Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

V Austrálii uvařili nejstarší pivo na světě. Použili kvasnice staré 220 let

Publikováno:před 19 dnyZdroj:Reflex.czAutor:Tereza Stonišová

Australané mají novou chloubu, kterou chtějí zaujmout milovníky zlatavého moku: pivo vytvořené z kvasnic starých údajně přes dvě století. Tyto kvasnice vylovili Australané ze dna moře v Sydneyském zálivu, kde byly ukryty ve ztroskotané lodi. Jedná se údajně o nejstarší pivovarské kvasnice na světě.

„Toto jsou nejstarší dochované pivovarské kvasnice, které kdy byly na světě objeveny,“ okomentoval nález v podobě několika zašle vyhlížejících tmavých lahví David Thurrowgood, kurátor a restaurátor muzea a výtvarné galerie královny Viktorie v Sydney.

Toto muzeum ve spolupráci s Vinařským výzkumným institutem a řemeslným pivovarem James Squire rozhodlo, že se nalezené unikáty využijí k uvaření unikátní várky piva. A tento pivovar s tradicí z konce 18. století, který se snaží si do dnešních dob zachovat tvář menšího pivovaru, překvapivě oznámil úspěch: pivovarské kvasnice byly použitelné a vzniklo z nich pivo nazvané Wreck Preservation Ale. Značka se tak chlubí pivem vyrobeným z nejstarší suroviny vůbec.

„Byli jsme schopni kvasnice pomocí moderních technologií oživit v laboratorních podmínkách,“ uvedli Australané. Časopis Examiner uvedl, že unikátní pivo bude na vybraných místech Austrálie na čepu v červnu. Ve zprávě z pivovaru James Squire najdeme i trochu patosu: „A tak se ztroskotaná loď díky našemu pivu dostala zase zpátky domů…“

Pivo Krušovice uvádí hokejovou kampaň i plechovky

Publikováno:před 19 dnyZdroj:MediaGuru.czKrušovice

U příležitosti Mistrovství světa IIHF v ledním hokeji, které začíná už 5. května, přichází pivní značka Krušovice s novou kampaní „Tvoje mistrovství. Tvoje království“, kterou doplní limitovaná edice hokejového piva i program pro hokejové fanoušky.

Hokejová kampaň oficiálního partnera hokejového šampionátu představí nový koncept značky hledající osobní království každého z nás. Nasazeny budou sponzorské vzkazy, prezentující situace, kdy během mistrovství světa v hokeji jde království stranou.

V maloobchodní síti bude od dubna do června k dostání také limitovaná edice krušovické Řízné desítky a Královské dvanáctky, která bude k dostání v plechovce o objemu 0,5 litru a také v 1,5 litrových PET lahvích.

V místě konání, na kodaňském zimním stadionu, bude mít značka branding na mantinelech, vlastní hostesky i VIP zóny. Pro tři nejlepší hokejisty z týmu, který vypadne, připravily Krušovice navíc odměnu ve formě designových manžetových knoflíčků v bílém zlatě.

Liga mistrů UEFA má svou limitovanou edici piva Heineken

Publikováno:před 20 dnyZdroj:České nápoje

Oslavte fotbalovou sezonu! To je hlavní motivace prémiové značky Heineken, která u příležitosti fotbalového svátku, Ligy mistrů UEFA, posílá do světa svou limitovanou edici. Určena je pro fanoušky ve zhruba třech desítkách zemí. V nejbližších dnech tato limitovaná edice nahradí standardní balení produktu na pultech supermarketů a hypermarketů.

Celkem je k dispozici 2100 hektolitrů piva v lahvích o objemu 0,4 litru a 500 hektolitrů piva v půllitrových plechovkách. Originální UEFA etiketu zdobí pohár pro vítěze.

Důvod, proč se prémiová značka stala dlouhodobým partnerem Ligy mistrů, je nasnadě. Jedná se o prestižní fotbalovou soutěž pořádanou Evropskou fotbalovou asociací a své síly zde měří nejlepší kluby evropských lig. Pohár z této soutěže je jednou z nejslavnějších klubových trofejí.

Milovníci fotbalu si mohou zakoupit limitovanou edici plechovek a lahví v běžné obchodní síti.

