Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

Pavol Kravec se stal nejlepším výčepním severní Moravy

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:České nápoje

Nejlepší výčepní ze severní Moravy se 13. června setkali v ostravské restauraci PUOR Slezská, aby ukázali, že mají na postup do finále soutěže Pilsner Urquell Master Bartender 2017. Mezi 26 soutěžícími bylo letos hned 8 zástupkyň něžného pohlaví, které tak dokazují, že řemeslo výčepního a znalosti historie a výroby světoznámého ležáku nejsou jen doménou mužů. Odborná porota vybrala tři nejšikovnější soutěžící v čele s Pavolem Kravcem. Ten se stal absolutním vítězem ostravského kola a společně s dalšími postupujícími zabojuje o vítězství v celonárodním finále 16. a 17.srpna v Plzni.

Pavol Kravecz pivnice Assen v Ostravě je vítězem severomoravského kola 12. ročníku soutěže o nejlepšího výčepního plzeňského piva. V ostravské restauraci PUOR Slezská totiž prokázal nejen veškeré technologické znalosti týkající se čepování a servírování piva, ale i charisma a osobnost, které nesmí žádnému výčepnímu chybět. Společně s ním do národního finále v Plzni postupuje Venetta Fancová z ostravské Original Baseball restaurant, která se umístila na druhé příčce a trojlístek nejlepších výčepních doplňuje bronzový Boris Milev z restaurace Olympia. Vysoká úroveň znalostí a dovedností všech soutěžících opět potvrdila stoupající prestiž soutěže a inspirovala porotu k udělení „divoké karty“ pro Michaelu Schmidtovou z ostravské Pivnice srub. Ta se přidá k vítězné trojici v cestě do plzeňského finále, kde se porotu pokusí přesvědčit o tom, že titul Master Bartender patří právě jí.

Podle slov poroty, ve které zasedl I plzeňský sládek Václav Berka byli letošní soutěžící perfektně připravení na všechny soutěžní disciplíny a podali skvělé výkony. To potvrdil i vítěz ostravského kola Pavol Kravec: „Na soutěž jsem se připravoval kontinuálně od roku 2011 a dnes mě tu podpořili kolegové i má přítelkyně, jsem rád, že se teď společně můžeme radovat z vítězství a moc se těším na plzeňské finále.“

Postupující do plzeňského finále:
Pavol Kravec, pivnice Assen, Ostrava
Venetta Fancová, Original Baseball restaurant, Ostrava
Boris Milev, Restaurace Olympia, Ostrava
4. „divoká karta“ Michaela Schmidtová, Pivnice Srub, Ostrava

Celonárodní finále se uskuteční 16. a 17. srpna v Plzni. Václav Berka obchodní sládek Plzeňského Prazdroje prozrazuje, co získá nejlepší výčepní plzeňského ležáku. „Tím největším oceněním pro nového Mastera Bartendera je samozřejmě prestiž, kterou vítězství přinese jemu a “jeho“ restauraci. Jako symbol toho, že hosté u něj dostanou ten nejlepší pivní servis od skutečného profesionála a plzeňské pivo ve špičkové kvalitě, dostane vítěz památeční trofej.Tradičně také ty nejlepší čeká cesta po evropských provozovnách, které čepují Pilsner Urquell, první zlaté pivo na světě, které dalo jméno celé jedné pivní kategorii -Pils.“

Vývoz českého piva do Číny vázne. Velmoc odebírá jen mizivý zlomek naší produkce

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Lidovky-cz

Přes 34 tisíc hektolitrů piva vyvezly loni české pivovary do Číny. Meziročně o necelých 6000 hektolitrů méně. Je to sotva viditelný zlomek celkového exportu. A první měsíce letoška naznačují další propad.

Přitom když před dvěma lety ovládla čínská společnost CEFC pátého největšího producenta u nás Pivovary Lobkowicz, měla se právě tato akvizice stát příležitostí k oživení prodeje českého piva na čínském trhu.

