Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

Průzkum: Pijáci piva zvýšili loni týdenní spotřebu o velké pivo

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:České novinyAutor:ČTK

Čeští pivaři loni týdně vypili meziročně zhruba o jedno velké pivo více. Týdenní spotřeba se tak u nich zvýšila na 8,8 velkých piv, u žen se mírně zvýšila na 2,3 půllitru. Výsledky zářijového průzkum Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM) zveřejnil na tiskové konferenci sociolog Jiří Vinopal.

O procentní bod se snížil podíl mužů, kteří deklarují, že pivo pijí, na 87 procent. Zvýšila se však frekvence i množství vypitého piva. Vinopal upozornil, že v minulosti mohl hovořit o tom, že ubývá nejsilnějších pijáků, kteří pijí více než dvě piva denně. V loňském roce však podle něj nastal zlom a tato skupina se opět začala zvětšovat. Mezi pijáky piva jich byla pětina. Množství vypitého piva se snižuje se zvyšujícím se vzděláním pivařů. Například vysokoškoláci pijí dlouhodobě kolem šesti piv týdně.

Podíl žen, které loni pily pivo, se meziročně zvýšil o dva procentní body na 59 procent. To podle Vinopala odpovídá dlouhodobému trendu, tři z pěti žen si pivo dají. Mezi konzumentkami piva také nejvíce pijí dámy, které dosáhly základního vzdělání, následují ty se středoškolským bez maturity. Oproti mužům ale pijí ženy s vysokoškolským vzděláním více než ty s maturitou.

"Nadále platí, že kromě mužů a žen se další sociodemografické skupiny v počtu dní nijak vzájemně neodlišují," dodal Vinopal o frekvenci pití. Průměrný počet dnů v týdnu, ve kterých si konzumenti dají pivo, se pohybuje nad hranicí tří a půl dne u mužů a nad hranicí jednoho a půl dne u žen.

Podle výkonné ředitelky Českého svazu pivovarů a sladoven Martiny Ferencové stojí za větší spotřebou i to, že lidé pijí více pivo doma. "Koupí si jich víc a vypije jich víc za jednu konzumní příležitost," uvedla. Svou roli také hraje cena, kdy lahvové pivo stojí méně než čepované. Svaz navíc upozornil na to, že v loňském roce začal platit zákaz kouření v restauracích, část kuřáků tak zůstává s přáteli doma. "Doma není zavíračka, nemusím chodit za kamarády zrovna na osmou, ale můžu začít už od šesti," doplnil Vinopal.

Podle Vinopala jsou výsledky průzkumu oproti realitě částečně zkreslené, zejména u žen, u kterých může být riziko, že svou reálnou konzumaci neuvedou celou.

V průzkumu odpovídalo 933 lidí ve věku 18 a více let.

Budvar investuje 600 milionů, zprovozní nové logistické centrum

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:Svět potravinAutor:ČTKBudvar

Pivovar Budějovický Budvar letos investuje kolem 600 milionů korun, asi o sto milionů méně než loni. Zprovozní nové logistické centrum, zvýší kapacitu stáčírny plechovek a dokončí stavbu ležáckých sklepů. ČTK to řekl mluvčí Budvaru Petr Samec.

Letos zahájí Budvar další dvě velké stavby. "Budou to jednak budova cylindrokónických tanků - nádob určených pro hlavní kvašení piva - jednak objekt pro instalaci další linky na plnění lahví. V dalších letech bude rozšiřování výroby završeno výstavbou nové varny," řekl Samec. Do roku 2020 půjde o investice za dvě miliardy korun. Až je pivovar dokončí, bude mít roční výstav dva miliony hektolitrů.

Pivovar je podle Samce na horní hranici výrobní kapacity. "Nyní nejsme schopni uspokojovat poptávku po našem pivu," řekl mluvčí. Výrobu Budvar rozšiřuje od roku 2016. Letos uvede do provozu plně automatizované logistické centrum, dokončí stavbu ležáckých sklepů a zvýší kapacitu stáčírny plechovek. "Nový plnič plechovek zprovozníme již během února. Kapacita stáčírny plechovek tím vzroste o 40 procent," řekl Samec.