Partnerství značky Heineken s Ligou mistrů UEFA trvá již 12 let.

Editované kvasinky nahradí chmel v pivu

Publikováno:před 21 dnyZdroj:ScienceMag.cz

Chmel je jednou ze základních surovin pro výrobu piva. Dodává mu charakteristickou chuť a aroma, díky chmelovým pryskyřicím a silicím. Pro výrobu českých piv se používá chmel, který se na našem území pěstuje již od středověku, a bývá řazen k nejkvalitnějším na světě. Pěstování a zpracování chmele je ale velmi náročné na vodu, živiny i energii, což je v dnešním světě problematické.
Na jeden půllitr piva vyjde údajně zhruba 50 půllitrů vody, jen pokud jde o zalévání potřebného množství chmele. Chmel tedy zatěžuje životní prostředí, obsah vonných látek ve chmelových šišticích dost kolísá a chmel je také dost drahý. Na Kalifornské univerzitě v Berkeley proto spojili síly biotechnologové s genetiky a botaniky, aby nahradili chmel potřebný k výrobě piva genetickou úpravou pivních kvasinek. Charles Denby a jeho spolupracovníci využili jednoduchý, levný a velmi oblíbený genetický editor CRISPR/Cas9, s jehož pomocí přepsali DNA pivních kvasinek. Do kvasinek přitom vložili čtyři geny s promotory, které zařizují produkci vonných látek rostlinného původu linaloolu a geraniolu.
Vědci použili speciální software k tomu, aby docílili správné směsi promotorů genů k zajištění produkce linaloolu a geraniolu v proporcích podobných komerčně vyráběnému pivu z chmele. Pivo z geneticky upravených kvasinek již důkladně otestovali zaměstnanci společnosti Lagunitas Brewing Company v kalifornské Petalumě. V pečlivě uspořádaných experimentech označilo 27 zkušených zaměstnanců chuť nového piva za více chmelovou, než kontrolní běžné komerční pivo z chmele.

Denby C. N. et al. 2018. Industrial brewing yeast engineered for the production of primary flavor determinants in hopped beer. Nature Communications 9: 965.

Tři čtvrtě miliardy. Budvar má ve zkušebním provozu logistické centrum

Publikováno:před 22 dnyZdroj:Týden.czAutor:Budvar.czBudvar

Budějovický Budvar se víc zaměřuje na výrobu z prémiového segmentu, tedy dvanáctistupňového piva. Marketingově chce posílit postavení na domácím trhu. Od dubna je ve zkušebním provozu nové logistické centrum za více než 750 milionů Kč, odbaví dvakrát víc kamionů než dříve. Od druhého čtvrtletí změnil Budvar se 670 zaměstnanci odměňování. Informoval o tom ředitel pivovaru Petr Dvořák, který je rok ve funkci. Loni nahradil Jiřího Bočka, jenž pivovar vedl přes 20 let. Výsledky za loňský rok zveřejní Budvar v nejbližších měsících.

Budvar nyní vaří více dvanáctky a méně levnějších piv. "To neznamená, že jakékoli pivo zastavujeme, ale hektolitry jsou jenom jeden parametr, důležitější je, co je na konci dne firma schopná vydělat. Je to správná dlouhodobá strategie, ale byli jsme k tomu i krátkodobě přinuceni situací s výrobou: jak se dlouhodobě pohybujeme na hraně kapacit, nejsme s to zopakovat rekordy minulých let, co se hektolitrů týká," řekl Dvořák.

Zatím zkušebně na 70 procent funguje od dubna nové logistické centrum za 750 milionů Kč. Podle Dvořáka dokáže při plném provozu odbavit najednou dvakrát víc kamionů než dříve. "Místo hodiny a půl vybavíme auta za půlhodiny, je to výrazně rychlejší, klidnější i bezpečnější. Budvar to extrémně potřeboval, nebyli jsme schopni využívat plnou kapacitu výroby, v sezoně jsme vyráběli na okamžitou poptávku, protože jsme měli malé skladové zásoby, což vedlo k neefektivitám," řekl ředitel.

