Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

Cos dělal v září? Chmelil čerstvým chmelem!

Publikováno:před 7 měsíciZdroj:ČeskéNápoje.cz

Dětem začne nový školní rok a zdá se, že tropická vedra nepolevují. Jen málokdo by už myslel na Vánoce, ale poctivý sládek je na tom jinak. Již touto dobou se musí činit, protože až se Ježíšek sládka zeptá: „Cos dělal v září,“ bude moci hrdě odpovědět: „Vařil jsem speciální pivo! I na vánoční tabuli! A chmelil jsem čerstvým chmelem!!!“

Nebývá v českých krajích úplně obvyklé, že by se pivo chmelilo čerstvým chmelem. Také to není vůbec jednoduché – chmel se v době sklizně musí do několika hodin usušit, jinak by přišel vniveč. Ale pokud jste sládkem odvážným, v pivovaru s tradicí, a spolupracujete s chmelařem, který má také velké srdce pro tradiční řemeslo, můžete ještě zkusit takový čerstvě sklizený chmel rychle transportovat do pivovaru a nachmelit jím právě vařené pivo. Není třeba příliš připomínat, že takovou šanci máte jen několik dnů v roce, právě přibližně na přelomu srpna a září, kdy chmel dozrává a sklízí se.

Všechny výše zmíněné nutné podmínky se sešly v rámci spolupráce sládka Rodinného pivovaru Chodovar s pěstitelem a dodavatelem žateckého aromatického chmele z chmelnic Polepských blat. Právě tam se pan Jiří Špringl postaral o to, že chmel, který ještě za ranního rozbřesku ve středu 30. srpna 2017 shlížel z jedné z jeho chmelnic, byl v potřebném množství sklizen, naložen do auta a dopraven již po poledni k nám do Rodinného pivovaru Chodovar v Chodové Plané, kde jím byla slavnostně nachmelena várka piva, kterou sládek našeho pivovaru pan Jan Plevka a vařič pan Ladislav Maule právě vařili. U této neobvyklé události opět nechyběli ani zástupci z řad novinářů.

Slavnostní okamžik zrodu Vánočního speciálu
„Pro nás je to slavnostní den. Přelom srpna a září je pro nás tradičně obdobím, kdy vaříme jedno ze speciálních piv, které se pak objeví na předvánočním trhu. Také letos jsme se rozhodli zachovat v podstatě před několika lety obnovenou tradici, vrátit se zpátky v čase a pokusit se uvařit pivo tak, jak se vařilo před mnoha desetiletími, a to se zeleným chmelem, který se čerstvě dovezl přímo z chmelnice, zkrátka uvařit opět pivo bez kompromisů!“ vysvětlil obchodní sládek Rodinného pivovaru Chodovar pan Jiří Plevka ml.

Tento Vánoční speciál, který se bude díky použití čerstvého hlávkového chmele „Žateckého červeňáku“ honosit mimo skvělé chuti i výrazným aroma typickým pro tento chmel, dorazí na trh v limitované edici asi 7.000 patentních lahví a také 217 kusů exkluzivních číslovaných třílitrových lahví až na konci měsíce října. Limitovaná edice třílitrových lahví bude opět v prodeji výhradně v areálu Rodinného pivovaru Chodovar (Restaurace Ve Skále, Restaurace Stará Sladovna a ve značkové prodejně).

Takové dobré pivo prostě musí patřičně vyzrát. Totiž:
Výjimečné pivo potřebuje svůj čas.

Naděje na levnější pivo padla. Poslanci odmítli snížit daň

Publikováno:před 7 měsíciZdroj:Seznam.czAutor:Pavlína Kosová

Změnu navrhovali zákonodárci ODS. Základní sazba spotřební daně z piva měla klesnout z 32 na 26,80 koruny za hektolitr.
Článek

Poslanci ODS to navrhovali jako kompenzaci za elektronickou evidenci tržeb, po jejímž zavedení v restauracích pivo podražilo, ministr financí Ivan Pilný z ANO to označil slovy „pivní populismus“.

Nižší spotřební daň z piva, která měla podle předkladatelů návrhu vytvořit možnost snížit ceny, byla ve Sněmovně odmítnuta.

