Novinky a zajímavosti ze světa piva

zprávy ze všech pivovarů

Nezávislý pivovar Falkon oslaví 5 let od svého vzniku

Publikováno:před 3 dnyZdroj:Létající pivovar FalkonAutor:Jakub VeselýFalkon

Oslavy 5. narozenin nezávislého pivovaru Falkon začnou již v pondělí 24.7. tzv. tap takeoverem, tedy obsazením všech výčepních kohoutů, v Baru NAPALMĚ na pražské Palmovce. Návštěvníci se mohou těšit na 14 různých piv z produkce pivovaru, obsahující i 3 úplné novinky. Jednou z nich bude již druhé pivo společného projektu pivovaru Falkon a pražské pražírny kávy Kávový Klub - The Society: Coffee Session IPA - lehké světlé svrchně kvašené pivo, kombinující výrazné aroma amerických chmelů a ovocnost keňské kávy Kaguyu.

Tradiční narozeninový Tap Takover odstartuje oslavy, během kterých se můžeme těšit na několik dalších událostí. V průběhu pěti měsíců nás totiž čeká pět kooperačních várek se zajímavými pivovary napříč pivovarským světem. Tyto pivovary se během návštěvy Prahy představí i formou moderovaných degustací. Další informace budou postupně zveřejňovány na facebookové stránce pivovaru Falkon.

Pivovar Falkon založil sládek Jakub Veselý v roce 2012 jako létající pivovar, tedy pivovar s vlastními recepturami, ale bez vlastního technologického zázemí. Během let se svými pivy dokázal ovládnout lokální degustační soutěže, jako Zlatá pivní pečeť nebo Jarní cena českých sládků, dosáhl hodnocení 98/100 na ratebeer.com a dlouhodobě se drží v TOP 3 na českém UNTAPPD. Falkon produkuje řemeslná nefiltrovaná a nepasterizovaná piva svrchně i spodně kvašená, často s inovativním přístupem napříč tradičními i méně tradičními pivními styly.

REKVALIFIKAČNÍ KURZ VÚPS, a.s.

Publikováno:před 24 dnyZdroj:beerresearch.czAutor:Jaromír Fiala

PIVOVARNICKÉ A SLADOVNICKÉ PRÁCE
dle akreditace MŠMT-36256/2015-1/845 udělena 15.12.2015 do 15.12.2018

Další běh kurzu bude zahájen 1. října 2017. Přihlášky je možné zasílat do 31. července 2017

Vstupní předpoklady:
Ukončené střední vzdělání s maturitní zkouškou
Platný zdravotní průkaz pro práci v potravinářství
Minimální věk 18 let
Forma vzdělávání: prezenční - účast na kurzu musí být min. 80%
Metoda výuky: přednáška, procvičování, praxe
Cena: 70 000,- Kč (DPH = 0)

Kurz bude probíhat v rozsahu 121 hodin teoretické výuky a 180 hodin praktické výuky do konce března 2018. Výuka probíhá v mikrobiologických a analytických laboratořích VÚPS, školících prostorech Výzkumného senzorického centra, čtvrtprovozních a poloprovozních pivovarech. Součástí kurzu jsou zkoušky pro certifikát "Vybraný posuzovatel pro senzorickou analýzu piva" a závěrečné teoretické a praktické zkoušky ze získaných znalostí a dovedností v okruhu Technologie sladu, Technologie piva a Laboratorní kontrola.

Lektory jsou zaměstnanci VÚPS a pracovníci z pivovarsko – sladařské praxe.

