Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

Pivovar Holba začal stáčet pivo do nových lahví

Publikováno:před rokemZdroj:iDNES.czHolba

Pivovar Holba začal stáčet pivo do nových vratných lahví. Mění se nejen lahve a přepravky, ale také design etiket, šátečky a pivní korunky. Nové lahve, které nahradí původní NRW, na první pohled zaujmou delším hrdlem a ve skle embosovaným logem. Jejich ergonomický tvar a celkový design podtrhuje osobitost značky a Holbu viditelně odlišuje od konkurence. Výměnu svých obalů pivovar dlouhodobě testoval u konzumentů.

Nové lahve nahradí původní NRW a nová lahev na první pohled zaujme delším hrdlem a ve skle embosovaným logem. Její ergonomický tvar a celkový design podtrhuje osobitost značky a Holbu viditelně odlišuje od konkurence.

Co pivovar Holba vedlo ke změně lahve?
Výměnu svých obalů pivovar dlouhodobě testoval u konzumentů. „Naším záměrem bylo zdokonalení obalů tak, aby odpovídaly současným trendům, vnímání značky a aby byly příjemné pro konzumenty. Tvar lahví, nová etiketa a originální provedení potisku přepravek zřetelně identifikují značku Holba a tím zlepšují orientaci zákazníka při nákupu,“ uvedl ředitel pivovaru Holba Vladimír Zíka.

Těšit se můžete nejen na příjemnější vzhled, ale i nižší hmotnost
Nová lahev má navíc specifický tvar hrdla, který při plnění minimalizuje nežádoucí přístup vzduchu do piva. Dalším významným přínosem je nižší hmotnost lahve i přepravky. Plná přepravka je dnes téměř o kilogram lehčí a to přináší snadnější manipulaci i menší zátěž při dopravě. Speciální tvar přepravky navíc umožňuje pohodlné uchopení a tím správné rozložení síly potřebné pro manipulaci.

Výměna celkem 5 milionu lahví a 170 500 přepravek proběhne jednorázově, tzn., že pivovar Holba od nynějška stáčí pivo pouze do nových lahví. Staré lahve a přepravky bude pivovar dále vykupovat v souladu se zákonem. Ten nařizuje výkup lahví nejméně rok po jejich stažení z oběhu.

Pivovar Holba přináší pivní novinky
Patří k nim polotmavý Josefský kroužkovaný ležák, na kterém si hanušovičtí pivovarníci dali extra záležet a poprvé se jim bude připíjet na Josefa. Je speciálně chmelený hlávkovým chmelem a výborný říz mu dodává dvojí kvašení. Josefský ležák patří k pivům, které hanušovický pivovar vaří při výjimečných příležitostech a v omezeném množství, takže jsou v nabídce pouze do vyprodání zásob.

Čeští pivaři loni ‚přepili‘ rok 2014. Pivovary se ale radují hlavně z exportu

Publikováno:před rokemZdroj:Lidovky.czAutor:Miroslav Petr

Exportu piva z Česka se daří. Některé pivovary zaznamenaly loni dokonce dvouciferný nárůst prodeje do ciziny. Produkci piva u nás to táhne nahoru. Na rozdíl od prodeje v českých hospodách a obchodech.

Tuzemský odbyt jako celek totiž stagnuje nebo jen mírně roste. Tyhle trendy celého pivovarnického oboru potvrzují i včera zveřejněné výsledky lídra Plzeňského Prazdroje. Na domácím trhu zvýšil odbyt oproti roku 2014 o 1,5 procenta, export ale skupina navýšila o 12 procent.

Lídr se zhruba čtyřicetiprocentním tržním podílem uvedl, že prodal v minulém roce celkem skoro 10 milionů hektolitrů, a to včetně nespecifikovaného množství v zahraničí licenčně vařených piv.

Z údajů za rok 2014 a procentuálního loňského vývoje doma av exportu lze ale dopočítat, že v Česku prodaly pivovary Prazdroje v Plzni, Nošovicích a Popovicích celkem 6,6 milionu hektolitrů a vyvezly v historii rekordních 1,34 milionu.

