Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

zprávy ze všech pivovarů

Pivní slavnosti nabídnou letos téměř 30 pivovarů

Publikováno:před 12 měsíciZdroj:Litoměřický deníkAutor:Jan Štok

V sobotu 6. srpna se v Litoměřicích na náměstí budou konat další pivní slavnosti. Na několik otázek ohledně letošního ročníku odpověděla Deníku Věra Kmoníčková, ředitelka MKZ Litoměřice.

Jaká je historie litoměřických pivních slavností?
Pivní slavnosti vznikly před sedmi lety, původně jako připomínka litoměřického pivovaru. První ročník probíhal na Tyršově náměstí, další ročník probíhal krom Tyršova náměstí i na parkovišti u hvězdárny a od čtvrtého ročníku jsme byli nuceni z kapacitních důvodů slavnosti přesunout na náměstí, neboť kvůli velkému zájmu pivovarů a návštěvníků původní prostory nestačily. 


Jaké pivovary budou moci návštěvníci letos ochutnat?
Letos se přihlásilo 28 pivovarů. Ty se různě proměňují – máme tady stálice od prvního ročníku, ale sestava pivovarů se částečně obměňuje, takže se návštěvníci mohou těšit na to, že neuvidí stále ty samé stánky. Letos se zúčastní například pivovary Černá hora z Brna nebo Rampušák z Dobrušky, Raven z Plzně nebo Krčín ze Sedlčan, takže je to celorepubliková záležitost.

Budou pro návštěvníky připraveny nějaké soutěže?
Připraveny jsou soutěže o největší komín z prázdných kelímků, o největší pivní břicho nebo o nejrychlejší pití piva brčkem, což jsou oblíbené a vděčné záležitosti pro návštěvníky. Pro pivovary máme soutěže připraveny také – v loňském roce se osvědčila například volba stánku, u kterého lidem pivo nejvíce chutná, kde záleží na přístupu obsluhy a dalších aspektech, které nesouvisí přímo s pivem. Nebo soutěž o Favorita slavností, což je obdoba volby nejlahodnějšího burčáku během Vinobraní. Pro vylosované návštěvníky mají pak jednotlivé pivovary připravené ceny.

Jsou pro letošek nějaké novinky?
Určitě ano. Pro ty, kteří nepreferují kelímky, budou k dispozici skleněné půllitry s logem pivních slavností, které budou k zakoupení. V prostoru konání akce budou k dispozici i oplachovací zařízení, takže si lidé budou moci vychutnat pivo ze skla a zároveň si domů odnést krásný suvenýr. Také se nám podařilo sehnat expozici související s litoměřickým pivovarnictvím s prodejem dochovaných reálií, takže i nadšenci a fandové historie si přijdou na své. Bude mít samostatný stánek a informovat v něm bude i bývalý sládek.

Jakou očekáváte návštěvnost?
Návštěvnost slavností se pohybuje kolem čtyř tisíc lidí a každý rok stoupá. Vstupné držíme na co nejnižší úrovni, aby byla akce přístupná opravdu pro každého. Pro dospělého stojí vstupenka 80 korun, studenti a důchodci mají slevu. Domníváme se, že vzhledem k velikosti akce a kvalitě programu je to cena téměř zanedbatelná.

Jaký bude doprovodný program?
K pivu patří bigbít, takže jsme vybrali takovou všehochuť rockových interpretů, kde si snad každý vybere něco. Vystoupí skupiny Sebastian, Argema, John Dovanni, Petr Kalandra memory band, Lety mimo, O5 a Radeček, Other Way nebo Blue Rocket. Pro děti je zas připraven aquazorbing, kolotoče, střelnice a další aktivity.

Nový rekord Fundliftu: Do Zvíkova už míří za úrok a pivo 4,5 milionu

Publikováno:před 12 měsíciZdroj:Roklen24.czAutor:Josef NěmečekZvíkov

Na úrok a pivo k tomu Češi slyší! Šance investovat do zvíkovského pivovaru se na investiční platformě Fundlift objevila teprve 19. července. Už po týdnu byly upsány celé původně požadované tři miliony korun. Protože se řada investorů včetně vrchního sládka pivovaru Vladimíra Ličmana chtěla připojit, pivovar cíl navýšil na 4,5 milionu korun. Ten je upsán „až do dna“ za pouhých 9 dní.

