Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

zprávy ze všech pivovarů

Gambrinus zkusil fintu, vydával se za minipivovar Patron

Publikováno:před rokemZdroj:BuzzMagGambrinus

Plzeňský Prazdroj do deseti hospod v Praze a v Plzni, kde dosud odmítali Gambrinus, dodával toto pivo pod vymyšlenou značkou Patron. Finta byla součástí jeho nové kampaně.

Gambrinus během května dodával svá piva do vybraných hospod, kde byl dosud většinou odmítán, pod značkou právě vzniklého minipivovaru Patron z obce Čepice na Klatovsku. Z utajované akce vytvořil ve spolupráci s agenturou McCann Prague a s režisérem Martinem Duškem tříminutový spot, který se včera a dnes objevil v reklamních blocích televizí skupin Nova a Prima.

Na základě čeho pivo soudíme
„Už víc než deset let se zabývám jenom obchodem s pivem. A v posledních letech mě trápí, když přijdu za hospodským a ten mi dává zpětnou vazbu, že pivaři pivo haní, přestože víme, že značka je ve vynikající kondici. Samotní hospodští, kteří mají být ambasadory značky, začali pochybovat. Jsme přesvědčeni, že tyto konotace vycházejí z toho, co lidé říkají, než že by vycházely z jejich reálné zkušenosti,“ tvrdí Tomáš Mráz, ředitel obchodu do restaurací Plzeňského Prazdroje.

Tento názor pak potvrdil také online průzkum názoru české populace na pivo, který nechal pivovar zrealizovat a jehož se zúčastnilo kolem 30.000 unikátních návštěvníků. „Třetina z nich v něm uvedla, že šíří informace o pivu na základě toho, co o něm slyší od známých, ne na základě vlastního ochutnání,“ uvedla mluvčí pivovaru Kateřina Krásová. „Cítili jsme, že je potřeba s tím něco udělat. Proto jsme se vrhli do tohoto kontroverzního projektu.“

„Pivovar z nového pivovaru, co se právě staví“
Projekt měl „donutit“ lidi, aby pivo – ve skutečnosti Gambrinus, nepasterizovaný a nefiltrovaný – ochutnali. Pivo bylo nabízeno pod vymyšlenou značkou minipivovaru Patron z Čepic na Klatovsku, kde se reálně pivo nikdy nevařilo. Nemovitost pivovaru objevující se v propagačních materiálech nové značky byla pro natáčení pronajata. Příběh zněl tak, že „pivovar se staví, a než bude dobudován, bylo jeho pivo uvařeno ve spolupracujících pivovarech“.

Jako místo pro test piva „Patron“ pak tvůrci kampaně zvolili dvě desítky hospod v Praze a v Plzni, pražskou náplavku a dva festivaly, kde se prodávaly značky i jiných minipivovarů. Spotřebitelé mohli ochutnat pivo od 6. do 26. května.

Lidé v hospodách ochutnávali značku pod dohledem kamery. Podle zástupců pivovaru věděli, že se točí slepá upoutávka na pivo, která může být použita pro reklamní účely, a byli upozorněni, že zkoušejí pivo z nového minipivovaru Patron. Pod nálepkou Patrona se skrývala původní značka Gambrinus. Na základě dotazů pracovníků pivovaru sdělovali své názory na kvalitu piva z velkých pivovarů v. minipivovarů a hodnotili „novou značku“. Až na závěr se dozvěděli, že vlastně ochutnali Gambrinus.

Spot režíroval dokumentarista Martin Dušek, vybraný pro celý projekt. Nikdo z lidí vystupujících v reklamě nebyl podle Marka Dvořáka herec, všechny reakce jsou podle něj autentické. Celý projekt se připravoval přes půl roku. „Studovali jsme, jak malé pivovary žijí, jak pivo vyrábějí a propagují, i právní předpisy, abychom měli jistotu, že spotřebitele neklameme,“ uvedl Marek Dvořák. O projektu podle něj věděli v pivovaru jen dvě desítky lidí. Výsledkem je reklamní kampaň, která odstartovala včera. Předcházely ji krátké upoutávky.