Podle ministra financí by návrh, kdy by se spotřební daň z hektolitru snížila ze 32 korun na 26,80, připravil státní rozpočet o 780 milionů korun.

„A na cenu piva by to stejně nemělo vliv,“ dodává ministr.

Návrh na snížení daně však podpořil i předseda rozpočtového výboru Václav Votava z ČSSD. „Nechci podporovat alkoholismus. Piva máme ale velice dobrá. Je to národní nápoj. Já budu hlasovat pro to, aby se daň na spotřebu piva snížila,“ řekl Votava na plénu.

Pro návrh ale nakonec hlasovalo jen 54 poslanců, především z klubů ODS, TOP 09, Starostů a KSČM. Proti pak byli hlavně poslanci za hnutí ANO. Většina klubu poslanců ČSSD se hlasování zdržela, nebo byla proti.

Rozhovor s jedním z předkladatelů zákona, předsedou poslaneckého klubu ODS Zbyňkem Stanjurou, si můžete pustit na začátku článku.

Pivo zdražilo, ale budeme ho pít dál. Ve věži našli vzkaz budoucím generacím

Publikováno:před 7 měsíciZdroj:Aktuálně.czAutor:Tomáš Maca

Tajemství, která byla po desetiletí ukrytá v měděných schránkách, odhalili v pátek restaurátoři, kteří od jara obnovují Staroměstskou radnici. Čtyři tubusy z let 1949 a 1984 ukrývaly dobové noviny a prohlášení tehdejších radních, ale i humorný vzkaz od klempířů, kteří si stěžovali na vysoké ceny piva. Válečky schovali do kupolí věže pracovníci, kteří se podíleli na minulých dvou obnovách a po skončení současných oprav je pravděpodobně doplní dva další.

Čtyři schránky ukryté v makovicích - malých kupolích věže Staroměstské radnice - otevírali v pátek před polednem restaurátoři pracující od jara 2016 na opravě pražské dominanty. Jejich předchůdci v nich při minulých rekonstrukcích v letech 1949 a 1984 ukryli do měděných tubusů poselství pro příští generace.

Při každé z oprav dělníci do věže ukryly dva válečky. V těch starších restaurátoři objevili oficiální dopis radních z poválečné doby, který připomněl poničení radnice nacisty během Pražského povstání v roce 1945, ale i převzetí moci komunisty o tři roky později. "Radnice se dočkala slavného shromáždění v únorových dnech roku 1948, kdy byla zajištěna všemu českému a slovenskému lidu jedna šťastná budoucnost na cestě k socialismu," přečetl radní Hlavního města Prahy Jan Wolf zachovalý svitek.

Druhý tubus z poválečných let odhalil vzkazy řemeslníků, klempířů a tesařů, kteří napsali, že na obnově radnice pracovali zcela zdarma, ale i vydání dobového tisku s velkou podobiznou Lenina na titulní straně.

Schránky z osmdesátých let skrývaly krabičku s mincemi, ale i dokument upozorňující, že náklady na opravu tehdy činily 5 milionů korun.

Klempíři, kteří radnici v roce 1984 rekonstruovali, pak vložili do měděné obálky zprávu o tehdejších cenách piva. "Půllitr zdražili na průměrnou cenu 4 koruny 80 haléřů, ale protože světu hrozí třetí světová válka, budeme pít zlatavý mok dál, i kdyby cenu upravili znovu," stálo v dopise.

Jestli se nalezené objekty vrátí do tubusů, nebo skončí v muzeu, rozhodnou pracovníci až po dokončení rekonstrukce. "Výběr dalších pokladů pro budoucí pokolení ale nechám čistě na odbornících, aby to nedopadlo jako prohlášení poválečných radních," prozradil Wolf. O tom, co se v nových tubusech objeví, restaurátoři zatím nemají jasno.

Rekonstrukce radnice by měla vyvrcholit v říjnu 2018. "Zatím jsme v první fázi, kdy kromě věže pracujeme na arkýři. Obnova není vůbec snadná, protože kámen je na mnoha místech zasolený a potřebuje pečlivě vyčistit. Čeká nás ještě kaple a spodní část se sochařskou výzdobou," informoval šéf restaurátorů René Tikal.

