Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

zprávy ze všech pivovarů

Naše pivo nechutná dvěma lidem ze sta

Publikováno:před rokemZdroj:Ekonom iHNedPermon

Sokolovský pivovar Permon se od svého vzniku už dvakrát rozšiřoval. S ležáky i svrchně kvašenými pivy sklízí úspěchy i v zahraničí.

Není to první podnikatelské dobrodružství, do kterého se Ladislav Sás pustil. Majitel sokolovského pivovaru Permon dokázal peníze vydělat díky společnosti Systém net line, která se řadu let zabývá telekomunikacemi a je jedničkou v poskytování internetu v Sokolově. Právě její úspěch umožnil Ladislavu Sásovi nákladné mnohamilionové investice do pivovaru. Jak ho ale napadlo přejít do oboru, který snad nemůže být informačním technologiím vzdálenější?

Vaříme to, co sami rádi pijeme

Publikováno:před rokemZdroj:Ekonom iHNedClock

Potštejnský Clock se za pouhý rok fungování vyšvihl mezi nejvýše oceňované české minipivovary.

Ještě před dvěma lety měli lidé východočeský Potštejn spojený výhradně s malebnou zříceninou hradu či barokním zámkem, případně pověstí o zlatém pokladu, který má ukrývat místní podzemí. Historické památky jsou lákadlem dodnes; od loňského léta ale přibyl další důvod, proč si název obce zapamatovat. Po sto letech se tu v budově bývalého pivovaru začalo opět vařit pivo. A nutno dodat, že pivo výborné.

Na to, aby se dostal do povědomí pivních fajnšmekrů, stačil minipivovaru Clock rok. Už letos v únoru získal ocenění Zlatá pivní pečeť pro nejlepší pivo typu India pale ale (IPA) a ve specializovaných pivnicích se zařadil do žádané stálé nabídky. "Nápad založit pivovar jsme dostali společně se sládkem Jakubem Sychrou už před čtyřmi nebo pěti lety. A jak jinak než v hospodě, kde jsme nebyli spokojeni s pivem," vzpomíná na začátky dnes už dobře zaběhnutého byznysu jednatel pivovaru Jiří Andrš. V počátcích se oba nadšenci vrhli na domácí pokusy o vaření piva. "Chutnalo nejen nám, ale i dalším lidem, a tak jsme si uvědomili, že by nás tato práce mohla nejen bavit, ale také živit," dodává Andrš.

Přijďte!? Pivovary chtějí vrátit štamgasty do hospod

Publikováno:před rokemZdroj:Deník.czAutor:Vilém Janouš

Zpátky do hospod! Tak nějak by se dal vyložit vzkaz českých pivovarů, které přestaly jen smutně přihlížet, jak hospodským ubývají hosté. Nyní zahajují akce, které by měly štamgasty do restaurací znovu nalákat. Vypadá to, že o zákazníky se svede lítý boj.

Trend posledních let se pro výrobce piv a jejich odběratele nevyvíjel příliš dobře. Češi si totiž pivo stále častěji kupují v obchodech a nic nenasvědčuje tomu, že by se na tom mělo něco změnit. Loni byl podíl prodeje piva v restauracích podle údajů Českého svazu pivovarů a sladoven 41 procent. Přitom ještě před rokem 2009, kdy byla zvýšena spotřební daň, tento podíl představoval 51 procent. „Český konzument bedlivě zvažuje, jestli zajít do restaurace, nebo si koupit levnější pivo v supermarketu," vysvětlil předseda svazu František Šámal.

Už před časem třeba plzeňský Gambrinus provedl mezi restauracemi vlastní průzkum, z něhož například vyplynulo, že 44 procent hospodských by chtělo hosty přilákat na širší nabídku piv.

Pivovar nakonec vymyslel vlastní strategii, jak v restauracích zvýšit prodej. „Úplně oddělujeme produkci pro obchody a pro hospody. To znamená, že v obchodech si zákazník nekoupí naše piva, která se čepují v restauracích," přiblížil obchodní ředitel společnosti Tomáš Mráz.

