Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

Šéfové Gambrinusu sbírali chmel do piva

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:eProfil.czGambrinus

Špičky pivovaru Gambrinus trhali ručně v Lenešicích na Lounsku čerstvý chmel. Chmelovou brigádou na začátku září tak ukončili letošní chmelobraní. Chmel trhali s vervou a chutí obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje Tomáš Mráz, sládek pivovaru Gambrinus Pavel Zítek a nechyběli ani zástupci obchodu a marketingu Jan Krafka a Marek Dvořák. Podle odborníků se letošní chmel urodil ve velmi dobré kvalitě. „Pivo z něj bude dobré, brzy to budou lidé moct posoudit sami,“ konstatoval sládek Pavel Zítek s tím, že začátkem října se pivaři mohou těšit do hospod na Gambrinus uvařený právě z čerstvého chmele z letošní sklizně.

Spotřeba piva v ČR letos kvůli opatřením státu klesne, na vině je i státní regulace

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Průmyslová automatizaceAutor:ČTK

Spotřeba piva v ČR letos klesne, naopak exportu by se mohlo dařit lépe než loni, řekla dnes ČTK výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven Martina Ferencová. Na vině snižující se spotřeby jsou podle ní restriktivní opatření ze strany státu, jako je zákaz kouření v restauracích. Loni spotřeba piva v Česku stagnovala na 143 litrech na hlavu a export piva do zahraničí meziročně vzrostl o 4,5 procenta.

Kroky současné vlády označuje Ferencová za morové rány pro české pohostinství. "Začalo to tím, že sebrali hospodským automaty, potom přišla kontrolní hlášení, elektronická evidence tržeb a nyní zákaz kouření," uvedla. S jednotlivými kroky sama souhlasí, byly podle ní ale nařízené v příliš krátké době za sebou. Podle svazu tak může být letošek černým rokem pro české pivovarnictví.

V červenci se snížil prodej piva v restauracích meziročně o devět procent. "A to fungovaly zahrádky," uvedla Ferencová. S přicházejícím podzimním obdobím podle ní bude situace horší. Lidé totiž mimo restaurace nevypijí tolik piva, aby výpadek prodeje piva v podnicích dorovnali.

Trh s pivem se podle Ferencové mění, čím dál větší váhu má prodej piva v plechovkách a piva v sudech ubývá. Letos v červenci meziročně vzrostla spotřeba piva v plechovkách o 54 procent a řada podniků dala v poslední době peníze do plniček plechu. Loňská výroba českých pivovarů byla rekordní, meziročně stoupla o 1,9 procenta na 20,5 milionu hektolitrů piva a nealka. Z hlediska exportu se nejvíce piva vyvezlo na Slovensko, do Německa a Polska. Ze zemí mimo Evropskou unii pak do Ruska, Koreje a Spojených států. Částečné údaje o české výrobě po letošní hlavní pivovarnické sezoně zveřejní svaz koncem září, celkové pak příští rok na jaře.

Práce na největší investici v historii Pivovaru Svijany pokračují podle plánu

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Pivovar SvijanyAutor:Luboš SpálovskýSvijany

● Ve zkušebním provozu začne nová stáčírna piva do plechovek pracovat již v říjnu
● Celková investice překročí částku 100 milionů korun
● Na obsluhu poloautomatické linky s maximální roční kapacitou až sto milionů plechovek bude stačit pět zaměstnanců
● Pivovar stavbou reaguje na aktuální spotřebitelské trendy a připravuje se na zvyšování exportu

Pivovar Svijany se připravuje na očekávaný nárůst poptávky a investuje rekordní částku do výstavby nové stáčírny piva do plechovek. Náklady na výstavbu v pořadí teprve osmého zařízení tohoto druhu v celé České republice přesáhnou 100 milionů korun. „Práce pokračují přesně podle plánu, takže automatickou stáčecí linku s roční kapacitou až sto milionů plechovek uvedeme do zkušebního provozu již na začátku října,“ řekl ředitel Pivovaru Svijany Roman Havlík.

