Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

zprávy ze všech pivovarů

Pivo Zubr se představuje v novém a moderním kabátě

Publikováno:před rokemZdroj:Naše vodaZubr

Pivovar Zubr začal stáčet pivo do nových vratných lahví, které se v distribuci objeví v průběhu měsíce května. Informoval o tom dnes Jan Vávra z agentury ARISTON PR.

Moderní vzhled lahví, které vynikají především ergonomickým tvarem, je dílem designového studia Fiala & Šebek. Kromě samotných lahví modernizací prošly také etikety, šátečky, pivní korunky a přepravky. Atraktivní design lahví, který zaujme zejména embosovaným logem, zvýrazňuje kvalitu produktů pivovaru a osobitost značky Zubr. „Nejde ale jen o samotný vzhled, který napomáhá jasné identifikaci značky. Chtěli jsme, aby nové lahve s sebou nesly benefity i pro koncové spotřebitele. A to se díky novému tvaru podařilo. Ti, kteří upřednostňují pití přímo z lahve, totiž jistě přivítají, že se díky novému ergonomickému tvaru lahev lépe drží, potěší je i fakt, že lahve jsou lehčí. Věřím, že nové lahve příznivci našeho piva ocení,“ říká Tomáš Pluháček, ředitel pivovaru Zubr.

Díky nižší hmotnosti samotných lahví i přepravky je plná přepravka téměř o kilogram lehčí než ty stávající, což ulehčuje manipulaci i snižuje zátěž při přepravě. Při návrhu nových lahví byla brána v potaz nejen jejich funkčnost ale i vliv na kvalitu piva. Specifický tvar hradla, které je nyní delší, přispívá k minimalizaci přístupu vzduchu do piva při plnění lahví, což napomáhá ke zvyšování kvality lahvového piva.

Výměna lahví a přepravek proběhla jednorázově a pivovar Zubr od začátku května stáčí již jen do nových lahví. Původní lahve a přepravky budou nadále vykupovány v souladu se zákonem, a to po dobu minimálně jednoho roku od jejich stažení z oběhu.

Pivovar ZUBR, a.s., tradiční český výrobce působící především na Moravě, je společně s pivovary Holba a Litovel součástí holdingu PMS. Pivovar je držitelem ocenění Klasa A a Regionální potravina a známky CHZO „České pivo“. Nejprodávanějším pivem z produkce je 11° ležák Zubr Grand. Pivovar získal absolutní vítězství v degustační soutěži Zlatý pohár PIVEX 2016 (Zubr Premium); 1. místo v kategorii ležáků (Zubr Premium), 1. a 2. místo v kategorii výčepních piv (Zubr Gold; Zubr Classic) a 3. místo v kategorii tmavých piv (Zubr Classic tmavý). V soutěži České pivo 2015 zvítězil v kategorii světlé ležáky (Zubr Premium) a druhá místa ve svých kategoriích získala piva Zubr Grand, Zubr Classic a Zubr Classic tmavý.

Pivo Zubr v novém a moderním kabátě

Publikováno:před rokemZdroj:Olomoucké novinkyZubr

Pivovar Zubr začal stáčet pivo do nových vratných lahví, které se v distribuci objeví v průběhu měsíce května. Moderní vzhled lahví, které vynikají především ergonomickým tvarem, je dílem designového studia Fiala&Šebek.

Kromě samotných lahví modernizací prošly také etikety, šátečky, pivní korunky a přepravky. Atraktivní design lahví, který zaujme zejména embosovaným logem, zvýrazňuje kvalitu produktů pivovaru a osobitost značky Zubr.

„Nejde ale jen o samotný vzhled, který napomáhá jasné identifikaci značky. Chtěli jsme, aby nové lahve s sebou nesly benefity i pro koncové spotřebitele. A to se díky novému tvaru podařilo.Ti, kteří upřednostňují pití přímo z lahve, totiž jistě přivítají, že se díky novému ergonomickému tvaru lahev lépe drží, potěší je i fakt, že lahve jsou lehčí. Věřím, že nové lahve příznivci našeho piva ocení,“ říká Tomáš Pluháček, ředitel pivovaru Zubr.