Neotřelou možností investice do rozvoje Pivovaru Zvíkov za zajímavý úrok 6,5 procenta a k tomu další jedno procento v pivu ročně k odběru přímo na Zvíkově Fundlift zaujal. Celkem 175 investorů první platformy pro investiční crowdfunding v Česku poslalo zvíkovskému pivovaru průměrnou částku vysokých 26 tisíc korun a celkově dosud rekordní získanou investici 4,5 milionu korun.

Králi v tomto směru jsou investor pod zveřejněným jménem Vincent_H a právě vrchní sládek pivovaru Vladimír Ličman s jeho slovy „pivo tady vařím, tak mu věřím“. Oba investovali po 500 tisících korun. Mezi 188 investicemi, které míří do Zvíkova, jsou ale i částky 250 tisíc, 220 tisíc nebo 200 tisíc korun. Minimem byla „pětistovka“.

Co na to majitelé pivovaru? „Prostřednictvím Fundliftu jsme získali nejen peníze na další zlepšování služeb našeho rodinného podniku. V našich nových investorech máme především 175 nových zákazníků, kterým moc děkujeme za důvěru. Všem, kdo nás na Fundliftu podpořili a investovali, nabízíme nejméně tři piva zdarma – i těm, kteří investovali pětistovku. K tomu nabízíme 20% slevu na ubytování v našem zájezdním hostinci. Těšíme se na Vaši návštěvu a doufáme, že si s námi brzy přijedete vypít pivo! Velké díky také mimořádně profesionálnímu týmu Fundliftu, který odvedl fantastickou práci,“ vzkazuje investorům i do Fundliftu Josef Valenta, spolumajitel zvíkovského pivovaru.

„Jsem moc ráda, že se tato emise upsala tak rychle. Pivo ze Zvíkova chutná skvěle a investoři získávají nejen investici se zajímavým úrokem, ale i nabídku na příjemný výlet. Komunitní prvek financování na Fundliftu je velmi důležitý,“ říká Andrea Lauren, šéfka platformy Fundlift.

Pivovar Zvíkov je třetím úspěšně upsaným projektem Fundliftu a to opět v rekordním čase a při navýšení původně žádané částky. K tomu přikročil už první z projektů, síť restaurací s mexickou kuchyní Burrito Loco. Žádaný milion korun a klíčového investora k tomu získal za pouhý týden na Fundliftu také druhý z projektů, se kterými platforma v květnu startovala – EnLog. Ten vyvinul unikátní technologii pro odhalení plýtvání energií spojenou s provozem osvětlení v budovách, kterou posouvá do komerčního prodeje.

V tuto chvíli mohou investoři na Fundliftu investovat do české společnosti ISOLINE, která vyrábí nápoje pro profesionální i amatérské sportovce i děti s doplňky zdravé výživy v inovativním patentovaném obalu a peníze žádá na rozvoj svého exportu. Vsadit mohou investoři, v tomto případě pouze cestou neveřejné nabídky, také na úspěšný rozvoj startupů. Fundlift otevřel tento týden možnost investovat po boku profesionálních investorů do nejúspěšnějšího startupového akcelerátoru ve střední Evropě, pražského StartupYardu.

Práce na roudnickém pivovaru pokračují, hledá se investor

Publikováno:před 12 měsíciZdroj:Město Roudnice n.LAutor:Jan Vancl

Roudnický pivovar letos čekají další úpravy nutné k jeho budoucímu zpřístupnění veřejnosti. Dalším krokem je jeho částečné odvodnění a odvoz suti. Celková rekonstrukce však vyžaduje nalezení soukromého investora.

Rada města Roudnice nad Labem včera projednala cenové nabídky na vyklízecí práce v pivovaru č. p. 323. Část vyčleněného rozpočtu pro tento rok by tak měla být určena k odvozu 100 tun suti.

