Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

zprávy ze všech pivovarů

Naučí vařit pivo. Kurz má řešit nedostatek sládků

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:Týden.czAutor:ČTK

Nedostatek sládků, především v minipivovarech, má pomoci řešit rekvalifikační kurz pivovarnické a sladovnické práce. V květnu ho spustí brněnská Beer Academy ve spolupráci s Mendelovou univerzitou v Brně. Řekl to zakladatel Beer Academy David Janda. V Česku je přes 300 minipivovarů a jejich počet vytrvale roste. Pro malé provozy je tak stále složitější sehnat vyškoleného sládka.

"Rekvalifikační kurz využijí ti, kteří si chtějí splnit svůj sen být sládkem nebo chtějí provozovat vlastní pivovar. Účastníci projdou 300hodinovým vzdělávacím programem a osvojí si znalosti ve výrobě a obsluze pivovaru," uvedl Janda.

Rekvalifikační kurz obsahuje 122 hodin teorie a 178 hodin praxe. Na praktické části výuky se podílí Mendelova univerzita a pivovar Lucky Bastard, který nedávno investoval několik milionů do nové varny a přesunutí výroby do větších prostor.

Podobný kurz nabízí aktuálně i Výzkumný ústav pivovarský a sladařský v Praze (VÚPS). Podle Jaromíra Fialy z VÚPS je zájem velký. Podle něj nelze dopředu tvrdit, že se po zdárném ukončení kurzu rekvalifikant stane sládkem. "Otevírá se mu však nové uplatnění na trhu práce a možnost zisku dalších praktických zkušeností v tomto oboru," uvedl Fiala

Počet minipivovarů v Česku roste, aktuálně je jich kolem 350. Vznikají většinou na místech zaniklých pivovarů, ale také na horských boudách, jako je například Luční v Krkonoších, nebo na lodích.

Počet minipivovarů se loni zvýšil i na jihu Moravy. Přibylo pět nových, z toho dva v Tišnově. Jeden minipivovar však loni skončil, takže jich je nyní v kraji podle dostupných informací 41.

Nedostatek sládků má pomoci řešit nový rekvalifikační kurz

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:Průmyslová automatizaceAutor:ČTK

Nedostatek sládků, především v minipivovarech, má pomoci řešit rekvalifikační kurz pivovarnické a sladovnické práce. V květnu ho spustí brněnská Beer Academy ve spolupráci s Mendelovou univerzitou v Brně. ČTK to řekl zakladatel Beer Academy David Janda. V Česku je přes 300 minipivovarů a jejich počet vytrvale roste. Pro malé provozy je tak stále složitější sehnat vyškoleného sládka. "Rekvalifikační kurz využijí ti, kteří si chtějí splnit svůj sen být sládkem, nebo chtějí provozovat vlastní pivovar. Účastníci projdou 300 hodinovým vzdělávacím programem a osvojí si znalosti ve výrobě a obsluze pivovaru," uvedl Janda.

Rekvalifikační kurz obsahuje 300 hodin, z toho 122 hodin teorie a 178 hodin praxe. Na praktické části výuky se podílí Mendelova univerzita a pivovar Lucky Bastard, který nedávno investoval několik milionů do nové varny a přesunutí výroby do větších prostor. Podobný kurz nabízí aktuálně i Výzkumný ústav pivovarský a sladařský v Praze (VÚPS). Podle Jaromíra Fialy z VÚPS je zájem o kurz velký. Podle něj nelze dopředu tvrdit, že se po zdárném ukončení kurzu rekvalifikant stane sládkem. "Otevírá se mu však nové uplatnění na trhu práce a možnost zisku dalších praktických zkušeností v tomto oboru," uvedl Fiala

Počet minipivovarů v Česku roste, aktuálně je jich kolem 350. Vznikají většinou na místech zaniklých pivovarů, ale také na horských boudách, jako je například Luční v Krkonoších, nebo na lodích. Počet minipivovarů se loni zvýšil i na jihu Moravy. Přibylo pět nových, z toho dva v Tišnově. Jeden minipivovar ale loni skončil, takže jich je nyní v kraji podle dostupných informací 41.