Do stáčírny plechovek půjde přes 40 milionů. Budvar prodal v roce 2016 v plechovkách téměř 300.000 hektolitrů piva. Největší objem tvořil světlý ležák Budweiser Budvar. Nyní má Budvar jednu linku na stáčení do plechovek.

Loni Budvar investoval především do stavby a technologie nového logistického centra, tedy do skladového hospodářství, expedice hotových výrobků, dále do rozšiřování výrobních kapacit - začala stavba ležáckého sklepa. V roce 2017 byl objem investic přes 700 milionů Kč.

Budvar předloni prodal 1,61 milionu hektolitrů piva a měl rekordní tržby 2,54 miliardy korun. Hrubý zisk klesl o necelá čtyři procenta na 337,3 milionu korun. Pivovar, který vlastní stát, zaměstnává 670 lidí. V roce 2016 vyvezl do 77 zemí 975.000 hektolitrů, tedy 60,4 procenta produkce. Meziročně to bylo o 8,5 procenta více. Na celkovém exportu piva z ČR se předloni podílel Budvar 22,5 procenty.

Svařené pivo. Ano, to se vážně pije

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:Vitalia.czAutor:Jana Zlámalová

Že osvěžující desítka má být pořádně vychlazená, je jasná věc. Ne každému pivu ale sluší tak nízká teplota. Některá piva se servírují téměř v pokojové teplotě. Dokonce existují i zimní piva, která dokáží zahřát.

Při teplotě 15,5 °C a nižší se u potravin i nápojů začínají utlumovat některé chuťové aspekty. Čím vychlazenější tak pivo je, tím méně výrazná je jeho chuť. Přesto nízká teplota některým druhům piv vyhovuje. V případě jiných piv ale přílišné zchlazení naopak výsledné chuti neprospívá.

„Souvisí to s tím, k čemu je pivo svým složením a použitou technologií určeno. Například český ležák není aromaticky nikterak bohatý, má však být osvěžující a pitelný ve velkém objemu. Podává se tedy spíše chladný. Naopak například silná belgická piva, bohatá svým charakterem, je žádoucí podávat teplejší, aby z těchto piv vystoupily aromatické prvky z použitých surovin,“ vysvětluje vrchní sládek brněnského pivovaru Lucky Bastard Jan Grmela.

Ten, kdo se ztrácí v jednotlivých druzích piv, si může zapamatovat jednoduché pravidlo: čím má pivo vyšší obsah alkoholu, tím by jeho servírovací teplota měla být vyšší. A také platí, že tmavá piva by se měla podávat při vyšší teplotě než ta světlá.

Pivo jako zimní zahřívák
I když z Česka jsme zvyklí pít pivo především pro osvěžení, v sychravé Anglii si lidé rádi během deštivé zimy objednají pivo, které je dokáže pořádně zahřát. Takovému pivu se říká winter warmer a pivovary je vaří výhradně v zimních měsících.

Winter warmer se vyznačuje vyšším obsahem alkoholu. Běžně se jeho síla pohybuje kolem 5,5 až 8 % alkoholu. Občas se ale na trhu objeví i pořádně silný zahřívák s 10 % alkoholu.

Zimní zahříváky se také liší od běžných piv svou chutí. V chuti jsou tato piva výrazně sladová, a naopak je u nich potlačena chmelová hořkost. Barva takového warmeru se pohybuje od červenohnědé až po černou.

Zahřívací piva se vaří kromě Velké Británie také v Americe. Na rozdíl od anglických kolegů američtí sládci se svými pivy více experimentují, a tak winter warmery jsou v USA často ochucené různými druhy koření.

Svařené pivo: s kořením a citronem
Českým pijákům piva to možná může znít zvláštně, ale naši polští sousedé si v zimě místo vína rádi svaří s voňavým kořením pivo, kterému říkají piwo grzane. Je to způsobeno především tím, že víno není pro polskou kulturu úplně tradiční a Poláci raději dávají přednost pivu před vínem. Na vánočních trzích se tak v Polsku místo svařeného vína prodává horké pivo.


