Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

zprávy ze všech pivovarů

Pivovar v Poličce opouští sládek, vedení rychle hledá nového

Publikováno:před rokemZdroj:Impuls.czAutor:Petr BroulíkPolička

Městský pivovar v Poličce hledá nového sládka. Ten dosavadní, Petr Kaluža, totiž své místo opustil, podle vedení společnosti kvůli konkurenční nabídce. Kaluža v pivovaru pracoval šest let.

„Měšťanský pivovar v Poličce ihned přijme sládka. Přednost má čerstvý absolvent Vysoké školy chemicko-technologické v Praze.“ Podepsán statutární ředitel Karel Witz.

Dosavadní sládek poličského pivovaru Petr Kaluža oznámil minulý týden vedení podniku, že odchází. Působil v pivovaru od roku 2009.

Svůj odchod nechce přes média řešit. „Je to moje soukromá věc. Ale samozřejmě budu v pivovarství dál pokračovat. Teď bych to ale nechtěl nějak medializovat, ono se to pak nějak objeví, kam půjdu,“ řekl sládek.

„Zřejmě odchází ke konkurenci. Oznámil nám to ve čtvrtek, hned v pátek jsme začali shánět náhradu,“ reagoval ředitel Karel Witz. Provoz pivovaru to podle něj nijak neohrozí.

„Nicméně okolnosti jeho odchodu nejsou ani pochopitelné, ani zřejmé. Pivovar v této věci nestihl učinit více. Chápeme, že za jeho odchodem je skrytá nabídka konkurenčního pivovaru.“

Pivovar především oslovil vedení Fakulty potravinářské a biochemické v Praze. „Rádi bychom opět přijali někoho mladého. Pro nás i pro ně je to příležitost. Můžeme jim něco ukázat a můžeme být první, kteří jim dají příležitost vařit dobré pivo. Možná jsme u sládka, který nás opouští, nebyli zpočátku tak důslední,“ říká Karel Witz.

Dodává, že je jedno, odkud nový sládek bude. „Polička je malé město, kde se dá snadno nalézt ubytování,“ říká Karel Witz. Tvrdí, že odchod sládka a shánění nového se na kvalitě piva, které se točí v řadě hospod v kraji, neodrazí.

Pivo nevaří jen sládek
„Nejsme odkázáni na jednoho člověka. Máme čtyři malé společnosti, dohromady sedmdesát lidí. Pivo nevaří jen sládek a nemůže být u všeho. Z věcí, kterých si v pivovaru nejvíce vážím, je vytvoření kolektivu v podniku. Jsou to v podstatě obyčejní lidé, kteří se nad nikoho nevyvyšují, jen jsou slušně zaplacení. A za to odvedou skvělý výkon,“ vysvětluje ředitel Karel Witz.

Ředitel míní, že nový sládek musí mít pro pivo cit a vkus. „Jsme pivovar, kam si osmdesát procent odběratelů přijíždí pivo osobně vybrat. Jsou to hostinští a odběratelé, kteří vybrané pivo dobře znají. To je excelentní výsledek našeho NON-STOP prodeje, 24 hodin denně, 7 dní v týdnu od roku 1995,“ říká ředitel poličského pivovaru.

Měšťanský pivovar Polička navařil vloni 108 888 hektolitrů piva, letos to je za sedm měsíců o tři procenta více, než za stejné loňské období. Poličské pivo se pije v Olomouci, Brně nebo na Stodolní ulici v Ostravě. Jen v Praze ho čepuje 28 hospod a nabízí čtyři prodejny lahvového piva.

„Jsme na horní hranici kapacity odbytu malého nezávislého pivovaru. Už vloni jsme měli v odbytu stop stav na nové odběratele. Spíše hledíme na kvalitu,“ řekl ředitel Měšťanského pivovaru v Poličce.

Zisk pivovaru Heineken vzrostl. Nejvíc se mu dařilo v Asii

Publikováno:před rokemZdroj:iDNES.czAutor:ČTK

Nizozemská pivovarnická skupina Heineken v prvním pololetí zvýšila provozní zisk. Vydělávala ve všech regionech světa s výjimkou Afriky.

