Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

Ukrajinští sládci vaří pivo s názorem, Trump je podle nich mexický ležák

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:iDNES.cz

Pivovaru ze západoukrajinského Lvova se podařilo prorazit i za hranicemi válkou zmítané země. Pomohly mu k tomu nápadité etikety s politickou satirou, jež zdobí řadu vlastních piv nejrůznějších typů. Novinkou je například mexický ležák s příchutí limety, který si utahuje z amerického prezidenta a jeho vazeb na Rusy.

Posledním výstřelkem party mladých Ukrajinců, kteří provozují lvovský pivovar Pravda, je ochucený ležák Trump. Prezident „Rozdělených států amerických“ je na etiketě lahve vyobrazen před zeměkoulí, zpoza níž vykukuje jeho ruský protějšek Vladimir Putin s čepicí nesoucí heslo Trumpovy volební kampaně. Autoři tak odkazují k aféře s údajným vměšováním Rusů do amerických prezidentských voleb (o vyšetřování ruského vlivu na volby se dočtete zde).

Kromě šéfa Kremlu dělá Trumpovi společnost muž s transparentem hlásajícím „Svobodu pro Melanii“, za nímž se tyčí plánovaná zeď na hranici s Mexikem. Vyobrazení se dočkal také malý Kevin, hlavní hrdina filmu Sám doma, v němž si Trump zahrál malou roli.

Vše završuje typové označení piva – podle etikety se jedná o mexický ležák s příchutí limety – a doporučení sládka na stránkách výrobce připít si zlatavým mokem na „nepředvídatelnou budoucnost“.

Nejnovější produkt z dílny lvovského pivovaru souzní s celkovou filosofií jeho majitelů. „Pro mě představuje každá lahev příležitost, jak vyslat do světa krátký vzkaz,“ popisuje spolumajitel firmy Jurij Zastavnij, který byl u otevření pivovaru v roce 2014. „Náš sarkastický pohled na globální nástup populismu jsme reflektovali v názvu piva i podobě etikety,“ dodává k ležáku, který nese jméno amerického prezidenta.

První várka piva se vyprodala během dvou týdnů. Zastavnij agentuře AFP prozradil, že o Trumpův speciál je velký zájem i v zahraničí. „Máme předběžné smlouvy na prodej a distribuci v Německu a Rakousku,“ uvedl. Pivovar nasadil ležák značky Trump i na jeden z čepů ve své restauraci.

Nejedná se přitom o jediné pivo z dílny lvovských nadšenců s kontroverzním otiskem zahraničního státníka. V nabídce je také Naděje Obama, tmavé pivo s příchutí čokolády a kávy. A připravují se speciály Chuj Putin a Frau Ribbentrop, přirovnávající německou kancléřku k bývalému nacistickému ministru zahraničí. „Jasně, můžeme udělat pivo i s Emmanuelem Macronem. Chceme ale počkat, až bude politicky relevantní pro Ukrajinu,“ popisuje Zastavnij motivaci k politické satiře.

Dej Bůh štěstí Ukrajině!
Pivovar Pravda se nachází uprostřed Lvova. „Pravé lvovské pivo se musí rodit přímo v centru města,“ tvrdí webové stránky pivovaru. Svou historii má i budova, kde se pivo vaří. V minulosti zde sídlila prodejna šperků či obchodní dům. Majitelé pivovaru prostory přestavěli jak na samotnou varnu piva, tak na pivotéku a malou restauraci. Ta má podobu divadla a lidé zde mohou sledovat většinu fází výroby.

Majitelé pivovaru tvrdí, že 95 procent ukrajinské produkce nesnese označení pivo. Jejich úspěch je prý dán pouze marketingovými triky a investicemi do propagace. „Našim cílem je, aby si Ukrajinci mohli pochutnat na skutečném pivu, které má unikátní chuť,“ tvrdí pivovar Pravda.

Pivovar si zve také zahraniční sládky ke spolupráci na jednotlivých speciálech. Otisk zde zanechali sládci z Belgie i České republiky. Vrchním sládkem je aktuálně Cory McGuiness ze Spojených států. „My všichni tady věříme, že spolupráce je důležitá pro zachování zdravého ducha pivovarnictví,“ uvádí lvovští výrobci.

Téma spolupráce se zahraničím je pro Ukrajinu velmi aktuální. Neutuchající spory s Ruskem živené konfliktem na východě Ukrajiny nepřidávají Kyjevu na klidu. Jistotu nepřineslo ani zvolení Donalda Trumpa, který se netají sympatiím k Vladimiru Putinovi.

