Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

Jihočeské pivovary navařily sezonní speciály na jaro

Publikováno:před rokemZdroj:Týden.czAutor:ČTK

BUD B:STRONG, Velikonoční Krasličák, Třeboňské pivo nebo Velikonoční zelené. To jsou sezonní speciály, které uvařili na jaro sládci z jihočeských pivovarů. Největší pivovar v kraji, českobudějovický Budvar nabídne pivo z čerstvého chmele.

Od 15. března začnou vybrané restaurace po celé zemi čepovat sezonní speciál BUD B:STRONG z českobudějovického Budvaru. Jde o speciální pivo o stupňovitosti 16, s obsahem alkoholu 7,5 procenta. Podle mluvčího pivovaru Petra Samce bylo pivo uvařeno 26. srpna 2015 večer z čerstvě sklizených hlávek Žateckého poloraného červeňáku.

"Čerstvý chmel patří mezi nejvzácnější pivovarské suroviny, neboť se extrémně rychle kazí a musí být zpracován ve stejný den, kdy byl sklizen. Proto se v pivovarské praxi používá jen zcela výjimečně," uvedl Samec. Budvar podle něj vaří limitované edice piva z čerstvého chmele pravidelně od roku 2012. "Čerstvý chmel dodává pivu větší množství aromatických látek a poněkud výraznější, ale stále jemnou hořkost ve srovnání s chmelem sušeným," řekl sládek Budějovického Budvaru Adam Brož. Protože už čtyři roky používají chmel ze stejné chmelnice, může sládek u hotového piva pozorovat rozdíly způsobené odlišným počasím v daném roce. "V každé várce našeho sezonního piva tak můžeme objevovat drobné odlišnosti zejména v aroma, charakteru a intenzitě hořkosti," dodal. Letošní ročník má podle něj ve srovnání s loňským jemnější hořkost.

Jarní novinkou pivovaru Regent je Třeboňské pivo. Podle sládka pivovaru Jaromíra Čeledy jde o světlé pivo spadající do kategorie výčepních piv. "Je nejsilnější jaké může být, až na samé hranici kategorie ležák. V chuti je poznat skloubená jihočeská nasládlost s vyšší hořkostí zakončenou kratším dozníváním po napití," uvedl Čeleda. Pivo je zatím k dostání pouze v lahvích a na čepu jen v pivovarské restauraci Regent Gold.

Zelená barva inspirovala jihlavské sládky při vaření Velikonočního Krasličáku, kterým je speciální čtrnáctistupňové zelené pivo. Jihlavský pivovar Ježek patří do koncernu pivovarů Lobkowicz, kde je i protivínský Platan. Velikonoční Krasličák se tak bude čepovat i na jihu Čech. Jeho výraznou plnost podporuje mírně nasládlá chuť zakončená jemnou hořkostí, uvedla mluvčí pivovaru Lucie Tučková.

Sládek Měšťanského pivovaru Dudák Strakonice Dušan Krankus uvařil Velikonoční zelené. "Jedná se o míchaný nápoj na bázi piva. Zelené barvy jsme dosáhli kvalitním bylinným extraktem. Přesné složení zůstává tajemstvím pivovaru," uvedl Krankus. Jde o dvanáctistupňové pivo, s obsahem alkoholu 4,6 procenta. "Pivo se vyznačuje dominantní hořkou chutí," uvedl Krankus. Pivo bude v prodeji od 21. března, pouze v sudech.

Točené pivo letos levnější nebude. Koalice diskuzi o nižší DPH odložila

Publikováno:před rokemZdroj:Deník.czAutor:ČTK

Koalice bude pokračovat v diskusi o případných změnách sazeb DPH u točeného piva a dalších položek po vyhodnocení letošního výběru DPH. Řekl to předseda poslaneckého klubu ČSSD Roman Sklenák a potvrdil ministr financí Andrej Babiš (ANO). Nižší DPH ve výši deset procent na točené pivo a nealkoholické nápoje navrhl na konci ledna v souvislosti s projednáváním elektronické evidence tržeb právě Babiš.