Další informace jsou na www.beerresearch.cz na samostatné stránce "Rekvalifikační kurz".
Odborným garantem kurzu je Ing. Jaromír Fiala, Ph.D., fiala@beerresearch.cz

Cesta je cíl podle Desperados

Publikováno:před 9 hodinamiZdroj:České nápoje

Značka Desperados, která představuje kombinaci piva vyostřeného tequilou, spouští novou kampaň Cesta je cíl. Party drink Desperados rozjíždí akci v 69 zemích světa a je jasnou volbou pro ty, kteří si chtějí užívat života plnými doušky a mají odvahu zkoušet nové věci. Originální nápoj inspiruje lidi kolem sebe, a tak vzal za své motto Cesta je cíl. Nejde jen o to jít slepě za svým cílem, protože cesta sama o sobě nás posouvá dál, ať už to dopadne jakkoliv.

Svou vlastní cestou za nesplněnými sny a nepokořenými limity se v rámci kampaně kromě tváře značky Bena Cristovao vydají téměř tři desítky mladých a neklidných influencerů. Kampaň podpoří tři videa a speciální microsite www.cestajemujcil.cz. Ta slouží jako platforma spojující všechny Desperados, kteří si užívají cestu za svým cílem na plno.

Komunikaci značky Desperados odstartuje video natočené v krásném přírodním žulovém lomu v obci Hřiměždice, režírované agenturou LIP PRODUCTION. Hlavním protagonistou spotu a zároveň hlavní tváří značky je Ben Cristovao, multitalentovaný zpěvák, MMA zápasník, vyznavač adrenalinových sportů a influencer, který si jde vlastní cestou a ve stylu Desperados inspiruje lidi kolem sebe na cestě za svými sny. V klipu se objeví také úspěšný BMX jezdec Michal Farek, cestovatelka Tereza Dvořáková, milovnice módy Pája Huda alias Miss Paulinna a Milan Lípa, který provozuje vlastní concept store. V dalším spotu se představí mladá herečka a tanečnice Julie Šurková, jejíž cesta vedla z hodonínského dramaťáku až do taneční skupiny Yemiho A. D. a na červený koberec. „Bojím se výšky, ale ne vysokých cílů. Ráda překonávám své hranice, stojí to potom za to,“ prozradila Julie.

Tým mladých Desperados čítá na téměř tři desítky ambasadorů, kteří se ztotožňují s kampaní a tvrzením prožívat cestu k cíli naplno: Jdeme si za svými sny. Posouváme svoje hranice. Jedeme naplno, ať to dopadne, jak chce. Cesta je cíl. Jsi taky Desperados? Sdílej svůj příběh na www.cestajemujcil.cz. Připoj se k ostatním desperádům a ambasadorům značky, kteří na speciální microsite prozradí, jak posouvají hranice. Jak je posouváš ty?

Desperados je jedinečnou kombinací lehce perlivého ležáku s příchutí tequily a ovocných podtónů. Chutná i těm, co nepijí pivo, a vyznává životni filozofii čím divočejší, tím lepší. Hlavní však je užít si cestu za splněním svých snů. Cítím sílu, cítím vůli, nejsem v cíli, nejsem ani v půli, zpívá Ben Cristovao a přesně tak vystihuje poslání nové kampaně Cesta je cíl. „Celý život pro něco trénuju, v něčem závodím, zápasím, někomu konkuruji. Vždycky jsem chtěl vyhrát, ale nikdy jsem nevyhrával, právě protože mě nebavila ta cesta k vítězství. Samotná radost z výhry je krátká a pomíjivá,“ doplňuje Ben.

Jedním z vrcholů letní sezóny a zároveň vyústěním kampaně bude 18. ročník Desperados High Jump, otevřené mistrovství České republiky ve skocích do vody ve volné přírodě. Unikátní akce, která se koná 4. - 6. srpna 2017, spojuje extrémní sporty se zábavou a hudebním programem. Představí se přední světoví skokani a skokanky v cliffdivingu a na dvou podiích zahraje britská djská dvojice Stanton Warriors nebo projekt Smash Hifi Live. Více informací o připravovaných aktivitách značky Desperados se dozvíte v další tiskové zprávě.

Češi vyrábí 550 druhů piva. Jaká teplota zlatého moku je ideální?

