Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

zprávy ze všech pivovarů

Ve Znojmě otevírají pivovarské muzeum

Publikováno:před měsícemZdroj:Týden.czAutor:ČTK



Areál nejbližšího okolí historického znojemského hradu má novou atrakci. Město zde za víc než pět milionů vybudovalo expozici znojemského pivovarnictví. Nachází se ve varně bývalého pivovaru Hostan, který ukončil svou činnost v roce 2009. Pro návštěvníky bude expozice otevřená od soboty.

"Jsem rád, že areál není mrtvý a připomíná se tu historie," řekl poslední sládek znojemského Hostanu Karel Čaněk. Expozice mapuje nejen historii a tradici pivovarnictví ve Znojmě, ale také seznámí návštěvníky s hlavními pivovarskými surovinami - vodou, sladem a chmelem a se způsobem vaření piva od nejstarších dob až po dnešek.

Historická varna
Dominantou expozice je původní technologické zařízení varny z roku 1930, které bylo vyrobeno ve Škodových závodech v Plzni. Sestává z vystírací kádě, rmutového kotle, mladinového kotle, scezovací kádě a zcezovacího korýtka. Do jedné z kádí architekti výstavy vsunuli točité schody, návštěvník si ji tak může celou projít a sledovat film, který historii pivovaru mapuje. Budova varny má také novou fasádu, která odpovídá historické skutečnosti.

Na expozici se podíl i koncern Heineken, který v roce 2009 vaření piva ve Znojmě ukončil a značku Hostan dodnes vaří v Brně. Heineken je dál majitelem pivovarské technologie, která na místě zbyla. "Jsme rádi, že jsme součástí této expozice s tak vzácným exponátem a můžeme návštěvníkům ukázat autentickou varnu, která se v tomto pivovaru používala," uvedl výrobní ředitel společnosti Heineken Milan Schramm.

Znojemský městský pivovar
V areálu Hostanu už sice několik let není průmyslová výroba piva, je zde ale dva roky minipivovar, do kterého se mohou návštěvníci také v rámci exkurze podívat. Loni Znojemský městský pivovar uvařil kolem 2000 hektolitrů piva, letos chce výrobu zdvojnásobit. "Otevření muzea je pro nás skvělá zpráva a rádi jsme projektu pomohli. Pro nás to znamená větší zájem o celý tento historický areál, kdy návštěvníci mohou porovnat minulost se současností a samozřejmě to podpoří silnější znalost naší značky mezi milovníky piva," uvedl ředitel Znojemského městského pivovaru Miroslav Harašta.

Veřejnosti bude nová expozice pivovarnictví přístupná poprvé v rámci akce Brány památek dokořán 29. a 30. dubna, vždy od 9.00 do 17.00 hodin. Vstup je po oba dny zdarma. Od 1. května startuje v expozici standardní provoz, otevřeno bude denně od 9.30 do 17.30 hodin až do konce října.

V posledních letech roste zájem lidí o pivo i jeho historii. Vznikají také nové expozice. Na jihu Moravy byla zatím jediná stálá, a to v bývalé sladovně v Černé Hoře na Blanensku. Navštívit expozici dějin pivovarnictví budou moci lidé od července i na hradě Bítov na Znojemsku.

Pivaři jásají! Centrumka a Spolek se vrátí k bývalému lesku

Publikováno:před měsícemZdroj:Moravskoslezský deníkAutor:Aleš Uher

Nabídka, kde zajít v centru města na kvalitní jídlo a dobré tankové pivo, se zase rozšíří! Masarykovo náměstí a jeho nejbližší okolí by se mohlo opět stát vyhledávaným místem, kde by se Ostravané chodili o víkendech bavit.

Hledání nového nájemce a plánovaná rozsáhlá rekonstrukci čeká restauraci Astoria (dříve kavárna Centrum) na Masarykově náměstí, ale také pivnici Spolek na Nádražní ulici. Pokud se naplní vize města, které oba objekty vlastní, mohly by v centru být otevřeny další dva nové podniky.

