Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

zprávy ze všech pivovarů

Letní počasí zvyšuje odbyt piva. V Holbě denně vyexpedují až 2 tisíce hektolitrů

Publikováno:před rokemZdroj:Nejlepší adresaHolba

Teplé a slunečné dny lákají nejen k vodě, ale také se díky nim zvyšuje chuť na orosené půllitry plné piva, které si lidé dopřávají v zahradních restauracích. Do nárůstu poptávky se kromě teplého počasí promítá také sílící prázdninová turistika. A jelikož pivo Holba je symbolem Jeseníků, kam ročně míří stovky turistů, pak není divu, že za dva měsíce odbyt piva Holba dosáhl až 40 tisíc hektolitrů měsíčně. A podobný objem lze očekávat také v srpnu.

Frýdek-Místek láká na sobotní Pivohraní

Publikováno:před rokemZdroj:Novinky.czAutor:Jana Matějíková

Novinkou letošního Beskydského Veseléta, které pořádá statutární město Frýdek-Místek prostřednictvím kulturyFM, je PIVOHRANÍ. Konat se bude v sobotu 8. srpna ve frýdeckém Parku pod zámkem.

Návštěvníci se mohou těšit na ochutnávku produktů třinácti místních pivovarů, ale také na hudební vystoupení. Zahraje Prouza, Slepí křováci, Tony Ducháček & Garage a taky na legendární formaci Sto zvířat. Pivohraní začne ve 14:30 hodin a skončí ve večerních hodinách. Vstupné zdarma.

„Pivo k nám patří, tak jako víno k jižní Moravě. I my můžeme na oblíbeném nápoji vystavět zajímavou kulturní akci, která přiláká nejen místní, ale i turisty,“ řekl náměstek primátora Karel Deutscher.

„Většinou se jedná o malé rodinné podniky nebo i jednotlivé restaurace, které obnovují tradici vaření vlastního piva a stávají se tak pro cílového zákazníka atraktivnější. S rozmachem pivovárků se rovněž rozvinula pivní turistika. Během našeho festivalu budou mít návštěvníci jedinečnou možnost na jednom místě ochutnat hned několik značek z Frýdku-Místku a jeho nejbližšího okolí,“ doplnil Jakub Tichý z kulturyFM.

Zastoupené pivovary: Pivovárek Morava (F-M), Pivovar Koníček (Vojkovice), Pivovar Kohutka (Vyšní Lhoty), Valašský pivovar v Kozlovicích, Městský pivovar Štramberk, Pivovar Hukvaldy, Beskydský pivovárek (Ostravice), Podhorský pivovar (Frýdlant nad Ostravicí), Pivovar Venuše (Havířov), Pivovarský dům Ostrava, Pivovar Garage Ostrava, Minipivovar Skřečonský žabák (Bohumín), Minipivovar Krmelín.

Program:
14.30 - 15.30 SLEPÍ KŘOVÁCI
15.55 - 16.55 MLETÝ STANDARD
17.20 - 18.20 PROUZA
18.45 - 19.45 ECHT!
20.10 - 21.10 TONY DUCHÁČEK & GARAGE
21.35 - 22.35 STO ZVÍŘAT

Informace o dalších akcích konaných v rámci Beskydského Veseléta na veseleto.cz, ale také na portálu visitfm.cz, jehož prostřednictvím jsou návštěvníci lákání do Frýdku-Místku na dvojnásobnou porci zážitků.

V pivovaru poprvé sklidili ječmen. S kosami a cepy

Publikováno:před rokemZdroj:Nymburský deníkAutor:Miroslav JilemnickýPostřižinský

„V podstatě máme v těchto dnech dvojí žně. V pivovaru sklízíme ječmen a zároveň naše pivo při současném horkém počasí teče naplno," spokojeně konstatuje ředitel nymburského pivovaru Pavel Benák .

Zhruba dva pytle ječmene.