Cílem pivovaru je tak podle Zastavného přinést mimo chutného moku i podněty k zamyšlení nad současným stavem Ukrajiny.

Registr smluv může způsobit problémy i pivovaru Dudák

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:České nápojeDudák

Podle předsedy představenstva strakonického pivovaru DUDÁK Rudolfa Oberfalcera a jeho sládka Dušana Krankuse může internetový registr smluv ohrozit další fungování pivovaru a snížit jeho výkonnost. Legislativní novela znamená právní nejistotu pro DUDÁK-měšťanský pivovar Strakonice a.s. i pro jeho obchodní partnery.

Problém je v tom, že kvůli registru by se každá smlouva zveřejňovala na internetu. „V obrovském konkurenčním pivovarském prostředí, jsou obchodní smlouvy mezi pivovarem a jejich obchodními partnery výsledkem dlouhodobého vyjednávání. To probíhá za cenu mnoha ústupků a kompromisů, neboť sehnat dnes nového odběratele znamená ho vzít někomu jinému. Proč by naše know-how měla vidět konkurence?“ uvedl Dušan Krankus.

Podle Kranskuse by takový registr smluv znevýhodnil pivovar DUDÁK v obchodním styku před konkurenčními pivovary. „Konkurence by veškeré obchodní vztahy našeho pivovaru dostala v podstatě na stříbrném podnose. Bylo by jen otázkou času, kdy by tyto citlivé informace využila konkurence v boji o trh nepřátelským převzetím našich zákazníků,“ dodal Rudolf Oberfalcer.

Alespoň částečným řešením může být novela zákona, kterou předložila skupina poslanců složená z ANO, ČSSD, KDU-ČSL, KSČM, ODS a Úsvitu. Pokud jí sněmovna schválí dostanou některé státní podniky a společnosti s většinovou účastí státu, jako je například národní podnik Budějovický Budvar, částečnou výjimku z povinného zveřejňování smluv v internetovém registru.

„Stále se jen mluví o Budvaru, ale naše situace je naprosto stejná. Jen v našem případě je vlastníkem nižší správní celek, tedy město Strakonice,“ uvedl Oberfalcer.

„Nezpochybňujeme kontrolní mechanismus tohoto zákona, který se snaží ušetřit peníze z kapes daňových poplatníků. Na mzdy našich zaměstnanců, na obnovu technologie, na marketing a tak dále si musíme vydělat stejně jako každý jiný soukromý subjekt, to jest běžnou obchodní činností ve vysoce konkurenčním prostředí. Tento registr nás v něm ale znevýhodňuje,“ uvedl Krankus.

Budějovice versus Budvar. Radnici vadí plánovaná kotelna pivovaru

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:iDNES.czAutor:Lukáš MarekBudvar

Mezi městem České Budějovice a Budějovickým Budvarem se schyluje k vážnému sporu. Pivovar usiluje o stavbu plynových kotlů za 52 milionů korun. Z radnice zní, že tím porušuje gentlemanskou dohodu. Teplárna, kterou takřka stoprocentně vlastní město, by přišla o významného zákazníka.

V Budějovickém Budvaru se chtějí do roku 2020 dostat až na dva miliony hektolitrů uvařeného piva ročně a výstavba plynové kotelny za 52 milionů korun je jednou z obřích investic, které k tomu mají pomoci. Hotová by mohla být do dvou let. Po jejím napojení se může Budvar částečně odstřihnout od českobudějovické teplárny, která ho nyní zásobuje.

Zástupci radnice ale mají obavy ze zhoršení ovzduší v lokalitě. A městské teplárně by klesly zisky.

„Pro nás je to neakceptovatelné. Budvar usiluje o kotelnu od roku 2014. Vycházel z údajů a cen, které už jsou dnes jiné. Teplárna investovala stamiliony do odsíření. Kdyby došlo k ukončení odběru, v letním období by to byla ztráta bezmála 30 procent produkce,“ reagoval primátor Jiří Svoboda.

Pak by podle něj systém odsíření neměl optimální výkon a zhoršila by se imisní situace. Podle propočtů by to způsobilo pokles celkového prodeje tepla o pět procent.

Primátor upozornil, že mezi městem a Budvarem existovala gentlemanská dohoda. „Zněla tak, že když město povolí pivovaru rozšíření závodu, Budvar zanevře na záměr budovat kotelnu. Ten proces však pokračuje dál,“ doplnil.

