Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

Dánský pivovar Carlsberg spadl do ztráty, z části i kvůli Rusku

Publikováno:před rokemZdroj:Finanční novinyAutor:ČTK

Dánský pivovar Carlsberg loni spadl do ztráty 1,73 miliardy dánských korun (DKK; 6,3 miliardy Kč) před zdaněním. Firma ve své výsledkové zprávě dnes uvedla, že hospodaření zasáhly odpisy a náklady na restrukturalizaci ve výši zhruba deset miliard DKK, související zejména s podnikáním v Rusku. Většinu z nich podnik zaúčtoval už ve třetím čtvrtletí. Carlsberg je čtvrtým největším výrobcem piva na světě.

Výsledek je přesto lepší než odhady analytiků, kteří v anketě agentury Reuters v průměru očekávali ztrátu 1,91 miliardy DKK. V samotném čtvrtém čtvrtletí zůstala firma v zisku, ten se ale prudce snížil na 78 milionů DKK (282 milionů Kč) ze 168 milionů DKK (608 milion Kč) před rokem. Tržby za čtvrté čtvrtletí se zvýšily pouze nepatrně, a to o dvě procenta na 14,6 miliardy DKK.

Carlsberg v roce 2008 ovládl přední ruskou značku piva Baltika. Kvůli přísnější regulaci a celkově horší kondici ruské ekonomiky má ale na ruském trhu potíže. Pokračující pokles prodeje v Rusku a na Ukrajině způsobil, že skupina loni prodala o čtyři procenta méně piva než v roce 2014.

"Zatímco našim aktivitám v Asii se i nadále vedlo dobře, aktivity v západní a východní Evropě měly náročný rok," uvedl v prohlášení generální ředitel Cees 't Hart.

Společnost již v listopadu oznámila, že sníží počet pracovníků v administrativě o zhruba 15 procent, což představuje asi 2000 míst. Podnik také ohlásil restrukturalizaci, díky níž by měl v roce 2018 dosáhnout čistého zisku až dvě miliardy DKK.

Mezi nejznámější značky pivovaru patří Carlsberg, Tuborg, San Miguel či Kronenbourg. V České republice Carlsberg loni koupil jednapadesátiprocentní podíl v Žateckém pivovaru. Dánský podnik už také řadu let úzce spolupracuje s Budějovickým Budvarem.

Japonci koupí pivovary Peroni a Grolsch. SABMiller vydělá desítky miliard

Publikováno:před rokemZdroj:E15.czAutor:ČTK

Japonská společnost Asahi Group Holdings se dohodla na převzetí značek piva Peroni a Grolsch, které nyní vlastní pivovar SABMiller. Napsal to japonský ekonomický list Nikkei. Japonci podle něj za obě evropské značky zaplatí zřejmě více než 400 miliard jenů (83,6 miliardy korun).

Asahi je s podílem 38 procent na trhu největším pivovarem v Japonsku. Prodej piva tam ale už asi 20 let klesá, z části kvůli úbytku obyvatelstva, z části rovněž kvůli rostoucí oblibě vína. Firma proto hledá příležitosti k růstu v zahraničí.

Pivovarnickou skupinu SABMiller, který je rovněž vlastníkem Plzeňského Prazdroje, se nyní chystá převzít světová pivovarnická jednička Anheuser-Busch InBev. Aby firmy nenarazily na odpor antimonopolních úřadů, zbavují se některých aktiv.

O možném prodeji značek Grolsch a Peroni se spekulovalo již loni. Zájem o ně měly například americká investiční skupina KKR či evropské investiční firmy PAI Partners a EQT, uvedla agentura Reuters.

Dánský pivovar Carlsberg spadl do ztráty, z části i kvůli Rusku

Publikováno:před rokemZdroj:E15.czAutor:ČTK

Dánský pivovar Carlsberg loni spadl do ztráty 1,73 miliardy (6,3 miliardy korun) před zdaněním. Firma ve své výsledkové zprávě dnes uvedla, že hospodaření zasáhly odpisy a náklady na restrukturalizaci ve výši zhruba deset miliard dánských korun, související zejména s podnikáním v Rusku. Většinu z nich podnik zaúčtoval už ve třetím čtvrtletí. Carlsberg je čtvrtým největším výrobcem piva na světě.