Největší pivovarnická skupina na světě Heineken v prvním pololetí zvýšila provozní zisk o 3,4 procenta na 1,55 miliardy eur (42 miliard korun).

Firmě se nejvíc dařilo v Asii, mimo jiné díky dvoucifernému růstu ve Vietnamu a tamnímu zájmu o pivo značky Tiger. Společnost dosáhla vyššího zisku také v Severní a Jižní Americe.

V Evropě prodal Heineken méně piva než před rokem, kdy se konalo fotbalové mistrovství světa. Největšímu prodejci piva na západoevropském trhu v prvním pololetí uškodilo i špatné počasí. Přesto se společnosti dařilo přesvědčit zákazníky, aby přistoupili na vyšší ceny, nebo začali kupovat dražší značky.

Slabým místem na trhu byla pro Heineken naopak Afrika, kde se firma potýkala s dopady inflace v Nigérii. Horších výsledků dosáhla i v Kongu a v Egyptě.

Analytici v anketě agentury Reuters v průměru očekávali, že konsolidovaný provozní zisk před očištěním o mimořádné položky na srovnatelné bázi v prvním pololetí dosáhne 1,53 miliardy eur.

Heineken je třetí největší světovou pivovarskou skupinou po jedničce Anheuser-Busch InBev a skupině SABMiller, která vlastní Plzeňský Prazdroj. V České republice Heineken vlastní pivovary Starobrno, Královský pivovar Krušovice a Velké Březno.

Mexické pivo Corona oslavuje západ slunce. Pozve lidi do Tančícího domu

Publikováno:před rokemZdroj:MarketingSales.cz

Zatímco ostatní značky se tlačí na pražské náplavce, pivo Corona míří výš. Bude se na ně dívat ze střechy Tančícího domu, kde uspořádá sérii párty. Jedná se o první větší marketingovou podporu značky od té doby, co její distribuci v ČR letos v únoru převzaly Pivovary Staropramen.

Žádná velká párty. Bude to akce pro zvané. Tak podpoří Pivovary Staropramen novinku ve svém portfoliu - pivo Corona. Známou pivní značku distribuují od února. Spolu s marketingovou agenturou EverWhere pořádají nyní na střeše Tančícího domu sérií akcí s názvem Corona Sunset Sessions. Příští párty pro zvané je plánovaná na tento pátek, dalších pět se uskuteční v průběhu srpna a září. "Během jedné párty máme prostor značku přiblížit až stovce hostů, je navíc ve velmi atraktivním prostředí. Snímky, které si tu pořídí hosté, mají velký potenciál šířit se virálně," říká Kryštof Kostroun, spolumajitel agentury EverWhere.

Corona v Praze využije globální koncept svých eventů, který pod stejným názvem, ale v trochu jiné podobě začal letos v dubnu také v Londýně. Značka Corona je spojená hlavně s plážovou atmosférou. Vloni třeba uspořádala Corona v Acapulcu, Torontu, na Ibize a na britském jihozápadním pobřeží vlastní hudební festivaly přímo na tamních plážích. Letos je globálně jejím hlavním tématem zapadající slunce. Celkem uspořádá během léta 150 velkých eventů Corona Sunsets Music Festival, na kterých se platí vstupné. K tomu přibude ještě tisíc menších akcí, jako jsou třeba ty v Praze. Letní kampaň běží v celkem dvaceti zemích světa.

Série festivalů začala jak jinak než v Mexiku, odkud pivo pochází. Na akcích Corony vystupují umělci jako Clean Bandit, Groove Armada, Eton Messy, Rob da Bank, Claptone, a Uppfade, organizuje je společnost SFX Entertainment. Atmosféru pláže doplňuje vhodně vybraný catering, hostesky a trhy s plážový artiklem. Aktivace pokračují na internetu a také v místě prodeje.

V Praze budou na "soukromou" střešní party zvát návštěvníky vybraných klubů hostesky. Šanci se sem dostat mají také výherci online kampaně, kteří budou sdílet svojí na sociálních sítích fotku z pivem Corona a hashtagem #coronasunset. Na párty se pak mohou setkat s ambasadory značky z řad celebrit, např. Tonyou Graves nebo olympionikem Vavřincem Hradilkem.

