Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

Budvar prodává příliš levně, říká nový šéf. Chce zvýšit i výrobní kapacitu

Publikováno:před měsícemZdroj:Aktuálně.czAutor:ČTKBudvar

Budějovický Budvar během příštího roku výrazně rozšíří kapacitu stáčení piva do plechovek. Loni prodal nejvíce piva ve své historii. Podle ředitele se chce více prosadit v prémiovém segmentu.

Budějovický Budvar příští rok rozšíří kapacitu stáčení piva do plechovek o 40 procent a v prvním čtvrtletí roku 2018 zprovozní nové skladové prostory. Do roku 2020 investuje pivovar dvě miliardy korun. V rozhovoru s ČTK to řekl ředitel Budvaru Petr Dvořák.

Pivovar, jehož loňský roční výstav byl 1,61 milionu hektolitru, nyní stáčí ročně do plechovek 300 000 hektolitrů. Kapacitu linky na plechovky zvětší na začátku příštího roku o 40 procent, investuje přes 27 milionů korun.

"Zatím postačí vyměnit hlavní plnič, což by nás mělo dostat blíže poptávce. Dlouhodobě budeme muset uvažovat o další plechovkové lince," řekl jedenačtyřicetiletý ředitel, který vede podnik od května.

Podle něj dnes Budvar prodává pivo příliš levně, má především příliš nízkou promoční cenu, tedy akční prodejní cenu v regálech obchodů.

"Budvar jde cestou nekompromisní kvality a tomu musí odpovídat i cena. Je to komplexnější proces než čisté zdražení. Ceníková cena je jenom jeden z faktorů, v ní jsme relativně správně, můžeme se bavit o drobných desítkách haléřů a menších korunách. Promoční cena je většinou v dikci řetězců, ale jeden z důvodů aktuálního převisu poptávky po našem pivu je, že promoční cenu máme relativně nízkou," řekl Dvořák.

Ředitel chce Budvar více prosadit v prémiovém segmentu. Myslí si, že k tomu zatím chybí pivovaru emoce spojené se značkou. "To znamená, abych jako spotřebitel měl tu značku rád. Tam nás čeká velký kus práce pro marketingové oddělení," uvedl Dvořák, který hledá nového šéfa marketingu.

Za nejbolavější místo ředitel považuje stáčecí linky, jejichž kapacita nestačí uspokojit poptávku a brzdí zájem některých zákazníků ze zahraničí. Až Budvar dokončí logistické centrum, které zprovozní v prvním čtvrtletí 2018, začne hned v létě stavět novou halu, v níž bude nejpozději od června 2019 fungovat nová stáčecí linka.

Budvar zaměstnává 670 lidí, chybí mu dvě desítky zaměstnanců, dělníci na stáčecích linkách nebo řidiči vysokozdvižných vozíků. Mzdy letos vzrostou o více než 3,5 procenta, průměrný plat v Budvaru je nad celostátním průměrem.

"Naši lidé jsou přetíženi, což souvisí s tím, že pivovar jede za hranicí svých možností. Jedeme dlouhé, nepřetržité provozy a každý výpadek a nedostatek lidí se rychle promítá do snížení kapacity. Moje priorita je, abychom se stali nejzajímavějším zaměstnavatelem v regionu," řekl Dvořák, rodák z Liberce, který teď žije v Českém Krumlově.

Budvar loni prodal 1,61 milionu hektolitrů piva, nejvíce ve své historii a měl rekordní tržby 2,54 miliardy korun. Pivovar, který vlastní stát, letos investuje 750 milionů. Dvořák je bývalý manažer Plzeňského Prazdroje a ředitelem marketingu v Pivovarech Staropramen. Ve funkci nahradil Jiřího Bočka, který po 25 letech na konci loňského roku rezignoval.

Nové pivo podle staré receptury, to je Holba polotmavá 11

Publikováno:před měsícemZdroj:České nápojeHolba

Holba rozšiřuje nabídku značky o novou jedenáctku. Je polotmavá a skutečným originálem mezi pivy. Vzniká klasickým způsobem výroby a podle tradiční receptury. Výsledkem je pivo granátové barvy s velmi hustou pěnou, zaokrouhlenou plnou chutí a vysokým řízem.