Výsledek je přesto lepší než odhady analytiků, kteří v anketě agentury Reuters v průměru očekávali ztrátu 1,91 miliardy dánských korun. V samotném čtvrtém čtvrtletí zůstala firma v zisku, ten se ale prudce snížil na 78 milionů dánských korun (282 milionů korun) ze 168 milionů dánských korun (608 milion korun) před rokem. Tržby za čtvrté čtvrtletí se zvýšily pouze nepatrně, a to o dvě procenta na 14,6 miliardy dánských korun.

Carlsberg v roce 2008 ovládl přední ruskou značku piva Baltika. Kvůli přísnější regulaci a celkově horší kondici ruské ekonomiky má ale na ruském trhu potíže. Pokračující pokles prodeje v Rusku a na Ukrajině způsobil, že skupina loni prodala o čtyři procenta méně piva než v roce 2014.

Propouštění
„Zatímco našim aktivitám v Asii se i nadále vedlo dobře, aktivity v západní a východní Evropě měly náročný rok,“ uvedl v prohlášení generální ředitel Cees 't Hart. Společnost již v listopadu oznámila, že sníží počet pracovníků v administrativě o zhruba 15 procent, což představuje asi dva tisíce míst. Podnik také ohlásil restrukturalizaci, díky níž by měl v roce 2018 dosáhnout čistého zisku až dvě miliardy dánských korun.

Mezi nejznámější značky pivovaru patří Carlsberg, Tuborg, San Miguel či Kronenbourg. V České republice Carlsberg loni koupil jednapadesátiprocentní podíl v Žateckém pivovaru. Dánský podnik už také řadu let úzce spolupracuje s Budějovickým Budvarem.

PIVNÍ SOMELIÉR: Dělení Čechů na dolňáky a horňáky? Platí to i u piva

Publikováno:před rokemZdroj:Lidovky.czAutor:Robert Demeter

Gastronomie se mi líbila už od malička, ale svou první živou vzpomínku si pamatuji na své desáté narozeniny, kdy nás ve tříhvězdičkovém hotelu účtoval tátův kamarád vrchní oblečený ve smokingu a s motýlkem. To byl pro mě impuls být v budoucnu číšníkem. Říkal jsem si, že budu vypadat opravdu dobře a bude to klidná práce.

Začal jsem si tak plnit sen desetiletého kluka, který, jak se ale rychle ukázalo, není až tak růžový. Každý den vstáváte utahanější, než když jdete spát, bolí vás celé tělo a bezstresová práce se změní na úplný horor, v němž jenom lítáte a pořád něco nosíte, sbíráte, prostíráte, debarasujete, v rychlosti pak sníte něco malého a koloběh pokračuje. Jsou to nejhorší noční můry. Po nějakém čase se vám dokonce zdají sny, že nic nestíháte, že vám hosté jenom nadávají nebo odchází bez placení.

Pivovarský svět
Začal jsem se seznamovat s pivovarským světem a stále hlouběji do něj pronikat. Komunita pivařů je veliká a myslím, že zdatně sekunduje například komunitě sportovních trenérů. V určitém období v roce jsou komunity dokonce téměř vyrovnané. Rád bych to objasnil. V tomto roce budeme svědky minimálně dvou duelů těchto komunit, které nakonec skončí remízou.

V měsíci květnu bude jako každý rok mistrovství světa v hokeji, kde je trenér každý a u toho ve většině případů i pivař. Následovat bude Euro, což skončí minimálně remízou, a abych nezapomněl, tak máme ještě olympijské hry a tam už se trenéři profilují, takže pivaři budou mít pravděpodobně jemně navrch. U těchto velkých akcí jde hlavně o mediální kampaň pro velké pivovarské značky, avšak už i velká komerce pochopila, že je důležité uvařit jednou za čas něco speciálního nebo si koupit menší pivovar a specializovat se na sezónní piva jako jsou například cidery.