Publikováno:před 9 hodinamiZdroj:Rozhlas.czAutor:Tereza Šťastná

Velké i malé pivovary se předhánějí ve vylepšování receptur i v představení nových chutí zákazníkům. Pivovary si ale zároveň hlídají kvalitu už osvědčených značek. I proto své vzorky posílají do Výzkumného ústavu pivovarského a sladařského, kde vzorky piva pravidelně ochutnávají a posuzují profesionální degustátoři.

Hlavní rozdíl mezi degustací piva a vína je jednoduchý. Pivo je nutné pro jeho hodnocení spolknout. „Na hodnocení hořkosti máme chuťové buňky až na zadní části jazyka. Bylo by komplikované plivat pivo ven,” vysvětluje vedoucí Sensorického centra Karel Štěrba.

Mezi jednotlivými vzorky potřebují degustátoři neutralizovat chuťové buňky, proto po každém ochutnání následuje malé sousto sýra nebo uzeniny. „Při ochutnávání dochází postupně k únavě. Díky soustu se jednak zbavíme hořké chutí, která ulpívá dlouho, a potom i dalších přecházejících chutí,” říká Štěrba.

České pivo
Degustátoři se nesoustředí na vzhled nebo pěnu piva, zajímají je především chuťové charakteristiky. Hodnotí například hořkost po deseti a čtyřiceti vteřinách od vypití, sladkost, trpkost a kyselost.

V pivu se dá najít chuť ovoce, kvasničná, sladinová nebo i chemická vůně. Výzkumný ústav pivovarský a sladařský řídí řadu výzkumných projektů, vzorky jim posílají například pivovary, které přišly s novou várkou piva.

„Testují, jestli se to nějak projeví na jejich kvalitě. Vzorky nám posílá také Česká zemědělská a potravinářská inspekce, na kontrolu z hlediska parametrů, které jsou potřeba k označení České pivo,” říká vedoucí centra.

Minimum pěny
Barva i pěna piva se nezohledňují například kvůli tomu, že se dají analyticky změřit mnohem přesněji, než jsou toho schopné lidské smysly. Navíc barva, která například trochu vybočuje ze standartu, může hodnotitele spíše negativně ovlivnit, a může se pak podepsat na celkovém hodnocení daného vzorku.

I proto se vzorky při profesionálních degustacích nebo při různých pivních soutěží často nalévají do neprůhledných sklenic. Co se pěny týče, je při degustaci dokonce spíše nežádoucí. Vzorek by měl být naléván s minimálním množstvím pěny, aby se mohly v krátké době uvolnit aromatické látky piva.

Bylinky nebo meloun
Pivo tak může chutnat a vonět například po vosku, po oleji, po sýru, ale také po vařené zelenině nebo po kočce. A jak je určitě patrné, ne všechny chutě a vůně jsou pro pivo žádoucí.

Nedílnou součástí každého pivního druhu je také chmelové aroma a i tady vůní najdeme širokou škálu. Od ovocných typu hruška, meruňka nebo vodního meloun, až po chutě bylinek, pryskyřicí nebo květin.

Teplota podle druhu
Správná teplota se odvíjí od druhu piva. Například piva s plnějším, zajímavějším tělem a širší paletou vůní a chutí by měla být vychlazena na 8 až 12 stupňů Celsia. Do této kategorie patří například stouty, americký pale i ležáky českého typu.

Piva s vyšším obsahem alkoholu, jako jsou např. silné aly, by měla mít teplotu v rozmezí 12 až 14 stupňů Celsia, protože při nižších teplotách by se takzvaně nerozvinula. Teplota velmi silných piv s vysokým obsahem alkoholu a silnými vůněmi a chutěmi by měla být okolo 15 stupňů Celsia.