Zatímco předloni a loni za období od ledna do dubna vypravily zdejší pivovary podle údajů celní správy do Číny přes 12,5 tisíce hektolitrů, letos ve stejném období to bylo jen 8,3 tisíce. Takže na velké oživení exportu směrem do asijské velmoci to nevypadá ani v tomto roce.

Nenaplněné ambice
V létě 2015 měl přitom čínský investor smělé plány. „Vstup do skupiny Pivovary Lobkowicz je pro nás zajímavou investiční příležitostí a také symbolickým vyjádřením našeho zájmu v České republice dlouhodobě úspěšně působit. Netajíme se také ambicí tímto krokem významně posílit export českého piva do Číny,“ citovaly tehdy agentury prezidenta CEFC Čchan Čchao-tua.

„Zapojením investiční skupiny CEFC se nám otevírají nové možnosti výrazného posílení na asijských trzích,“ přizvukoval menšinový vlastník a v té době generální ředitel této skupiny sedmi regionálních pivovarů Zdeněk Radil, který už dnes ve firmě nepůsobí.

Žádné výrazné posílení exportu do Číny se však nekoná, společnosti se podle některých informací loni spíš výrazně propadl celkový objem prodeje. Zda je to pravda, kolik a zda vůbec Lobkowicz vyváží do Číny nebo jaké má další plány, se nikdo nedoví. Mluvčí společnosti Josef Novák nebere telefon a nereagoval ani na opakované dotazy e-mailem.

Pivovary Lobkowicz určitě nejsou jediným vývozcem českého piva do Číny. Nemalý podíl má například Budějovický Budvar, ale konkrétní čísla a vývoj nezveřejňuje. Mnohem větší objemy než do Číny exportují české pivovary například do Jižní Koreje.

Dopravovat pivo do takových dálek ale má hodně úskalí.

Dlouhé cesty pivu nesvědčí
„Ono obecně vozit pivo na velké vzdálenosti není moc ekonomické. Kilogramová cena piva je dost nízká, a tak se transakční náklady špatně do výsledné ceny rozmělňují,“ vysvětluje Tomáš Maier, který na České zemědělské univerzitě přednáší o ekonomice pivovarnictví.

„Pivo obsahuje přes 90 procent vody, a tu převážet na velké vzdálenosti je nesmysl. Pak jsou tady ještě různé bariéry zahraničního obchodu, zejména pak cla, a v neposlední řadě pivo jako poživatina dlouhotrvajícím transportem ztrácí na kvalitě,“ popisuje Maier nevýhody vývozu piv přes půl světa.

„Dovážet pivo od nás do Číny příliš nedává smysl. Každý velký světový výrobce jak může, tam spíš vaří pivo na základě licenční výroby. Pivovary musejí mít k přímému exportu hodně vážný důvod. Jako je v případě Budvaru ochranná známka a důraz na originalitu,“ souhlasí nezávislý pivovarnický expert Jan Veselý.

Velká země, málo českého piva
Vývoz do Číny představuje zhruba jen něco přes půl procenta celkového českého pivního vývozu. Ten přitom každým rokem láme rekordy a posilující export pomáhá výrobcům v situaci stagnujícího domácího trhu.

Produkce tuzemských pivovarů díky tomu převýšila loni sumu 20 milionů hektolitrů, z toho 4,4 milionu putovalo za hranice. Nejvíc – 1,1 milionu hektolitrů – skončilo na Slovensku. Na dalších příčkách jsou Německo, Polsko, Švédsko a Velká Británie. Zmíněná vzdálená Korea je přitom v porovnání loni exportovaných 130 tisíc hektolitrů českých piv na osmém místě z celkem 98 zemí, do nichž české pivovary vyvážejí.

O tom, jak rozdrobený je exportní trh, svědčí i rozdělení podle kontinentů. Česko dodalo loni 84 procent svého pivního exportu do 25 zemí Evropské unie. O zbylých 16 procent vyvezených piv se dělí 73 zemí mimo EU. A to včetně takových jako Benin, Kamerun, Katar nebo Kambodža. Nejvíc piva u nás vyvážejí Plzeňský Prazdroj (přes milion hektolitrů) a Budějovický Budvar.

