub). V mezičasech se pak budete moci kochat uměním DJ Kida Dynamita.

Součástí sobotního programu bude od 8 do 14:00 i tradiční farmářský trh a od 10 do 14:00 bleší trh pivních suvenýrů. Po oba dny také budete moci zavítat na unikátní pivovar na lodi, která kvůli festivalu připluje ze svého stávajícího kotviště právě k Rašínovu nábřeží. Výrobní zařízení tohoto pivovaru je umístěno do dvou podlaží a návštěvníkům je dobře na očích. Komu by to však nestačilo, bude se moci přihlásit i na prohlídku s výkladem. V pátek se uskuteční v 16 a 18:00, v sobotu v 11:30, 13:30, 15:30 a 18:30, přičemž kapacita bude omezena na skupiny o 10 lidech a poplatek bude činit 50 Kč/os.
Vstup na festival i doprovodný kulturní program bude zdarma, podmínkou degustace piv však bude koupě skleněného džbánku, jehož užívání si klade za cíl nejen zvýšení kultury degustace, ale také snížení objemu vyprodukovaného odpadu. Týž džbánek bude možné používat po oba dny konání festivalu a senioři a členové Klubu přátel farmářského tržiště ho budou moci získat s 30% slevou.

Festival se koná pod záštitou ministra zemědělství Mariana Jurečky a místostarosty MČ Praha 2 Jana Korsesky.

Boom minipivovarů stále trvá

Publikováno:před měsícemZdroj:ČMSMPAutor:Karolína Zikmundová

Na dnešní tiskové konferenci Českomoravského svazu minipivovarů uvedl jeho prezident Jan Šuráň, že boom minipivovarů pokračuje. V současné chvíli je jich v České republice kolem 360, rostou tempem 10 % ročně a tvoří 1,5 % z celkové produkce piva. Co nejvíce minipivovarů představí svaz v pátek 16. června a v sobotu 17. června na Festivalu minipivovarů na Pražském hradě.
Festival je v České republice výjimečnou akcí, jedná se o degustační festival, kde nejde o to prodat a vypít co nejvíce piva. Představí se na něm 66 českých minipivovarů, od Chebu až po Ostravu a také 4 zahraniční. Ty budou v letos z Maďarska. Jelikož je pro Maďarsko účast na festivalu velmi prestižní záležitostí, bude se jeho zahájení účastnit také maďarský velvyslanec.
Kvůli bezpečnostní situaci ve světě, která je velmi komplikovaná, musí svaz zajistit ochranu, která bude 4x dražší než v minulých letech, jelikož musí zamezit vstupu do prostor Královské zahrady Pražského hradu, kde se festival koná. Ta bude také po dobu konání festivalu vyjmuta z prostor Hradu.

Minipivovary, které se akce zúčastní, jsou členové Českomoravského svazu minipivovarů a jsou velmi pečlivě vybírány. Představí se jak dlouholetí členové svazu, tak členové noví. Hlavním partnerem festivalu jsou Pacovské strojírny, a.s., které jsou významným dodavatelem minipivovarů v České republice, ale i po celém světě. „Pacovské strojírny podporují aktivně fungování festivalu i svazu, jelikož se jedná o nejlegitimnějšího zástupce minipivovarů v České republice,“ uvedl Martin Hájek člen představenstva Pacovských strojíren, který je zároveň od jara novým víceprezidentem Českomoravského svazu minipivovarů.
„Českomoravský svaz minipivovarů funguje šest let a letos se také koná šestý ročník festivalu. Od začátku fungování svazu jsme nevzali ani korunu z dotací či podpor. Naše filozofie je od začátku taková, že jsme chtěli prokázat životaschopnost svazu a teprve poté můžeme požadovat nějaké peníze na činnost. Festival minipivovarů na Pražském hradě je nekomerční záležitostí a v podstatě všechny jeho ročníky byly ztrátové, což dokazuje, že ekonomický výsledek není účelem. Tím je prezentace minipivovarů,“ říká Jan Šuráň, prezident Českomoravského svazu minipivovarů.

Vstupenky na akci můžete pořídit v předprodeji, jsou dostupné online na www.minipivo.cz. Počet návštěvníků je limitován místem a bezpečností Pražského hradu, takže vstupenek je připraveno na každý den 1250, z nichž 500 se bude prodávat přímo na místě. Cena zahrnuje katalog pivovarů, degustační sklenici a neomezenou degustaci. K degustaci bude připraveno 140 druhů piva 33 různých stylů z celé republiky. Celkově se zdarma vyčepuje přes 7 000 litrů piva, což představuje na 93 000 degustačních porcí po 0,75 dl. Na návštěvníka tak připadne 37 degustačních dávek. Festival proběhne v prostorách Královské zahrady Pražského hradu, na Střelecké cestě pod Královským letohrádkem, v pátek 16. června od 14 - 20 hodin a v sobotu 17. června od 12 - 20 hodin.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.26.07.2017 15:535.251/5.251