Česko má tři sazby DPH. Základní činí 21 procent. Snížená sazba činí 15 procent a je určena například na potraviny, nealkoholické nápoje, vodné a stočné, teplo, městskou dopravu a ubytovací služby. Druhá snížená sazba je deset procent. První dvě sazby platí od roku 2013, druhá snížená sazba platí od roku 2015. Nejnižší sazba se uplatňuje na dětskou výživu, léky, knihy a suroviny určené k výrobě potravin pro lidi s celiakií a fenylketonurií.

Ministr financí na konci ledna řekl, že chce na koaliční radě jednat o přeřazení točeného piva a nealkoholických nápojů v rámci restauračních služeb do druhé snížené sazby DPH. Podle něho to má pomoci podnikatelům vyrovnat se s vyššími náklady v souvislosti s elektronickou evidencí tržeb. ČSSD následně navrhla převést do desetiprocentní sazby základní potraviny. KDU-ČSL je pak podle místopředsedy strany Jana Bartoška proti změnám v DPH. Opozice tehdy uvedla, že Babišův záměr je populismus a začátek předvolební kampaně.

Vládní koalice prosadila elektronickou evidenci tržeb přes námitky opozice 10. února. Prošel i doprovodný zákon, který mimo jiné přeřadí stravovací služby kromě podávání alkoholu z 21procentní sazby DPH do 15procentní.

Sníženou sazbu na pivo a popřípadě další alkoholické nápoje mají v EU například Rumunsko nebo Chorvatsko.

Levnější pivo letos nebude. Koalice se nedohodla

Publikováno:před rokemZdroj:Novinky.cz

Když ministr financí Andrej Babiš (ANO) přišel s tím, že chce snížit DPH u točeného piva na 10 procent, strany se začaly předhánět v dalších návrzích. Sazbu chtěly snížit i u nealkoholických nápojů, masa, mléka či másla. Výsledek? Koalice se nedohodla a případné snížení přesunula na příští rok.

Snížená sazba pro točené pivo měla původně podle Babišova návrhu platit od letošního července. Šéf státní kasy tak chtěl podpořit hospodské, které na podzim čeká zavedení elektronické evidence tržeb.

Daň z přidané hodnoty se ale nakonec letos pravděpodobně měnit nebude. „Koalice se dohodla, že v úvahách o případných úpravách sazeb DPH budeme pokračovat až po vyhodnocení vývoje výběru DPH v tomto roce,“ sdělil v pondělí Novinkám předseda poslaneckého klubu ČSSD Roman Sklenák.

Babiš mluví o lednu 2017
To potvrdil i Babiš. „Koalice řekla, že se snižováním počká až na letošní výběr DPH a na dopad kontrolního hlášení na výběr DPH v tomto roce,“ uvedl. Dodal, že pokud by se koalice domluvila, desetiprocentní sazba na pivo a nealko by mohla platit od ledna 2017.

Sociální demokraté ale už dříve stanovili podmínku. „Pokud by se mělo měnit DPH u piva, bude sociální demokracie prosazovat snížení zdanění základních potravin z 15 na 10 procent, stejně jako to nedávno udělali na Slovensku. Požadujeme tedy snížení DPH u masa, mléka, másla a chleba,” uvedl koncem ledna premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Lidovci nechtějí DPH měnit vůbec. [celá zpráva]

V současnosti v ČR platí tři sazby DPH. Základní 21 procent, snížená 15 procent a druhá snížená 10 procent.

Prazdroj posílil hlavně export, klesla mu ale licenční výroba v Rusku

Publikováno:před rokemZdroj:E15.czAutor:ČTKPrazdroj

Plzeňský Prazdroj loni prodal v Česku a v cizině deset milionů hektolitrů piva, zhruba stejně jako o rok dříve. Vývoz do více než 50 zemí posílil o 12 procent, prodej na domácím trhu o 1,5 procenta. Přes meziroční nárůsty v Česku i v zahraničí zůstal celkový prodej piva na předloňské úrovni kvůli tomu, že vinou poklesu ruského pivního trhu klesla licenční výroba piva v Rusku.