V Jarní ceně českých sládků zvítězil Zámecký pivovar Frýdlant

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:Naše vodaAutor:ČMSMPFrýdlant

V sobotu 18. března proběhl již jedenáctý ročník největší degustační soutěže piv z minipivovarů ve střední Evropě – Jarní cena českých sládků. Jak přitom informovala mediální zástupkyně minipivovarů Tereza Melišová, nejúspěšnějším pivovarem se stal Zámecký pivovar Frýdlant.

Pořadatelem soutěže je Českomoravský svaz minipivovarů (ČMSMP) a jeho prezident Jan Šuráň k akci říká: „Počet minipivovarů v České republice rapidně roste, v současné době jich je 450 a z této kvantity se rodí vynikající kvalita piva, což letošní soutěž potvrdila.“ V letošním roce se degustovalo 614 vzorků piva ze 144 pivovarů. Přitom akce začínala velmi skromně, za účasti 27 pivovarů a 40 vzorků piva.

Soutěž je určena pro minipivovary, výzkumné a školní pivovary a jejich pivní vzorky byly zařazeny do 15 kategorií (světlé pivo výčepní, český světlý ležák, polotmavý ležák, tmavý ležák, pšeničné pivo, speciální piva světlá, speciální piva tmavá, speciální piva silná, speciální piva polotmavá, piva typu Pale Ale, piva India Pale Ale, piva India Black Ale, pšeničná piva silná, silná svrchně kvašená piva a piva typu Stout). Piva hodnotilo 94 degustátorů, kteří se střídali v 10 základních degustačních komisích (z nichž každá měla 5 členů) a ve 4 finálových komisích. Finálová degustační komise byla složena z degustátorů z velkých průmyslových pivovarů.

V předvečer soutěže se také konala valná hromada ČMSMP, na které se volili noví členové předsednictva. Prezidentovi Janu Šuráňovi a viceprezidentovi Janu Kočkovi totiž skončilo tříleté volební období. Novým viceprezidentem svazu byl zvolen Martin Hájek, zástupce přispívajících členů svazu a post prezidenta znovu obhájil Jan Šuráň. Přijímáni byli také noví členové. V současné době má svaz 120 činných členů a 14 přispívajících. Před valnou hromadou jako každý rok proběhly vzdělávací semináře pro sládky minipivovarů.

ČMSMP byl založen 16. dubna 2011, a to 32 minipivovary, jako reakce na neustále rostoucí počet restauračních a produkčních minipivovarů.

Pivovary se vyzbrojily speciály

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:Třebíčský deníkAutor:Denisa Šimanová

Sládci z některých pivovarů na Pelhřimovsku se letos opět pustili do vaření velikonočních speciálů.

Milovníci zlatavého moku se tak mohou těšit například na piva vícestupňová, postní či pivo vídeňského typu.

Želivský klášterní pivovar si pro své návštěvníky připravil šestnáctistupňové polotmavé postní pivo vídeňského typu. „Pivo tohoto typu vařím už třetím rokem a zatím je o něj zájem. Letos jsem chtěl tento velikonoční speciál změnit, ale po zralé úvaze jsem usoudil, že bude dobré, když ho ještě jeden rok zopakuji," přemítal sládek Želivského klášterního pivovaru Jiří Kratochvíl, kolikátou sezonu zmíněný speciál lidem nabízejí.

Prozradil také, že příští Velikonoce by lidé mohli ochutnat pivo silné jak chuťově, tak množstvím alkoholu, které je hutné a plné chuti. „Na příští rok přemýšlím o jiném pivu, ale ještě uvidíme, jaké budou obchodní výsledky letošního velikonočního speciálu. V příštím roce bych udělal také šestnáctku, ale bylo by to pivo stout," nalákal příznivce piva Jiří Kratochvíl. Velikonoční speciál v podobě tradičního čtrnáctistupňového piva uvedl na trh pelhřimovský pivovar Poutník už začátkem tohoto týdne.

„Velikonoční speciál je u nás k dostání už od úterka. Čtrnáctku, kterou děláme každý rok na Velikonoce a Vánoce, si lidé oblíbili," pochvaloval si referent prodeje pivovaru Jiří Vacek.