To je výsledek historicky první sklizně obilí na dvoře nymburského pivovaru. Jde 
o výnos z políčka, které sloužilo především jako ukázka pro návštěvníky a doplnění prohlídky pivovaru. Stejně jako sousední chmelnice s 68 rostlinami žateckého chmele. Ten teprve na své česáče čeká.
Pivovarská sklizeň se odehrála v historickém duchu. Na tak malém políčku by bylo pošetilé zapojit moderní techniku. „Ke sklizni jsme použili tři kosy a tři cepy. Práci na políčku si vyzkoušeli někteří zaměstnanci pivovaru včetně mě," řekl ředitel pivovaru Pavel Benák.

Kosení je disciplína, kterou řada současných mužů zvládá s téměř vrozenou zručností 
i dnes. Mlácení obilí cepem je už poněkud starodávnější součást řemesla. Přitom se vystřídali na pivovarském dvoře jak muži, tak ženy.

Jak už bylo řečeno, výsledkem první sklizně ječmenu jarního v nymburském pivovaru jsou dva pytle obilí. Podle odhadu Pavla Benáka po přebrání pak může ječmen vážit kolem 50 kilogramů.

O tom, že pěstovat ječmen nemusí být tak jednoduché, jak by se na první pohled mohlo zdát, se v pivovaru přesvědčili už při jarním setí. „Přilétlo hejno holubů, kachen a dalších ptáků a semínka vyklovali. Prakticky se muselo zasít znovu," říká sládek pivovaru Bohumil Valenta. Později však obilí vzešlo, stejně jako se chytil chmel na sousední chmelnici a návštěvníkům pivovaru bylo co ukazovat.

Pokud jsme zmínili sousední chmelnici: ta se dočká česáčů poslední srpnový víkend v rámci oslav 120. výročí založení pivovaru. „Bude pozvána i veřejnost, která si bude moci česání chmele vyzkoušet. Akce se bude konat 29. srpna," upřesnil Pavel Benák.

Ze žní nejen na pivovarském políčku má spoluvlastník a ředitel v jedné osobě Pavel Benák velkou radost. 
„V podstatě máme v těchto dnech dvojí žně. V pivovaru sklízíme ječmen a zároveň naše pivo při současném horkém počasí teče naplno," spokojeně konstatuje Pavel Benák .

To jsou příběhy z doby, kdy pivo v Praze točili šenkýři grobiáni

Publikováno:před rokemZdroj:iDNES.czAutor:Ondřej Bezr

Že je pivo tekutým chlebem českého lidu, je dobře známé úsloví. A že česká pivní kultura možná nemá ve světě obdoby, uznávají široko daleko. Dokazuje to kniha Karla Altmana Praha u piva.

Asi leckdo by si nechal líbit povolání Karla Altmana, autora knihy. Literárně debutoval na začátku 90. let knihou Krčemné Brno a od té doby se životem Čechů v hostincích zabývá na vědecké úrovni na poli Etnologického ústavu Akademie věd. O problematice také přednáší na brněnské univerzitě či v Ústavu evropské etnologie a na toto téma píše dílčí studie do odborného tisku.

V seznamu literatury jich v Praze u piva cituje ke dvacítce a některé mají skutečně lákavé názvy: Hospoda coby druhý domov, K problematice ženské obsluhy v českých zemích v 19. a první polovině 20. století nebo Středověké kořeny štamgastenství. Není důvod pochybovat, že tento znalý autor má svoji práci zároveň jako koníček.

Zkušenosti spisovatelů
Praha u piva je vlastně souhrnem Altmanových výzkumů, které vycházejí ze studia nejen současné odborné literatury, ale zejména dobových pramenů. Mezi ně patří memoáry, příručky, dobové bedekry, korespondence významných osobností a samozřejmě články z novin a časopisů, mimo jiné i „stavovského tisku“ hostinských.

Z těchto zdrojů pochází zřejmě i většina ilustrací knihy. Ty tvoří především karikatury a jiné směšné výjevy z hospodského života, ale třeba i přetisky inzerátů hospod a pivovarů, které dnes mají neodolatelné kouzlo minulosti.