Dvořák mění i marketing. S výsledky předchozího marketingového oddělení nebyl spokojen. "Marketing by měl být výrazně jednodušší, výrazně víc zaměřený na prémium, dělat méně věcí, ale pořádně a zaměřovat se na výsledky," řekl ředitel.

Podle něj jsou v ČR dvě prémiové pivní značky a Budvar v posledních letech pozici ztrácí. Chce, aby ji posílil, hodlá také zlepšit vztah se zákazníky. "Když se v hlavních centrech - mimo Budějovice - ptám lidí, kdy byli naposledy na Budvaru, musí dlouho lovit v paměti. Chceme polidštit Budvar, dostat se tam, kam lidé chodí na pivo," řekl Dvořák. Do dvou měsíců zmizí z ulic i billboardy se sloganem NE z nás dělá to, čím jsme.

Nový systém odměňování, jejž zavedl Budvar od dubna, více hodnotí nadstandardní výkony. Platy v podniku jsou mírně nad krajským průměrem, který byl loni ve 4. čtvrtletí 28 780 Kč.

V březnu zprovoznil Budvar modernizovanou linku na stáčení piva do plechovek, investoval 40 milionů. Kapacita stoupla o 55 procent ze 16 tisíc na 25 tisíc plechovek za hodinu. Jde o součást rozvojového plánu, který začal v roce 2015, do roku 2020 investuje Budvar dvě miliardy. Poté bude roční výstav dva miliony hektolitrů. Pak chce Budvar modernizovat starší provozy, investovat do automatizace, zvažuje i novou linku na plechovky.

Letos podnik dokončí dvě další stavby, kromě logistického centra také rozšíření ležáckého sklepa a zahájí stavbu haly pro instalaci další linky na plnění lahví. V dalších letech rozšíří varnu. "Kvůli investicím nám dramaticky najedou odpisy, opticky nebudou možná naše zisky vypadat tak, jak vypadaly historicky, ale cash flow bude v pořádku," řekl Dvořák, který žije v Českém Krumlově.

V roce 2016 prodal Budvar 1,61 milionu hektolitrů piva a měl rekordní tržby 2,54 miliardy korun. Loni stejně jako předloni vyvezl pivo do 77 zemí; v roce 2016 to bylo 975 tisíc hektolitrů, 60,4 procenta produkce.

Miroslav Krobot se stal patronem nového ležáku s heslem “zdoláš, ale neodoláš!”

Publikováno:před 22 dnyZdroj:Tojesenzace.czHolba

Má stejný majestát jako hora podle které dostal jméno. Nový ležák Holba Keprník je pivo z hor jedinečný z mnoha pohledů. Nezaměnitelnou chuť, vábivé aroma, výborný říz a obdivuhodnou jiskru mu přinesla sládkova receptura, fortel pivovarníků a především sama příroda. Dali mu to nejlepší z Jeseníků a také čas. A on vyzrál ve skutečného velikána, který zasluhuje ochutnat.

„Tentokrát jsme použili slad z podhorských ječmenů a horský chmel z Jeseníků. V Holbě jsme toto, pro pivo vzácné koření, použili vůbec poprvé a sami ho ručně česali ve vytipovaných oblastech u nás v horách. Obohacuje hořkost i vůni piva a podtrhuje jeho osobitost. Suroviny je třeba dobře vybírat a my jsme si počkali na ty nejlepší,“ je přesvědčený sládek Luděk Reichl.

Patronem nového ležáku Keprník je rodák z Jeseníků známý herec a režisér Miroslav Krobot. Byl se sládkem byl u první vystírky a spolu o 3 měsíce později naráželi 1. sud. A co popřál novému ležáku z hor? „Vše nejlepší. Je z dobré rodiny, nebojím se o něj. Holba má chuť jako Jeseníky, je hořká a svébytná, patří k sobě.“

Pivo všemi smysly
Keprník je pivo plné života s jiskrou, kterou si vzalo z vody z horských pramenů. Připomíná horské bystřiny a přitáhne pohled hned poté, co vrchní dočepuje půllitr. Jako by ve vás probouzel neutuchající energií a chuť do života. Takový je Keprník, stejně opravdový a stejně překvapující jako voda z horských pramenů, která je jeho základem. Ani další smysly nenechá odpočívat. Čichu zalahodí vábivé aroma, které proniká do okolí. Cítíte vábivou chmelovou vůni, která jako by se rozvíjela s každým centimetrem, který dělí sklenici od vašich úst. Objímá vás a vzbuzuje majestátný pocit. Je tak příjemný, že si ho chcete užít co nejdéle.

