Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

Sexistická reklama? Bernard opět pohoršil feministky

Publikováno:před 6 měsíciZdroj:Lidovky.czAutor:Miroslav PetrBernard

Humpolecký pivovar znovu provokuje a snaží se přilákat pozornost. Oprášil retro pin-up girls na svých bilboardech. Kritici a strážci genderové diskriminace ho už vyzvali ke stažení téhle údajně sexistické kampaně.

Mladá černoška v krátkých růžových šatech tleská černé dvanáctce od Bernarda, jiná spoře oděná a v lyžích se pak usmívá zády opřena o sklenici bernardího piva Černá lavina.

Na jiném bilboardu stojí usměvavá roztleskávačka v červeném dresu a obličejem samotného Stanislava Bernarda před orosenou sklenici a nápisem Pivo s koulema. Takzvané pin-up girls s Bernardovou hlavou prezentuje pivovar jako „Feminist edition“.

Spolumajitel humpoleckého pivovaru Stanislav Bernard těžko mohl ještě víc popíchnout feministky a zanícené strážce genderové diskriminace. V kampani za „rotující pípu“ s nabídkou více druhů humpoleckých piv v podstatě oprášil bilboardy z roku 2015. A pohledným nakresleným kráskám v americkém retro stylu přidal v některých případech svůj obličej.

Nominace na Sexistické prasátečko
„Cílem bylo jednak udělat si trochu legraci, a to i ze sebe, a také chceme naznačit lidem, aby se nebrali tak moc vážně. Jde také o to, vyvolat diskusi nad svobodou projevu. Kampaň je naprosto v souladu se zákony i etikou. Jen se nechceme nechat sešněrovat všelijakou překorektností nebo přeregulovaností,“ vyjádřil se Bernard pro server Lidovky.cz.

Reakce na sebe nedala dlouho čekat. Bilboard se už u nás objevil v nominacích na letošní ročník Sexistické prasátečko. A skupina aktivistů včele se Stínovou radou pro reklamu, nebo slovenským (Bernard se hodně prodává na Slovensku) webem Sexistický kix vyzvala Bernarda v otevřeném dopise, aby celou kampaň stáhl.

„Tyto reklamy navazují na Vaši online kampaň z předešlých let, vůči které se zvedla vlna kritiky ze strany široké veřejnosti z důvodu jejich sexistického (a v některých případech i rasistického) obsahu,“ píší Bernardovi.

A na jiném místě dodávají: „Oceňujeme, že jste přistoupil na to, aby Váš obličej byl zobrazen na billboardech. Ovšem tím, že hlava žen byla vyměněna za Vaší, došlo naopak k tomu, že ženské tělo se stalo ještě více anonymním objektem. Udělal jste si legraci ze sebe, ale zároveň jste ponížil ženy. Přes zřejmě dobrý úmysl zůstává nová verze kampaně sexistická a uráží řadu lidí.“

Vlna kritiky nebo názor hrstky lidí?
Bernard s těmito názory nesouhlasí, ale vadí mu nejvíc, že autoři dopisu podle jeho názoru lžou, když tvrdí, že už původní verze kampaně „zvedla vlnu kritiky ze strany široké veřejnosti“.

„O žádnou širokou veřejnost se nejednalo. Skupiny kritiků na Facebooku a jinde byly mnohem méně početné oproti množství lidí, které nám naopak vyjádřilo podporu,“ říká spolumajitel humpoleckého pivovaru.

O tom, že aktuální kampaň pivovaru nelze označit za vyloženě sexistickou a už vůbec ne neetickou, jsou přesvědčeni i někteří odborníci na marketink a reklamu. „Sexistická? To určitě není. Bernard chce možná spíš provokovat, vyvolat pozornost,“ říká legenda v oboru reklamy a marketingu Jiří Mikeš, někdejší prezident Rady pro reklamu a exředitel Asociace komunikačních agentur.

O reklamě ve všech souvislostech přednášel například na Světovém kongresu reklamy, na Vídeňské univerzitě, na FAMU a věnuje se výuce komerčních komunikací na Fakultě mezinárodních vztahů pražské VŠE.