Tvrdí, že se pivovaru tato strategie už nyní vyplácí. „Jsme jediní na trhu, kterým se podařilo růst," pochlubil se.
Vůbec celý Plzeňský Prazdroj, pod něhož značka Gambrinus spadá, začal sázet na větší rozmanitost piv, která hosté najdou na čepu. 
„I když v pivní kategorii stále hraje prim ležák plzeňského typu (více než 95 procent objemu naší výroby), díky novinkám a nejrůznějším speciálům se podařilo přilákat pozornost a získat sympatie 
i konzumentů nepivařů, což přispívá k dalšímu rozvoji celé pivní kategorie," uvedla mluvčí pivovaru Kateřina Krásová.

Reakce na minipivovary
Přímo to nepřiznají, ale velké pivovary už musely nějak reagovat na stále rostoucí počet minipivovarů, které do českých hospod chrlí piva nejrůznějších typů. Sice tři stovky těchto podniků zaujímají jen 1,2 procenta trhu, ale jejich podíl stále roste. Jen loni uvařily o 30 procent více piva než v roce 2013. Díky malým objemům mohou více experimentovat a vařit různé speciály, které do restaurací lákají množství zákazníků.

Pozadu ovšem nechtějí zůstat ani menší pivovary, 
i když jejich možnosti jsou omezenější. „Do hospod lidi lákáme především na kvalitní pivo ze sedmi regionálních pivovarů, které vaří pivo tradičním řemeslným způsobem a vedle běžných typů piv nabízí i širokou škálu speciálů," řekla mluvčí Pivovarů Lobkowicz Renata Melíšková.

Například Pivovar Uherský Brod, který letos slaví 120 let od první várky, chce zákazníky v restauracích udržet i trochu jinak. Pokud si koupí čtyři piva, jako dárek k tomuto jubileu dostanou jedno pivo zdarma.

Úplně jinou strategii, jak do restaurací zákazníky nalákat, včera ohlásil pivovar Staropramen. Navíc by si rád ukousl podíl i na restauracích, které zásobuje konkurence. Pivovar míní spolu se společností O2 hospodám a barům nabídnout takzvané Sportovní kino, tedy 37 televizních kanálů, na nichž by návštěvníci mohli sledovat řadu prestižních domácích 
i zahraničních sportovních soutěží.

Pokud se provozovatel rozhodne si Sportovní kino pořídit, firma mu za smluvený odběr piva nabídne slevu. „Věříme, že podstata pivní kultury je v hospodách. Štamgastů je čím dál méně, méně je i náhodných zákazníků. Věříme, že Sportovní kino lidi do hospod naláká. Hodláme cílit 
i na zákazníky konkurence," řekl Jan Matějů ze Staropramenu.

Pivovar vychází i ze zkušeností z Velké Británie, podle níž stoupne spotřeba piva 
o osm procent, pokud v restauraci běží televize. „Může se zdát, že to není moc, ale v objemu prodaného piva to není malé číslo," doplnil.
Úroda nic moc

Loni se v Česku vyrobilo 19,6 milionů hektolitrů piva, 
k čemuž pivovary potřebovaly asi tisíc tun chmele. Výrobu by tedy neměla ohrozit ani nepříliš příznivá zpráva od chmelařů, podle nichž bude letošní úroda pod dlouhodobým průměrem. Ještě minulý měsíc odhadovali, že sklidí 5500 tun chmele, ale nyní museli svůj odhad poopravit. „Při aktuální předpovědi počasí a průběhu sucha je dnes reálnější odhad ve výši 4500 tun," řekl Zdeněk Rosa 
z Chmelařství Žatec.

Situaci by mohly zvrátit jen srážky, což ale aktuální předpověď neslibuje. Navíc Svaz pěstitelů chmele upozorňuje, že chmel se pěstuje v sušších oblastech. Například Žatecko se nachází ve srážkovém stínu Krušných hor, suchá je také oblast na Rakovnicku. Nicméně se suchem se letos potýkají všechny tři pěstitelské regiony v České republice. „Loni byly hlávky Sládka nezvykle veliké, letos kvůli suchu budou menší," přiblížil sládek pivovaru Gambrinus Pavel Zítek.

Sládkem myslel odrůdu chmele, ze kterého firma vaří pivo od roku 1994. Nicméně 
s jejím šlechtěním začal Chmelařský institut v Žatci už v 70. letech minulého století.

