Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

Staropramen v nové kampani připomíná, že je ze Smíchova

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Marketing&MediaAutor:Jiří HořčicaStaropramen

Smíchovský Staropramen se v první kampani z dílny nové kreativní skupiny vrací ke svým kořenům a zdůrazňuje, že je ze Smíchova.

Právě spuštěná kampaň společnosti Pivovary Staropramen, kterou pro ni připravil nový kreativní tým ve složení Ondřej Roček, Karel Špindler a Petr Topinka a jeho komunitní platforma Future Bakery, má zdůraznit, že své pivo Staropramen vždy vařil na Smíchově a pro Smíchováky.

Nové směřování značky zastřešuje claim Vždycky drží spolu. Historizující televizní spot, ve kterém hlavní roli obsadil současně oblečený herec Hynek Čermák, natočilo v produkci Creative Embassy režijní duo Wolfberg, které tvoří Jan Kalvoda a Přemek Ponáhlý. Součástí komunikace je i digital, outdoor a kinoreklama.

V souladu s novou strategii byla kampaň zahájena právě na Smíchově. „Tradiční média jsou jedna věc, pokud má ale značka dlouhodobě fungovat, tak potřebuje armádu evangelistů, kteří ji milují, podporují a žijí s ní,“ vysvětluje Roček.

Staropramen, který už dlouhodobě spoléhá na partnerství své značky s festivaly a jinými hudebními akcemi, teď chce dokonce „aktivně utvářet dění na Smíchově“. Po letošních koncertech skupin Billy Talent, Monkey Business nebo PSH, které se konaly přímo na pivovarském dvoře, tak první kampaň v novém konceptu doprovází ve středu 20. září otevření příležitostného výčepu Pod Komínem, na které byli pozváni lidi ze Smíchova i okolí.

Součástí změny komunikační strategie je i návrat k tradičnímu logu pivovaru.

Počernické pivobraní nabídlo opravdu silná piva

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Proti šediPočernický

Počrnické pivobraní konané v polovině září nabídlo skutečně silná piva. Představilo ae hned několik druhů vysokostupňovitých piv 19, 22 a i 24°. V pátek se tancovalo až do jedné hodiny ranní, sobotní atmosféra byla rodinná, rodiny s dětmi a pejsky festival spojily s procházkou kolem Počernického rybníka a aktivitami pro děti.

Pořadatelem akce byl Počernický pivovar spolu s Panským dvorem www.pddp.cz (zahrnuje restaurace Léta Páně a Al Mulino). Jedná se o 2. ročník úspěšné akce v Zámeckém parku Dolní Počernice. Na dvojdenní akci pátek a sobota se protočilo stovky litrů piva o které se postaralo 10 českých minipivovarů a domovský Počernický pivovar.

Počernický pivovar měl připravena piva:

12° POČERNICKÁ DVANÁCTKA Alk 4,5 %
(světlý ležák) Spodně kvašené pivo s plnou sladovou chutí, jemnou hořkostí. Zrání ve sklepích: 60 dnů

13° POČERNICKÁ BARBORKA Alk 5,2 %
(tmavý ležák) Spodně kvašené pivo z pěti druhů speciálních sladů a pěti druhů chmele. Zrání ve sklepích: 70 dnů.

14° POČERNICKÁ A.P.A - American Pale Ale Alk 5,7%
(svrchně kvašený speciál), mimořádně silné a hořké pivo AMERICAN PALE ALE. ( americky chmel)

10° Red Ale Třešňový 4,0% Lak 4,2 %
Red Ale z tří druhů sladů a dvou druhů amerických chmelů s čerstvými třešněmi. Pivo je hořké s mírnými ovocnými podtóny.

