Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

Je nealko pivo opravdu nealko?

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Povinné-ručení.com

Konzumace alkoholu před usednutím za volant je nepřípustná. Jelikož jsme národem pivařů, může být pro mnohé z nás těžké odolat hořké chuti vychlazeného piva, obzvlášť v letních měsících. Naštěstí je tu varianta, která nám umožňuje vychutnat si pivo kdykoli a bez výčitek – nealkoholické pivo. I nealkoholické pivo však může obsahovat nepatrné množství alkoholu. Můžeme se spolehnout na to, že po něm nenadýcháme?

Výroba nealkoholického piva
Pivo je nejoblíbenějším alkoholickým nápojem Čechů. Stále oblíbenějším se stává také nealkoholické pivo, které již vyrábí většina našich pivovarů. Přestože se své alkoholické variantě zcela nevyrovná, v určitých chvílích ho oceníme – před usednutím za volant, v těhotenství, při sportu nebo v době nemoci. O tom, že je o nealko pivo stále větší zájem, svědčí rozšiřující se nabídka i rostoucí produkce.

Způsobů, jak se nealkoholické pivo vyrábí, existuje hned několik. Metody výroby nealko piva lze rozdělit do dvou skupin. Využívají se buď receptury, které zabraňují tvorbě alkoholu již při výrobě, nebo se postupuje tak, že se šetrně odstraňuje alkohol z již vyrobeného alkoholického piva.
I nealko pivo obsahuje alkohol

V zemích Evropské unie, tedy i v Česku, může nealkoholické pivo obsahovat určité nepatrné množství alkoholu. Dle platné legislativy v něm můžeme naměřit maximálně 0,5 objemových procent alkoholu. Jak na toto množství alkoholu zareaguje policejní alkohol tester?

V Česku (na rozdíl od jiných evropských zemí) je jakýkoli obsah alkoholu v krvi během jízdy zakázán. Při dechové zkoušce je usvědčující, nadýcháte-li 0,25 promile a více. Nižší hodnota není považována za dostatečný důkaz, že před jízdou došlo ke konzumaci alkoholu.

Bezprostředně po vypití jednoho nealkoholického piva můžete při dechové zkoušce nadýchat až 0,4 promile. Malé množství alkoholu, které nealko pivo obsahuje, však rychle vyprchá a zhruba po 5 minutách od vypití už bývá výsledek nulový. Nealkoholické pivo si tedy před jízdou můžete bez obav dopřát – pokud budete brát ohled na jeho množství a neusednete za volant ihned po jeho konzumaci.

Gambrinus končí s asociací, ale ne s českým fotbalem

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Týden.czAutor:ČTKGambrinus

Pivovar Gambrinus sice za rok ukončí po 19 letech sponzoring Fotbalové asociace ČR, ovšem fotbal hodlá nadále finančně podporovat. Peníze chce dávat přímo klubům prostřednictvím svého projektu Kopeme za fotbal tak, aby nechodily přes asociaci ani krajské svazy.

"Pomáháme českému fotbalu takřka dvacet let a chceme v tom jednoznačně pokračovat, ale už bez toho, aby naše finance přerozdělovaly další subjekty. Chceme, aby byla naše podpora transparentní a pomáhala skutečně těm, kteří hrají fotbal pro radost," řekl manažer pivovaru Marek Dvořák.

Program Kopeme za fotbal běží již sedm let. Pivovar v něm kluby odměňoval vybavením či přátelskými zápasy s ligovými celky. Nyní počítá z rozšířením spolupráce z 250 na 800 klubů. Zároveň chystá nový grantový program, ve kterém budou moci kluby zapojené do programu požádat o finanční nebo materiální podporu. Chce také vytvořit střediska služeb pro jednotlivé regiony.

"Momentálně prověřujeme možnosti zajištění sdílených služeb v jednotlivých regionech, kde by si kluby mohly například zapůjčit sekačky, vybavení pro stavební úpravy zázemí a areálu nebo zde využít rad odborníků na údržbu trávníku. Uspoří tím prostředky, které jistě najdou uplatnění jinde," dodal Dvořák.