Po západu slunce se akce přesouvá do jednoho z pražských klubů, kde už půjde o veřejnou akci. "Šlo nám o koncept, který přiměje lidi dát si Coronu v barech i mimo ně. Přiblížit jim styl a atmosféru, kterou je pověstná. Naše kampaň překračuje hranice barů a klubů. Zprostředkuje lidem možnost, jak prožít nejemotivnější část dne. A právě s Coronou," říká Tomáš Hvězda, manažer značky Corona.

Pivovary Staropramen nabízí Coronu ve vybraných provozovnách a obchodech. Jejich cílem je postupně rozšiřovat povědomí a distribuci značky Corona Extra u nás.

Půllitry, tupláky i mázy. V Okrouhlé soutěžili v pití piva na čas

Publikováno:před rokemZdroj:Blanenský deníkAutor:Petra Srstková

Přeborníkem byl v sobotu v Okrouhlé ten, kdo nejrychleji do sebe kopl pivo na ex. Konala se tam legendární soutěž v pití zlatavého moku na čas.

Rychle ho kopni do sebe! Tímto heslem v sobotu žije Okrouhlá. Koná se tam neoficiální mistrovství republiky v pití piva na čas. Milovníci „škopků" mohou testovat svá hrdla v několika disciplínách. Na rozjezd začínají pít půllitry. Prvním „žíznivcem" je Pavel Vlach z Benešova. „Jak ses na dnešní klání připravoval?" zeptá se ho ostřílený moderátor Laďa z Litovle, který akci moderuje již nejméně podesáté. „Včera jsem vypil pětadvacet piv a dnes devět," říká Vlach. Že nelže a skutečně poctivě trénoval, si diváci ověří vzápětí. Na otázku moderátora, jestli je přespolní, když není z Okrouhlé, odpoví: „Ne nejsem. Narodil jsem se doma." Návštěvníci jsou hned „mrtví" smíchy.

Velký aplaus sklidí například muž, který se publiku představí jako Macin z Letovic. „Jo, dobře to pivo vysál! Přes zuby. Nejspíš byl v minulém životě upírem," reaguje na jeho výkon do mikrofonu moderátor. Soutěžící do sebe klopí piva jako o život, zvítězit ale může jen jeden. Rekordmanem se stal Miroslav Mazáč z Lipůvky. S půllitrem si poradil za jednu sekundu a šedesát setin. „Loni mi to trvalo něco málo před dvě vteřiny," sděluje Mazáč. Jaký je jeho recept na zlepšení? „Před soutěžením je důležité nebýt opilý, ale ani úplně střízlivý. Já jsem předtím vypil šest piv. A také jsem se najedl. Jinak si vždy rád vypiji pivo v sobotu. Jsem tady už potřetí a příští rok určitě přijedu znovu. Je to prostě legrace," usmívá se muž, který pracuje ve Vídni jako kuchař.

Poté následuje legendární disciplína Okrouhlecký tuplák, kde jde o co nejrychlejší vypití jednoho litru pěnivého moku. „Doktore, val to, val to!" povzbuzuje publikum muže známého pod přezdívkou doktor Droběna z Nemojan. „Ano, je to tam! Krásně to tam vyklopil," komentuje jeho výkon Laďa z Litovle.

Všech kategorií se mohou zúčastnit nejen muži, ale i odvážné ženy. Jen pro ně je dokonce připravená speciální disciplína – Okrouhlecký bavorák. A hospodský Bohumil Kovář z pořádajícího pohostinství Boby ví, proč. „Chlapi by totiž mohli spolknout celou sklenku," směje se Kovář. Dámy ale nemusejí pít jen Fernet s tonikem, ale třeba i vodku s džusem. Zkrátka jakýkoliv míchaný nápoj. „Tuto novinku jsme zavedli loni, protože některým bavorák nechutnal," vysvětluje Kovář.

Zástupkyň něžného pohlaví, které se vrhly do klání, je sice méně, o to bouřlivější však vzbuzují u publika ohlas. Početná skupina fanoušků povzbuzuje třiadvacetiletou Nelu Greplovou ze Šebetova. „Recept, jak uspět nemám. Záleží na tom, zda se při pokusu otevře klapka nebo ne," říká mladá žena, která si letos jako jediná z žen postavila mužům i v královské kategorii. V pití mázu, tedy dvou litrů piva na ex.