Cider je prokvašený jablečný mošt v různé stupňovitosti alkoholu a jeho největším producentem a konzumentem je Velká Británie. U konzumentů u nás si nachází svoje místo na trhu hlavně v letním období (i díky reklamní kampani s opicí), ale už i teplý v zimních měsících. Vývojem trhu a hlavně poptávkou se portfolio těchto produktů rozšířilo i o cidery ochucené. Mezi příchutěmi můžeme najít například hrušku, bezinku nebo malinu. Rád pro vás vyberu nějaké tip k ochutnání v některé z následujících glos s pivní tématikou.

Dolňák, nebo horňák
Dle klasického rozdělení konzumentů piva jsme v Čechách dolňáci nebo horňáci, pijeme ležáky nebo piva svrchně kvašená. Pak jsou zde i skalní příznivci určité značky (to znamená, že neexistuje jiné pivo, jenom to moje, to je nejlepší) a fanoušci pivních stylů či stále se rozvíjejících malých pivovarů.

Ležáků se v této době vaří nespočetné množství a vybrat si správně je opravdu těžké. Určitě se i této kategorii budu věnovat v některém z dalších dílů, kde Vám představím pár dobrých ležáků, a to jak dle mého výběru, tak i na doporučení mých hostů. Budu navíc velmi rád, když mi pošlete i pár svých postřehů a doporučení.

I díky vám, čtenářům, hostům, pivním cestovatelům, sládkům, homebrewerům či sklepním vařičům společně objevujeme svět pivních stylů, chutí, párování jídla s pivem i piva s jídlem. Je v tomto oboru dobré mít přátele, s nimiž si můžete dát zajímavé pivo, dobré hosty, kteří z cest přivezou něco malého na ochutnání nebo si udělat hezký výlet do malého domácího pivovaru, případně i za hranice.

A abych nezapomněl: „Důležité je, jakým pivem zapíjíš jídlo, ale neméně důležité je, jakým jídlem zajídáš pivo.“ A více o tom vám rád povím příště.

Sociální sítě Miloše Čermáka: Plán na důchod? Přece vařit pivo!

Publikováno:před rokemZdroj:Hospodářské NovinyAutor:Miloš ČermákOlivův

● Podnik jménem Olivův pivovar jsem objevil způsobem, který je v éře moderních technologií až banální.
● Doporučila mi ho mobilní aplikace Foursquare.
● Za pivovarem a restaurací v Dolních Břežanech je ale zajímavý lidský příběh.

Dvě piva před nás postaví číšník. Malou desítku s hustou pěnou a svrchně kvašený stout. Popis obsahu obou sklenic je důležitý, protože piva pocházejí z malého pivovaru, který sídlí ve stejné budově jako restaurace. Piva uvařil sládek, jehož jsme před chvílí v pivovaru zahlédli, jak v bílém plášti stojí skloněný u počítačového monitoru. "Je stejně starý jako já. Taky důchodce," usměje se sympatický čtyřiašedesátiletý muž.

Staropramen COOL získal Zlatou pivní pečeť v kategorii míchaných a ochucených piv

Publikováno:před rokemZdroj:Pražský patriotStaropramen

Pivovar Staropramen zaznamenal velký úspěch na 26. ročníku Mezinárodního pivního festivalu v Českých Budějovicích. Zlatou pivní pečeť porota přidělila beermixu Staropramen COOL Grep, a to v kategorii míchaných a ochucených piv. Smíchovský pivovar si z Českých Budějovic odváží celkem čtyři ocenění.

Výsledky soutěže byly oficiálně vyhlášeny v sobotu 6. února na slavnostním ceremoniálu v prostorách výstaviště v Českých Budějovicích. Společnost Pivovary Staropramen se prosadila v konkurenci zhruba 60 pivovarů a minipivovarů z celého světa.