Pivovar Gambrinus se kvůli současné krizi ve vedení českého fotbalu rozhodl od sezony 2018/19 neuplatnit opci a ukončit sponzorství reprezentace a první ligy. Jméno pivovaru měla nejvyšší soutěž v letech 1997 až 2014 v názvu. Poslední tři sezony byl hlavním partnerem.

Češi vaří 550 druhů piva, nabízejí sýrové i s příchutí kočky

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:iROZHLASAutor:Tereza Šťastná

Velké i malé pivovary se předhánějí ve vylepšování receptur i v představení nových chutí zákazníkům. Pivovary si ale zároveň hlídají kvalitu už osvědčených značek. I proto své vzorky posílají do Výzkumného ústavu pivovarského a sladařského, kde vzorky piva pravidelně ochutnávají a posuzují profesionální degustátoři.

Hlavní rozdíl mezi degustací piva a vína je jednoduchý. Pivo je nutné pro jeho hodnocení spolknout.

„Na hodnocení hořkosti máme chuťové buňky až na zadní části jazyka. Bylo by komplikované plivat pivo ven,” vysvětluje vedoucí Sensorického centra Karel Štěrba.

Mezi jednotlivými vzorky potřebují degustátoři neutralizovat chuťové buňky, proto po každém ochutnání následuje malé sousto sýra nebo uzeniny. „Při ochutnávání dochází postupně k únavě. Díky soustu se jednak zbavíme hořké chutí, která ulpívá dlouho, a potom i dalších přecházejících chutí,” říká Štěrba.

České pivo
Degustátoři se nesoustředí na vzhled nebo pěnu piva, zajímají je především chuťové charakteristiky. Hodnotí například hořkost po deseti a čtyřiceti vteřinách od vypití, sladkost, trpkost a kyselost.

V pivu se dá najít chuť ovoce, kvasničná, sladinová nebo i chemická vůně. Výzkumný ústav pivovarský a sladařský řídí řadu výzkumných projektů, vzorky jim posílají například pivovary, které přišly s novou várkou piva.

„Testují, jestli se to nějak projeví na jejich kvalitě. Vzorky nám posílá také Česká zemědělská a potravinářská inspekce, na kontrolu z hlediska parametrů, které jsou potřeba k označení České pivo,” říká vedoucí centra.

Minimum pěny
Barva i pěna piva se nezohledňují například kvůli tomu, že se dají analyticky změřit mnohem přesněji, než jsou toho schopné lidské smysly. Navíc barva, která například trochu vybočuje ze standartu, může hodnotitele spíše negativně ovlivnit, a může se pak podepsat na celkovém hodnocení daného vzorku.

I proto se vzorky při profesionálních degustacích nebo při různých pivních soutěží často nalévají do neprůhledných sklenic. Co se pěny týče, je při degustaci dokonce spíše nežádoucí. Vzorek by měl být naléván s minimálním množstvím pěny, aby se mohly v krátké době uvolnit aromatické látky piva.

Bylinky nebo meloun
Pivo tak může chutnat a vonět například po vosku, po oleji, po sýru, ale také po vařené zelenině nebo po kočce. A jak je určitě patrné, ne všechny chutě a vůně jsou pro pivo žádoucí.

Nedílnou součástí každého pivního druhu je také chmelové aroma a i tady vůní najdeme širokou škálu. Od ovocných typu hruška, meruňka nebo vodního meloun, až po chutě bylinek, pryskyřicí nebo květin.

Teplota podle druhu
Správná teplota se odvíjí od druhu piva. Například piva s plnějším, zajímavějším tělem a širší paletou vůní a chutí by měla být vychlazena na 8 až 12 stupňů Celsia. Do této kategorie patří například stouty, americký pale i ležáky českého typu.

Piva s vyšším obsahem alkoholu, jako jsou například silné aly, by měla mít teplotu v rozmezí 12 až 14 stupňů Celsia, protože při nižších teplotách by se takzvaně nerozvinula. Teplota velmi silných piv s vysokým obsahem alkoholu a silnými vůněmi a chutěmi by měla být okolo 15 stupňů Celsia.