Primátor chce o kotelně s ředitelem Dvořákem brzy jednat
Petr Dvořák, nový ředitel pivovaru, však tvrdí, že Budvar s městem do této chvíle o výstavbě kotelny nikdy nejednal.

„Výstavba logistického areálu nijak nesouvisí s plynovou kotelnou. Jedná se o dva nezávislé projekty. Kotelna má v budoucnu zajistit vícezdrojové dodávky tepla a je to strategický projekt, který by nám do budoucna mohl přinést vyšší flexibilitu,“ uvedl Dvořák.

Aktuálně je projekt ve fázi zpracování dokumentace EIA, která řeší dopady stavby na životní prostředí. Je jasné, že město má připomínky a radní schválili negativní stanovisko. Zdaleka tak není jisté, zda bude možné stavět. Primátor Svoboda chce o kotelně s ředitelem Dvořákem v nejbližší době jednat.

Kotelna by stála při Kněžskodvorské ulici. Podle záměru, který před několika týdny zveřejnil krajský úřad, půjde o stavbu tří parních plynových kotlů o výkonu až 30 tun páry za hodinu.

Součástí má být i nový plynovod o délce 400 metrů vedoucí v ulicích kolem pivovaru. Budvar mezi důvody výstavby uvádí úsporu energií a menší ztráty způsobené přepravou. Ceny páry z vlastní kotelny budou podle jeho kalkulace levnější.

Předseda představenstva českobudějovické teplárny Václav Král zmínil, že Budvar je pro ně jedním z nejtradičnějších zákazníků.

„Je na nás napojený od roku 1959 a máme uzavřené dlouhodobé kontrakty,“ sdělil Král. Naposledy se na teplárnu napojilo i nové logistické centrum pivovaru se smlouvou na odběr po dobu osmi let.

Budvar v souvislosti s expanzí už mimo jiné investoval do nových tanků, propojení Kněžskodvorské ulice nebo do parkoviště. Loni zaznamenal historicky nejvyšší produkci 1,615 milionu hektolitrů piva, což je strop současné kapacity.

Žižkovské pivobraní láká na nabídku 40 minipivovarů

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Kauza3.czAutor:Michaela Luňáčková

Žižkovské pivobraní, které městská část Praha 3 pořádá na Parukářce ve dnech 2. a 3. června 2017, zve na speciality pečlivě vybraných 40 minipivovarů.

První červnový víkend se na Parukářce konají již tradiční pivní slavnosti, které každoročně navštíví tisíce návštěvníků. Žižkovské pivobraní nabídne opět ochutnávky jednotlivých piv v přívětivé atmosféře vrchu svatého Kříže.
„Žižkovská radnice od počátku koncipovala pivobraní jako degustační festival malých pivovarů, kde bude mít každý příležitost ochutnat speciální nebo málo známé značky. Je připravený bohatý kulturní program pro celou rodinu,“ uvedla starostka Vladislava Hujová.
Restaurační pivovary nebo rodinná pivařství představí přes 100 pivních specialit. K dostání budou piva všech různých kategorií: výčepní, ležáky, speciální, portery, speciální se sníženým obsahem alkoholu, bylinná, pšeničná, kvasnicová. Přestože je program zaměřený především na kulturu pití piva, nebude chybět ani dobré jídlo a příjemná zábava.
Během festivalu bude probíhat divácké hlasování o nejoblíbenější pivo a různé pivní soutěže. Na Žižkovské pivobraní si můžou zajít i rodiče s dětmi, k dispozici jim budou prolézačky, pískoviště, kuchyňka, skákací hrad, stolní fotbálky a jiné aktivity jako malování na obličej a další.
K dobrému pivu patří samozřejmě i dobrá hudba, která bude pivní slavnosti doprovázet. A že výběr kapel je opravdu precizní. Sami posuďte! V pátek 2. června vystoupí rockové kapely Loudky, I Love You Honey Bunny a countryfolkoví Travis O´Neill. O den později 3. června navodí podmanivou atmosféru Nanosféra nebo No Distance Paradise. Vrcholem sobotního večera bude vystoupení současné poprockové špičky Eddie Stoilow.

Benešovský pivovar Ferdinand přichází s bezlepkovým pivem

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Týden.czAutor:ČTKFerdinand

Benešovský pivovar Ferdinand si nadělil ke 120. výročí od svého vzniku nový druh piva. Od června zařadí do sortimentu bezlepkové pivo a stane se tak třetím tuzemským pivovarem, který vaří pivo bez lepku neboli glutenu.