Národní pivovar má za sebou nejúspěšnější rok

Publikováno:před 10 hodinamiZdroj:Haló novinyBudvar

Tržby národního podniku Budějovický Budvar se loni zvýšily o 2,9 procenta na rekordních 2,54 miliardy korun. Hrubý zisk klesl o necelá čtyři procenta na 337,3 milionu korun.

Informoval o tom ekonomický ředitel podniku Petr Žáček. Zisk před zdaněním negativně ovlivnily devizové kurzy, hlavně posílení koruny proti libře. Žáček označil loňský rok z hlediska objemu prodeje i tržeb jako nejúspěšnější v historii podniku.

Pivovar je jedním z nejvýznamnějších českých exportérů piva, jeho loňský vývoz činil více než pětinu celkového vývozu českého piva. »V roce 2016 byl podíl exportu na celkovém prodeji budvarského piva 60,4 procenta a pivo se vyvezlo do 77 zemí světa. Rostoucí obliba originální značky Budweiser Budvar a fakt, že pivovar je na limitech výrobních a logistických kapacit, již druhým rokem klade důraz na investice,« uvedl Žáček.

Pivovar loni investoval 407 milionů korun, do budoucna se chce dál rozšiřovat. V roce 2019 by měla být postavena třetí stáčecí linka, která by měla rozšířit kapacity pro lahvové pivo. »Protože pivo v plechovkách již několik let vykazuje nebývalé meziroční nárůsty, již v roce 2018 bude zvýšena kapacita stáčírny plechovek. Ve střednědobém horizontu - do roku 2022 - přesáhnou investice Budějovického Budvaru do výrobní technologie a logistiky objem dvou miliard korun,« dodal Žáček.

Britům Budvar chutná
Jedním z nejdůležitějších odbytišť pivovaru je Velká Británie. I když se dříve hovořilo o tom, že by výrobky Budvaru v zemi distribuovala společnost Carlsberg, nakonec z toho sešlo. »Naše dceřiná společnost Budweiser Budvar UK Ltd. i nadále bude pokračovat v činnosti a očekáváme její další rozvoj. Naše prodeje v Británii mají aktuálně stoupající trend. Tomu napomáhá mimo jiné i fakt, že jsme během posledního roku v Británii otevřeli pět tankových restaurací,« uvedl Žáček.

Pivovar letos změnil vedení, dlouholetého ředitele Jiřího Bočka vystřídal bývalý manažer Plzeňského Prazdroje Petr Dvořák. Boček skončil ve funkci oficiálně k začátku letošního roku, jeho nástupce přišel do podniku v dubnu. Boček Pivovar vedl od roku 1991, do Budvaru nastoupil v roce 1984 jako technolog. Loni obdržel od prezidenta Miloše Zemana státní vyznamenání.

Nový šéf Budvaru Dvořák měl od roku 2010 na starosti globální strategii prezentace značky Pilsner Urquell. Letos v Prazdroji působení ukončil po sloučení společnosti se skupinou AB Inbev a následném prodeji japonskému koncernu Asahi. Dvořák dříve působil také například v Pivovarech Staropramen.

Budvar jako čtvrtý největší výrobce v České republice vyváží pivo do 77 zemí. Pivovar, který byl založen 15. dubna 1895, nese od roku 1967 název národní podnik Budějovický Budvar. Je posledním českým pivovarem, který vlastní stát. Budvar loni prodal 1,61 milionu hektolitrů piva, což je nejvíce v historii podniku. Za 11 let zvýšil pivovar výstav o 40 procent.

Desítka součástí české pivní kultury

Publikováno:včeraZdroj:České nápoje

Češi již dlouhá léta zůstávají na čele žebříčků v množství vypitého piva na hlavu. Každá průměrná hlava u nás totiž ročně vypije 143 litrů, neboli 286 půllitrů zlatavého moku. Pivem nejen zaháníme žízeň, ale je po staletí i neoddělitelnou součástí naší kultury. A to včetně klasické české desítky - piva, které v poslední době neprávem zůstalo tak trochu opomíjené.

