Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

Pilsner Urquell je nejpopulárnější značkou piva českých novinářů

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:ČSPSAutor:Tereza Robinson

V tradiční novinářské anketě NAŠE PIVO 2017, pořádané Českým svazem pivovarů a sladoven, kde novináři vybírají nejpopulárnější pivo, obhájila své loňské prvenství značka Pilsner Urquell. Na druhém místě se umístil Bernard a třetí místo, stejně jako loni, obsadily Svijany.
Ankety se zúčastnilo 272 novinářů ze všech druhů médií a napříč všemi regiony ČR. Při vlastním hlasování novináři nominovali 172 značek.

Rekordní výstav v roce 2016 podpořen exportem i vyšší spotřebou na tuzemském trhu

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:ČSPSAutor:Tereza Robinson

Pokles spotřeby piva v České republice se loni zastavil. Výstav piva pro tuzemský trh vzrostl oproti roku 2015 o 1,3 procenta. Zatímco předloni se v ČR zkonzumovalo 16,2 milionu hektolitrů piva, loni to bylo takřka 16,4 milionů hektolitrů. Poslední nárůst spotřeby piva na tuzemském trhu pivovary přitom zaznamenaly v roce 2013. Spotřeba piva na obyvatele se v ČR drží na 143 litrech. Daří se i exportu českého piva do zahraničí.
Výroba piva v ČR včetně nealkoholického loni oproti roku 2015 stoupla o 1,9 procent na rekordních 20,5 milionů hektolitrů piva. „Za loňským růstem pivovarského segmentu stojí potěšující vyšší výstav pro tuzemský trh a rovněž pokračující pozitivní trend v oblasti exportu, který stabilně roste již od roku 2012,“ říká k výsledkům předseda Českého svazu pivovarů a sladoven František Šámal.

Ačkoli vzrostl výstav na tuzemském trhu, průměrná spotřeba piva na jednoho Čecha zůstala v meziročním srovnání stejná. Je to dáno především tím, že v loňském roce se zvýšil počet obyvatel České republiky. „Češi i v loňském roce vypili na hlavu v průměru 143 litrů,“ upřesňuje František Šámal. Nárůst (o 17,7 %) zaznamenala výroba nealkoholického piva, celkem na 555 tis. hektolitrů. U výstavu nápojů na bázi piva, takzvaných pivních mixů, došlo k poklesu o 17,3 procenta.

Pokračuje pokles tuzemské spotřeby v on-trade, mírný obrat u výčepního piva
V loňském roce se dále prohluboval rozdíl mezi množstvím piva vypitého v pohostinských zařízeních ve prospěch baleného piva prodaného v obchodech, poměr spotřeby on-trade vs. off-trade se dostal na 39 ku 61 procentům. Vůbec poprvé za posledních deset let došlo v roce 2016 ke zvýšení spotřeby výčepního piva na domácím trhu, a to o 0,7 procent. Dobrou zprávou přitom je, že se tak nestalo na úkor spotřeby ležáků, která i loni v meziročním srovnání mírně stoupala. Obě kategorie se tak drží na předloňské vyrovnané úrovni – zhruba kolem 47 procent.

„Loňské pozitivní výsledky ve spotřebě piva na tuzemském trhu lze připsat i na vrub oživení cestovního ruchu. V roce 2016 do České republiky přijelo o 2,2 miliony turistů více než v roce předcházejícím, přičemž turisté u nás loni vypili 785 tisíc hektolitrů piva. Vyjádřeno v procentech to značí 19procentní nárůst,“ vysvětluje František Šámal.

Z hlediska spotřeby piva dle obalů vzrostly o 12 procent plechovky, mírný nárůst zaznamenaly i PET lahve (3 %). Klasické pivní lahve zůstaly na stejné úrovni jako v roce 2015. U sudového piva mírně vzrostly cisterny (2 %), klasické sudy pak poklesly o 4 procenta.

Českému pivu v zahraničí se i nadále daří
Vedle domácí produkce piva loni znovu rostl i export. Celkem bylo z ČR vyvezeno 4,4 milionů hektolitrů, což je v meziročním srovnání nárůst o 4,5 procenta. Tempo růstu exportu do zemí EU meziročně zpomalilo na 2,5 procenta, kdy nejvíce piva se vyvezlo na Slovensko, do Německa a Polska. V případě zemí mimo EU se nárůst oproti předcházejícímu roku zvýšil o 16 procent a největšími spotřebiteli českého piva bylo Rusko, Korejská republika a Spojené státy americké.

