Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

zprávy ze všech pivovarů

Pivo levnější nebude. Vláda odmítla návrh ODS na snížení spotřební daně

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:EuroZprávy.vzAutor:ČTK

Vláda dnes odmítla návrh ODS na snížení spotřební daně z piva. Vyplývá to z průběžných výsledků jednání kabinetu. ODS chce snížit sazby tak, aby se blížily úrovním před rokem 2010, kdy je Parlament zvýšil kvůli zvýšení příjmů státního rozpočtu. Snížením daně chce ODS restauratérům kompenzovat zavedení elektronické evidence tržeb (EET). O předloze bez ohledu na stanovisko vlády rozhodnou poslanci.

Vláda měla podle podkladů pro dnešní jednání uvést, že návrh není zcela slučitelný s právem Evropské unie a pivo v jeho důsledku nemusí zlevnit.

ODS navrhuje snížit základní sazbu spotřební daně z nynějších 32 korun na 26,80 Kč za hektolitr piva. Do roku 2010 byla sazba daně 24 korun. Snížení sazeb navrhuje ODS i u malých nezávislých pivovarů, čímž chce podpořit tyto pivovary i rozvoj měst a okolních regionů.

Podle vlády by snížení základní sazby znamenalo u půllitru desetistupňového piva úsporu asi 0,30 Kč. Kabinet měl podle podkladů pro dnešní jednání poukázat na to, že navrhované snížení nezaručuje pokles cen pro restaurace ani pro spotřebitele. Vláda také odhaduje roční výpadek příjmů z daně na 800 milionů korun, zatímco ODS odhadla čistý výpadek na 500 milionů ročně.

Také navrhované snížení sazby pro nejmenší pivovary s výrobou do 10.000 hektolitrů až na 12 Kč není podle vlády v souladu s požadavky EU. Vláda navíc tvrdí, že snížením spotřební daně z piva by vznikla nerovnost ve zdaňování spotřební daní, která by mohla být chápána jako nežádoucí signál o politické vůli ke snižování i jiných sazeb spotřebních daní, například u lihu, minerálních olejů nebo cigaret.

Akcie Asahi se po koupi Prazdroje propadly. Cena obchodu je přemrštěná

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:iDNES.czAutor:Jan Brož

Nákup pěti evropských pivovarů včetně Plzeňského Prazdroje japonskou skupinou Asahi mezi investory žádné nadšení nevyvolal. Právě naopak, akcie společnosti se strmě propadly. Příčinou jsou nejasnosti kolem financování dvousetmiliardové transakce.

Kurz akcií japonské pivovarnické jedničky Asahi zamířil v úterý po druhé hodině místního času prudce dolů. Právě v tu dobu skupina oznámila, že za 7,3 miliardy eur, tedy téměř 200 miliard korun, kupuje pětici evropských pivovarů včetně Plzeňského Prazdroje.

Jak upozornil server Nikkei, hodnota akcií prudce klesla o 6,4 procenta. Později se sice opět mírně zvedla, i tak ale zůstala v závěru obchodování o 4,6 procenta níže než předchozí den.

Příčinou poklesu je nejistota investorů, jak chce japonský pivovar megaobchod financovat. „Je to nákup, který nese určitou míru rizika,“ prohlásil analytik Tomoichiro Kubota ze Matsui Securities. Při přihlédnutí k výsledné ceně a ziskovosti jednotlivých pivovarů lze podle něj jen stěží nazvat dohodu výhodným obchodem.

Podle agentury Reuters se původně počítalo s cenou kolem 6,4 miliardy eur, kvůli zájmu řady investorů se však nakonec vyšplhala na konečných 7,3 miliardy. To svou hodnotou dalece přesahuje všechny dosavadní obchody v historii Česka. Znalci se shodují, že právě tuzemská aktiva byla nejhodnotnější částí celé transakce

Pivovarům mohou pomoci bývalé vodkové a vinné země
Jak připomíná Tomáš Maier z České zemědělské univerzity, minimálně v případě Prazdroje se jedná o mimořádně ziskový pivovar (více čtěte zde). Stejně jako v Japonsku však i v Česku se pivovary potýkají s klesající spotřebou. Zda se investice Japoncům nakonec vyplatí, bude tedy záležet především na tom, v jaké míře se jim podaří navýšit podíly na zahraničních

To by nemuselo být tak složité. Jak upozorňuje sociolog Jiří Vinopal, který se zabývá vztahem společnosti k pivu, v tradičních pivních zemích příliš nových zákazníků získat nelze, popularita hořkého moku však roste v zemích, kde doposud převládaly jiné nápoje.

