Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

zprávy ze všech pivovarů

Poutníkova pivní stezka zve k návštěvě

Publikováno:před 2 letyZdroj:Vysočina newsAutor:Martin EclerPoutník

Poutníkova pivní stezka byla slavnostně a stylově pokřtěna v sobotu 16. května během rockového a pivního festivalu Poutník fest v Pelhřimově

Slavnostní akt provedli osobně na festivalovém pódiu před více než třemi tisíci rockovými fanoušky starosta města Pelhřimova František Kučera a obchodní ředitel Pivovaru Poutník Jiří Vacek. Logo stezky přitom třímal v rukou opravdový poutník, tedy bájný dávný zakladatel města, a bylo pokropeno Poutníkem, tedy dotyčným vyhlášeným pivem.

Poutníkova pivní stezka je nový společný produkt Kulturních zařízení města Pelhřimova a Pivovaru Poutník. Toho, kdo se po ní vydá ať už pěšky nebo na kole, čeká návštěva nejkrásnějších míst Brány Vysočiny – Křemešníku s rozhlednou a poutním kostelíkem, Nové Cerekve s unikátní židovskou synagogou, Červené Řečice a dalších, z nichž každé nabízí i možnost příjemného posezení u piva.
Stezka vede po turistických trasách, cyklotrasách a málo frekventovaných silničkách, na rozcestích jsou navigace s logem stezky. Tímto logem jsou označeny i Poutníkovy hospůdky a restaurace na trase. Poutníkova pivní stezka je pro potěchu duše i těla, ale její návštěvníci se mohou zapojit i do zajímavé soutěže o pivo Poutník. Všichni, kterým se podaří navštívit celý okruh v jednom dni a dají si v každé hospůdce alespoň jedno pivo, budou zařazeni do losování o tři bedny piva Poutník. Délka celé trasy je 60 kilometrů, ale kdo navštíví třeba jen její část, určitě nebude litovat.

Hokejoví fanoušci vypili při MS v obou halách 280 tisíc litrů piva

Publikováno:před 2 letyZdroj:Deník.czAutor:ČTK

Hokejoví fanoušci vypili při mistrovství světa v obou halách 280.000 litrů piva, což je o polovinu víc než na posledním šampionátu v roce 2004. Absolutní rekord padl na zápase Švédska a Švýcarska, při kterém se vypilo více než 16.000 piv, sdělil Pavel Barvík z Pivovarů Staropramen, které se o dodávky piva v obou halách starají. Vyšší prodej piva během hokejového mistrovství zaznamenaly i ostatní tuzemské pivovary, zjistila ČTK.



Na každého fanouška, kterých letos přišlo do hal na hokej rekordních 740.000, připadá jeden kelímek piva o objemu 0,4 litru. Nejvíc piva vypili fanoušci české a švédské reprezentace. Při zápasech těchto týmů se pravidelně vypilo více než 14.000 piv. Rekord 16.000 piv padl při zápase, ve kterém Švédsko porazilo Švýcary v prodloužení 2:1. V Ostravě pivo chutnalo nejvíce finským fanouškům. V obou halách jsou speciální výčepy, ze kterých lze během čtvrthodinové hokejové přestávky načepovat až 30.000 piv.

Kromě piva v halách se dalších 100.000 litrů krušovického piva vytočilo ve fanouškovských zónách v blízkosti arén, sdělila mluvčí Heinekenu ČR Jana Pikardová.

Ostatní oslovené pivovary registrovaly v posledních dvou týdnech zhruba desetinový nárůst prodeje. Prodej Prazdroje v restauracích byl ve dnech zápasů českého týmu vyšší o desítky procent proti průměru. Pivovaru Svijany stoupl prodej zhruba o deset procent a přerovskému pivovaru Zubr o 15 procent. Podle mluvčího pivovaru Bernard Zdeňka Mikuláška touto dobou ovlivňuje prodej piva více faktorů, jako pěkné počasí, otevření restauračních zahrádek a sezonních restaurací. "Ten hokej, to byl takový bonus navíc," řekl.