Svařené pivo. Ano, to se vážně pije
Autor: Depositphotos.com

Že osvěžující desítka má být pořádně vychlazená, je jasná věc. Ne každému pivu ale sluší tak nízká teplota. Některá piva se servírují téměř v pokojové teplotě. Dokonce existují i zimní piva, která dokáží zahřát.
Jana Zlámalová Dnes 0:00
Nálepky:

pivo

Při teplotě 15,5 °C a nižší se u potravin i nápojů začínají utlumovat některé chuťové aspekty. Čím vychlazenější tak pivo je, tím méně výrazná je jeho chuť. Přesto nízká teplota některým druhům piv vyhovuje. V případě jiných piv ale přílišné zchlazení naopak výsledné chuti neprospívá.

„Souvisí to s tím, k čemu je pivo svým složením a použitou technologií určeno. Například český ležák není aromaticky nikterak bohatý, má však být osvěžující a pitelný ve velkém objemu. Podává se tedy spíše chladný. Naopak například silná belgická piva, bohatá svým charakterem, je žádoucí podávat teplejší, aby z těchto piv vystoupily aromatické prvky z použitých surovin,“ vysvětluje vrchní sládek brněnského pivovaru Lucky Bastard Jan Grmela.
Od nuly až po sklepní teplotu

Na velmi nízkou teplotu 0 až 4 °C se tak chladí především piva, která jsou nezajímavá svojí chutí, jako jsou nealkoholická piva nebo piva se sníženým obsahem alkoholu.
Při teplotě 4 až 7 °C se podávají ty druhy piv, které mají především osvěžit a zahnat žízeň. Tato piva se často vyznačují vyšším řízem a patří mezi ně ležáky, pšeničná piva, ovocná piva, některé druhy piva ale a slazené belgické lambiky.
Mezi 8 až 12 °C se servírují plnější piva, která se hodí párovat s pokrmy. Například to jsou americká a většina anglických piv, jako je american pale ale, amber ale, golden ale, tmavá piva stout a porter, silnější pšeničná piva, prémiové ležáky, kouřová piva a neslazené lambiky.
Rozmezí mezi 12 až 14 °C se nazývá sklepní teplota. Tato teplota sluší především těm druhům piv, které by se nedokázaly rozvinout při nižší teplotě. Je to například bitter, india pale ale, některé portery a také trapistická piva.
Velmi vysoká teplota 14 až 16 °C se hodí pro piva s vysokým obsahem alkoholu, která mají silnou vůni i chuť. Je to například barley wine, imperial stout nebo double india pale ale.

Ten, kdo se ztrácí v jednotlivých druzích piv, si může zapamatovat jednoduché pravidlo: čím má pivo vyšší obsah alkoholu, tím by jeho servírovací teplota měla být vyšší. A také platí, že tmavá piva by se měla podávat při vyšší teplotě než ta světlá.
Pivo jako zimní zahřívák

I když z Česka jsme zvyklí pít pivo především pro osvěžení, v sychravé Anglii si lidé rádi během deštivé zimy objednají pivo, které je dokáže pořádně zahřát. Takovému pivu se říká winter warmer a pivovary je vaří výhradně v zimních měsících.

Galerie: V Anglii frčí mikrohospody

Dalších 82 fotografií

Winter warmer se vyznačuje vyšším obsahem alkoholu. Běžně se jeho síla pohybuje kolem 5,5 až 8 % alkoholu. Občas se ale na trhu objeví i pořádně silný zahřívák s 10 % alkoholu.

Zimní zahříváky se také liší od běžných piv svou chutí. V chuti jsou tato piva výrazně sladová, a naopak je u nich potlačena chmelová hořkost. Barva takového warmeru se pohybuje od červenohnědé až po černou.

