Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

zprávy ze všech pivovarů

Plzeňský Prazdroj kupují Japonci, za evropské pivovary dají 200 miliard

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Novinky.czAutor:ČTKPrazdroj

Japonská pivovarnická společnost Asahi Group Holdings Ltd se dohodla s koncernem Anheuser-Bush (AB InBev) na koupi evropských pivovarů skupiny SABMiller včetně Plzeňského Prazdroje. Podle serveru deníku Nikkei Japonci zaplatí 900 miliard jenů (téměř 200 miliard korun). Společnost Asahi akvizici potvrdila v tiskovém prohlášení.

„Souhlas Evropské komise se sloučením společností SABMiller a AB InBev byl podmíněn závazkem AB InBev odprodat podniky SABMiller ve střední Evropě,“ sdělila Novinkám mluvčí Plzeňského Prazdroje Jitka Němečková.

„Dohoda mezi AB InBev a Asahi ještě podléhá schválení Asahi jakožto vhodného kupce Evropskou komisí a udělení antimonopolního souhlasu Evropskou komisí,“ dodala Němečková.

Asahi očekává dokončení odkupu pivovarů v první polovině roku 2017.

Anheuser-Bush dohodu potvrdil
Podle tiskového prohlášení se Japonci dohodli přímo se společností AB InBev, která má SABMiller převzít za sto miliard dolarů (2,5 biliónu korun). AB InBev se rozhodl pivovary prodat, aby kvůli převzetí SABMillera neměl potíže s regulačními orgány.

Dohodu s japonskou společností potvrdil i AB InBev, který uvedl částku 7,3 miliardy eur (zhruba 197 miliardy korun).

„Cílová společnost zahrnuje takové globální značky jako Pilsner Urquell, původní plzeňské pivo, které dosahuje nejvyšších podílů na trhu v České republice (zemi s nejvyšší spotřebou piva na hlavu), Slovenské republice, Polsku, Maďarsku a Rumunsku, což slibuje výraznou ziskovost,“ připomíná Asahi.

Japonci se kromě Plzeňského Prazdroje stanou majiteli polských značek Tyskie a Lech, slovenského Topvaru, maďarského Dreheru a rumunského Ursuse.

Pivovar Asahi kupuje Prazdroj a další značky za 200 miliard

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Lidovky.czAutor:ČTKPrazdroj

Japonský pivovar Asahi Group Holdings se dohodl na koupi Plzeňského Prazdroje a dalších východoevropských značek společnosti SABMiller za 7,3 miliardy eur (téměř 200 miliard Kč). Oznámila to firma.

Prodej aktivit SABMilleru v České republice, Polsku, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku je součástí podmínek pro převzetí podniku ze strany rivala Anheuser-Busch InBev, které bylo dokončeno v říjnu.

Koupě východoevropských značek je doposud největší akvizicí pivovaru Asahi. Společnost Asahi se již dříve dohodla na převzetí některých značek SABMilleru, jako Peroni a Grolsch, za 2,55 miliardy eur (69 miliard Kč). Prodej těchto značek byl rovněž podmínkou pro převzetí SABMilleru.

Prazdroj kupují Japonci. Za pět evropských pivovarů dají 200 miliard

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:iDNES.czAutor:ČTKPrazdroj

V klání o Plzeňský Prazdroj je rozhodnuto. Novým majitelem se stane japonská pivovarnická skupina Asahi. Za Prazdroj a další čtyři evropské pivovary zaplatí téměř 200 miliard korun.

Oznámení převzetí o pěti středoevropských pivovarů patřících dosud do skupiny SABMiller zveřejnila skupina Asahi na svých webových stránkách. Vedle Prazdroje zahrnuje transakce aktiva polské značky Tyskie a Lech, slovenský Topvar, maďarský Dreher a rumunský Ursus. Zaplatí celkem 7,3 miliardy eur.

Prodej aktivit SABMilleru v Česku, Polsku, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku je součástí podmínek pro převzetí podniku konkurenční skupinou Anheuser-Busch InBev. Aby mohla SABMiller převzít, musí se z rozhodnutí antimonopolních úřadů některých pivovarů zbavit.

Podle serveru Nikkei se pro Japonce jedná o největší pivovarnickou akvizici v zámoří. Původně se přitom mluvilo o částce kolem 117 miliard korun, cena pivovarů tedy v průběhu jednání významně narostla.