Prazdroj jako indikátor trhu
Domácí prodej loni rostl už druhý rok po sobě – po předchozím šestiletém poklesu. Například v roce 2007 hlásil Prazdroj prodej 8,15 milionu hektolitrů piva pro tuzemský trh. Od té doby ale klesal celý trh, postupně se snižovala spotřeba na hlavu ze 160 k předloňským 144 litrům.

Loňská čísla za celý trh ještě Český svaz pivovarů a sladoven nezveřejnil. Nicméně s nějakým výraznějším růstem spotřeby u nás už nikdo z pivovarnických odborníků nepočítá.

Platí stále, že klesá hlavně spotřeba v hospodách a restauracích a tomu se všechny pivovary snaží čelit nabídkou nových sudových piv, masivní reklamou, podporou značkových, franšízových a dalších úspěšných hospod nebo školením personálu.

„Českou pivní kulturu je potřeba podpořit a zachovat. To platí zejména ve světle chystaných legislativních změn, které budou mít na české pohostinství velký dopad. K zachování této kultury musí spojit síly všichni – pivovary soustředěním na sortiment a kvalitu piva, hostinští důrazem na servis i prostředí, politici vhodnou podporou podnikání a konečně spotřebitelé tím, že budou do restaurací chodit,“ uvedl Paolo Lanzarotti, generální ředitel Prazdroje.

Loňské poměrně příznivé výsledky jsou pro Prazdroj zřejmě těmi posledními pod vládou světové pivovarnické dvojky SABMiller, která se loni dohodla na prodeji všech svých aktiv jedničce na globálním trhu koncernu AB Inbev. Čeká se jen na schválení ze strany antimonopolních úřadů.

Daří se i dalším hráčům
Úspěšný export zaznamenaly u nás i další pivovary. Budějovický Budvar zvýšil vývoz o 10,5 procenta na rekordních 900 tisíc hektolitrů a celkem prodal také rekordních 1,6 milionu.

O 14 procent zvýšil export humpolecký Bernard, a to mu pomohlo k historicky největší roční produkci přes 300 tisíc hektolitrů. Z největších hráčů si pomohla mírně do plusu i česká trojka skupina Heineken. Po předloňském poklesu zvýšila loni domácí prodej i export, a prodala tak celkem 2,3 milionu hektolitrů.

Plusová čísla v celkové produkci hlásí i pivovary ze skupiny PMS, tedy Holba, Zubr, Litovel.

Na výsledky posledních velkých firem, jako jsou Staropramen nebo Pivovary Lobkowicz, se ještě čeká, ale už nyní je zřejmé, že domácí trh jako celek zřejmě poroste, i když předloňský prodej v Česku ve výši 16 milionů hektolitrů žádným výrazným způsobem nepřekoná.

„Zdá se, že lidé se aspoň zčásti vracejí do hospod. Určitou roli hraje také lepší ekonomická situace a ochota domácností k vyššímu utrácení. To může podle mě přispět k alespoň mírně lepšímu odbytu na domácím trhu,“ soudí Tomáš Maier, který se na Provozně ekonomické fakultě České zemědělské univerzity v Praze zabývá ekonomikou pivovarů.

Babiš zatím neprosadil nižší DPH na pivo, koalice projedná změny později

Publikováno:před rokemZdroj:Aktuálně.czAutor:ČTK

Koalice bude pokračovat v diskusi o případných změnách sazeb DPH u točeného piva a dalších položek po vyhodnocení letošního výběru DPH. Řekl to předseda poslaneckého klubu ČSSD Roman Sklenák a potvrdil ministr financí Andrej Babiš (ANO). Nižší DPH ve výši deset procent na točené pivo a nealkoholické nápoje navrhl na konci ledna v souvislosti s projednáváním elektronické evidence tržeb právě Babiš. Vládní koalice prosadila evidenci tržeb 10. února. Prošel i doprovodný zákon, který přeřadí stravovací služby kromě podávání alkoholu z 21% sazby DPH do 15%. ČSSD a KDU-ČSL označily Babišův plán s pivem za populismus, sociální demokraté by raději snížili DPH u základních potravin.