Nejdůležitější stavba pražského Starého Města v gotickém slohu vznikla ve 14. století v době vlády Jana Lucemburského. Její nejpopulárnější část představuje orloj na jižní straně věže, který bude v době od ledna do května 2018 demontován a opraven.

SeptemberFest nabídne nové ekologičtější kelímky na nápoje

Publikováno:před 7 měsíciZdroj:MladáBoleslav.netAutor:Šárka Charousková

Už v sobotu 9. září se na Krásné louce koná od 14 hodin další ročník oblíbených pivních slavností, nazvaný SeptemberFest. "Tentokrát jsme pro návštěvníky připravili novinkou, kterou se snažíme jít naproti ochraně přírody. Rádi bychom do budoucna úplně nahradili jednorázové kelímky na nápoje ekologičtější variantou. Proto to letos pilotně vyzkoušíme, nabídneme lidem možnost využít za zálohu padesát korun kelímek, do kterého si budou nechávat točit pivo po celou dobu. Nakonec ho buď vrátí a dostanou padesát korun zpátky, nebo si ho mohou nechat jako suvenýr," vysvětlil náměstek primátora Daniel Marek.

Na místě bude k dispozici také místo, kde si budou moci zájemci kelímek opláchnout, než si do něj nechají znovu natočit nějaký z nepřeberného množství nápojů, které tu budou k mání. Výhodu je i možnost odnést až pět piv najednou, kelímky totiž mají speciální úchytku a dají se k sobě přidělat.
Tradiční pivní slavnost Septemberfest na Krásné louce nabídne kromě bohatého spektra občerstvení i zajímavý doprovodný program. Akci pořádá společnost Kultura města Mladá Boleslav. Vstup a parkování je zdarma.

Nové železnohorské pivo se představí v sobotu v Chrudimi

Publikováno:před 7 měsíciZdroj:Chrudimské novinyAutor:Jakub ValentaKutílek

Pivo k městu patří a vždy patřilo. Stačí vzpomenout na ruiny kdysi vyhlášeného pivovaru v ulici Obce Ležáků. Dokonce sám starosta města Petr Řezníček (SNK – ED) se několikrát vyjádřil, že by byl jen pro, kdyby se v Chrudimi pivo opět vařilo. Několik pokusů proběhlo, ale žádný z nich neznamenal větší úspěch.

V nedaleké Chotěboři přitom vyrostl v roce 2009 první průmyslový pivovar v novověké historii a svým kvalitním pivem si „maže na chleba“ velkou většinu gigantů vlastněných nadnárodními společnostmi. Před dvěma lety chotěbořský pivovar uvařil i pivo pro chrudimskou restauraci na Bídě. Ta takzvaný „Chrudimský ležák“ do dnešního dne úspěšně prodává, přestože nejde o nápoj připravovaný přímo ve městě.

V rámci sobotního dne otevřených dveří v sídle firmy Vodní zdroje Chrudim na náměstí U Vodárny, bude představeno pivo, které by si rádo vysloužilo přívlastek „pivo Železných hor“. Jedná se o „pivo Iron“ a za jeho vznikem stojí velký propagátor Geoparku Železné hory a jeden z jednatelů firmy Vodní zdroje Chrudim Daniel Smutek. Název sice evokuje známý mycí prostředek, jedná se však o anglické slovo označující prvek železo. „V rámci dne otevřených dveří proběhne v sídle Vodních zdrojů první ochutnávka piva Iron. Pouze v sobotu 9. září zaplatí zájemci za pivko jen 20 korun za půlitr. Po celý den bude probíhat facebooková soutěž. Stačí být fanouškem naší stránky na facebooku, vyfotit se u loga Iron, jak pijete naše pivo, a vložit tuto fotku na naši zeď. Nejvtipnější foto odměníme BELKIN pouzdrem na počítač,“ uvádí organizátoři dne otevřených dveří.