Za jednu vteřinu a osmdesát setin vypila bavoráka šestadvacetiletá Lena Sedláková z Boskovic. Že si s ním tak hravě poradila, je o to chvályhodnější, že doma vůbec nepije. „Pivo mi nechutná. Jezdím sem pravidelně proto, že je tady skvělé publikum," usmívá se maminka desetiměsíční holčičky.

Sluníčko pomalu zapadá a na pití mázu si troufá jen pár soutěžících. U každé disciplíny jsou možné tři pokusy. Ani jeden nevynechává Martin Čapka z Cetkovic. „Toho alkoholu na mě bylo nějak moc. Chci ale říct, že tohle je můj maratón," vysvětluje mladý muž, který na akci zavítal již popáté.

Padesátiletý Radek Tichý z Okrouhlé má sice pivo rád, soutěže by se ale podle svých slov v žádném případě nezúčastnil. „Piva umím vypít hodně, ale ne na ex. Proto sem každoročně chodím jen povzbuzovat. Nemá to tady chybu," hodnotí Tichý.

Především výkony žen obdivuje Eva Zemánková z Benešova. „Nechápu, jak to mohou tak rychle vypít. Já bych si na to netroufla. Jsem tady poprvé, ačkoliv to mám na skok. Ale říkala jsem si, že se už musím přijet podívat, protože je to vyhlášená akce," usmívá se Zemánková.

Pivovar Bernard navýšil celkový obrat o 17 procent na 284 milionů korun. Může za to i počasí

Publikováno:před rokemZdroj:Hospodářské NovinyAutor:ČTKBernard

● Pivovar Bernard za první půlrok tohoto roku uvařil více než 139 tisíc hektolitrů piva, navýšil tak výstav o 15,3 procenta.
● Zvýšil tím celkový obrat o 17 procent na 284 milionů korun.
● Produkci piva zvyšuje Bernard řadu let. Výstav dosažený v první polovině roku 2014 byl letos překonán o 18 477 hektolitrů.
● "Přičítáme to kvalitě piva a dlouhodobému budování značky. Letos stálo na naší straně také počasí," uvedl mluvčí společnosti Zdeněk Mikulášek.

Rodinný pivovar Bernard uvařil za prvních šest měsíců tohoto roku 139 138 hektolitrů piva. V porovnání se stejným loňským obdobím zvýšil výstav o 15,3 procenta. Sdělil to mluvčí společnosti Zdeněk Mikulášek. Celkový obrat tohoto humpoleckého podniku v letošním prvním pololetí meziročně stoupl o 17 procent na 284 milionů korun.

Produkci piva zvyšuje Bernard řadu let. Výstav dosažený v první polovině roku 2014 byl letos překonán o 18 477 hektolitrů.

"My to přičítáme kvalitě piva a dlouhodobému budování značky. Letos stálo na naší straně také počasí," uvedl Mikulášek. Doplnil, že i tak Bernard zůstává malým pivovarem, jehož výstav se na celkové výrobě piva v Česku podílí necelými dvěma procenty.

Do rozvoje závodu loni firma investovala zhruba 130 milionů korun. "Předpoklad pro letošek je stejný," uvedl mluvčí. V nejbližší době budou zprovozněny dvě nové nádrže, tanky, z nichž každá má objem přes 2 000 hektolitrů. Kvasné kapacity pivovaru se díky tomu rozšíří skoro o pětinu. Od podzimu budou dělníci v humpoleckém pivovaru pracovat na rozšíření ležáckého sklepa, které by mělo být dokončeno do jara příštího roku.

Samotné tržby za pivo v letošním prvním pololetí činily 274,4 milionu korun proti 224,5 milionu ve stejné době loni. Bernard vaří nepasterizované, nefiltrované a kvasnicové pivo a čtyři druhy nealkoholického piva. Minulý rok přibylo první pivo druhu Ale, které je na rozdíl od dosavadní produkce humpoleckého pivovaru svrchně kvašené. Pivovar nyní zaměstnává 178 lidí, za poslední rok přibral 22 pracovníků.