Mikeš má ale s kampaní Bernarda jiný problém. „Nechápu ji, nelíbí se mi. Nerozumím tomu, proč spojovat v kampani pivo a ženy. Jakože Bernard je pivo pro ženy?,“ dodává Mikeš.

Začalo to Aničkou Dajdou
Humpolecký pivovar – na rozdíl od většiny konkurence - skutečně umí v reklamě vyvolat pozornost a jeho kampaně provokují. Nejen, že od počátku dává sám Bernard v různých podobách svou tvář etiketám piv a bilboardům, ale i tématy prezentace.

Mnozí si například pamatují bilboardy ze série „Svět se zbláznil, držte se“, ve kterých od roku 2004 komentoval různé absurdní situace ve společnosti – počínaje vystoupením falešně zpívající Aničky Dajdou při soutěži Superstar.

Bernardovy reklamy se tak úspěšně vymykají klasické prezentaci pivovarů ve stylu rozjásaných partiček a hromadných oslav té jediné správné značky.

Jednou z mála výjimek se stala před dvěma lety mystifikace Gambrinusu, když úspěšně skoro celý květen vydával své pivo za značku nového minipivovaru Patron a mnozí pivaři na trik skočili.

Znojmo: V areálu pivovaru začnou budovat inženýrské sítě

Publikováno:před 6 měsíciZdroj:ParlamentníListy.czZnojemský

V následujících dnech začnou v areálu bývalého pivovaru v Hradní ulici práce na budování kompletně nových inženýrských sítí. „Jedná se o jednu největších investic města pro letošní rok, a to ve výši cca 12,4 milionů korun. Vybudování inženýrských sítí je nutnou podmínkou pro další rozvoj areálu a pro přilákání dalších investorů,“ komentuje investici Vlastimil Gabrhel, starosta města Znojma.

V souvislosti se stavebními pracemi prosíme všechny, aby k rotundě a hradu chodili Jižní přístupovou cestu. Ti, kteří budou mířit do letos otevřené Expozice pivovarnictví, kterou otevřelo město ve spolupráci s Národním zemědělským muzeem a společností Heineken, se k ní Hradní ulicí samozřejmě dostanou.

„V souvislosti s budováním inženýrských sítí bude v centru Znojma nezvykle zvýšený provoz nákladních automobilů. Prosíme proto občany o trpělivost a shovívavost. Opravy by neměly trvat déle než tři měsíce,“ dodává starosta.

Prvním investorem v bývalém areálu pivovaru byl v roce 2014 Znojemský městský pivovar, který tu o rok později znovuobnovil výrobu piva. A letos areál oživila zmíněná nová Expozice pivovarnictví.

Od vybudování kompletně nových inženýrských sítí si znojemská radnice slibuje přilákání dalších investorů do atraktivního prostředí v samotném srdci historického centra Znojma, o které už investoři projevují zájem.

Rasistické, urážlivé k ženám. Bernard provokuje a opět sklízí kritiku

Publikováno:před 6 měsíciZdroj:iDENS.czAutor:Filip HoráčekBernard

Na vytrvalou, několik let trvající kritiku svých reklam feministkami zareagoval pivovar Bernard svérázně. Na stovkách billboardů po Česku začal majitel propagovat černé pivo s afrem na hlavě a prémiový ležák představuje jako „pivo s koulemi“. Kritiků se tím však nezbavil, naopak.

„Snažíme se humorným způsobem odlehčit téma pin-up a ukázat lidem, že by se na svět měli dívat s větší dávkou nadhledu,“ vysvětlil pivovar svůj nejnovější reklamní počin. Stojí za ním reklamní agentura Butterflies & Hurricanes.

Nejde o ojedinělý výstřelek, ale o reakci na kritiku, která se táhne za několika jeho kampaněmi na rotující pípu. Ta umožňuje hospodským z jednoho výčepního kohoutu střídat pivní speciály, aby hosté postupně ochutnali všechny chutě.

Začalo to už před lety, kdy tento svůj projekt začal pivovar z Humpolce lokálně propagovat pomocí takzvaných pin-up dívek - tedy obrázků, které se masově rozšířily v pop kultuře a symbolizují sexuální symboly. Jednou z nejznámějších pin-up girl byla Marylin Monroe.