Je pití piva zdravé? Podívejte se na těchto 10 důvodů, proč byste měli pít pivo

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Příroda je lék

Pivo všichni z nás dobře známe. Jde o alkoholický nápoj, který obvykle pijeme ke konkrétním jídlům. Platí to zvláště pro lidi v Evropě.

Pivo má vyšší obsah bílkovin a vitaminů skupiny B než víno. Množství antioxidantů je srovnatelné s vínem.

Chmel, jedna z hlavních složek piva, je nadmíru bohatým zdrojem flavonoidů, které jsou velmi silnými antioxidanty.

Je dobré také vědět, že pivo je extrémně dobrým zdrojem minerálů, které hrají důležitou roli při několika metabolických procesech.

Když se pivo pije v přiměřeném množství, bez pochyb přispívá k posílení vašeho zdraví a to hned ve více směrech.

1) Chrání ledviny
Pivo dokáže udržovat vaše ledviny zdravé. Současná studie ukázala, že pivo má na ledviny vskutku blahodárné účinky.

Ve skutečnosti, jediná láhev piva (nebo jedno točené pivo) snižuje riziko vzniku ledvinových kamenů až o 40!.

2) Snižuje cholesterol
Pivo také dokáže snižovat hladinu cholesterolu v krvi. Potřebujete vědět následující: Rozpustná vláknina nacházející se v pivu výrazně snižuje LDL cholesterol, tedy ten špatný cholesterol.

3) Dodává vitaminy skupiny B
Pivo zvyšuje hladinu vitaminů skupiny B v těle. Podle expertů, tento nápoj obsahuje několik důležitých vitamínů skupiny B, jako jsou B1, B2, B6 a B12.

Výzkumy také ukazují, že konzumenti piva mají až o 30% vyšší hladinu vitaminu B6 než lidé, kteří ho nepijí. Ve srovnání s konzumenty vína, je tato hladina až dvojnásobná!

Nezapomínejte také na to (hlavně vegetariáni), že pivo je vydatným zdrojem nepostradatelného vitaminu B12.

4) Posiluje kosti, předchází osteoporóze
Pivo pro silné kosti!

Ano, studie potvrzují, že zvýšený obsah křemíku v pivu účinně přispívá k lepší hustotě kostí a předchází tak osteoporóze.

5) Odstraňuje nespavost
Pivo skvěle funguje proti nespavosti.

Za tento svůj účinek vděčí látkám laktoflavinu a kyselině nikotinové, které se obě v pivu hojně vyskytují a dokáží podporovat zdravý spánek.

6) Snižuje riziko srdečního infarktu
Je dokázáno, že pivo snižuje riziko srdečního infarktu.

Podle expertů, konzumenti piva mají o 40% až 60% nižší riziko srdečního infarktu ve srovnání s lidmi, kteří ho nepijí.

7) Snižuje riziko krevních sraženin
Pivo je také skvělé pro předcházení vzniku nebezpečných krevních sraženin. Odborníci tvrdí, že pivo obsahuje účinné látky, které brání vytváření krevních sraženin. Ty totiž mohou vést k trombózám způsobujících mozkové mrtvice či jiných vážných zdravotních komplikací.

8) Zlepšuje paměť
Experti poukazují na to, že pivo má potenciál zvyšovat kapacitu vaší paměti.

Nedávná studie ukázala, že konzumenti piva vykazují mnohem nižší riziko Alzheimerovy choroby a demence než ti, co pivo nikdy nepijí.

9) Redukuje stres
Tento nápoj vám zaručeně pomůže bojovat se stresem.

Skupina vědců z Univerzity v Montrealu zjistila, že už 2 sklenice piva denně (2 x 2,5 dcl) dokáží snížit stres a pocity úzkosti v zaměstnání.

Samozřejmě, je třeba ho pít až po pracovní době, ne před nebo během ní.

10) Zlepšuje kvalitu pokožky
Posledním, ale o nic méně důležitým přínosem pití piva, je jeho vliv na pokožku, kterou dělá vzhledově mladší a hezčí.

Odborníci potvrzují, že některé vitaminy v pivu dokážou regenerovat pokožku a mají navíc vliv i na její pigmentaci.

S pivem se vaše pokožka stává hladší a hebčí.