Altmanovi hraje do karet, že „chodit do hospody“ nemívalo onen pejorativní nádech jako dnes. Stolní společnosti se často vyznačovaly členstvím významných osobností veřejného a uměleckého života a mnozí autoři otevřeně o svých zkušenostech s pitím piva psali, ať už ve svých románech nebo vzpomínkových knihách.

Proto může Altman zdrojovat takové osobnosti, jako byli Eduard Bass, Egon Erwin Kisch, Ignát Herrmann, Josef Holeček, samozřejmě Jaroslav Hašek, ale třeba i herec Rudolf Deyl nebo malíř Josef Lada.

Díky těmto svědectvím Karel Altman dnešní čtenáře seznamuje nejen s topografií a historií pražských výčepů a dalších zařízení pro „pivomily“, ale také se způsoby, které v nich byly praktikovány v době zlatého věku pražských hospod, jenž spadá do 19. a první poloviny 20. století.

Nech tak, moulo!
V lecčem byly oproti dnešku rozdílné. Například hospody, které šidily pivo nebo je měly méně kvalitní, „pořádaly na svých zahradách často koncerty populárních kapel“, aby hosté pro libé tóny na špatnou pivní nabídku zapomněli.

V leckterých ohledech však může čtenář nalézt analogie k dnešku, byť možná ne v tak silné míře. Hostinští se sice snažili o své zákazníky všemožně pečovat, našly se však i výjimky, šenkýři grobiáni.

Jeden takový prý operoval v premonstrátském pivovaře na Strahově. Byl citlivý na pochybnosti o kvalitě svého piva. Stačilo, aby si host prohlížel napěněnou sklenici proti světlu.

„Vyrval nevděčnému návštěvníkovi sklenici z ruky, vychrstl pivo na zem anebo hostu přímo na hlavu a zařval: ‚Když se ti ten chlast nezdá k světu, nech tak – moulo!‘ A pak popadl provinilce za límec, a přestože se moula vzpouzel, vynesl ho až před hospodu.“

Soutěž Pilsner Urquell Master Bartender zná své finalisty, čtyři ze západních Čech

Publikováno:před rokemZdroj:Region PlzeňPrazdroj

Společně s dalšími 16 finalisty se o titul nejlepšího výčepního plzeňského piva utkají 5. a 6. srpna přímo v plzeňském pivovaru. Tam budou muset přesvědčit odbornou porotu o dokonale zvládnuté technice čepování piva, ale i šíři svých znalostí z jeho historie a výroby. Porota, v jejímž čele bude plzeňský sládek Václav Berka, bude hodnotit i charismatické vystupování soutěžících a jejich um prezentovat pivo jako jedinečný nápoj.

Prokázat šikovnost i charisma se ve finále soutěže pokusí Martin Vaněk z Medité Royal Golf Restaurant v Mariánských Lázních. Plzeňský Švejk restaurant bude reprezentovat Viktor Bolya. „Do soutěže jsem se přihlásil už potřetí. Poprvé to bylo v roce 2008 a byl to pro mne velký zážitek i poučení. Jako výčepní pracuji devátým rokem a nejlepší na tom je, že si mohu popovídat s lidmi, a to nejen o pivu,“ říká Bolya. Zastoupení má ve finále soutěže také plzeňský Lokál Pod Divadlem či The PUB Plzeň. Bojovat za ně budou tentokráte ženy – Martina Navrátilová a Klára Vondráčková.

Vítěz soutěže získá možnost uvařit si vlastní várku společně s plzeňským sládkem Václavem Berkou a hlavně přinese své restauraci skvělou prestiž a signál hostům, že se „jeho“ restaurace umí o pivo znamenitě postarat.

Pivo Duff se představilo veřejnosti

Publikováno:před rokemZdroj:Marketingové Noviny

Legendární pivo Duff, které již brzy vstoupí na český trh, se veřejnosti poprvé představilo koncem července v Jablonci nad Nisou v rámci závodu světové série ve fourcrossu s názvem JBC 4X Revelations. A představilo se mimo jiné i soutěží v pití piva na čas proti české rekordmance Olze Čunátové.