To byl zřejmě i důvod, proč z klání o Prazdroj vypadli další zájemci, mezi kterými byla například investiční skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera i skupina J&T vedená Patrikem Tkáčem. Podle Lidových novin byla nabídla Japonců pro ně příliš vysoká.

Asahi už dříve koupil za 69 milird korun jiné evropské značky Peroni a Grolsch. Ty rovněž spadaly pod SABMiller a jejich prodej byl podmínkou převzetí. To naznačovalo silný zájem Japonců o evropský trh, a Asahi byl proto v boji o Prazdroj považován za favorita.

Japonská pivovarnická jednička Asahi není v Česku úplným nováčkem. Skupina v minulosti pokukovala po pivovaru Staropramen, který však nakonec nekoupila. Smíchovský pivovar navíc vaří licenčně pro evropský trh značku Asahi Super Dry

PPF a J&T vypadly z boje o Prazdroj. Favority jsou Japonci

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Lidovky.czAutor:Miroslav PetrPrazdroj

Nejbohatší Čech se nejspíš nestane pánem českého piva. Skupiny PPF Petra Kellnera a J&T v čele s Patrikem Tkáčem podle informací LN vypadly z úzké skupiny zájemců o koupi Plzeňského Prazdroje a jeho sesterských středoevropských pivovarů.

Klíčovou ránu v soutěži zasadil konkurenční japonský pivovarnický gigant skupiny Asahi. „Ze hry o Prazdroj a další aktiva SABMilleru ve střední Evropě byli vyloučeni. Nabídka, se kterou přišla japonská skupina, byla vyšší a to rozhodlo,“ uvedl zdroj LN, který má blízko k jednání o prodeji Prazdroje.

Japonci dle informací LN nabídli částku přes 8 miliard euro. Informací o odpovídající částce v přepočtu 200 miliard korun přinesl i server iHNed.cz

Tuzemské skupiny se k situaci nevyjádřily. „Spekulace z trhu nekomentujeme,“ uvedla pouze mluvčí Kellnerovy PPF Zuzana Migdalová na dotaz LN, zda může informace potvrdit nebo vyvrátit.

Pivovarnický obchod desetiletí
Největší pivovarnický obchod poslední dekády se tak nejspíš obejde bez české účasti. Jedná se přitom o závratné částky. Největší pivovarnický koncern světa AB Inbev převzal letos (po loňské dohodě) dvojku světového trhu SABMiller, do které spadá mimo jiné také Prazdroj, maďarský pivovar Dreher, rumunský Ursus, polská Kompanija Piwowarska a slovenský Topvar.

Právě tahle aktiva ale nemůže kvůli významnému postavení na trhu a antimonopolním předpisům Evropské unie nový majitel převzít a musí je prodat. Už dříve se spekulovalo, že za celou středoevropskou skupinu pivovarů SABMilleru může AB Inbev inkasovat v přepočtu 135 až 190 miliard korun. Současná nabídka tak výrazně překonává očekávání analytiků.

‚Protikuřácký zákon ublíží hospodám, jestli jde o zdraví, ať zakáží kouřit všem a všude‘

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Lidovky.czAutor:Miroslav Petr

Prezident Českomoravského svazu minipivovarů Jan Šuráň se opřel do poslanci schváleného protikuřáckého zákona. „Jedná se o problematický zákon, který není protikuřácký, protože nepovede k omezení kouření, ale citelně poškodí podnikatele v pohostinství,“ říká Šuráň v rozhovoru.

LN: Proč vám zákaz kouření v hospodách tolik vadí?
Protože každý hospodský by měl mít možnost si vybrat, zda udělá provoz kuřácký nebo nekuřácký. Už teď se ukazuje, že nekuřácké hospody prosperují a rychle přibývají, takže proč nenechat výběr na vůli podnikatele. Nekuřáci mají kam jít. Ale tohle není nic jiného než zásadní zasahování do práv podnikatelů. Pokud se státu nelíbí kouření, tak ať ho zakáže všem a všude. Včetně výroby a distribuce. Jenže stát se chová alibisticky. O daně z toho škodlivého tabáku přijít nechce. Tak aspoň znepříjemní život těm, u kterých to státní pokladně zásadně neublíží. Ale ublíží to celému pohostinského oboru.