Hlavním programem bylo vystoupení hudebních kapel jako Eddie Stoilow, Circus Brothers, Děda Mládek Ilegal Band, Hanka Křížková.
Sponzor akce byl Harley Davidson, příchozí si mohli prohlídnout jejich krásné motocykly.
Pro děti byl připraven dětský program. I přes dešťové přeháňky v sobotu navštívilo akci spoustu lidí, především rodin a milovníků piva.
Proběhly prohlídky Počernického pivovaru a burza sběratelů pivních předmětů.
O občerstvení se postaraly restaurace z Panského dvora – Léta páně, Al Mulino. K ochutnání byla grilovaná šunka od kosti, kořeněné hranolky s domácí tatarkou, klobása z udírny, trhané ramínko s chilli a koriandrem, různé druhy pizzy, focaccia a toskánská polévka minestrone,

Populární Salón Piva septemBEER edition přinese několik novinek

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:České nápoje

Degustačná výstava remeselných pivovarov Salón Piva sa teší narastajúcej popularite a každým svojim ročníkom láme rekordy návštevnosti. Návštevníci bratislavskej Starej tržnice budú môcť od 20. do 22. septembra ochutnať aj také pivá, ktoré na akcii doposiaľ ešte nikdy neboli. Každý pivovar bude mať v ponuke minimálne jedno pivo, ktoré ste na Slovensku ešte nemali možnosť ochutnať. Pivá sú buď varené špeciálne pri príležitosti Salónu Piva, alebo budú mať na Salóne Piva absolútnu premiéru. Máte sa na čo tešiť.

Na Salón Piva septemBEER edition sa registrovalo viac ako 60 malých pivovarov, ktoré odprezentujú vyše 200 rôznych pív a iných nápojov. Návštevníci podujatia budú mať opäť postarané aj o svoje žalúdky, keďže pred tržnicou bude prebiehať festival jedla Street Food Park a vnútri budú prezentované nakladané syry a pagáčiky, ideálne k pivku.

Salón Piva bude opäť výnimočný aj svojim sprievodným programom. Tentokrát to bude Za pivom s BUBO do Škandinávie. V stredu, štvrtok aj v piatok, dvojhodinové bloky premietaní škandinavistov z BUBO o tých najkrajších miestach severnej Európy. Island elfov, Nórsko trollov, Švédsko kapely ABBA, Andersenove Dánsko. Gejzíry, fjordy, stredoveký Štokholm, liberálna Kodaň. Načapujte si kvalitné pivko, sadnite si k nám a zasnívajte sa do krás severu. Vstup je v rámci Salónu piva v Starej tržnici v Bratislave.

Ako každý rok, aj teraz je hlavným partnerom podujatia Asociácia malých nezávislých pivovarov Slovenska (AMNPS), ktorej členovia sú okrem samotnej asociácie združení aj v hnutí PIVOBRANA založenom na obranu nezávislého slovenského piva (www.pivobrana.sk). Momentálne má AMNPS už 23 členov a slovenských malých pivovarov je zhruba trikrát toľko. Hájiť farby asociácie budú Banskobystrický pivovar Urpiner, rožňavský Kaltenecker, Holíčsky pivovar Wywar, trnavský pivovar Sessler, košický Hostinec, Jama Craft Brewery, piešťanský pivovar ŽiWell, minipivovar Richtár Jakub, pivovar Zámčan a Simeon. Chýbať nebudú ani populárne cidre, či obľúbená pivná marmeláda Beermalade. Predseda AMNPS Ľubomír Vančo má akciu v obľube: „Salón Piva podporujeme už od jeho začiatku. Som rád, že každým ročníkom v ňom pribudne nejaká novinka. Som zvedavý na nové pivá, bude toho na ochutnávanie naozaj dosť.“

Denný vstup na Salón Piva stojí 5 €, pre pivných fajnšmekrov je pripravené výhodné vstupné na dva (8 €) alebo hneď tri dni (10 €). Tieto viacdenné vstupenky sa dajú kúpiť iba v predpredaji cez sieť Ticketportal. K dispozícii budú tradične aj žetóny v hodnote 0,50 €, ktoré budú zameniteľné v stánkoch pivovarov za pivo a za jedlo. Presný zoznam pivovarov a katalóg pív sa bude dať stiahnuť do smartfónov priamo z webovej stránky. Salón Piva je otvorený od 15.00 do 23.00 hod. Návštevníci, ktorí sa budú chcieť pohodlne a bezpečne odviezť domov, budú môcť využiť bezplatnú jazdu elektromobilom so šoférom, vďaka up! city a Volkswagen Slovakia.