Že je desítka třeba na večer s přáteli moc obyčejná? Zdání klame!
Nejen mezi pivovarskými se dodnes traduje, že uvařit kvalitní a chuťově vyváženou desítku, patří mezi to nejtěžší, na co lze v jejich řemesle narazit. Ve Staropramenu si proto své světlé výčepní hýčkají a na znamení tradice dnes nese jméno neodmyslitelně spjaté s místem, kde se nachází pivovar, tedy „Smíchov”.

Proč je nejlepší volbou nejen pro horké letní dny?
Boduje především svou svěžestí, lehkostí a snadnou pitelností. Na rozdíl od pivních speciálů - jejichž obliba v posledních letech rovněž stoupá - dokáže spolehlivě osvěžit a zahnat žízeň. Díky nižšímu obsahu alkoholu a právě snazší pitelnosti se pak hodí i pro zahradní slavnosti nebo party.

9 z 10 mužů vypije týdně 5 půllitrů
A podobná situace zřejmě nikomu z nás nebude cizí. Průzkumy totiž ukazují, že u nás pivo pravidelně pije 91 % mužů a 56 % žen a průměrný Čech si každý týden dopřeje zhruba pět půllitrů piva (u mužů je to týdně přes osm půllitrů, u žen pak necelé tři). Podle odborníků je v pořádku, pokud zdravý muž vypije 2 piva denně.

Dobré jídlo zapíjíme pivem
Pivo se jako náš národní nápoj hodí k překvapivě široké škále pokrmů, a nemusí jít jen o těžkou českou kuchyni (kachnu či husu, svíčkovou na smetaně, vepřové maso nebo smažené ryby), ale také o lehké předkrmy (tatarský biftek či uzeniny). V létě pak rozhodně není od věci dát si pivo i přes den na zahrádce restaurace. Osvěží lépe než sladké limonády a má navíc nižší obsah alkoholu než třeba víno.

Existuje zkrátka spousta příležitostí a spousta důvodů, proč sáhnout po klasické české desítce, která tvoří základ tuzemské pivní kultury. Věděli jste ale, kde má taková desítka, kterou dnes známe, své kořeny? Právě v Praze na Smíchově, kde před 140 lety dokázal sládek Trnka vymyslet postup, jak vařit konstantně kvalitní pivo, a vytvořil tak vzor, podle kterého se světlá výčepní piva začala postupně vařit i jinde.

Česká pivní kultura
Co si budeme povídat, česká pivní kultura dostala v uplynulých desetiletích, především před sametovou revolucí, pořádně „na frak”. Zatímco dříve byly hospody středobodem národního obrození a múzou řady umělců, v dobách socialismu kvalitu piva ani prostředí ve výčepech nikdo moc neřešil. A tak zatímco spotřeba piva rostla, do hospod jsme chodili méně a méně. Tuzemský hospodský svět se ale začal obracet k lepšímu a je to pomalu poznat i na osazenstvu jejich stolů. Třeba i mladými páry. Zatímco do zaplivané „čtyřky” by se dámu chtělo pozvat asi málokomu, moderní restaurace se světlým interiérem a skvěle ošetřeným pivem nabízí úplně jiný komfort. A Češi ho využívají - podle průzkumů chodí na pivo ve dvou s partnerem či partnerkou vůbec nejčastěji ze všech Evropanů!

K obrození české pivní kultury a popularity hospod přispívají i samotné pivovary. Jsou často prvními či dokonce jedinými, kdo investuje do vývoje a údržby výčepních technologií. Stojí za tím jednoduchá úvaha - za branami pivovarů dělají sládci všechno pro to, aby uvařili to nejlepší pivo. Logicky se proto nechtějí vzdát kontroly nad jeho kvalitou ani ve chvíli, kdy brány pivovarů opustí a zamíří k výčepům. Díky investicím, vzdělávání výčepních a pravidelným kontrolám tak pivo zůstává v hospodách čerstvé a chutná nejlépe, jak to jen jde.