LN: Pro ten zmíněný úplný zákaz výroby, distribuce a prodeje cigaret byste byl?
Tomu bych rozuměl. Pokud to všichni ti ochránci zdraví kuřáků a nekuřáků myslí vážně, byl by úplný zákaz jediné smysluplné řešení. Selektovat, že u někoho kouření zakážeme a jinde třeba ne, je nefér. Například ten, kdo má k dispozici u hospody zahrádku, má výhodu. Tam se kouřit bude moct. Kdo ji nemá, přijde o zákazníky. Kam až takovéhle selektování podnikatelů půjde?

LN: Může mít plošný zákaz kouření ve vyjmenovaných prostorech vliv na spotřebu cigaret a tedy i výběr daní?
To lze těžko v tuhle chvíli soudit. Osobně si myslím, že jak kde. Ale vcelku se spotřeba cigaret výrazně nesníží. Vidím to třeba na příkladu Irska. Holt všichni chodí kouřit ven, ale kouřit nepřestali. Takže asi ani na té vybrané dani se zákaz kouření viditelně neprojeví.

LN: Současný stav hospodským vyhovuje. Proč?
Protože dává možnost poskytovat službu všem skupinám zákazníků. Jak nekuřákům, tak kuřákům. A záleží už na hospodském, která skupina zákazníků je pro něj lukrativnější. V Praze už rychle ubývá hospod a restaurací, kde se může kouřit. A opačně, na vsi je zas kouření žádanější. Zasahovat do toho z moci úřední je neštěstí.

LN: Projeví se to nějak i na odbytu piva v Česku?
Samo o sobě jen zčásti. Bude to další z vlivů, které už několik let táhnou dolů trh, počínaje zvýšením spotřební daně v roce 2010.

LN: Co jiného ještě negativně na prodej piva působí?
Celý soubor byrokratických opatření, se kterými stát přišel v poslední době. V první řadě EET, kvůli které skončí stovky hospod a pivovary tím přijdou o odběratele. Další komplikací je lednové zavedení kontrolního hlášení, majitelé těch nejmenších hospod na podobné měsíční reporty o všech přijatých a odeslaných fakturách nemají aparát. A do téhle kategorie věcí, kterými stát hází klacky pod nohy drobným podnikatelům, patří třeba i povinné pořízení závodních lékařů, které si podnikatel musí najímat a platit, pokud má víc než 20 zaměstnanců. Podnikatelé, a nejen ti v gastronomii, tak doplácejí na to, čemu se už stále častěji říká agresivní byrokracie.

V pivu jsme světoví! Ale kdo je pánem našich slavných domácích pivovarů?

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Rozhlas.czAutor:Pavel Maurer

Zaslechl jsem v rádiu, že nám chtějí prodat chloubu naší kulinární kultury. Totiž pivo, naše rodinné stříbro. Naše národní kulturní dědictví. Ještě než vám řeknu, co se v rámci globálních finančních transakcí chystá na nejvýznamnější pivovar v zemi, chtěl bych zdůraznit, že by vás to opravdu mělo zajímat.

Vždyť české pivo, útulné hospůdky, orosené půllitry, pivní pěna, pivní kultura, pivní vtipy i literatura či film jsou neodmyslitelně spjaty s naší zemí. Třeba Jaroslav Hašek, Jan Neruda, Bohumil Hrabal či Jiří Menzel se k tomuto tématu vyjádřili dosti jasně. Jsme na své pivní zvyklosti a světově nejvyšší spotřebu zlatavého moku náležitě hrdí.

Naše pivo dalo jméno všem ležákům na světě! Když je na etiketě napsáno Pils nebo Pilsner znamená to, že jde o světlý ležák. Málokdo na naší planetě tuší, když vidí nápis Pils, že pochází z města Plzeň. Stejně tak proslulý americký BUD je odvozen od jména dalšího našeho města – České Budějovice a jejich produktu Budweiser Budvar. Jsme prostě světoví!

Jenomže, kdo je vlastně pánem našich slavných domácích pivovarů? Krušovice vlastní Holanďané, Staropramen Američané, Pivovary Lobkowicz zase patří Číňanům a Plzeňský Prazdroj ovládá Jihoafricko-americký koncern s centrálou v Londýně.

Jedině Budvar stále odolává tlaku zahraničních investorů a je naším národním podnikem. Takže pokud pijete české pivo, musíte se vnitřně smířit s tím, že ve většině případů jde o pivo patřící obřím mezinárodním společnostem.

A nyní se právě chystá obchodní fúze dvou světových pivních gigantů, kvůli které bude Plzeňský Prazdroj zase na prodej. Prý mají zájem Japonci, Švýcaři, Číňané, ale také investoři od Petra Kellnera. Tak schválně, komu budeme fandit? Škoda, že si akcie pivovaru nemůžou koupit po mililitrech všichni lidé, kdo si dávají jednu plzničku denně…Já bych se asi cítil bezpečněji.

