Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

zprávy ze všech pivovarů

Světová jednička v pivovarnictví Anheuser-Busch chce koupit svého rivala SABMiller

Publikováno:před rokemZdroj:Rozhlas.czAutor:Zuzana Švejdová

Největší pivovar světa Anheuser-Busch chce koupit svého konkurenta SABMiller. Nabídku fúze za skoro 2,5 bilionu korun už obě skupiny potvrdily. Pokud obchod skutečně uzavřou, půjde o největší transakci v historii pivovarnictví. Možný obchod by měl být potvrzen nejpozději do 14. října.

Anheuser-Busch má už teď ve své nabídce přibližně 200 značek piva z celého světa.

„Spojení společností by vytvořilo společnost, která by měla hodnotu zhruba 275 miliard dolarů, což by byla jednoznačně zdaleka největší pivovarnická skupina na světě. Dá se říci, že každé třetí pivo vypité na světě by pocházelo z tohoto nového pivovarnického giganta,“ říká hlavní ekonom společnosti Deloitte David Marek.

Skupina Anheuser-Busch loni koupila i stoprocentní podíl v českobudějovickém pivovaru Samson. Spadá pod ni také Budweiser, tedy největší konkurent Budějovického Budvaru.

Právě Budvar a Budweiser mezi sebou už 108 let bojují kvůli užívání ochranné známky. Většinu soudních pří ovšem vyhrál český výrobce, Anheuser-Busch tak nesmí v 70 zemích používat značku Budweiser nebo Budvar.

Odkupem by společnost nově získala i Plzeňský Prazdroj. Jestli bude mít plánovaná transakce vliv na podobu nebo prodej plzeňského piva, zatím není jasné. Plzeňský Prazdroj se totiž k fúzi odmítl vyjádřit.

Podle analytika společnosti Cyrrus Jiřího Šimary by ale obchod neměl mít zásadní dopad na český trh: „Případná realizace této megafúze se na činnosti Plzeňského Prazdroje nikterak nepodepíše. Jak Anheuser-Busch, tak i SABMiller budou muset kvůli tlaku regulátora prodat některá svá aktiva. Nicméně českých značek by se to týkat nemělo.“

Oktoberfest přilákal nejméně lidí za šest let, pořadatelé viní hraniční kontroly

Publikováno:před rokemZdroj:E15.czAutor:ČTK

Na mnichovský pivní festival Oktoberfest, který v neděli skončil, letos přišlo nejméně lidí za posledních šest let. Počet návštěvníků se proti loňsku snížil o 400 tisíc na 5,9 milionu, klesla i spotřeba piva, uvedli pořadatelé slavnosti. Pokles návštěvnosti podle nich zavinilo chladné počasí, přispělo k němu ale i obnovení hraničních kontrol kvůli příchodu uprchlíků.

Pod hranicí šesti milionů byl počet návštěvníků naposledy v roce 2009, kdy teroristická síť Al-Káida hrozila útoky v Evropě. Za posledních 30 let je to teprve pošesté, co se největšímu světovému pivnímu festivalu nepodařilo šestimilionovou hranici překonat.

Podle organizátorů festivalu přispělo k poklesu návštěvnosti relativně chladné počasí. Hlavní pořadatel festivalu Josef Schmid také letošní Oktoberfest označil za „mnichovštější“ než v předchozích letech, protože se snížil počet turistů. Jejich zájem se podle organizátorů patrně snížil kvůli opatřením, která Německo přijalo v souvislosti s příchodem desítek tisíc běženců: na hranicích byly obnoveny kontroly, navíc přestaly jezdit vlaky mezi Salcburkem a Mnichovem, které v minulosti využívali Rakušané k jednodenní návštěvě Oktoberfestu.

Méně piva, ale jídla stejně
Proti loňsku se snížila také spotřeba piva. Návštěvníci festivalu vypili 7,3 milionu litrů chmelového nápoje, o 0,4 milionu litrů méně než loni. Podle organizátorů to ale souvisí s úbytkem návštěvníků a ne se skutečností, že pivo na Oktoberfestu bylo letos nejdražší v historii - nejnižší cena za litrový máz byla 10,10 eura (274 korun).