„Tříminutové spoty běžely včera a dnes, během následujících tří týdnů půjdou v televizích jejich zkrácené verze, na internetu budou v plné délce,“ uvedl Dvořák. Koncept projektu vznikl přímo v Plzeňském Prazdroji, na kampani pak spolupracovala agentura McCann Prague, která normálně pracuje pro Gambrinus. Digitál měla na starost Triad Advertising, nákup médií MEC, PR agentura Botticelli.

Gambrinus uvede sedm různých piv
„Chystáme řadu dalších aktivit a akcí, kde lidé budou moci Gambrinus ochutnat,“ uvedl Dvořák. Kolem českého piva je podle něj trochu negativní nálada. „Francouzští vinaři by nikdy do své chlouby tímto způsobem neryli,“ tvrdí Dvořák.

Gambrinus, dosud vnímán jako desítka, nabídne podle něj v letošním roce v restauracích sedm různých piv, z nichž šest budou ležáky. „Dva ležáky budou ve stálé nabídce, čtyři budou vydány jako limitované edice. Dvě už máme za sebou, jedno byl ležák u příležitosti osvobození Plzně. Tyto limitované edice podporujeme na místě prodeje a v rádiu, nelimitované budou mít plnou mediální a marketingovou podporu,“ uvedl Marek Dvořák. Ležáky jsou podle něj určeny výhradně pro restaurace.

„Neexistuje jeden lék, který by zastavil pokles čepovaného piva. Projektů, které děláme na podporu restaurací, je řada. Tohle je jeden z nich,“ dodal ještě Dvořák.

Desítky milionů na pozitivní image
Neobvyklá kampaň si vyžádá téměř 10 milionů Kč, zjistila agentura ČTK přímo z pivovaru. Pokles prodeje značky Gambrinus byl v minulých letech rychlejší než pokles celého pivního trhu, přiznal pivovar. Gambrinus je přitom podle odhadu Českého svazu pivovarů a sladoven nejprodávanější českou značkou piva, údaje o prodejích jednotlivých značek ale nikdo v republice oficiálně neeviduje.

Ze zmíněného průzkumu však vyplývá, že značka je oproti ostatním na českém pivním trhu vnímána nejčastěji negativně. Pivovaru se už podařilo zastavit dlouhodobý pokles jejího prodeje. Je to dáno hlavně zavedením nepasterizované čepované desítky. Loňský růst prodeje v restauracích by měl podle ředitele Mráze pokračovat i letos. Prazdroj dal loni do hospod a restaurací přes 50 milionů Kč, což bylo výrazně více než dříve, a v dalších letech budou tato čísla ještě vyšší.

„Receptura (Gambrinusu) se za posledních 25 let změnila jen minimálně,“ řekl sládek pivovaru Gambrinus Pavel Zítek. Gambrinus má od roku 2008 chráněné zeměpisné označení České pivo, dlouhodobě se vyrábí jen z plzeňské vody, českého sladu a žateckého chmele odrůdy Sádek.

Žižkovské pivobraní: Na Parukářce se představí 35 minipivovarů

Publikováno:před rokemZdroj:Pražský Patriot

Již tento pátek a sobotu poteče v parku Parukářka pivo proudem. Na čtvrtém ročníku Žižkovského pivobraní bude svůj sortiment prezentovat 35 minipivovarů. K dostání budou ležáky, portery, speciální piva bylinná, pšeničná, výčepní i kvasnicová.

Z minipivovarů a rodinných pivařství se představí například Slepý krtek, Pivovar Kocour, Minipivovar Kozlíček, Pivovar Modrava, Pivovar Starokladno, U Stočesů nebo Hostinský pivovar U Bizona.

Připraven je pestrý kulturní program. V pátek 5. června vystoupí kapela Traband se svým charismatickým crossoverem rocku, popu, country či rapu. Humorné vystoupení slibuje i skupina Kujooni s Ester Kočičkovou, která bude pivobraní opět moderovat, nebo divadelní vystoupení Stand up s Karlem Hynkem.
Na pivobraní bude úřadovat Kancelář Blaník

Sobota 6. června představí hiphopového eskamotéra Endru Beat Box, kapelu Všichni svatí, která svým poprockem vzpomene na hudební tuzemská 90. léta, opět proběhne komické vystoupení Stand up, tentokrát s Lukášem Pavláskem a Markem Danielem, hlavní tváří kultovní politické satiry Kancelář Blaník.

