Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

zprávy ze všech pivovarů

Češi dobývají svět kombinací piva a vláčků. Nápad uhranul pivaře v USA

Publikováno:před 6 dnyZdroj:Rozhlas.czAutor:Jan Kaliba

České pivo už věhlas v cizině získalo, teď si ale razí cestu do světa ve zvláštní kombinaci s železničním modelářstvím. Titulek agentury AP hlásá, že do Spojených států a do Číny přichází český koncept pivních vláčků.

Dost možná už jste se s konceptem sami setkali v některé z restaurací v Brně nebo v Praze. Sednete si ke stolu, objednáte si pivo nebo jiné pití a místo číšníka vám ho automaticky doručí po kolejích vláček, který v restauraci propojuje výčep se všemi stoly.

Američané jsou nápadem uhranutí. Podle agentury AP je to rychlé, účinné, zábavné a hlavně léta úspěšně testované na skutečných milovnících piva, na Češích. Za osm let existence vláčkových hospod bylo rozvezeno přibližně šest milionů nápojů.

Autor tohoto hospodského konceptu Petr Fridrich teď chce otevřít první pobočky v USA a v Číně. První zastávka českého pivního vláčku má být v Chicagu, kde je silná česká a německá komunita pivařů.

Pobočku chce český podnikatel otevřít ještě letos, s vlastním minipivovarem s výrobou českého piva plzeňského typu a nově vyvinutým modelem vláčků i propracovanějším kontrolním systémem.

"Populismus nejhoršího zrna." Pilný odmítá plán ODS na levnější pivo.

Publikováno:před 6 dnyZdroj:Aktuálně.czAutor:Jan Prokeš

Poslanci ODS navrhují snížit sazbu spotřební daně z piva o 5,20 koruny. Návrh podpořil rozpočtový výbor sněmovny, proti je však ministr financí Ivan Pilný, podle něhož by rozpočet přišel o 800 milionů. Pilný návrh označil za populismus nejhoršího zrna. Před rokem chtěl přitom DPH u piva snižovat jeho šéf Andrej Babiš.

Když na začátku loňského roku navrhl Andrej Babiš (ANO) snížit daň z přidané hodnoty u piva na deset procent, opoziční ODS to označila za populismus. Teď za levnější pivo bojuje předseda jejího poslaneckého klubu Zbyněk Stanjura.

Poslanci ODS chtějí snížit základní sazbu spotřební daně z piva z 32 na 26,8 koruny. Stanjurův návrh prošel ve sněmovně už do třetího čtení, když ho ve středu podpořil rozpočtový výbor. Kritizuje ho však současný ministr financí Ivan Pilný (ANO).

"Hrát si s cenou piva a mluvit o tom, že pivo možná bude levnější, je opravdu populismus toho nejhoršího zrna," prohlásil Pilný minulý týden ve sněmovně. Stanjura se pozastavil nad tím, že ministrovi přijde snížení daní populistické, ačkoliv Pilný sám sebe označuje jako pravicového politika.

Pilný odhadl, že by stát kvůli snížení spotřební daně přišel ročně o zhruba 800 milionů korun. Podle něj navíc není jisté, zda by se nižší sazba daně promítla také do nižší ceny piva. "Návrh plošně snižuje daně z piva pro výrobce, což ale neznamená jistotu promítnutí do cen jak pro restaurace, tak pro případného konečného spotřebitele," dodal Pilný.

"Investiční pobídky a neinvestiční dotace činily loni 66 miliard korun. Nyní je potřeba podpořit také malé živnostníky," uvedl Stanjura. Novela má podle něj mimo jiné kompenzovat restauracím náklady spojené se zavedením elektronické evidence tržeb (EET).

Poslanci ODS tvrdí, že pouze chtějí vrátit sazby přibližně na úroveň před rokem 2010. Spotřební daň na pivo tehdy vzrostla v rámci úsporného balíčku ministra financí Eduarda Janoty. Ačkoliv se mělo jednat o dočasné opatření, ke snížení dosud nedošlo.