Bezlepkové pivo Ferdinand je obdobou klasického dvanáctistupňového světlého ležáku Prémium z varny benešovského pivovaru ovšem s tou výjimkou, že si na něm mohou pochutnat bez obav i lidé nemocní celiakií. Výrobek se podrobil zkouškám v několika akreditovaných laboratořích.

"Cítili jsme, že je po něm poptávka. Přibývá nejen lidí s celiakií ale je trend, že i lidé, kteří netrpí tímto onemocněním, dodržují bezlepkovou dietu," řekl výrobní ředitel a sládek Jaroslav Lebeda. Některá bezlepková piva se do Česka dovážejí, ale jejich cena je dvakrát až třikrát vyšší.

Poprvé ho budou moci ochutnat návštěvníci 12. fóra celiaků v PVA Expo Praha Letňany, které se koná 27. května k Mezinárodnímu dni celiakie. U stánku bude k dostání nejen v lahvích, ale mimořádně i točené.

Ze sladu a chmele
Každý Čech vypije podle statistik ročně kolem 140 litrů piva. Smůlu však mají lidé trpící celiakií, protože slad, který je velmi důležitou surovinou, obsahuje lepek. Bezlepkové pivo doposud vyráběny v Česku jen dva pivovary, a to Žatec a Bernard. Ferdinand je nyní třetím a bezlepkové pivo vaří z tradičních surovin - slad, chmel a voda.

"Technologický postup je stejný: varna, spilka, sklep, používají se stejné suroviny i kvasnice, zásadně se výroba neliší, jen v jedné technologické výjimce. Vybrali jsme klasickou dvanáctku, rozdíl v chuti není téměř žádný," řekl Lebeda. "Velkou výhodou je, že se můžeme držet tradičních surovin a nemusíme používat pohanku nebo kukuřici. Tím pivo chutná jako pivo a ne jako jeho napodobenina.".

Nové bezlepkové pivo bylo testováno odborníky a podle protokolů o zkoušce vzorku obsah lepku je méně než 10 miligramů na litr, pšeničný prolamin znám jako gliadin obsahuje méně než 5 mg/l. "Tyto hodnoty jsou potvrzené dvěma nezávislými analýzami. Je nutné je provést, abychom mohli bezpečně distribuovat pivo do obchodní sítě," doplnil Lebeda.

Bezlepkový Ferdinand v lahvích
Bezlepkové pivo se bude prodávat především jako lahvové. O stáčení do PET lahví zatím neuvažují. "Můžeme ho stáčet také do menších sudů, aby se mohl točit například na veletrzích, nebo jednáme s několika bezlepkovými restauracemi, které v Praze pomalu vznikají," řekl Lebeda. Zákazníci se setkají s benešovským bezlepkovým Ferdinandem v pivovarském obchodě v Benešově, ve zdravých výživách a specializovaných prodejnách po celé republice, ale i v některých obchodních řetězcích.

Cena půllitru by neměla významně přesáhnout dvacet korun. Doporučená prodejní cena bude zhruba 20 až 22 korun. "Musí se zohlednit pracnost výroby i náklady na vypracování analýz u akreditovaných laboratoří, které budeme provádět z každé várky," vysvětlil Lebeda.

Nové trendy v pivovarských technologiích na tradiční mezinárodní konferenci

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Průmyslová automatizace

Již sedmý ročník mezinárodní konference Automatizace a modernizace pivovarů 2017 proběhl v minipivovaru Dvůr Perlová voda ve čtvrtek 20. dubna a tématem bylo zavádění pokročilých technologií do tohoto tradičního výrobního odvětví. V programu nechyběli přednášející známí z minulých akcí, jako byl Ondřej Štěpánek z SMC Industrial Automation, který hovořil na téma „Moderní správa a automatizace monitoringu rozvodů stlačeného vzduchu v pivovarech“. Od úplně prvního ročníku na této konferenci nechybí zástupce společnosti SIDAT a opět jím byl Radim Novotný, který si přizval na pódium Petra Kuboše z Kaspersky Lab s velmi aktuální prezentací „Automatizace v pivovarství a aktuální kybernetické hrozby“.