Gambrinus dokazoval pivařům, že žijí v bludu předsudků

Publikováno:před rokemZdroj:Marketing SalesAutor:Bohuslav BohuněkGambrinus

Lidé jsou dnes ochotni přísahat na to, že mrkev z farmářských trhů je "mrkvovější", než ta z hypermarketu a přesně na to vsadil i Plzeňský Prazdroj, když chtěl dokázat, že lidé nepoznají skutečnou kvalitu piva.

Gambrinus se snaží pivaře přesvědčit, že žijí v bludu předsudků. Kvůli důkazu, že lidé často dají jen na nálepku resp. značku, stvořil fiktivní značku Patron, pod kterou prodával nepasterizovaný Gambrinus, a točil reakce nic netušících návštěvníků restaurací. Reakce řady "pivních znalců" dopadly podle očekávání - nejprve poplivali piva z velkých pivovarů včetně Gambrinusu, aby následně byli překvapení, z odhalené pravdy.

Plzeňský Prazdroj se tak snaží bojovat s předsudky spotřebitelů, kteří vynášejí do nebes kvalitu piv z malých pivovarů a zatracují piva velkých výrobců.

Pivovar Velké Popovice má své první kvasnicové pivo

Publikováno:před rokemZdroj:Marketingové novinyVelké Popovice

Pivovar Velké Popovice uvařil poprvé ve své bohaté pivovarské historii kvasnicové pivo. Velkopopovický Kozel Kvasničák vychází z tradičního ležáku, do kterého přidali velkopopovičtí sládci těsně před stáčením další dávku čerstvých pivovarských kvasinek.

Kvasnicovým pivem s obsahem alkoholu 4,7 % vychází sládci velkopopovického pivovaru vstříc stále většímu zájmu pivařů o nová piva.

Důvody, proč se velkopopovičtí rozhodli uvést na trh toto pivo, vysvětlil obchodní ředitel pro oblast gastronomie Tomáš Mráz:
„Současná česká pivní kultura je charakteristická vysokou poptávkou po stále nových chutích piva a také většími nároky pivařů na kvalitní zážitek v hospodách. Tyto nároky jsou kladeny samozřejmě i na tradiční české značky jako je Velkopopovický Kozel.“ Tomáš Mráz dále ocenil práci velkopopovických sládků, kteří po půlročním testování, uvařili pivo nové, ale zároveň tradiční, české, na kterém je vidět jejich řemeslná zručnost a zkušenosti.

Dřevěný sud narazil a pivo představil obchodní sládek Velkopopovického Pivovaru Vojta Homolka:
„Jedná se o skutečné kvasnicové pivo, tedy nefiltrovaný ležák, právě dozrálý v našich sklepích, do kterého se přidávají čerstvé vitální pivovarské kvasinky těsně před stáčením. Pivo je charakteristické svým aroma po čerstvých kvasinkách a vyváženou lahodnou chutí, která je podtržena příjemnou hořkostí žateckého chmele.“

Kozla Kvasničáka budou moci pivaři ochutnat pouze v hospodách.

Kvasnicové pivo obsahuje živé pivovarské kvasinky, a proto vyžaduje mimořádnou péči výčepních. Doporučená skladovací teplota pro Kozla Kvasničáka je 5-8 °C. Nezbytná je pravidelná sanitace výčepního zařízení s denním proplachem vodou. Kromě toho je nutno nechat stát sud před naražením narážecí armaturou dolů a obrátit jej teprve před samotným naražením, aby se pivovarské kvasinky v sudu promíchaly a vytvořily stejnoměrný zákal.

Souběžně se startem distribuce Velkopopovického Kozla Kvasničáka startuje i kampaň, která pod heslem „Odměň se svěží chutí pivovarských kvasinek!“ nové pivo komunikačně podpoří jak přímo v hospodách, tak na billboardech a na internetu. Její součástí je i webová stránka www.kozelkvasnicak.cz, na které spotřebitelé najdou mapu míst, kde budou moci nové pivo ochutnat. Bude možné se zde také registrovat a získat poukázku do vybraných hospod na pivo zdarma. Registrované uživatele Kozel upozorní, až Kvasničák dorazí do jejich regionu.