Staropramen světlý přidal ke svému názvu slovo Smíchov. Desítka slaví 140 let

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Zboží&ProdejStaropramen

Průměrný Čech za rok vypije 143 litrů piva, z toho většina, téměř 68,5 litru, připadá na desítku. Ta letos slaví 140 let, Staropramen světlý u této příležitosti přidal ke svému názvu slovo Smíchov a vrátil se k tradičnímu logu.

Podle výzkumu agentury GfK pod názvem Brand Health Tracking až polovina tuzemských pivařů uvádí, že si desítku dají minimálně jednou týdně, zatímco u jedenáctky a dvanáctky je četnost nižší. Alespoň jednou týdně si je podle průzkumu dopřeje zhruba 35 % českých pijáků piva.

Pivo, které se stalo vzorem pro celou kategorii, uvařil ve Smíchovském pivovaru v roce 1877 sládek Michael Trnka. U příležitosti 140. výročí najdou pivaři desítku Staropramen světlý pod tradičním lidovým pojmenováním Smíchov.

Návrat k tradičnímu logu i příklon k lidovému názvu jsou součástí nové marketingové kampaně pivovaru, která probíhá v jarních a letních měsících letošního roku. „Desítka letos slaví významné výročí a nás napadlo, že jí nadělíme staronový název i design,” říká o marketingové kampani Petra Chovancová, Senior Brand manažerka značky Staropramen. Etiketám lahví a plechovkám s inovovaným designem dominuje secesní logo pivovaru, silueta pražského hradu a tradiční tmavě zelená barva.

Desítka tvoří polovinu produkce Staropramenu
„Desítku sice Smíchovský pivovat vařil už od svého založení, Michael Trnka ale dokázal pivo zjemnit, vyprecizovat jeho hořkost a především nastavit takový proces, díky němuž dokázali na Smíchově uvařit za jakýchkoli podmínek vždy stejně kvalitní pivo,” říká Zdeněk Lux, vrchní sládek pivovaru Staropramen. Desítka se stala nejoblíbenějším pivem své doby. Dnes se stále významně podílí na celkovém výstavu Staropramenu. Tvoří více než polovinu jeho celkové produkce.

Máte rádi citronové pivo? Vyrobte si ho sami doma!

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:inStory.czAutor:Marie Popelková

Pivo ochucené ovocnou šťávou, takzvaný radler, zná svět už téměř 120 let. Jeho obliba stoupá i v Česku. Jde vlastně o pivo s nízkým obsahem alkoholu, který vzniká smícháním piva a ovocné limonády nebo šťávy. Ta ale bývá obvykle plná nezdravých éček. Pokud si na radleru chcete pochutnat a ještě něco udělat pro své zdraví, vyrobte si ochucené pivo doma a bez chemie!

Poměr piva a ovocné šťávy je u radleru obvykle 50 %. Obsah alkoholu většinou nepřesahuje 2,5 %, existují však i výrobky s vyšším obsahem alkoholu.

Domácí citronový radler
Ingredience:
500 ml perlivé vody
500 ml světlého ležáku
citron
třtinový cukr
Postup:

Do džbánku nalijte trochu perlivé vody, vymačkejte půl malého citronu (případně méně, či více dle chuti) a doslaďte třtinovým cukrem dle chuti. Vše důkladně promíchejte, aby se krystalky cukru ve vodě dobře rozpustily. Vody nalijte opravdu pouze trochu, aby vám při zuřivém míchání nevyprchaly bublinky.

Po rozmíchání doplňte zbytkem perlivé vody a dobrým světlým ležákem. Vše promíchejte, ale velmi opatrně, abyste nezničili říz. Na závěr můžete přihodit do džbánku kolečko citronu.

Tip: Pozor na dužinu z citrusů, v radleru patří mezi rušivé ingredience. Podle chuti můžete vyzkoušet i variantu s grepový džusem, bezinkovou šťávou či pomerančem.