Birell Botanicals - nové nealko osvěžení

Publikováno:před 7 měsíciZdroj:České nápojeRadegast

Birell, lídr nealkoholických piv, rozšiřuje segment o novou řadu nápojů pro dospělé – Birell Botanicals. Novinka přináší jedinečnou kombinaci mírně nasládlé, lehké chuti s jemnou hořkostí nealkoholického piva a osobitým aromatem pečlivě vybraných bylin. Celý proces zrání nechávají sládci plynout jeho přirozenou cestou, ingredience přidávají postupně během varného procesu. O nápoj pečují plných 19 dní. Birell Botanicals nabízí dvě chuťové varianty: Bezový květ s tymiánem a citronem a Zelený čaj s jasmínem a bergamotem.

Kategorie nealkoholických piv na tuzemském trhu neustále roste. Klíčovým hráčem je právě Birell, který již dlouhou dobu udává trend v celém segmentu nealkoholických piv a radlerů a drží si status nejprodávanější značky na trhu s podílem 64 %. „Zatím každá inovace od Birellu přinesla značce objemový růst a nové spotřebitele,“ říká Veronika Hořáková, manažerka značky Birell, a doplňuje: „Jako lídr trhu jsme se proto rozhodli jít opět vstříc zákazníkům a vstupujeme s Birell Botanicals do nového segmentu nealko nápojů. Rádi bychom novinkou oslovili všechny, kteří vyznávají aktivní životní styl, užívají si chvilek strávených se svými blízkými a ocení poctivé osvěžení kdekoliv.“

Kolové nápoje a limonády jsou preferovanými nápoji pro 48 % spotřebitelů. Přesto je ale velká část dospělých zákazníků vnímá jako nezdravé. Birell by rád tuto mezeru zaplnil právě představovanou řadou Birell Botanicals a nabídl zákazníkům poctivé nealko osvěžení.

„Birell Botanicals jsou připraveny tradičním pivovarnickým postupem za použití unikátních kvasinek Birell a nejjemnějších odrůd chmele, rostlin a ovocných šťáv. Celý proces zrání nechávají naši sládci plynout jeho přirozenou cestou, ingredience přidávají postupně během varného procesu. O nápoj pečují plných 19 dní. Výsledkem je pak specifická chuť, v níž pozvolna vynikají jednotlivé ingredience. Spotřebitele tak čeká mimořádný chuťový zážitek postupně se rozvíjející chuti,“ popisuje degustátor Plzeňského Prazdroje Pavel Konáš.

Obě novinky Birell Botanicals Bezový květ s tymiánem a citronem a Birell Botanicals Zelený čaj s jasmínem a bergamotem se prodávají v 400ml plechovce. K dostání jsou v běžné maloobchodní síti.

Zajímavost:
Birell se jako jediné nealkoholické pivo vaří nepřerušeným procesem za přispění unikátních kvasinek Birell. Přesně tak, jak vznikají ta nejlepší česká piva. Kvalitní voda, ječmen upravený ve vlastních sladovnách a žatecký chmel jsou příčinou toho, že chuť Birellu je chuť bez kompromisů.

Bergamot je odrůda citroníku. Má malé plody podobné pomeranči nebo limetce a pěstuje se především v Itálii. Jeho nezaměnitelná chuť se využívá zejména v různých druzích čajů.

Speciál Bud z čerstvého chmele uvařen

Publikováno:před 7 měsíciZdroj:ČeskéNápoje.czBudvar

Na varně pivovaru Budějovický Budvar uvařili várku sezónního speciálu BUD z čerstvých hlávek Žateckého poloraného červeňáku. Chmel byl sklizen jen několik hodin předtím na chmelnici U Splavu v katastru chmelařské obce Blšany. Pivo z čerstvého chmele bude zrát ve sklepích pivovaru až do března 2018, kdy objeví ve vybraných restauracích v České republice i v několika dalších zemích.