Pivní slavnosti se vrátí do Znojma. Po loňské odmlce

Publikováno:před rokemZdroj:Lidovky.czAutor:ČTK

Město vína a nakládaných okurek se připravuje na sobotu 13. června, kdy bude hostit přehlídku pivovarů a několik kapel. Poté, co se pořadatelství Pivních slavností zřekla nadnárodní skupina Heineken, ujala se jich městská příspěvková organizace Znojemská beseda.

Novinkou je, že narozdíl od minulých ročníků - loni se akce nekonala - proběhnou slavnosti na Horním a Václavském náměstí. „Myslím, že Pivní slavnosti by ve městě neměly chybět. Mají zde tradici a jsou oblíbené. Rádi bychom, aby měly opět v kulturním kalendáři svoje místo,“ popisuje František Koudela, ředitel Znojemské besedy.

I když Heineken pivo Hostan vařil ve Znojmě do roku 2009 a nyní už jej produkuje jen v Brně, značka zůstává hlavním partnerem festivalu. Kromě Hostana návštěvníci ochutnají i sortiment malých podniků - točit se bude například únanovský Dráteník či sedlešovický Zlatý Josef.

Kromě nich se představí i Znojemský městský pivovar, který chystá letos v srpnu zahájit výrobu v provozu, kde dříve Heineken vyráběl Hostan. „K výběru nachystá dva druhy piv, červené a zelené. Návštěvníci budou moct hlasovat a vítězné se bude v budoucnu ve Znojemském městském pivovaru vařit,“ reaguje Koudela. Během Pivních slavností se lidé budou moci podívat do nadzemní části pivovaru. S průvodcem bude možnost nahlédnout také do historických kanceláří a dalších prostor.

Na Horní náměstí pořadatelé umístí hlavní hudební scénu, na Václavské malou. Program na nich se bude střídat, aby si diváci vychutnali všechny koncerty. Ve Znojmě 13. června vystoupí například Aleš Brichta, Horkýže Slíže, Portless či Eddie Stoilow.

Staropramen dokončil modernizaci plechovkové linky.

Publikováno:před rokemZdroj:Investujeme.czStaropramen

V pivovaru Staropramen právě dokončili modernizaci plechovkové linky. Kapacita výroby plechovek se díky tomu zvýšila o 30 %. Linka teď navíc umožňuje stáčet nové druhy a objemy plechovek stejně jako balit jejich multibalení. Smíchovský pivovar touto investicí, která dosáhla výše 100 milionů korun, reaguje na dlouhodobě rostoucí poptávku spotřebitelů po pohodlných baleních, mezi které plechovky spolu s PET lahvemi patří. (Tisková zpráva: Staropramen)

Modernizace plechovkové linky si kladla za cíl kromě zvýšení kapacity také navýšení flexibility balení. Plechovkové pivo je u nás totiž stále oblíbenější. Prodeje tohoto typu balení společnosti Pivovary Staropramen v roce 2014 meziročně vyrostly o 26 %.

První etapa modernizace umožnila smíchovským pivovarníkům balit nově také čtyřbalení a šestibalení plechovek, po kterých je na trhu stále větší poptávka. Tato balení výrazně zvyšují spotřebitelský komfort. Druhá fáze modernizace přinesla možnost stáčet i speciální plechovky. Ty pivovar využije především pro různé druhy nápojů, jejichž podíl se v nabízeném portfoliu stále zvyšuje. V letošním roce je ve Staropramenu využijí například k propagačním akcím na podporu Staropramen Sládkovy Limonády.

„Spotřeba plechovkového piva v posledních letech pravidelně roste. Rozšiřování našeho portfolia o nové nápoje v čele s pivními mixy přineslo další navýšení poptávky po tomto typu balení a navíc jeho různých druzích. Díky právě dokončené modernizaci plechovkové linky umíme flexibilně reagovat na nové trendy,“ říká k modernizaci Zdeněk Lux, vrchní sládek pivovaru Staropramen.

Modernizace plechovkové linky za celkem 100 milionů Kč zlepší provoz i z pohledu jeho ekologičnosti. „Modernější linka je úspornější ve spotřebě vody a páry,“ dodává Zdeněk Lux.