Historie ovocného piva
Radler pochází z Bavorska. Rozšířená legenda, že radlera vynalezl v roce 1922 Franz Xaver Kugler, se ukázala jako smyšlená. Kugler v té době vedl výletní restauraci Kugler Alm v obci Oberhaching na jih od Mnichova, kterou vyhledávali především cyklisté. Jedné soboty v červnu 1922 mu prý kvůli velké poptávce hrozilo, že dojde pivo. V nastalé nouzi smíchal pivo napůl s citrónovou limonádou a hostům pak nápoj servíroval jako "cyklistický máz" (Radlermaß). V literatuře ale najdeme důkazy, že Radlermaß byl znám pravděpodobně už kolem roku 1900: o jeho čepování se zmiňuje například bavorská spisovatelka Lena Christová ve své knize Erinnerungen einer Überfüsssigen z roku 1912. A protože se vyprávění vztahuje k roku 1900, musel radler existovat již v oné době. Proto se u této legendy nejedná o nic jiného než dobře vymyšlenou historku, která má do Kugler Alm přilákat více hostů. Momentálně se má za to, že Radlermaß vymysleli na konci 19. století v jednom ze sociálnědemokratických cyklistických klubů. Dopátrat se ale pravého vynálezce radlera, je zřejmě už nemožné.
Radler v Česku

Jako první začali v Česku vyrábět pivo pod označením Radler v roce 2002 v pivovaru Krušovice. Vzhledem k nezájmu ale byla produkce po třech letech zastavena. Aktuálně jsou na trhu k dostání radlery nejrůznějších příchutí, od klasické citronové přes limetkové, grapefruitové, bezinkové až po švestkové nebo višňové.

Češi dobývají svět kombinací piva a vláčků. Nápad uhranul pivaře v USA

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Rozhlas.czAutor:Jan Kaliba

České pivo už věhlas v cizině získalo, teď si ale razí cestu do světa ve zvláštní kombinaci s železničním modelářstvím. Titulek agentury AP hlásá, že do Spojených států a do Číny přichází český koncept pivních vláčků.

Dost možná už jste se s konceptem sami setkali v některé z restaurací v Brně nebo v Praze. Sednete si ke stolu, objednáte si pivo nebo jiné pití a místo číšníka vám ho automaticky doručí po kolejích vláček, který v restauraci propojuje výčep se všemi stoly.

Američané jsou nápadem uhranutí. Podle agentury AP je to rychlé, účinné, zábavné a hlavně léta úspěšně testované na skutečných milovnících piva, na Češích. Za osm let existence vláčkových hospod bylo rozvezeno přibližně šest milionů nápojů.

Autor tohoto hospodského konceptu Petr Fridrich teď chce otevřít první pobočky v USA a v Číně. První zastávka českého pivního vláčku má být v Chicagu, kde je silná česká a německá komunita pivařů.

Pobočku chce český podnikatel otevřít ještě letos, s vlastním minipivovarem s výrobou českého piva plzeňského typu a nově vyvinutým modelem vláčků i propracovanějším kontrolním systémem.

"Populismus nejhoršího zrna." Pilný odmítá plán ODS na levnější pivo.

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Aktuálně.czAutor:Jan Prokeš

Poslanci ODS navrhují snížit sazbu spotřební daně z piva o 5,20 koruny. Návrh podpořil rozpočtový výbor sněmovny, proti je však ministr financí Ivan Pilný, podle něhož by rozpočet přišel o 800 milionů. Pilný návrh označil za populismus nejhoršího zrna. Před rokem chtěl přitom DPH u piva snižovat jeho šéf Andrej Babiš.

Když na začátku loňského roku navrhl Andrej Babiš (ANO) snížit daň z přidané hodnoty u piva na deset procent, opoziční ODS to označila za populismus. Teď za levnější pivo bojuje předseda jejího poslaneckého klubu Zbyněk Stanjura.

Poslanci ODS chtějí snížit základní sazbu spotřební daně z piva z 32 na 26,8 koruny. Stanjurův návrh prošel ve sněmovně už do třetího čtení, když ho ve středu podpořil rozpočtový výbor. Kritizuje ho však současný ministr financí Ivan Pilný (ANO).