Včera odpoledne uvařili v Budějovickém Budvaru sezónní pivní specialitu z čerstvého chmele. Čerstvý chmel dodává pivu větší množství aromatických látek a poněkud výraznější hořkost ve srovnání s chmelem sušeným. Čerstvý chmel se musí zpracovat ve stejný den, kdy byl načesán. Proto patří mezi nejvzácnější pivovarské suroviny a v pivovarské praxi se používá jen zcela výjimečně. Navíc pivo chmelené ze 100 % výhradně čerstvým chmelem je možné uvařit pouze v pivovaru, který má varnu vybavenou tzv. „chmelovým cízem“. Ten odstraňuje chmelové mláto z mladiny na konci chmelovaru. Budějovický Budvar je jedním z pouhých tří českých pivovarů, které chmelovým cízem disponují. Pivovary, které vaří pivo z chmelových granulí nebo extraktů, chmelový cíz nemají, neboť takové zařízení nepotřebují.

Chmel odrůdy Žatecký poloraný červeňák pro sezónní speciál dodala společnost ARIX, a.s., která patří mezi přední české pěstitele a obchodníky s chmelem. Chmelové hlávky byly sklizeny 28. srpna dopoledne na chmelnici „U Splavu“, ve slavné lokalitě „Údolí Zlatého potoka“ u chmelařské obce Blšany. „Speciál z čerstvého chmele jsme letos vařili již šestým rokem. Přestože už máme nějaké zkušenosti, v tuto chvíli nedokážeme přesně odhadnout, jaká bude jeho výsledná chuť. U čerstvého chmele totiž není čas na standardní laboratorní rozbor – známe jen orientační hodnotu hořkosti – a dávkování děláme do značné míry intuitivně. Každý rok je surovina jiná a my se jen můžete těšit na to, co nám příroda připravila,“ říká Ing. Petr Košin, Ph.D., vedoucí oddělení technologie výroby z Budějovického Budvaru.

Speciální pivo z čerstvého chmele bude dodáváno pouze do vybraných restaurací a pivnic v sudech o objemu 20 litrů. Pivo z čerstvého chmele uvařil Budějovický Budvar poprvé v srpnu 2012. „V té době u nás v pivovaru nebyl nikdo, kdo by měl s čerstvým chmelem osobní zkušenosti. Výsledek nás ale velmi příjemně překvapil a zákazníci vypili celou várku během několika dnů,“ uzavírá Petr Košin.

Šéfové Gambrinusu sbírali chmel do piva

Publikováno:před 7 měsíciZdroj:eProfil.czGambrinus

Špičky pivovaru Gambrinus trhali ručně v Lenešicích na Lounsku čerstvý chmel. Chmelovou brigádou na začátku září tak ukončili letošní chmelobraní. Chmel trhali s vervou a chutí obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje Tomáš Mráz, sládek pivovaru Gambrinus Pavel Zítek a nechyběli ani zástupci obchodu a marketingu Jan Krafka a Marek Dvořák. Podle odborníků se letošní chmel urodil ve velmi dobré kvalitě. „Pivo z něj bude dobré, brzy to budou lidé moct posoudit sami,“ konstatoval sládek Pavel Zítek s tím, že začátkem října se pivaři mohou těšit do hospod na Gambrinus uvařený právě z čerstvého chmele z letošní sklizně.

Spotřeba piva v ČR letos kvůli opatřením státu klesne, na vině je i státní regulace

Publikováno:před 7 měsíciZdroj:Průmyslová automatizaceAutor:ČTK

Spotřeba piva v ČR letos klesne, naopak exportu by se mohlo dařit lépe než loni, řekla dnes ČTK výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven Martina Ferencová. Na vině snižující se spotřeby jsou podle ní restriktivní opatření ze strany státu, jako je zákaz kouření v restauracích. Loni spotřeba piva v Česku stagnovala na 143 litrech na hlavu a export piva do zahraničí meziročně vzrostl o 4,5 procenta.

Kroky současné vlády označuje Ferencová za morové rány pro české pohostinství. "Začalo to tím, že sebrali hospodským automaty, potom přišla kontrolní hlášení, elektronická evidence tržeb a nyní zákaz kouření," uvedla. S jednotlivými kroky sama souhlasí, byly podle ní ale nařízené v příliš krátké době za sebou. Podle svazu tak může být letošek černým rokem pro české pivovarnictví.