Deset nejlepších účastníků z odpoledních kvalifikací se utkalo mezi sebou i s Olgou na hlavním pódiu za vydatné podpory fanoušků a návštěvníků akce. Pivo všem soutěžícím nakonec natolik chutnalo, že limit stanovený českou rekordmankou byl překonán. Vítěz s časem 3,22 vteřin trumfnul Olgu a jako výhru si odnesl voucher na 10 plat piva Duff.

„Ráda zkouším nová piva a Duff je pivo, se kterým není nuda a dobře se pije“, potvrdila rekordmanka Olga, jejíž dlouholetý český rekord z roku 2008 zůstal nepřekonán. Příležitostí k exování a trumfnutí rekordu tak bude s pivem Duff ještě více.

Pivovar v Poličce opouští sládek, vedení rychle hledá nového

Publikováno:před rokemZdroj:iDNES.czAutor:Petr BroulíkPolička

Městský pivovar v Poličce hledá nového sládka. Ten dosavadní, Petr Kaluža, totiž své místo opustil, podle vedení společnosti kvůli konkurenční nabídce. Kaluža v pivovaru pracoval šest let.

„Měšťanský pivovar v Poličce ihned přijme sládka. Přednost má čerstvý absolvent Vysoké školy chemicko-technologické v Praze.“ Podepsán statutární ředitel Karel Witz.

Dosavadní sládek poličského pivovaru Petr Kaluža oznámil minulý týden vedení podniku, že odchází. Působil v pivovaru od roku 2009.

Svůj odchod nechce přes média řešit. „Je to moje soukromá věc. Ale samozřejmě budu v pivovarství dál pokračovat. Teď bych to ale nechtěl nějak medializovat, ono se to pak nějak objeví, kam půjdu,“ řekl sládek.

„Zřejmě odchází ke konkurenci. Oznámil nám to ve čtvrtek, hned v pátek jsme začali shánět náhradu,“ reagoval ředitel Karel Witz. Provoz pivovaru to podle něj nijak neohrozí.

„Nicméně okolnosti jeho odchodu nejsou ani pochopitelné, ani zřejmé. Pivovar v této věci nestihl učinit více. Chápeme, že za jeho odchodem je skrytá nabídka konkurenčního pivovaru.“

Pivovar především oslovil vedení Fakulty potravinářské a biochemické v Praze. „Rádi bychom opět přijali někoho mladého. Pro nás i pro ně je to příležitost. Můžeme jim něco ukázat a můžeme být první, kteří jim dají příležitost vařit dobré pivo. Možná jsme u sládka, který nás opouští, nebyli zpočátku tak důslední,“ říká Karel Witz.

Dodává, že je jedno, odkud nový sládek bude. „Polička je malé město, kde se dá snadno nalézt ubytování,“ říká Karel Witz. Tvrdí, že odchod sládka a shánění nového se na kvalitě piva, které se točí v řadě hospod v kraji, neodrazí.

Pivo nevaří jen sládek
„Nejsme odkázáni na jednoho člověka. Máme čtyři malé společnosti, dohromady sedmdesát lidí. Pivo nevaří jen sládek a nemůže být u všeho. Z věcí, kterých si v pivovaru nejvíce vážím, je vytvoření kolektivu v podniku. Jsou to v podstatě obyčejní lidé, kteří se nad nikoho nevyvyšují, jen jsou slušně zaplacení. A za to odvedou skvělý výkon,“ vysvětluje ředitel Karel Witz.

Ředitel míní, že nový sládek musí mít pro pivo cit a vkus. „Jsme pivovar, kam si osmdesát procent odběratelů přijíždí pivo osobně vybrat. Jsou to hostinští a odběratelé, kteří vybrané pivo dobře znají. To je excelentní výsledek našeho NON-STOP prodeje, 24 hodin denně, 7 dní v týdnu od roku 1995,“ říká ředitel poličského pivovaru.