Velkopopovický Kozel Florián je odměnou pro všechny dobrovolné hasiče

Publikováno:před 2 letyZdroj:Regiony24.czAutor:Daniel SommerVelké Popovice

Dobrovolní hasiči si zasluhují naší úctu. Jsou ochotní riskovat pro záchranu jiných lidí a jejich majetku a zároveň v mnoha obcích odvádějí potřebnou a nezištnou práci jako organizátoři společenského a kulturního života.

Jako poděkování za jejich úsilí se jim sládkové Pivovaru Velké Popovice rozhodli věnovat speciální pivo nazvané podle hasičského patrona Velkopopovický Kozel Florián. První sud se speciálním hasičským mokem byl slavnostně naražen v Pivovaru Velké Popovice v sobotu 16. května za účasti dvanácti sborů dobrovolných hasičů z celé země.

„Náš pivovar podporuje dobrovolné hasiče již celé desetiletí. Příběhy dobrovolných hasičů nás inspirovaly k uvaření speciálního piva, které je odměnou za jejich záslužnou dobrovolnou práci,“ říká Vojtěch Homolka, obchodní sládek Pivovaru Velké Popovice. „Velkopopovický Kozel Florián v sobě spojuje chuť světlého a černého piva a věřím, že tato specialita zachutná nejen hasičům,“ dodává Vojtěch Homolka.

Slavnostní degustace v Pivovaru Velké Popovice se zúčastnilo 152 dobrovolných hasičů z celé České republiky. Byli svědky prvního naražení sudu sládkem pivovaru Vojtěchem Homolkou a následně si poměřili síly hned v několika disciplínách. Soutěžilo se ve správném čepování piva, znalostech procesu jeho vaření a v degustaci – porovnávání chutě Floriána s ostatními druhy piv, které se v pivovaru Velké Popovice vaří.

Velkopopovický Kozel Florián je řezaná jedenáctka pojmenovaná po svatém Floriánovi, který je patronem všech hasičů. Od počátku června si na něm mohou pochutnat nejen hasiči, ale i zákazníci prodejen COOP, ve kterých bude k dostání exkluzivně v půllitrovém balení za 9,90 Kč.

Základem dlouholeté spolupráce pivovaru Velké Popovice a dobrovolných hasičů je věrnostní program Hasičský rok s Kozlem, který odměňuje dobrovolné hasiče za jejich poctivou práci. Programu se účastní více než 1 000 hasičských sborů a další se mohou kdykoliv přihlásit na webu www.hasicskyrokskozlem.cz.

Březňák, tradiční české pivo, co se řídí zákony staré školy

Publikováno:před 2 letyZdroj:JenProMuže.czVelké Březno

Už více než 260 let pivovar Velké Březno hrdě shlíží z břehu Labe na měnící se kraj kolem a vítá každou novou generaci.

Přes všechny změny, které sebou ubíhající léta a staletí přinášejí, pivovar a jeho mistři zůstávají věrni české pivovarnické tradici a vlastnímu způsobu výroby piva. Po celou dobu odmítají výstřelky moderních technologií a spoléhají se výhradně na svoji intuici, poctivou ruční práci a kvalitní místní suroviny.

Velkobřezenští sládci zkrátka moc dobře vědí, že pivovar není továrna a pivo není šroubek. Vše zde má svůj čas, neboť dobré věci nelze uspěchat.

Nechte se unášet příběhem piva, jež se řídí zákony staré školy.

Březňák je tradiční české pivo, jehož historie sahá až do roku 1753, kdy byl založen pivovar ve Velkém Březně. Jméno značky je odvozeno nejen z názvu severočeské obce, ale také od tradičních vysoce kvalitních piv vařených v měsíci březnu, kdy zpravidla začínala výroba ležáku. Za dobu svého fungování byl pivovar spojen s řadou významných osobností. Tou nejvýraznější z nich byl bezpochyby hrabě Karel Chotek, který pivovar vlastnil až do začátku 20. století. Navzdory mnohým změnám ve vlastnické struktuře však pivovar funguje ve své autentické podobě nepřetržitě přes 260 let. Za tu dobu Březňák získal mezinárodní věhlas, vyvážel se do USA, Afriky, Jižní Ameriky a dokonce byl dodáván i Britské sněmovně lordů.