Díky nižší hmotnosti samotných lahví i přepravky, je plná přepravka téměř o kilogram lehčí než ty stávající, což ulehčuje manipulaci i snižuje zátěž při přepravě.Při návrhu nových lahví byla brána v potaz nejen jejich funkčnost alei vliv na kvalitu piva. Specifický tvar hradla, které je nyní delší, přispívá k minimalizaci přístupu vzduchu do piva při plnění lahví, což napomáhá ke zvyšování kvality lahvového piva.

Výměna lahví a přepravek proběhla jednorázově a pivovar Zubr od začátku května stáčí již jen do nových lahví. Původní lahve a přepravky budou nadále vykupovány v souladu se zákonem, a to po dobu minimálně jednoho roku od jejich stažení z oběhu.

Pivovar ZUBR, a.s., tradiční český výrobce působící především na Moravě, je společně s pivovary Holba a Litovel součástí holdingu PMS. Pivovar je držitelem ocenění Klasa A a Regionální potravina a známky CHZO "České pivo". Nejprodávanějším pivem z produkce je 11° ležák Zubr Grand. Pivovar získal absolutní vítězství v degustační soutěži Zlatý pohár PIVEX 2016 (Zubr Premium); 1. místo v kategorii ležáků (Zubr Premium), 1. a 2. místo v kategorii výčepních piv (Zubr Gold; Zubr Classic) a 3. místo v kategorii tmavých piv (Zubr Classic tmavý). V soutěži České pivo 2015 zvítězil v kategorii světlé ležáky (Zubr Premium) a druhá místa ve svých kategoriích získala piva Zubr Grand, Zubr Classic a Zubr Classic tmavý.

Pivo může zeštíhlovat. Museli byste ho však vypít stovky litrů denně

Publikováno:před rokemZdroj:Xman.czAutor:Tomáš Bratříček

Nese název xanthohumol, je obsažen v pivu a prospívá shazování tělesné hmotnosti. Potud je aktuální studie dobrou zprávou pro milovníky zlatého nápoje. Radost jim však zkazí nejen vlastní zkušenost, že pivo štíhlé linii neprospívá, ale též dovětek vědců. Pro účinné množství xanthohumolu by museli vypít stovky litrů piva denně.

Ve svém pokusu totiž vědci z oregonské univerzity látkou nešetřili. Objekty jejich pokusu se stalo osmačtyřicet myší, které vědci vystavili jídelníčku s vysokým obsahem tuků. Hlodavce přitom rozdělili do tří skupin. Jedné dopřávali xanthohumol v dávce 60 miligramů na kilogram tělesné hmotnosti, druhou zásobovali 30 miligramy látky na kilogram tělesné hmotnosti, třetí tým hlodavců nedostával ani miligram.

Ojedinělá látka, jenže v ojedinělém množství
Zdravotními testy však prošli po dvanáctitýdenním pokusu zvířecí účastníci pokusu ze všech tří skupin. V nejlepší kondici přitom byli hlodavci, jimž vědci naordinovali nejvyšší dávky látky. Měli o 80 procent špatného cholesterolu méně než skupina, která byla xanthohumolu ušetřena, hladinu inzulínu nižší o 42 procent a biomarker zánětu nižší o 78 procent.

A nejen to, ačkoli všechny myši dostávaly tutéž stravu bohatou na tuky, nejvyšší dávka látky zajistila, že její konzumenti vykázali o 22 procent nižší nárůst hmotnosti než ostatní.

Autoři výzkumu proto neskrývají nadšení. „S látkou s potenciálem mít vliv na tolik zdravotních problémů se setkáváme poprvé. Vykázala velmi dramatická zlepšení,“ složil za oregonské vědce hold flavonoidu, který se nachází pouze v chmelu, vědoucí studie Cristobal Miranda. Zároveň však bere důvod k radosti všem milovníkům piva – jejich hospodskému koníčku totiž oregonský výzkum neposkytuje pražádné ospravedlnění.