„Je třeba zhodnotit význam, využití této památky a stupeň jejího ohrožení. Zcela zásadní je vypracování finančního plánu zahrnujícího náklady na obnovu a provoz této stavby, to vše v návaznosti na dokumentaci obnovy v rozsahu dokladujícím její proveditelnost a cenu. V loňském roce byla za tímto účelem zřízena komise Rady města složené z jeho vedení, úředníků a odborné veřejnosti,“ sdělila její předsedkyně Ing. Květa Duchoňová, vedoucí odboru strategického a projektového řízení.

Město nechalo zpracovat statický posudek, jehož součástí je mimo jiné i dokument návrhu opatření pro pořádání jednorázových kulturních akcí.

„V současné době je objekt pivovaru provizorně zastřešen a děláme vše pro zabránění jeho další devastace. Probíhají vyklízecí práce, na které ještě letos naváže plánované odvodnění objektu. V minulém týdnu jsme dostali nabídku od firmy provádějící výškové práce, se záměrem stržení horní poškozené části komína ve dvoře objektu. Jeho zbylá historická část sice není v dobrém stavu, ale zřícení jí nehrozí,“ informoval Robert Mann, Dis., vedoucí odboru místního hospodářství.

V uplynulém měsíci zazněly informace o záměru pořádat v areálu roudnického pivovaru již tento podzim kulturní akce.

„Prostory bychom veřejnosti rádi zpřístupnili, stejně tak případné kulturní akce mají naši podporu, avšak prioritou je pro nás bezpečnost návštěvníků. Vedení města vzalo na vědomí informaci o návrhu komise uspořádat první takovou akci již letos na podzim. Pokud se podaří objekt dostatečně zabezpečit, nic nebrání jejímu uskutečnění,“ přiblížil aktuální situaci místostarosta Ing. František Padělek.

Jedním z pracovních konceptů je vize využití objektu pivovaru pro realizaci velkokapacitního multifunkčního kulturního sálu. Jedná se však o finančně velmi náročnou akci, jejíž náklady se pohybují řádově ve stovkách milionů korun, které Roudnice nad Labem bohužel nemá. Dosud bylo do objektu proinvestováno cca 10 mil. Kč, letošní rozpočet pak počítal s částkou půl milionu. V minulosti již bylo využito dotací ze strany Ústeckého kraje a Ministerstva kultury v řádech stovek tis. Kč. Jedná však pouze o památkově chráněný objekt. Místní pivovar bohužel není na jmenovitém seznamu památek, na které se vztahují dotace EU.

„Pivovar je zahrnut do dlouhodobého strategického plánu města Roudnice nad Labem. Na základě výsledků místního průzkumu veřejného mínění z minulého roku však není otázka rekonstrukce jeho objektu pro občany stěžejním tématem. I z toho důvodu má město Roudnice nad Labem pro dalších 10 let jiné priority. Jsme však otevřeni nabídkám investorů, či mecenášů se zájmem vložit finanční prostředky do této památky. Budeme rádi, pokud třeba i touto cestou oslovíme případného zájemce o spolupráci na obnově objektu roudnického pivovaru,“ dodal místostarosta Padělek.

Pivovar Zvíkov získal rychle miliony díky hromadnému investování

Publikováno:před 12 měsíciZdroj:E15.czZvíkov

Hranice možností takzvaného investičního crowdfundingu v Česku posunul projekt Pivovar Zvíkov. Během necelých deseti dní oslovil na crowdfundingové platformě Fundlift 175 investorů, kteří mu svěřili dohromady 4,5 milionu korun.

„Prostřednictvím Fundliftu jsme tak získali nejen peníze na další zlepšování služeb našeho rodinného podniku,“ vysvětlil Josef Valenta, spolumajitel Pivovaru Zvíkov. Investoři měli možnost vložit do pivovaru peníze poprvé 19. července. Po několika dnech se cílová částka – tři miliony korun – vybrala, takže ji Fundlift navýšil na konečných 4,5 milionu.

„Pokud něco investoři důvěrně znají, zájem o crowdfundingové investování je značný. Pivo zná v Česku každý, silný zájem platforma Fundlift zaznamenala i o investování do řetězce rychlostravoven Burrito Loco. I když nabízejí mexické jídlo, Češi si ten byznys umí dobře představit, podobně jako pivovar,“ vysvětlil hlavní ekonom finanční skupiny Roklen.