Jihočeské pivovary navařily sezonní speciály na jaro

Publikováno:před rokemZdroj:Týden.czAutor:ČTK

BUD B:STRONG, Velikonoční Krasličák, Třeboňské pivo nebo Velikonoční zelené. To jsou sezonní speciály, které uvařili na jaro sládci z jihočeských pivovarů. Největší pivovar v kraji, českobudějovický Budvar nabídne pivo z čerstvého chmele.

Od 15. března začnou vybrané restaurace po celé zemi čepovat sezonní speciál BUD B:STRONG z českobudějovického Budvaru. Jde o speciální pivo o stupňovitosti 16, s obsahem alkoholu 7,5 procenta. Podle mluvčího pivovaru Petra Samce bylo pivo uvařeno 26. srpna 2015 večer z čerstvě sklizených hlávek Žateckého poloraného červeňáku.

"Čerstvý chmel patří mezi nejvzácnější pivovarské suroviny, neboť se extrémně rychle kazí a musí být zpracován ve stejný den, kdy byl sklizen. Proto se v pivovarské praxi používá jen zcela výjimečně," uvedl Samec. Budvar podle něj vaří limitované edice piva z čerstvého chmele pravidelně od roku 2012. "Čerstvý chmel dodává pivu větší množství aromatických látek a poněkud výraznější, ale stále jemnou hořkost ve srovnání s chmelem sušeným," řekl sládek Budějovického Budvaru Adam Brož. Protože už čtyři roky používají chmel ze stejné chmelnice, může sládek u hotového piva pozorovat rozdíly způsobené odlišným počasím v daném roce. "V každé várce našeho sezonního piva tak můžeme objevovat drobné odlišnosti zejména v aroma, charakteru a intenzitě hořkosti," dodal. Letošní ročník má podle něj ve srovnání s loňským jemnější hořkost.

Jarní novinkou pivovaru Regent je Třeboňské pivo. Podle sládka pivovaru Jaromíra Čeledy jde o světlé pivo spadající do kategorie výčepních piv. "Je nejsilnější jaké může být, až na samé hranici kategorie ležák. V chuti je poznat skloubená jihočeská nasládlost s vyšší hořkostí zakončenou kratším dozníváním po napití," uvedl Čeleda. Pivo je zatím k dostání pouze v lahvích a na čepu jen v pivovarské restauraci Regent Gold.

Zelená barva inspirovala jihlavské sládky při vaření Velikonočního Krasličáku, kterým je speciální čtrnáctistupňové zelené pivo. Jihlavský pivovar Ježek patří do koncernu pivovarů Lobkowicz, kde je i protivínský Platan. Velikonoční Krasličák se tak bude čepovat i na jihu Čech. Jeho výraznou plnost podporuje mírně nasládlá chuť zakončená jemnou hořkostí, uvedla mluvčí pivovaru Lucie Tučková.

Sládek Měšťanského pivovaru Dudák Strakonice Dušan Krankus uvařil Velikonoční zelené. "Jedná se o míchaný nápoj na bázi piva. Zelené barvy jsme dosáhli kvalitním bylinným extraktem. Přesné složení zůstává tajemstvím pivovaru," uvedl Krankus. Jde o dvanáctistupňové pivo, s obsahem alkoholu 4,6 procenta. "Pivo se vyznačuje dominantní hořkou chutí," uvedl Krankus. Pivo bude v prodeji od 21. března, pouze v sudech.

Točené pivo letos levnější nebude. Koalice diskuzi o nižší DPH odložila

Publikováno:před rokemZdroj:Deník.czAutor:ČTK

Koalice bude pokračovat v diskusi o případných změnách sazeb DPH u točeného piva a dalších položek po vyhodnocení letošního výběru DPH. Řekl to předseda poslaneckého klubu ČSSD Roman Sklenák a potvrdil ministr financí Andrej Babiš (ANO). Nižší DPH ve výši deset procent na točené pivo a nealkoholické nápoje navrhl na konci ledna v souvislosti s projednáváním elektronické evidence tržeb právě Babiš.