V Pardubicích si na Dny českého piva připijí Jubilejní čtrnáctkou

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:České nápojePernštejn

Dny českého piva tradičně probíhají v čase, kdy si připomínáme svatého Václava, kterého Karel IV. prohlásil za patrona českého piva. O tomto knížeti a patronovi českého státu se napovídalo mnoho legend. Na čem se historici shodují, je snad pouze den, kdy jej jeho bratr Boleslav sprovodil ze světa. Tento den je právem státním svátkem a je dobré si v tomto čase připomenout české tradice a přiťuknout si zlatavým mokem, jehož věhlas již dávno překročil hranice naší země!

27. září proto slavnostně zahajujeme letošní Dny českého piva. Pozvedněme tedy půllitr a připijme si na nápoj, který je pro Českou republiku charakteristický a kterým se můžeme pyšnit po celém světě. Až do 1. října se pak můžete těšit na příjemnou společnost, speciální jídlo a samozřejmě především na výborné pivo.

Dny českého piva pořádá už popáté Český svaz pivovarů a sladoven. Zatímco minulý ročník kladl důraz na spojení piva s gastronomií, letos se bude cílit právě na pivo jako takové.

Pardubický pivovar si připravil na oslavu patrona českého piva limitovanou edicí nefiltrovaného a nepasterovaného Pardubického Taxisu s názvem Jubilejní čtrnáctka.

Pivo výjimečné chuti s výraznou hořkostí, přičemž celkový dojem je korunován vyšším obsahem kvasinek. Díky nim vznikl skutečně řemeslný speciál, který se skvěle hodí ke všem těžším jídlům české i mezinárodní kuchyně včetně těch, jež jsou připravována ze zvěřiny.

Heineken otevřel ve Velkém Březně sklad, plánuje i úpravu technologií

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Průmyslová automatizaceAutor:ČTKVelké Březno

Společnost Heineken dnes otevřela v areálu pivovaru ve Velkém Březně na Ústecku distribuční centrum. Ze skladu rozváží všechny druhy piv do obchodů a restaurací na severozápadě Čech. Náklady na investici činily téměř 50 milionů korun. Novinářům to řekl ředitel pivovaru a vrchní sládek Michal Rouč. Heineken ČR je tuzemskou trojkou na trhu s pivem. Patří mu značky Heineken, Desperados, Krušovice, Zlatopramen, Starobrno, Březňák a nealkoholický Zlatopramen a Hostan.

Velkobřezenský pivovar je v Heinekenu jediný, který má sklad přímo v areálu. Doposud využíval nájemních prostor v Ústí nad Labem. "Ušetříme za nájem a cesta piva k zákazníkům se zjednodušuje. Do dnešního dne jsme ho museli vozit do deset kilometrů vzdáleného skladu a pak rozvážet dál," uvedl Rouč. Skladovací prostory včetně manipulační plochy mají rozlohu víc než 6000 metrů čtverečních a sklad má kapacitu přibližně 7400 palet.

Pivovar využil ke skladování jednu doposud prázdnou budovu, k níž přistavil montovanou halu. Práce začaly v lednu a skončily v červenci, pak se stěhovalo. Zaměstnancům z Ústí pivovar nabídl přechod do Velkého Března, všichni toho využili, ve skladu pracuje 20 lidí. Obec Velké Březno otevření skladu v pivovaru, který stojí na břehu Labe přes 260 let, vítá. "Pro nás je to důkaz toho, že Heineken to myslí s pivovarem ve Velkém Březně vážně. V minulosti byly pochyby, zda vůbec bude fungovat. Padesátimilionová investice znamená, že pivo se dál bude u nás vařit," řekl ČTK starosta Michal Kulhánek.

Obavy před započetím stavby panovaly ze zvýšení dopravní zátěže. "Dělali jsme studii a zatížení nijak výrazně nenaroste. Silnice kolem má denní hustotu provozu téměř 10.000 vozidel a přes 100 kamionů a my jsem i tak museli pivo odsud odvézt. Přibude pouze 14 aut s váhou do deseti tun pro rozvoz přímo zákazníkům," uvedl Rouč. Podle starosty se naopak uleví vedlejší ulici Pivovarská, protože vjezd do pivovaru je nyní přímo z hlavní silnice.