"Pokud si navíc ministr financí není schopen poradit s výpadkem 800 milionů, nemá ve svém úřadu co dělat," řekl Stanjura, podle něhož taková částka představuje méně než jedno promile celkových daňových příjmů státu.

Novela chtěla nejvíce podpořit minipivovary, jejichž počet v posledních letech výrazně roste. Malým pivovarům s ročním výstavem do 10 tisíc hektolitrů ročně měla sazba spotřební daně klesnout o čtyři koruny na 12 korun. To však nebylo v souladu s evropskými daňovými zákony, podle kterých nesmí být snížená sazba menší než polovina té základní. Nejmenším pivovarům tak daň nakonec klesne pouze na 13,40 koruny.

České pivovary loni vyrobily rekordních 20,5 milionu hektolitrů piva. Jeho spotřeba v tuzemsku zůstala téměř stejná, dlouhodobě však klesá podíl piva vypitého v hospodách a restauracích.

Pražský hrad v obležení pivařů. Festival nabídne ochutnávku desítek druhů piv

Publikováno:před 6 dnyZdroj:iROZHLASAutor:ČTK

Pražský hrad se o víkendu otevře milovníkům piva. V Královských zahradách se návštěvníkům během dvoudenního festivalu představí 70 minipivovarů, k degustaci bude připraveno okolo 140 druhů piv. Loni akci navštívilo zhruba 2600 lidí a vytočilo se 130 sudů piva.

„Každý z pivovarů představí svá dvě nejlepší piva, až na pivovar U Fleků, jelikož vaří pivo jen jedno," popsal prezident Českomoravského svazu minipivovarů Jan Šuráň, který akci pořádá.

K degustaci bude připraveno 140 druhů piva 33 různých stylů z celé republiky. Brány Královské zahrady se zájemcům otevřou v pátek v 14 hodin. Festival se koná už pošesté.

Malé výrobce piva z Česka na přehlídce doplní i několik výrobců z Maďarska. "Účastnit se budou i čtyři zahraniční minipivovary, tentokrát z Maďarska, které uzavřou neoficiální visegrádskou spolupráci, kdy se nejprve představily pivovary slovenské a po nich polské," uvedl dále Šuráň.

Organizátoři počítají s tím, že se vyčepuje 7000 litrů piva, což je podobně jako loni. Degustační porce bude po 0,75 dl.

Počet minipivovarů každým rokem roste
Počet českých minipivovarů dlouhodobě roste, ročně jich přibývá kolem 50. Aktuálně je jich kolem 360. Pivo z nich však tvoří pouze malý zlomek celkové české spotřeby.

O trh minipivovarů se přitom zajímají i velké pivovary, které přemýšlí o jejich stavbě. Podle Šuráně díky konkurenci ze strany minipivovarů velcí výrobci stále také posílají na trh více speciálních piv, nebo třeba nepasterovaná, či nefiltrovaná piva nebo mok s čerstvým chmelem.

"Já tomuto oboru předpovídám dalších deset let růstu a uvidíme, kdy přijde doba, kdy velké koncerny vytvoří řetězce minipivovarů," dodal. Podle něj velcí výrobci loni ve Spojených státech koupili 60 minipivovarů.

Minipivovary v Česku také zanikají, podle svazu jde přibližně o jeden na třicet nově vzniklých. Další možností je, že vyrobí více než 10 000 hektrolitrů piva ročně a dostane se tak mimo kategorii minipivovarů. Výrobní cena piva se podle Šuráně pohybuje okolo 8,5 až 9,5 koruny za půllitr.

Začneme vyrábět bílý kokeš, vtipkuje pivovar na Vaňkův účet

Publikováno:před 7 dnyZdroj:Týden.czAutor:ČTKKokeš

O takové reklamě se jim asi ani nezdálo. Do včerejška jej znali jen místní znalci, nebo skuteční pivní fajnšmekři. Teď má Pivovar Kokeš z Kamenice nad Lipou ze dne na den postaráno o neuvěřitelnou popularitu. A dokáže ji vtipně a s pohotovou nadsázkou využít ve svůj prospěch.