O 4,6 procent loni vzrostl i dovoz piva, což je však menší nárůst než v roce 2015. Import piva do České republiky tak zůstává na nejnižší úrovni v Evropě. Ze zemí Evropské unie se do ČR nejvíce piva dovezlo z Polska a mimo unijní země pak z Mexika.

Produkce piva v ČR v roce 2016

2016
2015
rozdíl

Výstav piva v ČR (tis. hl)
20 475
20 091
+ 1,9 %

Export (tis. hl)
4 413
4 221
+ 4,5 %

Import (tis. hl)
326
311
+ 4,6 %

Výstav piva pro domácí trh včetně nealkoholického piva (tis. hl)
16 389
16 181
+ 1,3 %

Spotřeba piva na osobu (litry)
143
143



Výsledky sladařství v ČR
Tuzemské sladovny v roce 2016 vyprodukovaly zhruba 544 tisíc tun sladu, to je o 0,7 procent méně než v roce 2015. Do zahraničí se přitom vyvezlo 267 714 tun, což je v meziročním srovnání 9,5procentní nárůst. „Podíl vývozu z celkové produkce tak činil 49 procent, zatímco v roce 2015 byl tento podíl 45procentní,“ uvádí Richard Paulů, člen předsednictva Českého svazu pivovarů a sladoven.
Tradičně nejvýznamnějšími odběrateli sladu z České republiky jsou Polsko, Německo a v posledních letech i Maďarsko a Velká Británie. „Nejdynamičtější meziroční nárůst zaznamenal vývoz do Polska, Rakouska a na Kubu, nově i do Thajska a Mexika. Naopak vývoz klesl především do Slovinska a Brazílie,“ doplňuje výsledky Richard Paulů. Český slad se vyváží do 51 zemí.

Svijany stále oblíbenější i na Slovensku

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Pivovar SvijanyAutor:Luboš SpálovskýSvijany

Svijany Slovakia, jejímž majoritním vlastníkem je Pivovar Svijany, byla založena v květnu roku 2014 a distribuuje na Slovensku kompletní sortiment svijanských piv. Po necelých třech letech její činnosti jsou Svijany se zhruba dvouprocentním podílem na celkovém dovozu zlatého moku na Slovensko na třetím místě mezi všemi dceřinými společnostmi, které u našich východních sousedů založily české pivovary. Slovensko je přitom jedním z největších importérů piva v Evropě: v roce 2015 bylo s dovozem v celkovém objemu 1,6 milionu hektolitrů sedmým největším odbytištěm zahraničních pivovarů v celé Evropské unii.

„Nárůst podílu na trhu na více než dvě procenta během necelých dvou let svědčí o tom, že svijanské pivo má na Slovensku velmi dobrou pověst. V současné době se točí ve zhruba šesti stech slovenských restaurací, ale už dnes jsme připraveni na další zvyšování odbytu. Pro zajištění nejvyššího možného standardu péče o naše nepasterizované pivo začneme letos prvním slovenským restauracím udělovat certifikát kvality, stejně jako v České republice. Hodnocením procházejí již od března,“ řekl Roman Havlík, ředitel Pivovaru Svijany.

Spotřebitelské preference jsou v obou zemích bývalé federace stále víceméně stejné. I na slovenském trhu jde nejvíce na odbyt tradiční svijanská jedenáctka Svijanský Máz, a to jak točená, tak i v lahvích a plechovkách.

The Society: unikátní propojení kávy a piva

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Pivovar FalkonAutor:Jakub VeselýFalkon

Pivovar Falkon se spojil s pražskou pražírnou Kávový klub a společně vytvořili unikátní projekt, ve kterém se snoubí velmi podobné světy řemeslného piva a výběrové kávy. Na trh právě přichází The Society: American Brown Ale, polotmavé svrchně kvašené pivo s vysokým podílem naturálně zpracované kávy Etiopie Lalo, které potěší nejen milovníky řemeslného pivovarnictví, ale také výběrové kávy.

„Když jsem poprvé ochutnal espresso z malé lokální pražírny, překvapila mě jeho chuťová diverzita, kterou jsem si ihned asocioval s tím, co potkávám v řemeslném pivovarnictví. Díky své nově objevené vášni pro výběrovou kávu jsem se potkal s kluky z Kávového klubu, kterým se moje tehdy prostá myšlenka – uvaříme super kávový pivo! – překvapivě líbila,“ nastiňuje počátky spolupráce sládek pivovaru Falkon, Jakub Veselý.