Podle informací Deníku většina silných hráčů na trhu minimálně situaci sonduje. Ve hře tak je opět možnost, že by v Ostravě otevřel podnik třeba Tomáš Karpíšek, který provozuje vyhlášené gastronomické koncepty Lokál a Ambiente, a v minulosti expanzi na sever Moravy zvažoval.

Jsou tu ale i další úspěšné franšízy jako Kolkovna, Potrefená husa, Pizzerie Coloseum atd. Vyloučit se nedá ani možnost, že by v jednom z objektů našel útočiště pivovar Ostravar. Úspěch konceptu Ostravarna v Jubilejní ulici v Hrabůvce dává možnost, že by se síť mohla ještě rozrůst.

V nejbližších týdnech vyhlásí městský obvod Moravská Ostrava a Přívoz výběrové řízení na pronájem restaurace Astoria, kterou vlastní. Informaci Deníku potvrdila starostka obvodu Petra Bernfeldová.

„Bereme to jako dluh Ostravě a centru města, protože stejný záměr jsme měli před dvěma roky. Tehdy jsme oslovovali prakticky všechny silné hráče z gastronomického prostředí, inzerce se objevila nejen v regionálním, ale také celorepublikovém tisku,“ připomněla Bernfeldová. Nový nájemce se ale nenašel a smlouva tak byla prodloužena stávajícímu majiteli.

Nyní jsou vyhlídky podle místostarosty obvodu Dalibora Mouky mnohem příznivější. „Centrum města má svůj vývoj a my cítíme i věříme, že právě nyní nastal ideální čas pro hledání nového a hlavně silného nájemce. Současnému nájemci končí smlouva v listopadu,“ řekl Dalibor Mouka.

Rozsáhlé rekonstrukci se Astoria určitě nevyhne. „Jsme si vědomi, že budeme muset v nájmu zohlednit současný stav celého objektu, který si vyžaduje nemalé finanční prostředky. Bavíme se o částce v řádech milionu korun. My jsme připraveni novému nájemci investici zohlednit v dlouhodobém nájmu,“ uvedla Bernfeldová. Ani vysoká vstupní částka by ale zájemce nemusela odradit. Ve hře je totiž nejen strategický prostor na největším náměstí ve městě, ale také možnost provozovat největší zahrádku v centru Ostravy.

SPOLEK SI ZASLOUŽÍ REKONSTRUKCI
Podobný osud čeká také restauraci Spolek, kterou vlastní statutární město Ostrava. „Jsme si vědomi nejen historické hodnoty tohoto zařízení, ale také jeho lukrativní polohy. A současný technický stav budovy nás rozhodně netěší. Preferoval bych rekonstrukci objektu,“ uvedl primátor města Tomáš Macura. „V současné době pracujeme s více variantami, o dalším osudu budovy chceme mít jasno do konce prvního pololetí letošního roku,“ dodal Macura s tím, že současný nájemce má smlouvu na dobu neurčitou s tříměsíční výpovědní lhůtou.

RADEGASTOVNA SE LÍBÍ
To, že lidé v centru na pivo a dobré jídlo chodí, potvrzuje i půlroční provoz Radegastovny, která sídlí v bývalém Domě obuvi (Baťa) na Masarykově náměstí.

„Upřímně vám řeknu, že jsme hodně překvapeni, jak pěkně se nám podnik rozjel. Vůbec jsme s tím nepočítali,“ uvedla manažerka restaurace Jarmila Vavrušová a dodala, že v expandovaných dnech a časech mívají pravidelně plno. Kapacita podniku je 150 míst. „Prakticky každý den se nám stává, že musíme zákazníky bez rezervací odmítnout. Je to určitě dáno i tím, že na náměstí podobný podnik není, jsou tam spíše kavárny a cukrárny,“ myslí si Vavrušová.