Česko má tři sazby DPH. Základní činí 21 procent. Snížená sazba činí 15 procent a je určena například na potraviny, nealkoholické nápoje, vodné a stočné, teplo, městskou dopravu a ubytovací služby. Druhá snížená sazba je deset procent. První dvě sazby platí od roku 2013, druhá snížená sazba platí od roku 2015. Nejnižší sazba se uplatňuje na dětskou výživu, léky, knihy a suroviny určené k výrobě potravin pro lidi s celiakií a fenylketonurií.

Ministr financí na konci ledna řekl, že chce na koaliční radě jednat o přeřazení točeného piva a nealkoholických nápojů v rámci restauračních služeb do druhé snížené sazby DPH. Podle něho to má pomoci podnikatelům vyrovnat se s vyššími náklady v souvislosti s elektronickou evidencí tržeb. ČSSD následně navrhla převést do desetiprocentní sazby základní potraviny. KDU-ČSL je pak podle místopředsedy strany Jana Bartoška proti změnám v DPH. Opozice tehdy uvedla, že Babišův záměr je populismus a začátek předvolební kampaně.

Vládní koalice prosadila elektronickou evidenci tržeb přes námitky opozice 10. února. Prošel i doprovodný zákon, který mimo jiné přeřadí stravovací služby kromě podávání alkoholu z 21procentní sazby DPH do 15procentní.

Sníženou sazbu na pivo a popřípadě další alkoholické nápoje mají v EU například Rumunsko nebo Chorvatsko.

Levnější pivo letos nebude. Koalice se nedohodla

Publikováno:před rokemZdroj:Novinky.cz

Když ministr financí Andrej Babiš (ANO) přišel s tím, že chce snížit DPH u točeného piva na 10 procent, strany se začaly předhánět v dalších návrzích. Sazbu chtěly snížit i u nealkoholických nápojů, masa, mléka či másla. Výsledek? Koalice se nedohodla a případné snížení přesunula na příští rok.

Snížená sazba pro točené pivo měla původně podle Babišova návrhu platit od letošního července. Šéf státní kasy tak chtěl podpořit hospodské, které na podzim čeká zavedení elektronické evidence tržeb.

Daň z přidané hodnoty se ale nakonec letos pravděpodobně měnit nebude. „Koalice se dohodla, že v úvahách o případných úpravách sazeb DPH budeme pokračovat až po vyhodnocení vývoje výběru DPH v tomto roce,“ sdělil v pondělí Novinkám předseda poslaneckého klubu ČSSD Roman Sklenák.

Babiš mluví o lednu 2017
To potvrdil i Babiš. „Koalice řekla, že se snižováním počká až na letošní výběr DPH a na dopad kontrolního hlášení na výběr DPH v tomto roce,“ uvedl. Dodal, že pokud by se koalice domluvila, desetiprocentní sazba na pivo a nealko by mohla platit od ledna 2017.

Sociální demokraté ale už dříve stanovili podmínku. „Pokud by se mělo měnit DPH u piva, bude sociální demokracie prosazovat snížení zdanění základních potravin z 15 na 10 procent, stejně jako to nedávno udělali na Slovensku. Požadujeme tedy snížení DPH u masa, mléka, másla a chleba,” uvedl koncem ledna premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Lidovci nechtějí DPH měnit vůbec. [celá zpráva]

V současnosti v ČR platí tři sazby DPH. Základní 21 procent, snížená 15 procent a druhá snížená 10 procent.

Prazdroj posílil hlavně export, klesla mu ale licenční výroba v Rusku

Publikováno:před rokemZdroj:E15.czAutor:ČTKPrazdroj

Plzeňský Prazdroj loni prodal v Česku a v cizině deset milionů hektolitrů piva, zhruba stejně jako o rok dříve. Vývoz do více než 50 zemí posílil o 12 procent, prodej na domácím trhu o 1,5 procenta. Přes meziroční nárůsty v Česku i v zahraničí zůstal celkový prodej piva na předloňské úrovni kvůli tomu, že vinou poklesu ruského pivního trhu klesla licenční výroba piva v Rusku.