Zahřívací piva se vaří kromě Velké Británie také v Americe. Na rozdíl od anglických kolegů američtí sládci se svými pivy více experimentují, a tak winter warmery jsou v USA často ochucené různými druhy koření.
Svařené pivo: s kořením a citronem

Českým pijákům piva to možná může znít zvláštně, ale naši polští sousedé si v zimě místo vína rádi svaří s voňavým kořením pivo, kterému říkají piwo grzane. Je to způsobeno především tím, že víno není pro polskou kulturu úplně tradiční a Poláci raději dávají přednost pivu před vínem. Na vánočních trzích se tak v Polsku místo svařeného vína prodává horké pivo.

Svařené pivo je snadné si připravit i doma. Jenom je dobré dbát na výběr té správné vstupní suroviny. Ne každé pivo je pro svaření totiž vhodné. „Na svaření se hodí především málo chmelené pivo, jelikož chmel má při povaření vliv na hořkost piva. Vhodná jsou tak zejména sladší, plnější, méně chmelená piva,“ vysvětluje Jan Grmela, vrchní sládek pivovaru Lucky Bastard.

Po zvolení toho nejvhodnějšího piva je další příprava už velmi jednoduchá.

Kdo si netroufá na domácí pivní svařák, může jej ochutnat například v Zámeckém pivovaru Frýdlant, kde jej během zimních měsíců mají ve stálé nabídce.

Nové etikety na vratislavickém pivu

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:Pivovar KonradAutor:ing. Pavel RegnerKonrad

Od počátku roku 2018 se začínají na lahvích vratislavického piva objevovat nové viněty. Vycházejí z oblíbené retroetikety, která se již pět let používá na pivu Konrad Vratislavický ležák 11%.

Společným rysem etiket je dominantní slovo Vratislavické a starý pohled na Ještěd. Tím se zdůrazňuje, že pivo Konrad je z Vratislavic pod Ještědem. Jednotlivé typy piva se liší barevnou kombinací, ale pro všechna je společná základní žlutá barva.

V těchto dnech byly stočeny lahve s novými etiketami Konrad Vratislavické řezané. Název podtrhuje skutečnost, že toto pivo je řezáno pod dohledem sládka přímo ve vratislavickém pivovaru z piva světlého a piva tmavého. Vyznačuje se tak dokonalou harmonií chutí, které jí dává správně vyvážený poměr obou typů piva. Na jazyku se potkává chmelová hořkost s karamelovou sladkostí. Pivo obsahuje 4,6 % obj.alk.

Spolu Vratislavickým řezaným jde do prodeje s novým vzhledem i pivo Konrad Vratislavické nealko. „Jedná se nealkoholické pivo, jehož výroba je specifická a odlišná od výroby piva běžného. Proto jsme pořídili technologické zařízení, které nám pomůže s filtrací a následně zvýšit kvalitu tohoto piva," vysvětluje sládek Petr Hostaš. Spotřebitelé pivo s využitím nové technologie poznají právě podle nové etikety.

Především sběratelé etiket zaregistrují nový facelift etikety Konrad Kapucín. Nově je „vyleštěná" a má jasnější vzhled při zachovaní původní grafiky. Podobnou modernizací na jaře projde i Konrad Vratislavický ležák 11%.

Během jara ještě změní etikety Konrad Vratislavické výčepní a Konrad 12%, též ve stejné grafice jaká je u současných novinek. U výčepního bude barevnost šedostříbrná, u dvanáctky zůstane červenožlutá.

V pivovaru věří, že nové etikety pomohou zvýšit liberecko-vratislavický patriotismus a následně i prodej vratislavického piva.

Pivovar Vratislavice v roce 2017 vystavil 119 tis hl, piva, což je o 13% více než rok předtím. Na export, jak v Evropě tak i v zámoří, odešlo 43% z celkového prodeje piva.