PAN BŘEZŇÁK
V roce 1906 propůjčil Březňáku svoji tvář vážený drážní inspektor ve Velkém Březně pan Viktor Cibich, jehož podobizna zdobí logo dodnes. Za vyobrazení své osoby na etiketách Březňáku získal pan Cibich doživotní rentu 30 piv týdně. Záhy se ukázalo, že dobře živený, svátečně oděný padesátník s pečlivě upraveným plnovousem a doutníkem byl tou správnou volbou. Díky pohodě, která z něj přímo vyzařuje, si portrét pana Cibicha vypůjčila piva z celého světa.

Obec Velké Březno leží v ryzím regionu polabské kotliny. V její blízkosti se nachází Porta Bohemica – Brána Čech, kterou řeka Labe vstupuje do Českého středohoří. Údolí Labe je bohaté na úrodnou půdu a výbornou pramenitou vodu, jež tvoří hlavní předpoklady pro výrobu skvělého piva. Proto není divu, že zde před více než 260 lety pivovar vyrostl. A stejně jako v okolních pískovcových skalách i v pivovaru jako by se zastavil čas. V Březňáku se spolu snoubí nejkvalitnější tuzemské suroviny, které pocházejí buď přímo z pivovaru, nebo z předních českých pivovarnických oblastí. Slad z Nymburské sladovny tvoří základ piva z Velkého Března a dává mu tak typicky českou, plnou chuť a jiskřivě zlatavou barvu. Pramenitou vodu pivovar čerpá z vlastních pivovarských studní. I díky ní má Březňák svůj nezaměnitelný charakter. Chmel je kořením každého piva. Březňák proto volí žatecký poloraný červeňák z údolí Zlatého potoka, který pivu propůjčuje jeho nezaměnitelnou hořkost a aroma.

O nejlepším pivu se bude hlasovat s kuponem z Deníku

Publikováno:před 2 letyZdroj:Ústecký deníkAutor:Karel Rouč

Na V. Pivním jarmarku se představí desítky piv z 26 malých a rodinných pivovarů.

Svátkem pivařů se stane pátý ročník Pivního jarmarku, který se koná v sobotu 23. května od 10.00 do 22.00 na Kostelním náměstí v centru města.

Návštěvníci budou moci po celý den ochutnávat desítky druhů piv z produkce malých a rodinných pivovarů.

Nové oříškové pivo Oráč
Točit se budou piva uvařená podle tradičních receptur a také speciály a novinky. Bude mezi nimi i nové jedenáctistupňové pivo Oráč, které vzniklo v pořádajícím ústeckém minipivovaru Na Rychtě ve spolupráci s muzeem města.

„Pivo se jmenuje Oráč podle nejslavnějšího ústeckého rodáka Přemysla Oráče a bude se pít nejen na jarmarku, ale i o týden později 29. května u nás v muzeu u příležitosti Noci muzeí, která se letos ponese v duchu Starých českých pověstí," vysvětlil historik Martin Krsek.

Pivo je uvařené z ječného a pšeničného sladu a chmelené třemi druhy žateckého chmele. Má příjemnou ovocnou vůni a v chuti jsou znát lískové oříšky.

Soutěž odborná i pro veřejnost
Součástí jarmarku bude také soutěž piv. „V odborné degustaci bude udělen Máz ústeckého Pivního jarmarku v kategoriích nejlepší světlý ležák, polotmavá a tmavá piva a speciální a ochucená piva," informoval Jiří Šťovíček, ředitel pivovaru Na Rychtě.

Veřejnost může rozhodnout o udělení Mázu Ústeckého deníku.

Anketní lístky budou otiskovány v Ústeckém deníku (první vyšel v pondělí 18. května, další vyjde ve středu) a návštěvníci je mohou odevzdat vyplněné na jarmarku k vyhodnocení. Tři vylosovaní obdrží dárkové poukazy restaurace Na Rychtě v hodnotě 500 korun.