V kampani pivovaru každý pivní speciál symbolizovala jiná dívka v retro stylu. Kritiku si Bernard vyslechl už ve chvíli, kdy vizuály umístil na Facebook. Feministky, ale nejen je, zvedla ze židle zejména reklama na černou 12°, reprezentovanou polonahou černoškou. „Od té doby se potýkáme s útoky od různých genderových a feministických skupin, které nás a naši kampaň kritizují, často dost nevybíravým způsobem,“ sdělil mluvčí Zdeněk Mikulášek.

Vizuály s ženami s tmavou barvou pleti na černou dvanáctku nebo černou lavinu pobouřily a vysloužily si přívlastky „rasistické“ a „sexistické“.

Kritika neutichla ani letos, když v květnu pivovar spustil další podporu své rotující pípy a své „pivní víly“ umístil na billboardy. Nyní kvůli negativním ohlasům mění hlavy žen za tvář majitele Stanislava Bernarda, který se na řidiče směje jako černoch nebo transvestita. Ani tyto svérázné reklamy na „pivo s koulema“ či s bujarým afrem kritiky neukonejšily.

„Oceňujeme, že jste přistoupil na to, aby Váš obličej byl zobrazen na billboardech. Ovšem tím, že hlava žen byla vyměněna za Vaší, došlo naopak k tomu, že ženské tělo se stalo ještě více anonymním objektem. Udělal jste si legraci ze sebe, ale zároveň jste ponížil ženy. Přes zřejmě dobrý úmysl zůstává nová verze kampaně sexistická a uráží řadu lidí,“ napsala Stanislavu Bernardovi Stínová rada pro reklamu spolu s dalšími jednotlivci a organizacemi. Podotýkají, že vyobrazení polonahých žen nesouvisí s produktem a žádají stažení billboardů.

„Kampaň pivovaru Bernard je do určité míry kontroverzní. No a co? Je to reklama na pivo. Neřeším, jestli se mi nápad líbí či nelíbí, ale reklama je od toho, aby zaujala. To se Bernardu rozhodně podařilo, a že reklama pracuje s určitou mírou nadsázky, je její přirozený princip,“ hodnotí kampaň Ondřej Obluk, ředitel tuzemské pobočky reklamní agentury Ogilvy & Mather.

„Reklamy, které nedostatek nápadu nahrazují nahým ženským tělem, jsou bezpochyby sexistické a trapné, tady ale nevidím jediný důvod, proč by měla někoho urážet. Navíc kůži na trh nese pan Bernard, který propůjčil reklamě svoji tvář, nikoliv feministky. Jestli je kampaň uráží, mohou pít jinou značku piva,“ dodal.


Co vzkazuje pivovarník Bernard feministkám, které bojují proti jeho kampani?

Publikováno:před 6 měsíciZdroj:Reflex.czAutor:Marek StonišBernard

Pivovarník Stanislav Bernard se pro Reflex.cz vyjádřil k aktivistkám ze Stínové rady pro reklamu, které žádají stažení jeho billboardové kampaně „Feminist edition“ kvůli údajnému sexismu.

„Ony mají svůj problém a snaží se ho řešit na úkor všech,“ říká v krátkém rozhovoru. „Bojem, zákazy nebo regulacemi. Já jim ze srdce a bez ironie přeji to nejlepší. Pokud ony budou vnitřně spokojené, nebudou — s prominutím - blbnout kolem takových věcí, jako je reklama na pivo. Já je respektuju, nemám s nimi žádný problém, nebojuji s nimi. Ale protože celou problematiku týkající se podobného typu aktivismu studuji několik let, vím, že za aktuálními problémy kolem mé kampaně je problém, který mají především ony samy se sebou.“

O tom, co se prostřednictvím kampaně snaží Stanislav Bernard říct o naší společnosti, si můžete poslechnout ve videu.

První česká investice v Koreji: Češi vaří v Busanu vlastní pivo

Publikováno:před 6 měsíciZdroj:E15.czAutor:Tomáš Stingl

Firma Gold of Prague spustila výrobu piva ve městě Busan. Tuto první českou investici v Jižní Koreji završí stavba pivovaru o kapacitě 200 tisíc hektolitrů ročně. Projekt ale ztěžují byrokratické překážky.