Pivo se tak v posledních letech stalo nejpopulárnějším alkoholickým nápojem v Španělsku, kde v minulosti jednoznačně vedlo víno, ale také třeba mezi Poláky, kteří doposud dávali přednost destilátům. Podobný vývoj lze přitom vypozorovat i jinde. „Velmi pravděpodobně se pivní zemí brzy stane i Rusko,“ je přesvědčen Vinopal.

Za Prazdroj 200 miliard: Plzničku uvaří roboti?

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Aha Online

Japonci jsou známí svými roboty, kteří umí milovat, mluvit i vařit... a možná budou časem vyrábět i české pivo. »Plzničku« si totiž od Američanů koupili za nejvyšší nabídku: 197,3 miliardy korun! Je ale asijský vlastník pro české rodinné stříbro dobrá zpráva?

Nový majitel se jmenuje Asahi Group Holdings. A je pěkně zazobaný! Svojí nabídkou přebil tuzemské zájemce – nejbohatšího Čecha Petra Kellnera i skupinu J&T vedenou Patrikem Tkáčem. Dosavadním vlastníkem byla jihoafrická společnost SABMiller patřící pod největší pivovarnický koncern na světě Anheuser-Busch InBev.

„Společnost AB InBev dnes oznámila, že uzavřela závaznou dohodu se společností Asahi Group Holdings o prodeji podniků v České republice, na Slovensku (Topvar), v Polsku (Kompania Pivowarska), Maďarsku (Dreher) a Rumunsku (Ursus) a ostatních souvisejících aktiv, která byla před sloučením s AB InBev ve vlastnictví SABMilleru,“ uvedla včera mluvčí Plzeňského Prazdroje Jitka Němečková.

Pivovar nekomentoval, co pro něj bude nový vlastník znamenat. Největší pivovarnická skupina Plzeňský Prazdroj s obratem 3,7 miliardy korun provozuje v Česku pivovary v Plzni (značky Pilsner Urquel, Gambrinus), Nošovicích (Radegast) a Velkých Popovicích (Velkopopovický kozel).

Pořád bude nejlevnější...
„Pivo bude zdražovat podobně jako doposud v určitých vlnách. Mnohem větší vliv na jeho cenu mají například daně, nikoli původ vlastníka. Japonci budou postupovat obezřetně. Pivo v ČR včetně »plzně« bude i nadále v mezinárodním srovnání patřit k jedněm z nejlevnějších na světě,“ řekl Aha! Lukáš Kovanda, hlavní ekonom finanční skupiny Roklen.

Rekordní suma
„Cena, která byla za Prazdroj nabídnutá, je rekordní sumou. Plzeňský Prazdroj je totiž unikátní hodnota. Převzetí ze strany Asahi bude pro Prazdroj pravděpodobně přínosnější, než kdyby ho převzala finanční skupina,“ řekl na Seznam Zprávy.cz investiční poradce Tomáš Kálal.

Rozšíření do Asie
„Je velké umění vyrobit pivo, ale stejně velké umění je ho prodat. Asahi může Prazdroji nabídnout dobrou distribuční síť v Asii. V Evropě se již více piva pít nebude, zajímavé pro export tak budou asijské a africké trhy,“ uvedl šéfredaktor časopisu Pivo, Bier &Ale Pavel Borowiec.

Japonci koupili plzeň. Jak se vaří pivo po japonsku?

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Prima ZOOMAutor:Topi Pigula

Jediné, co zaručeně zůstane stejné, bude voda. Jak chmel, tak slad, je možné přivézt. Pokud budou ekonomické ukazatele důležitější než kvalita, tak nakoupit, jinde a levněji se prostě vyplatí. Podobný trend nebývá nových majitelů až tak nezvyklý.