K jarmarku patří i pestrý doprovodný program. Hlavní hvězdou v hudebním programu je legendární Laura a její tygři. V programu dále vystoupí Zdenka Trvalcová a Voila, Monokl, BigBand Zdenka Tölga, The Boom a další.

Každé pivo pomáhá
Na divadelní scéně, která bude od letošního ročníku větší a umístěná na druhém konci Kostelního náměstí za kostelem Nanebevzetí Panny Marie, se představí Divadlo V Pytli, Divadélko Vysmáto, Panoptikum Maxe Fische, Sváťovo Dividlo, Kouzlení s Flažolíkem a Flašinetář Honza a další.

Celou akcí bude provázet principál Divadla V pytli Petr Stolař se svými kejklíři. Z každého prodaného piva bude věnováno 50 haléřů Nadaci Plamínek Naděje. Vstup na akci je zcela zdarma.

Nájemce státního pivovaru Vyškov bude mít jen jednoho majitele

Publikováno:před 2 letyZdroj:E15.czAutor:Dušan KütnerVyškov

Za státní pivovar bývá považován pouze českobudějovický Budvar, v Česku ale existuje ještě jeden, a to pivovar v jihomoravském Vyškově. Krachu se pivovar, jehož privatizaci brání nevyjasněné podmínky církevních restitucí, před čtyřmi lety vyhnul díky pronájmu. Majitelé firmy CBIC, která jej má pronajatý, se ale rozešli v názorech na řízení. Výsledkem sporů je, že nájemce pivovaru bude mít jednoho majitele.

„Podíl ve sdružení, které provozuje pivovar Vyškov a zároveň vlastní i část CBIC, jsem prodal počátkem letošního roku,“ řekl spoluzakladatel a pivovarský expert Miloš Hrabák.

„Po více než dvouletém provozování pivovaru, kdy jsem byl členem představenstva i ředitelem pivovaru, došlo k názorovému rozkolu s majoritním akcionářem Jiřím Kopencem ohledně dalšího směřování pivovaru. Důsledkem bylo, že jsem ztratil jakýkoli vliv na rozhodování a chod firmy,“ dodal Hrabák. Logickým krokem pak bylo, že jako minoritní spoluvlastník odešel z pozice ředitele a zároveň požádal o uvolnění z funkce člena představenstva.

Pivovar vlastní státní firma Jihomoravské pivovary jako poslední aktivum po privatizacích v 90. letech. CBIC vyhrála pronájem ve výběrovém řízení vypsaném před čtyřmi lety. Výstav pivovaru tehdy činil pouhých 15 tisíc hektolitrů, pod novým nájemcem ale začal postupně růst.

Soutěžili v pití, válení sudů. Na druhém výročí založení minipivovaru ve Vískách

Publikováno:před 2 letyZdroj:Blanenský deníkAutor:Eva OndráčkováOhrada

Pití piva na čas, válení pivních sudů nebo hod pivním táckem na cíl. K tomu krásné počasí, vystoupení mažoretek, ale také projížďky se psím spřežením. Zábava na první Pivní olympiádě a druhém výročí založení minipivovaru ve Vískách v sobotu odpoledne zkrátka nevázne.

Nižší návštěvnost ovlivnilo možná jen to, že se akce koná současně se semifinálovým zápasem České republiky a Kanady na mistrovství světa v ledním hokeji. „To jsme ale při plánování termínu nemohli vědět. Jinak je ale podle nás akce vydařená, máme krásné počasí a lidé se baví. A pro ty, kteří si přece jen hokej nechtějí nechat ujít, jsme připravili promítání zápasu na plátně uvnitř v salonku," říká Karel Kamba, majitel Agrocentra Ohrada, ke kterému náleží i minipivovar.