Myši totiž vědci vystavili velmi vysokým dávkám xanthohumolu, které si do organismu konzumenti piva nikdy nedopraví. Pro šedesát miligramů látky, které malí hlodavci dostávali, by totiž musel dospělý člověk zvládnout téměř 1 700 litrů piva denně.

Oregonská studie však položila základy pro další zkoumání, jak by se dal xanthohumol využít v koncentrované formě potravinového doplňku. Podle stanice Fox News by mohl být levným a účinným lékem na celou řadu zdravotních potíží, od srdečních chorob a cukrovky po obezitu.

Pivo proti Alzheimeru i mrtvici
Přiznejme však pro úplnost, že o kvalitách xanthohumolu se již vědělo, již loni totiž vydali čínští vědci studii, podle níž je látka schopná bojovat proti neurodegenerativním chorobám, jako je Alzheimerova či Parkinsonova nemoc.

I asijští odborníci si vzali na pomoc hlodavce, účinky látky zkoumali na buňkách krys. Odhalili přitom „předtím nerozpoznaný mechanismus“ spouštěný právě xanthohumolem. Látka totiž bojuje proti poškozením mozku. Laicky řečeno, udržuje v mozku „jiskry“, signály vysílané mozkovými buňkami mezi jednotlivými sekcemi cerebra.

Vědce však na pivu neláká pouze xanthohumol, ale celá řada dalších látek. A celá řada jiných pozitivních účinků zlatého nápoje na zdraví. Další argumenty ve prospěch zdravotních účinků pití piva se týkají jeho preventivních účinků s ohledem na nemoci tepen, srdce a mrtvice. Přinesla je aktuální studie neurologického institutu v italském Pozzilli, která zkoumala na 150 předchozích prací.

Svůj zdravotní pohled na pivo uzavřela s tím, že zdraví svědčí hned několik látek, které obsahuje. Jeho antioxidanty dokážou likvidovat v našem tělu škodlivé chemikálie, které způsobují mrtvici. Kromě nich obsahuje též cenné minerály jako fosfor, jód, magnezium a draslík. „Pivo dosvědčilo svou schopnost snižovat riziko kardiovaskulárních chorob,“ shrnuje výsledky své práce Simona Constanzo z institutu.

Zdraví však pití piva prospívá jen v uměřeném množství, vědci ho přísně odměřili na dvě malá piva denně pro muže a jedno pro ženy. A to navíc není jediná podmínka. Pivo je třeba konzumovat pravidelně a střídmě v rámci obecně zdravého jídelníčku, který zahrnuje též fyzickou aktivitu.

I tak však studie provokuje. Server independent.co.uk dal například zaznít protestnímu, skeptickému hlasu epidemioložky Annie Brittonové z University College London, která volá po opatrnosti s tím, že studie, z nichž italská práce vycházela, nejsou nedůvěryhodné. „Kardioprotektivní funkce připisované alkoholu mohou být přeceňovány,“ uvedla.

Pivo je Amerika. Budweiser mění na sezónu název kvůli volbám v USA

Publikováno:před rokemZdroj:iDNES.czAutor:ČTK

Nadnárodní pivovar Anheuser-Busch InBev ve Spojených státech na léto přejmenuje své pivo Budweiser a bude mu říkat America. Vlastenecký název se bude na lahvích a plechovkách skvět od 23. května do listopadových prezidentských voleb, ve kterých budou Američané rozhodovat o nástupci Baracka Obamy.

Prodej piva obvykle vrcholí v létě a pivovar doufá, že změněným názvem přiláká více amerických zákazníků.

Skupina AB-InBev vznikla v roce 2008, kdy belgický pivovar InBev převzal amerického konkurenta Anheuser-Busch. Právě ten je výrobcem piva Budweiser. Skupina AB-InBev má sídlo v Belgii a řízena je z Brazílie. To si nenechali ujít někteří uživatelé sociálních médií.

„Přejmenovat své pivo na America je od Budweiseru dost neomalené, vzhledem k tomu, že to je teď belgická firma,“ napsal na twitteru redaktor technologicky orientovaného webu Verge T. C. Sottek.