Naštěstí brzo bude víkend, takže víte, co máte dělat. Vyrazte večer do nejbližšího podniku na jedno. Ale jen jedno, maximálně dvě!

Cesta je cíl podle Desperados

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:České nápoje

Značka Desperados, která představuje kombinaci piva vyostřeného tequilou, spouští novou kampaň Cesta je cíl. Party drink Desperados rozjíždí akci v 69 zemích světa a je jasnou volbou pro ty, kteří si chtějí užívat života plnými doušky a mají odvahu zkoušet nové věci. Originální nápoj inspiruje lidi kolem sebe, a tak vzal za své motto Cesta je cíl. Nejde jen o to jít slepě za svým cílem, protože cesta sama o sobě nás posouvá dál, ať už to dopadne jakkoliv.

Svou vlastní cestou za nesplněnými sny a nepokořenými limity se v rámci kampaně kromě tváře značky Bena Cristovao vydají téměř tři desítky mladých a neklidných influencerů. Kampaň podpoří tři videa a speciální microsite www.cestajemujcil.cz. Ta slouží jako platforma spojující všechny Desperados, kteří si užívají cestu za svým cílem na plno.

Komunikaci značky Desperados odstartuje video natočené v krásném přírodním žulovém lomu v obci Hřiměždice, režírované agenturou LIP PRODUCTION. Hlavním protagonistou spotu a zároveň hlavní tváří značky je Ben Cristovao, multitalentovaný zpěvák, MMA zápasník, vyznavač adrenalinových sportů a influencer, který si jde vlastní cestou a ve stylu Desperados inspiruje lidi kolem sebe na cestě za svými sny. V klipu se objeví také úspěšný BMX jezdec Michal Farek, cestovatelka Tereza Dvořáková, milovnice módy Pája Huda alias Miss Paulinna a Milan Lípa, který provozuje vlastní concept store. V dalším spotu se představí mladá herečka a tanečnice Julie Šurková, jejíž cesta vedla z hodonínského dramaťáku až do taneční skupiny Yemiho A. D. a na červený koberec. „Bojím se výšky, ale ne vysokých cílů. Ráda překonávám své hranice, stojí to potom za to,“ prozradila Julie.

Tým mladých Desperados čítá na téměř tři desítky ambasadorů, kteří se ztotožňují s kampaní a tvrzením prožívat cestu k cíli naplno: Jdeme si za svými sny. Posouváme svoje hranice. Jedeme naplno, ať to dopadne, jak chce. Cesta je cíl. Jsi taky Desperados? Sdílej svůj příběh na www.cestajemujcil.cz. Připoj se k ostatním desperádům a ambasadorům značky, kteří na speciální microsite prozradí, jak posouvají hranice. Jak je posouváš ty?

Desperados je jedinečnou kombinací lehce perlivého ležáku s příchutí tequily a ovocných podtónů. Chutná i těm, co nepijí pivo, a vyznává životni filozofii čím divočejší, tím lepší. Hlavní však je užít si cestu za splněním svých snů. Cítím sílu, cítím vůli, nejsem v cíli, nejsem ani v půli, zpívá Ben Cristovao a přesně tak vystihuje poslání nové kampaně Cesta je cíl. „Celý život pro něco trénuju, v něčem závodím, zápasím, někomu konkuruji. Vždycky jsem chtěl vyhrát, ale nikdy jsem nevyhrával, právě protože mě nebavila ta cesta k vítězství. Samotná radost z výhry je krátká a pomíjivá,“ doplňuje Ben.

Jedním z vrcholů letní sezóny a zároveň vyústěním kampaně bude 18. ročník Desperados High Jump, otevřené mistrovství České republiky ve skocích do vody ve volné přírodě. Unikátní akce, která se koná 4. - 6. srpna 2017, spojuje extrémní sporty se zábavou a hudebním programem. Představí se přední světoví skokani a skokanky v cliffdivingu a na dvou podiích zahraje britská djská dvojice Stanton Warriors nebo projekt Smash Hifi Live. Více informací o připravovaných aktivitách značky Desperados se dozvíte v další tiskové zprávě.

Češi vyrábí 550 druhů piva. Jaká teplota zlatého moku je ideální?