Pivo, respektive pivo plzeňského typu, je s českou kotlinou spojeno stejně silně, jako wiener schnitzel s Vídní, tequilla s Mexikem nebo zmrzlina s Itálií. Aktuálně se časy mění a proslulý pivovar v Plzni se stává, alespoň majetkově, japonským. Jaké mají Japonci s pivem historické zkušenosti?

Česká Plzeň? Ale kdeže
Japonský pivovar Asahi Group Holdings se dohodl na koupi Plzeňského Prazdroje a dalších východoevropských značek se společnosti SABMiller. cena? Bratru 7,3 miliardy eur (197, 3 miliardy korun). Není divu, ostatně pivo Asahi se už nějaký čas vaří v pražském Bráníku. Nemá smysl lkát nad ztrátou „českého zlata“ neboť Plzeňský Prazdroj už dávno není českou komoditou. Od roku 1999 držela 100 % akcií tehdejší plzeňské firmy Prazdroj jihoafrická společnost South African Breweries. Ta se v roce 2002 sloučila s firmou Miller Breweries z USA, čímž byl vytvořen jihoafricko-americký koncern SABMiller, který má centrálu v Londýně.

Za pivem hledej Holanďany
Jakkoli to může vypadat, že Japonsko nemá s pivem nic společného, není to pravda. Budeme-li se probíjet (nebo propíjet) japonskou pivní historií, dostaneme se do období Edo/Tokugawa/, což je období japonských dějin mezi lety 1603 až 1867. V té době mělo Japonsko čilý obchodní styk s Evropou a podnikaví Holanďané si pro (nejen) své námořníky otevřeli v Japonsku první hospody. Ovšem je rozdíl pivo dovážet a pivo vyrábět. Hendrik Doeff (2. prosinec 1764 – 19 říjen 1837), holandský komisař v Dejimě, viděl, že dodávky piva utrpěly napoleonskými válkami probíhající na jeho mateřském kontinentu a tak rozjel japonskou výrobu k zajištění jeho oblíbeného moku. Komerční výroba piva začala v Japonsku později, svůj podíl na tom má mimo i William Copeland, který v roce 1870 otevřel pivovar v jokohamském Jarním údolí. Prvním Japoncem, který se měl pokoušet o domácí výrobu piva, měl být Koumin Kawamoto čerpající základní informace z holandských receptů.

Japonci a pivo
Byť rýžová pálenka i rýžové víno má v zemi vycházejícího slunce mnohem delší kulturní tradici, pivo dobylo chuťové pohárky Asiatů a v Japonsku atakuje příčku nejpopulárnějšího alkoholického nápoje. „V roce 2006 jeho spotřeba zabírala téměř dvě třetiny z celkových 9 miliard litrů všech zkonzumovaných alkoholických nápojů. V r. 1959 bylo minimální množství piva nutného pro získání licence zvýšeno z 1 800 000 l na 2 000 000 l. Poptávka po pivu se rapidně zvýšila v důsledku progresivního ekonomického růstu mezi lety 1955 a 1965. Protože v Japonsku není legální vyrábět nápoje obsahující více než 1% alkoholu bez udělené licence, homebrewing není rozšířený. V současné době je v Japonsku přibližně 100 malých pivovarů“ píše Petra Krchňáková na serveru pivovary.info

Klíčová surovina pro výrobu piva, chmel, byl jako divoce rostoucí objeven na ostrově Hokkaido, dnes mají Japonci vlastní chmelnice. V polovině 19. století se na zkušenou do Německa vydal Seibei Nakagawa, který po návratu začal v roce 1875 provozovat pivovar Pioneers, jehož vlajkovou lodí se stalo pivo Sapporo Cold Beer. To následně proniklo i do současných pivních encyklopedií.

Co prodej pivovaru Japoncům znamená? Pro obyčejného konzumenta pro nejbližší měsíce nic, protože technologie nejdou změnit ze dne na den a zásoby surovin se musí spotřebovat. Možná je to jen taková malá ťafka české pivní hrdosti.

Prazdroj koupili Japonci: Tohle se stane s cenou piva, tvrdí experti!

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Kurzy.cz

Říká se, že vláda, která Čechům zdraží pivo, nemá šanci vydržet u moci. Ale co když milovaný pivovar koupí obrovská společnost se sídlem na druhém konci světa?