Už první doušek odkryje hutné tělo piva. Poznáte ničím nepotlačený fundament a vychutnáváte si chlebnatou a dokonale vyváženou chuť. Skoro se chce ji kousat a v tom přichází pomalu se rozeznívající lahodná a přitom intenzivní hořkost. Doznívá až na samém kořeni jazyka, kdy ležák pomalu opouští vaše ústa. Jedinečný ležák Keprník s horským chmelem vám dopřeje degustační zážitek, který je ódou na pivo.

Prémiový ležák Keprník je k dispozici jako sudový především na Moravě a východních Čechách. Holba s ním má velké plány a plnění do lahví nevylučuje. Každopádně nepůjde o masovou výrobu. Nového ležáku letos v Holbě uvaří 5 tisíc hektolitrů a to jen potvrzuje jeho výjimečnost. Produkce totiž závisí na horském chmelu, který je tady vzácným kořením. V této chvíli mají pivovarníci „nasbíráno“ a vytipovávají další oblasti pro jeho sklizeň.

Jak se starat o pivo a víno, aby mělo dokonalou chuť?

Publikováno:před 23 dnyZdroj:Bejvávalo.czAutor:Čeněk Kramoliš, 1895

Řada velmi užitečných historických rad, díky kterým se nebudete muset obávat zkaženého piva a vína. Více v dobovém článku z roku 1895.

Pivo kyselinou pikrinovou znečistěné.
Pivo barví se někde kyselinou pikrinovou, aby mělo pěknou žlutou barvu, ač je to zakázáno. Přesvědčíme se, je-li pivo obarveno, když je procedíme uhlím. Jak známo, uhlí odbarvuje látky tekuté; procedí-li se pivo uhlím a zůstane-li žluté, je zbarveno kyselinou výše jmenovanou. Čisté pivo po procezení musí býti bezbarvé.

Pivo nejlepší je od kohoutka.
Tlakostroje, jichž se v novější době již i na vesnicích užívá, poskytují výhody jen hostinskému, jinak pivo kazí. Tlakostroji žene se zkažený, zaneřáděný vzduch z nálevny do sudu a tudíž i do piva. Mimo to v rourách, jmenovitě olověných, tvoří se kysáním piva octan olovnatý a ten je jedovatý; proto prvé sklenice piva, které jsou natočeny po delší přestávce, mívají nepříjemnou chuť.

Pivo pelyňkem napravené.
Pivo takové má zvláštní chuť, asi takovou, jaké bychom nabyli, kdybychom do fosforu (kostíku) kousli. Přestaneme-li piti, nastane pachuť. Pivo bývá často znečisťováno, ale bohužel jednoduchými zkouškami, ba často ani od zběhlých lučebníků příměsky různé vyšetřeny býti nemohou. Nejčastěji do piva přimíchán bývá rulík, salajka, sůl, ledek, pelyněk a mnohé jiné méně vzácné věci.

Plesnivinu v sudech zameziti.
Aby se zamezilo vzniknutí plesnivin v sudech, v nichž je víno, vypalují čili sirkují se dříve sudy, než se do nich víno nalije. Sud vypálí se sírou, čímž se sudu kyslík odejme, a pak se do něho nalije víno a dobře uzátkuje, by nový kyslík do sudu vniknouti nemohl.

Plesnivé sudy očistiti.
Plesnivé sudy lze očistiti chlórovým vápnem nebo vápnem nehašeným. Téhož se docílí, vypláknou-li se rozředěnou kyselinou sírovou a potom vřelou vodou vypaří.

Plesnivé víno napraviti.
Pokažené, zplesnivělé víno napravuje se olejem olivovým (provánským). Nalije se ho asi kilogram do sudu; víno se po několik dní promíchává, načež se přetočí do zdravých nádob.