Na varně se vaří na dva rmuty a tím si dokáže vzít to nejlepší ze sladu i chmele. Následuje přirozené spodní kvašení v otevřených kádích na spilce a proces uzavírá dlouhé dozrávání piva v ležáckém sklepě. Pivo má svoji unikátní recepturu, postavenou na tom, že se kombinují suroviny typické pro výrobu světlých i tmavých piv. V Holbě použili 5 různých druhů sladů a 3 chmelové odrůdy. Ze sladů pivovarníci tentokrát zvolili klasický světlý slad, který doplnili sladem Mnichovským pro zvýraznění plnosti chuti, dvěma druhy karamelových sladů a sladem barevným pro originální příchuť, barvu a podtržení osobité charakteristiky.

„Největší umění spočívá ve správné kombinaci sladů a jejich poměrů v závislosti na požadované chuti piva. Čím více jich máte, tím je celý proces náročnější. Chtěli jsme tělnaté pivo, které i když je polotmavé není těžké, ale jiskrné. A povedlo se,“ spokojeně komentuje novou jedenáctku sládek pivovaru Holba ing. Luděk Reichl.

Použité slady pocházejí ze sladovny v Zábřehu na Moravě. Právě sem míří proslulé a celosvětově vyhledávané sladovnické ječmeny z Hané. Slad významně ovlivňuje tělo a plnost chuti piva. A spolu s chmelem se podílí na vůni piva. Ta je u Polotmavé 11 příjemně chmelová s karamelovými až lehce kávovými tóny. Sympatická je také nižší hořkost s kratším dozvukem a vysoký říz. Nová 11 se chmelila natřikrát a v každé fázi chmelovaru se přidával jiný chmel. „Na konec chmelovaru jsme nechali to nejlepší a sice Žatecký poloraný červeňák. Do piva tak přechází méně hořkých látek a zůstává výrazné aroma chmele,“ říká Luděk Reichl. Polotmavá 11 potěší muže i ženy, je ideálním nápojem pro přátelská posezení a dobře se hodí ke světlému masu, sýrům i sladkých pokrmům. V prodeji bude od začátku září v sudech a lahvích.

Pivovar Holba vaří pivo z horské vody z vlastních pramenů, tršického chmele a sladů z hanáckých ječmenů. Piva se tady vaří na předem danou stupňovitost tzn. že se hotové pivo nikdy neředí vodou, chemicky nedobarvuje ani nedosycuje oxidem uhličitým.

Zubr Grand bude uvařen z prvního chmele

Publikováno:před měsícemZdroj:České nápojeZubr

V letošním roce se poprvé pro širokou veřejnost uskutečnila akce Dočesná se Zubrem, která proběhla v sobotu 19. srpna v Čekyni nedaleko Přerova. Do Čekyně dorazilo během celého dne celkem zhruba 400 lidí, kteří na Florykově chmelnici společně česali chmel na speciální várku piva Zubr Grand z prvního chmele nebo si jen přišli užít příjemné, i když deštivé odpoledne na fotbalovém hřišti ve společnosti piva Zubr i hudby.

„Ruční česání chmele v Čekyni probíhá již několik let, ale v předchozích letech se jednalo o akci pro zaměstnance pivovaru, loni poprvé se akce účastnili také členové ZUBR Fanklubu. Jelikož jsme na akci zaznamenali velmi pozitivní reakce i zájem, aby proběhla v širším měřítku, rozhodli jsme se, že letos to pojmeme trochu jinak a ve větším. Doufám, že se akce, i přes nepříliš příznivé počasí, všem líbila a sejdeme se na chmelnici opět za rok ještě v hojnějším počtu,“ komentuje akci Tomáš Pluháček, ředitel pivovaru Zubr.

Celé odpoledne odstartovala soutěžní stezka za Zubrem z Předmostí do Čekyně o drobné ceny. V rámci odpoledne pak proběhla mimo jiné i soutěž o nejlepšího „česače“, který v daném časovém limitu načeše nejvíce chmele. Vítězka, která za 10 minut zvládla načesat 0,56 kg chmele, si odnesla domů poukaz na padesátilitrový sud piva Zubr Grand. Podvečerní a večerní program pak zpestřilo hudební vystoupení kapel Kiss Moravian Girls, Stará Dobrá Ruční Práce a Penzistor na čekyňském fotbalovém hřišti.

Čerstvě načesaný chmel putoval na sušičku chmele a pak rovnou do pivovaru Zubr, kde se sládková pivovaru Nataša Rousková pustí do vaření limitovaného speciálu. „Čerstvý chmel se musí co nejrychleji zpracovat, aby si zachoval co nejvíce důležitých látek, které dodávají výslednému pivu intenzivnější chmelové aroma,“ říká sládková přerovského pivovaru. Výsledek společného snažení bude možné ochutnat v říjnu, kdy se pivo Zubr Grand z prvního chmele objeví na čepech restaurací.