Konkrétní objemy prodeje v České republice a cizině nesdělila. V minulých letech pivovar prodával zhruba dvě třetiny piva na tuzemském trhu a zbytek v zahraničí.

Nejznámějšího českého piva Pilsner Urquell prodal Prazdroj loni o více než osm procent víc, což představovalo přes dva miliony hektolitrů. Prodej v Česku posílil o 11,5 procenta, vývoz prémiového ležáku se zvýšil o 4,5 procenta na 792 tisíc hektolitrů.

Za posílením prodejů všech značek skupiny v Česku je podle Urbánkové hlavně rostoucí zájem o tradiční české ležáky, tedy piva se stupňovitostí 11 a 12. Kromě prémiového Pilsneru Urquell byl zájem i o Velkopopovický Kozel 11 a Radegast Ryze hořkou 12. Úspěch zaznamenaly i limitované várky piv jako například Volba sládků, Gambrinus První Chmel a Radegast Peprně hořký. Tato piva se čepují po celé republice a nabídka se v místech obměňuje zhruba každý měsíc.

Táhne i cider
Skupina také prodala loni v Česku více nealkoholického piva, hlavně míchaných nápojů z piva Birell a alkoholického cideru Kingswood, tedy částečně zkvašeného jablečného moštu. Pokračovala v podpoře návštěvnosti hospod a restaurací ve spolupráci s provozovateli.

„Ukazuje se, že lidé u čepovaného piva vyhledávají nové chuťové zkušenosti i kvalitní zážitek u značek, které znají. Proto jsme dokončili úplné oddělení výrobků Gambrinus pro hospody od variant v lahvích (Gambrinus 12 a 10 nepasterizované jsou jen čepované). Rozšiřujeme počet tankových hospod, kam lidé stále raději chodí na pivo s maximální čerstvostí. Piva z tanků jsme prodali o 3,5 procenta více,“ řekl generální ředitel Paolo Lanzarotti.

Poprvé do Číny
Prazdroj se podle něj dále dlouhodobě snaží zvyšovat českou pivní kulturu. Školí výčepní, radí majitelům, nabízí tankovou technologii, spolupracuje na otevírání konceptových restaurací, pomáhá vylepšovat provozovny i služby. „Hospody, kde se intenzivně věnují perfektnímu servisu a nabízí příjemné prostředí, mají až o 20 procent vyšší tržby a častější opakovanou návštěvnost,“ řekl.

V exportu Prazdroj posílil zejména v evropských zemí jako Slovensko, Německo, Polsko, Rakousko a Slovinsko. Zájem o plzeňské pivo ale vzrostl i v Asii, především v Jižní Koreji. „Dokázali jsme získat nové trhy jako Ghana nebo Hongkong, poprvé v novodobé historii jsme vyvezli pivo do Číny,“ uvedl ředitel. Samotný vývoz z Česka letos pivovar neuvedl; v roce 2013 přesáhl 1,1 milionu hektolitrů piva. Licenční výroba piva v zahraničí se v minulých letech pohybovala kolem dvou milionů hektolitrů ročně.

Po 200 dnech nastal čas ochutnat speciál BUD B:STRONG z čerstvého chmele

Publikováno:před rokemZdroj:Regionální novinyBudvar

Od 15. března začnou vybrané restaurace v České republice a v dalších šesti zemích čepovat sezónní speciál Budějovického Budvaru, n. p., BUD B:STRONG z čerstvého chmele. Tato limitovaná edice byla uvařena 26. srpna 2015. Chmelení proběhlo ručním přidáním čerstvých hlávek Žateckého poloraného červeňáku z chmelnice "U Splavu" v katastru obce Blšany. BUD B:STRONG je unikátní produkt se stupňovitostí 16 a obsahem alkoholu 7,5% obj. Má výraznější chmelové aroma, vyšší hořkost a jemnou příchuť kvasnic.