Pivovar Bernard uvařil o 15 procent piva více nežli loni

Publikováno:před rokemZdroj:Aktuálně.czAutor:ČTKBernard

Produkci piva zvyšuje Bernard řadu let. Výstav dosažený v první polovině roku 2014 byl letos překonán o 18 477 hektolitrů.

Rodinný pivovar Bernard uvařil za prvních šest měsíců tohoto roku 139 138 hektolitrů piva. V porovnání se stejným loňským obdobím zvýšil výstav o 15,3 procenta.

Uvedl to mluvčí společnosti Zdeněk Mikulášek. Celkový obrat tohoto humpoleckého podniku v letošním prvním pololetí meziročně stoupl o 17 procent na 284 milionů korun.

Produkci piva zvyšuje Bernard řadu let. Výstav dosažený v první polovině roku 2014 byl letos překonán o 18 477 hektolitrů. "My to přičítáme kvalitě piva a dlouhodobému budování značky. Letos stálo na naší straně také počasí," uvedl Mikulášek. Doplnil, že i tak Bernard zůstává malým pivovarem, jehož výstav se na celkové výrobě piva v Česku podílí necelými dvěma procenty.

Do rozvoje závodu loni firma investovala zhruba 130 milionů korun. "Předpoklad pro letošek je stejný," uvedl mluvčí. V nejbližší době budou zprovozněny dvě nové nádrže, tanky, z nichž každá má objem přes 2000 hektolitrů.

Kvasné kapacity pivovaru se díky tomu rozšíří skoro o pětinu. Od podzimu budou dělníci v humpoleckém pivovaru pracovat na rozšíření ležáckého sklepa, které by mělo být dokončeno do jara příštího roku.

Samotné tržby za pivo v letošním prvním pololetí činily 274,4 milionu korun proti 224,5 milionu ve stejné době loni. Bernard vaří nepasterizované, nefiltrované a kvasnicové pivo a čtyři druhy nealkoholického piva. Minulý rok přibylo první pivo druhu Ale, které je na rozdíl od dosavadní produkce humpoleckého pivovaru svrchně kvašené. Pivovar nyní zaměstnává 178 lidí, za poslední rok přibral 22 pracovníků.

Pivovar Bernard zvýšil výstav o 15 procent, rozšíří i provoz

Publikováno:před rokemZdroj:E15.czAutor:ČTKBernard

Rodinný pivovar Bernard uvařil za prvních šest měsíců tohoto roku 139 138 hektolitrů piva. V porovnání se stejným loňským obdobím zvýšil výstav o 15,3 procenta. Celkový obrat tohoto humpoleckého podniku v letošním prvním pololetí meziročně stoupl o 17 procent na 284 milionů korun.

Produkci piva zvyšuje Bernard řadu let. Výstav dosažený v první polovině roku 2014 byl letos překonán o 18 477 hektolitrů. „My to přičítáme kvalitě piva a dlouhodobému budování značky. Letos stálo na naší straně také počasí,“ uvedl Mikulášek. Doplnil, že i tak Bernard zůstává malým pivovarem, jehož výstav se na celkové výrobě piva v Česku podílí necelými dvěma procenty.

Do rozvoje závodu loni firma investovala zhruba 130 milionů korun. „Předpoklad pro letošek je stejný,“ uvedl mluvčí. V nejbližší době budou zprovozněny dvě nové nádrže, tanky, z nichž každá má objem přes 2000 hektolitrů.

Kvasné kapacity pivovaru se díky tomu rozšíří skoro o pětinu. Od podzimu budou dělníci v humpoleckém pivovaru pracovat na rozšíření ležáckého sklepa, které by mělo být dokončeno do jara příštího roku.

Samotné tržby za pivo v letošním prvním pololetí činily 274,4 milionu korun proti 224,5 milionu ve stejné době loni. Bernard vaří nepasterizované, nefiltrované a kvasnicové pivo a čtyři druhy nealkoholického piva. Minulý rok přibylo první pivo druhu Ale, které je na rozdíl od dosavadní produkce humpoleckého pivovaru svrchně kvašené. Pivovar nyní zaměstnává 178 lidí, za poslední rok přibral 22 pracovníků.