Za růstem spotřeby plechovek u nás stojí jak růst podílu baleného piva na českém trhu, tak jejich praktičnost. Jsou to lehké a nerozbitné obaly. Tradiční spotřebitelé i mladí dospělí jejich praktičnost stále více oceňují. Piva, pivní mixy či třeba sladová limonáda jsou tak díky těmto obalům mobilnější a odpovídají životnímu stylu spotřebitelů. Dostanou se všude tam, kde lidé žijí. Včetně víkendových výletů, akcí či cest na dovolenou.

Vznikající minipivovary v regionu finišují. Znojmo ochutná pivo v půlce června

Publikováno:před rokemZdroj:Znojemský deníkAutor:Ilona Pergrová

Nejen Znojmo, ale i Bítov jsou o krok blíž k ochutnání piva z tamního minipivovaru. Ve znojemském pivovaru i bítovské hasičské zbrojnici finišují stavební práce. Znojemští sládci již uvařili ve vypůjčených prostorách dvě jedenáctky a pivaři je ochutnají v polovině června. Na osazení technologiemi zatím čekají oba pivovary.

Svou tvář pomalu dostává interiér prodejny pivovaru ve Znojmě, která začne fungovat v polovině června.„Finišuje rekonstrukce firemních kancelářských prostor, které nábytkem i vzhledem kanceláří vracíme do období začátku minulého století. Rádi bychom je při letošních pivních slavnostech ukázali lidem," přiblížil ředitel společnosti Znojemský městský pivovar Miroslav Harašta. Jak doplnil, na vyřízení čeká stavební povolení na technologické a výrobní prostory.

Sládci již navařili ve vypůjčených prostorách ve Svitavách dva druhy piv. Které z nich pak budou pít pod značkou Znojemské pivo, rozhodnou sami milovníci pěnivého moku. „Piva jsou jedenáctistupňový nefiltrovaný světlý ležák. Zhruba před týdnem jsme je ochutnali, piva se liší recepturou i použitými druhy sladů a chmele. Lidé si sami vyberou svého favorita, a to na Znojemských pivních slavnostech," dodal Harašta.

Na několik pracovních míst, které pivovar nabízí, zareagovalo na tři sta zájemců. „Doufáme, že do konce prázdnin budeme mít plný stav. Pokud jde o naše pivo, budou je již od července nabízet vybrané provozovny," dodal ředitel.

Pronajmout část areálu bývalého pivovaru se rozhodla znojemská radnice těsně před podzimními komunálními volbami. Rychlé schvalování dlouhodobého pronájmu na sklonku volebního období ostře kritizovala opozice i odborná veřejnost. „Do dvou let má vybudovat nově vzniklá společnost městský pivovar v části areálu minipivovar, stylovou restauraci a prodejnu piva," přiblížil tehdy při představení projektu starosta Vlastimil Gabrhel.

Závazek, který vyplývá ze smlouvy s Heinekem, zakazuje však v pivovaru ještě několik let prodej jiného piva, než z portfolia Heinekenu. Z toho důvodu si společnost Znojemský městský pivovar pronajala na dalších pět let Country sallon Masarykově náměstí.

V Bítově je situace o poznání jednodušší. Pivovar vznikne v obecní požární zbrojnici a pivo by měli Bítovští začít vařit koncem roku. „Vše běží podle plánu. Montáž technologie máme naplánovanou na konec října, v prosinci uvaříme první pivo," naznačil majitel vznikajícího pivovaru Roman Tesař.

Jeho podnik bude zpočátku nabízet dvě piva. „Počítáme s jedenáctkou či dvanáctkou světlým spodně kvašeným ležákem a jedním polotmavým pivem. V úvahu připadají i různé speciály. Návštěvníkům ukážeme celý proces výroby piva," přiblížil Tesař. Přestavba a vybavení přijde pivovaru na sedmi milionů korun.

Před dvěma lety začali vařit jedenáctku s názvem Zlatý Josef v rodinném Minipivovaru U Dyje v Novém Šaldorfu – Sedlešovicích. Sedlešovický světlý ležák se dokonce pyšní bronzovou pivní pečeť. Na slavnostech piva v Táboře v konkurenci 130 pivovarů získal nedávno ve své kategorii třetí místo. „Zdá se mi, že piva z minipivovarů mají zcela jinou chuť, než ta vyráběná ve velkém. Na Znojemské pivo i pivo z Bítova jsem zvědavý a s kamarády je rád ochutnám," těšil se Jaroslav Novotný.