Ti, kteří o Velikonocích vyrazí v Pelhřimově na pivo, však budou moci ochutnat ještě další speciál. „V naší restauraci si budou moci lidé dát černé pivo Bavorskou třináctku. Posledně jsme vařili dvanáctku a ta se pila poměrně dobře, takže předpokládám, že i toto pivo bude mít úspěch," řekl majitel tamního soukromého pivovaru Na Čtyrce Ladislav Taisler.

Naopak humpolecký Rodinný pivovar Bernard na Velikonoce žádné pivní speciály nepřipravuje.

„Naše speciály máme celoročně v rámci projektu Rotující pípa, jedná se například o černou lavinu, nefiltrovanou čtrnáctku nebo svrchně kvašená piva ale (ale je typ piva – poznámka redakce)," uvedl mluvčí pivovaru Bernard Zdeněk Mikulášek.

Rodinný pivovar Bernard vaří také nepasterovanou desítku, jedenáctku, dvanáctku, čtrnáctku, polotmavé, černé, to vše ve verzi lahvové, sudové, ale i filtrované a nefiltrované – sudové, a s přidáním čerstvých kvasnic ve verzi lahvové – kvasnicové.

Speciální velikonoční zlatavý mok letos svým zákazníkům nenabídne čerstvě vzniklý pivovar v Kamenici nad Lipou. „Na Velikonoce už mít pivo budeme, ale vařit velikonoční speciál nebudeme. První várku piva, konkrétně kamenické dvanáctky, jsme totiž uvařili teprve 1. března," řekl jednatel společnosti Pivovar Kamenice Milan Houška.

Nyní má pivovar připravenou také kamenickou dvanáctku, kamenickou desítku a kamenickou polotmavou třináctku.

Budějovický Budvar loni vystavil rekordní objem piva

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:Regionální novinyBudvar

Budějovický Budvar vystavil v roce 2016 historicky rekordní objem piva. Celkem to bylo 1 615 000 hektolitrů, což je meziročně o 0,8% více. Loňský prodej piva mohl být ještě vyšší, ale pivovar již v roce 2015 dosáhl horní hranice svých výrobních i logistických kapacit. Proto musel v řadě případů odmítat požadavky zákazníků. Loňské zvýšení prodeje umožnil soubor interních organizačních opatření a maximální úsilí všech zaměstnanců. Další zvýšení prodeje piva bude možné až po dokončení rozsáhlých investic v předpokládané hodnotě dvě miliardy Kč do roku 2020. Očekávaný rozvoj pivovaru však může úplně zastavit zákon o registru smluv. Budějovický Budvar proto usiluje o získání výjimky.

Nárůst výroby je dlouhodobým trendem: v roce 2006 byl výstav pivovaru 1 151 000 hektolitrů a od té doby se tedy objem zvýšil o 40%. Přes navyšování objemu výroby je prioritou zachování vysoké kvality piva.

"Výsledky mohly být ještě lepší, ale pivovar je již od roku 2015 na horní hranici výrobních a logistických kapacit. Především v hlavní sezóně jsme dokonce bohužel museli v řadě případů odmítat objednávky našich zákazníků," říká Petr Žáček, ředitel Budějovického Budvaru. Zvýšení prodeje umožnila realizace souboru organizačních opatření, která umožnila najít drobné rezervy. To si vyžádalo také maximální úsilí všech zaměstnanců. "Pokud chceme vyrobit a prodat více piva, musíme co nejrychleji dokončit naplánované investice do rozšíření logistiky a následně také do výrobních kapacit," dodává Petr Žáček.

Ekonomický ředitel Petr Žáček v zastoupení ředitele podniku řídil pivovar od 1. 6. 2016, k 1. 1. 2017 byl ministrem zemědělství pověřen řízením pivovaru jako jeho ředitel.