Symbolicky je to právě pivo, co otevřelo jihokorejský trh prvnímu českému investorovi. Společnost Gold of Prague začala vařit tři druhy piva v minipivovaru ve městě Busan. „V březnu jsme obdrželi potřebné licence. Mimo velké globální hráče, jako je Anheuser-Busch, jsme tak nyní jedinou stoprocentně zahraniční společností, která má povolení na výrobu a distribuci piva v Koreji,“ uvedl ředitel společnosti Lukáš Mikeska. Investice činila zhruba dvacet milionů korun. „Pivo připravujeme z českých surovin, pivovar byl vyroben v ČR a máme i české sládky,“ dodal Mikeska.

Jedenáctistupňové černé pivo, klasický dvanáctistupňový i silnější patnáctistupňový ležák se prodávají pod značkou Praha 993. Ta odkazuje na Břevnovský klášterní pivovar sv. Vojtěcha, kde se zřejmě v roce 993 začalo poprvé vařit české pivo a na jehož receptuře firma staví. „Název u Korejců dobře funguje díky neuvěřitelné popularitě Prahy jako turistické destinace,“ říká Mikeska.

Praha 993 se zatím dodává do osmi restaurací. Česká firma chce ale v investiční zóně Foodpolis za zhruba patnáct milionů dolarů postavit velký pivovar s kapacitou 200 tisíc hektolitrů ročně, z nějž by mohla zásobovat celý korejský trh. Už dříve oznámený projekt se ale zpožďuje kvůli protekcionismu korejských úřadů. Korejci přitom při sjednávání investice nabízeli vstřícný postoj. „Deklarovali, že milují české pivo, a slibovali hory doly. Pokud ale sledujeme tuto první českou investici, vidíme, že naráží na velké byrokratické překážky,“ konstatovala na konferenci Asbuco o obchodu s Asií Jana Hajzlerová, výkonná ředitelka Česko-korejské společnosti.

Lukáš Mikeska potvrdil, že problémy byly s udělením povolení cizincům nebo s celním procesem při dovozu surovin, ovšem už se podařilo zajistit vše potřebné. „V zóně máme pozemek s dobrým zdrojem vody a územním rozhodnutím. Teď probíhají projekční práce. Stavět bychom měli začít v lednu až únoru příštího roku a výrobu zahájit počátkem roku 2019,“ uvedl Mikeska.

Pivovar Kokeš: Vaňkův speciál? Uvidíme, jestli bude větší poptávka

Publikováno:před 6 měsíciZdroj:TN.czKokeš

Jen těžko byste asi v Česku našli někoho, kdo nezaznamenal výpověď fotbalisty Ondřeje Vaňka u soudu, kterou přednesl na dotazy ohledně jeho drogového skandálu. Konkrétně vysvětlení termínu "kokeš", kterým prý Vaněk myslel značku piva se stalo přes noc doslova legendou. Zeptali jsme se zakladatele pivovaru Kokeš Tomáše Kopačky, zda-li neuvažují o speciální edici piv.

Fotbalista Vaněk vstoupil mezi legendy. Ne snad, že by nějak zázračně odehrál uplynulo sezonu v ruské Ufě, ale proslavil jeden rodinný pivovar z Kamenice nad Lipou.

U výpovědi u soudu, kam byl předvolán, aby vysvětlil, co zaznělo v policejních odposleších, totiž argumentoval následovně:

Otázka soudu: „Pane svědku, čeho jste si měl dát půlku?“

Vaněk: „To je Kamagra, abyste měli co nejlepší sex. To je prášek pro kluky, prostě to spolknete.“

Otázka soudu: „Co je to kokeš?

Vaněk: „Pivo, značka piva.“

Otázka soudu: „Jste si vědom následků křivé výpovědi?“

Vaněk: „Já neříkám nic špatného.“

Zavolali jsme tedy do pivovaru Kokeš a zeptali jsme se, zda-li nechystají na trh vypustit "Vaňkův speciál", protože s ohledem na reklamu, jakou šestadvacetiletý záložník pivovaru udělal, by limitovaná edice mohla jít na dračku.