Heineken podle Rouče bude v investicích v Březně pokračovat. "Čeká nás rekonstrukce vrátnice a úprava technologií," zmínil. V historickém pivovaru nedaleko Ústí nad Labem v roce 2014 skončil provoz lahvové stáčecí linky, zůstala výroba tankového a sudového piva. Výstav velkobřezenského pivovaru byl loni 200.000 hektolitrů.

Svijany ke Dnům českého piva uvařily světlý speciál DUX

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Pivovar SvijanyAutor:Luboš SpálovskýSvijany

Stále oblíbenější Dny českého piva - svátek všech milovníků zlatavého moku a oslava tradice českých hospod - se letos uskuteční od 27. září do 1. října. Do akce Českého svazu pivovarů a sladoven se stejně jako při předchozích ročnících zapojí i Pivovar Svijany, který pro tuto mimořádnou událost uvařil jedinou várku speciálního světlého piva DUX. Třinácté svijanské pivo bude na čepu zhruba 170 vybraných svijanských restaurací pouze po dobu konání Dnů českého piva; 28. září ho kromě toho budou moci ochutnat také návštěvníci Svatováclavské slavnosti přímo na zámku Svijany.
„DUX patří s 5,5 procenty alkoholu mezi silnější piva, je plný a hutný, ale současně také hladký a jemný. Pro dosažení výrazné tmavě jantarové barvy a vyvážené hladké chuti jsme zvolili vybraný humnový slad, znalci ocení i jemnou chmelovou hořkost žateckého chmele odrůdy Sládek z našich vlastních chmelnic. Stejně jako všechna svijanská piva je samozřejmě nepasterovaný,“ přiblížil letošní speciál svijanský sládek Petr Menšík.
Pivovar uvařil jedinou várku filtrovaného speciálu o objemu 200 hektolitrů a stočil ji pouze do sudů a menší limitované série dvoulitrových plechovek. Pro výjimečné pivo vyrobí i zvláštní půllitry a podtácky. Zatím nepočítá s tím, že by v jeho výrobě dále pokračoval, jako se to stalo v případě některých předchozích příležitostných piv, například nefiltrovaného speciálu Svijanský fanda nebo kroužkovaného ležáku Zámecký Máz. „I když se velice vydařil, nepočítáme s tím, že by DUX v našem sortimentu pivovaru zůstal nastálo. Rozhodně však napjatě čekáme na reakce spotřebitelů a zvláště pak na to, co na něj řeknou naši fanoušci,“ dodal Petr Menšík.
Dny českého piva pořádá od roku 2013 Český svaz pivovarů a sladoven jako každoroční svátek všech milovníků piva, hospod a gastronomie. Jeho cílem je podpořit konzumaci čepovaného piva a zároveň připomenout a podpořit unikátní jev tradiční české hospody. Celou akci zahájí 26. září přípitek na Svatováclavské slavnosti v Praze a symbolické naražení sudu ležáku, který zvítězil v soutěži České pivo 2017. Do oslav se zapojí desítky pivovarů a minipivovarů.
Milovníci piva mají během pivních slavností termínově spojených se svatým Václavem možnost ochutnat mnoho zajímavých speciálních piv, často i v kombinaci s novými kulinárními požitky v jednotlivých restauracích nebo při dnech otevřených dveří v zúčastněných pivovarech. Ve Svijanech letos v rámci akce pro fanoušky připravují mimo jiné zvláštní noční prohlídky pivovaru.