Zpravodajský server BBC zmiňuje také známkoprávní spor, který o značku Budweiser a její obměny vede Anheuser-Busch více než sto let s českým pivovarem Budějovický Budvar.

Sochy, vlajky, patriotismus
Pro Anheuser-Busch to není první taková kampaň. Piva Budweiser s obrázkem Sochy svobody nebo vlajkou Spojených států byla k vidění i během dřívějších letních kampaní. Ta nejnovější bude probíhat souběžně s přípravami na podzimní prezidentské volby, ale také s letními olympijskými a paralympijskými hrami v Brazílii.

Skupina AB-InBev vede o značku Budweiser dlouhodobě soudní spory s Budějovickým Budvarem. Díky registracím ochranných známek Budweiser nebo Budweiser Budvar, které patří Budějovickému Budvaru, nemůže AB-InBev svou klíčovou značku Budweiser používat v téměř 70 zemích. Například pro vývoz do Ameriky používá Budvar svou exportní značku Czechvar. AB-InBev naopak dováží do Evropské unie svůj „Bud“.

Americké pivo Budweiser změní v létě název, bude z něj vlastenecká America

Publikováno:před rokemZdroj:Aktuálně.czAutor:ČTK

Dočasná změna souvisí s prezidentskými volbami v USA. Pivovar doufá, že změněným názvem přiláká více amerických zákazníků.

Nadnárodní pivovar Anheuser-Busch InBev ve Spojených státech na léto přejmenuje své pivo Budweiser a bude mu říkat America. Vlastenecký název se bude na lahvích a plechovkách skvět od 23. května do listopadových prezidentských voleb, ve kterých budou Američané rozhodovat o nástupci Baracka Obamy. Prodej piva obvykle vrcholí v létě a pivovar doufá, že změněným názvem přiláká více amerických zákazníků.

Skupina AB-InBev vznikla v roce 2008, kdy belgický pivovar InBev převzal amerického konkurenta Anheuser-Busch. Právě ten je výrobcem piva Budweiser. Skupina AB-InBev má sídlo v Belgii a řízena je z Brazílie. To si nenechali ujít někteří uživatelé sociálních médií.

"Přejmenovat své pivo na America je od Budweiseru dost neomalené, vzhledem k tomu, že to je teď belgická firma," napsal na Twitteru redaktor technologicky orientovaného webu Verge T.C. Sottek. Zpravodajský server BBC zmiňuje také známkoprávní spor, který o značku Budweiser a její obměny vede Anheuser-Busch více než 100 let s českým pivovarem Budějovický Budvar.

Pro Anheuser-Busch to není první taková kampaň. Piva Budweiser s obrázkem sochy Svobody nebo vlajkou Spojených států byla k vidění i během dřívějších letních kampaní. Ta nejnovější bude probíhat souběžně s přípravami na podzimní prezidentské volby, ale také s letními olympijskými a paralympijskými hrami v Brazílii.

Skupina AB-InBev vede o značku Budweiser dlouhodobě soudní spory s Budějovickým Budvarem. Díky registracím ochranných známek Budweiser nebo Budweiser Budvar, které patří Budějovickému Budvaru, nemůže AB-InBev svou klíčovou značku Budweiser používat v téměř 70 zemích. Například pro vývoz do Ameriky používá Budvar svou exportní značku Czechvar. AB-InBev naopak dováží do Evropské unie svůj "Bud".

Americké pivo Budweiser se v USA na léto přejmenuje na America

Publikováno:před rokemZdroj:Deník.czAutor:ČTK

Nadnárodní pivovar Anheuser-Busch InBev ve Spojených státech na léto přejmenuje své pivo Budweiser a bude mu říkat America. Vlastenecký název se bude na lahvích a plechovkách skvět od 23. května do listopadových prezidentských voleb.

Prodej piva v USA obvykle vrcholí v létě a pivovar doufá, že změněným názvem přiláká více zákazníků.

Pivovar zkouší různé názvy
Pro Anheuser-Busch to není první taková kampaň. Piva Budweiser s obrázkem Sochy svobody nebo vlajkou Spojených států byla k vidění i během dřívějších letních kampaní. Ta nejnovější bude probíhat souběžně s přípravami na podzimní prezidentské volby, ale také s letními olympijskými a paralympijskými hrami v Brazílii.