Pivní revoluce v Česku: Rozmach minipivovarů může zbrzdit jen nedostatek chmelu

Publikováno:před rokemZdroj:Ekonom iHNedAutor:Jan Němec

Minipivovar Berko Bernatice, Olivův pivovar Dolní Břežany, Minipivovar U Lenocha, Zámecký pivovar Sobotín, Minipivovar Příšov... A k tomu 36 dalších nových jmen. Jen od loňského srpna, kdy týdeník Ekonom otiskl první speciál zabývající se vývojem českého pivního trhu - a především nově vznikajícími minipivovary -, se začalo pivo vařit celkem na 41 místech.

Poněkud se tak sice zpomalilo tempo z předešlého roku, kdy v průměru vznikal více než jeden nový minipivovar týdně, stále jde ale o nevídaný rozkvět oboru, v němž se dnes dokáže uživit přes 330 hráčů.

"Strop" českého pivního boomu se zdá být v nedohlednu. Sami malí výrobci piva tvrdí, že si příliš nekonkurují a na trhu je dostatečně velká poptávka, která dokáže uživit všechny. Mezi sládky panuje spíše přátelství, či alespoň kolegialita – scházejí se, ochutnávají svá piva, ale umí si i pomoct s recepturami nebo technologickými postupy.

"Známosti" mezi lidmi z minipivovarů potvrzuje i osobní zkušenost Ekonomu. Když cestoval po minipivovarech, donesla se do frýdlantského Albrechta zpráva o tom, že dva redaktoři Ekonomu právě pomáhají v brněnském Lucky Bastardu skládat do sklepa pytle se sladem, během několika minut.

Také majitel a šéf sokolovského pivovaru Permon Ladislav Sás potvrzuje, že se s mnoha sládky či majiteli konkurenčních podniků zná. I proto předpovídá, že pokud něco omezí rozmach minipivovarů, nebude to konkurence jako taková, ale nedostatek surovin.

Pro svrchně kvašená piva typu ale, na která se mnoho minipivovarů specializuje, se používají speciální americké chmely a s rostoucím zájmem je třeba je objednávat se stále větším předstihem. "Objednáváme na rok i více dopředu. Odhaduji, že na chmelu se boom zastaví – jednoduše ho nebude dost pro všechny," konstatuje Sás.

Úspěch minipivovarů dokazuje i další fakt. Přestože segment představuje pouhé jednotky procent českého pivního trhu (pro srovnání, minipivovary vaří do 10 tisíc hektolitrů ročně, velké je počítají až na miliony), větší hráči si jej začínají všímat.

Bez zajímavosti není, že proti velkým pivovarům nemají majitelé či sládci minipivovarů často výhrady. Dobrou plzní většinou nepohrdnou.

Problém velkých pivovarů podle nich může spočívat v nedbalé péči o výčepní zařízení ve většině hospod. Jak potvrzuje Petr Hauskrecht ze stejnojmenného pivovaru, občas v restauracích naráží na hrozné podmínky.

"Měl jsem reklamaci, že mi pivo smrdí slivovicí. Jel jsem se do hospody podívat s vlastní pípou, narazil sud a všechno bylo v pořádku. Nakonec jsme zjistili, že pivo načichlo kvůli tomu, že se tlačilo vzduchem, který kompresor nasával na dvoře. Byla tam palírna," vypráví sládek.

Malé pivovary si proto úroveň hospod hlídají. Ty velké to kvůli logistice důkladně dělat nemohou, na což pak může doplatit kvalita piva. "Když si dáte sebelepší pivo v zaplivané čtyřce, kde se nestarají o výčepní zařízení, bude prostě vždycky hnusné," uzavírá Jan Grmela z pivovaru Lucky Bastard.

Staropramen se spojil s O2 a společně dodají do hospod sportovní přenosy

Publikováno:před rokemZdroj:MarketingSales.czStaropramen

Staropramen a O2 představili projekt s názvem Sportovní kino. Hospodští se jeho prostřednictvím dostanou mj. ke všem sportovním kanálům včetně v současnosti promovaného 02 Sport.