Pivovarnický koncern AB InBev kupuje výrobce energetických nápojů Hiball

Publikováno:včeraZdroj:E15.czAutor:ČTK

Největší světový pivovar Anheuser Busch InBev koupí výrobce energetických nápojů Hiball, který rovněž vlastní značku perlivých ovocných biošťáv a vody Alta Palla. Finanční podmínky transakce firma v dnešním prohlášení nezveřejnila.

Akvizice znamená pro pivovar další krok do sektoru nealkoholických nápojů v USA. Firma nyní ve spolupráci s firmou Starbucks vyrábí čajový nápoj Teavana. Řadu energetických a nealkoholických nápojů a čajů však AB InBev prodává v Latinské Americe.

AB InBev v květnu oznámil, že plánuje do roku 2020 investovat ve Spojených státech dvě miliardy dolarů (44,8 miliardy Kč). Investice mají směřovat do pivovarů a do nealkoholických nápojů.

Transakce by měla být dokončena ve třetím čtvrtletí, napsala agentura Reuters.

Firma Hiball byla založena v roce 2005. Nyní má 20 zaměstnanců. Její maloobchodní tržby za posledních 12 měsíců činily 40 milionů USD, řekl listu The Wall Street Journal informovaný zdroj.

AB InBev rozšiřuje své portfolio v USA, protože spotřebitelé se odklánějí od amerických ležáků, včetně jeho značek Budweiser a Bud Light, k pivům od menších pivovarů a dovezenému z Mexika, vínu a lihovinám. Nealkoholické nápoje nyní představují zhruba 13 procent celkového objemu prodeje firmy. V USA je však jejich procentní podíl na objemu prodeje zanedbatelný, uvedla mluvčí společnosti.

V Prazdroji umí předpovědět, kolik půllitrů uhasí aktuální žízeň pivařů

Publikováno:včeraZdroj:iDNES.czAutor:Petra PetříkováPrazdroj

Kolik piva uvařit, aby ho bylo dost, ale zase ne příliš? Na tuto otázku v Plzeňském Prazdroji odpovídá unikátní analytický model, který po vyhodnocení různých dat dokáže předpovědět, jak silná bude poptávka v určitém období.

Model, který pivovarníci používají, je klíčový zejména v létě, kdy poptávka po tekutém osvěžení výrazně roste. Tahounem spotřeby jsou důležité svátky a značný vliv má také počasí.

„Pro vyhodnocování těchto vlivů používáme data od Českého hydrometeorologického ústavu. K tomu máme historické údaje o teplotách, srážkách a dalších ukazatelích za posledních deset let. Víme také, jaká byla za daného počasí spotřeba piva. Počítačový systém všechny tyto vstupní údaje zanalyzuje a ve výsledku dostaneme model, který nám pomáhá odhadnout spotřebu jednotlivých piv,“ vysvětluje Pavel Svoboda, manažer plánování poptávky Plzeňského Prazdroje.

Podle pivovarských odborníků nelze v procentech vyjádřit spolehlivost předpovědi. „V porovnání s jinými nápojovými společnostmi, které si také tvoří svoje analytické modely, je však náš model velmi dobrý a nadprůměrně spolehlivý,“ uvedla mluvčí Plzeňského Prazdroje Jitka Němečková.

Spotřebě piva nejvíce přeje teplé a slunečné počasí s teplotami od 18 stupňů Celsia výše. Jednotlivé typy piv jsou ale na změny počasí různě citlivé. Nejméně výkyvů a nejvíce věrných konzumentů mají ležáky, zejména Pilsner Urquell. Když nastane teplé počasí, stoupá spotřeba výčepních piv, zejména oblíbené desítky.