Pivovar Svijany
Pivovar ve Svijanech byl založen v roce 1564 a je tak jedním z nejstarších českých pivovarů vůbec. Jeho novodobá historie se datuje od poslední změny vlastnického uspořádání v roce 1998, kdy se novým vlastníkem upadajícího pivovaru s výstavem 37 tisíc hektolitrů stala ryze česká společnost Pivovar Svijany, s. r. o., (po roce 2005 Pivovar Svijany, a. s.). Od té doby pivovar zněkolikanásobil výstav až na loňských rekordních 624 890 hl a stal se jednou z nejoblíbenějších značek tradičního českého piva. Pivovar Svijany si zakládá na tradičním výrobním postupu - tzv. dvourmutovém způsobu vaření, kvašení v otevřených kádích a dlouhodobém zrání piva v ležáckých sklepích. Pro výrobu bohatého sortimentu dvanácti nepasterizovaných piv používá většinou humnový slad z malých českých a moravských nezávislých sladoven, vodu z vlastních studní a žatecký poloraný červeňák z vlastních chmelnic. Do svého rozvoje Pivovar Svijany v uplynulých letech investoval více než 700 milionů Kč. Vedle vlastních zdrojů využívá na investice do nových technologií a rekonstrukce objektů i dotace Evropské unie, které přesáhly částku 160 milionů Kč. Jednou z posledních investic se stal odkup chátrajícího svijanského zámku od soukromého vlastníka a jeho rekonstrukce. Zámek Svijany byl odjakživa součástí pivovaru, proto byl znovu slavnostně otevřen veřejnosti, která může kromě prohlídky zámeckých prostor absolvovat i exkurzi v samotném pivovaru Svijany a poznat tradiční výrobu českého piva na vlastní oči.

Staropramen posiluje své spojení se Smíchovem

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:MediaGuruStaropramen

V novém konceptu zdůrazňuje Staropramen svůj smíchovský původ.

Pivní značka Staropramen startuje nový komunikační koncept, v němž upevňuje spojení s pražským Smíchovem, se čtvrtí, která „bolí, ale rozdá se”. V nové kampani tak vypráví příběhy z historie, zároveň s tím se chce pivovar více zapojit i do současného dění na Smíchově. Spolu s kampaní představuje i nové logo nebo televizní spot v hlavní roli s Hynkem Čermákem.

„Chceme ukázat všechno to, za čím si pivovar stojí už téměř 150 let. A to bez odkazu na unikátní místo původu našeho piva prostě nejde. Proto se v nové kampani Staropramenu představí hlavně samotný Smíchov jako čtvrť poctivých a pracovitých lidí, kteří si stojí za svým, stejně jako ten Smíchovský pivovar,” vysvětluje senior brand manažerka značky Staropramen Petra Chovancová.

Staropramen se vrací ke svému tradičnímu logu, které se skládá z ručně psaného secesního názvu Staropramen, symbolu „S“ obklopeného ječmenem a chmelem, písmen „A“ a „P“ odkazujících na Akcionářský pivovar na Smíchově, roku založení pivovaru a siluety Prahy jako domova značky.

Logo se postupně objeví i na hospodách a restauracích nejen na Smíchově, ale po celé České republice. Tradiční logotyp již ozdobil i lahve a plechovky, které jsou navíc doplněny příběhy z historie i současnosti pivovaru.

Samotná kampaň staví na příbězích Smíchovského pivovaru a celého Smíchova. Zastřešuje ji claim „Vždycky drží spolu”. K vidění bude od 18. září v televizi, kině, outdooru a na internetu.

Na vzniku strategického a komunikačního směru se podílela komunitní platforma Future Bakery, která aktuálně sdružuje na 14 tisíc lidí. „Nápady našich lidí jsme v případě Staropramenu využili hned dvakrát. Poprvé, když jsme tvořili samotnou strategii, a podruhé, když jsme potřebovali vybrat ten správný claim, podtrhující celkové vyznění komunikace,” vysvětluje Ondřej Roček, který za projektem stojí spolu s kreativcem Karlem Špindlerem a komunikačním stratégem Petrem Topinkou.

„Nastartovat kampaň jsme určitě nemohli nikde jinde než na Smíchově a u Smíchováků. Tradiční média jsou jedna věc, pokud má ale značka dlouhodobě fungovat, tak potřebuje armádu evangelistů, kteří ji milují, podporují a žijí s ní. V dalších fázích chceme celou komunikační platformu rozšířit prostřednictvím dalšího atraktivního obsahu,” doplňuje Roček.

Televizní spot natočila produkční společnost Creative Embassy. Režie se ujalo duo Wolfberg, které tvoří Jan Kalvoda a Přemek Ponáhlý.