Ptáte se, jak v Kamenici k nebývalé pozornosti přišli? Jednoduše. Malý rodinný pivovar proslavil fotbalista Ondřej Vaněk, který figuruje jako svědek v případu dvojice mužů obžalovaných z distribuce drog. Podle obžaloby si měl kupovat drogy od dealera Vítězslava Meišnera. Svojí vinu ale popírá a u soudu teď zaujal se skutečně překvapivými vysvětleními.

Policie odposlouchávala Vaňkovy hovory s Meišnerem a zaznamenala mimo jiné i to, jak se fotbalista dealera ptá, jestli si blíže nespecifikovanou pilulku může dát zároveň s "kokešem". Co že to onen "kokeš" je? Samozřejmě - dlouhé roky známé a neměnné slangové označení pro kokain. Vaněk ale přišel s ještě jinou variantou.

"Kokeš je značka piva z rodinného pivovaru v Kamenici nad Lipou," prohlásil suverénně u soudu. A v malém městečku z okresu Pelhřimov asi museli být překvapení, jak současný hráč ruské Ufy perfektně zná tamní minipivovary.

Zmíněný pivovar každopádně náhlé slávy využil a zareagoval úsměvným prohlášením na svém facebookovém profilu.

"Vysoce energetické pivo Bílý Kokeš bude v limitované edici určené pouze pro západní Čechy," napsali správci stránky na sociální síti v narážce na to, že Vaněk strávil dvě sezony v Plzni, s níž má dva ligové tituly.

A v Kamenici jej teď musejí milovat. Malému pivovaru totiž udělal reklamu, jaká by se povedla málokomu jinému.

Řemeslné pivo z divokého chmele ochutnáte poprvé

Publikováno:před 7 dnyZdroj:Jablonecký deníkAutor:Lenka KlimentováRohozec

Trh kritizuje české pivovary, že naše pivo začíná být nudné a žádá si osvěžení portfolia. Alespoň to tak reprodukuje rohozecký sládek Zdeněk Rezka. On sám si to ale nemyslí: „České pivo je světová klasika a to člověka neznudí."

Jenže vznik množství minipivovarů s sebou přinesl také nabídku nepřeberného množství chutí. A tedy samosebou i různých chmelů a dalších ingrediencí.
Ani rohozečtí nechtěli zůstat pozadu, ale vsadili na řemeslné pivo. Tím je Prometeus. Od pondělí půjde do sítě. Lidé jej oficiálně ochutnají v sobotu na jubilejních 20. Slavnostech piva Skalák v Rohozci, které začínají ve 13 hodin. Vystoupí: Michal David revival, Keks, Lucie revival, Realita rock, Soumrak band a Kern. Soutěže i závěrečný ohňostroj.

ZA VŠECHNO MŮŽE DIOVA ZLOST
„Naši kamarádi horolezci byli na Kazbegu a viděli tam divoký chmel. To byl první impuls. Čeští chmelaři z této hory naklonovali divoký chmel na odrůdu sládek," popsal počátek zrodu nového piva. Jde tedy o polodivokou odrůdu kulturního chmele. Díky tomu získalo aromatickou kořeněnou příchuť.

„Jedeme ale klasikou, spodním kvašením," dodal sládek. Současně také použili atypický červený slad s přídavkem kararedu. Ten zlatavý moc zbarví hnědočervena.

Současně upozornil, že novým pivem Prometeus dokáží kritikům, že i v českém ráji umí uvařit něco odlišného od běžného standartu. A proč se jmenuje Prometeus? „V Kazbegu byl Prometeus přikován přece ke skále," dodal podsládek Tomáš Thér.

JEN ŘEMESLO – ŽÁDNÁ MASOVÁ PRODUKCE
V Rohozci zatím uvařili jeden tank. Polovina je v sudech, polovina v lahvích. „Proto mu říkáme řemeslné pivo. Nikdy ho nebudeme dělat na veliko. Jen pro fajnšmekry a na zpestření," dodal šéf pivovaru František Jungman.