V červenci se snížil prodej piva v restauracích meziročně o devět procent. "A to fungovaly zahrádky," uvedla Ferencová. S přicházejícím podzimním obdobím podle ní bude situace horší. Lidé totiž mimo restaurace nevypijí tolik piva, aby výpadek prodeje piva v podnicích dorovnali.

Trh s pivem se podle Ferencové mění, čím dál větší váhu má prodej piva v plechovkách a piva v sudech ubývá. Letos v červenci meziročně vzrostla spotřeba piva v plechovkách o 54 procent a řada podniků dala v poslední době peníze do plniček plechu. Loňská výroba českých pivovarů byla rekordní, meziročně stoupla o 1,9 procenta na 20,5 milionu hektolitrů piva a nealka. Z hlediska exportu se nejvíce piva vyvezlo na Slovensko, do Německa a Polska. Ze zemí mimo Evropskou unii pak do Ruska, Koreje a Spojených států. Částečné údaje o české výrobě po letošní hlavní pivovarnické sezoně zveřejní svaz koncem září, celkové pak příští rok na jaře.

Práce na největší investici v historii Pivovaru Svijany pokračují podle plánu

Publikováno:před 7 měsíciZdroj:Pivovar SvijanyAutor:Luboš SpálovskýSvijany

● Ve zkušebním provozu začne nová stáčírna piva do plechovek pracovat již v říjnu
● Celková investice překročí částku 100 milionů korun
● Na obsluhu poloautomatické linky s maximální roční kapacitou až sto milionů plechovek bude stačit pět zaměstnanců
● Pivovar stavbou reaguje na aktuální spotřebitelské trendy a připravuje se na zvyšování exportu

Pivovar Svijany se připravuje na očekávaný nárůst poptávky a investuje rekordní částku do výstavby nové stáčírny piva do plechovek. Náklady na výstavbu v pořadí teprve osmého zařízení tohoto druhu v celé České republice přesáhnou 100 milionů korun. „Práce pokračují přesně podle plánu, takže automatickou stáčecí linku s roční kapacitou až sto milionů plechovek uvedeme do zkušebního provozu již na začátku října,“ řekl ředitel Pivovaru Svijany Roman Havlík.

Do plechovek se zatím v České republice stáčí zhruba jen šest procent vyrobeného piva. V sousedních evropských zemích se přitom podíl tohoto praktického a recyklovatelného obalu pohybuje mezi 20 až 40 procenty a v celosvětovém měřítku je ještě vyšší. Do budoucna odborníci očekávají sbližování českého trhu se světem a výrazný nárůst odbytu piva v plechovkách. Už loni se podle statistik Českého svazu pivovarů a sladoven objem českého piva baleného do plechovek zvýšil meziročně o 12 procent.

„Trh s plechovkovým pivem roste už dnes a zvyšování poptávky po pivu v plechu bude nepochybně pokračovat i v následujících letech. Dosud pro nás byl tento segment se zhruba jen dvouprocentním podílem na celkovém výstavu pivovaru spíše okrajovou záležitostí a pro plnění Svijanského Mázu do plechovek jsme využívali služeb komerční stáčírny. Šlo nám hlavně o to, aby si mohli naši příznivci vzít své oblíbené pivo s sebou třeba na dovolenou. Nyní už však dozrál čas na to, abychom vyšli vstříc aktuálnímu trendu: v naší nové stáčírně bychom již během prvního roku rádi do plechovek stočili kolem dvaceti tisíc hektolitrů piva,“ uvedl dále Roman Havlík.