Jiný prostředek je tento: Víno přetočí se do sudu sírovaného, v němž pověšen je sáček, který obsahuje 5 g utlučeného hřebíčku, 8 g skořice a 20 g koriandru. Po 20 dnech sáček se vyndá, víno se přecedí plátnem a stáhne do jiné nádoby. — Podobně se děje s vínem, které dostalo chuť po dřevě.

Pivovar v příštím roce rozšíří kapacitu na dvojnásobek!

Publikováno:před 23 dnyZdroj:iDobrýDen.czJarošovský

Kvalita piva je pro nás klíčová, slibuje ředitel Harašta
Zítra, 1. května, se otevřou dveře Jarošovského pivovaru dokořán! Návštěvníci budou moci absolvovat zdarma exkurzi v pivovaru, a to každou celou hodinu. Těšit se mohou na Jarošovský ležák, Juru, Desítku a Jana, ale také na kapelu Sory, Dj Berna, pivní soutěže, líbání pod třešní a v neposlední řadě dílnu.

„Tady si návštěvníci budou moci stočit láhev piva, láhev zavíčkovat a nalepit etiketu, kterou si sami vytvoří!“ láká k prvomájové návštěvě Miroslav Harašta, ředitel Jarošovského pivovaru. „Necháme konzumenty trochu nakouknout pod pivovarskou pokličku.“

S horkými dny a zvyšující se oblibou stoupá spotřeba Jarošovského piva téměř na dvojnásobek.

„Letos se trochu obáváme, že nebudeme schopni uspokojit všechny naše zákazníky,“ strachuje se ředitel Harašta. Kvalita piva je pro něj klíčová, a proto, než aby brány pivovaru opouštělo nedostatečně uzrálé pivo, zvolí vedení variantu „nějakého dne bez piva“ a současně zúžení sortimentu nabízených produktů. „Například Šohaje 14 vrátíme do portfolia až na podzim. A tajně doufám, že se na nás naši konzumenti nebudou hněvat,“ věří Harašta, který hlásí, že Jarošovský pivovar je v současné době na maximu produkce, tedy 4 000 hektolitrů ročně.

„Rozšíření kapacity pivovaru máme v plánu v závěru letošního a na začátku příštího roku,“ hlásí první muž. Maximální kapacita pak vzroste na deset tisíc hektolitrů ročně. „Jen mne trochu mrzí, že se nám to bohužel nepodaří ještě tuto sezónu,“ dodal ředitel Jarošovského pivovaru.

Místo demolice ráj zábavy. Kraj zachránil chátrající historickou stavbu

Publikováno:před 23 dnyZdroj:iDNES.czAutor:Martina KotrbováEden

Chátrající panský dvůr po hraběcí rodině Mitrovských přeměnilo město Bystřice nad Pernštejnem v unikátní turistické centrum, které dostalo název Eden.

Budova panského dvora se začala stavět v létě roku 1815, hlavní části celého komplexu byly dokončeny ve 20. letech 19. století. Po komunistickém převratu v roce 1948 se stala usedlost i s pozemky součástí Československých státních statků v Domanínku a byla na něm provedena řada necitlivých stavebních úprav.

Po roce 1990 jej převzala zemědělská škola, které sloužil jako školní statek. Historický objekt však pomalu chátral, a škola ho proto postupně opouštěla. Kraj Vysočina jako majitel uvažoval o prodeji, či dokonce demolici.

V té chvíli se do věci vložilo město Bystřice nad Pernštejnem a historicky cennou budovu s pomocí evropských fondů zachránilo a opravilo. Zároveň se pokusilo přilákat do ní nové návštěvníky. Tak vznikl Eden - ráj Bystřicka.

Od minulosti k budoucnosti
Realizace rozsáhlého projektu trvala více než osm let, ale čekání stálo za to. V blízkosti vlakového nádraží v Bystřici vzniklo interaktivní turistické a vzdělávací centrum, ve kterém se návštěvníci seznámí s historií lokality a také s budoucností stejně jako s ekologií a šetrným přístupem k přírodě.

Jedinečná tematická linka od minulosti k budoucnosti nabízí široké vyžití nejen pro rodiny s dětmi nebo školní výlety. Minulost reprezentuje panský dvůr a replika horácké vesnice z konce 19. století, budoucnost představuje moderní stavba pyramidy - ekopavilon, kde se nacházejí nové technologie a enviromentální expozice. Eden je také dějištěm víkendových tematických akcí, jako jsou například Slavnosti moravského uzeného nebo brambor.