Prazdroj rozjíždí program Volba sládků na podporu restaurací

Publikováno:před rokemZdroj:Region PlzeňPrazdroj

Od května v rámci nového projektu Volba sládků nabízí v téměř osmi set hospodách a restauracích nové a ojedinělé várky svých piv. Jednotlivé novinky budou na čepu napříč celou Českou republikou v průběhu příštích dvanácti měsíců tak, aby se nabídka v jednotlivých místech přibližně jednou za 4 týdny obměňovala. Pivaři mohou ochutnat až 12 unikátních čepovaných piv, která nejsou v dané hospodě běžná.

Na návštěvníky téměř 800 vybraných hospod a restaurací, které mají na čepu piva Plzeňského Prazdroje, čeká po celý následující rok velmi příjemné překvapení. Česká pivovarská jednička přichystala „Volbu sládků“, neboli co měsíc, to jiný pivní speciál. „Po několika letech poklesu prodeje čepovaného piva se nám v loňském roce podařilo tento trend zastavit. Češi se znovu pomalu vrací k pití čepovaného piva s přáteli v restauracích a hospodách,“ říká k tomu Tomáš Mráz, ředitel obchodu restaurací a hospod Plzeňského Prazdroje.

„Volba sládků“ je výsledkem úzké spolupráce Plzeňského Prazdroje s majiteli a provozovateli hospod připravený tak, aby zvýšil zájem o čepované pivo a právě hospodským pomohl ještě více zaujmout své stálé hosty, ale pomohl přilákat i nové zákazníky. „V uplynulých letech jsme uvedli na trh Gambrinus Nepasterizovaný či Radegast Ryze Hořkou 12, nebo Gambrinus První Chmel uvařený speciálně pro den českého piva. O všechna tato piva byl a je mimořádný zájem, a hospodští nás za tato piva chválili. V rámci volby sládků tak připravíme jednu pivní novinku do hospod každý měsíc. Do projektu se během roku zapojí více než 800 hospod, což je skvělé číslo a svědčí o nadšení hospodských,“ říká Petr Kofroň, vrchní sládek Plzeňského Prazdroje a dodává: „V tuto chvíli nechci prozrazovat naše plány vaření příliš dopředu, ale první speciálním pivem bude například Velkopopovický Kozel Kvasničák.“

Plzeňský Prazdroj spolupracuje s hospodskými také v oblasti servisu a úrovně poskytovaných služeb. Tým Plzeňského Prazdroje pravidelně školí výčepní a obsluhu jak správně načepovat a neservírovat pivo, ale i další dovednosti. „Jednou z našich klíčových priorit je přispívat k úspěchu našich zákazníků – provozovatelů hospod a restaurací. Školíme čepování a servírování piva, trénujeme obsluhu v dovednostech péče o hosta, což dokáže zvednout tržby hospody až o 10 % a zákazník nechá díky skvělému servisu vyšší spropitné. Rozvíjíme nové koncepty hospod a hospodským pomáháme s úpravami a vylepšením interiérů stávajících hospod, radíme s přípravou menu, nabízíme tankovou technologii a z loňských čísel vidíme velmi pozitivní dopad tohoto úsilí, kdy se propad návštěvnosti hospod a zájmu o čepované pivo v našich hospodách zastavil. Věříme tak, že rozšířením těchto aktivit o Volbu sládků, hospodským přivedeme nové hosty a pomůže ještě více oživit jejich hospody a restaurace“ pokračuje Tomáš Mráz.

V následujících dvanácti měsících Plzeňský Prazdroj nabídne ve vybraných hospodách a restauracích po celé České republice pivní novinky. Nabídka přitom bude rotovat zhruba po měsíci tak, aby se v průběhu roku neopakovala.

Chci trvanlivější pivo a vařit nové speciály, říká nový ředitel Dudáka

Publikováno:před rokemZdroj:Impuls.czAutor:Václav JanoušDudák

Měšťanský pivovar Strakonice má nového ředitele. Minulý týden se jím stal dosavadní obchodní ředitel Marek Pohanka. Uspěl ve výběrovém řízení vypsaném poté, co strakonická radnice odvolala dosavadního ředitele Jaroslava Tůmu.