Litovelský pivovar už pojedenácté otevře brány kultuře a dobrému pivu

Publikováno:před rokemZdroj:Novinky.czAutor:Roman MašínLitovel

Nejen pivem žije známý litovelský pivovar. V sobotu 8. srpna se už pojedenácté otevřou jeho brány všem, kteří mají rádi dobrou muziku a kvalitní zlatavý mok. Vítejte na Litovelském Otvíráku!

Stejně jako v minulých ročnících se jedna z největších kulturních akcí v regionu odehraje přímo v areálu pivovaru Litovel. Litovelský Otvírák dostal své jméno nikoliv od toho, že by akce otevírala festivalovou letní sezónu, ale protože je pořádána současně jako Den otevřených dveří Pivovaru Litovel. Každoročně už tradičně probíhá druhou srpnovou sobotu, což je letos 8. srpna. Celodenní akce je určena nejen pro pijáky piva, ale opravdu pro celé rodiny.

Celý den budou probíhat komentované prohlídky výrobních prostor Pivovaru Litovel. Pivovar má dlouholetou tradici a dodnes odolal tendenci prodat firmu zahraničním vlastníkům. Pivo se tu vaří tradičním výrobním postupem. Není bez zajímavosti, že pivovar je spojen se světoznámou postavou českého sportu - Gustavem Frištenským, který si vzal za manželku dceru prvního sládka Pivovaru Litovel Josefa Elledera. Litovelský pivovar dnes vaří své nejsilnější pivo právě se značkou Gustav.

V areálu pivovaru vyrostou tři scény, na kterých se budou střídat celý den umělci domácí i zahraniční. A k tomu samozřejmě poteče proudem litovelské pivo ale i nealkoholické nápoje ze sladu - nealkoholické pivo Litovel Free a nealkoholický radler Litovel Černý citron. A jaký by to byl festival bez pečených klobás a dalších dobrot, které také budou u stánků k dispozici. A pořadatelé nezapomněli ani na děti a mladistvé, kterým bude věnována část programu.

V programu, kromě jiných vystoupí třeba skupina TURBO, Karel Kahovec a GEORGE & BEETHOVENS a Viktor Sodoma, Peter Nagy & INDIGO a mnoho dalších. Nebude chybět ani ohňostroj a další doprovodný program. Aby si návštěvníci mohli dosytosti vychutnat litovelský mok, jsou připraveny kyvadlové autobusové spoje z Olomouce, Šternberka, Prostějova (přes Slatinice), Konice, Mohelnice a Uničova. A pro ty, kteří přijedou na kole, je připravena kolárna, ve které si mohou své stroje bezpečně uložit.

Pivovar Malešov chce uspět na světovém Kickstarteru

Publikováno:před rokemZdroj:BuzzMagAutor:Michaela BrázdilováMalešov

V crowfundingovém projektu Odstartovano.cz byl malý český pivovar Malešov úspěšný. Od pondělí 3. srpna míří na světový Kickstarter a jeho cílem je vybrat 100 000 amerických dolarů, které by sloužily ke koupi pivovarnické technologie.

Představujeme Malešovský pivovar
Pivovar Malešov vaří zlatavé moky Ležák, India Pale Ale a Weizen dle vlastních receptur, nicméně ustavičně formou contractbrewingu. Malešovský pivovar plánuje rekonstrukci prostor, kde bude vařit vlastní pivo. Přestože si pivo konzumenti pochvalují a dobře se prodává, zisky jsou pro pořízení pivovarské technologie nedostačující.

„Vařit pivo u spřátelených pivovarů je náročné, nevýhodné a není to ono. Bez vlastního kamenného pivovaru to nejde,“ řekl spolumajitel pivovaru Jan Prokop.

Vlastní kamenný pivovar od června 2016
Pivovar Malešov plánuje otevření vlastního kamenného pivovaru v červnu 2016. Aby malý pivovar mohl investovat do vhodné pivovarnické technologie, musí sehnat finanční podporu. Očekává finanční podporu nejen od fanoušků z České republiky, ale také z ostatních zemí. Malešovský pivovar se účastnil mistrovství světa v historickém středověkém boji Bitva národů, kde zahraniční hosté mohli pivo ochutnat. A věřte, nebo ne, pivo jim skutečně chutnalo.