Do plechovek se zatím v České republice stáčí zhruba jen šest procent vyrobeného piva. V sousedních evropských zemích se přitom podíl tohoto praktického a recyklovatelného obalu pohybuje mezi 20 až 40 procenty a v celosvětovém měřítku je ještě vyšší. Do budoucna odborníci očekávají sbližování českého trhu se světem a výrazný nárůst odbytu piva v plechovkách. Už loni se podle statistik Českého svazu pivovarů a sladoven objem českého piva baleného do plechovek zvýšil meziročně o 12 procent.

„Trh s plechovkovým pivem roste už dnes a zvyšování poptávky po pivu v plechu bude nepochybně pokračovat i v následujících letech. Dosud pro nás byl tento segment se zhruba jen dvouprocentním podílem na celkovém výstavu pivovaru spíše okrajovou záležitostí a pro plnění Svijanského Mázu do plechovek jsme využívali služeb komerční stáčírny. Šlo nám hlavně o to, aby si mohli naši příznivci vzít své oblíbené pivo s sebou třeba na dovolenou. Nyní už však dozrál čas na to, abychom vyšli vstříc aktuálnímu trendu: v naší nové stáčírně bychom již během prvního roku rádi do plechovek stočili kolem dvaceti tisíc hektolitrů piva,“ uvedl dále Roman Havlík.

Budova stáčírny vyrostla na místě původně určeném pro budoucí rozšiřování ležáckých sklepů, pro něž musel pivovar najít v areálu jiné místo. „Její stavba byla dokončena na začátku léta, v srpnu proběhly přejímky strojů a zaškolení obsluhy u jednotlivých dodavatelů. Nyní již jednotlivé stroje montujeme a propojujeme do funkčního celku – stáčecí linky. Začátek zkušebního provozu je stanoven na 1. října. Linka je z větší části automatická, obsluhovat by ji mělo celkem maximálně pět lidí. Alespoň zpočátku si při její obsluze vystačíme se současnými zaměstnanci,“ dodal Roman Havlík.
Příprava tak velkého projektu zaměstnávala vedení pivovaru již téměř celý loňský rok. „Při jednáních s dodavateli strojů a zařízení jsme zjišťovali, co by nová stáčírna měla umět, jaké jsou technické možnosti a kolik nás bude celý projekt stát. Byli jsme se také podívat na několik již provozovaných stáčíren, v nichž jsme si ujasnili, co od naší linky můžeme očekávat, ale také čemu se chceme vyhnout,“ poznamenal Roman Havlík. V druhé polovině loňského roku probíhala tvorba zadávacích dokumentací pro stavbu i jednotlivé stroje. Vlastní stavba budovy, kterou nyní pivovar úspěšně dokončuje, byla zahájena na počátku letošního roku. Současně s tím také probíhala výběrová řízení na dodavatele jednotlivých strojů.

Strategická investice jako podmínka dalšího rozvoje
Mezi stáčením piva do lahví a do plechovek je mnoho technologických odlišností. Odpadá sice mytí lahví, ale zase třeba uzavírání plechovek je naopak výrazně složitější a z pohledu mikrobiologie rizikovější proces. Plechovky se také nevkládají do přepravek jako lahve, je nutné je balit do různých skupinových balení. Pivovar při projektu nešel cestou generálního dodavatele, linku si sestavil sám z jednotlivých strojů od různých výrobců, kteří jsou v konkrétní oblasti nejlepším řešením. „Zajistili jsme si tím tu nejvyšší kvalitu stáčení a balení plechovek za přijatelné náklady,“ je přesvědčen ředitel pivovaru.

„Pokud by se český trh rychle sbližoval se světem, mohli bychom se časem dostat na výstav kolem 120 tisíc hektolitrů plechovkového piva ročně. Zároveň nám tento obal otvírá nové exportní příležitosti. Rostoucí zájem o plechovky, jak pivní, tak obecně se všemi nápoji, přitom do budoucna hrozí značnými kapacitními problémy stáčíren. Bez vlastní stáčecí linky by proto byly naše možnosti dalšího rozvoje v tomto segmentu do budoucna velmi omezené. Mimo to bude nové zařízení také odpovídat našim stále vyšším nárokům na kvalitu stáčení,“ přiblížil Roman Havlík hlavní důvody, které vedení pivovaru vedly k rozhodnutí o strategické investici.