Přesně to se nyní stalo Plzeňskému Prazdroji, který koupila japonská firma Asahi spolu s dalšími pivovary mimo jiné v Polsku nebo Maďarsku.

Čeští pivaři ovšem mohou podle ekonomů být v klidu a nemusejí se bát - prý nehrozí zdražování Prazdroje ani jakékoli zásahy do receptury.

"Pokud by Japonci k takovým změnám přistoupili, uškodili by sami sobě. Plzeňský Prazdroj je totiž oblíbená a dobře zavedená značka," má jasno ekonomka Markéta Šichtařová.

A dodává, že pokud pivo z Plzně nakonec přece jen zdraží, nebude to z vůle nových majitelů, ale spíš vlivem vnějších vlivů - ať už jde o změny daní nebo například neúrodu chmele

O tom, že by Prazdroj díky změně majitele zdražil nebo měnil recepturu, pochybuje i ekonom David Marek. "Na českém pivním trhu je velmi tvrdá konkurence a velkým pivovarům konkurují i ty malé a střední. Takže hýbání s cenou není pravděpodobné," přemítá Marek.

Šichtařová navíc upozorňuje, že takhle velký obchod ještě musí prověřit evropské antimonopolní orgány. A i když úředníci převzetí Prazdroje posvětí, faktické předání "moci" uvnitř firmy potrvá dlouhé měsíce.

A až po tomto přechodném období by se mohla piva začít hýbat.

Čí pivo pijete? Pomůžeme vám to zjistit

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:info.cz

Na svoje pivo jsou Češi náležitě hrdí a to, s jakou suverenitou si dlouhodobě drží pozici největších pijáků na světě, to jen podtrhuje. Prodej Plzeňského Prazdroje, který je největším pivovarem v Česku, teď připomíná, že české pivo úplně české není. Co je čí? Zjistíte to v naší galerii

Japonská skupina Asahi za Prazdroj a několik dalších značek zaplatí zhruba 200 miliard korun. Jedná se dosud o největší její investici. Pro plzeňský pivovar se 175 let dlouhou historií je to další kapitola.

Plzeňský Prazdroj? Obchoduje se s cizím majetkem, říkají právovárečníci

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Novinky.czAutor:Jan ŠvábekPrazdroj

Prodej Plzeňského Prazdroje japonské pivovarnické skupině Asahi nelibě nesou plzeňští právovárečníci. Pivovar, který byl podle nich v roce 1945 neoprávněně znárodněn, už léta chtějí vrátit zpět do plzeňských rukou.

„Obchoduje se s odcizeným majetkem. Nabyvatele na to zřejmě upozorníme dopisem, aby pak nebyl překvapen, že koupil pivovar, který je zatížen žalobami a poznámkami spornosti v katastru nemovitostí a v rejstříku ochranných známek,“ řekl Právu předseda Správní rady Právovárečného měšťanstva v Plzni Karel Svoboda.

Právovárečníci tušili, že pivovar od SABMilleru koupí jeden ze silných hráčů na trhu. Variantu, ke které nakonec došlo, ale považují za nebezpečnou. „Japonci budou vyrábět naše pivo v Japonsku. Budou ho lámat do asijských chutí, které jsou kyselé. Tím se značka Plzeňského Prazdroje bude dál znehodnocovat,“ uvedl Svoboda.

Významným držitelem právovárečných práv je i magistrát města. Plzeňský primátor Martin Zrzavecký (ČSSD) věří, že Prazdroj v Plzni zachová výrobu, zaměstnanost i dobrou pověst plzeňského piva. „Doufám, že se japonské firmy stanou naším dobrým partnerem,“ prohlásil.

Zrzavecký v létě žádal premiéra Bohuslava Sobotku, aby zahájil jednání o odkoupení pivovaru. Nyní připustil, že desítky miliard, za které se Prazdroj prodal, nemá stát ani město.

Ke znárodnění prý nedošlo
Postoj Plzeňanů se nemění. Potomci historických spolumajitelů plzeňského pivovaru jsou přesvědčeni, že znárodňovací proces nebyl ukončen. „Vycházíme i z expertizy profesora Karla Eliáše, který je hlavním autorem nového občanského zákoníku,“ poznamenal Svoboda.

Právovárečníci už podali žalobu na určení vlastnictví včetně vlastnictví k mimořádně cenným ochranným známkám. Žalobu letos na podzim začal projednávat Okresní soud Plzeň-Město.