Již v minulém roce byly zahájeny rozsáhlé rozvojové investice v řádu dvou miliard Kč, jejichž cílem je zvýšení logistických a následně i výrobních kapacit tak, aby po jejich dokončení výstav pivovaru dosáhl objemu dvou milionů hektolitrů. Mezi již dokončené projekty rozvoje patří nové přetlačné tanky pro pivo před stáčením o jmenovitém objemu 10 000 hektolitrů. V současné době probíhá upgrade centrálního informačního systému (ERP), výstavba automatizovaného skladu, technologického mostu (lávky) a silničního mostu. Dokončuje se projektová příprava k dalším etapám rozvoje: rozšíření kvasných kapacit, stavba třetí lahvové stáčecí linky včetně rozšíření kapacit varny.

"V této souvislosti máme vážné obavy, že do očekávaného rozvoje podniku negativně promítnou dopady zákona o registru smluv. Pokud nezískáme výjimku, ztratíme svou konkurenceschopnost, což samozřejmě přinese ztrátu rentability podniku plynoucí z poklesu tržeb a nárůstu nákladů. Výsledkem bude zhoršení výsledků hospodaření a v krajním případě dokonce propad do účetní ztráty," uzavírá Petr Žáček.

Hlavní rizika Zákonu o registru smluv pro Budějovický Budvar:
1. Ztráta obchodních partnerů.
2. Odhalení obchodně-strategických informací, které nepatří do obchodního tajemství.
3. Je sice možné začernit "obchodní tajemství", ale aby mohla být informace považována za obchodní tajemství, musí splnit všechny znaky vyjmenované v zákonné definici. Problém je tak aplikovatelnost v praxi, kdy působí různé okolnosti, které je nutné vzít v potaz. V případě sporu pak rozhodují soudy, které mohou věc posoudit jinak, než jak ji vidí ten, kdo má povinnost ke zveřejnění.
4. Zásadní omezení podnikání v zahraničí (Budvar loni vyvezl více než 60% produkce).
5. Zákon nařizuje písemnou formu smlouvy, což u podniku s rychloobrátkovým zbožím je nemyslitelné, řadu obchodů realizuje přes telefonické objednávky.
6. Zdražení nákupu surovin, materiálů a služeb, které vyplyne z toho, že i přes nesouhlas našich obchodních partnerů začneme zveřejňovat jejich smlouvy s jejich know-how.
7. Z povinně zveřejňovaných dokumentů se konkurence může nepřímo a zdarma dostat i k údajům, které ohrozí duševní vlastnictví podniku (zejména ochranné známky).
8. Zákon o registru smluv jde proti Budvaru a jeho základnímu právu na rovné podmínky podnikání, které má jako podnikatel zaručené Listinou základních práv a svobod.
9. Zveřejnění smluv Budvaru nebude mít přínos ve vztahu k veřejné kontrole, neboť laická veřejnosti nedokáže reálně posoudit, zda jsou podmínky v dané smlouvě nastaveny vyváženě, k tomu slouží současné kontrolní mechanismy (dozorčí rada, zakladatel), jejichž personální obsazení si řídí stát. Ve smlouvách se vyzná pouze konkurence, která je samozřejmě schopna získané informace využít ve svůj prospěch.
10. Statutární zástupce podniku se musí chovat jako řádný hospodář, ukládají mu to právně závazné předpisy a logicky tedy nemůže připustit, že svou firmu otevře konkurenci.

Strop pro cenu piva na Oktoberfestu? Hospodští se bouří

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:Euro.cz

Mocenský diktát, populismus. Tak označují pivovary myšlenku zastropovat cenu mázu piva na největších oslavách piva na světě, Oktoberfestu. Politik CSU Josef Schmid navrhl maximální cenu 10,7 eur za tuplák piva. Při současném kurzu koruny k euru to je 289 korun.

Do sporu o cenu piva se zapojil i mnichovský starosta Dieter Reiter z SPD. Reaguje na návrh svého zástupce Josefa Schmida z bavorské konzervativní strany CSU.

Ten navrhl zastropovat cenu mázu piva na mnichovských slavnostech piva Oktoberfest na 10,7 eur až do roku 2019. Reiter návrh označil za nemístný s tím, že poškozuje pověst celého města. Vyzval Schmida, aby se všemi zúčastněnými navrhované změny projednal.

Schmid se obává toho, že hospodští v obřích stanech zvednou ceny piva kvůli zvýšeným nákladům na bezpečnostní opatření, ale také kvůli vyšším cenám za pronájem. Dodatečné náklady se odhadují na 5 milionů eur (135 milionů korun).