Skutečnost, že nové podniky pomohou zatraktivnit centrum města, vítají i současní provozovatelé restaurací poblíž Masarykova náměstí. „Nevnímám to jako konkurenci, jsme zaměřeni přece jen na trošku jinou klientelu než tyto velké lokály. Jsme podnik s více než stoletou historií a osobitou atmosférou,“ říká majitel restaurace U Rady Marián Bavlšík, kde se od nepaměti čepuje tanková plzeň. A snahu města vítá. „Čím více lidí do města přijde, tím vyšší tržby budeme všichni mít. Jako Ostravák jsem rád, že hosté u piva neřeší jen cenu, ale také kvalitu, za kterou si prostě musíte připlatit. Jasně se taky ukazuje, že na trhu se udrží jen podniky s tankovým pivem, které lidé žádají,“ podotkl Bavlšík.

Stejný názor má i manažerka Radegastovny. Ani ona nemá strach, že by po rekonstrukci Astorie šly tržby jejich podniku dolů. „Myslím si, že každý nový moderní podnik přitáhne do centra zase nové lidi. A my se konkurence nebojíme, spíše ji vítáme, v podnikání to je přirozená věc, se kterou se musíme vyrovnat,“ dodala manažerka Radegastovny Jarmila Vavrušová.

Budvar spouští nový koncept svých restaurací, první dvě jsou v Budějovicích

Publikováno:před měsícemZdroj:Deník.czAutor:Jaroslav KrupkaBudvar

Budějovický Budvar včera představil nový koncept svých značkových restaurací, které ponesou název Original Pivnice Budvarka. První z nich otevřel začátkem března v centru Českých Budějovic, druhá včera zahájila provoz přímo v budově pivovaru. Následovat by měly další.

Nová Budvarka je umístěna přímo v budově pivovaru v prostorách, ve kterých od roku 1996 fungovala pivnice Budvar. „Po víc než dvaceti letech jsme přistoupili k zásadní změně designu i celkového pojetí našich značkových restaurací. Cílem bylo vytvořit moderní koncept a zároveň zachovat prvky tradiční pivnice," říká obchodní ředitel Budějovického Budvaru Robert Chrt.

Podle jeho slov připravuje pivovar otevření dalších restaurací tohoto typu. „Během dvou let chceme Budvarky otevřít ve všech krajských městech a později i v dalších vhodných lokalitách," prohlašuje Chrt. Konkrétní počet restaurací závisí na nalezení vhodných míst a obchodních partnerů. Minimálně v Praze Budějovický Budvar počítá s tím, že zde bude mít víc než jednu Budvarku.

Nový koncept má oslovit mladší generaci a současně si udržet zájem u milovníků klasických pivnic. Má proto působit optimisticky s prvky humoru. K sezení slouží dřevěné židle tradiční české značky Ton, vzhled výčepu byl inspirován černým budvarským sudem a centrální osvětlení pivními přepravkami. Kožené opěráky lavic jsou ušity ve tvaru pivních lahví a dlažba je skládaná jako mozaika do tvaru pivních přepravek ze tří barevných odstínů keramiky.

Pivovar nechce řetězec nových resturací provozovat sám, ale nemá jít ani o klasickou franšízu. "Je to speciální obchodní model, kde my investujeme do interiérů a do pivní technologie, ale očekáváme od obchodních partnerů, že se budou finančně podílet na případných stavebních úpravách, trvale spojených s budovou, kde bude restaurace umístěna. Máme zájem o dlouhodobý vztah a očekáváme, že naši partneři se budou celého projektu spoluúčastnit," řekl Deníku mluvčí Budějovického Budvaru Petr Samec.

Velkopopovický pivovar slaví 200. výročí narození zakladatele, chystá prohlídky

Publikováno:před měsícemZdroj:Novinky.czVelké Popovice

Pivovar ve Velkých Popovicích slaví jubilejní 200. výročí narození svého zakladatele, barona Františka Ringhoffera II. U této příležitosti se v pátek uskuteční dvě večerní prohlídky zaměřené na barona a jeho rodinu, návštěvníky ovšem čeká i ochutnávka speciální várky piva. Narozeninové oslavy pokračují od soboty až do pondělí 1. května.