I když bylo návštěvníků Oktoberfestu méně než loni, na spotřebě jídla se to neprojevilo. Lidé na Tereziánské louce spořádali za 16 dnů festivalu 114 volů a 50 telat, tedy stejně jako loni. Mírně se snížil prodej pečených kuřat, zato vzrostl zájem o vegetariánská jídla.

Příště útok na rekord
Záchranáři zasahující na festivalu označují letošní Oktoberfest za normální. Policie letos musela zasahovat ve dvou tisících případů, o devět procent méně než loni. Proti loňsku ubylo krádeží, policisté ale museli zastavit víc pranic v pivních stanech. Podle Červeného kříže se o deset procent snížil počet lidí otrávených alkoholem, letos jich bylo 628.

Příští ročník Oktoberfestu začne 17. září a organizátoři festivalu předpokládají, že se jim po letošním poklesu znovu podaří překonat hranici šesti milionů návštěvníků. Pomoct by jim k tomu měla i skutečnost, že festival bude o den delší než letos. Pomůže tomu státní svátek 3. října připomínající německé sjednocení, který příští rok vyjde na pondělí.

Na Oktoberfest přišlo nejméně lidí za posledních šest let

Publikováno:před rokemZdroj:České novinyAutor:ČTK

Na mnichovský pivní festival Oktoberfest, který v neděli skončil, letos přišlo nejméně lidí za posledních šest let. Počet návštěvníků se proti loňsku snížil o 400.000 na 5,9 milionu, klesla i spotřeba piva, uvedli dnes pořadatelé slavnosti. Pokles návštěvnosti podle nich zavinilo chladné počasí, přispělo k němu ale i obnovení hraničních kontrol kvůli příchodu uprchlíků.

Pod hranicí šesti milionů byl počet návštěvníků naposledy v roce 2009, kdy teroristická síť Al-Káida hrozila útoky v Evropě. Za posledních 30 let je to teprve pošesté, co se největšímu světovému pivnímu festivalu nepodařilo šestimilionovou hranici překonat.

Podle organizátorů festivalu přispělo k poklesu návštěvnosti relativně chladné počasí. Hlavní pořadatel festivalu Josef Schmid také letošní Oktoberfest označil za "mnichovštější" než v předchozích letech, protože se snížil počet turistů. Jejich zájem se podle organizátorů patrně snížil kvůli opatřením, která Německo přijalo v souvislosti s příchodem desítek tisíc běženců: na hranicích byly obnoveny kontroly, navíc přestaly jezdit vlaky mezi Salcburkem a Mnichovem, které v minulosti využívali Rakušané k jednodenní návštěvě Oktoberfestu.

Proti loňsku se snížila také spotřeba piva. Návštěvníci festivalu vypili 7,3 milionu litrů chmelového nápoje, o 0,4 milionu litrů méně než loni. Podle organizátorů to ale souvisí s úbytkem návštěvníků a ne se skutečností, že pivo na Oktoberfestu bylo letos nejdražší v historii - nejnižší cena za litrový máz byla 10,10 eura (274 Kč).

I když bylo návštěvníků Oktoberfestu méně než loni, na spotřebě jídla se to neprojevilo. Lidé na Tereziánské louce spořádali za 16 dnů festivalu 114 volů a 50 telat, tedy stejně jako loni. Mírně se snížil prodej pečených kuřat, zato vzrostl zájem o vegetariánská jídla.

Záchranáři zasahující na festivalu označují letošní Oktoberfest za normální. Policie letos musela zasahovat ve 2000 případech, o devět procent méně než loni. Proti loňsku ubylo krádeží, policisté ale museli zastavit víc pranic v pivních stanech. Podle Červeného kříže se o deset procent snížil počet lidí otrávených alkoholem, letos jich bylo 628.

Příští ročník Oktoberfestu začne 17. září a organizátoři festivalu předpokládají, že se jim po letošním poklesu znovu podaří překonat hranici šesti milionů návštěvníků. Pomoct by jim k tomu měla i skutečnost, že festival bude o den delší než letos. Pomůže tomu státní svátek 3. října připomínající německé sjednocení, který příští rok vyjde na pondělí.

50 000 návštěvníků společně oslavili 173. výročí piva Pilsner Urquell

Publikováno:před rokemZdroj:RegioBiz.czPrazdroj

Pilsner Fest, oslava připomínající uvaření první várky piva Pilsner Urquell před 173 lety, přilákal v sobotu 3. října do plzeňského pivovaru a na náměstí Republiky více než 50 000 milovníků tradičního českého piva. Na narozeninové oslavě se zároveň načepovalo více než 108 000 půllitrů zlatého ležáku i dalších plzeňských piv.