Mezi tradiční partnery se již řadí i Leoš Blažek z Rittal Czech, který popsal nabídku rozvaděčů pro potravinářský a nápojový průmysl. Dalším stálým partnerem je KROPF Solutions, jejíž zástupce Roman Šonka si přizval Ondřeje Sýkoru z Plzeňského Prazdroje a společně účastníky seznámili s vizí „Krok za krokem k pivovaru budoucnosti“. Rakouské dodavatele technologií opět prezentoval Emilian Axinia ze společnosti COPA-DATA, jenž promluvil na téma Na cestě k „chytrému pivovaru“ - jak lépe profitovat z automatizačních a IT technologií. Také Petr Matiášek z firmy ESONIC hovořil ze zástupcem pivovaru, přičemž jeho prezentaci „Vývoj automatizace v pivovaru Starobrno“ doprovodil dalšími podrobnostmi Libor Doseděl ze společnosti Heineken.

Novými tvářemi na pódiu byl Daniel Rukavička ze společnosti SCHMACHTL s tématem „Automatické filtry Boll&Kirch pro filtraci louhových lázní v myčkách lahví a jejich přínos pro uživatele“. Poprvé se také představil Petr Šedina z firmy Festo, jenž hovořil o armaturách a procesním řízení pro pivovarství.

Po delší odmlce k přítomným promluvil i Jan Veselý, který po mnoho let vedl pivovarský svaz. Zahraniční pivovary prezentovali sládek německého pivovaru Palmbräu Eppingen Zdeněk Prokop jenž hovořil na téma automatizace výroby v malém německém pivovaru a modernizační výhledy do budoucna. Naše východní sousedy ze Slovenska pak zastoupil sládek ze společnosti Pivovary Topvar Jaroslav Klein a hosty konference zaujal prezentací „Intenzifikácia výroby ochutených pív využitím automatického inline dávkovania komponentov na stáčacie linky“.

Neoficiální a velmi zajímavé povídání v odlehčeném duchu si zájemci mohli poslechnout po prohlídce místního pivovaru, kdy Ondřej Koucký, ředitel pivovaru Starobrno, vzpomínal na své působení v Indii a přístup tamních zaměstnanců k technologickému pokroku výroby.

Pivní novoty: Lucky Bastard vzkřísil značku Moravia

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Lidovky.czAutor:ČTKLucky Bastard

Brněnský minipivovar Lucky Bastard po více než 80 letech vzkřísil pivní značku Moravia. Velkopivovar stejného názvu zanikl za hospodářské krize ve 30. letech minulého století. Nyní se pivo stejné značky čepuje v omezeném množství ve vybraných hospodách.

Brněnský pivovar Moravia byl založen v roce 1898 a v době svého vrcholu vařil asi 200.000 hektolitrů piva ročně, což z něj dělalo druhý největší pivovar v Brně.

Z areálu zbyla jen část na rohu dnešní Kotlářské a Štefánikovy ulice. Minipivovar Lucky Bastard sídlí od loňska v bývalé sladovně areálu.

“Nikdo už dnes nezjistí, jak pivo Moravia před sto lety chutnalo. Pivovar samotný byl navíc bohužel kompletně srovnán se zemí,“ uvedl sládek z Lucky Bastard Jan Grmela. Odkaz na původní značku podle něj neznamená nalezení původní receptury pivaMoravia v podlaze sladovny.

„Ostatně ani sto let stará receptura by nám rekonstrukci chuti neumožnila - suroviny i technologie pro výrobu piva se od té doby značně změnily,“ uvedl Grmela.

Nová piva jsou podle něj tvořena podle nových receptur v moderním pojetí výroby českého piva. Moravia je v prodeji z kapacitních důvodů, téměř výhradně v síti restaurací Zelená kočka.

Budují síť Czech Craft Beers
„Ze stejného důvodu se pivo bude dále vařit v Medlánkách, protože nemáme dostatečnou kapacitu pro výrobu v rámci pivovaru Lucky Bastard,“ uvedl Grmela. Tamní minipivovar, který bude součástí budované sítě Czech Craft Beers, se teprve chystá. Investor tam chce dělat zejména ležáky českého typu, zatímco Lucky Bastard dělá spíše svrchně kvašená piva.

Ke starým pivovarským značkám se české pivovary vracely i v minulosti. V Brně za krize ve 30. letech zanikla i výroba Novopramenu na dnešní Staňkově ulici. Ke stejnému názvu se pak podle webu pivovary.info vrátily na počátku 70. let východočeské pivovary.

V některých pivovarech šlo o krátkodobou záležitost, jinde se pivo s tímto jménem dělalo dlouhodobě. Novopramen z trhu zmizel v 90. letech.