Limitovaná edice tohoto speciálního piva byla uvařena 26. srpna 2015 ve večerních hodinách z čerstvě sklizených hlávek Žateckého poloraného červeňáku. Hlávky vyrostly na chmelnici "U Splavu", ve slavné lokalitě "Údolí Zlatého potoka" u chmelařské obce Blšany. Chmel dodala společnost ARIX, a. s., která patří mezi přední české pěstitele a obchodníky s chmelem. Čerstvý chmel patří mezi nejvzácnější pivovarské suroviny, neboť se extrémně rychle kazí a musí být zpracován ve stejný den, kdy byl sklizen. Proto se v pivovarské praxi používá jen zcela výjimečně. V Budějovickém Budvaru vaří limitované edice piva z čerstvého chmele pravidelně již od roku 2012.

Chmelení sezónního speciálu proběhlo ručním přidáním výhradně čerstvých chmelových hlávek do mladinové pánve ve třech dávkách - nebyl tedy použit žádný sušený chmel. "Čerstvý chmel dodává pivu větší množství aromatických látek a poněkud výraznější, ale stále jemnou hořkost ve srovnání s chmelem sušeným. Protože již čtyři roky používáme chmel ze stejné chmelnice, můžeme u hotového piva dobře pozorovat ročníkové rozdíly způsobené odlišným počasím v daném roce. V každé várce našeho sezónního piva tak můžeme objevovat drobné odlišnosti zejména v aroma, charakteru a intenzitě hořkosti," vysvětluje Adam Brož, sládek Budějovického Budvaru. "Letošní ročník má ve srovnání s loňským jemnější hořkost, přičemž typické harmonické aroma Žateckého poloraného červeňáku je v chuťovém profilu plně rozvinuto," dodává.

Do zralého nefiltrovaného piva BUD B:STRONG se těsně před stáčením přidávají kvasinky v nejlepší kondici. "Pivovarské kvasnice podtrhují chuťový zážitek z tohoto piva svou velmi jemnou kvasnicovou chutí, typickou vůní a také charakteristickým zákalem. Limitovanou edici budeme opět dodávat pouze do vybraných restaurací, u nichž máme jistotu, že budou pivo dobře skladovat, ošetřovat, čepovat a také se budou starat o dokonalou sanitaci výčepů," uzavírá Adam Brož.

Nefiltrované pivo je totiž velmi náchylné ke kontaminacím. Protože se kvasinky usazují ve výčepním systému, je nutné výčep denně proplachovat vodou a jednou týdně důkladně vyčistit alkalickým prostředkem. Kvasinky mají také tendenci usazovat se na dně sudu, což může způsobit rozdílný zákal v průběhu čepování. Proto se sud má skladovat hrdlem dolů a obrací se až těsně před naražením. Také vyšší teplota skladování může výrazně poškodit chuť. Pivo BUD B:STRONG je nutné skladovat při teplotě 8-12 °C.

Sezónní pivo z čerstvého chmele se bude letos prodávat také v Itálii, Německu, Rusku, Řecku, na Slovensku a ve Spojeném království. Do restaurací bude dodáváno výhradně v sudech o objemu 20 litrů a podávat se bude v pohárech na nožce o objemu 0,3 litru.

Protože mimořádné chuťové vlastnosti piva BUD B:STRONG mohou správně vychutnat pouze zkušenější, zodpovědnější a vyzrálejší konzumenti, pivovar v doprovodné komunikaci upozorňuje na to, že BUD B:STRONG je nevhodný pro osoby mladší 21 let. Zároveň mladé lidi varuje před vyšším obsahem alkoholu.