Pro Staropramen COOL Grep je to již několikáté vítězství na podobných tuzemských i mezinárodních soutěžích.

Kromě zmíněného vítězství značky Staropramen COOL Grep a druhého místa pro Sládkovu Limonádu, pivovar do Prahy přiváží ještě dva další úspěchy. V nové kategorii fermentovaných nápojů z ovoce zabodoval Carling Cider Apple, kterému se podařilo získat stříbro. Tento u nás i ve světě stále oblíbenější nápoj začaly Pivovary Staropramen na českém trhu nabízet před dvěma lety pod značkou Carling. Na dobré výsledky z minulých let v Budějovicích také navázala značka Staropramen Nealko, která se letos v kategorii nealkoholických piv mezi velkou konkurencí umístila na třetí příčce.

Jihočeský Beer Festival se letos konal poprvé v Českých Budějovicích. Navázal na čtvrt století dlouhou tradici táborských reprezentačních slavností. Ve spojení s degustačními soutěžemi představuje největší akci svého druhu v České republice. Festival doprovázely odborné osvětové přednášky a pestrý kulturní program a i letos byl místem setkání nejlepších pivovarníků, profesních odborníků, hoteliérů, restauratérů, sběratelů a přátel piva z Česka i ze zahraničí.

Nymburské pivo v době bronzové: tři třetí a jedno druhé místo, přes tisíc vzorků

Publikováno:před rokemZdroj:Nymburský deníkAutor:Miroslav JilemnickýPostřižinský

Postřižinské pivo získalo na nejprestižnější tuzemské soutěži Zlatá pivní pečeť v Českých Budějovicích hned čtyři poháry.

Nymburský pivovar aby si ve svém areálu pomalu hledal místo na vystavění prestižní Síně slávy. Pohárů a diplomů, které si v posledních letech začal vozit z pivovarských soutěží, je už slušná řádka. Další čtyři přibyly minulý týden na nejprestižnější tuzemské soutěži o Zlatou pivní pečeť.

Na druhém místě, tedy se ziskem Stříbrné pivní pečetě, skončilo Postřižinské výčepní pivo v kategorii Lehká piva.

Umístění dalších tří vzorků popsal podsládek Karel Lövenhöfer jako příchod doby bronzové do Nymburka. Na třetích místech s titulem Bronzové pivní pečeti 2016 se umístily Francinův ležák mezi Světlými ležáky Premium, dále mezi světlými speciály skončil třetí Bogan a na stejném místě se umístil nymburský Tmavý ležák.

V počtu získaných medailí byl Postřižinský pivovar druhým neúspěšnějším účastníkem Zlaté pečeti 2016.

Prestižní klání se letos z kapacitních důvodů poprvé přestěhovalo z Tábora do větších prostor výstaviště v Českých Budějovicích. „Každý rok roste počet zúčastněných pivovarů a soutěžních vzorků. Letos se ochutnávalo z 225 pivovarů pocházejících z 22 zemí ze 3 kontinentů. Hodnotí se anonymní vzorky, které degustují specialisté z vysokých škol, zástupci pivovarů a další odborníci. Proto si výsledků nesmírně vážíme," řekl sládek nymburského pivovaru Bohumil Valenta.

Počty zúčastněných jsou vskutku ohromující a Zlatá pečeť se tak stává jednou 
z nejprestižnějších akcí svého druhu v celé Evropě. Do degustačních soutěží se letos přihlásilo 1 110 piv a ciderů. Oproti loňsku zaznamenaly degustační soutěže Zlatá pivní pečeť kvantitativní nárůst o 20% v počtu přihlášených pivovarů (225 letošních oproti 186 loňským) a 30% nárůst 
v počtu přihlášených piv 
(1 110 letošních oproti 849 loňským). Počet zahraničních účastníků se oproti loňsku zvýšil také zhruba o 30%, 
z loňských 51 na letošních 65.