Jako kompenzaci navrhuje mnichovský politik pronajímatelům prodloužení slavností o jeden den. Ti to odmítají. Toni Roiderer, mluvčí zástupců zúčastněných pivovarů, návrh označil za čistý populismus a mocenský diktát.

Schmid kritiku starosty odmítl s tím, že nepotřebuje poučovat, jak vést dialog. Městská rada má o podmínkách pro Oktoberfest rozhodovat v květnu.

Cena piva se v Německu se od roku 2002 zvýšila o 19 procent, na Oktoberfestu ale o 65,1 procenta, upozornil Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Zástupci pivovarů tvrdí, že pivo pro slavnosti je kvalitnější, více chmelené a silnější (speciály s obsahem přes 13,5 procenta extraktu původní mladiny) a proto i dražší.

Kritici regulace ceny varují, že si hospodští peníze vyberou jinde. Na nealkoholických nápojích a na jídle. Takže na cenový strop piva doplatí rodiny s dětmi, nikoliv pijáci piva, kteří se každoročně na přelomu září a října sjíždějí do bavorské metropole z celého světa.

Festival trvá minimálně 16 dnů a končí první neděli v říjnu. Koná se od roku 1810 na Tereziánské louce. Ze 70 procent je navštěvován místními návštěvníky.Tržby v posledních letech dosahují okolo jedné miliardy eur (27 miliard korun).

Návštěvnost nicméně poslední roky klesá. Loni to bylo 5,6 milionu návštěvníků, v roce 2015 5,9 milionu a o rok dříve 6,3 miliony. Jeden návštěvník slavností vypije v průměru jeden litr piva.

Pilsner Urquell bude mít výročí a nové spoty

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:České nápojePrazdroj

Od svého zrodu v roce 1842 se pivo Pilsner Urquell podílelo na utváření české kultury. Během té doby Češi prožili mnoho dobrého i zlého a zlatý plzeňský ležák jim byl po celý čas inspirací a útěchou. Letos je to právě 175 let, kdy Pilsner Urquell začal Čechy doprovázet na cestě historickými událostmi od Rakousko-Uherska až k soudobé samostatné demokracii. Okamžiky klíčové pro české země připomíná nová reklamní kampaň Pilsner Urquell, která vznikla k významnému pivnímu jubileu.

K 15. březnu 2017 spustí Pilsner Urquell novou TV kampaň. Reklamní spot k 175. výročí uvaření první várky plzeňského ležáku Josefem Grollem přivádí diváky do hospody, která se stává dějištěm zásadních okamžiků České republiky. Na cestě historií je průvodcem výčepní a s ním i jedinečný plzeňský ležák. Příběh divákům zprostředkuje setkání s rakousko-uherským císařem Františkem Josefem I., cestovatelem Emilem Holubem i světově proslulým hudebním skladatelem Bedřichem Smetanou. Všechny zmíněné osobnosti spojovalo jediné – láska k pivu z plzeňského pivovaru.

To, že Češi vždy drželi spolu a bojovali jeden za druhého, připomíná řada emotivních historických událostí – od okupace vojsky „spřátelených armád“ v roce 1968, přes hokejové vítězství nad Sovětským svazem o rok později, až po sametovou revoluci a současnost. Reklama tak využívá i motivů, které nejsou pro českou reklamu příliš obvyklé, a naposledy jich využil už v 90. letech například SPT Telecom. „Chceme připomenout, že originál Pilsner Urquell v nezměněné podobě provázel Čechy ve chvílích beznaděje i během euforických vítězství,“ říká Luděk Baumruk, marketingový manažer značky Pilsner Urquell. Na to tvůrci kampaně pamatují a připomínají, že na pivo u nás odjakživa chodili obyčejní lidé, prezidenti i světoví šampióni.

Natáčení nového reklamního spotu Pilsner Urquell probíhalo pod vedením režiséra Erica Hillenbranda 1. a 2. března 2017 v restauracích Pražan a Demínka. Účastnila se ho zhruba stovka herců v historických kostýmech, podobně velký byl i štáb. V exteriérech produkce reklamy vyvolala pozdvižení, když dopravu v centru Prahy opět zastavil průvod demonstrantů z roku 1989 hrdě mířící na Národní třídu.