Postupně nejméně šest svijanských piv v plechu
Plechovky se velmi dobře hodí pro uchování piva a zachování jeho původních vlastností, jsou v tomto ohledu lepší než skleněné lahve. „Pro tento účel se používají již více než osmdesát let, takže je - na rozdíl od PET lahví - můžeme považovat za dostatečně tradiční a důstojný obal pro naše poctivé pivo. Nové zařízení naplní naše ambice dodávat na trh nejlepší tradiční české plechovkové pivo co nejšetrněji stočené,“ řekl k projektu svijanský sládek Petr Menšík. „Zatím je na trhu v plechovkách pouze Svijanský Máz a Svijanský Vozka, po zprovoznění linky plánujeme rozšiřování sortimentu našich piv v tomto typu obalu. Postupně bychom do plechu rádi plnili minimálně šest druhů svijanského piva. V malých plechovkách by se postupně měly objevit i Svijanská Desítka, „450“, Svijanský Rytíř a Svijanský Kníže,“ dodal.

Výhody balení piva do plechovek
● Plechovky jsou lehké - 22 pivních plechovek váží jako jediná láhev
● Plechovky jsou velice skladné
● Pivo v plechovkách se vychladí na správnou teplotu mnohem rychleji než pivo ve skleněné láhvi
● Plechovky se při dopadu na zem nerozbijí
● Za plechovky se (zatím) nemusí platit záloha
● Plechovky jsou stoprocentně recyklovatelné a tedy i ekologické
● Plech nepropouští světlo a plyny
● Ze všech těchto důvodů se v řadě zemí světa plechovky používají jako tradiční pivní obal již od roku 1933

Pivovary Lobkowicz prohloubily ztrátu na 106 milionů, kvůli akvizici závodu

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:iDNES.czAutor:ČTK

Jedna z největších pivovarských skupin v Česku Pivovary Lobkowicz Group (PLG) loni prohloubila ztrátu na 106 milionů korun proti předloňským 83 milionům. Čistý obrat skupiny vlastnící sedm pivovarů se zvýšil na 1,25 miliardy korun. Společnost to uvádí ve výroční zprávě umístěné ve Sbírce listin. Firmu ovládá prostřednictvím společnosti Lapasan čínská CEFC.

Skupina Pivovary Lobkowicz Group k tomu dodává, že meziročně nejsou výsledky úplně porovnatelné, protože na konci roku 2015 odkoupila od dceřiných Pivovarů Lobkowicz výrobní závod. Firmu ovládá prostřednictvím společnosti Lapasan čínská CEFC.

Marketingový ředitel skupiny Jan Novák odmítl výsledky skupiny komentovat. „Společnost Pivovary Lobkowicz Group bude i v budoucnu dbát na to, aby si piva a limonády z Pivovarů ve skupině udržela svůj osobitý styl a jakost,“ píše ve zprávě o budoucí vizi společnost.

Skupinu tvoří sedm regionálních pivovarů v Protivíně, Uherském Brodě, Jihlavě, Hlinsku, Klášteře nad Jizerou, Vysokém Chlumci a Černé Hoře. Mezi hlavní značky patří Lobkowicz, Rychtář, Klášter, Platan, Ježek, Černá Hora a Uherský Brod.

Čínsko-české pivo
Lapasan vlastní většinově CEFC, minoritní podíl pak v ní má J&T Private Equity Group Limited. Valná hromada společnosti na konci května odsouhlasila převod minoritního podílu na CEFC. V květnu také Úřad na ochranu hospodářské soutěže dal souhlas k tomu, aby finanční skupinu J&T Finance Group mohla ovládnout čínská CEFC spolu s podnikateli Jozefem Tkáčem a Ivanem Jakabovičem.