V případě Pivovaru Zvíkov mohli investoři získat jeho dluhopisy s výnosem 6,5 procenta ročně a k tomu s naturálním plněním v podobě piva – v ceně jednoho procenta investované částky ročně. Průměrná částka, kterou investoři vložili, činí zhruba 26 tisíc korun.

Pivovar Zvíkov a Burrito Loco jsou dva z pěti projektů, které od spuštění Fundliftu letos koncem května platformu využily. V současné době mohou zájemci investovat také do nápojářské společnosti Isoline nebo – v rámci neveřejné nabídky – do akcelerátoru StartupYard.

Poctivý Mohawk či Apač, v Nové sladovně se mísí trendy s pivní tradicí

Publikováno:před 12 měsíciZdroj:Magazín PatriotAutor:Tomáš SvobodaNová sladovna

Rozvoj minipivovarů v našem regionu pokračuje. Jen za poslední tři roky se jejich počet zdvojnásobil a blíží se k ještě nedávno jen těžko uvěřitelným čtyřem desítkám. Magazín PATRIOT se rozhodl je mapovat prostřednictvím seriálu, který, jak věříme, bude pro čtenáře objevnou cestou za poznáním historické tradice i současnosti pivovarnictví v Moravskoslezském kraji.

Každé obnovení tradice je momentem, kdy si uvědomíme, že naše současné bytí by nikdy nemohlo existovat bez úsilí a odkazu našich předchůdců. Platí to i v případě pivovarů a my jsme tentokrát navštívili ten s názvem Nová sladovna, který sídlí v centru Opavy.

A to na místě pro vaření piva přímo předurčeném. Jen moderní doba si trochu pohrála s jeho bývalou podobou, a tak se areál původního opavského pivovaru proměnil v nákupní centrum Breda & Weinstein. Současný hostinský minipivovar v tomto obchodním komplexu funguje od prosince roku 2013.

Pivo se tady vařilo už v roce 1825
Proměny dle vizí dnešních architektů historický objekt zachovaly aspoň z části v podobě, která stále připomíná minulé časy. Nepřehlédnutelnou dominantou je tak i nadále pivovarský komín.

Dnešní minipivovar s restaurací navazuje na tradici tím, že stojí přímo na místě bývalé sladovny. Tam, kde bývala varna, je nyní umístěna další restaurace, v níž je pro připomenutí ponechán původní měděný kotel. Z provozních a kapacitních důvodů však bylo vhodnější využít přilehlých prostor sladovny.

Záměry byly jasné. Nabídnout lidem opět opavské pivo, které se vaří klasickým řemeslným způsobem, tedy bez filtrace a pasterizace. Do výčepu pak míří po zrání v ideálních podmínkách ležáckého sklepa vždy v čerstvém stavu.

Každý měsíc přicházejí s novinkou
„Naši pivní kartu obměňujeme každý měsíc. Ale stálicí je opavský Korbel, jedenáctka aneb tradiční český ležák. Ten máme neustále. Jinak náš pan sládek rád experimentuje, a to zejména co se týče svrchně kvašených piv, která lidé v poslední době dost chtějí. Mají je rádi,“ říká zástupkyně jednatele minipivovaru Nela Illíková.

K výrobě svrchně kvašených piv v Nové sladovně používají většinou americké chmely, někdy také australské a novozélandské. Vznikají tak piva typu American Pale Ale či Indian Pale Ale, která mají přiléhavé názvy El Dorado a Mohawk. Oblíbená indiánská řada se logicky váže k zemi původu surovin, a tak není divu, že již dříve byl na výčepu také Apač nebo Mohykán.

Aktuální pivní menu doplňuje ještě pivo typu porter zvané Černý korzár a pro letní osvěžení také malinová desítka. Celkově už v obnoveném opavském pivovaru uvařili dvacet druhů piv včetně zlatavého moku pšeničného nebo nakuřovaného.

Když se jenom chválí, není to dobře, říká sládek
Pro své hosty mají v minipivovaru nachystáno mimo jiné také degustační menu, které obsahuje dvě deci od každého druhu. Co se týče celkové výroby piva, vaří je Nová sladovna nejen pro vlastní spotřebu. „Snažíme se rozvážet i do okolí, a to hlavně do ochutnávkových pivnic,“ dodává zástupkyně minipivovaru.