Většina pivovarů vaří pivo spíše pod zavedenými názvy a omlazení těch historických nechystá. To platí i pro brněnské Starobrno, které patří skupině Heineken. „Nic podobného jsme doposud nedělali. Udržujeme si svoje zavedené značky,“ uvedla tisková mluvčí Heinekenu Jana Pikardová.

České ženy si nacházejí cestu k pivu

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:ČSPSAutor:Marek Vomočil

V České republice stoupá podíl žen, které pijí pivo. „Naše průzkumy nám říkají, že české ženy se chtějí setkávat s přáteli a známými, mají chuť se bavit. Proto nepřekvapí, že i ženy si čím dál častěji dopřávají pivo,“ potvrzuje Martina Ferencová, výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven. Aktuálním trendem podle ní je, že ubývá žen, které sedí doma a nechodí vůbec nikam.

Jsme národem pivařů, to je neoddiskutovatelný fakt. Nedávný průzkum CVVM* potvrdil, že pivo se těší oblibě nejen u mužů, ale čím dál více si na něm pochutnávají i ženy. V České republice pije zlatavý mok alespoň občas 57 procent žen. Spotřeba piva se v uplynulých dvanácti letech zvyšovala ve všech věkových skupinách žen, v posledních třech letech nejvíce v té nejmladší kategorii, 18 – 29 let. Nejvyšší počet konzumentek piva je pak mezi ženami ve středním věku.

Pivo je přírodní nápoj bez chemie, který je zdrojem mnoha vitamínů, minerálů a přírodních antioxidantů. Pivo může být vhodným nápojem zejména pro ženy po padesátém roku života, protože právě jim v pivu obsažené fytoestrogeny mohou pomoci s vyrovnáváním přirozeného úbytku ženských hormonů.

Při konzumaci piva pak rovněž platí známé pořekadlo 'méně je více'. „Ženám se doporučují maximálně dvě třetinky piva denně. Při tomto množství a zdravém životním stylu se není třeba obávat ani pivního bříška,“ říká Martina Ferencová a doplňuje: „Pivo je tradičním českým nápojem, který se hodí nejenom k různým pokrmům, ale zpříjemní i setkávání s přáteli či rodinou.“

Z dat Výzkumného ústavu pivovarského a sladařského** vyplývá, že české ženy si nacházejí cestu i ke specificky hořké chuti klasického českého ležáku. Češky, zejména nad padesát let, výrazně preferují tradiční hořká piva, dokonce více než čeští muži. Ženy si pak zlatavý mok dopřávají dvakrát týdně a v průměru vypijí za týden dva půllitry piva. Při výběru piva dají hlavně na jeho chuť a preferují i své značky.
Do svého oblíbeného podniku české ženy zajdou v průměru třikrát měsíčně. Za svůj nejoblíbenější podnik ženy nejčastěji uvádějí restaurace. „Současným trendem je také skutečnost, že mezi českými ženami je stále méně těch, které takzvaně nechodí nikam. Ani do kaváren, ani do restaurací nebo pivnic. Což je jistě dobrá zpráva a ukazuje na to, že české ženy jsou emancipovanější,“ říká Martina Ferencová. Statistiky ukazují, že se to týká hlavně žen nad 45 let. Což potvrzuje i průzkum CVVM, podle kterého za posledních dvanáct let ubylo o více než deset procent žen, které na otázku, jak často si zajdou na pivo nebo jiný alkoholický nápoj, odpovídají, že nikam.

* Autorem výzkumného projektu s názvem „Pivo v české společnosti v roce 2016“ je Jiří Vinopal, termín terénního šetření 5. – 19. 9 2016 na 999 respondentech starších 15 let. Analýzy týkající se piva a pohostinských zařízení jsou prováděny na respondentech ve věku 18 let a více (N = 959).
** Kvalitativní průzkum nazvaný „Dědictví kvality tradičních nápojů“ realizovaný v zemích Visegrádské čtyřky v dubnu 2016 na reprezentativním vzorku 320 respondentů starších 18 let.

Nové pivo Ferdinand, bezlepková dvanáctka

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:České nápojeFerdinand

Benešovský pivovar Ferdinand si nadělil ke 120. výročí od svého vzniku nový druh piva. Od června zařadí do sortimentu bezlepkové pivo, které je už devátým „bratrem“ v řadě skutečných piv. Je tak třetím tuzemským pivovarem, který vaří pivo bez lepku - glutenu. Výrobek patří do licenčního systému ELS, který je jednotný ve všech evropských zemích.