Na prohlídky pivovaru lze zavítat kdykoli v průběhu roku, ale jen o narozeninovém víkendu uvidí návštěvníci také herce v dobových kostýmech a mohou se těšit na celou řadu soutěžích. Páteční prohlídky se uskuteční v 18:00 a 19:00 hodin, o prodlouženém víkendu pak v 11:00, 13:00 a 15:00 hodin. Mezi stanicí metra Chodov a Velkými Popovicemi bude navíc jezdit také speciální autobus.

František Ringhoffer přišel do Prahy za časů Marie Terezie a později zde vlastnil dílnu na výrobu varných pánví pro pivovary. Řemeslo po něm převzal syn Josef a po něm František Ringhoffer II.

Během průmyslové revoluce zanikly v českých zemích poddanství a robota, této situace Ringhoffer využil a stal se velkoprůmyslníkem. Původní podnik na výrobu kotlů zachoval, ale vybudoval i mnoho dalších továren. Podle historika Milana Hlavačky si Ringhofferovy pracovitosti a šlechetnosti vážil také císař František Josef II., a proto ho vyznamenal rytířským řádem, který mu umožnil užívat šlechtický titul baron.

Dokončení se nedožil
Stavba Velkopopovického pivovaru započala v roce 1871. „Velký vliv na toto rozhodnutí měla především místní kvalitní voda, která je pro vaření piva velmi důležitá. Její přítomnost a dostatečnou zásobu prokázalo několik průzkumných vrtů,“ tvrdí tamní sládek Vojtěch Homolka. Dodává, že pivovar je také jediným podnikem rodiny Ringhofferových, který přetrval do dnešní doby. Většinu ostatních nahradila nákupní centra, prosklené budovy či silniční mosty.

Stavba byla dokončena v roce 1874 a 15. prosince téhož roku zde byla v 60hektolitrovém kotli uvařena první várka. František Ringhoffer se toho ovšem nedožil, neboť zemřel rok před dokončením pivovaru.

Budvar chce mít do dvou let ve všech krajích značkové restaurace

Publikováno:před měsícemZdroj:Týden.czAutor:ČTKBudvar



Pivovar Budějovický Budvar v Českých Budějovicích představil nově předělanou pivnici Budvarka. Po 20 letech nahrazuje původní pivnici Budvar v pivovarském areálu. Podnik do přestavby investoval přes pět milionů korun. Do dvou let chce pivovar otevřít značkové restaurace Budvarka ve všech krajských městech, v Praze několik. Budvar bude mít od 1. května nového ředitele Petra Dvořáka.

Nová Budvarka je v místech, kde od roku 1996 fungovala pivnice Budvar. "Po více než 20 letech jsme přistoupili k zásadní změně designu i pojetí našich značkových restaurací. Cílem bylo vytvořit moderní koncept pro náročného hosta a zároveň zachovat prvky tradiční pivnice, kde si návštěvník může vychutnat prémiovou značku Budweiser Budvar," řekl obchodní ředitel Budvaru Robert Chrt. Pivnici s kapacitou 120 míst podle výrobního ředitele Budvaru Adama Brože loni navštívilo asi 60 tisíc lidí. V budoucnu se restaurace rozšíří o dalších 80 míst.

Zařízení pracuje s pivními prvky. Kónické polosloupy připomínají sklenici s přetékající pivní pěnou, výčep si vzal inspiraci z typického černého budvarského sudu, výplně stěn jsou obložené pivními tácky, kožené opěráky lavic jsou šité ve tvaru pivních lahví, dlažbu tvoří mozaika ve tvaru pivních přepravek. Židle vyrobila česká firma Ton.

Budvarka v areálu je druhou značkovou restaurací nového stylu. "První otevřela počátkem března v centru Českých Budějovic a začaly přípravy několika dalších," řekl mluvčí Budvaru Petr Samec. Točí se zde tankový kroužkovaný ležák. Nové Budvarky nyní podnik chystá v Praze, Litoměřicích, Liberci a Zlíně. V Českých Budějovicích je známá restaurace Masné krámy.