Pivovar v kontejneru? Česká firma doufá, že prorazí ve světě. Její nápad není nový

Publikováno:před měsícemZdroj:E15.czAutor:ČTK

Česká společnost Well Service chce pod značkou Smart Brewery prodávat pivovary v kontejnerech. Zatím má dvě zakázky, v pražské Chuchli a ve Velkém Novgorodu v Rusku. Výhodou kontejnerového pivovaru je jeho lehká přemístitelnost, dá se vozit vlakem, na lodi nebo v nákladním automobilu.

Myšlenka není podle firmy nová, již před rokem 1989 se podobně vozily pivovary z Česka do Sovětského svazu, kde vařily pivo pro dělníky.

Ani v Chuchli, ani v pivovaru, který dnes zástupci firmy ukázali novinářům v pražském Dominikánském dvoře, se zatím pivo nevaří. Musí tu být povinně zřízen celní sklad, bez toho nemůže začít výroba. V Chuchli by se podle firmy mohlo začít pivo vařit v kontejneru v září.

Firma doufá, že prorazí hlavně ve světě. Začíná jednat o možnosti dodávek do Číny, na Sardinii nebo do Tanzánie. Cena pivovaru, který vyrobí 525 hektolitrů piva ročně, je zhruba 2,8 milionu korun. V ceně je zahrnutý i sládek, který spolu s kontejnerem dorazí na místo určení a po dobu pěti týdnů bude učit tamní obsluhu, jak má správně pivo vyrábět a také jak ho správně čepovat. Návratnost investice je podle Pavla Poživila ze společnosti zhruba tři roky.

Všechny části pivovarů jsou vyrobeny českými firmami na zakázku, výjimku tvoří chlazení pivovaru, které se vyrábí v Itálii. Pro vaření piva se používá místo klasického sladu sladový výtažek. V pivovaru se dá vyrábět svrchně i spodně kvašené pivo.

Budvar rozšíří příští rok kapacitu stáčení piva do plechovek

Publikováno:před měsícemZdroj:České novinyAutor:ČTKBudvar

Budějovický Budvar rozšíří příští rok kapacitu stáčení piva do plechovek o 40 procent. V prvním čtvrtletí roku 2018 zprovozní nové skladové prostory. Do roku 2020 investuje pivovar dvě miliardy korun. V rozhovodu s ČTK to řekl ředitel Budvaru Petr Dvořák.

Pivovar, jehož loňský roční výstavy byl 1,61 milionu hektolitru, nyní stáčí ročně do plechovek 300.000 hektolitrů. Kapacitu linky na plechovky zvětší na začátku příštího roku o 40 procent, investuje přes 27 milionů Kč. "Zatím postačí vyměnit hlavní plnič, což by nás mělo dostat blíž poptávce. Dlouhodobě budeme muset uvažovat o další plechovkové lince," řekl jedenačtyřicetiletý ředitel, který vede podnik od května.

Podle něj dnes Budvar prodává pivo příliš levně, má především příliš nízkou promoční cenu, to jest akční prodejní cenu v regálech obchodů. "Budvar jde cestou nekompromisní kvality a tomu musí odpovídat i cena. Je to komplexnější proces než čisté zdražení. Ceníková cena je jenom jeden z faktorů, v ní jsme relativně správně, můžeme se bavit o drobných desítkách haléřů a menších korunách. Promoční cena je většinou v dikci řetězců, ale jeden z důvodů aktuálního převisu poptávky po našem pivu je, že promoční cenu máme relativně nízkou," řekl Dvořák.

Ředitel chce Budvar více prosadit v prémiovém segmentu. Myslí si, že k tomu zatím chybí pivovaru emoce spojené se značkou. "To znamená, abych jako spotřebitel měl tu značku rád. Tam nás čeká velký kus práce pro marketingové oddělení," řekl Dvořák, který hledá nového šéfa marketingu.

Za nejbolavější místo ředitel považuje stáčecí linky, jejichž kapacita nestačí uspokojit poptávku a brzdí zájem některých zákazníků ze zahraničí. Až Budvar dokončí logistické centrum, které zprovozní v prvním čtvrtletí 2018, začne hned v létě stavět novou halu, v níž bude nejpozději od června 2019 fungovat nová stáčecí linka.