"Vaňkův speciál zatím neplánujeme, ale uvidíme, jestli nebude poptávka větší," směje se zakladatel pivovaru Tomáš Kopačka.

Zvýšený zájem o vlastní značku vypozoroval hlavně u kamarádů a známých, kteří ho prý celé pondělí na články v médiích upozorňovali.

"Samozřejmě o tom víme. Máme spoustu kamarádů, kteří nás na to upozorňovali a proto jsme se k tomu postavili s humorem a napsali ten status na náš facebook," komentuje aktivitu na sociálních sítích.

Pokud snad někomu tahle kauza unikla, tak tady je celá rekapitulace. Fotbalista Ondřej Vaněk se měl podle policie zaplést s drogovým dealerem Vítězslavem Meišnerem a kupovat od něj omamné látky. V květnu v roce 2016, když ještě Vaněk oblékal dres Viktorie Plzeň, měl volat Meišnerovi, aby mu sehnal "prášek".

Po telefonu s ním pak navíc konzultoval, jak "prášek" užívat. Po necelém roce pak všechno prasklo a Radiožurnál uveřejnil policejní odpolechy, ve kterých mimojiné například zaznělo že:

„Volající (Vaněk, pozn. red.) odpovídá, že jde na diskotéku a zkusí prášek, na což volaný (Meišner, pozn. red.) odpovídá, aby mu volající napsal, jaké to bylo a upozorňuje ho, aby byl opatrný a dal si jenom půlku. Volající říká, že prý je to dobré najednou s kokešem, na což volaný odpovídá, že ne, že když dá na to ten bílej, že ho to naopak zabrzdí, že mu to zbrzdí nájezd, má si nechat tak dvě hodiny pauzu.“

Vít Školl se stal nejlepším výčepním jižní Moravy

Publikováno:před 6 měsíciZdroj:České nápoje

Nejlepší výčepní z jižní Moravy se setkali v brněnské restauraci Plzeňský dvůr, aby ukázali, že mají na postup do celorepublikového finále soutěže PilsnerUrquell Master Bartender 2017. Mezi 26 soutěžícími bylo letos hned 8 zástupkyň něžného pohlaví, které tak dokazují, že řemeslo výčepního a znalosti historie a výroby světoznámého ležáku nejsou jen doménou mužů. Odborná porota vybrala tři nejšikovnější soutěžící v čele s Vítem Škollem z restaurace TheErin´s Flag. Ten se stal absolutním vítězem brněnského kola a společně s dalšími postupujícími zabojuje o vítězství v celonárodním finále 16. a 17. srpna v Plzni.

Vít Školl je vítězem jihomoravského kola 12. ročníku soutěže o nejlepšího výčepního plzeňského piva. V brněnské restauraci Plzeňský dvůr totiž prokázal nejen veškeré technologické znalosti týkající se piva, ale i charisma a osobnost, které nesmí žádnému výčepnímu chybět. Společně s ním do národního finále v Plzni postupuje Miroslav Táborský z brněnské restaurace Padowetz, který se umístil na druhé příčce a bronzová Tereza Petřvalská z olomoucké M trojky. Vysoká úroveň znalostí a dovedností všech soutěžících opět potvrdila stoupající prestiž soutěže.

„Miluju plzeňské pivo a chtěl jsem se stát součástí jedinečné rodiny Pilsner Urquell, proto jsem se přihlásil. Již teď je to pro mě obrovský zážitek a těším se do Plzně na finále. Neusínám na vavřínech a pokračuji v přípravách, protože úroveň všech finalistů bude určitě vysoká,“ svěřil se sympatický vítěz se svými prvními dojmy po soutěži.