Konkrétní objemy prodeje v České republice a cizině nesdělila. V minulých letech pivovar prodával zhruba dvě třetiny piva na tuzemském trhu a zbytek v zahraničí.

Nejznámějšího českého piva Pilsner Urquell prodal Prazdroj loni o více než osm procent víc, což představovalo přes dva miliony hektolitrů. Prodej v Česku posílil o 11,5 procenta, vývoz prémiového ležáku se zvýšil o 4,5 procenta na 792 tisíc hektolitrů.

Za posílením prodejů všech značek skupiny v Česku je podle Urbánkové hlavně rostoucí zájem o tradiční české ležáky, tedy piva se stupňovitostí 11 a 12. Kromě prémiového Pilsneru Urquell byl zájem i o Velkopopovický Kozel 11 a Radegast Ryze hořkou 12. Úspěch zaznamenaly i limitované várky piv jako například Volba sládků, Gambrinus První Chmel a Radegast Peprně hořký. Tato piva se čepují po celé republice a nabídka se v místech obměňuje zhruba každý měsíc.

Táhne i cider
Skupina také prodala loni v Česku více nealkoholického piva, hlavně míchaných nápojů z piva Birell a alkoholického cideru Kingswood, tedy částečně zkvašeného jablečného moštu. Pokračovala v podpoře návštěvnosti hospod a restaurací ve spolupráci s provozovateli.

„Ukazuje se, že lidé u čepovaného piva vyhledávají nové chuťové zkušenosti i kvalitní zážitek u značek, které znají. Proto jsme dokončili úplné oddělení výrobků Gambrinus pro hospody od variant v lahvích (Gambrinus 12 a 10 nepasterizované jsou jen čepované). Rozšiřujeme počet tankových hospod, kam lidé stále raději chodí na pivo s maximální čerstvostí. Piva z tanků jsme prodali o 3,5 procenta více,“ řekl generální ředitel Paolo Lanzarotti.

Poprvé do Číny
Prazdroj se podle něj dále dlouhodobě snaží zvyšovat českou pivní kulturu. Školí výčepní, radí majitelům, nabízí tankovou technologii, spolupracuje na otevírání konceptových restaurací, pomáhá vylepšovat provozovny i služby. „Hospody, kde se intenzivně věnují perfektnímu servisu a nabízí příjemné prostředí, mají až o 20 procent vyšší tržby a častější opakovanou návštěvnost,“ řekl.

V exportu Prazdroj posílil zejména v evropských zemí jako Slovensko, Německo, Polsko, Rakousko a Slovinsko. Zájem o plzeňské pivo ale vzrostl i v Asii, především v Jižní Koreji. „Dokázali jsme získat nové trhy jako Ghana nebo Hongkong, poprvé v novodobé historii jsme vyvezli pivo do Číny,“ uvedl ředitel. Samotný vývoz z Česka letos pivovar neuvedl; v roce 2013 přesáhl 1,1 milionu hektolitrů piva. Licenční výroba piva v zahraničí se v minulých letech pohybovala kolem dvou milionů hektolitrů ročně.

Po 200 dnech nastal čas ochutnat speciál BUD B:STRONG z čerstvého chmele

Publikováno:před rokemZdroj:Regionální novinyBudvar

Od 15. března začnou vybrané restaurace v České republice a v dalších šesti zemích čepovat sezónní speciál Budějovického Budvaru, n. p., BUD B:STRONG z čerstvého chmele. Tato limitovaná edice byla uvařena 26. srpna 2015. Chmelení proběhlo ručním přidáním čerstvých hlávek Žateckého poloraného červeňáku z chmelnice "U Splavu" v katastru obce Blšany. BUD B:STRONG je unikátní produkt se stupňovitostí 16 a obsahem alkoholu 7,5% obj. Má výraznější chmelové aroma, vyšší hořkost a jemnou příchuť kvasnic.