Budějovický Budvar bude mít od 1. května nového ředitele, stane se jím Petr Dvořák, bývalý manažer Plzeňského Prazdroje. Chce posílit pozici pivovaru na mezinárodních trzích. Poté, co loni rezignoval dlouholetý ředitel Jiří Boček, vedl pivovar dočasně Petr Žáček, který by se podle svého vyjádření měl vrátit na pozici ekonomického ředitele. Budvar loni prodal 1,61 milionu hektolitrů piva, nejvíc v historii podniku. Pivovar, který vlastní stát, letos investuje 750 milionů korun.

Radler opět značkou Heinekenu. Soud zrušil rozhodnutí patentového úřadu

Publikováno:před měsícemZdroj:iRozhlas.czAutor:Zuzana Švejdová

Pivovarnická skupina Heineken bude mít zřejmě dál výhradní právo na používání značky radler.cz. Městský soud v Praze ve čtvrtek zrušil rozhodnutí patentového úřadu, který před třemi lety zneplatnil ochrannou známku pivovaru. Úřad bude muset věc znovu prozkoumat.

Společnost Heineken se soudila o právo na výhradní užívání značek radler a radler.cz. O ochrannou známku na toto označení mixu piva s limonádou zažádala firma v roce 2001 a taky ji dostala. Před třemi lety ji ale patentový úřad zrušil. Podle úřadu, který vydává ochranné známky, je toto pojmenování pro pivní limonády ve světě běžné a Češi ho vnímají jen jako typ nízkoalkoholického pití. Soud ale ve čtvrtek vyhověl Heinekenu,

„V roce 2001 průměrný spotřebitel v České republice neznal značku radler a pouze můj klient ji v České republice uvedl na trh. Poté, co se stala populární, ji začaly využívat jiné subjekty a snaží se nyní zrušit nějakou prioritu, kterou můj klient ke značce má," dodává advokát společnosti Milan Kyjovský.

Označení radler používal třeba i pivovar Chodovar nebo budějovický Samson. Pod tlakem Heinekenu ale nakonec všichni od značky ustoupili.

Budvarka do každého krajského města. Pivovar chystá síť restaurací

Publikováno:před měsícemZdroj:Aktuálně.czAutor:ČTKBudvar

Budějovický Budvar otevřel v Českých Budějovicích novou pivnici Budvarka. Do dvou let chce otevřít síť těchto restaurací ve všech krajských městech, v Praze jich má být několik.

Pivovar Budějovický Budvar ve čtvrtek v Českých Budějovicích představil nově předělanou pivnici Budvarka. Po 20 letech nahrazuje původní pivnici Budvar v pivovarském areálu.

Podnik do přestavby investoval přes pět milionů korun, řekl obchodní ředitel Budvaru Robert Chrt. Do dvou let chce pivovar otevřít značkové restaurace Budvarka ve všech krajských městech, v Praze několik. Budvar bude mít od 1. května nového ředitele Petra Dvořáka.

Nová Budvarka je v místech, kde od roku 1996 fungovala pivnice Budvar. "Po více než 20 letech jsme přistoupili k zásadní změně designu i pojetí našich značkových restaurací. Cílem bylo vytvořit moderní koncept pro náročného hosta a zároveň zachovat prvky tradiční pivnice, kde si návštěvník může vychutnat prémiovou značku Budweiser Budvar," řekl Chrt. Pivnici s kapacitou 120 míst podle výrobního ředitele Budvaru Adama Brože loni navštívilo asi 60 000 lidí. V budoucnu se restaurace rozšíří o dalších 80 míst.

Zařízení pracuje s pivními prvky. Kónické polosloupy připomínají sklenici s přetékající pivní pěnou, výčep si vzal inspiraci z typického černého budvarského sudu, výplně stěn jsou obložené pivními tácky, kožené opěráky lavic jsou šité ve tvaru pivních lahví, dlažbu tvoří mozaika ve tvaru pivních přepravek. Židle vyrobila česká firma Ton.

Budvarka v areálu je druhou značkovou restaurací nového stylu. "První se otevřela počátkem března v centru Českých Budějovic a začaly přípravy několika dalších," řekl mluvčí Budvaru Petr Samec. Točí se zde tankový kroužkovaný ležák. Nové Budvarky nyní podnik chystá v Praze, Litoměřicích, Liberci a Zlíně. V Českých Budějovicích je známá restaurace Masné krámy.