Postupující do plzeňského finále

Celonárodní finále se uskuteční 16. a 17. srpna v Plzni. Václav Berka obchodní sládek Plzeňského Prazdroje prozrazuje, co získá nejlepší výčepní plzeňského ležáku. „Tím největším oceněním pro nového Mastera Bartendera je samozřejmě prestiž, kterou vítězství přinese jemu a “jeho“ restauraci. Jako symbol toho, že hosté u něj dostanou ten nejlepší pivní servis od skutečného profesionála a plzeňské pivo ve špičkové kvalitě, dostane vítěz památeční trofej.Tradičně také ty nejlepší čeká cesta po evropských provozovnách, které čepují Pilsner Urquell, první zlaté pivo na světě.“

Maier: České pivovarnictví je na rekordu. Dokládají to čísla celníků

Publikováno:před 6 měsíciZdroj:Lidovky.czAutor:Tomáš Maier

Bez mála 20 milionů hektolitrů všech alkoholických piv vyrobily loni všechny pivovary v Česku. Nejvíc v historii. Ukazují to čísla celní správy. Podle Tomáše Maiera z České zemědělské univerzity lze očekávat, že letošek bude ještě o něco lepší.

V druhé polovině dubna Český svaz pivovarů a sladoven (ČSPAS) zveřejnil rekordní výsledky celého oboru za rok 2016, nicméně je vhodné se také zaměřit na jiný zdroj, kterým je Celní správa.

Zatímco ČSPAS uvádí údaje včetně nealkoholického piva, tak celníci toto řešit nemusí, neboť nealkoholické pivo nepodléhá daňové povinnosti u spotřební daně, a proto Celní správa uvádí údaje pouze za pivo alkoholické a nápoje na bázi piva, což jsou rozličné druhy piv, které jsou míchané s limonádami.

I dle Celní správy byl celý loňský rok rekordní, celková produkce piva na území České republiky velice těsně atakovala magickou hranici 20 milionů hektolitrů, konkrétně to bylo 19 919 877 hektolitrů a meziročně byl zaznamenán nárůst o 1,54 procenta, což lze považovat ve vysoce konkurenčním globálním prostředí za velký úspěch.

Padne letos magická hranice?
Pokud bude nastolený trend pokračovat i letos, a nic nenasvědčuje tomu, že by tomu tak být nemělo, tak by již mohla ona magická hranice padnout.

Vůbec největší absolutní nárůst z hlediska výstavu piva zaznamenala jednička na tuzemském trhu společnost Plzeňský Prazdroj, nicméně do svého rekordního roku 2006 má tato společnost ještě hodně daleko.

Plzeňský Prazdroj na sklonku loňského roku koupila japonská společnost Asahi od jihoafrické společnosti SABMiller, což bylo také v loňském roce jediné přeskupení kapitálu na českém pivovarském trhu. Největší absolutní pokles produkce v roce 2016 se týkal společnosti Pivovary Lobkowicz, kterou rok předtím koupila od českých majitelů čínská společnost Lapasan.

Trh s alkoholickým pivem dle celní správy
Ukazatel (hl) 2016 2015 index 2016/2015
produkce v tuzemsku celkem 19 919 877 19 618 607 101,54
prodeje v tuzemsku celkem 15 883 910 15 753 058 100,83
tuzemská produkce jen pro tuzemsko 15 557 736 15 441 356 100,75
vývoz celkem 4 362 141 4 177 251 104,43
dovoz celkem 326 174 311 703 104,64
podíl vývozu do EU na celkovém vývozu (%) 84,25 85,82 98,18
podíl dovozů na tuzemské spotřebě (%) 2,05 1,98 103,78
podíl vývozů na tuzemské produkci (%) 21,90 21,29 102,85

Česko vyvezlo nejvíc piva v historii
Výrazně se dařilo i exportu, který je pro většinu tuzemských pivovarů klíčový. V roce 2016 činil rekordních 4,36 milionu hektolitrů piva, meziročně tak došlo k nárůstu o 4,43 procenta.

Pivo a zejména český ležák přece jen není zboží, které by bylo vhodné masivně převážet na velké vzdálenosti (pivo v obalu během dlouhé přepravy stárne a obsahuje asi 92 procent vody; převážet vodu není zrovna dvakrát rentabilní), takže zhruba 84 procenta českého exportu končí v zemích EU. Nejvíce pak na Slovensku a v Německu.

Slovensko je tak do velké míry závislé na českých značkách, a to nejen díky vzájemnému obchodu, ale také díky licenční výrobě - značky Kozel a Gambrinus se v řádech stovek hektolitrů produkují licenčně ve slovenském pivovaru Šariš.