The Society je první vlaštovkou z připravované série kávových piv. Typickým znakem tohoto polotmavého svrchně kvašeného piva je výrazné chmelení americkými odrůdami chmele Simcoe a Citra, které pivu dodávají aroma svěžích citrusů, borovice a grepu. Tuto svěžest skvěle doplňuje naturálně zpracovaná káva Etiopie Lalo, která výslednému nápoji dodává jemnou kávovou dochuť s tóny medovicoveho medu, intenzita je přímo úměrná množství zkonzumovaného piva.

Nejedná se ale o první spolupráci mezi pivovarem Falkon a Kávovým klubem. První limitovaná várka kávového piva s názvem 1000 Espresso Porter vznikla již před dvěma lety. Jednalo se o tmavé svrchně kvašené pivo, do kterého baristé přidali celkem 1000 espress. „ A právě díky unikátní chuti, která vzniká spojením výrazného aroma chmele s neméně zajímavými tóny světle pražené výběrové kávy, jsem chtěl naši spolupráci obnovit,“ vysvětluje Jakub Veselý a dodává: „The Society pak vzniklo velmi jednoduše, se Zdeňkem Smrčkou a Adamem Dvořákem z Kávového klubu jsme spojili síly a do výsledného produktu dali to nejlepší z piva i kávy.“
V těchto dnech se The Society: American Brown Ale distribuuje do dobrých kaváren a pivoték. Současně tandem pivovaru Falkon a Kávového klubu pracují na dalších speciálech pod hlavičkou The Society, na které se můžeme těšit během letošního léta a podzimu.
Pivovar Falkon založil sládek Jakub Veselý v roce 2012 jako létající pivovar, tedy pivovar s vlastními recepturami ale bez vlastního technologického zázemí. Během let se svými pivy dokázal ovládnout lokální degustační soutěže, jako Zlatá pivní pečeť nebo Jarní cena českých sládků, dosáhl hodnocení 98/100 na ratebeer.com a dlouhodobě se drží v TOP 3 na českém UNTAPPD. Falkon produkuje řemeslná nefiltrovaná a nepasterizovaná piva svrchně i spodně kvašená, často s inovativním přístupem napříč tradičními i méně tradičními pivními styly.

Kávový klub založili Zdeněk Smrčka a Adam Dvořák před sedmi lety a reagovali tak na stále vzrůstající zájem o kvalitní kávu nejen v kavárnách, ale i v domácích podmínkách. Pro oba se svět kávy stal nejen prací, koníčkem, ale i životním posláním. V současné době provozují espresso bary Kafe Karlín a Kafe Kolej, kde se zaměřují na vlastní výběrovou kávu. Samotné aktivity Kávového klubu zahrnují pravidelné farmářské trhy na náměstí Jiřího z Poděbrad, Náplavce a Kulaťáku, catering, poradenství pro profesionály a pořádání kurzů domácí přípravy kávy pro širokou veřejnost.

Humpolecký Bernard dokončuje novou stáčírnu lahví

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Průmyslová automatizaceAutor:ČTKBernard

Rodinný pivovar Bernard uvařil v letošním prvním čtvrtletí 61.390 hektolitrů piva. V meziročním porovnání se výstav zvýšil o 1,3 procenta, řekl ČTK mluvčí humpoleckého pivovaru Zdeněk Mikulášek. Za hranice plynula přibližně pětina piva Bernard, polovinou se na exportu tradičně podílí Slovensko.

"Podíl exportu se letos zatím drží na úrovni minulého roku," uvedl Mikulášek. Na růstu celkového prodeje se podílelo hlavně sudové pivo, které je pro pivovar ziskovější než prodej piva v lahvích. Některé jím zásobované restaurace sice skončily kvůli elektronické evidenci tržeb zavedené loni v prosinci, nějaké další restauratéry se ale pivovaru podařilo nově získat.

Bernard vaří nepasterizované, nefiltrované a kvasnicové pivo, kromě toho čtyři druhy nealkoholického piva. V sortimentu má i svrchně kvašené pivo. Roční výstav pivovaru loni stoupl o 4,4 procenta na rekordních 315.400 hektolitrů piva.

Kvůli rostoucí výrobě pivovar před hlavní letní sezonou rozšiřuje varnu, aby v ní bylo možné uvařit až dvojnásobné množství piva. V přístavbě už jeřáb usadil dvě nové velké nerezové nádoby. "Hrubá stavba finišuje a už se montuje technologie," řekl Mikulášek. V pivovaru zároveň dělníci dokončují úpravy zrekonstruovaného provozu na stáčení piva do lahví. V součtu jde o investice převyšující 70 milionů korun. Od minulého roku má pivovar k dispozici rozšířený ležácký sklep.