Se startem anglické Premier League i předkol evropské Champions League zahajuje svou novou nabídku pro provozovatele hospod, barů a restaurací Staropramen společně s O2 Czech Republic. Začne jim nabízet projekt Sportovní kino s novou programovou nabídkou O2 TV pro restaurace a bary. Ta přináší kromě nové stanice O2 Sport také práva na veřejné vysílání dalších kanálů. Součástí Sportovního kina bude také možnost zviditelnění podniku v jeho okolí, propagace jednotlivých zápasů i osobní oslovování štamgastů ze sousedství prostřednictvím textových zpráv.

"Nový projekt Sportovní kino doplní nabídku našich dosavadních aktivit, které obsahují speciální piva, promoce v hospodách, spotřebitelské soutěže či doporučená menu k vybraným pivům. Nyní hospodští, kteří využijí nové nabídky a odeberou naše pivo, získají denně atraktivní a především legální program pro své hosty i se zajímavým marketingovým balíčkem, který v okolí podniku pomůže propagovat jejich restauraci," komentoval nový projekt Jan Matějů, ředitel oddělení Commercial Excellence společnosti Pivovary Staropramen, který dříve působil v O2.

Operátor O2 se spuštěním balíčku O2 TV pro restaurace a bary, který je součástí Sportovního kina, vytváří první legální produkt pro veřejné vysílání televizního obsahu v ČR. Nabídka obsahuje celkem 37 kanálů. Kromě nové stanice O2 Sport umožní vysílat dalších 12 sportovních, 10 tematických (hudební, dětské a společenské) a 14 volně šířených kanálů. Problémem v hospodách dosud vysílaných sportovních přenosů ze zahraničních kanálů je jejich faktická nelegálnost, neboť je třeba mít práva pro veřejnou projekci a tu restauratéři neměli (jiná věc je vymáhání tohoto práva).

Hlavním tahákem se má stát nabídka kanálu O2 Sport. Jeho start naplánovalo O2 na sobotu 8. srpna. Kromě anglické Premier League odvysílá zároveň největší šlágr z každého kola domácí Synot ligy a 130 zápasů Champions League.

"S naší O2 TV budou mít majitelé podniků po celý týden možnost vysílat atraktivní zápasy. Personál i hosté restaurací si budou moct zvolit ten nejatraktivnější z osmi souběžně hraných zápasů Ligy mistrů, přepínat mezi nimi nebo si zopakovat promeškané góly," vyjmenovává výhody digitální televize Jindřich Fremuth, ředitel divize Rezidentních zákazníků ve společnosti O2 Czech Republic.

Balíček O2 TV pro restaurace a bary přináší kromě 37 televizních kanálů také připojení k internetu včetně modemu, set-top boxu a nonstop technické podpory a balíček dalších propagačních nástrojů. Majitelé restaurací navíc získají slevu na vybrané televizory od společnosti Samsung. Hodnota kompletní služby O2 TV pro restaurace a bary je 13500 Kč, ale Staropramen nabízí výraznou motivaci za výtoč, kdy se lze s cenou dostat až na 1000 korun.

Také jsem korumpoval hospody. Ale je to cesta do pekel, říká Bernard

Publikováno:před rokemZdroj:Lidovky.czAutor:Miroslav PetrBernard

Vlastníci minipivovarů, kterých je v Česku na tři stovky, by měli poděkovat podnikateli Stanislavu Bernardovi. Spolumajitel humpoleckého pivovaru, který nese jeho jméno, před dvaceti lety prosadil diferencovanou spotřební daň.

Minipivovary dodnes těží z toho, že na daních zaplatí méně, zatímco Bernard už se dostal do kategorie těch velkých bez nároku na úlevy.

Sám Bernard věří, že nastavení daní pořád Česku pomáhá k mimořádné bohatosti druhů piva.

„Pravda, velcí hráči jsou zprivatizovaní nadnárodními korporacemi, ale pozitivní je, že kromě nich tu vzniklo mnoho mini-, mikro- či restauračních pivovarů, které trh zásobují nepřeberným množstvím různých speciálů,“ říká Stanislav Bernard.