Mimo EU se tradičně realizuje největší vývoz piva do Ruska, na druhé místo se poněkud překvapivě vyhoupla Korea, kam se vývoz českého piva meziročně takřka zdvojnásobil.

Často zmiňovaná Čína je z hlediska vývozu pro nás v současné době nezajímavým trhem, meziročně byl zaznamenán dokonce pokles už tak slabého vývozu. I díky výše zmiňované čínské akvizici a intenzivním aktivitám některých politiků se očekával spíše opak.

Celkem se tak z České republiky vyvezlo zhruba 22 procent tuzemské produkce piva, což je opět rekordní ukazatel. Z těch největších společností je v relativním vyjádření rekordmanem Budvar, který tradičně vyváží více než polovinu své produkce.

Cizí pivo u nás skoro nikdo nechce
Zato z hlediska dovozu je český trh s pivem takřka izolovaný, dovoz piva se na tuzemské spotřebě pohybuje kolem dvou procent.

Nejvíce se dovážejí levná marketová piva z Polska, typickým příkladem je třeba plechovkový Argus vařený pro řetězec Lidl. Polsko se podílí více než polovinou na tuzemských dovozech.

Dovoz ze zemí mimo EU je zanedbatelný, činil necelých 10 tisíc hektolitrů, nicméně meziročně došlo k jeho výraznému relativnímu nárůstu, který byl způsobený velkým nárůstem dovozu z Mexika.

Progresivní minipivovary
Celní správa je také jediný oficiální zdroj, na základě něhož lze alespoň přibližně dojít k závěru, kolik vlastně na tuzemské produkci mají podíl minipivovary, tedy pivovary s roční produkcí do 10 tisíc hektolitrů.

Je třeba ale očistit výsledky daňového inkasa od toho, že menší pivovary platí menší sazbu spotřební daně, minipivovary pak dokonce poloviční.

Pokud by však všechny pivovary platily stejnou sazbu, tak by podíl těch nejmenších na vybrané spotřební dani byl za loňský rok 2,1 procenta, v roce 2015 by to bylo 1,7 procenta. Je tak zřejmé, že segment minipivovarů je v rámci celého odvětví velice progresivní.

Letní volbou sládků je Master Summer Ale

Publikováno:před 6 měsíciZdroj:České nápojeVelké Popovice

Obliba programu Volba sládků Plzeňského Prazdroje, díky kterému si lidé na vybraných výčepech mohou vedle tradičních piv objednat každý měsíc jiné unikátní pivo, neustále roste. Od března minulého roku se se zvýšil počet restaurací a hospod, které jsou do programu zapojeny, o více než 60 %. V těchto hospodách a restauracích se prodalo dohromady téměř 13 tisíc hektolitrů speciálně uvařených várek piva, mezi nimi byli limitované edice piv z běžné produkce pivovaru i naprosté speciály typu Ale, Stout nebo Ipa.

Díky projektu Volba sládků se již dva roky daří vybraným hospodám a restauracím čepujícím piva z Plzeňského Prazdroje navyšovat prodeje čepovaného piva. „93 % obsluhy vybraných podniků tvrdí, že jejich hosté jsou spokojeni s Volbou sládků, což potvrzuje současný trend, že spotřebitelé chtějí zkoušet nové věci. To je přesně to, co jim díky Volbě sládků můžeme nabídnout v jejich oblíbené hospodě,“ vysvětluje Tomáš Mráz, obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje.

Zalíbení našly speciální várky piva také u hospodských, kterým po zapojení do programu vzrostla návštěvnost i tržby. „Do Volby sládků jsme se zapojili hned při zahájení před dvěma lety. Musím říct, že si již naši zákazníci zvykli, že každý měsíc na výčepu najdou jiný speciál. Někteří si ho dokonce odnášejí v PET lahvích domů. Přibylo také těch, kteří se k nám do restaurace pravidelně vrací. Dokonce musím obvykle dvakrát do měsíce speciální várku doobjednávat, což se samozřejmě pozitivně promítá i do našich tržeb,“ potvrzuje úspěšnost programu Jakub Novotný z pražského podniku Restaurace U svatého Filipa a Jakuba.