Podnik zaměstnává 192 lidí. Obrat pivovaru loni činil 636 milionů Kč. Tržby za pivo se na něm podílely 599 miliony Kč, meziročně se zvýšily o 2,5 procenta.

Znáte nejlepší české a moravské pivovary roku 2017?

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Lidovky.czAutor:Miroslav Petr

Matuška Broumy, dobřanská Modrá hvězda, pražský Trilobit, Mazák Dolní Bojanovice nebo Bernard i Velké Popovice. To je jen část pivovarů, které letos získaly na základě hodnocení degustační komise ocenění České a moravské pivní koruny. Zároveň udělila Česká a moravská pivovarnická akademie výroční ceny pro největší osobnosti českého pivovarnictví za rok 2016.

S oceněním pro nejlepší pivovary a osobnosti českého a moravského pivovarnictví se minulý čtvrtek doslova roztrhl pytel. V Tereziánském sále Břevnovského kláštera v Praze vyhlásili pořadatelé výsledky degustační soutěže o nejlepší pivovary (bez rozdílu velikosti) - České a moravské pivní koruny.

Společnost Red Lion ve spolupráci s časopisem Pivo, Bier & Ale oslovila údajně naprostou většinu ze všech zhruba 400 výrobců piva v Česku, kteří mohli zaslat libovolný vzorek svých piv. Z přihlášených 79 pivovarů pak vybírala nejlepší piva degustační komise, vedená prezidentem Českomoravského svazu minipivovarů Janem Šuráněm.

Na rozdíl od jiných degustačních soutěží nebyly v hodnocení vzorky řazeny jednotlivě podle pořadí, ale v rámci tří kategorií (od – do počtu získaných bodů) na zlaté, stříbrné a bronzové České a moravské pivní koruny.

Zveřejněny však nebyly nejúspěšnější dodané vzorky, ale jejich výrobci. V situaci, kdy u nás funguje skoro padesát průmyslových pivovarů a zhruba jednou týdně přibývá jeden nový minipivovar, kterých aktuálně v Česku už působí 353, chtějí pořadatelé v čele s vydavatelem časopisu Pivo, Bier & Ale Pavlem Borowiecem poskytnout pro orientaci veřejnosti jakýsi přehled těch nejlepších.

Kromě domácích degustátorů vybírali z přihlášených soutěžících TOP české pivovary i zahraniční porotci, kteří se pravidelně účastní největších degustačních soutěží v USA, Anglii, Německu a Belgii - jako Carl Kins, Tim Hampson a Rick Kempen. Jejich hodnocení je uvedeno zvlášť.

Oceňovala i pivovarnická akademie
Podobnou ambici má Česká a moravská pivovarnická akademie, která už popáté vyhlásila Výroční ceny pro největší osobnosti českého pivovarnictví za uplynulý rok a zasloužilé pivovary v oblasti výroby piva i v oblasti některých pivovarnických projektů.

Členy akademie je aktuálně přes padesát zástupců vítězů, oceněných v předešlých ročnících. Z nominovaných osobností a projektů v každém novém ročníku se tedy boduje stylem „vítězové vybírají nové vítěze“.

V akademii zasedají majitelé pivovarů, ředitelé, sládci, ale také další profesionálové z oblasti pivovarnictví – od mladého Adama Matušky z minipivovaru Broumy po nestorku českého pivovarnictví profesorku Gabrielu Basařovou.

PŘEHLED LETOŠNÍCH DRŽITELŮ PIVNÍCH KORUN

zlaté České a moravské pivní koruny:
Akciový pivovar Dalešice
Pivovar Mazák Dolní Bojanovice
Pivovar Modrá hvězda Dobřany
Pivovar Matuška Broumy
Pivovar Primátor Náchod
Pivovar Zhůřák Zhůř
Pivovarský dvůr Zvíkov Zvíkovské podhradí
Rodinný pivovar Bernard Humpolec
Unětický pivovar Únětice

stříbrné České a moravské pivní koruny:
Beer Factory Plzeň
Břevnovský klášterní pivovar SV. Vojtěcha
Měšťanský pivovar v Poličce, Polička
Pivovar Hostomice pod Brdy
Pivovar Velké Popovice
Rodinný pivovar Zichovec
Pivovar Clock Potštejn
Pivovar Litovel
Pivovar Mayzus Chotoviny
Pivovar Permon Sokolov
Pivovar Poutník Pelhřimov
Slavkovský pivovar Slavkov u Brna
Řemeslný pivovar Nachmelená opice Krnov
Továrna Pivovar Slaný
Trilobit Praha
Zámecký pivovar Frýdlant