Autorskou agenturou reklamy je TRIAD advertising, produkce se chopila společnost Savage a postprodukce se zhostili v R.U.R. postproduction. O hudební doprovod se postaral skladatel Vladimír Martinka. Spot bude na televizních obrazovkách k vidění do konce října 2017, kdy oslavy 175. výročí plzeňského ležáku vyvrcholí. Příběh zlatého piva se však dál rozvine i na webu Pilsner Urquell, sociálních sítích značky, v PR či v hospodách a na designu pivních packů.

Budvar loni prodal nejvíc piva v historii, investicemi podpoří další růst

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:iDNES.czAutor:ČTKBudvar

Budějovický Budvar loni prodal 1,61 milionů hektolitrů piva, což je nejvíce v historii podniku. Za jedenáct let zvýšil pivovar výstav o 40 procent. Meziročně vzrostl o 0,8 procenta, informoval mluvčí Budvaru Petr Samec. Další zvýšení prodeje bude možné až poté, co pivovar dokončí investice za dvě miliardy korun plánované do roku 2020.

Na celkovém exportu piva z České republiky se loni Budvar podílel podle předběžných odhadů více než 20 procenty. „Náš nejdůležitější produkt je světlý ležák Budweiser Budvar, podílí se na prodaném objemu piva téměř 60 procenty,“ řekl Samec.

Nárůst výroby je dlouhodobým trendem: v roce 2006 byl výstav pivovaru 1,15 milionu hektolitru, od té doby se objem zvýšil o 40 procent.

„Výsledky mohly být ještě lepší, ale pivovar je již od roku 2015 na horní hranici výrobních a logistických kapacit. Především v hlavní sezoně jsme dokonce bohužel museli v řadě případů odmítat objednávky našich zákazníků,“ řekl Petr Žáček, pověřený řízením Budvaru.

Budvar letos investuje 750 milionů korun (více o investicích čtěte zde). Do roku 2020 se rozšíří logistika a zvýší výrobní kapacity, aby výstav pivovaru dosáhl ročního objemu dvou milionů hektolitrů. Letos pivovar investuje 750 milionů korun.

Mezi dokončené projekty patří nové přetlačné tanky - tlakové nádoby určené pro přípravu piva - o objemu 10 000 hektolitrů. Nyní se předělává centrální informační systém, staví se automatizovaný sklad s kapacitou téměř 20 000 paletových míst, technologická lávka a silniční most.

Finišuje projektová příprava k dalšímu rozvoji, který zahrnuje rozšíření kvasných kapacit, stavbu třetí lahvové stáčecí linky, rozšíří se kapacita varny a sklepů. Investice zrychlí distribuci piva v Česku i v zahraničí.

„Očekávaný rozvoj však může zastavit zákon o registru smluv. Proto Budvar usiluje o získání výjimky. Pokud ji nezískáme, ztratíme konkurenceschopnost, což přinese pokles tržeb a nárůst nákladů. Výsledkem budou horší výsledky hospodaření a v krajním případě propad do účetní ztráty,“ řekl Žáček. Auditované obchodní a hospodářské výsledky zveřejní podnik v létě.

Pivovar nyní dočasně vede jeho ekonomický ředitel Žáček poté, co loni rezignoval Jiří Boček. Ministerstvo zemědělství vybere nového ředitele až ze tří kandidátů na konci března nebo na začátku dubna.

Budvar loni prodal nejvíce piva v historii, pivovaru již nestačily výrobní kapacity

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:Hospodářské NovinyAutor:ČTKBudvar

● Pivovar Budějovický budvar loni prodal 1,61 hektolitru piva.
● Za 11 let zvýšil pivovar výstav o 40 procent.
●Loňský prodej piva mohl být podle mluvčího ještě vyšší, ale v roce 2015 již dosáhl horní hranice svých výrobních i logistických kapaci

Budějovický Budvar loni prodal 1,61 hektolitru piva, což je nejvíce v historii podniku. Za 11 let zvýšil pivovar výstav o 40 procent. Meziročně výstav vzrostl o 0,8 procenta. V pátek to řekl mluvčí Budvaru Petr Samec. Loňský prodej piva mohl být podle něj ještě vyšší, ale pivovar již v roce 2015 dosáhl horní hranice svých výrobních i logistických kapacit.