Český pivovar na Kickstarteru
A proč se majitelé Přátelského pivovaru rozhodli zamířit na světový Kickstarter? Po jejich boku stojí herní studio Warhorse, které chce svým fanouškům dopřát vedle virtuálních zážitků také lahodný zlatavý mok. Důvodem jejich spolupráce je, že hra Kindgdom Come: Deliverance se vyvíjí v oblasti Posázaví (v blízkosti malešovské tvrze). Snem Daniela Vávry, spoluzakladatele Warhorse, bylo vyprojektovat etiketu pivní láhve.

V pondělí 3. srpna 2015 v 9:00 hodin se na www.kickstarter.com objeví nový projekt s názvem Friendly Brewery – Medieval Castle Brewery Restoration. Projekt můžete podpořit až do 17. září 2015.

Choceňský pivovar přišel jako první na výčepní pulty s jedenáctkou

Publikováno:před rokemZdroj:iDNES.czAutor:Petr BroulíkChoceň

V pátek vychází kniha Michala Hofmana o choceňském pivovarnictví. Vaření piva sice mělo v Chocni dlouhou tradici, ta však nepřečkala socialistické hospodářství.

Zatímco dnes je jedenáctistupňové pivo přijatelnou variantou pro „silnější“ pivo u mnoha pivařů, ještě přednedávnem nebyl takový nápoj na výčepních pultech hospod běžný. Jako první s ním podle autora nové knihy na trh přišli už v roce 1968 sládci choceňského pivovaru.

Ten však už bohužel od roku 1984 neexistuje. Nepřežil socialistické hospodářství.

Zlatou éru, ale i krušné doby vaření piva v Chocni popisuje ředitel Orlického muzea v Chocni Michal Hofman v knize Pivovarnictví v Chocni. Současně se v bývalém sídle rodu Kinských v choceňském zámku usídlí na celý měsíc i putovní výstava Pivovarnictví v Pardubickém kraji, kterou před dvěma lety sestavilo chrudimské muzeum.

Choceňské muzeum obohatí tuto výstavu vydáním knihy a řadou exponátů z depozitářů muzea a soukromých sběratelů. Návštěvníci výstavy budou moci vidět například originální etikety, reklamní poutače, staré pivní sudy, hoblíky a bednářské nástroje, plakáty či lahve choceňského pivovaru z období Rakouska-Uherska či první republiky.

„V jedné lahvi dokonce zůstal i obsah, tedy tehdejší pivo z počátku 20. století. Ale určitě už má prošlou lhůtu,“ ukazuje Michal Hofman poloprázdnou lahev s keramickou zátkou. „Máme i unikátní lahev ze Škodova pivovaru v Brandýse nad Orlicí. Je to rarita, málokdo dnes ví, že také tam býval pivovar.“

Michal Hofman sesbíral řadu informací do knihy v muzejním archivu a oblastním archivu v Zámrsku. „Zajímavé dokumenty a spoustu nových informací jsme ale do knihy získali ve Výzkumném ústavu pivovarnictví a sladovnictví v Praze. Třeba faktury a dokumenty nebo tabulky výstavů piva od sedmdesátých let 19. století až do uzavření pivovaru v roce 1984. Našli jsme i seznam sládků od 18. století do doby konce existence pivovaru. Hodně materiálů mi sehnal doktor Miroslav Dientsbier,“ říká Michal Hofman.

Panský pivovar patřil rodu Kinských
V Chocni existovaly v historii dva pivovary, jeden měšťanský, který stával v dnešní Dolní ulici někde poblíž pošty v Chocni, ale bohužel jeho žádná kresba se nedochovala, a druhý, panský pivovar, o němž je první písemná zmínka v roce 1587.

„Udržel se nakonec jen ten panský, který zažil zlaté období v době, kdy patřil rodu Kinských. Stával a vlastně stále stojí poblíž zámku na břehu Tiché Orlice. Dnes v něm sídlí několik firem, je v něm restaurace a těžko by se dnes pivovar obnovoval v původním rozsahu,“ říká autor knihy.