bronzové České a moravské pivní koruny:
Pivovar Krušnohor Kraslice
Pivovar Monopol Teplice
Pivovar Nová sladovna Opava
Staročeský pivovárek Dobruška

mezinárodní porota - zlaté České a moravské pivní koruny:
Pivovar Hubertus Kácov
Pivovar Mazák Dolní Bojanovice
Pivovar Matuška Broumy
Rodinný pivovar Bernard Humpolec
Únětický pivovar Únětice
Wild Creatures Mikulov

mezinárodní porota - stříbrné České a moravské pivní koruny:
Pivovar Clock Potštejn
Pivovar Nymburk
Pivovar Podlesí
Rodinný pivovar Zichovec
Tradiční pivovar v Rakovníku

VÍTĚZOVÉ ČESKÉ A MORAVSKÉ PIVOVARNICKÉ AKADEMIE

kategorie pivovarská restaurace
Pivnice Budvar
Budějovický Budvar n. p.
České Budějovice

kategorie pivovarská prodejna
Prodejna Kynšperského pivovaru
Kynšperk n. Ohří

kategorie návštěvnické centrum nebo muzeum v pivovaru
Pivovarské muzeum Černokosteleckého pivováru
Kostelec nad Černými Lesy

kategorie pivovar s vlastním hotelem, hostincem a dalšími službami
Pivovarský dvůr Zvíkov
Zvíkovské Podhradí

kategorie Mistr výčepní roku 2016
Jirka Bejček Stehlíček
První Pivní Tramway
Praha

kategorie restaurační pivovar (brewpub) Praha
Marek Kocvera
Klášterní pivovar Strahov
Praha

kategorie restaurační pivovar (brewpub) Čechy
Ivan Husák
Rodinný pivovar Zichovec

kategorie restaurační pivovar (brewpub) Morava
Štěpán Lašák
Jelínkova vila hotel - pivovar Velké Meziříčí
Velké Meziříčí

dva vítězové kategorie pivovar s výstavem do 1000 hl se stejným počtem hlasů
Chris Baerwaldt
Pivovar Zhůřák
Zhůř
Vladimír Ličman
Pivovarský dvůr Zvíkov
Zvíkovské Podhradí

kategorie pivovar s výstavem od 1000 hl do 3000 hl
Štěpán Kříž
Pivovar Hostomice pod Brdy

kategorie pivovar s výstavem od 3000 hl do 5000 hl
Adam Matuška
Pivovar Matuška
Broumy

kategorie pivovar s výstavem od 5000 hl do 10 000 hl
Ladislav Němeček
Akciový pivovar Dalešice
Dalešice

kategorie pivovar s výstavem od 10 000 hl do 20 000 hl
Štěpán Tkadlec
Únětický pivovar
Únětice

kategorie pivovar s výstavem od 20 000 hl do 50 000 hl
Vladimír Veselý
Pivovar Poutník
Pelhřimov

kategorie pivovar s výstavem od 50 000 hl do 100 000 hl
Radek Holopírek
Tradiční pivovar v Rakovníku
Rakovník

kategorie pivovar s výstavem od 100 000 hl do 200 000 hl
Petr Kaluža
Pivovar Primátor
Náchod

kategorie pivovar s výstavem od 200 000 hl do 300 000 hl
Nataša Rousková
Pivovar Zubr
Přerov

kategorie pivovar s výstavem od 300 000 hl do 500 000 hl|
Josef Vávra
Rodinný pivovar
Bernard Humpolec

kategorie Pivovar s výstavem nad 500 000 hl
Adam Brož
Budějovický Budvar n. p.
České Budějovice

Za dlouholetý přínos pro české pivovarnictví
Arnošt Effenberger

Za dlouholetý přínos pro české pivovarnictví
Doc. Ing. Jan Šavel, CSc.

Za dlouholetý přínos pro české pivovarnictví
Karel Klusáček

Češi vypili loni přes 111 milionů nealko piv, prodeje dál rostou

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Lidovky.czAutor:Miroslav Petr

Spotřeba nealkoholického piva byla u nás v minulém roce nejvyšší od roku 2011. Přibývá výrobců i značek. Pivovarníci si v poslední době pochvalují zejména rostoucí zájem o nealko pivní radlery.