Soudní spor s českým Budvarem
Skupina AB-InBev vznikla v roce 2008, kdy belgický pivovar InBev převzal amerického konkurenta Anheuser-Busch. Firma vede o značku Budweiser dlouhodobě soudní spory s Budějovickým Budvarem.

Díky registracím ochranných známek Budweiser nebo Budweiser Budvar, které patří Budějovickému Budvaru, nemůže AB-InBev svou klíčovou značku Budweiser používat v téměř 70 zemích.

Pro vývoz do Ameriky používá Budvar svou exportní značku Czechvar. AB-InBev naopak dováží do Evropské unie svůj "Bud".

Benešovský pivovar na cestách

Publikováno:před rokemZdroj:BenešovDnes.czAutor:Ladislav LojkaFerdinand

Koncem dubna odstartovala zpravodajská roadshow televize Prima a Pivovar Ferdinand je u toho. Aktuálně teď v sobotu 14. května najdete stánek Ferdinand v Žatci na Náměstí Svobody.

Prvním zahajovacím městem této putovní akce byl Liberec, celá roadshow skončí po dvou měsících na náměstí Republiky v Havířově. Pivovar Ferdinand využil nabídku, stát se partnerem projektu a zajišťuje ve všech navštívených městech tzv. pitný režim. Návštěvníky tak mimo hudebních vystoupení a doprovodného programu čeká na čepu benešovské pivo, konkrétně světlý ležák Max 11°, pivo oceněné Českou chuťovkou, Top Delikatesou nebo cenou získanou od Sdružení přátel piva a Ferdináda, malinová limonáda, kterou mají v oblibě především ty nejmenší. "Tento projekt se nám v loňském roce osvědčil, proto jste se rozhodli spolupráci obnovit. Je to jedinečná příležitost dát lidem ochutnat naše pivo daleko za hranicemi naší působnosti", uvedla Eva Hendrychová z obchodního oddělení pivovaru.

Pivovar Ferdinand k výrobě piva používá tradiční postupy vaření piva, tedy technologii spodního kvašení a dozrávání v ležáckých sklepích. Je jeden z mála posledních pivovarů u nás provozujících vlastní humnovou sladovnu. Právě slad, který je důležitou součástí při vaření piva, dostává pivovar do popředí mezi pivovarnickou obec. Ročně ho zde vyprodukují více jak 2000 tun. Pivovar je nejsilnější značkou v regionu Benešova, ale postupně se mu daří dostávat i za tyto hranice. Díky letošní spolupráci s FTV Prima se tak dostane i do Jihlavy (21. 5.), Olomouce (11. 6.) nebo Znojma (18. 6).

Pokud tedy ještě neznáte benešovské pivo, určitě sledujte facebookový profil pivovaru, kde se dozvíte aktuálně, co a kde se právě chystá.

Budweiser se v belgických rukou cítí cize. Přejmenuje pivo na America

Publikováno:před rokemZdroj:Reflex.czAutor:Martin Veleš

Pivovar Anheuser-Busch usoudil, že musí víc hrát na vlasteneckou notu. Snad i proto, že ho před pár lety ovládl belgický InBev a nyní se má ještě více globalizovat pohlcením dalšího gigantu – SABMiller. Proto se slavný budweiser začne prodávat pod názvem, který už nemůže být patriotičtější: America.

„Plechovky a láhve budou inspirovat pijáky, aby oslavovali hodnoty svobody a autentičnosti, jež Amerika a Budweiser sdílejí,“ uvádí společnost v prohlášení. „Budweiser vždy usiloval o to, ztělesňovat Ameriku v lahvi. Je nám ctí vzdát poctu této skvělé zemi, kde se naše pivo vášnivě vařilo posledních 140 let,“ rozplývá se viceprezident společnosti Ricardo Marques. Kromě nové značky budou na plecháčích a lahváčích také úryvky z hymny a z patriotické písně America the Beautiful.