Bezlepkové pivo Ferdinand je obdobou klasického dvanáctistupňového světlého ležáku Prémium z varny pivovaru Ferdinand Benešov ovšem s tou výjimkou, že si na něm mohou pochutnat bez obav i lidé nemocní celiakií. Výrobek se podrobil zkouškám v několika akreditovaných laboratořích.

Poprvé ho budou moci ochutnat návštěvníci 12. fóra celiaků v PVA Expo Praha Letňany, které se koná 27. května k Mezinárodnímu dni celiakie. U stánku bude k dostání nejen v lahvích, ale mimořádně i točené.

I pivo pro celiaky vaří ze sladu a chmele
Každý Čech vypije podle statistik ročně kolem 140 litrů piva. Smůlu však mají lidé trpící celiakií, to znamená nesnášenlivostí lepku či alergií na lepek, protože důležitá surovina – slad obsahuje lepek. Bezlepkové pivo vyrábí v Česku jen dva pivovary (Žatec a Bernard). Ferdinand je nyní třetím a bezlepkové pivo vaří z tradičních surovin – slad, chmel a voda.

„Technologický postup je stejný – varna, spilka, sklep, používají se stejné suroviny i kvasnice, zásadně se výroba neliší, jen v jedné technologické výjimce. Vybrali jsme klasickou dvanáctku, rozdíl v chuti není téměř žádný,“ říká výrobní ředitel a sládek Jaroslav Lebeda. „Velkou výhodou je, že se můžeme držet tradičních surovin a nemusíme používat pohanku nebo kukuřici. Tím pivo chutná jako pivo a ne jako jeho napodobenina,“ upozornil Lebeda.

Nové bezlepkové pivo bylo testováno odborníky a podle protokolů o zkoušce vzorku obsah lepku je méně než 10 mg/l (legislativní limit je 20 mg/l), pšeničný prolamin znám jako gliadin obsahuje méně než 5 mg/l. „Tyto hodnoty jsou potvrzené dvěma nezávislými analýzami. Je nutné je provést, abychom mohli bezpečně distribuovat pivo do obchodní sítě,“ doplnil Lebeda.

Jednu zkoušku bezlepkového vzorku provedla akreditovaná laboratoř firmy ALS s.r.o. (www.alsglobal.cz) (protokol č. FP1700924). Druhou analýzu prováděl Výzkumný ústav pivovarský a sladařský (protokol č. 1886/17).

Byl také proveden audit výrobního procesu, nezávislou auditorskou společností, který prokázal, že byla zvolena správná výrobní praxe, která odpovídá zásadám výroby bezlepkových potravin. „Kvasná káď či ležácký tank jsou v každém případě vždy perfektně očištěné. Na stáčení bezlepkového piva použijeme navíc nové nepoužité lahve,“ ubezpečil Lebeda.

Bezlepkový Ferdinand bude v lahvích
Bezlepkové pivo se bude prodávat především jako lahvové. O stáčení do PET lahví zatím neuvažují. „Můžeme ho stáčet také do menších sudů, aby se mohl točit například na veletrzích, nebo jednáme s několika bezlepkovými restauracemi, které v Praze pomalu vznikají,“ poznamenal Lebeda. Zákazníci se setkají s benešovským bezlepkovým Ferdinandem v pivovarském obchodě na adrese Ferdinanda v Benešově, ve zdravých výživách a specializovaných prodejnách po celé republice, ale i v některých obchodních řetězcích.

Cena půllitru by neměla významně přesáhnout dvacet korun. Doporučená prodejní cena bude zhruba 20 až 22 korun. „Musí se zohlednit pracnost výroby i náklady na vypracování analýz u akreditovaných laboratoří, které budeme provádět z každé várky,“ vysvětlil Lebeda.

A proč se pivovar rozhodl pro bezlepkové pivo? „Cítili jsme, že je po něm poptávka. Přibývá nejen lidí s celiakií ale je trend, že i lidé, kteří netrpí tímto onemocněním, dodržují bezlepkovou dietu,“ dodal Lebeda. Některá bezlepková piva se do Česka dovážejí, ale jejich cena je dvakrát až třikrát vyšší. Podle vedení pivovaru by na exportních trzích mohli být konkurenceschopní hlavně cenou, a tak chtějí pivo bez lepku vyvážet i do zahraničí.