Budvar zaměstnává 670 lidí, chybí mu dvě desítky zaměstnanců, dělníci na stáčecích linkách nebo řidiči vysokozdvižných vozíků. Mzdy letos vzrostou o víc než 3,5 procenta, průměrný plat v Budvaru je nad celostátním průměrem. "Naši lidé jsou přetíženi, což souvisí s tím, že pivovar jede za hranicí svých možností. Jedeme dlouhé, nepřetržité provozy a každý výpadek a nedostatek lidí se rychle promítá do snížení kapacity. Moje priorita je, abychom se stali nejzajímavějším zaměstnavatelem v regionu," řekl Dvořák, rodák z Liberce, který teď žije v Českém Krumlově.

Budvar loni prodal 1,61 milionu hektolitrů piva, nejvíce v jeho historii a měl rekordní tržby 2,54 miliardy Kč. Pivovar, který vlastní stát, letos investuje 750 milionů. Dvořák je bývalý manažer Plzeňského Prazdroje a ředitelem marketingu v Pivovarech Staropramen. Ve funkci nahradil Jiřího Bočka, který po 25 letech na konci loňského roku rezignoval.

Budvar rozšíří příští rok kapacitu stáčení piva do plechovek, pivo prý prodává levně

Publikováno:před měsícemZdroj:Průmyslová automatizaceAutor:ČTKBudvar

Budějovický Budvar rozšíří příští rok kapacitu stáčení piva do plechovek o 40 procent. V prvním čtvrtletí roku 2018 zprovozní nové skladové prostory. Do roku 2020 investuje pivovar dvě miliardy korun. V rozhovodu s ČTK to řekl ředitel Budvaru Petr Dvořák.

Pivovar, jehož loňský roční výstavy byl 1,61 milionu hektolitru, nyní stáčí ročně do plechovek 300.000 hektolitrů. Kapacitu linky na plechovky zvětší na začátku příštího roku o 40 procent, investuje přes 27 milionů Kč. "Zatím postačí vyměnit hlavní plnič, což by nás mělo dostat blíž poptávce. Dlouhodobě budeme muset uvažovat o další plechovkové lince," řekl jedenačtyřicetiletý ředitel, který vede podnik od května.

Podle něj dnes Budvar prodává pivo příliš levně, má především příliš nízkou promoční cenu, to jest akční prodejní cenu v regálech obchodů. "Budvar jde cestou nekompromisní kvality a tomu musí odpovídat i cena. Je to komplexnější proces než čisté zdražení. Ceníková cena je jenom jeden z faktorů, v ní jsme relativně správně, můžeme se bavit o drobných desítkách haléřů a menších korunách. Promoční cena je většinou v dikci řetězců, ale jeden z důvodů aktuálního převisu poptávky po našem pivu je, že promoční cenu máme relativně nízkou," řekl Dvořák.

Ředitel chce Budvar více prosadit v prémiovém segmentu. Myslí si, že k tomu zatím chybí pivovaru emoce spojené se značkou. "To znamená, abych jako spotřebitel měl tu značku rád. Tam nás čeká velký kus práce pro marketingové oddělení," řekl Dvořák, který hledá nového šéfa marketingu.

Za nejbolavější místo ředitel považuje stáčecí linky, jejichž kapacita nestačí uspokojit poptávku a brzdí zájem některých zákazníků ze zahraničí. Až Budvar dokončí logistické centrum, které zprovozní v prvním čtvrtletí 2018, začne hned v létě stavět novou halu, v níž bude nejpozději od června 2019 fungovat nová stáčecí linka.

Budvar zaměstnává 670 lidí, chybí mu dvě desítky zaměstnanců, dělníci na stáčecích linkách nebo řidiči vysokozdvižných vozíků. Mzdy letos vzrostou o víc než 3,5 procenta, průměrný plat v Budvaru je nad celostátním průměrem. "Naši lidé jsou přetíženi, což souvisí s tím, že pivovar jede za hranicí svých možností. Jedeme dlouhé, nepřetržité provozy a každý výpadek a nedostatek lidí se rychle promítá do snížení kapacity. Moje priorita je, abychom se stali nejzajímavějším zaměstnavatelem v regionu," řekl Dvořák, rodák z Liberce, který teď žije v Českém Krumlově.

Budvar loni prodal 1,61 milionu hektolitrů piva, nejvíce v jeho historii a měl rekordní tržby 2,54 miliardy Kč. Pivovar, který vlastní stát, letos investuje 750 milionů. Dvořák je bývalý manažer Plzeňského Prazdroje a ředitelem marketingu v Pivovarech Staropramen. Ve funkci nahradil Jiřího Bočka, který po 25 letech na konci loňského roku rezignoval.