Autentické zážitky
Cílem expozice je vtáhnout návštěvníky do děje interaktivní a zábavnou formou. Neplatí zde žádné zákazy - vše si můžete ohmatat, očichat, vyzkoušet nebo vyfotit.

Co zde prožijete? Projdete se krtčí norou, ochutnáte nebo si sami uvaříte pivo v pivovaru, na chvíli se stanete kovářem nebo řezbářem, svezete se na koni, ochutnáte produkty z místní farmy.

Projdete se pyramidou, kde objevíte svět živlů, projedete se na energokole, kterým vyrobíte elektřinu.

Poznáte život našich předků v horácké vesnici, vyzkoušíte, k čemu sloužila pazderna, namelete si vlastní mouku nebo nakrmíte domácí zvíře.

Velkopopovická legenda - kniha o rodině Ringhofferů a proslulém pivovaru

Publikováno:před 24 dnyZdroj:České nápojeVelké Popovice

Kniha Velkopopovická legenda nabízí mimořádně intenzivní čtenářský zážitek. Vznikla s prvotním záměrem připomenout 200. výročí narození průmyslníka a představitele společenské elity národa Františka Ringhoffera II., zakladatele proslulého pivovaru ve Velkých Popovicích. Na jejích stránkách však najdete mnohem víc. Pozoruhodnou genezi úspěšného podniku, silný lidský příběh a řadu inspirativních, motivačních rad platných v minulosti stejně jako dnes.

Autorka knihy Eva Kršňáková, vedoucí Návštěvnického centra pivovaru Velké Popovice, na základě dostupných pramenů pečlivě zmapovala historii rodiny Ringhofferů, která má kořeny až na rakousko-uherském pomezí. Začalo to jako pohádka – chudý kotlářský tovaryš Franz Ringhoffer se vypravil z Uher do Čech, aby se po letech jeho vnuk stal velkým průmyslníkem, povýšeným do stavu svobodných pánů s udělením dědičného šlechtického titulu baron.

František Ringhoffer II. (1817–1873), významný průmyslník, podnikatel, politik, starosta Smíchova a poslanec Českého zemského sněmu založil pražské smíchovské továrny a posléze inicioval vznik pivovaru v malé středočeské obci na jihovýchod od Prahy. Do dnešních dnů se z rozsáhlého komplexu Ringhofferových závodů zachoval pouze pivovar Velké Popovice. Je jediným výrobním závodem rodiny Ringhofferů, který nepřetržitě vyrábí svůj produkt od založení v roce 1874 až do současnosti.

Možná proto, že pocházel z chudých poměrů, pamatoval František Ringhoffer II. i při své neutuchající píli na poli podnikatelském také na své zaměstnance, rodinu a krajinu, ve které působil. Potomkům zanechal mimo jiné spoustu ponaučení a rad, z nichž mnohé autorka v knize Velkopopovická legenda cituje, jako například: „Mluv pravdu, mysli a jednej v pravdě, nenechej se ničím na světě odvést od této zásady: Pravda vždy zvítězí!“ Nebo: „Jednej s každým člověkem podle toho, jaký je, a mysli při tom na to, že lidé nejsou takoví, jací by měli být, ale takoví, jací jsou.“

„Velkopopovická legenda je příběh plný lásky k poctivé práci, lidem a krajině, v níž se žije, tvoří, pracuje. Je to příběh životních plánů, ke kterým sice vede cesta dlážděná celoživotní snahou, potem a pílí, ale ta cesta má cíl…,“ shrnuje autorka Eva Kršňáková. Slavnostní křest knihy se uskutečnil tento víkend v rámci akce Pochodu krajinou barona Ringhoffera a křtění kůzlat pivovaru, symbolů velkopopovického pivovaru. Kniha Velkopopovická legenda je k dostání v prodejně suvenýrů v Návštěvnickém centru v pivovaru Velké Popovice a v e-shopu na www.eshop.kozel.cz

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.23.05.2018 10:006.247/6.247