PLG loni obměnilo vedení společnosti. Předsedkyní dozorčí rady se stala Marcela Hrdá, výkonná viceprezidentka firmy CEFC Group (Europe) Company, která v pivovarech drží většinový podíl. Nejvyšší exekutivní manažerka čínské CEFC v Evropě, která do funkce nastoupila v říjnu, plánuje další investice do výroby a distribuce a zvýšení exportu českého piva do Číny. Novým generálním ředitelem pivovarů se stal Kamil Špendla. V dozorčí radě počátkem loňského září skončil dlouholetý šéf pivovarů Zdeněk Radil. Skupina bylo do loňského června na burze, následně po vytěsnění minoritních akcionářů akcie z veřejného obchodování stáhla.

Konkurence je v černých číslech
Jak skupina PLG sama uvádí, je čtvrtou největší českou pivovarnickou skupinou podle lokálních prodejů a pátou podle celkové produkce. Větší produkci má Plzeňský Prazdroj, který vlastní japonská společnost Asahi, Pivovary Staropramen, Heineken ČR a Budějovický Budvar.

Výstav českých pivovarů se loni zvýšil o 1,9 procenta na rekordních 20,5 milionu hektolitrů piva a nealka. Domácí spotřeba zůstala na 143 litrů piva na hlavu.

Konkurenční velké pivovary jsou dlouhodobě v zisku. Tržby Budvaru se loni zvýšily o 2,9 procenta na rekordních 2,54 miliardy korun. Hrubý zisk klesl o necelá čtyři procenta na 337,3 milionu korun. Skupina Pivovary Staropramen předloni sice prodělala 2,74 miliardy korun, meziročně o 18 procent více, důvodem jsou však odpisy. Tržby skupině vzrostly o 520 milionů na 8,48 miliardy Kč, z toho více než 5,3 miliardy utržila skupina v zahraničí.

Plzeňský Prazdroj loni prodal v Česku a v cizině téměř 11 milionů hektolitrů piva, o necelý milion hektolitrů více než v roce 2015. Vývoz do více než 50 zemí posílil o deset procent. Prodej na domácím trhu se zvýšil o 2,7 procenta na sedm milionů hektolitrů piva.

Skupina Pivovary Lobkowicz Group byla loni ve 106milionové ztrátě

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:České novinyAutor:ČTK

Jedna z největších pivovarských skupin v Česku Pivovary Lobkowicz Group (PLG) loni prohloubila svou ztrátu na 106 milionů korun proti předloňským 83 milionům korun. Čistý obrat skupiny vlastnící sedm pivovarů se zvýšil na 1,25 miliardy korun. Společnost to uvádí ve výroční zprávě umístěné ve Sbírce listin. Dodává však, že meziročně nejsou výsledky úplně porovnatelné, protože na konci roku 2015 odkoupila od dceřiných Pivovarů Lobkowicz výrobní závod. Firmu ovládá prostřednictvím společnosti Lapasan čínská CEFC.

Marketingový ředitel skupiny Jan Novák odmítl výsledky skupiny komentovat. Skupinu tvoří sedm regionálních pivovarů v Protivíně, Uherském Brodě, Jihlavě, Hlinsku, Klášteře nad Jizerou, Vysokém Chlumci a Černé Hoře. Mezi hlavní značky patří Lobkowicz, Rychtář, Klášter, Platan, Ježek, Černá Hora a Uherský Brod.

Jak skupina PLG sama uvádí, je čtvrtou největší českou pivovarnickou skupinou podle lokálních prodejů a pátou podle celkové produkce. Větší produkci má Plzeňský Prazdroj, který vlastní japonská společnost Asahi, Pivovary Staropramen, Heineken ČR a Budějovický Budvar.