Měšťanský pivovar byl znárodněn v říjnu 1945 na základě dekretu prezidenta republiky. Právovárečníci tvrdí, že ke znárodnění fakticky nikdy nedošlo, protože příslušný výměr nepodepsal odpovědný ministr, ale pouze úředník.

Nomura prodala pivovar SABu
Pivovar prý navíc nebyl zaplacen, jak předpokládal dekret a jak tehdy požadovala platná ústava. Obrovskou chybou pak podle Svobody byla privatizace pivovaru, v rámci které ho získala japonská investiční společnost Nomura.

To se stalo v roce 1998 krátce poté, co tato společnost získala podíl státu v někdejší Investiční a poštovní bance. O tři roky později Nomura prodala plzeňský pivovar koncernu SAB.

Právovárečné měšťanstvo v Plzni je nejstarší stavovskou organizací v Čechách. „Právo vařit pivo“ se váže na 225 domů, které mají ve spolku své zástupce. Měšťanský pivovar, který je dnes součástí Plzeňského Prazdroje, vznikl v roce 1842.

Experti si oddechli. Prazdroj koupili Japonci

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Deník.czAutor:Vilém JanoušPrazdroj

Prodej Plzeňského Prazdroje dopadl asi nejlépe, jak v dané situaci dopadnout mohl. Myslí si to aspoň někteří experti, kteří se v pivovarské branži pohybují. „Z těch subjektů, které o pivovar projevily zájem, je tato volba nepřekvapivá, protože Asahi je pivovar. Vítáme to. Nečekáme přitom žádné změny," uvedl předseda Sdružení přátel piva Tomáš Erlich.

Do hry se snažily promluvit i domácí investiční skupiny PPF Petra Kellnera a J&T vedená Patrikem Tkáčem. Jenomže Japonci nenechali nic náhodě. „Na ten nákup se připravovali měsíce, najímali si experty, kteří jim trh popisovali," řekl ČTK šéfredaktor časopisu Pivo, Bier & Ale Pavel Borowiec.

Za převzetí pak Asahi nabídl cenu, které ostatní nebyli schopni konkurovat. „Asahi o pivovar opravdu stál, protože je zajímavé, jak velký balík peněz nabídl, aby přebil konkurenci," doplnil Erlich. Za Prazdroj a další východoevropské značky zaplatí 197,3 miliardy korun pivovarské světové jedničce Anheuser-Busch InBev. Ten letos v říjnu dokončil převzetí světové dvojky společnosti SABMiller, v jehož portfoliu Plzeňský Prazdroj byl. Cela transakce stála dva a půl bilionu korun, načež tato nově vzniklá společnost začala kontrolovat 27 procent světového trhu s pivem.

Pivovar Asahi ovšem také není žádný drobek. Je jedničkou na světovém trhu, ale musí se vyrovnat se stagnující až klesající poptávkou na tamním trhu. Začal proto investovat například v Austrálii, na Novém Zélandu nebo v Číně. Jenomže ani na evropském trhu nelze očekávat nějaké zvyšování spotřeby, podle Borowiece by tedy mohly být zajímavé asijské a africké trhy.

Každopádně se tímto obchodem Japonsko posunulo v žebříčku zahraničních investorů na druhé místo za Německo a před Spojené státy, které jsou na třetím místě. Je to 47krát víc než čínské investice v Česku.

Japonci před branami Prazdroje. Asahi ale českému pivu neublíží

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Lidovky.czAutor:Miroslav PetrPrazdroj

Světový pivovarnický gigant AB Inbev a globální pivovarnická dvojka SABMiller prodají skupinu středoevropských pivovarů včele s Plzeňským Prazdrojem za téměř 200 miliard korun japonskému pivovaru Asahi. Není to špatná volba.

Vítězství japonského pivovarnického gigantu v boji o Plzeňský Prazdroj a sesterské pivovary v Polsku, Maďarsku, Slovensku a Rumunsku je pro někoho překvapivá zpráva, pro jiné logický výsledek. Tak jako tak je jisté, že český klenot zřejmě nepřechází do špatných rukou. Japonci potřebují posílit své pozice v Evropě a ve světě vážená značka Pilsner Urquell je k tomu z evropských brandů nejdostupnější cestou. Budou si ji hýčkat.