Hlavní zábava v areálu agrocentra se ale odehrává venku. Na prostranství za budovou totiž zápolí soutěžící hned v několika netradičních disciplínách. Například soutěž v držení tupláku s pivem v natažené ruce dává soutěžícím pořádně zabrat. „Už se klepe, už to dlouho neudrží. Á, ruka už klesá!" komentuje napínavý souboj moderátor.

Stejně tak při závodě ve válení pivních sudů se soutěžící pořádně zapotí. „Soutěžních disciplín jsme připravili celkem pět. Kromě válení sudů a držení tupláku je to ještě hod pivním táckem na cíl, pivní kvíz a pití piva na čas," jmenuje Kamba s tím, že soutěží čtyři tříčlenné týmy.

S úsměvem na rtech sleduje zápolení týmů například Petr Duda z Letovic. „Přijeli jsme sem s manželkou a dětmi. Těm se nejvíc líbí skákací hrad a také psi a kůň. Já jsem se žádné soutěže nezúčastnil, raději ochutnávám místní pivo pěkně v klidu. Řízení auta zpět domů tak bude na manželce," směje se muž.

Ke zchlazení žízně mají hosté na výběr z pěti druhů piva a hlad zahánějí grilovanými klobáskami. Na pastvině za agrocentrem na ně ale čeká ještě překvapení. Povozit se totiž mohou se psím spřežením. „Přijeli jsme sem do Vísek z Krkonoš, kde děláme vyjížďky se psím spřežením pro turisty. Dnes jsme sem přivezli šestnáct psů, je totiž poměrně teplo, tak abychom mohli psi ve spřežení pravidelně střídat," říká musher Jiří Vondrák.

I přes teplé počasí ale psi práce baví. „My pracujeme s kříženci plemene sibiřský husky. Větší důraz než na rodokmen totiž klademe na to, zda mají psi chuť do práce," vysvětluje musher.

O projížďky se psy je podle něj od začátku akce velký zájem. „Skoro jsme se nezastavili. Vítr z plachet nám ale asi trochu vezme hokej," směje se Vondrák.

Nejen se psím spřežením se však účastníci akce mohou projet. V ohradě vedle agrocentra si totiž především děti užívají i jízdu na koni. Zábavu mezi soutěžemi zpestřují také svými vystoupeními mažoretky z Letovic.

Pivovar odstartoval druhý rok, 
pro návštěvníky si přichystal řadu novinek

Publikováno:před 2 letyZdroj:Děčínský deníkKapitán

Brány obchodního 
a společenského Centra Pivovar Děčín se otevřely poprvé loni v dubnu. Svou činnost tak zahájilo centrum, které si za dlouhodobý cíl klade být nejen první volbou pro nákupy obyvatel Děčína a jeho okolí, ale 
i společenským centrem poskytujícím zábavný odpočinkový program všem generacím. Tím se také postupně stává.

První rok
Za první rok své existence přivítala odborníky oceňovaná stavba, která propojuje původní historické části pivovaru s novými moderními prvky architektury, více než dva miliony návštěvníků. Zprovozněna byla Pivovarská restaurace, dětmi tolik očekávané Hopsárium a postupně se zaplňují i zbývající obchodní jednotky.

Realizována byla celá řada doprovodných výstav a akcí včetně těch, které se už staly tradicí a do centra se pravidelně vrací (jako například živá hudební vystoupení ZUŠ pořádaná každý první pátek v měsíci pod názvem PIANKOoo, naučné programy střední zdravotnické školy nebo sportovní přenosy).

Na větší využití tak čekají především společenské sály, které byly v prvním roce využívány spíše sporadicky. Jejich potenciál poprvé plně prověřila narozeninová After Party, která byla vrcholem oslav prvního roku existence centra. Tyto oslavy navštívil čtyřnásobný počet lidí, než na jaký je centrum o víkendech zvyklé, a mnozí z nich se už ozývají s prosbami na opakování některých akcí.

„Narůstající zájem místních o akce centra i jeho nájemců nás velmi těší. Uděláme vše proto, aby se u nás cítili dobře a vraceli se k nám rádi a často," říká ředitel Aleš Stupka.