Známý podnikatel také kritizuje velké pivovary, protože podle něj fakticky předkládají hospodským korupční nabídky. Ostatně on sám se k těmto praktikám načas uchýlil také. „Ale po několika letech jsme si ověřili, že to je cesta do pekel.“

Mazáci Šeráci jedou do pivního ráje

Publikováno:před rokemZdroj:První zprávyHolba

Do nárůstu poptávky se promítá teplé počasí a sílící prázdninová turistika. Pivo Holba je symbolem Jeseníků, kam ročně míří stovky turistů. Lákají je krajové speciality a Ryzí pivo z hor. V červnu a červenci odbyt piva Holba dosahoval 40 tisíc hl měsíčně a podobný objem lze očekávat také v srpnu.

Od začátku roku Holba prodala 190 tisíc hl piva, z toho více než polovinu v sudech a 50 tisíc hl v lahvích. Meziroční navýšení odbytu lahvového piva o 4 tisíce hl potvrzuje posílení značky v retailu. Nejvyšší odbyt má tradičně Šerák ve všech obalech a variantách- světlé výčepní, polotmavý, speciál 13,51 a kvasničák, který je typickým zahrádkovým pivem.

Zájem o Šerák navíc podpořila zážitková turistika „Mazáci Šeráci jedou do pivního ráje“. Do pivovaru Holba v rámci ní zavítalo na 500 příznivců poctivého piva, aby se sami přesvědčili jak a z čeho se tady pivo vaří. Šerák je kromě jedinečné chuti proslulý vysokou pitelností, a proto dokáže plnit hospody. Takové pivo se krásně pije, láká k dalšímu doušku a tím i delšímu posezení.

Oblíbeným letním pitím jsou také oba radlery značky Holba Horské byliny a Holba Brusinka s mátou. Výborně zaženou žízeň a jsou vyhledávanou náhražkou slazených nápojů. Holba Horské byliny se letos stala vítězem Volby spotřebitelů. Léto zvyšuje poptávku také po Holbě v plechovkách. Pivovar do nich stáčí především Holbu Šerák a Holbu Classic a jejich prodeje se pohybují okolo šesti tisíců hl ročně. Olomouckénovinky.cz informovala Mgr. Hana Matulová, mediální zástupce pivovaru Holba.

Letní počasí zvyšuje odbyt piva. V Holbě denně vyexpedují až 2 tisíce hektolitrů

Publikováno:před rokemZdroj:Nejlepší adresaHolba

Teplé a slunečné dny lákají nejen k vodě, ale také se díky nim zvyšuje chuť na orosené půllitry plné piva, které si lidé dopřávají v zahradních restauracích. Do nárůstu poptávky se kromě teplého počasí promítá také sílící prázdninová turistika. A jelikož pivo Holba je symbolem Jeseníků, kam ročně míří stovky turistů, pak není divu, že za dva měsíce odbyt piva Holba dosáhl až 40 tisíc hektolitrů měsíčně. A podobný objem lze očekávat také v srpnu.

Frýdek-Místek láká na sobotní Pivohraní

Publikováno:před rokemZdroj:Novinky.czAutor:Jana Matějíková

Novinkou letošního Beskydského Veseléta, které pořádá statutární město Frýdek-Místek prostřednictvím kulturyFM, je PIVOHRANÍ. Konat se bude v sobotu 8. srpna ve frýdeckém Parku pod zámkem.

Návštěvníci se mohou těšit na ochutnávku produktů třinácti místních pivovarů, ale také na hudební vystoupení. Zahraje Prouza, Slepí křováci, Tony Ducháček & Garage a taky na legendární formaci Sto zvířat. Pivohraní začne ve 14:30 hodin a skončí ve večerních hodinách. Vstupné zdarma.

„Pivo k nám patří, tak jako víno k jižní Moravě. I my můžeme na oblíbeném nápoji vystavět zajímavou kulturní akci, která přiláká nejen místní, ale i turisty,“ řekl náměstek primátora Karel Deutscher.

„Většinou se jedná o malé rodinné podniky nebo i jednotlivé restaurace, které obnovují tradici vaření vlastního piva a stávají se tak pro cílového zákazníka atraktivnější. S rozmachem pivovárků se rovněž rozvinula pivní turistika. Během našeho festivalu budou mít návštěvníci jedinečnou možnost na jednom místě ochutnat hned několik značek z Frýdku-Místku a jeho nejbližšího okolí,“ doplnil Jakub Tichý z kulturyFM.