K největší evropské pivovarnické transakci dochází v souvislosti s ovládnutím globální pivovarnické dvojky koncernu SABMiller světovým lídrem Anheuser Busch – Inbev (ABI). Evropská komise s ohledem na hrozící dominantní firmu nařídila prodej části aktiv, které ABI získá. Volba padla na Prazdroj a další středoevropské pivovary, patřící dosud pod SABMiller.

Český hrdina padl
Zájemců o koupi byla celá řada, ale jednalo se vesměs o finanční a podobné jiné investory, včetně českých skupin PPF a J&T, které nemají s pivovarnictvím nic společného, nerozumí mu, a viděly v transakci dobrou investiční příležitost. Tím spíš, že se jedná o ziskový byznys, na který banky rády půjčí, a po čase je možné ho salámovou metodou se ziskem rozprodat.

Navíc, pokud by čistě Prazdroj získal třeba nejbohatší Čech a majitel impéria PPF Petr Kellner, mělo by to jistý nacionální bonus – Kellner by se stal národním hrdinou, získal by český poklad zpět do českých rukou.

Nestalo se. A Prazdroj skončí po schválení transakce evropskými antimonopolními úřady za 7,3 miliardy eur v rukou Japonců. S těmi má Prazdroj už jednu zkušenost. Nepříliš dobrou. Před 17 lety japonská banka Nomura za podivných okolností koupila a posléze prodala Prazdroj koncernu SABMiller. Japonci tehdy sehráli roli pochybného překupníka. Teď se však vrací s lepší pověstí.

Asahi, co to je?
Asahi je třináctý největší producent piva na světě. Vyrábí nejen pivo, ale i víno, lihoviny i nealko. Loni tento koncern uvařil 20,5 milionu hektolitrů piva, což je o málo víc než kolik loni uvařily všechny pivovary v Česku. Provozní zisk Asahi loni po letech růstu dosáhl sumy přes 135 miliard jenů, tedy kolem 29 miliard korun.

Asahi nevaří jen v Japonsku. Jeho pivo vyrábí v licenci především řada pivovarů v Asii. Pak ještě v kanadském Montrealu tamní pivovar Molson Canada. V Evropě vaří na základě licenční smlouvy pivo Asahi v ruském Petrohradě pivovar Baltika, v britském Kentu pivovar Shepher Neame a v Praze Staropramen – výhradně pro export.

Snaha o posílení pozice v Evropě je tedy evidentní. Tím spíš, že pro Japonsko je české pivo doslova šlágrem. Ve velkém dováží český slad a je absolutně největším zahraničním odběratelem českého chmelu. Japonci se doma zkrátka v mnohém snaží napodobovovat český ležák.

Slepice, která snáší zlatá vejce
Je tedy evidentní, že Asahi si kupuje v balíku pivovarů především světoznámý Pilsner Urquell. O něj má největší zájem. Nedávalo by smysl, kdyby Japonci chtěli po ovládnutí největší pivovarnické české společnosti, brutálně škrtit náklady a šetřit za každou cenu, jako se to stalo před lety, když belgický Inbev koupil českou pivovarnickou dvojku Pivovary Staropramen (dnes patří skupině Molson Coors).

Nehrozí ani zavírání pivovarů jako když u nás koupil Heineken pivovary Krušovice, Starobrno a ústecký Zlatopramen a krátce poté zavřel propojené podniky v Kutné Hoře, Lounech a Znojmu. V případě Prazdroje není, co zavírat. Spadá pod něj totiž nejprodávanější značka Gambrinus, nevídaně rostoucí Velkopopovický Kozel a úspěšný nošovický Radegast.

Jen šílenec by zařízl slepici, která snesla loni akcionáři na dividendách 3,38 miliardy korun. V tom je i zisk za fiskální období, končící 31. březnem 2015 ve výši 2,8 miliardy korun.

Expert: Úpadek Prazdroje pod Japonci nehrozí, nejasnosti jsou kolem Kozla

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:iDNES.czAutor:Jan BrožPrazdroj

Pivaři se zhoršení kvality Plzeňského Prazdroje po převzetí Japonci nemusí obávat, je přesvědčen specialita na pivovarnictví Tomáš Maier z České zemědělské univerzity. Otevřená však zůstává budoucnost piva Kozel, které se ve velké míře vaří také v Rusku.