Bernard provokuje feministky. Opravil kritizované „sexistické“ billboardy, ale opět se to nelíbí

Publikováno:před 7 dnyZdroj:ParlamentníListy.czAutor:David HoraBernard

Kritika ze všech stran se snáší na pivovar Bernard. A to kvůli reklamě. Ta podle některých obsahuje sexistické prvky. Pivovar sice zareagoval novými billboardy, podle některých ale v tomto směru zase nepříliš povedeně.

Na nové billboardy zareagovali v minulých dnech zástupci Stínové rady pro reklamu, kteří majiteli napsali otevřený dopis. Panu Bernardovi vyčetli nejen údajně sexistické prvky v předešlých reklamách, ale v tomto kontextu se jim nelíbí ani reklamy nové.

V otevřeném dopise vysvětlují, co se jim nelíbí ani na nových billboardech. „Oceňujeme, že jste přistoupil na to, aby Váš obličej byl zobrazen na billboardech. Ovšem tím, že hlava žen byla vyměněna za Vaši, došlo naopak k tomu, že ženské tělo se stalo ještě více anonymním objektem. Udělal jste si legraci ze sebe, ale zároveň jste ponížil ženy. Přes zřejmě dobrý úmysl zůstává nová verze kampaně sexistická a uráží řadu lidí,“ píše se v dopise.

Nyní se do nových reklam opřela i Johanna Nejedlová na stránkách Deníku Referendum. „Marketingoví kreativci pivovaru Bernard se opět pochlapili (záměrně používám tahle slova) a představili nové reklamní billboardy, na nichž předchozí motivy půllitru a ‚pin up girl‘ doplnili o obličej majitele pivovaru Stanislava Bernarda a nápis ‚feminist edition‘, ‚za vším hledej ženu‘ či ‚pivo s koulemi‘,“ píše Nejedlová s tím, že pivovar, aby reagoval na kritiku, zvolil trapnou frašku, jíž se podle jejího názoru pokouší provokovat feministky.

Nejedlá ve svém komentáři píše, že ji zaráží, že nejen Bernard, ale ani žádný další výrobce piva si neuvědomuje nebo naschvál nevidí, že úplně opomíjí polovinu populace, když svoji reklamu cílí jen na muže. Nakonec se zamýšlí i nad tím, jestli lidé vůbec chtějí ve veřejném prostoru reklamu na alkohol. „Shodli jsme se, že reklamy na cigarety jsou nepřijatelné. Stejně tak by podle mne měly být nepřijatelné i reklamy na alkohol, který je prokazatelně obdobně nebezpečný,“ míní autorka článku.

Exšéf pivovaru Eggenberg dostal trest. Zaznělo i jméno Mrázka

Publikováno:před 7 dnyZdroj:Týden.czAutor:ČTKEggenberg



Za dotační podvod si bývalý předseda představenstva českokrumlovského pivovaru Eggenberg Jiří Shrbený odpyká pět let vězení. Podle rozsudku způsobil škodu přes 42 milionů korun, když zneužil dotaci určenou na obnovu objektu pivovaru po povodních v roce 2002. Rozhodl o tom pražský vrchní soud, jehož verdikt je pravomocný. Proti rozhodnutí lze podat pouze mimořádný opravný prostředek, a to dovolání k Nejvyššímu soudu.

Vrchní soud zamítl odvolání Shrbeného, v němž chtěl zrušit pětiletý trest, který v kauze předloni vynesl českobudějovický soud. Podle pravomocného rozsudku získal od ministerstva zemědělství zhruba 52 milionů korun na obnovu objektu. Peníze ale použil pro vlastní účely, a nikoliv na odstranění povodňových škod.

Zpravodaj odvolacího soudního senátu Petr Hovorka při zdůvodnění rozsudku zmínil, že se bezpečně prokázalo, že za státní peníze objekt opraven nebyl, a nesloužily tak určenému účelu. Faktury, které měly vyvedení dotačních peněz zakrýt, byly fiktivní.

Podle advokátů Shrbeného se naopak nepodařilo prokázat, že peníze byly použity jinak. Požadovali proto, aby byl jejich klient zproštěn obžaloby, případně aby kauzu znovu projednal prvoinstanční soud. "Žádný trestný čin jsem nespáchal," řekl soudu Shrbený.