Zastoupené pivovary: Pivovárek Morava (F-M), Pivovar Koníček (Vojkovice), Pivovar Kohutka (Vyšní Lhoty), Valašský pivovar v Kozlovicích, Městský pivovar Štramberk, Pivovar Hukvaldy, Beskydský pivovárek (Ostravice), Podhorský pivovar (Frýdlant nad Ostravicí), Pivovar Venuše (Havířov), Pivovarský dům Ostrava, Pivovar Garage Ostrava, Minipivovar Skřečonský žabák (Bohumín), Minipivovar Krmelín.

Program:
14.30 - 15.30 SLEPÍ KŘOVÁCI
15.55 - 16.55 MLETÝ STANDARD
17.20 - 18.20 PROUZA
18.45 - 19.45 ECHT!
20.10 - 21.10 TONY DUCHÁČEK & GARAGE
21.35 - 22.35 STO ZVÍŘAT

Informace o dalších akcích konaných v rámci Beskydského Veseléta na veseleto.cz, ale také na portálu visitfm.cz, jehož prostřednictvím jsou návštěvníci lákání do Frýdku-Místku na dvojnásobnou porci zážitků.

V pivovaru poprvé sklidili ječmen. S kosami a cepy

Publikováno:před rokemZdroj:Nymburský deníkAutor:Miroslav JilemnickýPostřižinský

„V podstatě máme v těchto dnech dvojí žně. V pivovaru sklízíme ječmen a zároveň naše pivo při současném horkém počasí teče naplno," spokojeně konstatuje ředitel nymburského pivovaru Pavel Benák .

Zhruba dva pytle ječmene.

To je výsledek historicky první sklizně obilí na dvoře nymburského pivovaru. Jde 
o výnos z políčka, které sloužilo především jako ukázka pro návštěvníky a doplnění prohlídky pivovaru. Stejně jako sousední chmelnice s 68 rostlinami žateckého chmele. Ten teprve na své česáče čeká.
Pivovarská sklizeň se odehrála v historickém duchu. Na tak malém políčku by bylo pošetilé zapojit moderní techniku. „Ke sklizni jsme použili tři kosy a tři cepy. Práci na políčku si vyzkoušeli někteří zaměstnanci pivovaru včetně mě," řekl ředitel pivovaru Pavel Benák.

Kosení je disciplína, kterou řada současných mužů zvládá s téměř vrozenou zručností 
i dnes. Mlácení obilí cepem je už poněkud starodávnější součást řemesla. Přitom se vystřídali na pivovarském dvoře jak muži, tak ženy.

Jak už bylo řečeno, výsledkem první sklizně ječmenu jarního v nymburském pivovaru jsou dva pytle obilí. Podle odhadu Pavla Benáka po přebrání pak může ječmen vážit kolem 50 kilogramů.

O tom, že pěstovat ječmen nemusí být tak jednoduché, jak by se na první pohled mohlo zdát, se v pivovaru přesvědčili už při jarním setí. „Přilétlo hejno holubů, kachen a dalších ptáků a semínka vyklovali. Prakticky se muselo zasít znovu," říká sládek pivovaru Bohumil Valenta. Později však obilí vzešlo, stejně jako se chytil chmel na sousední chmelnici a návštěvníkům pivovaru bylo co ukazovat.

Pokud jsme zmínili sousední chmelnici: ta se dočká česáčů poslední srpnový víkend v rámci oslav 120. výročí založení pivovaru. „Bude pozvána i veřejnost, která si bude moci česání chmele vyzkoušet. Akce se bude konat 29. srpna," upřesnil Pavel Benák.

Ze žní nejen na pivovarském políčku má spoluvlastník a ředitel v jedné osobě Pavel Benák velkou radost. 
„V podstatě máme v těchto dnech dvojí žně. V pivovaru sklízíme ječmen a zároveň naše pivo při současném horkém počasí teče naplno," spokojeně konstatuje Pavel Benák .

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.22.06.2017 22:455.125/5.125