Samson se opět představí na výstavě Země živitelka. Poprvé po sedmi letech

Publikováno:před měsícemZdroj:Pivovar SamsonAutor:Pavel OrálekSamson

Poprvé po sedmi letech se pivovar Samson účastní výstavy Země živitelka, v pavilonu B4 nebude chybět jeho stánek. Ve čtvrtek 24. srpna se navíc v areálu českobudějovického výstaviště v pavilonu R2 koná workshop AB InBev o využití inovativních informačních technologií pro výrobu sladovnického ječmene. Jde o další důkaz, že tři roky spolupráce Samsonu s novým vlastníkem, skupinou AB InBev, mají pozitivní dopad na českobudějovický pivovar.

„Jako budějovičtí občané se rádi podílíme na legendární výstavě, jejíž prestiž přesahuje hranice naší republiky,“ říká ředitel pivovaru Samson Daniel Dřevikovský. „V našem stánku v pavilonu B4 chceme seznámit zájemce s našimi produkty a hlavně strategií, která by měla brzy vrátit pivovar Samson na jedno z předních míst v Česku,“ doplňuje.

Samson v posledních třech letech těží z investic největšího pivovarnického koncernu na světě, kterým je společnost AB InBev. „Finanční injekce AB InBev dosáhla přibližně 400 milionů korun. Nejvíce prostředků šlo do modernizace strojovny, kvasných nádob, filtrační linky, tanků na filtrované pivo, skladů, na nové zařízení pro pasterizaci, do sanitační stanice a chlazení,” tvrdí ředitel Dřevikovský.

I manažeři AB InBev si transakci v České republice pochvalují. „Jsme spokojení s tím, jak se věci v Samsonu posouvají k lepšímu. Cesta, kterou jsme si vytýčili, je správná. Rádi se spojujeme s kvalitními značkami a tou Samson rozhodně je. Věříme, že ho čeká velmi úspěšná budoucnost,” míní viceprezident AB InBev Lucas Lira.

Do Českých Budějovic míří i lidé z vedení AB InBev. Ve čtvrtek 24. srpna promluví na workshopu s názvem SmartBarley aneb přínos inovativních informačních technologií pro výrobu sladovnického ječmene Katie Hoardová, globální ředitelka zemědělských inovací AB InBev. „V České republice představíme vůbec poprvé náš koncept, který na základě dat z celého světa může významně pomoct místním pivovarům i samotným pěstitelům sladovnického ječmene. Je to náš příspěvek do 21. století,” říká Hoardová s tím, že ji těší, že tuto novinku bude prezentovat právě v České republice, zemi s bohatou pivní tradicí.

Pivovar Samson, a.s., České Budějovice patří do portfolia společnosti AB InBev, která je největším světovým pivním koncernem. Mezi jeho další značky patří například Stella Artois, Corona či Foster´s. Česká republika jako pivní velmoc si v jeho portfoliu získává čím dál důležitější postavení, čemuž napomáhá investování do jejích tradičních značek, jako je právě Samson.

V pivovarech zažívají léto snů a objednávky musejí odmítat

Publikováno:před měsícemZdroj:Svitavský deník

Pivovarům v kraji se daří lépe než v minulých letech. Čekají ale, jak prodej ovlivní protikuřácký zákon.

„Omlouváme se všem našim zákazníkům, ale z důvodu malé kapacity pivovaru a velkého zájmu o naše točené pivo nestáčíme do konce prázdnin do skleněných lahví ani do pet lahví,“ stojí na facebookových stránkách minipivovaru z Litomyšle.

Nejen zde zažívají nadmíru vydařený rok. Mrzet je může pouze to, že nestačí uspokojit potřeby svých zákazníků. ,,Letos už nám dvakrát došlo pivo. Jednou úplně a nyní nemůžeme stáčet do lahví, aby bylo v hospodě. Zájem o naše pivo nás těší. Léto a celou sezonu považujeme bezesporu za úspěch,“ hodnotil provozovatel Veselky Jiří Kohák.

DAŘÍ SE MALÝM I VELKÝM PIVOVARŮM
Za vysokou spotřebou piva stojí prázdninový turistický ruch, ale i teplý červenec. Nejen tyto faktory ovlivnily prodej piva i v dalších pivovarech. „Produkce se letos zvedla až o padesát procent. V červenci jsme nestíhali, a dokonce jsme museli odříkat objednávky a snižovat příděly,“ popsal problémy spojené s větším zájmem o pivo Jaroslav Kutílek z pivovaru ve Žlebských Chvalovicích na Chrudimsku.