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Rozhlas.czAutor:Tereza Šťastná

Velké i malé pivovary se předhánějí ve vylepšování receptur i v představení nových chutí zákazníkům. Pivovary si ale zároveň hlídají kvalitu už osvědčených značek. I proto své vzorky posílají do Výzkumného ústavu pivovarského a sladařského, kde vzorky piva pravidelně ochutnávají a posuzují profesionální degustátoři.

Hlavní rozdíl mezi degustací piva a vína je jednoduchý. Pivo je nutné pro jeho hodnocení spolknout. „Na hodnocení hořkosti máme chuťové buňky až na zadní části jazyka. Bylo by komplikované plivat pivo ven,” vysvětluje vedoucí Sensorického centra Karel Štěrba.

Mezi jednotlivými vzorky potřebují degustátoři neutralizovat chuťové buňky, proto po každém ochutnání následuje malé sousto sýra nebo uzeniny. „Při ochutnávání dochází postupně k únavě. Díky soustu se jednak zbavíme hořké chutí, která ulpívá dlouho, a potom i dalších přecházejících chutí,” říká Štěrba.

České pivo
Degustátoři se nesoustředí na vzhled nebo pěnu piva, zajímají je především chuťové charakteristiky. Hodnotí například hořkost po deseti a čtyřiceti vteřinách od vypití, sladkost, trpkost a kyselost.

V pivu se dá najít chuť ovoce, kvasničná, sladinová nebo i chemická vůně. Výzkumný ústav pivovarský a sladařský řídí řadu výzkumných projektů, vzorky jim posílají například pivovary, které přišly s novou várkou piva.

„Testují, jestli se to nějak projeví na jejich kvalitě. Vzorky nám posílá také Česká zemědělská a potravinářská inspekce, na kontrolu z hlediska parametrů, které jsou potřeba k označení České pivo,” říká vedoucí centra.

Minimum pěny
Barva i pěna piva se nezohledňují například kvůli tomu, že se dají analyticky změřit mnohem přesněji, než jsou toho schopné lidské smysly. Navíc barva, která například trochu vybočuje ze standartu, může hodnotitele spíše negativně ovlivnit, a může se pak podepsat na celkovém hodnocení daného vzorku.

I proto se vzorky při profesionálních degustacích nebo při různých pivních soutěží často nalévají do neprůhledných sklenic. Co se pěny týče, je při degustaci dokonce spíše nežádoucí. Vzorek by měl být naléván s minimálním množstvím pěny, aby se mohly v krátké době uvolnit aromatické látky piva.

Bylinky nebo meloun
Pivo tak může chutnat a vonět například po vosku, po oleji, po sýru, ale také po vařené zelenině nebo po kočce. A jak je určitě patrné, ne všechny chutě a vůně jsou pro pivo žádoucí.

Nedílnou součástí každého pivního druhu je také chmelové aroma a i tady vůní najdeme širokou škálu. Od ovocných typu hruška, meruňka nebo vodního meloun, až po chutě bylinek, pryskyřicí nebo květin.

Teplota podle druhu
Správná teplota se odvíjí od druhu piva. Například piva s plnějším, zajímavějším tělem a širší paletou vůní a chutí by měla být vychlazena na 8 až 12 stupňů Celsia. Do této kategorie patří například stouty, americký pale i ležáky českého typu.

Piva s vyšším obsahem alkoholu, jako jsou např. silné aly, by měla mít teplotu v rozmezí 12 až 14 stupňů Celsia, protože při nižších teplotách by se takzvaně nerozvinula. Teplota velmi silných piv s vysokým obsahem alkoholu a silnými vůněmi a chutěmi by měla být okolo 15 stupňů Celsia.

Národní pivovar má za sebou nejúspěšnější rok

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:Haló novinyBudvar

Tržby národního podniku Budějovický Budvar se loni zvýšily o 2,9 procenta na rekordních 2,54 miliardy korun. Hrubý zisk klesl o necelá čtyři procenta na 337,3 milionu korun.