Odvolací senát však žádné vady v jednání podřízeného soudu nenašel, s jeho verdiktem a argumenty pro odsouzení se ztotožnil. "Prokázalo se, že práce nebyly provedeny," řekl Hovorka. Kromě trestu vězení musí Shrbený zaplatit způsobenou škodu. Soud mu vyměřil také peněžitý trest jeden milion korun. Pokud ho nezaplatí, měl by ve vězení strávit o rok déle. Sedm let také nesmí působit v čele firem.

V soudní síni několikrát zaznělo jméno kontroverzního podnikatele Františka Mrázka, který podle veřejných zdrojů pivovar koupil v roce 1991 při privatizaci. O několik let později byl vložen do nově vzniklé akciové společnosti, v jejímž představenstvu zasedl i Shrbený. Ten před soudem zmínil, že mu Mrázek pomáhal s obnovou pivovaru. Ke kauze se však podnikatel vyjádřit nemohl. Soudy začaly případ řešit v roce 2014, tedy osm let po jeho smrti.

Justice řeší ještě další kauzu, která se týká Shrbeného. Případ má na stole Krajský soud v Českých Budějovicích.

Samson se vrací. Jeho světlá „desítka“ je stříbrná

Publikováno:před 7 dnyZdroj:Budějcká DrbnaSamson

Světlá výčepní „desítka“ značky Samson bodovala na soutěži Pivo České republiky 2017, která proběhla v Českých Budějovicích. Klání mělo jedenadvacet kategorií a zúčastnilo se ho 361 soutěžních vzorků. To je přibližně o dvacet více než v loňském roce. Pivovar Samson získal stříbrnou medaili v kategorii Světlé výčepní pivo.

Samsonova „desítka“, světlé výčepní pivo, uspěla ve své kategorii mezi 26 konkurenty a umístila se na krásném druhém místě. „To jen dokazuje pozitivní vliv nedávné investice 380 milionů korun našeho vlastníka AB InBev v naší zemi a především v našem pivovaru Samson. Ta umožnila zmodernizovat výrobní proces a zároveň zachovat jeho původní receptury. Jejím prostřednictvím jsme tak mohli zlepšit kvalitu našeho piva, což skvělé umístění v soutěži nesporně dokládá,“ říká generální ředitel pivovaru Samson Daniel Dřevikovský.

„Rekonstrukce a modernizace výroby nám umožnila mnohem větší kontrolu nad daným výrobkem. Jeho kvalita se tak násobně zlepšila a my se viditelně dostáváme zpět do povědomí. Demonstruje to nejen úspěch světlé výčepní „desítky“, ale také umístění našeho tmavého ležáku, který ve své kategorii skončil na krásném pátém místě,“ dodává vedoucí laboratoře a Quality Manager pivovaru Samson Kateřina Leštinová.

V uplynulých letech získala piva z pivovaru Samson ocenění například v mezinárodní soutěži Česká pivní pečeť nebo na soutěži Stockholm Beer Festival. „Pivo české republiky je další prestižní pivovarnickou degustační soutěží, které jsme se účastnili. Umístit se na takto dobrém místě pro nás znamená nejen radost, ale také závazek do budoucna. Budeme nadále klást maximální důraz na co nejpřísnější dodržování technologických postupů při výrobě našeho piva,“ tvrdí Dřevikovský. Pivovar Samson České Budějovice je hrdou součástí portfolia společnosti AB InBev, která je jedním z největších světových pivních koncernů. Mezi jeho další značky patří například Stella Artois, Budweiser či Foster´s. Česká republika jako pivní velmoc si v jeho portfoliu získává čím dál důležitější postavení, čemuž napomáhá investování do jejích tradičních značek, jako je právě Samson.