O kvalitě soutěže svědčí 
i fakt, že devět ocenění si odvezly zahraniční pivovary. Například právě Postřižinské výčepní pivo překonal pouze Mahr's Bräu z něměckého Bambergu.

V Českých Budějovicích se sešli mnohačetní medailisté 
z největších amerických soutěží (GABF, World Beer Cup, U.S. Open) i vítězové největší soutěže evropské (European Beer Star). Většina ze 65 zahraničních účastníků patří 
k absolutní kvalitativní špičce ve svých zemích. Nejdále si pro medaili musel jet pivovar Oirase z japonské Towady, který získal bronz v kategorii Polotmavé pivo z minipivovaru.

LEHKÁ PIVA
1. Mahr's Bräu Leichtbier / Mahr's Bräu, Bamberg, Germany
2. Postřižinské Výčepní / Pivovar Nymburk
3. Rohozec SkalákCzech / Pivovar Rohozec, Malý Rohozec

SVĚTLÝ LEŽÁK PREMIUM
1. Černovar světlé / Tradiční pivovar v Rakovníku
2. Perła Chmielowa / Perła – Browary Lubelskie, Lublin, Poland
3. Postřižinské Francinův ležák / Pivovar Nymburk

SVĚTLÝ SPECIÁL
1. Březňák 14 / Heineken ČR, Pivovar Velké Březno
2. Svijanský Baron / Pivovar Svijany
3. Postřižinské Bogan / Pivovar Nymburk

TMAVÝ LEŽÁK
1. Konrad Kapucín / Pivovar Vratislavice
2. Albrecht Kateřina / Zámecký pivovar Frýdlant
3. Postřižinské Tmavý ležák / Pivovar Nymburk

Pivo zatím levnější nebude. Babiše s nápadem na snížení DPH vyhodili

Publikováno:před rokemZdroj:ParlamentníListy.czAutor:ČTK

Představitelé koaličních stran se dnes neshodli na přeřazení točeného piva nebo potravin do snížené desetiprocentní sazby daně z přidané hodnoty (DPH). ČTK to sdělil předseda poslaneckého klubu ČSSD Roman Sklenák. Rada by se k tématu podle něj měla vrátit do konce února. Proti změnám v sazbách DPH se dnes vyslovila KDU-ČSL.

Ministr financí Andrej Babiš (ANO) minulý týden řekl, že chce na koaliční radě jednat o přeřazení do druhé snížené sazby DPH v rámci restauračních služeb točeného piva a nealkoholických nápojů. Podle něho to má pomoci podnikatelům vyrovnat se s vyššími náklady v souvislosti s elektronickou evidencí tržeb. ČR má v současnosti tři sazby DPH – základní sazbu 21 procent, sníženou sazbu 15 procent a druhou sníženou sazbu deset procent.

ČSSD by chtěla do desetiprocentní sazby převést základní potraviny. KDU-ČSL je pak podle místopředsedy strany Jana Bartoška proti změnám v DPH. „Za KDU-ČSL mohu říci, že prosazujeme stabilitu daňového prostředí. Současně jsme zdůraznili, že snižovat DPH na pivu je krajně nešťastné, když vláda přijala strategii boje proti návykovým látkám,“ uvedl Bartošek.

„Dohodli jsme se, že v diskusi budeme pokračovat. V podstatě jsou ve hře varianty nechat sazby DPH bez změny anebo uvažovat o snížení DPH nejen na pivo, ale i základní potraviny,“ uvedl Sklenák.

Babiš uvedl, že se návrhům ČSSD nebrání. „Navrhoval jsem, že ten návrh sociální demokracie bychom zavedli jako na Slovensku až poté, co tam schválili všechna opatření proti daňovým únikům. Proto pokud by k tomu mělo dojít, tak jsem navrhoval, aby návrhy sociální demokracie začaly platit od ledna 2018 a ten návrh související s elektronickou evidencí tržeb od ledna 2017,“ řekl ministr. Návrhy ČSSD by ovšem podle něj připravily státní pokladnu o více než čtyři miliardy korun. U piva a nealkoholických nápojů se odhady pohybují ve stovkách milionů korun. Ministr financí rovněž zopakoval, že snahou je do budoucna mít opět jen dvě sazby DPH.