Více než dvacítka pivovarů v Česku už vyrábí nealkoholické pivo. A jeho spotřeba po poklesu v roce 2012 opět roste. Loni se tak u nás prodalo 556 tisíc hektolitrů, to znamená 111,2 milionu čepovaných a lahvových půllitrů. Meziročně o necelá dvě procenta více. Zdejší trh se pomalu blíží k rekordu 581 tisíc hektolitrů z roku 2011.

A to i přesto, že chutí se nealko pivo stále a zřejmě ani nikdy nevyrovná klasické variantě. Na druhé straně ale nejen mezi řidiči, ale i sportovci nebo rekreačními cyklisty přibývá lidí, kterým nealkoholický nápoj, připomínající pivo, vyhovuje.
Odbyt roste spíš v gastronomii

Za loňským nárůstem je podle zjištění pivovarů především lepší odbyt čepovaného nealka v hospodách a restauracích.

„V oblasti gastronomie podle čísel, která máme k dispozici, obliba nealko piva mírně narůstá. Na celkové konzumaci piva vypitého v gastronomii se nealko pivo podílí více než 4 procenty. V maloobchodě jsou to necelá 4 procenta a konzumace se v posledních letech drží zhruba na stejné úrovni,“ komentuje situaci na trhu Denisa Mylbachrová, manažerka značek ve společnosti Pivovary Staropramen.

Staropramen roste zejména díky rostoucí kategorii pivních mixů, tedy kombinaci nealko piva s limonádou nebo ovocnými šťávami – v podstatě se jedná o nealko pivní radlery. Prodeje těch klasických, tedy mixů tradičního piva s limonádou a obsahem kolem 2 procent alkoholu, klesají. Nealko ochucená piva naopak rostou.

Staropramen uvedl svou první verzi Staropramen Cool Nealko na trh před rokem. Další velcí hráči jako Heineken (se značkou Zlatopramen Radler NA – od roku 2013) nebo Bernard (například Free švestka – od roku 2009) mají ochucené verze nealko piv na trhu déle.

Birellu je stále víc
Platí to i pro Plzeňský Prazdroj, jehož Birell (v klasické světlé verzi) vznikl už v roce 1992 a dnes má i ochucené varianty. Právě Birell má absolutně největší podíl na českém nealkoholicko pivním trhu. Loni se prodalo podle informací LN přes 80 milionů čepovaných a lahvových půllitrů s touto značkou.

„V roce 2016 jsme prodali o více než 11 procent víc produktů značky Birell oproti roku 2015,“ uvedla mluvčí Prazdroje Jitka Němečková.

Pivovary většinou nezveřejňují objemy prodeje konkrétních značek, takže nelze sestavit žebříček prodejců podle velikosti nealko produkce. Podle některých informací je ale na druhém místě co do vyrobeného množství nealko piv protivínský Platan ze skupiny Pivovarů Lobkowicz. Vaří nejen nealko Lobkowicz a místní nealko Platan, ale také privátní značky nealko piv pro obchodní řetězce.

Tomu, že nealko pivo má stále rostoucí tendenci , nasvědčuje i pestrost názvů. Nejedná se už zdaleka jen o suchý dovětek „nealkoholické pivo“ nebo „Free“ či označení NA nebo jinde zas „s čistou hlavou“.

Pivovarští vyrazili do boje o zákazníka i s českými názvy jako je MotoBrouk (Pivovar Nová Paka), Vozka (Pivovar Svijany) nebo Střízlík, což je značka, kterou používají dva pivovary – březnický Herold a Pivovar Nymburk.

Nealko pivo přesto tvoří půl milionem hektolitrů jen malý zlomek celkové domácí pivní spotřeby. Loňská čísla o českém trhu Český svaz pivovarů a sladoven teprve zveřejní, ale nebudou zřejmě výrazně vyšší než předloni, kdy se na domácím trhu prodalo 16,3 milionu hektolitrů všech piv.

V Chicagu se připravují České pivní slavnosti

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:České nápoje

V Chicagu vzniká nová tradice výročních Českých pivních slavností. Třetí ročník se uskuteční ve dnech 27. dubna – 3. května 2017 a měl by být dosud největší. Festivalu se účastní značky Bernard, BrouCzech (Pivovar Nová Paka), Budějovický Budvar, Plzeňský Prazdroj a Praga společně s firmami R. Jelínek, Becherovka a Mattoni.