Pivovar Svijany dokončuje montáž nové plně automatizované stáčírny plechovek

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Průmyslová automatizaceAutor:ČTKSvijany

Pivovar Svijany na Liberecku dokončuje montáž nové linky na stáčení plechovek o obsahu 0,33 a 0,5 litru. Investice za více než sto milionů korun je největší v historii firmy. Plně automatizovaná linka by měla být schopna ročně naplnit až sto milionů plechovek. Zkušební provoz zahájí pivovar v říjnu. ČTK o tom dnes informoval ředitel pivovaru Roman Havlík. Už v prvním roce chce do plechovek stočit kolem 20.000 hektolitrů piva, do budoucna by to mohl být až šestinásobek.

Zvýšený zájem o plechovkové pivo potvrzuje Český svaz pivovarů a sladoven, podle kterého loni celková tuzemská spotřeba piva v plechovkách stoupla o 12 procent a tvořila šest procent celkové spotřeby. V evropských zemích se ale podíl plechovkového piva pohybuje podle Havlíka mezi 20 a 40 procenty a v celosvětovém měřítku je ještě vyšší. Odborníci předpokládají, že podíl plechovkového piva i v Česku poroste a kapacity komerčních stáčíren nebudou stačit. V Libereckém kraji se proto do vlastní stáčírny plechovek rozhodl investovat také konkurenční Pivovar Vratislavice, rozjet ji chce v prvním čtvrtletí příštího roku.

Pivovar Svijany je největším pivovarem v Libereckém kraji. Loni dodal na trh rekordních 624.890 hektolitrů piva. Pivo v plechovkách prodává od roku 2001, využíval ale komerčních stáčíren. "Pro nás byl dosud tento segment se zhruba jen dvouprocentním podílem na celkovém výstavu pivovaru spíše okrajovou záležitostí. Šlo nám hlavně o to, aby si mohli naši příznivci vzít své oblíbené pivo s sebou třeba na dovolenou. Nyní už však dozrál čas na to, abychom vyšli vstříc aktuálnímu trendu," podotkl ředitel pivovaru. Poptávka po plechovkovém pivu podle něj roste. "Zároveň nám tento obal otevírá nové exportní příležitosti," dodal Havlík.

Plechovky se velmi dobře hodí pro uchování piva, jeho původní vlastnosti umí zachovat dokonce lépe než skleněné lahve. "Pro tento účel se používají již více než 80 let, takže je - na rozdíl od PET lahví - můžeme považovat za dostatečně tradiční a důstojný obal pro naše poctivé pivo. Nové zařízení naplní naše ambice dodávat na trh tradiční české plechovkové pivo co nejšetrněji stočené," doplnil svijanský sládek Petr Menšík. Zatím je podle něj na trhu v plechovkách pouze Svijanský Máz a Svijanský Vozka, po zprovoznění nové linky by se měl sortiment postupně rozšířit.

Holba Premium zvítězila v Žatci na Dočesné

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:České nápojeHolba

Holba Premium i Holba Polotmavá 11 přesvědčily degustátory na Žatecké Dočesné a obě si z chmelové meky odvážejí medaili - zlato pro Holbu Premium a stříbro pro Holbu Polotmavou 11. Jubilejní 60. ročník soutěže proběhl tento víkend v aule Chmelařského institutu, kde celkem 145 piv hodnotilo 231 degustátorů.

Holba Premium bodovala v prestižní kategorii ležáků, kde vítězství je chloubou pro každého pivovarníka. Zatímco ležák je stálicí značky, Holba Polotmavá 11 je mezi pivy nováčkem a medaile ji zdobí hned po vstupu na trh, kdy ji pivaři teprve ochutnávají. Výborné hodnocení pivovarských odborníků tedy přichází v pravou chvíli a může být ceněným doporučením.

Holba se prosadila nejen svoji vyladěnou chutí, ale i celkovou charakteristikou. Degustátoři vysoko ocenili její říz, barvu, hustou pěnu a vysokou pitelnost pro Holbu typickou.