Pořádně ohánět se musí i v pivovarech okresu Ústí nad Orlicí, například v Žamberku či Vysokém Mýtě. Žamberští vyrábí pivo s kancem na etiketě už dvacet let a prokurista pivovaru Jiří Chmelan sezonu hodnotí jako o trochu lepší než ty minulé. I on tedy pozoruje vyšší zájem o pivo v letošním roce. „V sezoně vyrobíme čtyři tisíce litrů piva týdně,“ nastínil čísla s tím, že uspokojit poptávku není jednoduché. Pivovar totiž pivo různých druhů dodává do měst po celé republice, ale i do Polska.

Podobně jako ostatní mluví o letošním létě i sládek vysokomýtského pivovaru Evžen Řehák. „Teplých dnů bylo dost a my musíme napnout síly, abychom vyhověli všem objednávkám,“ uvedl sládek. Ročně tu vyrobí 300 hektolitrů piva různých druhů a čepují je převážně v regionu.
Vyššímu zájmu o zlatavý mok z regionu pomáhají i pivní festivaly a slavnosti, kde se mohou méně známé značky ukázat v dobrém světle. Zákazníci ale nepřecházejí od velkých pivovarů v kraji k těm menším, i v Pardubicích a Poličce totiž letošní rok hodnotí zatím lépe než ten uplynulý.

OBCHODNÍ ŘETĚZCE MĚNÍ DODAVATELE
„Daří se nám velmi dobře. Lidé často chodí například i na pivní speciály. Úspěch sklízí i kaštanovo-medové pivo, které se vaří v minipivovaru Arnošt,“ uvedl PR manažer pivovaru Pernštejn Roman Marčák. Pokles prodeje zaznamenal pouze u lahvových piv, jelikož je pivovar přestal prodávat do některých obchodních řetězců.

Také v Poličce se pivovar pohybuje na hranici kapacity. Pozitivní vliv na růst prodeje měla podle majitele Karla Witze i elektronická evidence tržeb (EET). „Velkoobchody často odebíraly od kdekoho. Nyní musí vše vykazovat kvůli EET, a tak nás často oslovují. Odběratele jsme tak obměnili asi z dvaceti procent a některé musíme odmítat,“ popsal situaci kolem diskutované evidence tržeb Witz.

I přes povzbudivá čísla zůstávají zatím někteří majitelé pivovarů klidní a čekají až na čísla konečná, která budou mít na začátku příštího roku. Některé novinky se totiž přes léto ještě plně nepromítly do prodeje.

Podle Romana Marčáka z Pardubického pivovaru Pernštejn bude u celkového hodnocení úspěšnosti roku záležet na tom, jak se na prodejích sudového i lahvového piva projeví protikuřácký zákon. „Na konci léta restaurace zavřou zahrádky a hosté se budou muset přesunout do interiérů hospod,“ připomenul Marčák. Hrozí tak, že kuřáci, kteří v létě využívali zahrádky, místo návštěvy restaurace zůstanou doma, a tím klesne počet vytočených piv.

Egypťané jdou na žízeň s půllitrem v ruce. Před chmelem dávají přednost cukrové třtině

Publikováno:před měsícemZdroj:Rozhlas.czAutor:Štěpán Macháček

V úmorných letních vedrech si také Egypťané dopřávají vychlazený mok z orosených sklenic s pěknou pěnou na povrchu. Žízeň je veliká, a tak nezůstává jen u jednoho půllitru. Přesto jdou domů krokem rovným a příjemně osvěžení. V egyptských pouličních občerstvovnách si totiž nechávají sklenice naplnit vším možným, jen ne pivem.

Rozpálené ulice, spousta aut, teplota 40 stupňů ve stínu – prostě klasická káhirská letní pohoda, před kterou se každý snaží uklidit, nejlépe někam k moři. No a ti chudáci, kteří musí v srpnu v Káhiře zůstat, včetně autora této reportáže, potřebují každou chvíli hasit žízeň. A na tohle jsou v Egyptě bezvadně zařízení.

Před krámkem stojí na ulici jakési snopy z třtinových klacků. Jde o netradiční poutač, který zve kolemjdoucí, aby vstoupili a ochutnali zdejší oblíbený nápoj – třtinovou šťávu.

Přeslazená tráva
Stejně jako všichni káhirští džusaři i Ašraf láká kolemjdoucí cinkáním typické nerezové nádoby a hned mi z ní za pultem z velké výšky zkušeně nalévá přímo do sklenice. Orosený půllitřík se plní studenou, bílou, lehce nazelenalou tekutinou s pěnou na vrchu.