Pivovarská restaurace ve Svijanech láká na dvanáct různých svijanských piv

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:Pivovar SvijanyAutor:Luboš SpálovskýSvijany

Po měsíční rekonstrukci se tento týden znovu otevírá oblíbená Pivovarská restaurace ve Svijanech. Zařízení v těsné blízkosti svijanského pivovaru slouží již od roku 2002 nejen pro zaměstnance a hosty pivovaru a zákazníky vedlejší pivovarské prodejny, ale i pro návštěvníky parku a expozic Zámku Svijany. Při rekonstrukci získala restaurace nový interiér a její nový provozovatel hosty láká na klasickou českou kuchyni. Kromě toho nabízí i všechna svijanská piva přímo od zdroje - a navíc za nejlepší ceny široko daleko.

Denní menu až s deseti hotovými jídly tradiční české kuchyně v cenovém rozmezí 95,- až 135,- Kč je k dispozici denně od 10.30 do 15.00 hodin. Do 21.00 hodin potom restaurace nabízí jídla ze stálé nabídky přizpůsobená široké nabídce pivních speciálů. Na čepu restaurace je celkem 12 druhů svijanského piva v cenách od 21,- do 30,- Kč za půllitr. „Protože se jedná o výstavní restauraci Pivovaru Svijany, klademe mimořádný důraz na kvalitu piva, jídla, ochotný personál a celkovou čistotu. Věříme, že si ji oblíbí nejen místní, řidiči na cestách mezi Prahou a Libercem a zákazníci pivovarské prodejny, ale i rodiny s dětmi. Nabídne jim totiž kvalitní
občerstvení při rodinném výletě na tak atraktivní místa jako je pivovar, Zámek Svijany a další výletní cíle v těsné blízkosti Českého ráje,“
říká Martin Bušanský, jednatel společnosti K+B Produkce, s.r.o., která restauraci nově provozuje. „Na hlavní sezónu plánujeme i tematicky zaměřené akce. Návštěvníci se mohou těšit například na velikonoční menu, zvěřinové hody, svatomartinské husy, ale i další sezónní speciality,“ dodává.

Celková kapacita restaurace se i díky nově vybudovanému salónku zvýšila na 150 míst, dalších sto míst nabídne v letní sezóně zahrádka. Restaurace bude zajišťovat také snídaně a polopenze pro hotelové hosty hotelu Zámek Svijany. Zámecký šenk přímo v areálu zámku, který rovněž provozuje společnost K+B Produkce, tak zůstane vyhrazen jako exkluzivní prostor pro firemní akce, skupiny a svatby. V letní sezóně nicméně možnosti posezení ve Svijanech doplní venkovní gril Zámeckého šenku, který široké veřejnosti při návštěvě Zámku Svijany nabídne další možnost občerstvení.
Rekonstrukci a rozšíření kapacity restaurace financoval vlastník objektu - Pivovar Svijany.

Pivovarská restaurace Svijany
Otevírací doba
Po 10.30 – 17.00 hod.
Út – Pá 10.30 – 22.00 hod. (kuchyně do 21.00 hod.)
So 11.00 – 22.00 hod. (kuchyně do 21.00 hod.)
Ne 11.00 – 17.00 hod.

www.restauracesvijany.cz
facebook.com/svijanska.restaurace
mail: restaurace@pivovarsvijany.cz
rezervace na tel.: 481 770 790 nebo 603 566 855
Restaurace se nachází asi 1,5 kilometru od sjezdu na Svijany na 67. kilometru dálnice D10. Pro řidiče má připraveno nealkoholické svijanské pivo Vozka.

Budvar investuje do zvýšení výrobní kapacity

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:Týden.czAutor:ČTKBudvar

Pivovar Budějovický Budvar letos investuje kolem 600 milionů korun, asi o sto milionů méně než loni. Zprovozní nové logistické centrum, zvýší kapacitu stáčírny plechovek a dokončí stavbu ležáckých sklepů. Řekl to mluvčí Budvaru Petr Samec.

Letos zahájí Budvar další dvě velké stavby. "Budou to jednak budova cylindrokónických tanků - nádob určených pro hlavní kvašení piva - jednak objekt pro instalaci další linky na plnění lahví. V dalších letech bude rozšiřování výroby završeno výstavbou nové varny," řekl Samec. Do roku 2020 půjde o investice za dvě miliardy korun. Až je pivovar dokončí, bude mít roční výstav dva miliony hektolitrů.