Informoval o tom ekonomický ředitel podniku Petr Žáček. Zisk před zdaněním negativně ovlivnily devizové kurzy, hlavně posílení koruny proti libře. Žáček označil loňský rok z hlediska objemu prodeje i tržeb jako nejúspěšnější v historii podniku.

Pivovar je jedním z nejvýznamnějších českých exportérů piva, jeho loňský vývoz činil více než pětinu celkového vývozu českého piva. »V roce 2016 byl podíl exportu na celkovém prodeji budvarského piva 60,4 procenta a pivo se vyvezlo do 77 zemí světa. Rostoucí obliba originální značky Budweiser Budvar a fakt, že pivovar je na limitech výrobních a logistických kapacit, již druhým rokem klade důraz na investice,« uvedl Žáček.

Pivovar loni investoval 407 milionů korun, do budoucna se chce dál rozšiřovat. V roce 2019 by měla být postavena třetí stáčecí linka, která by měla rozšířit kapacity pro lahvové pivo. »Protože pivo v plechovkách již několik let vykazuje nebývalé meziroční nárůsty, již v roce 2018 bude zvýšena kapacita stáčírny plechovek. Ve střednědobém horizontu - do roku 2022 - přesáhnou investice Budějovického Budvaru do výrobní technologie a logistiky objem dvou miliard korun,« dodal Žáček.

Britům Budvar chutná
Jedním z nejdůležitějších odbytišť pivovaru je Velká Británie. I když se dříve hovořilo o tom, že by výrobky Budvaru v zemi distribuovala společnost Carlsberg, nakonec z toho sešlo. »Naše dceřiná společnost Budweiser Budvar UK Ltd. i nadále bude pokračovat v činnosti a očekáváme její další rozvoj. Naše prodeje v Británii mají aktuálně stoupající trend. Tomu napomáhá mimo jiné i fakt, že jsme během posledního roku v Británii otevřeli pět tankových restaurací,« uvedl Žáček.

Pivovar letos změnil vedení, dlouholetého ředitele Jiřího Bočka vystřídal bývalý manažer Plzeňského Prazdroje Petr Dvořák. Boček skončil ve funkci oficiálně k začátku letošního roku, jeho nástupce přišel do podniku v dubnu. Boček Pivovar vedl od roku 1991, do Budvaru nastoupil v roce 1984 jako technolog. Loni obdržel od prezidenta Miloše Zemana státní vyznamenání.

Nový šéf Budvaru Dvořák měl od roku 2010 na starosti globální strategii prezentace značky Pilsner Urquell. Letos v Prazdroji působení ukončil po sloučení společnosti se skupinou AB Inbev a následném prodeji japonskému koncernu Asahi. Dvořák dříve působil také například v Pivovarech Staropramen.

Budvar jako čtvrtý největší výrobce v České republice vyváží pivo do 77 zemí. Pivovar, který byl založen 15. dubna 1895, nese od roku 1967 název národní podnik Budějovický Budvar. Je posledním českým pivovarem, který vlastní stát. Budvar loni prodal 1,61 milionu hektolitrů piva, což je nejvíce v historii podniku. Za 11 let zvýšil pivovar výstav o 40 procent.

Desítka součástí české pivní kultury

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:České nápoje

Češi již dlouhá léta zůstávají na čele žebříčků v množství vypitého piva na hlavu. Každá průměrná hlava u nás totiž ročně vypije 143 litrů, neboli 286 půllitrů zlatavého moku. Pivem nejen zaháníme žízeň, ale je po staletí i neoddělitelnou součástí naší kultury. A to včetně klasické české desítky - piva, které v poslední době neprávem zůstalo tak trochu opomíjené.

Že je desítka třeba na večer s přáteli moc obyčejná? Zdání klame!
Nejen mezi pivovarskými se dodnes traduje, že uvařit kvalitní a chuťově vyváženou desítku, patří mezi to nejtěžší, na co lze v jejich řemesle narazit. Ve Staropramenu si proto své světlé výčepní hýčkají a na znamení tradice dnes nese jméno neodmyslitelně spjaté s místem, kde se nachází pivovar, tedy „Smíchov”.