Jedním z jejích kolegů je sládek Jakub Dobrovolný, kterého baví kombinovat různé druhy chmelů a vytvářet originální chutě. „Je strašně moc kombinací, jak chmely používat a vzájemně je kombinovat. Úspěšná piva vařím samozřejmě rád znova, ale občas mezi ně zařadím něco jiného, abych nezakrněl,“ usmívá se sládek.

Dá se říct, které pivo je jeho favoritem? „Vzhledem k tradici piva vám každý řekne, že nejvíc se pije světlý ležák, to je klasika. Ale teď jsem spokojený s Mohawkem, což je Ipa, čtrnáctka s aromatem tropického ovoce, ta se opravdu povedla,“ přichází sládek s doporučením pro možnou ochutnávku.

Vaření piva se nejprve učil ve velkém pivovaru, pak si udělal kratší přestávku a nyní se tomu znovu naplno věnuje. Přece jen mu scházela zpětná vazba, která v řadě jiných profesí není, výsledky nejsou vidět. Což u piva nehrozí.

Právě názory druhých jsou tím, co velmi vítá, protože je může následně využít ve prospěch vlastní práce. „Je příjemné, když se člověk večer projde hospodou a je tam plno. Když někdo navíc pochválí, je to dobře, ale není to jenom o tom. Potřeba je i kritická odezva, aby bylo co zlepšit,“ dodává sládek z Nové sladovny.

Dej Bůh štěstí!

Minipivovar Nová sladovna
Místo: Opava (U Fortny 49/10)
Druhy piv: Opavský Korbel světlý ležák 11°, El Dorado Apa 12°, Mohawk Ipa 14°, porter Černý korzár, malinové pivo 10° a další speciály dle sezónní nabídky
Stáčení: pivo je do výčepu tlačeno přímo z ležáckých tanků, dále pivo stáčí do 15, 20, 30 a 50 litrových sudů a také do 1 litrových pet lahví a skleněných lahví
Výtoč: odhadem asi 650 hektolitrů za rok

Rusové chtějí vařit pivo v Česku. Ruský Heineken investuje do krušovického pivovaru

Publikováno:před 12 měsíciZdroj:Hospodářské NovinyAutor:Lucie HrdličkováKrušovice

● České pivo zajímá ruské investory.
● V krušovickém pivovaru se chystá rekonstrukce, kterou by měla financovat ruská pobočka nadnárodní skupiny Heineken, do níž Krušovice patří.
●České pivo se v Rusku velmi dobře prodává i přesto, že je až několikanásobně dražší než to ruské.

V pivovaru se chystá rekonstrukce, kterou by měla financovat ruská pobočka nadnárodní skupiny Heineken, do níž Krušovice patří. "Kolegové z ruského Heinekenu chtějí podpořit exkurze v Královském pivovaru Krušovice," říká Jana Pikardová, mluvčí pivovaru. Podle ní nyní Krušovice pracují společně s architekty na projektu, který by ještě zvýšil atraktivitu místa. Podobné úpravy si většinou žádají milionové investice.

Stále více Rusů se na cestě z Prahy do Karlových Varů zastaví na prohlídku pivovaru v Krušovicích. Kombinace návštěvy historického objektu ze šestnáctého století a konzumace českého piva, které je nejprodávanější na ruském trhu, je výborným marketingovým lákadlem. Takovým, že se do něj rozhodli dále investovat sami Rusové.

Co na tuto novinku řeknou čeští pivaři? Ano nebo ne?

Publikováno:před 12 měsíciZdroj:inStory.cz

V Nizozemsku začaly vyrábět první pivo z dešťové vody. Skupina podnikatelů využila příznivé počasí své země jako obchodní příležitost pro výrobu piva z dešťové vody

Změna klimatu způsobuje zvýšený úhrn srážek i v Nizozemsku. Tento fakt chce využít pivovar De Prael v Amsterdamu, kde přišli s nápadem vyrábět pivo z dešťové vody.