Měšťanský pivovar Polička navařil vloni 108 888 hektolitrů piva, letos to je za sedm měsíců o tři procenta více, než za stejné loňské období. Poličské pivo se pije v Olomouci, Brně nebo na Stodolní ulici v Ostravě. Jen v Praze ho čepuje 28 hospod a nabízí čtyři prodejny lahvového piva.

„Jsme na horní hranici kapacity odbytu malého nezávislého pivovaru. Už vloni jsme měli v odbytu stop stav na nové odběratele. Spíše hledíme na kvalitu,“ řekl ředitel Měšťanského pivovaru v Poličce.

Heinekenu stoupl pololetní zisk, slabým místem byla Afrika

Publikováno:před rokemZdroj:Patria.czAutor:ČTK

Nizozemská pivovarnická skupina Heineken v prvním pololetí zvýšila provozní zisk o 3,4 procenta na 1,55 miliardy eur (42 miliard Kč). Společnosti, která je třetí největší pivovarnickou skupinou na světě, se podařilo zvýšit zisk ve všech regionech s výjimkou Afriky.

Analytici v anketě agentury Reuters v průměru očekávali, že konsolidovaný provozní zisk před očištěním o mimořádné položky bude na srovnatelné bázi v prvním pololetí činit 1,53 miliardy eur.

Firmě se nejvíce dařilo v Asii, mimo jiné díky dvoucifernému růstu ve Vietnamu a tamnímu zájmu o pivo značky Tiger. Společnost dosáhla vyššího zisku také v Severní a Jižní Americe.

V Evropě prodal Heineken méně piva než před rokem, kdy se konalo fotbalové mistrovství světa. Společnosti, která je největším prodejcem piva na západoevropském trhu, v prvním pololetí uškodilo i špatné počasí. I tak se jí ale dařilo přesvědčit zákazníky, aby přistoupili na vyšší ceny, nebo začali kupovat dražší značky.

Slabým místem naopak byla Afrika, kde se firma potýkala s dopady inflace v Nigérii. Horších výsledků dosáhla i v Kongu a v Egyptě.

Heineken je třetí největší světovou pivovarskou skupinou po jedničce Anheuser-Busch InBev a skupině SABMiller, která vlastní Plzeňský Prazdroj. V České republice Heineken vlastní pivovary Starobrno, Královský pivovar Krušovice a Velké Březno.

Společnost dnes ponechala beze změn odhad celoročního růstu příjmů. Nadále předpokládá, že prodej piva letos poroste pomaleji než loni.

Festival Pivohraní odstartuje v Parku Pod zámkem ve Frýdku

Publikováno:před rokemZdroj:Regiony24.czAutor:Kateřina Piechowicz

Druhou srpnovou sobotu zaplesá srdce každého pivaře ve Frýdku-Místku. Festival Pivohraní, který je novinkou letního prázdninového festivalu Beskydské Veseléto, slibuje ochutnávku vynikajících produktů 13 místních minipovarů.

Na Frýdecko-Místecku víno neroste, zato se tady daří pivovarnictví. „Většinou se jedná o malé rodinné podniky nebo i jednotlivé restaurace, které obnovují tradici vaření vlastního piva a stávají se tak pro cílového zákazníka atraktivnější. S rozmachem pivovárků se rovněž rozvinula pivní turistika. Během našeho festivalu budou mít návštěvníci jedinečnou možnost na jednom místě ochutnat hned několik značek z F-M a jeho nejbližšího okolí,“ zve na akci ředitel Národního domu Jakub Tichý.

Pivní slavnost se bude konat v Parku pod zámkem 8. srpna. Pohodovou atmosféru doladí atraktivní české kapely, program začíná ve 14.30 hodin a potrvá až do večera. Návštěvníci se mohou těšit například na skupiny Prouza, Slepí křováci, Tony Ducháček & Garage a taky na legendární formaci Sto zvířat.