Proč je nejlepší volbou nejen pro horké letní dny?
Boduje především svou svěžestí, lehkostí a snadnou pitelností. Na rozdíl od pivních speciálů - jejichž obliba v posledních letech rovněž stoupá - dokáže spolehlivě osvěžit a zahnat žízeň. Díky nižšímu obsahu alkoholu a právě snazší pitelnosti se pak hodí i pro zahradní slavnosti nebo party.

9 z 10 mužů vypije týdně 5 půllitrů
A podobná situace zřejmě nikomu z nás nebude cizí. Průzkumy totiž ukazují, že u nás pivo pravidelně pije 91 % mužů a 56 % žen a průměrný Čech si každý týden dopřeje zhruba pět půllitrů piva (u mužů je to týdně přes osm půllitrů, u žen pak necelé tři). Podle odborníků je v pořádku, pokud zdravý muž vypije 2 piva denně.

Dobré jídlo zapíjíme pivem
Pivo se jako náš národní nápoj hodí k překvapivě široké škále pokrmů, a nemusí jít jen o těžkou českou kuchyni (kachnu či husu, svíčkovou na smetaně, vepřové maso nebo smažené ryby), ale také o lehké předkrmy (tatarský biftek či uzeniny). V létě pak rozhodně není od věci dát si pivo i přes den na zahrádce restaurace. Osvěží lépe než sladké limonády a má navíc nižší obsah alkoholu než třeba víno.

Existuje zkrátka spousta příležitostí a spousta důvodů, proč sáhnout po klasické české desítce, která tvoří základ tuzemské pivní kultury. Věděli jste ale, kde má taková desítka, kterou dnes známe, své kořeny? Právě v Praze na Smíchově, kde před 140 lety dokázal sládek Trnka vymyslet postup, jak vařit konstantně kvalitní pivo, a vytvořil tak vzor, podle kterého se světlá výčepní piva začala postupně vařit i jinde.

Česká pivní kultura
Co si budeme povídat, česká pivní kultura dostala v uplynulých desetiletích, především před sametovou revolucí, pořádně „na frak”. Zatímco dříve byly hospody středobodem národního obrození a múzou řady umělců, v dobách socialismu kvalitu piva ani prostředí ve výčepech nikdo moc neřešil. A tak zatímco spotřeba piva rostla, do hospod jsme chodili méně a méně. Tuzemský hospodský svět se ale začal obracet k lepšímu a je to pomalu poznat i na osazenstvu jejich stolů. Třeba i mladými páry. Zatímco do zaplivané „čtyřky” by se dámu chtělo pozvat asi málokomu, moderní restaurace se světlým interiérem a skvěle ošetřeným pivem nabízí úplně jiný komfort. A Češi ho využívají - podle průzkumů chodí na pivo ve dvou s partnerem či partnerkou vůbec nejčastěji ze všech Evropanů!

K obrození české pivní kultury a popularity hospod přispívají i samotné pivovary. Jsou často prvními či dokonce jedinými, kdo investuje do vývoje a údržby výčepních technologií. Stojí za tím jednoduchá úvaha - za branami pivovarů dělají sládci všechno pro to, aby uvařili to nejlepší pivo. Logicky se proto nechtějí vzdát kontroly nad jeho kvalitou ani ve chvíli, kdy brány pivovarů opustí a zamíří k výčepům. Díky investicím, vzdělávání výčepních a pravidelným kontrolám tak pivo zůstává v hospodách čerstvé a chutná nejlépe, jak to jen jde.

Pivovarnický koncern AB InBev kupuje výrobce energetických nápojů Hiball

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:E15.czAutor:ČTK

Největší světový pivovar Anheuser Busch InBev koupí výrobce energetických nápojů Hiball, který rovněž vlastní značku perlivých ovocných biošťáv a vody Alta Palla. Finanční podmínky transakce firma v dnešním prohlášení nezveřejnila.

Akvizice znamená pro pivovar další krok do sektoru nealkoholických nápojů v USA. Firma nyní ve spolupráci s firmou Starbucks vyrábí čajový nápoj Teavana. Řadu energetických a nealkoholických nápojů a čajů však AB InBev prodává v Latinské Americe.

AB InBev v květnu oznámil, že plánuje do roku 2020 investovat ve Spojených státech dvě miliardy dolarů (44,8 miliardy Kč). Investice mají směřovat do pivovarů a do nealkoholických nápojů.