Je to příšerně sladké, ostatně to se dá čekat, když jde o šťávu vyždímanou přímo z cukrové třtiny. Chutná to trošku jako přeslazená, ve vodě rozmixovaná tráva. Ale po pár locích, když mi chladná, sladká šťáva pomalu stéká rozpáleným jícnem do žaludku, je to v tom horku docela slastný pocit. Půllitr za šest korun? Tak ještě jednou, prosím.

„Šťáva z cukrové třtiny má spoustu zdravých účinků. Čistí například ledviny – líp než pivo. A s mírou si ji můžou dát i cukrovkáři,“ vysvětluje mi šéfdžusař Mahmúd. Ráno si prý rozhodně mám dát sklenici na lačno - je to dobré také na žaludek.

Lisujeme všechno, co má šťávu
Další klacek třtiny pomalu mizí ve velkém elektrickém lisu a z kohoutku dole už vytéká do nerezové nádoby nazelenalá šťáva. „Tak jednou za týden přijede náklaďák s třtinovými klacky z pole,“ vysvětluje džusař. „Nastrkáme je támhle do patra a postupně je odebíráme a lisujeme.“

Krámek je malý, ale teď v podvečer je tu rušno. Éterem létají objednávky a lisy a mixéry jedou na plné obrátky. Lidé sedí venku u stolečků až doprostřed vozovky – to ale v Káhiře nikomu nevadí, řidiči se vyhnou – a prolévají se různými šťávami.

Kromě třtinové nabízejí snad ze všeho, co má zrovna sezónu. Nad vchodem se teď v síťkách houpají manga, granátová jablka, kvajávy, žluté melouny nebo avokáda a lákají na osvěžující občerstvení. Koktejl na přání vám tu vylepší ještě mlékem, zmrzlinou či oříšky.

„Rozhodně si dám radši šťávu než třeba coca-colu. Je to zdravější a taky chutnější. Když mi vyprahne, tak jedině přírodní džus. A nejlepší je samozřejmě z cukrové třtiny,“ říká pán ze sousedství, který si tu dává jedno třtinové od cesty na stojáka.

Uvařili Zlosyna! Pivo, které si hraje s odkazem čarodějnických procesů

Publikováno:před měsícemZdroj:Magazín PatriotAutor:Tomáš SvobodaZlosin

Návštěvy regionálních minipivovarů se staly hlavní náplní seriálu „Pivní mapa“, ve kterém se Magazín PATRIOT soustředil výhradně na Moravskoslezský kraj. Nyní jsme se však v rámci volného pokračování podívali také za jeho hranice. A to do Jeseníků, kde byl naší další zastávkou jeden malý pivovárek z Velkých Losin.

Do Velkých Losin, což je městečko v podhůří Hrubého Jeseníku, lidé jezdí nejčastěji ze tří důvodů. Zajímají je lázně, historické památky v podobě zámku a poslední ruční papírny v Evropě a pak také čarodějnické procesy.

Právě odkaz temné doby konce 17. století, kdy celému regionu Šumperska naháněly hrůzu procesy řízené zlotřilým inkvizitorem Bobligem z Edelstadtu, který jen na losinském panství nechal upálit 56 lidí, je stále přítomný.

A to v notně překvapivých souvislostech, jako je například založení lokálního minipivovaru. Kdo by čekal klasický příběh o oživení tradice v místech, kde se pivo už od nepaměti vařilo, bude možná zklamán.

Ano, ve Velkých Losinách byl sice od 14. do 18. století pivovar, jehož zlatavý mok zřejmě okusil i inkvizitor Boblig, avšak ten novodobý vznikl zcela jinde a za okolností odpovídajících potřebám a trendům 21. století.

Šli do toho po dvou letech příprav
S Romanem Žilkou, zakladatelem pivovaru s příznačným názvem „Zlosin“, se setkáváme v prostorách bývalé ozdravovny Brněnka, která leží mimo hlavní turistický ruch. Do strání nad Velkými Losinami dříve vysílalo město Brno svoji mládež, aby pookřála na čerstvém vzduchu.

„Penzion jsme koupili už před delší dobou a přemýšleli nad tím, jak takový poměrně velký objekt využít. Základem bylo ubytování a restaurace, ale my chtěli ještě dalšího, co by k nám lidi přilákalo, protože nejsme přímo v centru dění,“ začíná vyprávět mladý pivovarník.