Rodinný pivovar Bernard se může pochlubit pestrou škálou speciálů

Publikováno:před 7 dnyZdroj:iDNES.czBernard

Aby vše ze svého sortimentu představil i svým zákazníkům, rozhodl se před několika lety spustit projekt Rotující pípa, který se prvotně usídlil pouze v místech prodeje. Jedná se o koncept výčepního kohoutu, na němž se v hospodách, kde se čepuje Bernard, střídají jednotlivé pivní druhy.

Zákazník tak má možnost ochutnat postupně všechny druhy piva Bernard.

Celý projekt je založený na retro stylu, kdy pro každý druh piva vznikl originální obrázek PIN-UP dívky. Za tři roky se koncept Rotující pípy v hospodách stal velmi oblíbeným, a tak zhruba před dvěma lety začal pivovar postupně zveřejňovat jednotlivé dívky i na svém firemním facebookovém profilu. Jednotlivé dívky vzbudily již v té době větší či menší vlnu zájmu, vše vyvrcholilo v prosinci 2015 v případě Černé 12, kdy se naplno rozhořela kritika zejména ze strany různých genderových a feministických skupin.

Na základě těchto ohlasů se pivovar Bernard rozhodl svou Rotující pípu představit široké veřejnosti v rámci květnové masivní outdoorové kampaně. Jednotlivé dívky jste tak mohli zahlédnout na billboardových plochách po celé České republice i Slovensku. Kampaň opět rozdmýchala vlnu kritiky, a proto se v pivovaru Bernard rozhodli na červen připravit sérii tří vizuálů PIN-UP s obličejem p. Bernarda, kde se snaží humorným způsobem téma PIN-UP odlehčit a ukázat lidem, že by se na svět měli dívat s větší dávkou nadhledu.

Vaněk proslavil pivovar. Kokeš chystá vysoce energetickou edici vyladěnou fotbalisty

Publikováno:před 8 dnyZdroj:Sport.czKokeš

Kouzlo nechtěného. Jako kdyby se na hřišti ocitl před vlastní brankou v hluboké defenzívě a odkopem v nouzi nejvyšší trefil branku soupeře... Fotbalový reprezentant Ondřej Vaněk se jako svědek u soudu přímo zaskvěl svými hláškami. Především tvrzením, že kokeš není kokain, ale značka piva. Stejnojmenný pivovar se samozřejmě hned chytil nabízené příležitosti a jeho značka teď bude mnohem populárnější.

Během projednávání drogové kauzy obviněných Vítězslava Meišnera a Patrika Barančíka jde především o extázi a kokain, jemuž se v odposleších říká kokeš.

Tento týden u soudu jako svědek konečně promluvil fotbalista Ondřej Vaněk. Legionář z ruské Ufy, který v inkriminovanou dobu hrál za Plzeň a byl s kamarádem Meišnerem často v kontaktu.

Na otázku, co je to kokeš, byl perfektně připravený. „Pivo. Značka piva," odvětil pod přísahou vítězoslavně Vaněk.

V jednom pravdu má. Kokeš je skutečně značka pěnivého moku z rodinného pivovaru v Kamenici nad Lipou.

A teď aby si vypečený fotbalista řekl u firmy o prémii za jedinečnou reklamu, kterou prostě nevymyslíš...

Bílý Kokeš pro Západní Čechy...
„Vážení přátelé našeho pivovárku a milovníci Kokeše. Na základě dnešního přehledu tisku a zvýšené poptávky uvedeme v dohledné době novou recepturu vyladěnou našimi sportovci," uvedl pivovar na své facebookové stránce.

Není divu, že se chopil šance, kterou mu Vaněk ideálně připravil.

„Bude to vysoce energetické pivo Bílý Kokeš :-D. Limitovaná edice však bude určena pouze pro Západní Čechy ;-) Ve srandě vaši pivovarníci :-D," avizuje pivovar.

Kdo ví, co tomu řekne Gambrinus, který s plzeňskou Viktorií úzce spolupracuje...

Gambrinus shodou okolností minulý týden ohlásil odchod od fotbalové reprezentace. Na sociálních sítích už padají první návrhy, že nejvyšší domácí soutěž, která je momentálně bez sponzora, by se tedy mohla jmenovat Kokeš liga!

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.22.06.2017 22:455.125/5.125