„Pivo vaříme na dva rmuty, aby si vzalo to nejlepší ze sladu i chmele. Sázíme na regionální plodiny i pěstitele a vlastní máme i vodu. Čerpáme ji z horského pramene přímo v areálu pivovaru a těžko bychom našli lepší. Navíc se pevně se držíme zásady, že na pivo se nespěchá, takže ležák u nás zraje poctivých 6 týdnů,“ komentuje úspěch ředitel pivovaru Holba Vladimír Zíka a objasňuje co je to pitelnost a její význam.: „Jde o vlastnost, kterou pivu přináší tradiční výroba. V podstatě se přesně definovat nedá, ale spolehlivě ji poznáte. S každým douškem totiž zvyšuje chuť k dalšímu napití, takže u takového piva posedíte déle a pořád máte co vychutnávat.“ Pro Holbu jsou typická piva s mohutným tělem a harmonickou, pomalu doznívající hořkostí, která nikdy nepřebíjí chuť piva. Výborný říz získává Holba přirozeným kvašením na otevřené spilce, takže se uměle nedosycuje CO2, tzn. že nezatěžuje trávení, ale je naopak zdravým digestivem.

Biskup požehnal ležáku pro papeže, do Vatikánu zamíří 122 litrů zlatavého moku

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Novinky.czAutor:Pavel OrholzBudvar

Českobudějovický diecézní biskup Vlastimil Kročil požehnal v úterý dopoledne světlému ležáku v Budějovickém Budvaru. V prosinci předá 122 lahví budějovického piva v rámci generální audience papeži Františkovi ve Vatikánu.

„Navazujeme na 700letou tradici pivovarnictví v Budějovicích. Budějovický Budvar existuje 122 let, a proto se svatému otci předá symbolicky 122 lahví tohoto piva. Předání se bude odehrávat při generální audienci 13. prosince letošního roku. Společně se mnou tam budou zástupci Budvaru, města a samozřejmě i z velvyslanectví při svatém stolci,“ uvedl Kročil.

Zmínil, že papeže už navštívil v rámci generálních audiencí několikrát. „Je to požehnání té várce a samozřejmě že k tomu patří i požehnání pro zaměstnance, kteří toto pivo vyrábějí,“ konstatoval Kročil.

Sládek pivovaru Adam Brož upozornil, že biskup požehnal celé várce piva, jednalo se tedy o 600 hektolitrů. „Je to světlý ležák vařený poctivým řemeslným způsobem. Protože jsme se u varny sešli dnes a audience je až v prosinci, celou dobu využijeme k výrobě tohoto piva. Od várky do hotového piva zbývají ještě tři měsíce práce,“ upozornil Brož.

Lahve pro papeže jsou od běžné produkce odlišné. „Budou mít jiný tvar a jiný objem. Jsou jednolitrové,“ podotkl Brož. Zmínil, že zbytek požehnané várky bude prodáván v pivnici Budvarka a také vyhlášené budějovické restauraci Vatikán.

Brož dále upozornil, že podle něho nemá tento dar historicky příliš obdobu. „Dělíme se o zážitek ze skvělého piva s lidmi z osmdesáti zemí světa. Tato příležitost je první a jedinečná a je to pro nás velká čest,“ doplnil Brož.

V Sýrii znovu vaří pivo, Česko v tom má prsty

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Novinky.czAutor:Vojtěch Pospíšil

Ve válkou zmítané Sýrii se znovu rozjela produkce piva. Za novým pivovarem stojí dva Syřané, kteří žili v České republice, a z naší země pochází i technologie na vaření piva. Dvojice podnikatelů neskrývá velké ambice, již příští rok by totiž měl pivovar produkovat 15 miliónů litrů piva.

V Sýrii dříve existovaly dva státem řízené pivovary. U Damašku se vařilo pivo značky Barada, v Aleppu pak Al-Šarq. Válka ale produkci zastavila a do země se tak muselo dovážet pivo z Libanonu.

Změna nastala až letos, kdy došlo k otevření pivovaru Aradoz ve městě Safita, nacházejícím se na západě Sýrie v oblasti, kterou kontroluje vláda. O obnovu masové produkce piva se postarali Nabíl Abbás a Tárik Ahmad, kteří do nového pivovaru investovali v přepočtu 330 miliónů korun.