Před pár dny uspořádali volnou degustaci světlého hořkého 5,7% Hemelswater (v překladu "nebeská voda") vyrobeného z chmele, sladového ječmene a pšenice. Výjimečné však bylo tím, že voda pocházela z extra přefiltrované dešťové vody. „Je docela hořké, ovocné a jemné," popisuje jeho vlastnosti spoluzakladatel Joris Hoebe.

Hoebe a jeho společníci se nechali inspirovat vládním projektem pod názvem "Amsterdam Rainproof", ve kterém jde o to, jak by se hlavní město s obrovským množstvím kanálů mohlo vypořádat s přebytky dešťové vody.

„Měli jsme mizerné deštivé léto. Jen pro zábavu jsem vařil pivo, což vyžaduje hodně vody. Přemýšlel jsem, jak spojit tyto dvě věci dohromady: hojnost dešťové vody a její potřeba k výrobě piva. A vznikl z toho výborný nápad," uvedl 37 letý Hoebe.

Aktuálně se pivo nazvané Hemelswater prodává jako lahvové za 2 eura a očekává se i jeho čepování v různých amsterodamských restauracích a barech za cca 4 eura. „Chceme zachycovat vodu do nádrží, kterou následně přefiltrujeme. Uvažujeme o výrobě piva, sorbetu, polévky i limonády," plánuje podnikatel.

Joris Hoebe dokonce zjistil, že už ve středověku se ze střech kostelů a katedrál shromažďovala do nádrží dešťová voda, kterou používali na výrobu piva. O té současné garantuje, že bude čistá a bez závad.

Prodej Prazdroje se může zadrhnout kvůli brexitu.

Publikováno:před 12 měsíciZdroj:Hospodářské NovinyAutor:Michal Šenk

● Fúze AB InBevu a SABMilleru byla přeceněna. Akcionářům SABMilleru to ale nestačí.
● Pokud by si americko-belgický a britský pivovar na spojení "neplácly", neproběhne v dohledné budoucnosti ani očekávaný prodej Prazdroje.
● O ten mají údajně zájem PPF, J&T či regionálně a globálně působící investiční fondy.

Největší pivovarnická fúze v dějinách se může zbrzdit, případně v krajním případě plány na ni padnou úplně. Někteří akcionáři SABMilleru se zatím netváří přívětivě na upravenou nabídku k převzetí jejich firmy další velkou pivovarnickou skupinou AB InBev. Tím by mohl krachnout i už chystaný prodej středoevropských aktiv SABMilleru třetí straně, kterým fúzi podmiňuje Evropská komise.

O balík zahrnující maďarský pivovar Dreher, polský Kompania Piwowarska, rumunský Ursus a Plzeňský Prazdroj a Pivovary Topvar na Slovensku si přitom podle zdrojů blízkých připravovanému prodeji už "brousí zuby" řada investorů. Je vybraný poradce celého obchodu − společnost Lazard − a počítá se s termínem jednání − září 2016.

Slabá libra, slabé navýšení
Co ale stojí v cestě? Po referendu o brexitu oslabila libra, v níž je odkup akcií britského SABMilleru domluven, vůči dolaru. Akcionáři SABMilleru (většinou ovšem americké investiční fondy účtující v dolarech) tak požadovali navýšení nabídky AB InBevu.

To americko-belgický pivovar učinil, nicméně pro některé podílníky SABMilleru je to pořád málo. Zatímco podle původní dohody z loňského listopadu měli za své akcie dostat v přepočtu 108 miliard dolarů, nyní s novým kurzem i přes čerstvé vylepšení (konkrétně jde o plus jednu libru na akcii, z 44 liber na 45) to má být v přepočtu na dolary 103,5 miliardy.

"Podceňuje to SABMiller, naši investici v této společnosti, a taková nabídka je pro nás neakceptovatelná," nechal se ve svém prohlášení slyšet fond Aberdeen Asset Management. Ten sice patří k menším akcionářům SABMilleru, ale může se účastnit klíčových rozhodování v celé transakci. A odmítavý postoj k nabídce už tlumočili i další menší akcionáři, například Elliot Management nebo TCI Fund Management.