Sport
Do nadcházejících dnů a měsíců si Centrum Pivovar připravilo hned několik zásadních inovací. Pro sportovní fanoušky se začaly pravidelně organizovat online přenosy zápasů úspěšného basketbalového týmu BK Děčín okořeněné setkáním se samotnými hráči. Sledovat tu bude možné i pondělní zápas, který BK Děčín sehraje na zimním stadionu v Děčíně. Sportovním nadšencům a příznivcům národního hokejového týmu jsou pak nově určeny online přenosy z právě probíhajícího MS v hokeji.

Pro děti i jejich doprovod je na celý rok připraven nový koncept akcí v koutku plavčíka Šikuly. Program na všechny květnové soboty už je hotov. Šikula nebo jeho pomocníci budou v přízemní pasáži centra své kamarády očekávat vždy v 10.00 a ve 13.00 hodin.

Restaurace
Do dalšího roku existence vykročila s novými plány i Pivovarská restaurace, která chystá pro gurmány nabídku jídel rozšířenou o klasický pivní sýr, pivní marinády, omáčky z piva, vlastní výrobky, jako jsou paštičky či jehněčí klobásky, ale také o lehká jídla pro milovníky zdravého životního stylu a jídla bezlepková. Zachovat si při tom hodlá vysoký gastronomický standard i koncept pivovarské restaurace.

Ta nabízí milovníkům zrzavého moku dobře známou vlajkovou loď – pivo Kapitán (podle původní receptury), dále Admirál a nově také 15° speciál Loďmistr.

Pro tancechtivé, a nejen pro ně, odstartovala velmi úspěšnou narozeninovou After Party série zábavních akcí, které budou pravidelně pořádány v zrekonstruovaných sálech původní pivovarské budovy.

Pro firmy i soukromé osoby budou tyto sály k dispozici 
v době mimo akcí pro veřejnost. Zájemců o jejich pronájem přibývá každým dnem.

Majitele osobních vozů pak nepochybně potěší zprovoznění bezdotykové automyčky v prostoru parkoviště.

„Investovali jsme do výstavby tohoto centra ze dvou důvodů. Od prvního okamžiku nám imponovala původní budova pivovaru a možnost realizace výjimečného architektonického řešení. Zároveň si podle našeho názoru Děčín, respektive jeho obyvatelé vlastní centrum zasloužili. Od počátku jeho existence jsme se soustředili především na budování obchodních aktivit. Do budoucna bychom se proto chtěli více zaměřit na rozvoj poskytovaných služeb a rozšíření jejich skladby," dodal Lukáš Musil, zástupce hlavního investora – RSJ PE.
Zdroj: http://decinsky.denik.cz/zpravy_region/pivovar-odstartoval-druhy-rok-pro-navstevniky-si-prichystal-radu-novinek-20150517.html

Pivo zažívá v Česku renesanci, říká obchodní ředitel Budvaru Chrt

Publikováno:před 2 letyZdroj:Impuls.czAutor:Martin BenešBudvar

Jeho úkolem je prodat všechno, co Budějovický Budvar vyrobí. Robert Chrt je již 21 let obchodním ředitelem tohoto národního podniku. A úkol má stále těžší. Výstav piva totiž pivovaru stále roste. Jen pro představu: na začátku 90. let vařil Budvar 465 tisíc hektolitrů. Loni to bylo 1,457 milionu hektolitrů.

Poslední roky Budějovický Budvar překonává jeden rekord v prodejích za druhým. Jak dlouho mohou takové úspěchy trvat?
Doufáme, že co nejdéle. Ale je samozřejmě stále těžší se překonávat. My jsme mezi českými pivovary trochu atypičtí, protože máme největší podíl exportu. Pětapadesát procent výroby vyvážíme, a v tržbách to je dokonce 60 procent. Úspěchy posledních let jsou právě díky exportu. Český trh v podstatě stagnuje.