Budějovický Budvar bude mít od 1. května nového ředitele, stane se jím Petr Dvořák, bývalý manažer Plzeňského Prazdroje. Chce posílit pozici pivovaru na mezinárodních trzích. Poté, co loni rezignoval dlouholetý ředitel Jiří Boček, vedl pivovar dočasně Petr Žáček, který by se podle svého čtvrtečního vyjádření měl vrátit na pozici ekonomického ředitele. Budvar loni prodal 1,61 milionu hektolitrů piva, nejvíc v historii podniku. Pivovar, který vlastní stát, letos investuje 750 milionů korun.

Bavorské pivovary doufají, že úbytek domácích konzumentů jim vynahradí Češi

Publikováno:před měsícemZdroj:Web4TraderAutor:ČTK

Kvůli úbytku domácích konzumentů se bavorské pivovary stále více zaměřují na české pivaře, u nichž díky dlouhodobě vysoké konzumaci piva na hlavu cítí velký potenciál.

Ze zahraničních návštěvníků středních a menších pivovarů i pivnic tvoří dnes Češi nejvyšší podíl, a to více než 20 procent. ČTK to řekla Theresa Schmidová, marketingová ředitelka středního pivovaru Kuchlbauer z Abensbergu, při prezentaci v Plzni.

Rodinný pivovar s roční výrobou 100.000 hektolitrů nabízí zákazníkům i stálou expozici rakouského umělce Friedensreicha Hundertwassera, jenž navrhl symbol pivovaru - 35 metrů vysokou věž, která tam stojí od roku 2010. "Díky tomu zvyšujeme prodeje, i když spotřeba piva v Bavorsku klesá," uvedla Schmidová. Bavorsko, kde sídlí polovina z 1400 německých pivovarů, přitom v minulosti vévodilo světu největší spotřebou, vyšší než v Česku, které nyní vede se zhruba 140 litry piva na hlavu.

Podle Schmidové se lidé v Bavorsku více orientují na regionální nápoje než na světově známé velké značky. "Bavoři jsou zvyklí na své chutě a navíc jsou velcí patrioti, a proto se k nám hodně málo piv importuje. Ani levnější česká piva (zhruba o polovinu) by tu neuspěla," uvedla. Oproti Čechům, kteří v posledních letech opouštěli hospody, fungují stále bavorské pivnice jako místa setkávání.

Rodinný pivovar s tradicí od roku 1300 je v trojúhelníku mezi Mnichovem, Řeznem a Ingolstadtem.

Pivní festival Řevnice se chystá na svůj druhý ročník

Publikováno:před měsícemZdroj:České nápoje

Pivní festival Řevnice se chystá na svůj druhý ročník, který proběhne opět na řevnickém náměstí v sobotu 27. května od 11:00 do 19:00. Pořadatelé si pro letošek přichystali osvědčené pivovary i řadu novinek.

Bad Flash, Fabián, Krčín, Lochkov, Malešov, Matuška, poněkud exotický Nový Šaldorf, dále Vilém, Vinohradský pivovar a Všerad jsou pivovary, které potvrdily účast na letošním ročníku Pivního festivalu Řevnice. Přijede rovněž bohatě zásobený stánek s názvem Čerstvé pivo. Řada dalších účastníků je navíc ještě v jednání. Chybět nebudou ani domovarníci z blízkého okolí, kteří návštěvníkům stejně jako loni nabídnou své výrobky formou welcome drinků.

Letošní novinkou je zapojení řevnické restaurace U Rysů, kde vedle piv ze Zámeckého pivovaru Frýdlant čepují exkluzivně světlou jedenáctku Rys z produkce pražského pivovaru Lužiny. Dalším novým prvkem bude účast Sdružení přátel piva, které ve svém stánku nabídne piva z polských minipivovarů, pivní suvenýry, ale také pivní osvětu formou degustační hry. Soutěžit budou letos i sami vystavovatelé – o nejlepší pivo festivalu.