Limitovaná edice tohoto speciálního piva byla uvařena 26. srpna 2015 ve večerních hodinách z čerstvě sklizených hlávek Žateckého poloraného červeňáku. Hlávky vyrostly na chmelnici "U Splavu", ve slavné lokalitě "Údolí Zlatého potoka" u chmelařské obce Blšany. Chmel dodala společnost ARIX, a. s., která patří mezi přední české pěstitele a obchodníky s chmelem. Čerstvý chmel patří mezi nejvzácnější pivovarské suroviny, neboť se extrémně rychle kazí a musí být zpracován ve stejný den, kdy byl sklizen. Proto se v pivovarské praxi používá jen zcela výjimečně. V Budějovickém Budvaru vaří limitované edice piva z čerstvého chmele pravidelně již od roku 2012.

Chmelení sezónního speciálu proběhlo ručním přidáním výhradně čerstvých chmelových hlávek do mladinové pánve ve třech dávkách - nebyl tedy použit žádný sušený chmel. "Čerstvý chmel dodává pivu větší množství aromatických látek a poněkud výraznější, ale stále jemnou hořkost ve srovnání s chmelem sušeným. Protože již čtyři roky používáme chmel ze stejné chmelnice, můžeme u hotového piva dobře pozorovat ročníkové rozdíly způsobené odlišným počasím v daném roce. V každé várce našeho sezónního piva tak můžeme objevovat drobné odlišnosti zejména v aroma, charakteru a intenzitě hořkosti," vysvětluje Adam Brož, sládek Budějovického Budvaru. "Letošní ročník má ve srovnání s loňským jemnější hořkost, přičemž typické harmonické aroma Žateckého poloraného červeňáku je v chuťovém profilu plně rozvinuto," dodává.

Do zralého nefiltrovaného piva BUD B:STRONG se těsně před stáčením přidávají kvasinky v nejlepší kondici. "Pivovarské kvasnice podtrhují chuťový zážitek z tohoto piva svou velmi jemnou kvasnicovou chutí, typickou vůní a také charakteristickým zákalem. Limitovanou edici budeme opět dodávat pouze do vybraných restaurací, u nichž máme jistotu, že budou pivo dobře skladovat, ošetřovat, čepovat a také se budou starat o dokonalou sanitaci výčepů," uzavírá Adam Brož.

Nefiltrované pivo je totiž velmi náchylné ke kontaminacím. Protože se kvasinky usazují ve výčepním systému, je nutné výčep denně proplachovat vodou a jednou týdně důkladně vyčistit alkalickým prostředkem. Kvasinky mají také tendenci usazovat se na dně sudu, což může způsobit rozdílný zákal v průběhu čepování. Proto se sud má skladovat hrdlem dolů a obrací se až těsně před naražením. Také vyšší teplota skladování může výrazně poškodit chuť. Pivo BUD B:STRONG je nutné skladovat při teplotě 8-12 °C.

Sezónní pivo z čerstvého chmele se bude letos prodávat také v Itálii, Německu, Rusku, Řecku, na Slovensku a ve Spojeném království. Do restaurací bude dodáváno výhradně v sudech o objemu 20 litrů a podávat se bude v pohárech na nožce o objemu 0,3 litru.

Protože mimořádné chuťové vlastnosti piva BUD B:STRONG mohou správně vychutnat pouze zkušenější, zodpovědnější a vyzrálejší konzumenti, pivovar v doprovodné komunikaci upozorňuje na to, že BUD B:STRONG je nevhodný pro osoby mladší 21 let. Zároveň mladé lidi varuje před vyšším obsahem alkoholu.

Prazdroj loni prodal 10 milionů hektolitrů piva, kvůli ruskému trhu stejně jako o rok dříve

Publikováno:před rokemZdroj:Aktuálně.czAutor:ČTKPrazdroj

Plzeňský Prazdroj loni prodal v Česku a v cizině deset milionů hektolitrů piva, zhruba stejně jako o rok dříve. Vývoz do více než 50 zemí posílil o 12 procent, prodej na domácím trhu o 1,5 procenta. Přes meziroční nárůsty v ČR i v zahraničí zůstal celkový prodej piva na předloňské úrovni kvůli tomu, že vinou poklesu ruského pivního trhu klesla licenční výroba piva v Rusku. Řekla to dnes mluvčí největší české pivovarnické skupiny Judita Urbánková. Konkrétní objemy prodeje v ČR a cizině nesdělila. V minulých letech pivovar prodával zhruba dvě třetiny piva v ČR a zbytek v zahraničí.