Opozice považuje Babišův záměr za populismus a začátek předvolební kampaně.

Sněmovna by měla hlasovat o zavedení elektronické evidence tržeb ve středu 10. února. Na konci ledna to prosadila v dolní komoře koalice. Podle představitelů TOP 09 a ODS byl tento krok protizákonný.

Koalice dnes rovněž jednala o novele zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích. Ta omezuje výplaty provizí pojišťovacím zprostředkovatelům i pořizovací náklady při výpočtu tzv. odkupného u pojistných smluv. Podle Bartoška se k návrhu ještě sejde expertní skupina koaličních stran.

Strany vládní koalice se také dohodly, že nový zákon o hazardu by chtěly schválit co nejdříve a pokud možno beze změn. Zákon totiž podléhá notifikaci ze strany EU a každá změna by opět vyžadovala konzultaci s Unií. Evropská komise minulý týden posuzování nové úpravy hazardu dokončila. Hlavním posláním návrhu zákona o hazardních hrách je boj proti patologickému hráčství. Zákon rovněž mění zdanění hazardních her.

Levnější pivo? Koalice se na snížení DPH nedohodla

Publikováno:před rokemZdroj:Týden.czAutor:ČTK

Představitelé koaličních stran se neshodli na přeřazení točeného piva nebo potravin do snížené desetiprocentní sazby daně z přidané hodnoty, sdělil předseda poslaneckého klubu ČSSD Roman Sklenák. Rada by se k tématu podle něj měla vrátit do konce února. Proti změnám v sazbách DPH se vyslovila KDU-ČSL.

Ministr financí Andrej Babiš minulý týden řekl, že chce na koaliční radě jednat o přeřazení do druhé snížené sazby DPH v rámci restauračních služeb točeného piva a nealkoholických nápojů. Podle něho to má pomoci podnikatelům vyrovnat se s vyššími náklady v souvislosti s elektronickou evidencí tržeb. ČR má v současnosti tři sazby DPH - základní sazbu 21 procent, sníženou sazbu 15 procent a druhou sníženou sazbu deset procent.

ČSSD by chtěla do desetiprocentní sazby převést základní potraviny. KDU-ČSL je pak podle místopředsedy strany Jana Bartoška proti změnám v DPH. "Za KDU-ČSL mohu říci, že prosazujeme stabilitu daňového prostředí. Současně jsme zdůraznili, že snižovat DPH na pivu je krajně nešťastné, když vláda přijala strategii boje proti návykovým látkám," uvedl Bartošek.

Diskuse budou pokračovat
"Dohodli jsme se, že v diskusi budeme pokračovat. V podstatě jsou ve hře varianty nechat sazby DPH bez změny anebo uvažovat o snížení DPH nejen na pivo, ale i základní potraviny," uvedl Sklenák.

Babiš uvedl, že se návrhům ČSSD nebrání. "Navrhoval jsem, že ten návrh sociální demokracie bychom zavedli jako na Slovensku až poté, co tam schválili všechna opatření proti daňovým únikům. Proto pokud by k tomu mělo dojít, tak jsem navrhoval, aby návrhy sociální demokracie začali platit od ledna 2018 a ten návrh související s elektronickou evidencí tržeb od ledna 2017," řekl ministr.Návrhy ČSSD by ovšem podle něj připravily státní pokladnu o více než čtyři miliardy korun. U piva a nealkoholických nápojů se odhady pohybují ve stovkách milionů korun. Ministr financí rovněž zopakoval, že snahou je do budoucna mít opět jen dvě sazby DPH.

Opozice považuje Babišův záměr za populismus a začátek předvolební kampaně.