Chybět samozřejmě nebude občerstvení – vedle osvědčených klobás a dalších drobností budou k mání i festivalové pochoutky z produkce řevnických restaurací Malá Morava a U Rysů. Pořadatelé chystají lepší zázemí festivalu, aby se vyrovnali s předpokládaným nárůstem počtu návštěvníků, kterých loni dorazilo kolem tisícovky.

Radler v Česku patří jen Heinekenu, rozhodl soud. Vrátil firmě ochrannou známku

Publikováno:před měsícemZdroj:Aktuálně.czAutor:ČTK

Pražský městský soud vrátil Heinekenu ochrannou známku radler.cz. Ostatní pivovary by tak měly přestat název radler pro své pivní mixy používat.

Soud dnes pravomocně zrušil rozhodnutí Úřadu průmyslového vlastnictví, které pivovarnické skupině Heineken zneplatnilo přihlášenou ochrannou známku radler.cz. Úřad se tak věcí bude muset znovu zabývat.

Zneplatnění známky zdůvodňoval tím, že čeští spotřebitelé radler vnímali už v době žádosti o její zapsání jako obecný typ nízkoalkoholického nápoje, a známka tak postrádala schopnost rozlišit konkrétní výrobky Heinekenu od jiných. Podle soudců se to ale neprokázalo.

"Soud se shoduje s názorem žalobce (Heinekenu), že z předložených důkazů lze jen obtížně učinit závěr o tom, že označení radler bylo v době podání ochranné známky označením druhovým," konstatoval předseda senátu pražského městského soudu Slavomír Novák.

Ze všech důkazů, kterými se úřad v tomto ohledu zabýval, byly podle soudce relevantní jen dva ze zkoumaných novinových článků, které se zmiňovaly o konkrétních českých restauracích. Všechny ostatní články totiž popisovaly situaci ohledně radleru na německém nebo rakouském trhu.

Znamená aktuální rozhodnutí soudu, že konkurenti budou muset přestat prodávat nápoje s označením radler, bude na tom Heineken trvat? "Na obsáhlejší zhodnocení rozhodnutí soudu, byť nás potěšilo, je ještě brzy a k věci se vyjádříme po obdržení písemného vyhotovení rozsudku," říká Jana Austová Pikardová, mluvčí pivovaru.

Královský pivovar Krušovice, který se později stal součástí Heinekenu, přihlásil známku radler.cz na sklonku roku 2001. Úřad ji v roce 2002 zapsal do rejstříku ochranných známek.

Když pivní mixy později získaly v Česku popularitu a několik podniků je po vzoru německy mluvících zemí pojmenovalo jako radler, inicioval Heineken předběžné soudní opatření, na jehož základě musely ostatní pivovary přestat název používat. Poté však Úřad průmyslového vlastnictví prohlásil v roce 2013 ochrannou známku za od počátku neplatnou.

Heineken v žalobě tvrdil, že patentový úřad svým postupem porušil jak zákon o ochranných známkách, tak i správní řád. Argumentoval tím, že zapsáním známky získal výlučné právo označovat své výrobky slovem radler, a vzhledem k postoji úřadu byl přesvědčen, že známka je právně v pořádku.

Podle stanoviska úřadu neměla známka potřebnou rozlišovací způsobilost pro průměrného spotřebitele - a to ani při jejím přihlášení, ani později. "Ani po deseti letech nebyla tato receptura spojena s produkcí žalobce. Tento takzvaný pivní koktejl je postaven na roveň jiným druhovým popisným označením jako grog, burčák nebo svařák," uvedla dnes právnička úřadu Radka Arendarčiková.

Advokát Heinekenu Milan Kyjovský kritizoval úřad za to, že posuzuje dnešním pohledem českou realitu z roku 2001. "My tvrdíme, že to označení v českém prostředí známé nebylo. To, že je nějaké označení známé v zahraničí, neznamená, že to bez dalšího platí i na území České republiky," řekl.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.22.06.2017 22:455.125/5.125