„Pokud ale přijdou tropická vedra, spotřeba alkoholických piv již neroste a naopak dramaticky se zvedá poptávka po těch bez alkoholu. Nejpopulárnějším z kategorie nealkoholických piv je Birell,“ uvádí obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje Tomáš Mráz.

Připomíná, že nealkoholické pivo je v podstatě přírodní iontový nápoj. Obsahuje sacharidy, bílkoviny, vitamíny především skupiny B a minerální látky jako draslík, sodík, vápník, hořčík. Celkově se Birellu prodá v létě třikrát více než v zimním období.

Pivo v plechovkách si vozí lidé na dovolenou
Negativně se na spotřebě piva v létě podepisují déletrvající deště, protože lidé tolik nechodí do restaurací a hospod.

„Na nákupy v obchodech ale počasí nemá až tak výrazný vliv. Lidé nejdříve vypijí vlastní zásoby z lednic, špajzů a pak teprve jdou do obchodu. Jestli se mezitím nějak změní počasí, nehraje takovou roli,“ dodává Tomáš Mráz. Toto platí zejména pro pivo lahvové, které si zákazníci často nakupují do zásoby.

O pivo v plechovkách je v létě velký zájem, protože si ho lidé vozí s sebou na dovolené do zahraničí.

Pivovarnický odborník pracuje v Budvaru 50 let

Publikováno:včeraZdroj:Českobudějovický deníkAutor:Edwin OttaBudvar

V pondělí 17. července 2017 uplynulo přesně 50 let od okamžiku, kdy do laboratoře Budějovického Budvaru, n. p., nastoupil Doc. Ing. Jan Šavel, CSc. Jeden z nejuznávanějších českých odborníků je autorem desítek patentů nebo držitelem několika cen.

K úctyhodnému výročí přišlo Janu Šavelovi osobně pogratulovat vedení pivovaru v čele s ředitelem Petrem Dvořákem, který mu předal pamětní list a korbel se jménem oslavence. Jubilantovi samozřejmě blahopřál i bývalý ředitel pivovaru Jiří Boček.

Pro pivovar je podle Petra Dvořáka cenné třeba to, že významný odborník může předávat své zkušenosti nastupující pivovarnické generaci. „Lidí jako pan Šavel si v pivovaru velmi vážíme. Pan docent je bohatou studnicí zkušeností a znalostí, které předává nastupující generaci v naší laboratoři. Zároveň jeho myšlenky významně pomáhají s řešením aktuálních úkolů spojených s řízením kvality výroby. Do dalších let mu přeji pevné zdraví a hodně životního elánu,“ říká Petr Dvořák, ředitel Budějovického Budvaru.

Jan Šavel stále pokračuje v práci pro Budějovický Budvar při testování kvality surovin a kvality pivovarských kvasinek. Na podzim 2017 vyjde nová vysokoškolská učebnice „Sladařství“, do které napsal tři kapitoly a u jedné další byl spoluautorem. Docent Šavel patří mezi významné české vědce – publikoval přes 200 odborných článků, podílel se na psaní několika učebnic a je autorem asi 30 patentů. Je členem Síně slávy českého pivovarství a sladařství, držitelem Výroční ceny F. O. Poupěte a Výroční ceny České a moravské pivovarnické akademie.

V Prazdroji mají analytický model, jak uhasit žízeň všech pivařů

Publikováno:před 2 dnyZdroj:České nápojePrazdroj

Jak vyrobit optimální množství piva pro hlavní sezonu, aby ho vždy a na všech místech byl dostatek a na své si přišli jak milovníci ležáků, tak i méněstupňových piv nebo Birellu? A kdy je nejlepší počasí na pivo? V Plzeňském Prazdroji mají na plánování poptávky speciální analytický model. Ten je klíčový zejména v letních měsících, kdy poptávka po zlatavém moku výrazně roste. Tahounem spotřeby jsou totiž v průběhu roku důležité svátky a pak zejména vliv počasí.