Budvar, který vlastní stát, letos investuje 750 milionů korun. Auditované obchodní a hospodářské výsledky zveřejní podnik v létě.

Na trh jde pátý ročník speciálního piva z čerstvého chmele

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:Parlamentní listyBudvar

V ležáckém sklepě Budějovického Budvaru dozrál již pátý ročník speciálního piva z čerstvého chmele. Pivní speciál byl uvařen loni 29. srpna z čerstvě sklizených chmelových hlávek Žateckého poloraného červeňáku. Limitovaná edice piva BUD obsahuje živé kvasnice, má stupňovitost 16 a obsah alkoholu 7,6%. V těchto dnech začínají toto výjimečné pivo čepovat vybrané restaurace v České republice a v dalších šesti zemích.

V ležáckém sklepě Budějovického Budvaru dozrála v historii již pátá várka speciálního piva uvařená z čerstvých hlávek chmele. Pod názvem „BUD B:STRONG“ nyní toto výjimečné pivo míří do několika stovek restaurací v České republice a i dalších šesti zemích. Limitovaná edice z čerstvého chmele se v Budějovickém Budvaru vaří pouze jedenkrát ročně – vždy v období vrcholící sklizně chmele – již od roku 2012. Čerstvé chmelové hlávky patří mezi nejvzácnější pivovarské suroviny, neboť se musejí zpracovat bezprostředně po sklizni, tedy ve stejný den, kdy byly očesány. Z tohoto důvodu se v pivovarské praxi používají jen zřídka.

„Pivo, které je ze 100 % chmeleno výhradně čerstvým chmelem, může navíc uvařit jen pivovar, který má varnu vybavenu tzv. „chmelovým cízem“. Ten odstraňuje chmelového mláto z mladiny na konci chmelovaru. My takové zařízení, jako jeden z mála českých pivovarů, máme, neboť vaříme celoročně ze sušených hlávek,“ říká Ing. Adam Brož, Ph.D., MBA, sládek Budějovického Budvaru. Pokud pivovar nemá instalovaný „chmelový cíz“, může chmelové hlávky používat jen jako malý přídavek a většinu chmele musí dodat ve formě granulí nebo extraktů.

Várka, kterou si lidé nyní mohou vychutnat, byla uvařena 29. srpna 2016 z čerstvě sklizených hlávek Žateckého poloraného červeňáku. Chmel vyrostl na chmelnici „U Splavu“, která patří do slavné lokality „Údolí Zlatého potoka“ v katastru chmelařské obce Blšany. „Loňský průběh počasí byl pro chmel velice příznivý, srážky i slunce přicházely ve správný čas. Oproti sklizni 2015 obsahoval chmel z chmelnice „U Splavu“ přibližně o 30 % více hořkých látek. Letošní ročník má proto vyšší hořkost než tomu bylo loni. Opět úžasně vyniká její jemnost a bohaté aroma žateckého červeňáku. Protože BUD obsahuje živé kvasinky, je senzorický dojem při napití obohacen o jemnou kvasnicovou příchuť, typickou vůni a také charakteristický zákal,“ vysvětluje Adam Brož.

Limitovaná edice piva BUD B:STRONG má stupňovitost 16 a obsah alkoholu 7,6%. Pije se ze sklenic na nožce o objemu 0,3 litru. Kvůli obsahu živých kvasnic se BUD z čerstvého chmele dodává pouze do vybraných restaurací, které dokážou pivo dobře skladovat, ošetřovat, čepovat a také provádějí správnou sanitaci výčepů. Pivo z čerstvého chmele se již dnes čepuje v Masných krámech, značkových pivnicích Budvarka a řadě dalších restaurací po celé zemi. Kromě České republiky se bude limitovaná edice prodávat také v Itálii, Německu, Rusku, Slovensku, Švédsku a ve Velké Británii.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.23.05.2017 15:024.978/4.978