"Původně očekávaná překážka v podobě prodeje aktiv SABMilleru na trzích, kde by společný podnik s AB InBevem znamenal ohrožení hospodářské soutěže, spěla ke zdárnému vyřešení. Teď je tu po brexitu další problém," komentuje dění kolem transakce partnerka advokátní kanceláře CMS Helen Rodwellová, která se věnuje akvizičnímu poradenství.

Prodej středoevropského balíku aktiv SABMilleru, který se bude nabízet pravděpodobně vcelku, nikoliv po částech, jak se dříve spekulovalo, by dle odhadů analytiků mohl vynést až šest miliard eur, tedy přes 160 miliard korun.

Podle informací HN i dalších médií jeví předběžný zájem o akvizici Prazdroje a spol. také několik českých investorů. "Ti mají ale vzhledem k velikosti transakce zřejmě šanci jen tehdy, pokud se spojí s nějakým globálním investičním fondem do konsorcia," soudí o těchto spekulacích Rodwellová.

České spoluinvestory by pak případně mohlo zajímat následné rozdělení jednotlivých zemí a možnost získat v kroku dva samotný Prazdroj.

PPF, J&T nebo Šlemr s Němcem?
"Například pro PPF by to byl jistě zajímavý obchod. Po dlouhé době se skupina Petra Kellnera znovu zaměřuje také více na Česko, což dokazují její investice do O2 nebo Sazky," odhaduje ředitel oddělení fúzí a akvizic společnosti EY Petr Kříž s tím, že ale skutečně půjde spíše o kořist pro velké nadnárodně působící fondy s přebytkem kapitálu.

Jedním takovým je například Advent International. Na investice do regionu střední a východní Evropy si před několika měsíci vyhradil sumu ve výši 11,5 miliardy eur.

Podle zdroje HN se o obchod zajímají a potenciálními novými majiteli největšího českého pivovaru by se mohly stát také fond Mid Europa Partners, čerstvě založený fond R2G Tomáše Němce a Oldřicha Šlemra, finanční skupina J&T či již zmiňovaná PPF. Kolem připravovaného nabídkového řízení "krouží" údajně také další fondy KKR, Bain Capital, BC Partners nebo PAI Partners. "Otázkou je, zda se zapojí japonský pivovar Asahi," uvedl zdroj. Asahi už dříve od SABMilleru odkoupil nizozemský pivovar Grolsch a italský Peroni.

SABMiller pozastavuje integraci s AB InBev, posoudí jeho novou nabídku

Publikováno:před 12 měsíciZdroj:E15.czAutor:ČTK

Pivovarnická společnost SABMiller vyzvala své zaměstnance, aby pozastavili proces integrace s větším konkurentem Anheuser-Busch InBev, protože vedení musí posoudit jeho novou nabídku na převzetí. Agentuře Reuters to dnes řekly zdroje obeznámené se situací. Jeden ze zdrojů nicméně dodal, že pozastavení integrace nesignalizuje, jakým směrem se úvahy vedení SABMilleru ubírají.

Anheuser-Busch InBev v úterý zvýšil nabídku na SABMiller v reakci na pokles kurzu libry. Firma nyní hodlá za každou akcii SABMilleru zaplatit 45 liber v hotovosti, namísto dříve uváděných 44 liber. Nová nabídka celý podnik ohodnocuje na zhruba 79 miliard liber (2,5 bilionu korun).

Pivovar AB InBev se na převzetí svého rivala SABMiller dohodl v loňském roce a letos v květnu transakci schválila Evropská komise. Podmínkou jejího souhlasu je ale prodej pivovarnických aktivit SABMilleru v Evropě, mezi které patří i Plzeňský Prazdroj. Transakci ještě musejí schválit regulační orgány v Číně, pak by o ní měli hlasovat akcionáři SABMilleru.

Libra výrazně oslabila po červnovém referendu, v němž se obyvatelé Británie překvapivě vyslovili pro odchod své země z Evropské unie. Propad kurzu libry snížil atraktivitu nabídky InBevu pro řadu akcionářů SABMilleru, a začalo tak hrozit, že transakce bude zmařena.