Pivovar je podle Samce na horní hranici výrobní kapacity. "Nyní nejsme schopni uspokojovat poptávku po našem pivu," řekl mluvčí. Výrobu Budvar rozšiřuje od roku 2016. Letos uvede do provozu plně automatizované logistické centrum, dokončí stavbu ležáckých sklepů a zvýší kapacitu stáčírny plechovek. "Nový plnič plechovek zprovozníme již během února. Kapacita stáčírny plechovek tím vzroste o 40 procent," řekl Samec.

Do stáčírny plechovek půjde přes 40 milionů. Budvar prodal v roce 2016 v plechovkách téměř 300 tisíc hektolitrů piva. Největší objem tvořil světlý ležák Budweiser Budvar. Nyní má Budvar jednu linku na stáčení do plechovek.

Loni Budvar investoval především do stavby a technologie nového logistického centra, tedy do skladového hospodářství, expedice hotových výrobků, dále do rozšiřování výrobních kapacit - začala stavba ležáckého sklepa. V roce 2017 byl objem investic přes 700 milionů Kč.

Budvar předloni prodal 1,61 milionu hektolitrů piva a měl rekordní tržby 2,54 miliardy korun. Hrubý zisk klesl o necelá čtyři procenta na 337,3 milionu korun. Pivovar, který vlastní stát, zaměstnává 670 lidí. V roce 2016 vyvezl do 77 zemí 975 tisíc hektolitrů, tedy 60,4 procenta produkce. Meziročně to bylo o 8,5 procenta více. Na celkovém exportu piva z ČR se předloni podílel Budvar 22,5 procenty.

Němci ztrácí chuť na pivo. Jejich pivovary loni prodaly nejméně piva za 25 let

Publikováno:před 2 měsíciZdroj:Deník.czAutor:Pavel Kopecký

Německé pivovary loni prodaly o 2,5 procenta méně piva, než v roce 2016, což je zatím největší propad od roku 1993. Mohlo za to deštivé počasí v létě a na podzim, díky čemuž pivaři méně vysedávali v tradičních pivních zahradách. Německý trh s pivem ale také dlouhodobě ohrožuje stárnutí populace.

Německé pivovary také méně vyvezly. Celkem prodaly na 94 milionů hektolitrů. Informoval o tom server Bussines Standard.

Výrobci však zůstávají optimističtí. „Počet pivovarů společně s pivní diverzitou v příštích letech poroste, nehledě na propad,“ ujišťoval prezident pivní asociace Joerg Lehmann s tím, že pivovary vzhlížejí k mistrovství světa ve fotbale, které letos v létě proběhne v Rusku. Během něj Němci více pijí.

Několik předních německých pivovarů také plánuje již v příštích týdnech oblíbený nápoj zdražit.

Úspěch ale loni slavilo nealkoholické pivo, jeho prodej však není ve statistikách zahrnut. Některé pivovary, jako například Krombacher a Veltins prodali piva více, navzdory dlouhodobému propadu celého odvětví.

Podle předpovědi analytiků bude spotřeba piva v Německu dále klesat z důvodu stárnutí populace a změny preference chutí spotřebitelů, což pomalu ale jistě povede k bolestivému propadu celého odvětví.

Budějovický Budvar nestíhá vařit, díky silné poptávce investuje 600 milionů

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:iDNES.czAutor:ČTKBudvar

Pivovar Budějovický Budvar letos investuje kolem 600 milionů korun. Zprovozní nové logistické centrum, zvýší kapacitu stáčírny plechovek a dokončí stavbu ležáckých sklepů, uvedl mluvčí Budvaru Petr Samec. Pivovar je podle Samce na horní hranici výrobní kapacity. Loni státní pivovar proinvestoval 700 milionů.

Letos zahájí Budvar další dvě velké stavby. „Budou to jednak budova cylindrokónických tanků - nádob určených pro hlavní kvašení piva - jednak objekt pro instalaci další linky na plnění lahví. V dalších letech bude rozšiřování výroby završeno výstavbou nové varny,“ řekl Samec.