Více než 50 000 účastníků oslavilo společně v sobotu 3. října 173. výročí uvaření první várky spodně kvašeného ležáku Pilsner Urquell. Plzeň ožila tradičním Pilsner Festem, letos však nejen v areálu pivovaru, ale díky podpoře magistrátu města Plzně i na náměstí Republiky a v ulicích, které obě centra dění spojují. Návštěvníci si mohli vychutnat plzeňské pivo, u jehož vaření přiložila ruku k dílu i hudební skupina Monkey Business. V průběhu narozeninového dne se tak načepovalo více než 108 000 půllitrů tohoto zlatého ležáku, ale i dalších plzeňských piv.

„Velice nás těší, že se počet fanoušků plzeňského piva a tím i účastníků narozeninového Pilsner Festu s každým rokem zvyšuje. Účast všech gratulantů je pro nás velkou motivací a dokazuje nám, jak si lidé značky Pilsner Urquel cení,“ prozradil Lukáš Novotný, brand manažer značky Pilsner Urquell. Nejdůležitější chvílí Pilsner Festu se však stal čas 18:42, kdy nastal v areálu pivovaru i na náměstí Republiky slavnostní narozeninový přípitek. Připomněl symbolicky rok 1842, kdy spatřila světlo světa vůbec první várka slavného originálu a začala šířit věhlas plzeňského piva doma i ve světě. Plzeňský sládek Václav Berka narazil v tento čas slavnostně dřevěný sud plzeňského ležáku a generální ředitel Paolo Lanzarotti a primátor města Plzně Martin Zrzavecký si pak připili společně s tisící přítomných milovníků plzeňského piva na jeho počest a slávu.

Více než 2 000 příchozích zároveň využilo Pilsner Fest k netradičním a rozšířeným prohlídkám pivovaru. Otevřela se běžně nepřístupná bednárna, v níž se vyrábí a opravují klasické dubové sudy. Nechyběla ani prohlídka sklepů a samozřejmě ochutnávka nefiltrovaného ležáku čepovaného přímo z dubových sudů. V obležení návštěvníků byly i čtyři řemeslné stany, které oživily historickou tradici pivovarských řemesel. Prostřednictvím zábavného kvízu seznámily příchozí s podstatou sladovnického řemesla, přiblížily mistrovskou bednářskou ruční práci, odhalily, v čem mohli pivovarští formani v minulosti rozvážet pivo a odtajnily hlavní kouzlo unikátních surovin a tradičního výrobního procesu plzeňského piva. Dobrou náladu podpořily téměř tři desítky hudebních kapel, mezi něž patřili například Xindl X, No Name, Divokej Bill, UDG nebo Monkey Business.

Zejména pro klid řidičů byla opět k dispozici odpočinková zóna K-lee-deck. Návštěvníci si zde v rámci projektu Promile INFO mohli zdarma dýchnout do profesionálního alkoholtesteru a dozvědět se, za jak dlouho pro ně bude bezpečné usednout za volant vozidla. Zároveň si vyzkoušeli novinku, tzv. opilé brýle. S jejich pomocí si mohli reálně uvědomit, jak je obtížné v případě stavu opilosti provádět běžné aktivity, jako například trefit se klíčem do zámku dveří.

V Itálii mají ´sprosté´ pivo! Neuhádnete, jaký vulgární název dostalo! A jaký má úspěch!

Publikováno:před rokemZdroj:Prásk.tv

Jak je vidno, Italům rozhodně nechybí smysl pro humor. Pokud se rozhodnete navštívit Sicílii, můžete ochutnat pivo s opravdu originálním názvem. Jaké jméno má zlatavý mok?

Ležák pivovaru Sikania se jmenuje Minchia. Název vypadá zprvu naprosto neškodně, dokud si ho ovšem nepřeložíte. V češtině to totiž znamená "kokot". Vskutku originální pojmenování slaví u konzumentů úspěch, stejně jako chuť chmelového moku.

Minchia se vaří hned v několika variantách. Můžete ochutnat klasický světlý ležák, dvojsladový černý speciál nebo červený speciál. A proč se pivo tak jmenuje? Majitel Nino Amato chtěl prý "nakopnout" prodej piva doma, i v zahraničí.