Prazdroj loni prodal stejně piva jako o rok dříve, růst brzdil ruský trh

Publikováno:před rokemZdroj:Česká televizeAutor:ČTKPrazdroj

Plzeňský Prazdroj loni prodal v Česku a v cizině deset milionů hektolitrů piva, zhruba stejně jako v roce 2014. Vývoz do více než 50 zemí posílil o 12 procent, prodej na domácím trhu o 1,5 procenta. Přes meziroční nárůsty v Česku i v zahraničí zůstal celkový prodej piva na předloňské úrovni kvůli tomu, že vinou poklesu ruského pivního trhu se snížila licenční výroba piva v Rusku.

Nejznámějšího českého piva Pilsner Urquell prodal Prazdroj loni o více než osm procent víc, což představovalo přes dva miliony hektolitrů. Prodej v Česku posílil o 11,5 procenta, vývoz prémiového ležáku se zvýšil o 4,5 procenta na 792 tisíc hektolitrů. Konkrétní objemy prodeje v Česku a cizině však mluvčí největší české pivovarnické skupiny Judita Urbánková nesdělila. V minulých letech ale pivovar prodával zhruba dvě třetiny piva na domácím trhu a zbytek v zahraničí.

Za posílením prodejů stojí tradiční české ležáky
Za posílením prodejů všech značek skupiny v Česku je podle Urbánkové hlavně rostoucí zájem o tradiční české ležáky, tedy piva se stupňovitostí 11 a 12. Kromě prémiového Pilsneru Urquell byl zájem i o Velkopopovický Kozel 11 a Radegast Ryze hořkou 12. Úspěch zaznamenaly i limitované várky piv jako například Volba sládků, Gambrinus První Chmel a Radegast Peprně hořký. Tato piva se čepují po celé republice a nabídka se v místech obměňuje zhruba každý měsíc.

Skupina také prodala loni v Česku více nealkoholického piva, hlavně míchaných nápojů z piva Birell a alkoholického cideru Kingswood, tedy částečně zkvašeného jablečného moštu. Pokračovala v podpoře návštěvnosti hospod a restaurací ve spolupráci s provozovateli. „Ukazuje se, že lidé u čepovaného piva vyhledávají nové chuťové zkušenosti i kvalitní zážitek u značek, které znají. Proto jsme dokončili úplné oddělení výrobků Gambrinus pro hospody od variant v lahvích (Gambrinus 12 a 10 nepasterizované jsou jen čepované),“ uvedl generální ředitel Paolo Lanzarotti.

Prazdroj se podle něj dále dlouhodobě snaží zvyšovat českou pivní kulturu. Školí výčepní, radí majitelům, nabízí tankovou technologii, spolupracuje na otevírání konceptových restaurací, pomáhá vylepšovat provozovny i služby. „Hospody, kde se intenzivně věnují perfektnímu servisu a nabízí příjemné prostředí, mají až o dvacet procent vyšší tržby a častější opakovanou návštěvnost,“ řekl.

V exportu Prazdroj posílil zejména v evropských zemích jako Slovensko, Německo, Polsko, Rakousko a Slovinsko. Zájem o plzeňské pivo ale vzrostl i v Asii, především v Jižní Koreji. „Dokázali jsme získat nové trhy jako Ghana nebo Hongkong, poprvé v novodobé historii jsme vyvezli pivo do Číny,“ uvedl generální ředitel Lanzarotti.

Samotný vývoz z Česka letos pivovar neuvedl, v roce 2013 však přesáhl 1,1 milionu hektolitrů piva. Licenční výroba piva v zahraničí se v minulých letech pohybovala kolem dvou milionů hektolitrů ročně.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.11.12.2017 22:335.819/5.819