V rámci svého zapojení do života Smíchova se pivovar také více otevírá veřejnosti. Ať už se jedná o koncerty, setkání se sládky, kdy samotní autoři receptur smíchovských piv provází návštěvníky světem pivovaru, nebo vznik příležitostného výčepu „Pod Komínem”., na jehož první otevření dostali pozvánku lidé ze Smíchova i okolí.

Devět pivních speciálů, kapely i volba nejkrásnější dívky,to je VVoktoberfest Chotěboř

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Novinky.czAutor:Erika Nováková

Máte rádi pivo? Chtěli byste si užít tradiční Oktoberfest, ale Mnichov je trochu z ruky? Skvělou zábavu, několik pivních speciálů, ale například i volbu Fräulein a Manna můžete v sobotu 23. září zažít v kinocafé Velký Voči v Chotěboři.

VVoktoberfest (slovní hříčka odvozená z názvu kinocafé) se zde uskuteční již pošesté. Začátek je ve 14 hodin a na návštěvníky čeká atraktivní program. „Sobotní odpoledne zpestří několik hudebních vystoupení, zmínit mohu například harmonikářku Janu Blažkovou, Ondřeje Soldána a kapelu Vopečbuřt,“ prozradil hostitel a provozovatel kinocafé Michael Jindra.

Na své si přijdou nejenom milovníci zlatavého moku – vybrat si budou moci až z devíti pivních speciálů - ale i ti, kteří by se rádi podívali právě do zmíněného Mnichova. „Tak jako vloni i letos jsme pro návštěvníky připravili soutěž o zájezd pro dvě osoby na tradiční Oktoberfest,“ pokračuje dále Michael Jindra.

Chotěbořská obdoba pivního festivalu je proslulá tím, že nadšenci přijíždějí takřka z celé republiky a na svém vzhledu si dávají záležet. Kostýmy často objednávají dlouho dopředu především z internetových portálů.

„Samozřejmě, kdo nechce, v kroji být nemusí, ale je docela možné, si pak přijde trochu divně,“ směje se Michael Jindra.

VVoktoberfest ve Velkých Vočích slibuje piva nevšedních chutí, zábavu až do brzkých ranních hodin i bohaté občerstvení.

Mnichovský Oktoberfest je v plném proudu: Na pivo zašla i paní Vinnetouová!

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Aha! Online

V Mnichově včera vypukl tradiční a nejen milovníky piva oblíbený festival Oktoberfest. Letos jej budou provázet zvýšená bezpečnostní opatření, i proto, že během 17 dnů se v areálu Tereziánské louky má vystřídat až 6 milionů lidí!

Mezi nimi nebudou jako každý rok chybět ani známé tváře. Pravidelnými hosty okázalých pivních slavností bývají třeba Arnold Schwarzenegger (70), Usain Bolt (31) či Boris Becker (49), letos už sem zavítal frontman kapely Scooter H.P. Baxxter (53) a vdova po představiteli Vinnetoua Pierru Bricovi (†86) Hella (68). I ti musejí zkousnout, že pivo na Oktoberfestu opět podražilo, cena za tuplák už se šplhá ke třem stovkám korun!

Slavnosti v číslech
* 17 dní Oktoberfest potrvá, končí 3. října.
* 6 milion lidí na něj má zavítat.
* 7 milionů litrů piva tu vypijí.
* 277 Kč je cena za nejlevnější tuplák.
* 286 korun stojí ten nejdražší.
* 6 tisíc policistů dohlédne na bezpečnost.
* 40 bezpečnostních kamer jim k tomu pomůže.

V Plzni už podesáté svítilo Slunce ve skle. Minipivovary měly žně

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Lidovky.czAutor:Miroslav Petr

Skoro osmdesátka nejmenších výrobců piva představila o víkendu přes tři stovky druhů čepovaných a desítky lahvových piv na největší akci svého druhu u nás - desátém ročníku festivalu minipivovarů Slunce ve skle.

Přestože v Česku vládne ležáková tradice, v areálu Purkmistra - Pivovarského dvora Plzeň, který celou akci už deset let pořádá, převládaly piva svrchně kvašená anglosaského stylu.