Červnovým speciálem je Master Summer Ale neboli „letní ejl“, který patří mezi světlá svrchně kvašená piva. Sládci z Plzeňského Prazdroje ho právě pro tento měsíc zvolili kvůli jeho lehkosti a osvěžujícím citrusovým tónům, díky kterým se ideálně hodí pro nadcházející začátek léta. Milovníci piva najdou nový speciál na výčepech více než tisíce restaurací po celé České republice, které se zapojily do programu Volba sládků.

Dvojité výročí aneb co se změnilo

Publikováno:před 6 měsíciZdroj:Blog iDNES.czAutor:Tomáš PluháčekZubr

Přerovský pivovar si v letošním roce připomíná dvě výročí. Jedno hodné oslav, tedy 145 let od položení základního kamene pivovaru, a druhé již o mnoho méně veselé.

Tím je 20 let od katastrofálních povodní, které v roce 1997 zasáhly celý areál pivovaru, jenž byl zaplaven do výšky téměř dvou metrů. Toto smutné výročí nám připomněly i dubnové dny, kdy opět stoupala hladina řeky Bečvy.

Povodně před dvaceti lety znamenaly začátek nové kapitoly historie pivovaru. Respektive uspíšily rozsáhlou rekonstrukci a modernizaci pivovaru zahájenou v roce 1991 transformací zbylého státního podniku Pivovary Přerov na akciovou společnost Moravskoslezské pivovary se sídlem v Přerově a v roce 1994 založení společnosti Pivovar Zubr, a.s.

Nechci vás nudit čísly, ale myslím, že není nezajímavé, podívat se na to, jaké finanční náklady stojí za tím, aby se pivovar Zubr mohl řadit mezi špičkově technologicky vybavené pivovary. Za poslední čtvrtstoletí bylo do modernizace pivovaru investováno více než tři čtvrtě miliardy korun, což rozhodně není zanedbatelná částka. Zásadních investic se dočkaly prakticky všechny části pivovaru, a to jak ty výrobní, technologické, tak i administrativní. A reagovat na vývoj musíme neustále. Například v květnu letošního roku jsme spustili novou balicí linku na plechovky. Tím vycházíme vstříc rostoucí poptávce po pivu v plechovkách. Lidé stále častěji pivo popíjí doma a plechovka je pohodlnějším obalem, nemusí se vracet a zároveň je lehčí. Díky patnáctimilionové investici do nové baličky plechovek zvýšíme kapacitu linky a zároveň můžeme vyrábět další různé typy balení, které si trh vyžádá.

Zatímco technologie, a tím i výsledná kvalita piva se stále zvyšuje, jedno zůstává stejné. A to důraz na tradiční výrobní postupy, receptury, i regionální suroviny. Proto i dnes v pivovaru Zubr pivo kvasí na otevřené spilce a dlouho zraje v ležáckém sklepě, aby získalo svoji typickou hořkost, plnost a dobrou pitelnost. Samozřejmě je důležité nejen pivo uvařit, ale také musí existovat místa, kde je možné si ho vychutnat. Proto pivovar spolupracuje a podporuje provozovatele restaurací a hospod, zejména na malých obcích, kde restaurační zařízení často představují jediné centrum společenského života. Dovolím si opět zmínit jednu částku, a to tu která za posledních zhruba 15 let směřovala právě do rekonstrukcí a rozvoje pohostinských zařízení. Ta se pohybuje okolo čtvrt miliardy korun.

Těší mě, že všechny změny, kterými pivovar prochází, si mohou všichni naši příznivci vychutnávat nejen v hospodách nebo doma, ale také přímo v pivovaru na našich akcích. Již v roce 2001 proběhla první pivní slavnost ZUBRFEST, která se konala v areálu pivovaru, tehdy určená zaměstnancům pivovaru a jejich rodinám. Do areálu se ZUBRFEST opět vrátil v roce 2013 a dnes je tento letní festival největší kulturní akcí pořádanou v Přerově. A nebude chybět ani letos. Těšíme se na vás 24. června v pivovaru Zubr!

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.11.12.2017 22:335.819/5.819