A podle statistik to vypadá, že se asi víc piva pít nebude.
Je to tak. My máme nejvyšší spotřebu piva na hlavu. Za loňský rok je to asi 140 litrů. Státy, které jsou za námi, mají kolem 107. Pro pivovary ovšem není v poslední době až tak zásadní objem, ale spíš struktura prodeje. Je obrovský rozdíl, jestli prodáte hektolitr do gastronomie, nebo do obchodní sítě. My na tuzemsku v podstatě stojíme. Což na druhou stranu není špatné, protože český trh celkově šel dolů o zhruba dva miliony hektolitrů.

Je velký rozdíl prodávat pivo do hospod oproti maloobchodní síti?
Není složité prodat víc do maloobchodu. Těžké je vydělat na tom nějaké peníze. V gastronomii to úplně v zásadě není o tom, kolik to pivo stojí, ale dosáhnout toho, aby do hospod chodili spotřebitelé. To se ovšem moc nedaří.

Čím to?
Dostáváme se na úroveň západní Evropy. Životní styl Čechů se mění a výrazně se otevírají nůžky mezi cenou v gastronomii a v obchodech. Dnes už se u nás prodá v gastronomii jen 41 procent piva. Průměr v EU je 37 procent. My se k tomu přibližujeme.

Jak neztrácet podíl v gastronomii?
My můžeme jen doufat, že ten podíl už klesat nebude. Je to dané chováním spotřebitelů. Pivo v Česku prošlo svým vývojem a podle mého v současné době prožívá jakousi renesanci. Roste počet minipivovarů, některé z nich mají opravdu dobré pivo. Podle mě je to dobře, protože to zvedá zájem lidí o tento nápoj.

Na druhou stranu je to pro vás konkurence, ne?
Ano, ale přesto si myslím, že pivu to v očích spotřebitelů pomáhá. Je to něco, co lidé mohou víc porovnávat, zkoumat, psát o tom blogy a podobně. Může to i přitáhnout mladší generaci, která na pivu nevyrostla. A také ženy.

I proto jste přišli s různými nápoji, jako je importovaný cider Sommersby nebo vaše vlastní bezové pivo PardálOVO. Jak se jim daří?
Cider je kategorie, která roste. Funguje to zejména v anglosaském světě, u nás je to nová věc. My jsme s výsledkem zatím spokojení, je to takový zdravý růst. Ten segment je ovšem zatím relativně malý.

A PardálOVO?
Čekali jsme od toho jednoznačně víc. Možná, že jsme moc dlouho čekali a přišli s tím až v okamžiku, kdy trh s těmito nápoji klesal. Měli jsme úvahy, že uděláme i jiné příchutě, ale to jsme zatím pozastavili. Spíše přemýšlíme, že začneme prodávat i jiné příchutě cideru.

Budvar měl loni rekordní rok. Jak ve výstavu piva, tak v exportu. Jaký máte plán na letošek?
Rádi bychom dosáhli stejného výsledku. To možná nezní tak ambiciózně, ale řešíme teď poměrně zásadní výpadek Ruska. Takže abychom dosáhli stejných výsledků, musíme být výrazně lepší, protože u Ruska očekáváme propad kolem 50 procent. A budeme rádi. Přitom je to pro nás velmi významný trh. Byl to náš pátý největší zahraniční trh.

Jaká je tedy na ruském trhu aktuální situace? Pokud vím, sankce se piva netýkají.
To ne, ale ekonomická situace se tam velmi změnila. Lidé mají méně peněz, šetří. Rubl zdevalvoval, takže importovaná piva jsou najednou pro ně dost drahá. Půllitrová láhev stála 120 rublů, což samo o sobě bylo dost. Když jsem tam byl před dvěma měsíci, tak to bylo až 300. Teď ta cena klesá, očekáváme, že by se mohla dostat na 180. Ale je to pořád moc.

Dokážete ten výpadek Ruska dotáhnout na jiných trzích?
Musíme. Naštěstí máme v exportním portfoliu 70 zemí světa. Je ale pravdou, že 95 procent vývozu dělá Evropa. Severní Amerika pak dvě a půl až tři procenta. Obecně se nám velmi daří na trzích, jako je Německo, Slovensko, Polsko, Rakousko, za poslední dva roky jsme dobře rozjeli Srbsko, Chorvatsko a Maďarsko. Potenciál růstu máme stále velký. I v Asii a Jižní Americe.