Různých ejlů (ale), zejména pak módního stylu hořkých IPA (India Pale Ale) byla zkrátka většina. A nešlo si nevybrat. Pro minipivovary je proto Slunce ve skle i tradičně dobrou příležitostí k vlastní prezentaci širokému publiku.

Letos tím spíš, že akce byla poprvé dvoudenní a v pátek v podvečer dorazilo podle odhadu pořadatelů kolem čtyř tisíc lidí, v sobotu pak kolem pěti - šesti. Takže dohromady zhruba deset tisíc, přitom počasí zrovna nepřálo. Slunce bylo spíš ve skle než na obloze.

Příští rok znovu dva dny?
„Bylo to poněkud náročnější na organizaci, ale myslím, že i v příštím roce uděláme Slunce ve skle dvoudenní,“ soudí ředitel festivalu Petr Míč.

Počet pivovarů (s ročním výstavem do 10 tisíc hektolitrů) roste po Česku každým rokem, jejich celkový počet se blíží 400 a co týden, to jeden nový zahájí činnost.

První ročník Slunce ve skle tak začínal před 10 lety se 12 stánky minipivovarů, kdežto letos se jich už představilo 78. Včetně zahraničních jako je například polský pivovar Dukla, Scássenes z Belgie, Monyo Brewing z Maďarska nebo nebo kyperský Pivo-microbrewery.

Bylo jasné, že při sebevětší snaze dokáže návštěvník ochutnat - ať v kelímku třetinkové nebo půllitrové porce nebo v degustačních decilitrových skleničkách - jen zlomek toho, co Slunce nabízí.

Nápor na chuťové pohárky
Mezi českou klasikou se dobře vyjímal vydařený světlý ležák z plzeňského pivovaru Beer Factory, kterým sládek Petr Krýsl podle některých soudů v chuti víc než úspěšně konkuruje v Plzni narozené značce Pilsner Urquell. Nebo dvanáctka sládka Petra Buriánka, jehož létající pivovar Trilobit pomalu přechází v pražské Libni do podoby vlastní výroby.

Z nabídky piv typu ale vyčníval třeba lehčí Summer Ale se stupňovitostí 10,4 od létajícího pivovaru Sibeeria nebo o poznání silnější a vyváženě hořká IPA Samurai z Pivovaru Kocour Varnsdorf. Sokolovský Permon nabídl zajímavou hořkou třináctku Cryo Hop, svrchně kvašené pivo s využitím vymražovaného chmele.

Každá podobná přehlídka je také příležitostí, jak ochutnat piva, která sládkové vaří spíše jen jako zpestření a která ani odolný pivař nevydrží pít celý večer.

Intenzivní chutí zavalí chuťové pohárky například 25 stupňové pivo Barley Wine, které uvařil létající pivovar Létající chroust v rodinném pivovaru Zichovec a do kterého prý už během varu přidává sládek 100 kilogramů černého rybízu na 15 hektolitrů výsledného piva. Po tomhle pivu lze jen těžko ochutnávat nějaké další, rybíz vše na dlouho přehluší.

Hodně zajímavé pivo představil plzeňský Raven v podobě značky DBC (Double Black Cream), což je tmavá až spíše černá dvacítka - IPA, doplněná laktózou a vařená společně s bavorským pivovarem Yankee & Kraut.

Jistou kuriozitou je Zámecký pivovar Frýdlant. Zatímco ostatní na festivalu nabízeli u svého stánku v průměru kolem 5 značek piv, Frýdlant jich vtěsnal do jednoho stánku 30. Což je náročný logistický a technologický úkol. Nabízí se otázka - K čemu je to dobré?

P.S. Pořadatelé zveřejnili výsledek hlasování návštěvníků o nejlepší Pivo ve skle. Tady je výsledek ankety:
1. místo -pivovar Zhůřák ( v kooperaci s Raven) Gunk New England
2. místo - Purkmistr IPA 14°
3. místo - Collider Brewery (Ukraine) avšak uvařeno v Antoši-De Smedt Asphalt 14°

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.12.12.2017 16:175.822/5.822