Mám rád pivo, které má říz, hustou pěnu a správnou teplotu, ale když vidím ty obří globální operace a také to, že nám už i v pivním velkoprůmyslu skoro nic nepatří, trochu mi hořkne v puse i dobře načepovaná hladinka!

Vařit Plzeň chtějí nejvíc Japonci. Za Prazdroj a spol. nabídli 200 miliard

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Lidovky.czAutor:ČTKPrazdroj

Japonská pivovarnická společnost Asahi Group údajně nabídla za Plzeňský Prazdroj a další východoevropské značky pivovaru SABMiller patnáctinásobek zisku EBITDA. Ten loni za pivovarskou skupinu přesáhl 500 milionů eur (zhruba 13,5 miliardy korun).

Cena se tak může vyšplhat až k osmi miliardám eur, tedy přes 200 miliard korun. Informoval o tom server IHNED.cz s odvoláním na zdroj blízký transakci.

Prodej aktivit SABMilleru v Česku, Polsku, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku je součástí podmínek pro převzetí podniku konkurenční skupinou Anheuser-Busch InBev. Vedle Prazdroje zahrnují prodávaná aktiva polské značky Tyskie a Lech, slovenský Topvar, maďarský Dreher a rumunský Ursus.

Na užším seznamu zájemců o pivovary je vedle Asahi také investiční skupina PPF českého miliardáře Petra Kellnera a konsorcium vedené švýcarskou investiční společností Jacobs Holding, které zahrnuje kanadský penzijní fond PSP Investments a českou investiční firmu R2G. Podle zdroje HN ale nabídly v druhém kole závazných nabídek za pivovary méně než Asahi.

AB InBev se na převzetí SABMilleru dohodl loni a transakci v hodnotě 79 miliard liber (2,4 bilionu Kč) dokončil v říjnu. Upevnil si tak pozici největšího světového výrobce piva. Nová společnost má pod kontrolou zhruba 27 procent světového trhu s pivem.

V druhém kole závazných nabídek do 12. prosince měla být kritériem výběru partnera k jednání cena a rychlost v následném dokončení prodejního procesu. O tom, s kým vstoupí AB InBev do konkrétních jednání o prodeji pivovarů bude jasno v nejbližších dnech, uvedl server IHNED.cz.

Po Prazdroji sahají Japonci. Asahi nabízí za pivovary AB InBev přes 200 miliard korun

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Hospodářské NovinyAutor:Nikita Poljakov, Michal ŠenkPrazdroj

● Skupina Asahi je za Plzeňský Prazdroj a další pivovary ochotna zaplatit až 15násobek jejich zisku EBITDA.
O pivovary ze skupiny AB InBev se zajímá i skupina PPF Petra Kellnera, nabídla prý ale menší částku.
Pro japonskou firmu by se jednalo o největší akvizici v její historii.

Skupinu středoevropských pivovarů AB InBev v čele s Plzeňským Prazdrojem má na dosah japonská pivovarnická skupina Asahi.

Podle zdroje HN blízkého transakci, která je jedna z největších v regionu za poslední roky, se cena, kterou byli zájemci ochotni zaplatit, pohybuje vysoko nad očekáváním analytiků.

Asahi údajně v druhém kole závazných nabídek ocenila pivovary Prazdroj, slovenský Topvar, maďarský Dreher, rumunský Ursus a polskou společnost Kompanija Piwowarska na patnáctinásobek zisku EBITDA. Ten loni za celou pivovarskou skupinu přesáhl 500 milionů eur. Cena se tak tedy může vyšplhat až k osmi miliardám eur (přes 200 miliard korun).

Ostatní uchazeči o Prazdroj a další pivovary nabídli podle zdroje HN méně. To je i případ skupiny PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera, konsorcia švýcarské investiční firmy Jacobs Holdings či kanadského penzijního fondu PSP. Zájem o Prazdroj měla ještě čínská investorská skupina China Resources. Americký fond Bain Capital pak už dříve avizoval, že ač měl zájem v prvním kole, do druhého se už nezapojí.

"V tuto chvíli nebudeme celou věc komentovat," uvedla na dotaz HN mluvčí Ab InBev Kathleen Van Boxelaerová. Průběh transakce zatím nekomentoval ani nikdo z uchazečů.