„To slovo je součástí sicilské identity, právě neobvyklé pojmenování může pivu pomoci prorazit v těžké konkurenci,“ hájí Amato sprostý název piva. Ale jak se zdá, zatím to vypadá na velký úspěch.

Třeba se toho ostatní výrobci chytnou, a dočkáme se ještě pořádně "peprných" piveček...

Letošní Pilsner Fest přivítal více než 50 000 návštěvníků

Publikováno:před rokemZdroj:Region PlzeňPrazdroj

Na narozeninové oslavě se zároveň načepovalo více než 108 000 půllitrů zlatého ležáku i dalších plzeňských piv.

Více než 50 000 účastníků oslavilo společně v sobotu 3. října 173. výročí uvaření první várky spodně kvašeného ležáku Pilsner Urquell. Plzeň ožila tradičním Pilsner Festem, letos však nejen v areálu pivovaru, ale díky podpoře magistrátu města Plzně i na náměstí Republiky a v ulicích, které obě centra dění spojují. Návštěvníci si mohli vychutnat plzeňské pivo, u jehož vaření přiložila ruku k dílu i hudební skupina Monkey Business. V průběhu narozeninového dne se tak načepovalo více než 108 000 půllitrů tohoto zlatého ležáku, ale i dalších plzeňských piv.

„Velice nás těší, že se počet fanoušků plzeňského piva a tím i účastníků narozeninového Pilsner Festu s každým rokem zvyšuje. Účast všech gratulantů je pro nás velkou motivací a dokazuje nám, jak si lidé značky Pilsner Urquel cení,“ prozradil Lukáš Novotný, brand manažer značky Pilsner Urquell. Nejdůležitější chvílí Pilsner Festu se však stal čas 18:42, kdy nastal v areálu pivovaru i na náměstí Republiky slavnostní narozeninový přípitek. Připomněl symbolicky rok 1842, kdy spatřila světlo světa vůbec první várka slavného originálu a začala šířit věhlas plzeňského piva doma i ve světě. Plzeňský sládek Václav Berka narazil v tento čas slavnostně dřevěný sud plzeňského ležáku a generální ředitel Paolo Lanzarotti a primátor města Plzně Martin Zrzavecký si pak připili společně s tisící přítomných milovníků plzeňského piva na jeho počest a slávu.

Více než 2 000 příchozích zároveň využilo Pilsner Fest k netradičním a rozšířeným prohlídkám pivovaru. Otevřela se běžně nepřístupná bednárna, v níž se vyrábí a opravují klasické dubové sudy. Nechyběla ani prohlídka sklepů a samozřejmě ochutnávka nefiltrovaného ležáku čepovaného přímo z dubových sudů. V obležení návštěvníků byly i čtyři řemeslné stany, které oživily historickou tradici pivovarských řemesel. Prostřednictvím zábavného kvízu seznámily příchozí s podstatou sladovnického řemesla, přiblížily mistrovskou bednářskou ruční práci, odhalily, v čem mohli pivovarští formani v minulosti rozvážet pivo a odtajnily hlavní kouzlo unikátních surovin a tradičního výrobního procesu plzeňského piva. Dobrou náladu podpořily téměř tři desítky hudebních kapel, mezi něž patřili například Xindl X, No Name, Divokej Bill, UDG nebo Monkey Business.

Zejména pro klid řidičů byla opět k dispozici odpočinková zóna K-lee-deck. Návštěvníci si zde v rámci projektu Promile INFO mohli zdarma dýchnout do profesionálního alkoholtesteru a dozvědět se, za jak dlouho pro ně bude bezpečné usednout za volant vozidla. Zároveň si vyzkoušeli novinku, tzv. opilé brýle. S jejich pomocí si mohli reálně uvědomit, jak je obtížné v případě stavu opilosti provádět běžné aktivity, jako například trefit se klíčem do zámku dveří.

O Prazdroj usiluje dlouholetý sok Budvaru, americký Anheuser-Busch

Publikováno:před rokemZdroj:Česká televizeAutor:ČTKPrazdroj

Světová pivovarnická jednička Anheuser-Busch InBev nabídla za převzetí svého největšího nadnárodního konkurenta SABMiller 70 miliard dolarů (1,8 bilionu Kč). Jako první o tom informoval britský The Sunday Times, obě firmy nyní svou nabídku fúze potvrdily i České televizi. Majitele tak změní i Plzeňský Prazdroj, který spadá právě pod SABMiller. Tradiční český pivovar by se tak dostal do rukou amerického Budweiseru, známého dlouholetými soudními spory s budějovickým Budvarem kvůli ochranné známce.