Upozorňuje ale také na to, že o pivovar spolu se zámkem a bývalým panstvím stále usilují potomci původních majitelů. Měšťanský pivovar v Chocni zanikl už dříve, v pobělohorské době totiž vrchnost nepotvrdila choceňským měšťanům právo vařit pivo a pivovar někdy v průběhu 17. století zanikl.

Choceňské pivo z panského pivovaru bylo vyhlášené a zavedené. Pivovar měl na přelomu 19. a 20. století padesát zaměstnanců, jeho výstav byl od 30 do 50 tisíc hektolitrů. „V době, kdy v 70. letech 19. století vznikaly mnohé slavnější pivovary jako Kozel či Zubr, byl choceňský pivovar na výši a přecházel z tradiční výroby na parostrojní vaření piva,“ upozorňuje Hofman.

Choceňský pivovar zcela ovládl hospody ve městě, ale tamní pivo se vozilo do řady šenků v okolí, z nichž některé fungují dodnes. Mezi stálé odběratele piva patřil Panský dům na náměstí, který existuje od počátku 18. století, či restaurace proti nádraží.

Kinští si choceňské pivo vozili až do Vídně
„Dokonce v Brně byla speciální restaurace, kde se čepovalo výhradně choceňské pivo, a ve Slavkově u Brna byl zase velký sklad. Kinští ho nechali vozit drahou třeba až na pruské hranice, tedy do dnešního Slezska, a také do Vídně, kde měli velké příbuzenstvo,“ říká Michal Hofman a dodává, že k nejvýznamnějším a nejslavnějším sládkům ‚zlaté éry‘ choceňského pivovaru patřili František Suda, Josef Matoušek, Vilém Greif nebo František Satran. Poslední ze jmenovaných sládků působil v pivovaru od roku 1903 a nechal do pivovaru koupit stroje na chlazení piva a výrobu umělého ledu. Spáchal však 26. května 1919 přímo v pivovaru sebevraždu.

„Našli ho mrtvého na valečce, zařízení, které sloužilo k předsoušení zeleného chmele, takzvanému válení. Důvod není známý, ale v této době prožíval pivovar ekonomickou krizi zaviněnou první světovou válkou. Všechny suroviny tehdy musely na válečné výdaje, vařilo se slabé pivo a klesl i výstav. Situace se zlepšila až v roce 1921, kdy se opět zvedl výstav choceňského piva,“ popisuje autor publikace.

Postupný úpadek začal po druhé světové válce
Pivovar Kinských vyráběl i výborné sodové vody z vlastní artézské studny. Na jedné reklamní pohlednici z období první republiky stojí, že za doby vlastnictví Oldřicha Ferdinanda Kinského vyrábí kromě desetistupňového piva výčepního a tmavého karamelového, dvanáctky exportní a granátu právě i sodovou vodu z vlastního zřídla, malinovku a citronovou limonádu z rafinovaného cukru.

Hofman zániku pivovaru lituje. „Postupný úpadek začal v podstatě v roce 1945, kdy pivovar Kinských přešel pod státní správu. Choceň doplatila na to, že se poté pivovar stal součástí Východočeských pivovarů, nejprve měl ředitelství v Pardubicích a později v Hradci Králové. Stal se součástí molochu a tehdejší ředitelství neinvestovalo do menších pivovarů a začalo postupně omezovat výrobu a nakonec ten choceňský zavřelo. Přitom takovou tradicí jako má choceňské pivovarnictví se může pochlubit jen málokteré město v kraji,“ říká Hofman.

Choceňský pivovar má pro současnost pivovarnictví jedno velké prvenství. Zatímco mnoho pivovarů objevilo jedenáctistupňové pivo až v posledních letech, choceňský pivovar uvařil první jedenáctku v roce 1968 jako první v celém Československu.

„Tehdy se vařila v pivovarech jen desítka a dvanáctka. V Chocni uvařili první jedenáctku,“ uvádí Michal Hofman. Pivo si v Chocni připomenou i 15. srpna, kdy se v parku Peliny budou konat již 14. Pivní slavnosti.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.22.06.2017 22:455.125/5.125