V rámci festivalu vystoupí řada hudebních skupin nejrůznější žánrů, včetně rock & pop, world music, country & folk a také polky. Hlavním hudebním hostem z ČR bude skupina Plavci s Janem Vančurou, který v Chicagu vystoupí v rámci turné ke svým 70. narozeninám. Festival bude probíhat na několika místech, v centru Chicaga v restauracích BOHO – Bohemian House a Ambassador Public House a také na předměstí v historické budově Sokola Tábor, který v loňském roce oslavil 150. výročí založení.
Češi přicházeli do oblasti Chicaga od poloviny 19. století a zanechali zde výraznou stopu. Mezi nejvýraznější krajanské osobnosti zde patří chicagský starosta Anton Cermak, illinoiský guvernér Otto Kerner, zakladatel McDonald’s Ray Kroc, herečka Kim Novak, astronauté Jim Lovell a Eugene Cernan, sochař Albín Polášek, rocker Jim Peterik a mnozí další. Není divu, že Češi, kteří sem přicházeli, nezapomněli na svou slavnou tradici ve výrobě piva.

„Slavná česká historie v Chicagu zahrnuje také zajímavou pivní kapitolu,“ říká generální konzul ČR v Chicagu Bořek Lizec. Dodává, že v Chicagu vznikly dva významné české pivovary: Plzeňský pivovar a Pivovar Atlas. Park Plzeňského pivovaru ve čtvrti Plzeň byl po desetiletí významným centrem českého společenského, kulturního a dokonce politického života. V roce 1914 se tady uskutečnila jedna z prvních výrazných demonstrací za československou nezávislost. Akce byla svolána v reakci na vyhlášení války Srbsku Rakouskem Uherskem a vyzvala všechny Čechy k odmítnutí branné povinnosti, případně zběhnutí na srbskou stranu. Sokolové tehdy s pomocí živé pyramidy sňali dvouhlavou habsburskou orlici, která byla následně pošlapána postupně přicházejícími krajany seřazenými do zástupu.

Zajímavou vazbu na veřejný život má také Pivovar Atlas. Jeho majitel, český imigrant a vlastenec Karel Vopička byl v roce 1913 jmenován prezidentem Woodrow Wilsonem velvyslancem Spojených států v Rumunsku, Bulharsku a Srbsku. Ve funkci působil celkem šest let, mj. po dobu trvání první světové války. Alfons Mucha při svém pobytu v Chicagu pomohl třetímu českému producentu piva, Josefu Trinerovi. Ten kromě piva Prior vyráběl ve dvou svých továrnách ve čtvrti Plzeň i další nápoje. Alfons Mucha vytvořil dva plakáty propagující jeho tonic a hořké víno. Alfons Mucha již v té době nepřijímal reklamní zakázky, ale svému krajanovi pomoc neodmítl.

České pivní slavnosti v Chicagu organizuje Generální konzulát ČR v Chicagu a Chicagoland Czech - American Community Center ve spolupráci s Pražským výborem Chicago Sister Cities International, restauracemi BOHO – Bohemian House a Ambassador Public House, Sokolem Tábor, Sokolem Spirit, Sokolem Stickney, Divadlem Bohemia, cestovní kanceláří Bohemian Wings, chicagskou pobočkou Česko – Severoamerické obchodní komory a dalšími chicagskými, česko-americkými organizacemi. Polské aerolinie LOT jsou oficiálním dopravcem festivalu.

Největší mýty a pravdy o pivu. Čemu můžeme věřit a co je nesmysl?

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:ČtiDoma.czAutor:Martin Chalupa

Kde je pravda o pivu? Na dně půllitru ji většinou člověk nenajde, i když hledá a zkoumá jedno dno sklenice za druhým. Jak je to tedy s tloustnutím po pivu, co se myslí desítkou a dvanáctkou a co je pravdy na výmluvách pivovarů, že pivo sice dobře uvaří, ale může ho zkazit hospodský?

Nejčastější mýty a pravdy okomentovali odborníci od fochu. Protože kdo jiný může věci uvést na pravou míru než ti, kteří jsou přímo u zdroje. Nechceme vám ale kazit iluze. Takže pokud si chcete zůstat ve sladké (vlastně hořké) nevědomosti, dál už raději nečtěte.

Desítka má deset procent alkoholu a dvanáctka dvanáct
Ne! Tak tohle je poměrně rozšířený omyl. Pokud by ve "dvanáctce" bylo 12 % alkoholu, tak bychom už po jednom kousku vypadali pěkně pod obraz. Čísla 10, 11, 12 a podobně označují stupňovitost piva, která je, velmi jednoduše řečeno, dána množstvím sladu použitého k jeho výrobě. Pokud je pivo označeno jako 12, obsahuje mladina 12 procent sladových látek, především cukrů.