Změna bude pouze dočasná, od 23. května do listopadových prezidentských voleb. Nejde ale jen o politiku, USA prý zažijí „nejvlastenečtější léto, co tato generace kdy viděla“. Prý proto, že země hostí neformální turnaj všech Amerik v mužské kopané (což je v USA velice patriotický sport, haha). A také na podporu olympioniků a paralympioniků, kteří pojedou USA reprezentovat do Ria de Janeiro. Protože právě na sportu AB hodně staví svůj marketing.

Ironií je, že rival amerického Budweiseru, Budějovický Budvar, se právě v Americe prezentuje podobně vlastenecky už léta. A to kvůli sporu o značku. Americké soudy daly za pravdu firmě Anheuser-Busch, jež jediná smí své pivo pojmenovávat Budweiser, a tak se z Budějovic do USA vyváží czechvar. S motem B: Original, jakože „buďte originální“, ale také „původní B“. Ve většině Evropy zase Američané prodávají pod značkou Bud.

Pivovar Svijany představuje nové pivo

Publikováno:před rokemZdroj:Pivovar SvijanyAutor:Petra WinklerováSvijany

V souvislosti s otevřením zrekonstruovaného Zámku Svijany představí Pivovar Svijany na začátku léta nové pivo Zámecký Máz. Inspirováno je starými recepturami, podle kterých se v minulém století vařilo pivo zavážené před zimou na nepřístupné horské chaty. K dispozici bude v čepované podobě ve svijanských restauracích.

Zámecký Máz vychází ze svijanské nejprodávanější jedenáctky Svijanského Mázu. „Hotové zfiltrované pivo opětovně zakvasíme rozkvašenou mladinou, tzv. kroužky, a necháme krátce rozkvasit v tanku, aby došlo k homogenizaci celé várky a pivo pak kvasilo stejně ve všech sudech. Po dvou až třech dnech ho stočíme do sudů a uskladníme v ležáckých sklepech, kde při teplotě 2° C tři až čtyři týdny znovu dokváší. Takto připravené kroužkové pivo pak putuje rovnou k zákazníkům,“ říká Petr Menšík, sládek Pivovaru Svijany.

Díky druhotnému dokvášení a přítomnosti čistých vitálních pivovarských kvasinek získá pivo plnější, ale jemnější a zakulacenější chuť. Při teplotě do 4° C se dá uchovávat velmi dlouho a v průběhu ležení se jeho charakter a vlastnosti pomalu mění a vyvíjí. Naopak při vyšších teplotách je potřeba pivo co nejdříve spotřebovat, protože pivovarské kvasinky jsou v teple aktivnější.

Pivovarské kvasinky obsahují velké množství vitamínů řady B (B1, B2, B3, B6, B9, B12 a B15) a stopových prvků, jako jsou fosfor, chrom, selen, draslík, hořčík, železo, vápník, mangan, zinek a měď.

Zámecký Máz bude možné ochutnat od začátku léta 2016 ve svijanských restauracích nebo na slavnostním otevření Zámku Svijany v sobotu 25. června od 10:00 hodin.

Národ pivařů. Kdo nepije není Čech?

Publikováno:před rokemZdroj:Krkonošský deníkAutor:A.Vaníček, J.Pich, K.Dubský

Pivo je téma vpravdě národní a není tak divu, že došlo ke spojení s další českou zálibou, turistikou. Kdo rád obojí, může vyrazit třeba na Krkonošskou pivní stezku.

Vznik umožnil rozmach minipivovarů, za poslední roky jich v horách i pod nimi vyrostla téměř desítka,

Krkonošská pivní stezka spojuje Vrchlabí, Friesovy boudy a Luční boudu. Trasa měří 22 kilometrů a nabízí nejen ochutnávky pěnivého moku, ale i výhled na vrcholové partie hor. Vždyť minipivovar na Luční je s 1410 metry nejvýše položený v celé České republice.