Přestože se profesně zabývá obchodem, o pivo se v posledních letech zajímal velmi intenzivně. Nejprve jako zvědavý konzument, který rád objevoval nová piva od malých výrobců. Postupně si však zjišťoval také informace o náročnosti výroby a pracoval na základech vlastního projektu.

„Měli jsme sice vyhovující prostory, ale i tak jsme na projektu pracovali asi dva roky, než přišla realizační fáze. První pivo jsme uvařili v srpnu loňského roku,“ pokračuje Roman Žilka, zástupce jednoho z nováčků na pivní mapě.

Na doporučení kolegů z branže stavěli pivovar rovnou se zkušeným budoucím sládkem, což je ideál, pokud chcete předem vychytat mouchy a začít od prvního dne vařit opravdu profesionálně. To se povedlo, společně vyladili receptury a sestavili stálou nabídku tří piv.

Ležáky, tedy světlou jedenáctku a polotmavou dvanáctku, doplňuje svrchně kvašená patnáctka typu Indian Pale Ale.

Problém? Jedině kapacita varny
„Když to vidím zpětně, postavil bych dneska pivovar o něco větší. Poměrně záhy jsme totiž narazili na to, že máme piva málo. Dodavatelé technologií nám sice říkali, že k tomu dojde, ale my tomu nevěřili. Byli jsme přece jen opatrní,“ říká náš průvodce pivovarem, pro který chystá další investici.

Na podzim budou rozšiřovat ležácký sklep o šest nových tanků. Potřebují totiž zvednout roční výstav ze současných 700 hektolitrů na tisíc. Tím bude dosaženo maximální kapacity varny. „Více tady nelze uvařit. S rozšířením kapacity chceme dělat i další speciály. Našeho sládka to baví a taky pro lidi je fajn, když u nás ochutnají něco nového,“ doplňuje Roman Žilka.

Rok provozu mu ukázal, že vyšší kapacita je optimální tehdy, když pivo vaříte pro sebe a zároveň dodáváte po okolí. Ve Velkých Losinách spolupracují například s lázněmi, ale zásobují třeba také nedaleký ski areál Kouty.

Značka „Zlosin“ pohrávající si s lokálním patriotismem i temnou minulostí, kterou evokuje červené ypsilon v logu pivovaru, funguje nad očekávání. V rámci jejich byznys plánu zkrátka vítězí optimistická varianta.

„Šli jsme do toho s tím, že chceme vařit pivo na velmi slušné úrovni. Nepochyboval jsem, že to bude fungovat, když k tomu navíc přidáme kvalitní marketing. Díky zkušenostem z obchodu vím, že práce se značkou je pro úspěch na trhu zásadní,“ upozorňuje náš průvodce na důležitý obchodní aspekt.

Do Losin za historií i za pivem
Z pivovaru, který pro něj zůstává koníčkem, chce vybudovat další turistickou zajímavost, což je vzhledem k charakteru Velkých Losin přirozené. Štamgasti se však už také postupně formují. V létě hlavně kolem kolem venkovního výčepu a velké zahrádky.

„Věřím, že se nám podařilo navázat na lokální historii včetně čarodějnických procesů. Nechtěli jsme to příliš zdůrazňovat, ale k místu to patří. Ostatně, člověk to najde v našem logu, ačkoli některým hostům vše dojde třeba až po týdnu pobytu,“ usmívá se Roman Žilka.

Ať už chcete ve „Zlosinovi“ vidět nevinný fakt, že je z Losin, nebo inkvizitorskou historii v podání zlosyna Bobliga, jisté je jedno. Na pivní mapě přibylo další pivo s unikátním příběhem, který láká k ochutnání. A o tom to vlastně celé je.

Nebo ne? Jak se vlastně v Jeseníkách dívají na pokračující boom minipivovarů?

„V blízkém okolí máme pět malých pivovarů, ale nemám pocit, že bychom si konkurovali. Myslím si, že minipivovary celkově kultivují český trh s pivem. Pivní kultura jde správným směrem, protože lidé chtějí ochutnávat lokální piva a jejich odbornost a náročnost je stále větší,“ dodává na závěr.

Minipivovar Zlosin
Místo: Žárovská 10, Velké Losiny
Druhy piv: vaří spodně i svrchně kvašená nefiltrovaná a nepasterizovaná piva, v nabídce je stabilně světlý ležák Zlosin 11°, polotmavý ležák Zlosin 12° a IPA 15°
Výstav: zhruba 700 hektolitrů za rok

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.18.10.2017 21:555.615/5.615