Sněmovna by měla hlasovat o zavedení elektronické evidence tržeb ve středu 10. února. Na konci ledna to prosadila v dolní komoře koalice. Podle představitelů TOP 09 a ODS byl tento krok protizákonný.

Koalice rovněž jednala o novele zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích. Ta omezuje výplaty provizí pojišťovacím zprostředkovatelům i pořizovací náklady při výpočtu tzv. odkupného u pojistných smluv. Podle Bartoška se k návrhu ještě sejde expertní skupina koaličních stran.

Strany vládní koalice se také dohodly, že nový zákon o hazardu by chtěly schválit co nejdříve a pokud možno beze změn. Zákon totiž podléhá notifikaci ze strany EU a každá změna by opět vyžadovala konzultaci s unií. Evropská komise minulý týden posuzování nové úpravy hazardu dokončila. Hlavním posláním návrhu zákona o hazardních hrách je boj proti patologickému hráčství. Zákon rovněž mění zdanění hazardních her.

Sokolovský Permon chce vyrábět víc piva. Nemá ale kde

Publikováno:před rokemZdroj:iDNES.czAutor:Petr KozohorskýPermon

Až na pět tisíc hektolitrů ročně chce rozšířit výrobu piva sokolovský pivovar Permon. Potýká se ovšem s nedostatkem místa. Buď se dohodne s městem, nebo se přestěhuje do vlastního.

„Meziroční nárůst zájmu o naše pivo je 20 až 30 procent už dva roky za sebou,“ konstatoval jednatel pivovaru Ladislav Sás.

V současné době pivovar vyrábí tři tisíce hektolitrů ročně, produkci by chtěl zvýšit o 50 procent. „Reálně počítáme s tím, že bychom vyráběli 4 500 hektolitrů piva,“ upřesnil jednatel.

Pivovar sídlí v objektu města, který má ve správě městská společnost Sokolovská bytová. Podnik zabírá jedno křídlo. Varna jako taková má podle Sáse dostatečnou kapacitu, problém nastává u dalších provozů, tedy u ležáckých sklepů a zrání piva.

Buď přistavět, nebo oželet dílny
Dalším rozvojem pivovaru se zabývala i valná hromada Sokolovské bytové. Možnosti, jak rozšířit plochu pivovaru, jsou podle starosty Sokolova Jana Picky dvě. Buď přistavět ke stávajícímu areálu další budovu, nebo pro potřeby výroby piva oželet dílny Sokolovské bytové.

„První variantu jsme na zasedání rady města zavrhli. Za prvé by to bylo drahé a za druhé by to mohlo negativně ovlivnit případné budoucí využití areálu,“ vysvětlil Picka. Druhá varianta, tedy uvolnění dílen, je podle starosty schůdnější, ale ne levnější.

S touto možností radní souhlasili, ovšem pouze za předpokladu, že rekonstrukci dílen uhradí provozovatel pivovaru. „Teď je na něm, jak se rozhodne,“ doplnil starosta.

Variantou je i stěhování do vlastního
Dílny Sokolovské bytové přímo navazují na prostory, které prozatím pivovar Permon využívá. „Bylo by tedy logické je využít,“ uvedl jednatel Sás.

Taková ostatně byla podle jeho slov vize vedení pivovaru. „Pokud se nám podaří získat pro naše potřeby prostory dílen, zůstaneme v objektu města. Pokud ne, budeme muset začít řešit možnost přestěhovat se do vlastního,“ doplnil Sás.

Na sokolovském pivu si pochutnávají pivaři nejen ve velkých českých městech, jako je Praha, Brno či Plzeň, ale i v zahraničí. „Dodáváme do pěti zemí. A odbyt roste,“ uvedl Sás.

Vedle tradičních svrchně kvašených nepasterovaných piv nabízí i řadu speciálů. „Teoreticky bychom už dnes mohli vyrábět až 3 500 hektolitrů piva, ale to by zákazníci museli odebírat to, co právě opouští brány pivovaru. A to nejde,“ dodal jednatel.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.18.10.2017 08:385.613/5.613