Prazdroj loni prodal 10 milionů hektolitrů piva, kvůli ruskému trhu stejně jako o rok dříve

Publikováno:před rokemZdroj:Aktuálně.czAutor:ČTKPrazdroj

Plzeňský Prazdroj loni prodal v Česku a v cizině deset milionů hektolitrů piva, zhruba stejně jako o rok dříve. Vývoz do více než 50 zemí posílil o 12 procent, prodej na domácím trhu o 1,5 procenta. Přes meziroční nárůsty v ČR i v zahraničí zůstal celkový prodej piva na předloňské úrovni kvůli tomu, že vinou poklesu ruského pivního trhu klesla licenční výroba piva v Rusku. Řekla to dnes mluvčí největší české pivovarnické skupiny Judita Urbánková. Konkrétní objemy prodeje v ČR a cizině nesdělila. V minulých letech pivovar prodával zhruba dvě třetiny piva v ČR a zbytek v zahraničí.

Prazdroj loni prodal stejně piva jako o rok dříve, růst brzdil ruský trh

Publikováno:před rokemZdroj:Česká televizeAutor:ČTKPrazdroj

Plzeňský Prazdroj loni prodal v Česku a v cizině deset milionů hektolitrů piva, zhruba stejně jako v roce 2014. Vývoz do více než 50 zemí posílil o 12 procent, prodej na domácím trhu o 1,5 procenta. Přes meziroční nárůsty v Česku i v zahraničí zůstal celkový prodej piva na předloňské úrovni kvůli tomu, že vinou poklesu ruského pivního trhu se snížila licenční výroba piva v Rusku.

Nejznámějšího českého piva Pilsner Urquell prodal Prazdroj loni o více než osm procent víc, což představovalo přes dva miliony hektolitrů. Prodej v Česku posílil o 11,5 procenta, vývoz prémiového ležáku se zvýšil o 4,5 procenta na 792 tisíc hektolitrů. Konkrétní objemy prodeje v Česku a cizině však mluvčí největší české pivovarnické skupiny Judita Urbánková nesdělila. V minulých letech ale pivovar prodával zhruba dvě třetiny piva na domácím trhu a zbytek v zahraničí.

Za posílením prodejů stojí tradiční české ležáky
Za posílením prodejů všech značek skupiny v Česku je podle Urbánkové hlavně rostoucí zájem o tradiční české ležáky, tedy piva se stupňovitostí 11 a 12. Kromě prémiového Pilsneru Urquell byl zájem i o Velkopopovický Kozel 11 a Radegast Ryze hořkou 12. Úspěch zaznamenaly i limitované várky piv jako například Volba sládků, Gambrinus První Chmel a Radegast Peprně hořký. Tato piva se čepují po celé republice a nabídka se v místech obměňuje zhruba každý měsíc.

Skupina také prodala loni v Česku více nealkoholického piva, hlavně míchaných nápojů z piva Birell a alkoholického cideru Kingswood, tedy částečně zkvašeného jablečného moštu. Pokračovala v podpoře návštěvnosti hospod a restaurací ve spolupráci s provozovateli. „Ukazuje se, že lidé u čepovaného piva vyhledávají nové chuťové zkušenosti i kvalitní zážitek u značek, které znají. Proto jsme dokončili úplné oddělení výrobků Gambrinus pro hospody od variant v lahvích (Gambrinus 12 a 10 nepasterizované jsou jen čepované),“ uvedl generální ředitel Paolo Lanzarotti.

Prazdroj se podle něj dále dlouhodobě snaží zvyšovat českou pivní kulturu. Školí výčepní, radí majitelům, nabízí tankovou technologii, spolupracuje na otevírání konceptových restaurací, pomáhá vylepšovat provozovny i služby. „Hospody, kde se intenzivně věnují perfektnímu servisu a nabízí příjemné prostředí, mají až o dvacet procent vyšší tržby a častější opakovanou návštěvnost,“ řekl.