„Tento projekt jsme plánovali dva roky. Začali jsme se získáváním povolení a pak přišly na řadu tři fáze. V první jsme dosáhli produkce 1,5 miliónu litrů piva, v té druhé se chceme dostat na tři milióny litrů na konci letošního roku a naší ambicí je rozšířit příští rok produkci až na úroveň 15 miliónů litrů piva za jeden rok,“ uvedl pro agenturu AP Nabíl Abbás.

Oba Syřané žili v České republice, kde také čerpali potřebné know-how. Pivovar tak postavili čeští odborníci, kteří dodali i techniku a zaškolili místní personál. I díky tomuto odbornému pozadí dvojice věří, že uspěje.

„Naším pravým cílem je mít domácí produkt vysoké kvality, který může konkurovat všem ostatním značkám přijatelnou cenou a uspokojit potřeby syrského trhu,“ vysvětlil Abbás.

Abbás i Ahmad věří, že Sýrie momentálně prochází poválečnou fází. K založení pivovaru se rozhodli mimo jiné i na základě podpůrných kroků vlády v této oblasti. „Motivovalo nás to investovat v naší zemi a plnou silou navýšit produkci,“ dodal Ahmad.

Pivo v Dominikánském dvoře už nepoteče. Nájemce končí v říjnu

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Metro.czAutor:Filip JaroševskýZemský

Zchátralá budova Dominikánského kláštera v Praze 4 má již třetím rokem nového nájemce. Domovskou základnu ­si zde vybudoval Zemský akciový pivovar, který tu za dobu svého působení rozjel provizorní hospůdku, kde točí své pivo, pořádá různé slavnosti, divadelní představení či využívá prostory jako sklad. Teď se ale zdá, že je s ­jeho působením v Braníku nadobro konec.

Podle zástupce starosty Prahy 4 Lukáše Zichy totiž nájemce radnici nejen neuhradil v ­termínu několikatisícový poplatek, ale také neprokázal, že je schopen rozpadající se budovu pivovaru zrekonstruovat v domluvené době. „Nájemní vztah končí k 31. říjnu. Pokud nájemce v tomto termínu objekt nevyklidí, bude vyklizen exekučně. Rada vezme tyto skutečnost na vědomí 20. září na svém jednání,“ řekl Zicha deníku Metro.

Zástupci Zemského pivovaru podle svých slov do dnešního dne v Braníku proinvestovali sedm milionů korun. V­ minulosti jeden z hlavních akcionářů pivovaru Pavel Prchal deníku Metro přiznal, že si je časového skluzu oprav vědom. Dnes se ale zdá, že si závažnost situace stále nepřipouští. „Naše působení v­ Dominikánském dvoře podle nás dál pokračuje. Jsme toho názoru, že jsme splnili všechny požadované podmínky. S­ ohledem na stav jednání se nebudeme konkrétněji vyjadřovat,“ dodává Prchal.

Na hlavu nájemců Dominikánského dvora se v minulosti snášela kritika. Podle členů místního Spolku Náš Braník totiž staronový nájemce na barokní památce neučinil jedinou viditelnou opravu a ­navíc škodí celé čtvrti. „Zemský pivovar se snaží stát součástí Braníka, ale jen do té míry, kdy může vydělávat. Ve dvoře je upraven pouze vnitřek, kde funguje zahrádka. Co se týká zahájení prací, neprobíhá nic. Naopak zde proběhly akce, po kterých zbyl nepořádek v celém Braníku,“ doplňuje členka spolku Petra Handlová. Kritice čelí také místní hospůdka, která bývá často zavřená.

Zástupci Zemského pivovaru kritiku odmítají. Podle akcionáře Pavla Kučery je totiž v­ Braníku hlavní problém v­ neinformovanosti některých obyvatel. „Vždy jsme veřejně deklarovali a od té doby mnohokrát opakovali, že v­ prvních letech se nic neuvidí, jelikož většina prací je administrativního, projektového a přípravného charakteru,“ vysvětluje Kučera.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.12.12.2017 16:175.822/5.822