"Hrát si s cenou piva a mluvit o tom, že pivo možná bude levnější, je opravdu populismus toho nejhoršího zrna," prohlásil Pilný minulý týden ve sněmovně. Stanjura se pozastavil nad tím, že ministrovi přijde snížení daní populistické, ačkoliv Pilný sám sebe označuje jako pravicového politika.

Pilný odhadl, že by stát kvůli snížení spotřební daně přišel ročně o zhruba 800 milionů korun. Podle něj navíc není jisté, zda by se nižší sazba daně promítla také do nižší ceny piva. "Návrh plošně snižuje daně z piva pro výrobce, což ale neznamená jistotu promítnutí do cen jak pro restaurace, tak pro případného konečného spotřebitele," dodal Pilný.

"Investiční pobídky a neinvestiční dotace činily loni 66 miliard korun. Nyní je potřeba podpořit také malé živnostníky," uvedl Stanjura. Novela má podle něj mimo jiné kompenzovat restauracím náklady spojené se zavedením elektronické evidence tržeb (EET).

Poslanci ODS tvrdí, že pouze chtějí vrátit sazby přibližně na úroveň před rokem 2010. Spotřební daň na pivo tehdy vzrostla v rámci úsporného balíčku ministra financí Eduarda Janoty. Ačkoliv se mělo jednat o dočasné opatření, ke snížení dosud nedošlo.

"Pokud si navíc ministr financí není schopen poradit s výpadkem 800 milionů, nemá ve svém úřadu co dělat," řekl Stanjura, podle něhož taková částka představuje méně než jedno promile celkových daňových příjmů státu.

Novela chtěla nejvíce podpořit minipivovary, jejichž počet v posledních letech výrazně roste. Malým pivovarům s ročním výstavem do 10 tisíc hektolitrů ročně měla sazba spotřební daně klesnout o čtyři koruny na 12 korun. To však nebylo v souladu s evropskými daňovými zákony, podle kterých nesmí být snížená sazba menší než polovina té základní. Nejmenším pivovarům tak daň nakonec klesne pouze na 13,40 koruny.

České pivovary loni vyrobily rekordních 20,5 milionu hektolitrů piva. Jeho spotřeba v tuzemsku zůstala téměř stejná, dlouhodobě však klesá podíl piva vypitého v hospodách a restauracích.

Pražský hrad v obležení pivařů. Festival nabídne ochutnávku desítek druhů piv

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:iROZHLASAutor:ČTK

Pražský hrad se o víkendu otevře milovníkům piva. V Královských zahradách se návštěvníkům během dvoudenního festivalu představí 70 minipivovarů, k degustaci bude připraveno okolo 140 druhů piv. Loni akci navštívilo zhruba 2600 lidí a vytočilo se 130 sudů piva.

„Každý z pivovarů představí svá dvě nejlepší piva, až na pivovar U Fleků, jelikož vaří pivo jen jedno," popsal prezident Českomoravského svazu minipivovarů Jan Šuráň, který akci pořádá.

K degustaci bude připraveno 140 druhů piva 33 různých stylů z celé republiky. Brány Královské zahrady se zájemcům otevřou v pátek v 14 hodin. Festival se koná už pošesté.

Malé výrobce piva z Česka na přehlídce doplní i několik výrobců z Maďarska. "Účastnit se budou i čtyři zahraniční minipivovary, tentokrát z Maďarska, které uzavřou neoficiální visegrádskou spolupráci, kdy se nejprve představily pivovary slovenské a po nich polské," uvedl dále Šuráň.

Organizátoři počítají s tím, že se vyčepuje 7000 litrů piva, což je podobně jako loni. Degustační porce bude po 0,75 dl.

Počet minipivovarů každým rokem roste
Počet českých minipivovarů dlouhodobě roste, ročně jich přibývá kolem 50. Aktuálně je jich kolem 360. Pivo z nich však tvoří pouze malý zlomek celkové české spotřeby.