Transakce by měla být dokončena ve třetím čtvrtletí, napsala agentura Reuters.

Firma Hiball byla založena v roce 2005. Nyní má 20 zaměstnanců. Její maloobchodní tržby za posledních 12 měsíců činily 40 milionů USD, řekl listu The Wall Street Journal informovaný zdroj.

AB InBev rozšiřuje své portfolio v USA, protože spotřebitelé se odklánějí od amerických ležáků, včetně jeho značek Budweiser a Bud Light, k pivům od menších pivovarů a dovezenému z Mexika, vínu a lihovinám. Nealkoholické nápoje nyní představují zhruba 13 procent celkového objemu prodeje firmy. V USA je však jejich procentní podíl na objemu prodeje zanedbatelný, uvedla mluvčí společnosti.

V Prazdroji umí předpovědět, kolik půllitrů uhasí aktuální žízeň pivařů

Publikováno:před 5 měsíciZdroj:iDNES.czAutor:Petra PetříkováPrazdroj

Kolik piva uvařit, aby ho bylo dost, ale zase ne příliš? Na tuto otázku v Plzeňském Prazdroji odpovídá unikátní analytický model, který po vyhodnocení různých dat dokáže předpovědět, jak silná bude poptávka v určitém období.

Model, který pivovarníci používají, je klíčový zejména v létě, kdy poptávka po tekutém osvěžení výrazně roste. Tahounem spotřeby jsou důležité svátky a značný vliv má také počasí.

„Pro vyhodnocování těchto vlivů používáme data od Českého hydrometeorologického ústavu. K tomu máme historické údaje o teplotách, srážkách a dalších ukazatelích za posledních deset let. Víme také, jaká byla za daného počasí spotřeba piva. Počítačový systém všechny tyto vstupní údaje zanalyzuje a ve výsledku dostaneme model, který nám pomáhá odhadnout spotřebu jednotlivých piv,“ vysvětluje Pavel Svoboda, manažer plánování poptávky Plzeňského Prazdroje.

Podle pivovarských odborníků nelze v procentech vyjádřit spolehlivost předpovědi. „V porovnání s jinými nápojovými společnostmi, které si také tvoří svoje analytické modely, je však náš model velmi dobrý a nadprůměrně spolehlivý,“ uvedla mluvčí Plzeňského Prazdroje Jitka Němečková.

Spotřebě piva nejvíce přeje teplé a slunečné počasí s teplotami od 18 stupňů Celsia výše. Jednotlivé typy piv jsou ale na změny počasí různě citlivé. Nejméně výkyvů a nejvíce věrných konzumentů mají ležáky, zejména Pilsner Urquell. Když nastane teplé počasí, stoupá spotřeba výčepních piv, zejména oblíbené desítky.

„Pokud ale přijdou tropická vedra, spotřeba alkoholických piv již neroste a naopak dramaticky se zvedá poptávka po těch bez alkoholu. Nejpopulárnějším z kategorie nealkoholických piv je Birell,“ uvádí obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje Tomáš Mráz.

Připomíná, že nealkoholické pivo je v podstatě přírodní iontový nápoj. Obsahuje sacharidy, bílkoviny, vitamíny především skupiny B a minerální látky jako draslík, sodík, vápník, hořčík. Celkově se Birellu prodá v létě třikrát více než v zimním období.

Pivo v plechovkách si vozí lidé na dovolenou
Negativně se na spotřebě piva v létě podepisují déletrvající deště, protože lidé tolik nechodí do restaurací a hospod.

„Na nákupy v obchodech ale počasí nemá až tak výrazný vliv. Lidé nejdříve vypijí vlastní zásoby z lednic, špajzů a pak teprve jdou do obchodu. Jestli se mezitím nějak změní počasí, nehraje takovou roli,“ dodává Tomáš Mráz. Toto platí zejména pro pivo lahvové, které si zákazníci často nakupují do zásoby.

O pivo v plechovkách je v létě velký zájem, protože si ho lidé vozí s sebou na dovolené do zahraničí.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.12.12.2017 16:175.822/5.822