Zastoupené pivovary:
Pivovárek Morava (F-M), Pivovar Koníček (Vojkovice), Pivovar Kohutka (Vyšní Lhoty), Valašský pivovar v Kozlovicích, Městský pivovar Štramberk, Pivovar Hukvaldy, Beskydský pivovárek (Ostravice), Podhorský pivovar (Frýdlant nad Ostravicí), Pivovar Venuše (Havířov), Pivovarský dům Ostrava, Pivovar Garage Ostrava, Minipivovar Skřečonský žabák (Bohumín), Minipivovar Krmelín.

Pivo, pro které „ne“ není odpověď

Publikováno:před rokemZdroj:Strategie.czAutor:Daniel Deyl

Zatímco Budvar vyzdvihuje v antiprivatizační kampani přednosti odmítnutí („ne z nás dělá to, čím jsme“), jeho letitý rival Anheuser-Busch InBev, si na odmítání nepotrpí.

Jeden ze sloganů nové kampaně značky Budweiser Light s názvem Pro každou špatnost (v orignále Up for Whatever) zní „Pivo, které vám dnes večer perfektně pomůže odstranit ,ne‘ z vaší slovní zásoby“. Na lahvích řečeného piva se objevují různé slogany odkazující na tu či onu špatnost, k níž vám Bud Light má dopomoci. Firma nejprve na alkoholem prosáklý den sv. Patrika oznámila, že „ dneska večer je OK štípnout kohokoli, kdo není pro každou špatnost“.

Z médií se ozvaly očekávatelné výkřiky kdákavého rozhořčení, viceprezident Alexander Lambrecht se stejně očekávatelně omluvil. Pak přišel již citovaný slogan o schopnosti Budu Light vymazat „ne“ z vaší slovní zásoby. Kdákání zesílilo a Lambrecht znovu omluvně zakokrhal. Publicitu zdarma tedy u Anheuser-Buschů umějí dobře a Scanner drží firmě palce, aby ji ochota postavit se diktátu feministické korektnosti neopouštěla. Zároveň jí přeje, aby se naučila vařit slušné pivo; to by možná taky pomohlo.

Hulu a videorevoluce
Americký videoportál (nebo jak tomu říct) Hulu plánuje novou službu pro zadavatele reklamy. Namísto běžného formátu, v jehož rámci zadavatel vyrobí časově limitovaný spot, za jehož „vysílání“ pak platí, nabízí formát nový, nazvaný Custom Integrated Commercials. Spočívá v tom,že pořad bude tak dlouhý, jak bude zadavatel chtít, a bude jej vytvářet v koprodukci s Hulu. (Podobný trik zkouší i Facebook s programem Anthology.) Pak zaplatí za „vysílání“ stejně jako v prvním případě.

Obě značky, Hulu i zadavatelova, dostanou v novém produktu svoje místo; když bude zadavatel chtít pouštět pořad jinde, zaplatí Hulu licenční poplatek. Proč by kdo o takovou službu stál? Hulu spoléhá na to, že dokáže lépe než zadavatel odhadnout, co bude fungovat a co ne; že se zkrátka jeho kreativní vstup zadavateli za více peněz pořád vyplatí. Jinými slovy – tam, kde Facebook láká zadavatele množstvím údajů, jež si o uživatelích nafízloval, se Hulu jenom naparuje. Každý nechť si vybere svůj jed, blahopřeje Scanner.

Káva z cibetčího lejna zdarma
Oznámením v titulku láká e-mailová kampaň britského týdeníku The Economist. Po rozkliknutí text vysvětlí, že nejdražší káva na světě je Kopi Luwak, jejíž boby již jednou strávily cibetky. Připojena je nabídka předplatného a balíček oné drahocenné, exoticky vyráběné kávy. Autorem kampaně, jež prý nese ovoce (nepředtrávené cibetkami), je agentura Sense. Scanner smeká; i reklamu lze dělat s úrovní.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.23.05.2017 15:024.978/4.978