Prodej středoevropských aktiv AB InBev byl podmínkou obří pivovarnické fúze jedničky světového pivního trhu AB InBev a skupiny SABMiller. Podle Evropské komise by spojení těchto hegemonů znamenalo ohrožení trhu kvůli dominantnímu postavení jejich značek v regionu.

Pro japonský pivovar by šlo o největší akvizici v jeho historii. Skupina už přitom letos za 2,55 miliardy eur získala další evropské značky někdejšího SABMilleru - italské pivo Peroni, nizozemský Grolsch a britský Meantime.

V druhém kole závazných nabídek do 12. prosince měla být kritériem výběru partnera k jednání cena a rychlost v následném dokončení prodejního procesu. O tom, s kým vstoupí AB InBev do konkrétních jednání o prodeji pivovarů, bude jasno v nejbližších dnech. Prazdroj a další firmy by se nového majitele měly dočkat v řádu týdnů.

Minipivovar Trautenberk svým mokem zviditelňuje Krkonoše

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Trutnovinky.czAutor:Hynek ŠnajdarTrautenberk

Pivo Trautenberk se sice vaří v Malé Úpě od prosince minulého roku, ale dnes byla otevřena pivovarská restaurace, oficiálně nový krkonošský minipivovar a lze se zde také ubytovat v osmi pokojích. A co si mohou milovníci kvalitního piva dát? Jedenáctku, třináctku, čtrnáctku.

„Celkově se snažíme zviditelnit Malou Úpu. Chceme sem nalákat lidi a právě pivovar nám přišel jako dobrý nápad. Dále jsme to chtěli udělat pro místní, jak z Malé Úpy, tak z Pece i Jánek, sdružit lidi, aby si sami pro sebe vařili pivo, aby se scházeli a začal tu žít nějaký společenský život. Navíc si myslíme, že vařit pivo je hezká zábava a baví nás to,“ řekl Martin Kulík, předseda představenstva Pivovar Trautenberk.

Pivovar Trautenberk vznikl v bývalé Tippeltově boudě, domě s číslem popisným 87, později známém spíše jako hotel Družba. Stavba zde stojí od roku 1911 a v dobách někdejší slávy patřila k nejmodernějším v okolí. Několikapodlažní budova bývala restaurací a hotelem, a tyto služby se sem znovu vrací.

Ze souboje o Prazdroj vypadla americká Bain Capital, favoritem je japonská Asahi

Publikováno:před 6 měsíciZdroj:E15.czAutor:ČTKPrazdroj

Seznam zájemců o převzetí Plzeňského Prazdroje a dalších východoevropských značek pivovarské skupiny SABMiller se zúžil, ze souboje odešla americká investiční společnost Bain Capital. Agentuře Reuters to dnes sdělily informované zdroje. Za favorita na koupi prodávaných aktiv je podle nich nadále považována japonská pivovarnická společnost Asahi Group.

Prodej aktivit SABMilleru v České republice, Polsku, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku je součástí podmínek pro převzetí podniku konkurenční skupinou Anheuser-Busch InBev. Kromě Prazdroje zahrnují prodávaná aktiva polské značky Tyskie a Lech, slovenský Topvar, maďarský Dreher a rumunský Ursus. Celková hodnota prodávaných značek se podle dnešního sdělení zdrojů pohybuje kolem šesti miliard eur (162 miliard Kč).

Podle Reuters je nyní na užším seznamu vedle Asahi také investiční skupina PPF českého miliardáře Petra Kellnera. Je tam dále konsorcium vedené švýcarskou investiční společností Jacobs Holding, které zahrnuje kanadský penzijní fond PSP Investments a českou investiční firmu R2G.

Rozhodnutí společnosti Bain Capital ale vyvolává otázky ohledně účasti další americké investiční firmy Advent International, která s firmou Bain plánovala společnou nabídku. Podle dvou zdrojů se Advent International bude snažit vypracovat vlastní nabídku do 12. prosince, což je termín pro předložení závazných nabídek. Zástupci AB InBev, Bain Capital i Advent International zprávu komentovat odmítli.

AB InBev se na převzetí SABMilleru dohodl loni a transakci v hodnotě 79 miliard liber (2,4 bilionu Kč) dokončil v říjnu. Upevnil si tak pozici největšího světového výrobce piva. Nová společnost má pod kontrolou zhruba 27 procent světového trhu s pivem.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.23.05.2017 15:024.978/4.978