Japonská skupina Asahi se stane novým majitelem Plzeňského Prazdroje a dalších čtyřech evropských pivovarů. Za tuzemskou pivovarnickou jedničku zaplatí 197 miliardy korun. Podle Tomáše Maiera z Provozně ekonomické fakulty České zemědělské univerzity je za vysokou cenou i skutečnost, že Prazdroj je mimořádně ziskový podnik.

Oproti původním odhadům cena za skupinu pěti středo- a východoevropských pivovarů SABMiller včetně Plzeňského Prazdroje významně narostla. O čem to vypovídá?
Jsou za tím dva faktory. Trh velkých pivovarnických skupin je strašně přebraný. Každá možnost akvizice je obrovská vzácnost. A za druhé, ta společnost je ve středoevropském regionu velice profitabilní. Plzeňský Prazdroj má zisk z jednoho půllitru asi korunu, což je obrovská rentabilita.

Jaký význam v celé transakci Prazdroj má? V oznámení o převzetí Japonci Pilsner Urquell vyzdvihují a jako jedinou značku ho dopodrobna popisují.
Pilsner Urquell je „ta“ značka, jde o globální brand číslo jedna, superpremium na úrovni globálních značek Stella Artois nebo Heinekenu. Marketingově se na ní hodně pracuje a je to nejhodnotnější záležitost. Proto je klíčový právě Prazdroj a až potom další národní, třeba bulharské značky. Ty tak významné nejsou.

Polská piva Lech a Tyskie sice asi nejsou tak známá, ale s přihlédnutím k velikosti polského trhu jsou jistě atraktivní. Nejsou tedy spíše ony hlavní motivací Asahi?
Lech a podobně jsou o stupínek níž a spadají zhruba do kategorie jako Gambrinus. Tak to vnímá zákazník. Ve srovnání se známkou Pilsner Urquell určitě nedosahují takových kvalit.

Mají se zákazníci obávat po převzetí Japonci poklesu kvality?
Určitě ne, pro zákazníka se nezmění nic. Jde o globální značky a je jedno, jestli majitelé sídlí v Japonsku, Jihoafrické republice, Velké Británii nebo České republice. Možná občas přijdou s nějakým speciálním pivem. V Japonsku se hodně pijí piva rýžová. Asahi však bude respektovat kulturu středoevropského regionu, jinak by šli ekonomicky proti sobě. Určitě nezmění významně portfolio ani nebudou stavět nový pivovar. Český spotřebitel to vůbec nezaznamená.

A nemůže to mezi zákazníky vést ke změně vnímání piv Prazdroje? Nezačnou je považovat za asijské produkty a klesne tak poptávka?
Doposud Prazdroj vlastnila jihoafrická skupina, takže je úplně jedno, jestli to zákazníci vnímají jako jihoafrické nebo japonské. Roli to mohlo hrát na konci devadesátých let, když se pivovar konsolidoval skrze společnost Nomura, tehdy to zákazník mohl vnímat negativně. Dnes jsou však globální trhy propojené a něco podobného nehrozí.

Přesto, když například čínská CEFC vstoupila do pivovarů Lobkowicz, vedlo to k poklesu prodejů.
Lobkowicz však dlouhou dobu tvrdil (a byla to pravda), že je za ním český kapitál, a že to tak zůstane i do budoucna. Najednou však přešel do čínských rukou. V tomto případě však přechází skupina ze zahraničních rukou do jiných zahraničních rukou.

Co to bude znamenat pro pivo Asahi Super Dry, které se licenčně vaří v Praze?
Asahi Super Dry se vaří ve Staropramenu, což je v tuto chvíli konkurenční pivovar. Bude zajímavé sledovat, zda výrobu přesunou do Plzně nebo zda zůstane ve Staropramenu. S tím souvisí ještě jedna věc. Dnes už se více Kozla vaří v Rusku než u nás. Kozel v Rusku je přitom velmi úspěšný. Tamní pivovary však zůstávají v rukou SABMiller a je otázka, jak se spolu dohodnou.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.24.05.2017 07:374.983/4.983