V exportu Prazdroj posílil zejména v evropských zemích jako Slovensko, Německo, Polsko, Rakousko a Slovinsko. Zájem o plzeňské pivo ale vzrostl i v Asii, především v Jižní Koreji. „Dokázali jsme získat nové trhy jako Ghana nebo Hongkong, poprvé v novodobé historii jsme vyvezli pivo do Číny,“ uvedl generální ředitel Lanzarotti.

Samotný vývoz z Česka letos pivovar neuvedl, v roce 2013 však přesáhl 1,1 milionu hektolitrů piva. Licenční výroba piva v zahraničí se v minulých letech pohybovala kolem dvou milionů hektolitrů ročně.

Prazdroj zvýšil prodej v Česku i zahraničí. Prodal 10 milionů hektolitrů piva

Publikováno:před rokemZdroj:Deník.czAutor:ČTKPrazdroj

Plzeňský Prazdroj loni prodal v Česku a v cizině deset milionů hektolitrů piva, zhruba stejně jako v roce 2014. Vývoz do více než 50 zemí posílil o 12 procent, prodej na domácím trhu o 1,5 procenta. Přes meziroční nárůsty v ČR i v zahraničí zůstal celkový prodej piva na předloňské úrovni kvůli tomu, že vinou poklesu ruského pivního trhu se snížila licenční výroba piva v Rusku, řekla mluvčí největší české pivovarnické skupiny Judita Urbánková.

Konkrétní objemy prodeje v ČR a cizině nesdělila. V minulých letech pivovar prodával zhruba dvě třetiny piva v ČR a zbytek v zahraničí.

Nejznámějšího českého piva Pilsner Urquell prodal Prazdroj loni o více než osm procent víc, což představovalo přes dva miliony hektolitrů. Prodej v Česku posílil o 11,5 procenta, vývoz prémiového ležáku se zvýšil o 4,5 procenta na 792.000 hektolitrů.

Za posílením prodejů všech značek skupiny v Česku je podle Urbánkové hlavně rostoucí zájem o tradiční české ležáky, tedy piva se stupňovitostí 11 a 12. Kromě prémiového Pilsneru Urquell byl zájem i o Velkopopovický Kozel 11 a Radegast Ryze hořkou 12. Úspěch zaznamenaly i limitované várky piv jako například Volba sládků, Gambrinus První Chmel a Radegast Peprně hořký. Tato piva se čepují po celé republice a nabídka se v místech obměňuje zhruba každý měsíc.

Skupina také prodala loni v Česku více nealkoholického piva, hlavně míchaných nápojů z piva Birell a alkoholického cideru Kingswood, tedy částečně zkvašeného jablečného moštu. Pokračovala v podpoře návštěvnosti hospod a restaurací ve spolupráci s provozovateli. "Ukazuje se, že lidé u čepovaného piva vyhledávají nové chuťové zkušenosti i kvalitní zážitek u značek, které znají. Proto jsme dokončili úplné oddělení výrobků Gambrinus pro hospody od variant v lahvích (Gambrinus 12 a 10 nepasterizované jsou jen čepované). Rozšiřujeme počet tankových hospod, kam lidé stále raději chodí na pivo s maximální čerstvostí. Piva z tanků jsme prodali o 3,5 procenta více," řekl generální ředitel Paolo Lanzarotti.

Prazdroj se podle něj dále dlouhodobě snaží zvyšovat českou pivní kulturu. Školí výčepní, radí majitelům, nabízí tankovou technologii, spolupracuje na otevírání konceptových restaurací, pomáhá vylepšovat provozovny i služby. "Hospody, kde se intenzivně věnují perfektnímu servisu a nabízí příjemné prostředí, mají až o 20 procent vyšší tržby a častější opakovanou návštěvnost," řekl.