"Mladina je meziprodukt při výrobě piva, který opouští varnu. Neobsahuje žádný alkohol, ten vzniká až během hlavního kvašení činností pivovarských kvasnic. A čím je tato stupňovitost vyšší, tím je pivo i chuťově plnější, což poslední dobou vyhledává čím dál více lidí," vysvětluje sládek pivovaru Gambrinus Pavel Zítek a dodává: "Obsah alkoholu pak závisí na koncentraci cukru v mladině (dříve původní stupňovitosti) a mírou jeho prokvašení. Například naše desítka má 4,3 procent a dvanáctka 5,2 procent alkoholu."

V zakaleném (nefiltrovaném) pivu je víc minerálů
Pravda! To, že je pivo zakalené, ještě neznamená, že je zkažené (tedy pokud na něj nekoukáte skrz špinavé sklo půllitru). Zakalené je například pivo, které na konci výroby neprošlo filtrací. "Z nefiltrovaného piva totiž nebyly odděleny pivovarské kvasinky, proto je chuťově bohatší a obsahuje i více vitaminů skupiny B i minerálů. Vyšší obsah minerálních látek závisí na množství přítomných kvasinek," potvrzujeVěra Hönigová z Výzkumného ústavu pivovarského a sladařského.

Sládek pivo vaří, výčepní ho dělá
Pravda! Zní to jako pradávná výmluva pivovarů, vážně to tak je. Když ochutnáte pivo přímo v pivovaru a to samé v hospodě, kde ho řádně neskladují nebo nečistí trubky, je to sakra rozdíl. V mnohých hospodách je pivo skvělé, jako byste ho pili u nás v pivovaru. Některé hospody však potřebují péči o pivo a dovednost čepování zlepšit.

"Tam, kde je zájem, se snažíme pomoci. Učíme výčepní pivo čepovat a starat se o něj. Vždyť je to hrozná škoda, když si lidi na pivu nepochutnají," říká Pavel Zítek, který pracoval dlouhá léta jako sládek a nyní jako zkušený pivovarský jezdí po českých a moravských hospodách a školí výčepní, jak se o pivo starat a jak ho správně čepovat.

Po pivu se tloustne
Ne! Tedy to jsou řeči. Například nejnovější studie University College London vztah mezi nárůstem tělesné hmotnosti a pitím piva nepotvrdila. Podle zkoumání této univerzity má neblahý vliv na zvyšování váhy nárazové pití většího množství alkoholu a samozřejmě nedostatek pohybu. Pivo je spíše koktejl nutričně významných látek.

"Je pravda, že hořké chmelové látky obsažené v pivu podporují trávení a zvyšují apetit. Takže se spíše tloustne po jídle, které člověk povzbuzen pitím piva sní. Pro zajímavost: energetická hodnota výčepního piva je pouze asi 130 kJ/100 ml, zatímco červené víno má dokonce 300 kJ/100 ml," dodala Hönigová.

Již brzy aktualizace mobilní appky "České pivovary" pro Android a nově také pro Apple

Publikováno:před 5 měsíciAutor:České pivo - České zlato

Mobilní aplikace "České pivovary" není určena pouze pro příznivce pivní turistiky, ale i pro běžné konzumenty tradičního nápoje - piva. Prostřednictvím této aplikací můžete objevovat a poznávat nejen funkční pivovary, ale i pivovary připravované nebo naopak již uzavřené a zaniklé. V současné době aplikace zprostředkovává pravidelně aktualizované informace o více než 540 pivovarech a 4700 pivech.

1.května budou publikovány verze této appky s požadovanou možností obnovení navštívených pivovarů při výměně mobilního zařízení nebo synchronizace dat při použití více mobilních zařízení současně.

Specifikace v kostce:
● nejucelenější a pravidelně aktualizovaný seznam funkčních, připravovaných i zaniklých pivovarů (od roku 1970)
● snadná možnost filtrování a třídění výběru pivovarů
● přehledná lokalizace pivovarů na mapě
● jednoduché vyhledávání pivovarů dle jména nebo adresy
● detailní informace o pivovaru - adresa, kontakty, personální obsazení, sortiment
● krátké ohlašování novinek a aktuálních akcí
● naplánování trasy k pivovaru a další funkce
● možnost ohodnotit pivovar, přidat komentář k pivovaru a jeho sortimentu, označit si jeho návštěvu
● funkce obnovy navštívených pivovarů nebo jejich synchronizace při použití více mobilních zařízení

Požadavky:
● mobilní telefon, tablet nebo jiné mobilní zařízení s OS Android nebo Apple
● připojení k internetu, případně zapnutá funkce pro určení polohy







Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.25.09.2017 20:115.506/5.506