Které z těchto trhů považujete za nejperspektivnější pro Budvar?
Je třeba si uvědomit, že to nejsou trhy, které by nás zachránily. Loni jsme ohromně rostli v Ázerbájdžánu. Je to budoucnost, pivní trhy se vyvíjí, jeho spotřeba ve světě roste. Není to jen o prodeji, ale i o tom, že rozšiřujeme duševní vlastnictví, protože tam máme registrace na značku Budweiser Budvar. Velmi dobře se vyvíjí Vietnam. Je to i díky tomu, že spousta tamních obyvatel v Česku třeba žila či studovala a oblíbila si naše pivo. Je to země, kde roste spotřeba piva i import.

A co třeba Čína?
Ta je největším pivním trhem na světě. Jenže roste lokální výrobou, eventuálně licencemi. Pro importovaná piva, která jsou drahá, je to malý trh. Je to o tom, že tam přijde gigant typu Heineken, postaví pivovar a začne tam vařit lokální značku. My jdeme cestou, že veškerý Budvar musí být z Českých Budějovic. 120 let to tak je a nebudeme to měnit. Pro nás je to horší a delší cesta.

Jaký druh piva vám osobně nejvíc chutná?
Já jsem jednoznačně ležácký typ. Když jdu do hospody, chci si dát piv víc. Takže náš světlý ležák. Ale když jedu třeba do Anglie, rád si dám třeba stout. Pochutnám si i na belgických speciálech, což je dezertní zážitkové pití. Nejsem žádný fanatik, že bych říkal Budvar, Budvar, Budvar. Pokud chcete mít přehled o téhle branži, musíte ochutnávat i konkurenci.

Jihomoravské pivovary nachystaly na léto novinky

Publikováno:před 2 letyZdroj:Finanční novinyAutor:ČTK

Jihomoravské pivovary nachystaly na léto novinky. Pivovar Černá Hora například připravil pšeničné pivo belgického typu Witbier Blonde s vůní pomeranče a koriandru. Brněnský pivovar Hauskrecht chystá speciální edici své desítky v souvislosti s výstavou o dějinách pivovarnictví, která začne v červnu na Špilberku.

"Witbier Blonde je svrchně kvašené pšeničné pivo okořeněné směsí přírodního koriandru a pomerančové kůry. Kombinace silného řízu, ovocných tónů a svěží chuti z něj dělají vysoce pitelné pivo," uvedl sládek černohorského pivovaru Vlastimil Zedek. Podle něj má novinka svojí neobvyklou chutí evokovat bezstarostnost prázdninových dní. "Snadno zažene žízeň a bude vybízet k dalšímu napití," tvrdí Zedek. Pivo bude patrně sezonní záležitostí, pivovar ho bude plnit pouze do sudů.

Brněnský pivovar Hauskrecht chystá na léto speciální edici desítky. Bude se čepovat v souvislosti s výstavou Žít pivo - Brněnské hostince a pivovary od pravěku po současnost, která se koná od 17. června do konce roku v Muzeu města Brna na hradě Špilberk. Pivo bude nachmelené hlávkovým žateckým poloraným červeňákem.

"V případě vysoké poptávky budeme uvažovat o zařazení tohoto piva do stálé nabídky. S ohledem na maximální vytížení naší kapacity a začínající pivní sezony, uvažujeme přijít na trh s dalšími speciály až na podzim tohoto roku," uvedl sládek Petr Hauskrecht.

Starobrno aktuálně novinky nechystá. Zájemcům chce nabídnout první víkend v červnu řízenou degustací pivních značek a párování vhodných piv s kulinářskými delikatesami na Špilberk Food Festivalu. "Starobrno zde letos bude mít velký stan s pivní hospodou a ukázkami pivního sommeliérství," uvedla mluvčí pivovaru Ludmila Čechová.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.28.05.2017 08:354.997/4.997