„Pro vyhodnocování těchto vlivů používáme detailní data od Českého hydrometeorologického ústavu. K tomu máme detailní historické údaje o teplotách, srážkách a dalších ukazatelích za posledních deset let. Víme také, jaká byla za daného počasí spotřeba piva. Náš počítačový systém všechny tyto vstupní údaje zanalyzuje a ve výsledku dostaneme model, který nám pomáhá odhadnout spotřebu jednotlivých piv,“ vysvětluje Pavel Svoboda, manažer plánování poptávky Plzeňského Prazdroje.

Proč jsou tak detailní údaje zapotřebí? Pomáhají totiž dostat pivo v nejlepší kondici ke spotřebiteli přesně ve chvíli, kdy má žízeň. V létě navíc k tradičním prodejním místům přibývají nová – zahradní restaurace, kiosky, kempy poblíž vodních ploch, navíc se koná mnoho kulturních festivalů. „Plzeňský Prazdroj dodává pivo každoročně do téměř 2 000 sezónních prodejních míst. Nejvýkonnější provozovny tohoto typu prodají až 150 hektolitrů piva za měsíc,“ říká Tomáš Mráz, obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje. „V nejteplejších dnech opouští brány pivovarů Plzeňského Prazdroje až 45 000 hektolitrů piva denně, což by zaplnilo 9 miliónů půllitrů,” dodává Tomáš Mráz. V centrálním dispečinku se v létě denně vyřizuje více než 7 000 objednávek. Brány pivovarů opouštějí denně stovky vozidel: z pivovaru Radegast 140, z pivovaru Velké Popovice až 160 aut, a z největšího českého pivovaru v Plzni dokonce 230 aut denně.

Čím tepleji, tím více se vypije piva, platí jen omezeně
Spotřebě piva nejvíce přeje teplé a slunečné počasí s teplotami od 18 stupňů Celsia výše. Jednotlivé typy piv jsou ale na změny počasí různě citlivé. Nejméně výkyvů a nejvíce věrných konzumentů mají tradičně ležáky, zejména Pilsner Urquell. Když nastane teplé počasí, pak vždy jde nahoru spotřeba výčepních piv, zejména oblíbené desítky. „Pokud ale přijdou tropická vedra, spotřeba alkoholických piv již neroste a naopak dramaticky se zvedá poptávka po těch bez alkoholu. Nejpopulárnějším z kategorie nealkoholických piv v České republice je Birell. Oblíbený je jak Birel světlý a polotmavý, tak i jeho ovocné verze,“ uvádí ředitel obchodu Tomáš Mráz. Vzhledem k tomu, že v letních měsících a při zvýšené námaze by měli lidé vypít až 4 litry za den a to především tekutin obsahujících dostatečné množství iontů, minerálních látek a vitamínů, je nealkoholické pivo jakožto ve své podstatě přírodní iontový nápoj – obsahující sacharidy, bílkoviny, vitamíny – především skupiny B – a minerální látky jako draslík, sodík, vápník, hořčík atd. velmi dobrou volbou. Celkově se Birellu prodá v letních měsících trojnásobek v porovnání se zimními měsíci.

Negativně se na spotřebě piva v létě obecně podepisují déletrvající deště, protože lidé tolik nechodí do restaurací a hospod. „Na nákupy v obchodech ale počasí nemá až tak výrazný vliv. Je to dáno s tím, že lidé nejdříve vypijí vlastní zásoby z lednic, špajzů a pak teprve jdou do obchodu. Jestli se mezitím nějak změní počasí, nehraje takovou roli,“ dodává Tomáš Mráz. Toto konstatování platí zejména pro pivo lahvové, které si zákazníci často nakupují do zásoby. Jiným příběhem je pivo v plechovkách. O to roste v létě zájem proto, že si ho lidé vozí s sebou na dovolené do zahraničí.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.22.07.2017 15:405.244/5.244