A že to celé funguje, dokládá příspěvek Sdružení přátel piva z Vlašimi. „Z Malé Úpy jsme vyrazili na Luční, kde probíhalo hodnocení až do pozdních večerních hodin. Další zastávkou byly Friesovy boudy a skončili jsme ve Vrchlabí. Celý třídenní pochod byl ve znamení mimořádně vysokých teplot, které příjmu tekutin nahrávaly. Nebyl tak problém získat dostatek razítek na pivní kartu, což nám přineslo malý dárek. Milá to památka na zajímavý pivně turistický počin, který nám dlouho zůstane v paměti," podělili se o své zážitky.

Pivo stále zůstává tuzemským fenoménem. Tři ze čtyř lidí si v loňském roce obstarali zrzavý nápoj pro domácí konzumaci, více než čtvrtina dotázaných obyvatel Královéhradeckého kraje dokonce přiznala, že si pivo koupí alespoň jednou týdně. Na Liberecku si alespoň půllitr týdně dopřeje dokonce celých 30% populace.

Z průzkumu Deníku přitom vyplývá, že nejčastěji Východočeši vyhledávají světlé pivo, a to hned v 68 procentech. Dalších 14 procent populace má pak raději pivní moky s příchutí.

Spotřeba piva je v Královéhradeckém kraji nad průměrnou celorepublikovou hodnotou. Nejoblíbenější je jeho desetistupňová varianta, což doložilo 51 procent občanů. Na Liberecku naopak nejvíce táhnou „jedenáctky", které se oblibě těší v celém Podkrkonoší.

Zajímavý je také vhled do statistik oblíbenosti lahvového piva. Zde je Královéhradecký kraj na absolutní špici, protože hned 66 procent občanů si „lahváče" domů během loňského roku alespoň jednou koupilo. Zároveň třetina Východočechů přiznává, že si raději zaplatí více peněz za kvalitní pivo. V sousedním Libereckém kraji je naopak oblíbenější točené.

Pod Krkonošemi se zvýšené oblibě těší také nealkoholické pivo. Vyhledává ho alespoň 19 procent populace.

Není to pro Východočechy úplně nejlichotivější vizitka. Podle nedávného průzkumu více než kde jinde v zemi totiž holdují pití alkoholu doma-Na hospody zanevřeli tak silně, jako nikde jinde v Česku. Skupují v obchodech lahvové pivo, hlavně pak jedenáctku.

Ale abychom nebyli jen zlí. Ze stejného výzkumu vyplynulo, že typický východočeský pijan je i poměrně náročný. A za dobré pivo nebo víno je ochoten si připlatit. A když víno, tak hlavně červené. Nejlépe k dobré večeři. Na sklenku kvalitního vína k jídlu si prostě Východočeši potrpí.

A zajímavé je, že Východočeši vůbec nefigurují na horních příčkách pijanů tvrdého alkoholu. Oblíbená je tady podobně jako na Moravě pouze slivovice nebo hruškovice.

A to není zlé zjištění. „Měkký" alkohol totiž na rozdíl od kořalky není tak zdraví škodlivý. „Pro zdravého člověka je normální množství dvě skleničky vína,tedy čtyři deci. Ale třeba dávka nad 60 gramů etylalkoholu, tedy více než tři sklenice dvou deci stolního vína při pravidelné denní konzumaci, je považována za nadměrnou a zdraví škodlivou," podotkl před časem v Deníku známý odborník na alkoholismus Petr Popov.

Známé třeba jsou pozitivní účinky červeného vína na kardiovaskulární systém.

Větší spory expertů panují ohledně piva a především pak tvrdého alkoholu. Většina se jich však shodne na tom samém jako u vína: V malém, respektive přiměřeném množství je pivo zdravé. A jak se říká, lepší jedno než žádné a lepší dvě piva než jedno.

Avšak už ne více. Játra je třeba nechat odpočinout. Podle řady odborníků je kvůli tomu škodlivější dát si každý den dvě piva, než jich vypít deset jednou týdně.

Alkohol je jednou z metel lidstva, ale státní intervence nikdy moc nepomohly. Je třeba zajímavé, že při zkoumání výše spotřební daně a konzumace alkoholu na vzorku 27 evropských zemí se ukázalo, že neexistuje žádný vztah, žádná souvislost mezi zdaněním alkoholu a jeho spotřebou.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.26.07.2017 15:535.251/5.251