Do roku 2020 půjde o investice za dvě miliardy korun. Až je pivovar dokončí, bude mít roční výstav dva miliony hektolitrů.

Pivovar je podle Samce na horní hranici výrobní kapacity.
„Nyní nejsme schopni uspokojovat poptávku po našem pivu,“ řekl mluvčí. Výrobu Budvar rozšiřuje od roku 2016. Letos uvede do provozu plně automatizované logistické centrum, dokončí stavbu ležáckých sklepů a zvýší kapacitu stáčírny plechovek.

„Nový plnič plechovek zprovozníme již během února. Kapacita stáčírny plechovek tím vzroste o 40 procent,“ řekl Samec.

Do stáčírny plechovek půjde přes 40 milionů. Budvar prodal v roce 2016 v plechovkách téměř 300 000 hektolitrů piva. Největší objem tvořil světlý ležák Budweiser Budvar. Nyní má Budvar jednu linku na stáčení do plechovek.

Loni Budvar investoval především do stavby a technologie nového logistického centra, tedy do skladového hospodářství, expedice hotových výrobků, dále do rozšiřování výrobních kapacit - začala stavba ležáckého sklepa. V roce 2017 byl objem investic přes 700 milionů Kč. Státní pivovar letos proinvestuje asi o 100 milionů korun méně.

Budvar předloni prodal 1,61 milionu hektolitrů piva a měl rekordní tržby 2,54 miliardy korun. Hrubý zisk klesl o necelá čtyři procenta na 337,3 milionu korun. Pivovar, který vlastní stát, zaměstnává 670 lidí. V roce 2016 vyvezl do 77 zemí 975 000 hektolitrů, tedy 60,4 procenta produkce. Meziročně to bylo o 8,5 procenta více. Na celkovém exportu piva z ČR se předloni podílel Budvar 22,5 procenty.

Olympijský vítěz z Nagana Roman Čechmánek u soudu kvůli miliónovým podvodům

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:Novinky.czAutor:Aleš FuksaČechmánek

Až desetileté vězení hrozí v případě uznání viny a odsouzení olympijskému vítězi z Nagana Romanu Čechmánkovi. Krajský soud ve Zlíně se od pondělí zabývá případem podvodu, kterého se měl dopustit na 28 fyzických a právnických osobách. Škoda, kterou jim měl v letech 2011 až 2014 způsobit, dosahuje více než patnácti miliónů korun.

„Obžalovaný se dopustil zločinu podvodu. Uzavíral dohody a smlouvy, přestože věděl, že mu jeho finanční situace nedovolovala plnit podmínky dané smlouvami. Nebyl schopný splácet sjednané úvěry. Později se stal pro poškozené nekontaktním. Byl si vědom tíživé situace a závazků ke svým dřívějším věřitelům,“ uvedl v obžalobě státní zástupce Petr Matoušek.

Podvodů se měl Čechmánek dopouštět ve Zlíně a v Holešově na Kroměřížsku. Podle Matouška chtěl obžalovaný záměrně získat majetkový prospěch. Odebíral na základě smluv služby, stavební materiál a bytové či restaurační vybavení.

Bývalý reprezentační brankář u soudu v pondělí využil svého práva a odmítl vypovídat. Předseda senátu Radomír Koudela tak četl jeho dřívější výpověď z přípravného řízení.

Posléze Čechmánek svou dřívější výpověď doplnil. Podle svých slov „nikdy nejednal v podvodném úmyslu“. Uvedl, že kdyby se v konkurzu prodával majetek za tržní ceny, věřitelé by všechny své pohledávky dostali. Byl však údajně vydán napospas konkurznímu správci.
Majetek byl prý vyšší

„Můj majetek v době vyhlášení insolvence byl mnohonásobně vyšší než pohledávky a dluhy. Kdyby insolvence nebyla vyhlášena, tak jsem byl bez nějakých problémů schopen splatit všechny dluhy, které jsem měl. Způsob vedení insolvence považuji za naprosto neprofesionální a tam vidím ten majetek, jak utíká mezi prsty a mizí někde pryč,“ řekl Čechmánek.