Pohanka plánuje v pivovaru změny: chce, aby pivo bylo trvanlivější, ve skladech lepší evidence a zároveň z prodeje větší zisky. „První krok bude získat nového sládka. Poté budeme vytvářet tlak na obchodní oddělení, abychom splnili plány, které jsme si s představenstvem vytyčili. Výstav do konce roku chceme mít o 1 500 hektolitrů vyšší, než byl loni. Ten byl 62,5 tisíce hektolitrů. Prvotní úkol je ale v obsazení sládka,“ říká Pohanka.

Máte už konkrétní jména sládků, se kterými jednáte?
Máme ve hře tři lidi, se kterými jednáme. Dva už dříve v pivovaru pracovali a jeden je bývalý sládek pivovaru Bernard, pro kterého hrají zkušenosti. Rádi bychom to do konce měsíce vyřešili, aby pivovar nebyl bez jména a člověka, který ručí za kvalitu piva. Chtěli bychom udržet současné receptury a chceme, aby pivo co do trvanlivosti vydrželo alespoň dva měsíce. Zároveň nový sládek by měl přinést své recepty na speciální a třeba sezonní piva, která nám otevřou dveře do dalších restaurací.

Čím zlepšíte trvanlivost, když pasterizaci se pivovar po celou dobu bránil?
Investovali jsme do výroby, ale neměli jsme stále garantovanou trvanlivost. Po konzultacích dnes víme, že když standardizujeme výrobu, aby neměla výkyvy, a při dodržení jednotlivých kroků na jednotlivých odděleních bychom měli garantovat trvanlivost dva až tři měsíce včetně stálosti chutě.

Opustil jste pozici obchodního ředitele. Bude na ni vypsáno výběrové řízení?
V rámci mzdových úspor a i vzhledem k velikosti pivovaru bude tato funkce částečně spojená. To znamená: nebude už pozice obchodního ředitele, ale bude vedoucí obchodních zástupců, který by měl zhruba polovinu až šedesát procent mé práce, a jednání s řetězci a dlouhodobé smlouvy bych měl pod sebou stále já. Nechceme dělat nějaké výrazné řezy, abychom lidi propouštěli a zase nabírali, a nebudeme ani navyšovat počet zaměstnanců, ale chceme vnést do pivovaru novou dynamiku. Může se stát, že budou lidé, kteří takto nebudou chtít spolupracovat. Může dojít k jejich obměně.

Jak si představujete větší dynamiku podniku?
Určitě v lepší kontrole obchodních zástupců, aby plnili své úkoly. Chceme vytvořit zdravý tlak na obchodní oddělení, je třeba zapracovat na marketingu, na kterém se od začátku roku šetřilo. Některé informace o pivovaru nebyly kladné a pivovaru toto neprospívalo. Chceme, aby lidé jasně věděli, že pivovar nekrachuje, není na prodej a neupadá.

Nebylo vaší náplní práce sedm let, kdy jste byl obchodním ředitelem, vytvářet právě tento tlak, o kterém hovoříte?
To samozřejmě, ale rozdíl bude v rozpočtu. Dosud jsme měli jednu peněženku, která se musela rozdělit mezi obchodní oddělení a výrobu. Za tu dobu se utratilo zhruba šedesát milionů korun a vše šlo do výroby. Bylo to po dohodě se mnou, aby byla výroba v pořádku a měli jsme kvalitní výrobek, protože v případě pivovaru naší velikosti se chyby ve výrobku neodpouští.

Jaký to mělo konkrétní dopad na obchodní oddělení?
Obchodní oddělení tak bylo limitováno rozpočtem, který nedovoloval oslovit nové trhy, a museli jsme se soustředit na trh, jak se říká, okolo komína. Z kraje roku, kdy se dají oslovit noví zákazníci, jsme měli na obchodním oddělení malý rozpočet, protože pivovar je vždy na malém výstavu. V sezoně, kdy se rozpočet navýšil, už bylo pozdě, protože sehnat v tu dobu zákazníka je složité. Ti už mají smlouvy s pivovary a měnit v tu dobu hlavní sortiment v restauraci je složité.