O trh minipivovarů se přitom zajímají i velké pivovary, které přemýšlí o jejich stavbě. Podle Šuráně díky konkurenci ze strany minipivovarů velcí výrobci stále také posílají na trh více speciálních piv, nebo třeba nepasterovaná, či nefiltrovaná piva nebo mok s čerstvým chmelem.

"Já tomuto oboru předpovídám dalších deset let růstu a uvidíme, kdy přijde doba, kdy velké koncerny vytvoří řetězce minipivovarů," dodal. Podle něj velcí výrobci loni ve Spojených státech koupili 60 minipivovarů.

Minipivovary v Česku také zanikají, podle svazu jde přibližně o jeden na třicet nově vzniklých. Další možností je, že vyrobí více než 10 000 hektrolitrů piva ročně a dostane se tak mimo kategorii minipivovarů. Výrobní cena piva se podle Šuráně pohybuje okolo 8,5 až 9,5 koruny za půllitr.

Začneme vyrábět bílý kokeš, vtipkuje pivovar na Vaňkův účet

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Týden.czAutor:ČTKKokeš

O takové reklamě se jim asi ani nezdálo. Do včerejška jej znali jen místní znalci, nebo skuteční pivní fajnšmekři. Teď má Pivovar Kokeš z Kamenice nad Lipou ze dne na den postaráno o neuvěřitelnou popularitu. A dokáže ji vtipně a s pohotovou nadsázkou využít ve svůj prospěch.

Ptáte se, jak v Kamenici k nebývalé pozornosti přišli? Jednoduše. Malý rodinný pivovar proslavil fotbalista Ondřej Vaněk, který figuruje jako svědek v případu dvojice mužů obžalovaných z distribuce drog. Podle obžaloby si měl kupovat drogy od dealera Vítězslava Meišnera. Svojí vinu ale popírá a u soudu teď zaujal se skutečně překvapivými vysvětleními.

Policie odposlouchávala Vaňkovy hovory s Meišnerem a zaznamenala mimo jiné i to, jak se fotbalista dealera ptá, jestli si blíže nespecifikovanou pilulku může dát zároveň s "kokešem". Co že to onen "kokeš" je? Samozřejmě - dlouhé roky známé a neměnné slangové označení pro kokain. Vaněk ale přišel s ještě jinou variantou.

"Kokeš je značka piva z rodinného pivovaru v Kamenici nad Lipou," prohlásil suverénně u soudu. A v malém městečku z okresu Pelhřimov asi museli být překvapení, jak současný hráč ruské Ufy perfektně zná tamní minipivovary.

Zmíněný pivovar každopádně náhlé slávy využil a zareagoval úsměvným prohlášením na svém facebookovém profilu.

"Vysoce energetické pivo Bílý Kokeš bude v limitované edici určené pouze pro západní Čechy," napsali správci stránky na sociální síti v narážce na to, že Vaněk strávil dvě sezony v Plzni, s níž má dva ligové tituly.

A v Kamenici jej teď musejí milovat. Malému pivovaru totiž udělal reklamu, jaká by se povedla málokomu jinému.

Řemeslné pivo z divokého chmele ochutnáte poprvé

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Jablonecký deníkAutor:Lenka KlimentováRohozec

Trh kritizuje české pivovary, že naše pivo začíná být nudné a žádá si osvěžení portfolia. Alespoň to tak reprodukuje rohozecký sládek Zdeněk Rezka. On sám si to ale nemyslí: „České pivo je světová klasika a to člověka neznudí."

Jenže vznik množství minipivovarů s sebou přinesl také nabídku nepřeberného množství chutí. A tedy samosebou i různých chmelů a dalších ingrediencí.
Ani rohozečtí nechtěli zůstat pozadu, ale vsadili na řemeslné pivo. Tím je Prometeus. Od pondělí půjde do sítě. Lidé jej oficiálně ochutnají v sobotu na jubilejních 20. Slavnostech piva Skalák v Rohozci, které začínají ve 13 hodin. Vystoupí: Michal David revival, Keks, Lucie revival, Realita rock, Soumrak band a Kern. Soutěže i závěrečný ohňostroj.