SABMiller v úterý sdělil, že se o nové nabídce poradí se svými akcionáři. „Pak bude učiněno další oznámení,“ dodal. Společnost Aberdeen Asset Management, která patří mezi deset největších akcionářů SABMilleru, uvedla, že upravená nabídka InBevu stále zůstává „nepřijatelná“.

Manželství skla a piva v Harrachově pořád drží. Ale pivu je letos líp

Publikováno:před 12 měsíciZdroj:iDNES.czAutor:Miloslav LubasNovosad

Harrachovské pivo roste, sklu se nedaří tak dobře jako loni, ale dohromady jim to jde pořád dobře. V sobotu přivábily na třinácté Harrachovské pivní slavnosti znovu kolem dvou tisíc lidí.

Pivo ze harrachovského minipivovaru Novosad a syn se čepuje pouze v domovském Harrachově a České Kamenici. „V České Kamenici ho dodáváme do kavárny,“ podotkl František Novosad, majitel minipivovaru a sklárny. „Za týden se tam prodá šest až sedm třicetilitrových sudů,“ doplnil Novosad.

Harrachovský minipivovar loni udělal 144 tisíc litrů piva. Vaří se tam silné přírodní ležáky – světlý František a tmavý Čerťák. Sklářům u pecí i vyznavačům lehkých piv pak slouží osmička Huťské.

Harrachovské pivo vyhrálo v minulých letech několikrát prestižní tuzemské soutěže jako například Zlatou pivní pečeť. Podle Novosada výroba piva v Harrachově každý rok stoupá. V roce 2012 pivovar udělal 133 tisíc litrů, o tři roky později o 11 tisíc litrů víc.

Skla se prodá nejvíc do USA
Na slavnostech vyšel půllitr ležáku na 25 korun a návštěvníci si k němu mohli přikoupit za 20 korun sklenice coby vzorky z produkce sklárny. S nimi pak korzovali po huti, kde sledovali skláře při práci.

Jejich šikovnost mohlo ocenit i 400 lidí, kteří vyhráli v tombole ceny vytvořené právě ve sklárně.

Letošní rok ale pro ni ale není tak příznivý jako loňský. „Úplně skončil vývoz do Číny, když se tam kurz místní měny jüanu propadl vůči dolaru,“ upozornil Novosad. „Na podzim do Číny vyrazíme a pokusíme se obchody obnovit. V Číně nám za naše nápojové sklo platili lépe než v USA,“ poznamenal majitel podniku.

Harrachovská sklárna ukončila letos byznys s Ruskem. „Je tam špatná platební morálka. Peníze za naše zboží jsme z ruských partnerů dostávali také až po půl roce. Než takové obchody, to raději žádné,“ vysvětlil Novosad.

Sklo nyní putuje z Harrachova do 33 zemí světa. Nejvíce se ho prodá do USA, kde má sklárna tři velké zákazníky. „V srpnu se vydáme na dva velké veletrhy do New Yorku a do Chicaga. V Evropě zůstává velmi významný export do Norska,“ prozradil Novosad.

Firma dává práci 110 lidem
Novosad sklárnu koupil v roce 1993 a už za pár let si začala přivydělávat exkurzemi do hutě i brusírny. V roce 2002 ve sklárně přibyl minipivovar s restaurací. Následovaly pivní lázně, hotel a v průmyslověturistickém areálu se ukrývají i dvě prodejny.

Firma dává práci přibližně 110 lidem a její loňské tržby dosáhly zhruba 80 milionů korun. Asi 90 procent tvořilo sklo.

„Ročně si sklárnu prohlédne zhruba šedesát pět tisíc lidí,“ konstatoval Novosad. Pro srovnání - přibližně stejně turistů přiláká v Libereckém kraji královský hrad Bezděz.

Zatímco harrachovské sklo míří do celého světa, většinu piva prodá Novosad v restauraci ve sklárně a přes ulici. Když si někdo koupí sud, stojí ho jedno dvanáctistupňové pivo i s daní necelých dvacet tři korun.

Hodně lidí si ho v Harrachově v létě bere na oslavy k táborákům. Pivovar jim připraví tak silné pivo, jak si přejí. Namíchá ho z osmičky a z dvanáctky.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.26.07.2017 15:535.251/5.251