V exportu Prazdroj posílil zejména v evropských zemí jako Slovensko, Německo, Polsko, Rakousko a Slovinsko. Zájem o plzeňské pivo ale vzrostl i v Asii, především v Jižní Koreji. "Dokázali jsme získat nové trhy jako Ghana nebo Hongkong, poprvé v novodobé historii jsme vyvezli pivo do Číny," uvedl ředitel. Samotný vývoz z ČR letos pivovar neuvedl; v roce 2013 přesáhl 1,1 milionu hektolitrů piva. Licenční výroba piva v zahraničí se v minulých letech pohybovala kolem dvou milionů hektolitrů ročně.

V bývalých kasárnách v Lounech vaří v tancích na pivo

Publikováno:před rokemZdroj:Finanční novinyAutor:ČTK

V bývalých kasárnách v Lounech se vaří v tancích první zkušební várka piva. Kapacita je 10.000 hektolitrů ročně a sloužit bude nejen pivovaru v nedalekém Zichovci, ale i sládkům bez zázemí. Majitelé budou nabízet desítku, dvanáctku i speciály, v budoucnu také piva dozrávající v dubových sudech po destilátech. ČTK to řekl majitel Jan Husák.

V bývalých kasárnách v Lounech se vaří v tancích první zkušební várka piva. Kapacita je 10.000 hektolitrů ročně a sloužit bude nejen pivovaru v nedalekém Zichovci, ale i sládkům bez zázemí. Majitelé budou nabízet desítku, dvanáctku i speciály, v budoucnu také piva dozrávající v dubových sudech po destilátech. ČTK to řekl majitel Jan Husák.

Moderní provoz si budou moci vyzkoušet i jiní sládci. "Poskytneme volnou kapacitu takzvaným létajícím pivovarům, což jsou šikovní sládci, kteří nemají vlastní pivovar," vysvětlil Ondřej Husák. "Můžeme nabídnout vaření se spodním i svrchním kvašením, máme i chlazené sklady," doplnil.

Čepované pivo z Loun budou možná časem moci vyzkoušet i obyvatelé okolních vesnic, kde hospoda není. Firma totiž plánuje vyrážet na okružní jízdy s pivobusem. "Mapujeme teď okolí a obce, kam bychom mohli přijet, na dvě hodiny zaparkovat a nabídnout místním pivo," uvedl Jan Husák mladší. S nízkopodlažním pivobusem plánuje firma jezdit i na festivaly či různé narozeninové oslavy, posezení uvnitř je zhruba pro 20 lidí.

V plánu mají majitelé stavět pivní sklepy na dubové sudy po whisky či brandy, v nichž by zrálo pivo. Novinkou bude také půllitr, jehož návrh zadala firma ve spolupráci s Ústavem průmyslového designu na Fakultě architektury při ČVUT Praha. Do soutěže se přihlásilo 80 studentů. Do finále postoupí tři, podle kterých bude vyroben skleněný prototyp.

První pivo přímo v pivovaru v Lounech si budou moci lidé koupit v nejbližší době. Konkrétní termín se zdráhal Jan Husák vyřknout, neboť ho už několikrát posouval.

Várečné právo dostaly Louny v roce 1250, na přelomu 19. a 20. století se pyšnily jedním z nejmodernějších pivovarů v Čechách. Jeho historie skončila uzavřením před šesti lety. Teď jsou ve městě dva malé restaurační pivovary.

Gambrinus alias Patron si vylepšuje pověst. Na prodejích to ale nemusí být znát

Publikováno:před rokemZdroj:Lidovky.czAutor:Miroslav PetrGambrinus

Nejprodávanější značka piva v Česku si zlepšuje image u pivařů. Na růstu jejího prodeje se to ale zatím nemusí projevit. Loňská mystifikace s údajným minipivovarem Patron, masivní marketingová podpora a řada nově představených nových piv se Gambrinusu vyplácí. Alespoň z pohledu příznivějšího vnímání této značky mezi zákazníky. Na výrazně větší objem prodeje to však zřejmě vliv nemá.