ZA VŠECHNO MŮŽE DIOVA ZLOST
„Naši kamarádi horolezci byli na Kazbegu a viděli tam divoký chmel. To byl první impuls. Čeští chmelaři z této hory naklonovali divoký chmel na odrůdu sládek," popsal počátek zrodu nového piva. Jde tedy o polodivokou odrůdu kulturního chmele. Díky tomu získalo aromatickou kořeněnou příchuť.

„Jedeme ale klasikou, spodním kvašením," dodal sládek. Současně také použili atypický červený slad s přídavkem kararedu. Ten zlatavý moc zbarví hnědočervena.

Současně upozornil, že novým pivem Prometeus dokáží kritikům, že i v českém ráji umí uvařit něco odlišného od běžného standartu. A proč se jmenuje Prometeus? „V Kazbegu byl Prometeus přikován přece ke skále," dodal podsládek Tomáš Thér.

JEN ŘEMESLO – ŽÁDNÁ MASOVÁ PRODUKCE
V Rohozci zatím uvařili jeden tank. Polovina je v sudech, polovina v lahvích. „Proto mu říkáme řemeslné pivo. Nikdy ho nebudeme dělat na veliko. Jen pro fajnšmekry a na zpestření," dodal šéf pivovaru František Jungman.

Bernard provokuje feministky. Opravil kritizované „sexistické“ billboardy, ale opět se to nelíbí

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:ParlamentníListy.czAutor:David HoraBernard

Kritika ze všech stran se snáší na pivovar Bernard. A to kvůli reklamě. Ta podle některých obsahuje sexistické prvky. Pivovar sice zareagoval novými billboardy, podle některých ale v tomto směru zase nepříliš povedeně.

Na nové billboardy zareagovali v minulých dnech zástupci Stínové rady pro reklamu, kteří majiteli napsali otevřený dopis. Panu Bernardovi vyčetli nejen údajně sexistické prvky v předešlých reklamách, ale v tomto kontextu se jim nelíbí ani reklamy nové.

V otevřeném dopise vysvětlují, co se jim nelíbí ani na nových billboardech. „Oceňujeme, že jste přistoupil na to, aby Váš obličej byl zobrazen na billboardech. Ovšem tím, že hlava žen byla vyměněna za Vaši, došlo naopak k tomu, že ženské tělo se stalo ještě více anonymním objektem. Udělal jste si legraci ze sebe, ale zároveň jste ponížil ženy. Přes zřejmě dobrý úmysl zůstává nová verze kampaně sexistická a uráží řadu lidí,“ píše se v dopise.

Nyní se do nových reklam opřela i Johanna Nejedlová na stránkách Deníku Referendum. „Marketingoví kreativci pivovaru Bernard se opět pochlapili (záměrně používám tahle slova) a představili nové reklamní billboardy, na nichž předchozí motivy půllitru a ‚pin up girl‘ doplnili o obličej majitele pivovaru Stanislava Bernarda a nápis ‚feminist edition‘, ‚za vším hledej ženu‘ či ‚pivo s koulemi‘,“ píše Nejedlová s tím, že pivovar, aby reagoval na kritiku, zvolil trapnou frašku, jíž se podle jejího názoru pokouší provokovat feministky.

Nejedlá ve svém komentáři píše, že ji zaráží, že nejen Bernard, ale ani žádný další výrobce piva si neuvědomuje nebo naschvál nevidí, že úplně opomíjí polovinu populace, když svoji reklamu cílí jen na muže. Nakonec se zamýšlí i nad tím, jestli lidé vůbec chtějí ve veřejném prostoru reklamu na alkohol. „Shodli jsme se, že reklamy na cigarety jsou nepřijatelné. Stejně tak by podle mne měly být nepřijatelné i reklamy na alkohol, který je prokazatelně obdobně nebezpečný,“ míní autorka článku.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.25.09.2017 20:115.506/5.506