Obžaloba souvisí s jeho neúspěšným podnikáním, při kterém se zadlužil. Půjčoval si peníze od známých, měl úvěry u bank. Jeho dluh dosáhl podle odhadů zhruba sta miliónů korun. Od roku 2013 je muž v insolvenci, o rok později vyhlásil soud konkurz na jeho majetek.

Provozoval pivovar
Bývalý hokejista provozoval ve Zlíně minipivovar s restaurací, ve kterém vařil pivo Lev. Už po zhruba roce fungování jej však musel zavřít. Insolvenční správce jej poté podle Čechmánka prodal hluboce pod tržní cenu, a to za sedm miliónů korun.

„Jeho hodnota přitom byla kolem třiceti miliónů. Jen když jsem starý dům kupoval, zaplatil jsem za něj přes deset miliónů,“ uvedl na adresu insolvenčního správce Čechmánek.

Hokejista v minulých letech také opravoval bytový dům v Holešově, koupil si bývalý domov důchodců v Prostějově. Investoval i do developerského projektu v Chorvatsku, vlastnil byty ve Zlíně a v Čeladné.

Soud bude v dalších dnech pokračovat výpověďmi svědků a soudních znalců.
Bývalý brankář Zlína, Jihlavy, Vsetína, Philadelphie, Los Angeles, Karlových Varů, Hamburku, Linköpingu a Třince ukončil kariéru v roce 2009. Od loňska vede jako trenér hokejisty druholigového Hodonína.

Okruhy Plzeňského Prazdroje prošlo loni 762 tisíc lidí

Publikováno:před 3 měsíciZdroj:COTPrazdroj

Prohlídkové trasy Plzeňského Prazdroje nalákaly loni do Plzně rekordních 762 tisíc turistů z 50 zemí, což je meziročně o 6 tisíc více. Číslo je také o jedno procento vyšší, než byla návštěvnost v dosud nejúspěšnějším roce 2015, kdy byla Plzeň Evropským hlavním městem kultury (EHMK). Zhruba 60 procent lidí přijelo do pivovarů Prazdroj a Gambrinus, Pivovarského muzea a Plzeňského historického podzemí tradičně z České republiky. Výrazně se zvýšil zájem návštěvníků z Asie, zejména z Číny, Tchaj-wanu a Jižní Koreje.

„Loni poprvé překonali množství německých turistů, kteří bývali tradičně nejpočetnější zahraniční skupinou návštěvníků,“ řekla Pavla Mášková z pivovaru.

Kromě tradiční trasy Pilsner Urquell zpřístupnil loni Prazdroj pivovar Gambrinus. Tisíce návštěvníků prošly také školou čepování piva a senzorickou prezentací surovin. Rekordní návštěvnosti dosáhl Prazdroj i díky pořádaným akcím. S velkým zájmem se setkaly například oslavy 175 let od uvaření první várky ležáku Pilsner Urquell a výstava o historii plzeňských hospod na nádvoří pivovaru, uvedla. Letos chystá kromě Léta v Prazdroji a Pilsner Festu zejména oslavy 100 let od vzniku republiky, jejichž součástí má být i výstava mapující historické období v pivovarnictví.

Větší zájem loni registrovaly i další turistické cíle v Plzni. Do zoo přišlo 453 tisíc platících návštěvníků, meziročně o 11 tisíc více. Návštěvnost byla čtvrtá nejvyšší za 91 let existence zahrady. Zoo, jejíž součástí je i Dinopark, má po Prazdroji druhou nejvyšší roční návštěvnost v kraji. Třetí je vědecké centrum Techmania, kterým předloni prošlo přes 224 tisíc lidí. K nejúspěšnějším atrakcím Plzně se řadí i bazén Slovany. Návštěvnost stabilně dosahuje 600 tisíc lidí ročně.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.21.04.2018 15:476.159/6.159