Strakonický Dudák připravuje další várku výročního piva 650

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:České nápojeDudák

Více než 20.000 půllitrů, to znamená 100 hektolitrů nového piva značky „650“ prodal za poslední dva týdny Měšťanský pivovar DUDÁK Strakonice. Zájem o unikátní polotmavé pivo, které vyniká jantarovou barvou a specifickou chutí, strakonické pivovarníky překvapil a proto musí uvařit další várku. Pivo v Dudáku přichystali při příležitosti 650. výročí od založení města Strakonice, která je nachystaná na srpen. Stupňovitost nového speciálu je 13,5% a obsah alkoholu 5,5%. Pivo je určeno zejména pro milovníky silnějších piv a taky pro ty, kteří rádi zkouší nové pivní styly.

Pivo „650“ se čepuje zatím pouze ve Strakonicích a je součástí pivní kultury města, kde tradice vaření piva začala v roce 1367. Pivovar Dudák je posledním pivovarem v České republice, které vlastní město.

Podle sládka pivovaru Dušana Krankuse je receptura pro české podmínky velmi ojedinělá, zejména díky 80 procentům podílu sypání bavorského sladu. Samozřejmostí je použití podílu třech odrůd žateckého chmele včetně nejznámějšího Žateckého poloraného červeňáku, který zastupuje charakteristickou aromatickou odrůdu, dodávající chuti piva nenapodobitelný charakter. „Tak vysoký podíl v sypání bavorského sladu nebývá přílíš obvyklý. My jsme však vsadili na jedinečnost tohoto produktu a podle těch, kteří ochutnali se výsledek snad povedl,“ uvedl Krankus. „Prozatím se prodalo asi 100 hl, tj. 20 000 piv tohoto speciálu. Dnes už víme, že budeme muset uvařit další várku, na hlavní slavnosti města, jinak by toto pivo již nebylo k dispozici,“ dodal Krankus.

Šestsetpadesátka se prodává i v dárkovém balení, jehož součástí jsou tři lahve a sklenička se zlatým nápisem 650. Za cenu 110 korun je k zakoupení pouze v prodejně před pivovarem, kde se jich prodalo 500 kusů. „Doobjednali jsme trojnásobné množství. Chceme aby si ho lidé kupovali především u nás. O rozšíření do dalších prodejních kanálů zatím neuvažujeme,“ uvádí Dušan Krankus. Pivo se bude prodávat do konce srpna, kdy jsou v plánu hlavní oslavy města Strakonice. Dále se uvidí podle zájmu.

Sládek pivovaru již nyní přemýšlí nad dalším speciálem, který se dostane na trh během tohoto roku. „Připravujeme novinku, ale o co půjde zatím nechci prozrazovat,“ uvedl Krankus s tím, že uvádět na trh zajímavé pivní novinky v podobě pivních speciálů je současná cesta pivovaru DUDÁK, která vyhovuje jeho konzumentům. Jen v roce 2016 uvedl DUDÁK na trh hned pět pivních speciálů, což je nejvíc v novodobé historii pivovaru.

Pivní speciály roku 2016
duben – Zelené Velikonoční pivo - jako základ byl použitý ležák s vyšší dávkou českého chmele a přírodní kopřivový extrakt dodávající pivu zelenou barvu. Stupňovitost zeleného piva: 11,90 %- obsah alkoholu – cca 4,7 % obj.

červen – Pšeničný ležák - Svrchně kvašené pivo, kde minimálně 50 % sladového sypání tvořil pšeničný slad. Stupňovitost: 11,50% obsah alkoholu – cca 4,4 % obj.

srpen – Bavorský speciál - Pivo s výrazným přídavkem bavorského sladu se vyznačovalo vysokou chuťovou plností a jemnou hořkostí, vytvářenou přidanou směsí českých žateckých chmelů. Stupňovitost -12,40 % obsah alkoholu – cca 5,2 %

září – Svatováclavský speciál - Pivo typické směsí tří moravských sladů – českého, bavorského a karamelového a zejména studeným chmelením. Tím se rozumí přidání jemného aromatického Žateckého chmele ve fázi dokvašování, přímo do ležáckého tanku. Stupňovitost: 12,50% - obsah alkoholu – cca 5,2 % obj.

prosinec - Medový speciál - Jeho výroba spočívala v přidání pravého lesního medu v určité fázi technologického procesu. Stupňovitost: 14,50 %, obsah alkoholu : cca 5,7 % obj.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.21.08.2017 19:465.337/5.337