To se teď tedy změní?
Dosud se pracovalo jen s číslem výstavu, a ne s číslem peněz. Pro nás je důležité, abychom přinesli pivovaru finance. Spokojen budu třeba, když splníme finanční očekávání s menšími hektolitry, tedy podaří se nám prodat více maržových značek. To jsou v podstatě produkty od jedenáctistupňového piva dále. Naproti tomu nebyl bych spokojen, kdyby se nám podařilo prodat více hektolitrů třeba desetistupňového piva a nepřineslo nám to takový zisk. Chceme přesáhnout obrat 110 milionů korun, dnes se pohybujeme okolo 105 milionů korun.

Po volbách nové vedení města zjistilo, že v pivovaru chybí lahve a bedny za tři miliony korun. Už jste zjistili, jak k tomu manku došlo?
Pivovar po této kauze chce uzavřít skladové prostory a dát jednotlivým zaměstnancům, kteří budou mít sklady na starosti, hmotnou odpovědnost. Už jsme zavedli první opatření, prošli jsme celý pivovar a zjistili, kde jsou snadno přístupná místa. Dosud nikdo v podniku neměl hmotnou zodpovědnost za obalový materiál, teď budou sklady uzavřené, skladníci si je budou navzájem předávat.

Promiňte, já neznám skladníka, který by neměl hmotnou zodpovědnost...
Já také ne. Kontrola byla celková jen inventurou, žádná dílčí.

Debata byla také o sponzoringu ze strany pivovaru. Jaký je váš názor – sponzorovat ano, či ne?
Primárně chci, aby když například budeme sponzorovat fotbalový nebo basketbalový klub, tak se v jejich prostoru točilo naše pivo a vrátilo se nám to konzumací piva. Určitě nechceme sponzorovat akce tak, že bychom dali padesát tisíc korun a bylo jen naše logo na letáku.

To se v minulosti dělo, že jste sponzorovali nějaký klub a při zápasech se točilo jiné pivo?
Ano, třeba speciálně při basketbalu tam byla i konkurence.

To nikoho nenapadlo už dříve, že je to špatně?
K tomu asi jen: no comment.

Pivo našich předků by nám asi nechutnalo

Publikováno:před rokemZdroj:Technický týdeník

Před 5 lety se na lodi, která ztroskotala v roce 1840, našly čtyři nepoškozené lahve piva. Němečtí a finští odborníci tyto 170 let staré lahve otevřeli a k udivení zjistili, že některé bakterie v uzavřeném prostoru přežily. S největší pravděpodobností plnili lahve v Belgii a byly určené pro ruský trh nebo pro některou ze skandinávských zemí. Jisté je pouze, že se loď neznámého původu a jména potopila v blízkosti finských Alandských ostrovů. Zvláštní lahve objevili potápěči v 50metrové hloubce a vynesli je na hladinu spolu se 145 lahvemi šampaňského. Podle finských vědců z centra VTT v Espoo nalezené pivo poskytlo důležité informace o jeho soudobé přípravě. Jinak než nyní se například připravoval chmel, obsah alkoholu vykazovalo pouze 2,8 až 3,2 %, čili mnohem méně než dnes. Zato mělo více glukózy, a vzhledem k tomu bylo mnohem sladší. Belgičtí a finští vědci uveřejnili svůj zvláštní pivní test v časopise Journal of Agriculture and Food Chemistry. Podle nich jsou nalezené čtyři lahve nejstarší, které si téměř zachovaly svůj obsah. Přesněji, obsah byl poněkud narušen, neboť kolem zátky se do lahví dostalo trochu mořské vody. A pít se tedy nedalo. Proto nelze 100procentně zjistit, jakou chutí se tenkrát opájeli milovníci zlatavého moku. Dva Finové, nejzkušenější ochutnávači piva své země, jej zkusili a bohužel ze všeho nejvíce jim prý připomínalo spálenou pneumatiku. Vzdor tomu finský pivovar Stallhangen po téměř detektivním pátrání však dokázal vyrobit pivo téměř identické. A jak chutná, no, jde spíše o raritu, byť je podle výrobců vytříbené a jemné. Ve ztroskotané lodi se však našlo ještě něco: ano, 145 lahví šampaňského světoznámých značek. I přesto, že ležely na mořském dně tak dlouho, pití se zachovalo v téměř neporušeném stavu. Na zvláštní aukci se toto šampaňské prodávalo za rekordní ceny a zisk sloužil ekologickým opatřením na zlepšení kvality mořské vody.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.24.05.2017 07:374.983/4.983