Průběžné vyhodnocování agenturou TNS AISA od loňského léta ukázalo, že se o čtvrtinu snížila skupina respondentů, kteří značku Gambrinus z nějakých důvodů kritizují. Počet lidí, kteří neměli ke gambrinusu výhrady (pozn. red. – představitelé pivovaru používají výraz předsudky), se zvýšil o 10 procent.

Agentura testuje vnímání gambrinusu každý měsíc na jiném vzorku 480 respondentů, celkově jich dosud oslovila 6 tisíc.

„Tyto výsledky vnímáme jako první krok v celém procesu změn. Asi těžko můžeme čekat, že lidé, kteří dosud gambrinus tvrdě odmítali, ho najednou začnou chválit. Chceme ale ukázat, že se značka mění. A že už nejde jen o tradiční desítku, ale o řadu dalších a nových variant,“ komentuje průzkum manažer Gambrinusu Marek Dvořák.

Objemy prodeje konkrétních značek všechny pivovary s ohledem na konkurenci tají. „V případě výčepních piv se podíl Gambrinusu na českém trhu nemění,“ uvedl Vladimír Jurina z Plzeňského Prazdroje. K určitému zlepšení prodeje došlo u ležáků Gambrinus (jedenáctky a dvanáctky). Ty ale tvoří zatím jen 20 procent všech piv této značky – proti 80 procentům, která stále připadají na výčepní gambrinus.

Pověst se napravuje pomalu
Plzeňský Prazdroj, pod který Gambrinus spadá, roky podceňoval kvalitu i propagaci tohoto nejprodávanějšího piva u nás. Ještě před deseti lety neslo značku Gambrinus každé čtvrté v Česku prodané pivo. To představovalo výrobu kolem 4 milionů hektolitrů ročně. Gambrinus se však postupně stal u řady zákazníků symbolem opovrhovaného lacině a rychle vařeného „europiva“.

Objem i podíl na trhu prudce klesal. Až posléze v pivovaru přistoupili k zásadnímu zlepšení technologie a celé kvality. Jenže poničená pověst se jen pomalu napravuje.

Když se loni v květnu objevil na trhu nový minipivovar z Čepic na Klatovsku a nabídl nové pivo značky Patron do desítek hospod v Plzni a Praze, zákazníci nešetřili chválou. Nikdo netušil, že ve skutečnosti teče ze sudů s logem Patrona staronový a řadou pivařů zatracovaný gambrinus. Pivovar se pokusil mystifikací ukázat na to, že lidé už soudí jen podle dřívější pověsti a ne podle vlastní zkušenosti.

Zlepšit dohled u hospod
Gambrinus nasadil do boje o zlepšení své pověsti řadu nových značek, nefiltrované, nepasterizované, desítky i ležáky, nyní doplněné o polotmavou dvanáctku.

Letos se chce také víc než jindy soustředit na kontrolu hospod a spolupráci s hospodskými. Právě oni výslednou kvalitu ovlivňují způsobem skladování a čepování. Přesně o to samé se v poslední době intenzivně snaží i všechny další pivovary u nás. Snaží se všemožně zastavit propad prodeje sudového piva.

„Je pravda, že gambrinus za poslední roky udělal velký skok v kvalitě. Ale to mu nemusí pomoct ke zvýšení prodeje. Celková spotřeba totiž vytrvale padá a to postihuje v první řadě ty největší výrobce. Zvýšit hodně prodej nějaké zavedené značky je už nadlidský úkol,“ reaguje nezávislý pivovarnický expert a někdejší šéf pivovarnického svazu Jan Veselý.

Prazdroj zřejmě během letoška změní majitele, dosud mateřský SABMiller, dvojka světového trhu, se dohodl na prodeji všech svých pivovarů globální jedničce koncernu AB Inbev. V Gambrinusu tvrdí, že intenzivní snaha o vylepšení značky s očekávanou změnou akcionářů nesouvisí. Masivní marketingová kampaň vznikla dřív, než oba koncerny začaly o transakci jednat.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.18.10.2017 08:385.613/5.613