Budova stáčírny vyrostla na místě původně určeném pro budoucí rozšiřování ležáckých sklepů, pro něž musel pivovar najít v areálu jiné místo. „Její stavba byla dokončena na začátku léta, v srpnu proběhly přejímky strojů a zaškolení obsluhy u jednotlivých dodavatelů. Nyní již jednotlivé stroje montujeme a propojujeme do funkčního celku – stáčecí linky. Začátek zkušebního provozu je stanoven na 1. října. Linka je z větší části automatická, obsluhovat by ji mělo celkem maximálně pět lidí. Alespoň zpočátku si při její obsluze vystačíme se současnými zaměstnanci,“ dodal Roman Havlík.
Příprava tak velkého projektu zaměstnávala vedení pivovaru již téměř celý loňský rok. „Při jednáních s dodavateli strojů a zařízení jsme zjišťovali, co by nová stáčírna měla umět, jaké jsou technické možnosti a kolik nás bude celý projekt stát. Byli jsme se také podívat na několik již provozovaných stáčíren, v nichž jsme si ujasnili, co od naší linky můžeme očekávat, ale také čemu se chceme vyhnout,“ poznamenal Roman Havlík. V druhé polovině loňského roku probíhala tvorba zadávacích dokumentací pro stavbu i jednotlivé stroje. Vlastní stavba budovy, kterou nyní pivovar úspěšně dokončuje, byla zahájena na počátku letošního roku. Současně s tím také probíhala výběrová řízení na dodavatele jednotlivých strojů.

Strategická investice jako podmínka dalšího rozvoje
Mezi stáčením piva do lahví a do plechovek je mnoho technologických odlišností. Odpadá sice mytí lahví, ale zase třeba uzavírání plechovek je naopak výrazně složitější a z pohledu mikrobiologie rizikovější proces. Plechovky se také nevkládají do přepravek jako lahve, je nutné je balit do různých skupinových balení. Pivovar při projektu nešel cestou generálního dodavatele, linku si sestavil sám z jednotlivých strojů od různých výrobců, kteří jsou v konkrétní oblasti nejlepším řešením. „Zajistili jsme si tím tu nejvyšší kvalitu stáčení a balení plechovek za přijatelné náklady,“ je přesvědčen ředitel pivovaru.

„Pokud by se český trh rychle sbližoval se světem, mohli bychom se časem dostat na výstav kolem 120 tisíc hektolitrů plechovkového piva ročně. Zároveň nám tento obal otvírá nové exportní příležitosti. Rostoucí zájem o plechovky, jak pivní, tak obecně se všemi nápoji, přitom do budoucna hrozí značnými kapacitními problémy stáčíren. Bez vlastní stáčecí linky by proto byly naše možnosti dalšího rozvoje v tomto segmentu do budoucna velmi omezené. Mimo to bude nové zařízení také odpovídat našim stále vyšším nárokům na kvalitu stáčení,“ přiblížil Roman Havlík hlavní důvody, které vedení pivovaru vedly k rozhodnutí o strategické investici.

Postupně nejméně šest svijanských piv v plechu
Plechovky se velmi dobře hodí pro uchování piva a zachování jeho původních vlastností, jsou v tomto ohledu lepší než skleněné lahve. „Pro tento účel se používají již více než osmdesát let, takže je - na rozdíl od PET lahví - můžeme považovat za dostatečně tradiční a důstojný obal pro naše poctivé pivo. Nové zařízení naplní naše ambice dodávat na trh nejlepší tradiční české plechovkové pivo co nejšetrněji stočené,“ řekl k projektu svijanský sládek Petr Menšík. „Zatím je na trhu v plechovkách pouze Svijanský Máz a Svijanský Vozka, po zprovoznění linky plánujeme rozšiřování sortimentu našich piv v tomto typu obalu. Postupně bychom do plechu rádi plnili minimálně šest druhů svijanského piva. V malých plechovkách by se postupně měly objevit i Svijanská Desítka, „450“, Svijanský Rytíř a Svijanský Kníže,“ dodal.

Výhody balení piva do plechovek
● Plechovky jsou lehké - 22 pivních plechovek váží jako jediná láhev
● Plechovky jsou velice skladné
● Pivo v plechovkách se vychladí na správnou teplotu mnohem rychleji než pivo ve skleněné láhvi
● Plechovky se při dopadu na zem nerozbijí
● Za plechovky se (zatím) nemusí platit záloha
● Plechovky jsou stoprocentně recyklovatelné a tedy i ekologické
● Plech nepropouští světlo a plyny
● Ze všech těchto důvodů se v řadě zemí světa plechovky používají jako tradiční pivní obal již od roku 1933

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.19.04.2018 10:126.154/6.154