Jihoafrický SABMiller o tom, že Anheuser-Busch InBev má zájem o jeho převzetí, informoval již v polovině září. Podle agentury Reuters už dokonce zástupci AB InBev požádali několik bank o zpracování podmínek, za jakých by jim byly ochotny poskytnout úvěr ve výši 70 miliard dolarů. Očekává se, že počáteční financování by proběhlo formou překlenovacích úvěrů.

Spojení těchto dvou kolosů by představovalo dosud největší transakci v pivovarnickém odvětví. Vzniklá pivovarnická skupina by totiž kontrolovala zhruba třetinu celosvětové produkce piva. Součástí tohoto obchodu by se v takovém případě stal i plzeňský ležák, který českému pivovarnictví otevřel dveře do celého světa.

Skupina AB InBev vznikla v roce 2008, kdy belgický pivovar InBev převzal za 52 miliard dolarů (1,3 bilionu Kč) amerického konkurenta Anheuser-Busch. Ve svém portfoliu má asi 200 pivních a nápojových značek z celého světa. Od Anheuseru zdědil AB InBev řadu dlouhodobých soudních sporů s českobudějovickým Budvarem o značku Budweiser a její různé obměny. Loni se firma stala stoprocentním vlastníkem budějovického pivovaru Samson. V jednom jihočeském městě se tak střetla se svým dlouholetým konkurentem - Budějovickým Budvarem.

SABMiller, který se z jihoafrického výrobce piva stal světovou pivovarskou dvojkou, expandoval od 90. let prostřednictvím řady akvizic. Začal převzetím Plzeňského Prazdroje v roce 1999. O tři roky později byla fúze dokončena a pivovar pod svoji hlavičku sjednotil i Radegast a Velké Popovice. Pak pokračoval koupí i dalších pivovarů nejen ve střední a východní Evropě, ale i nizozemského Grolsche a amerického Miller Brewing a v roce 2011 převzal velký australský pivovar Foster's. Nyní vlastní i značky cider Strongbow, Frisco nebo největší maďarský pivovar Dreher. Společnost má asi 70 000 zaměstnanců ve více než 80 zemích světa.

Českého chmele je letos méně
Každý dospělý Čech ročně vypije v průměru 300 půllitrů piva. Úrodě žateckého poloraného červeňáku, tedy druhu chmele tvořícího základ vaření piva v Česku, ale tento rok počasí příliš nepřálo. Letošní výnos je oproti loňsku nižší až o 35 procent. „Chmel sice vykvetl, ale květy se jaksi netransformovaly do hlávek a hodně těch květů prostě uschlo a opadalo na zem,“ upřesnil prezident Unie obchodníků a zpracovatelů chmele Pavel Šponer.

U ostatních pěstitelských komodit - třeba ovoce a zeleniny - by to znamenalo okamžitě vyšší cenu a dražší výsledný produkt. Množství vyrobeného piva a jeho ceny se ale ani kritická neúroda nedotkne. „U tradičních českých pivovarů nečekáme problém,“ uvedl prezident Potravinářské komory a Agrární komory ČR Miroslav Toman.

První důvodem jsou dlouhodobé kontrakty, které pěstitelé a pivovary uzavírají až na čtyři roky dopředu. Navíc k tomu už česká piva dávno nejsou závislá jen na úrodě tuzemského chmele. Do Česka se dováží třeba levnější chmel z Německa či USA. „Klimatické podmínky a ekonomické nedovolují vyrobit tento druh chmele tak lacino, za tak příznivých nákladů jako ostatní regiony ve světě - například ve Spojených státech nebo v Číně,“ tvrdí sládek pivovaru U Orloje Jiří Vent.

Ochutnejte a hlasujte o nejlepším guláši k pivu Chotěboř

Publikováno:před rokemZdroj:Novinky VysočinaChotěboř

Lákavá akce pro všechny milovníky dobrého jídla a dobrého piva se odehraje o druhém říjnovém víkendu v Chotěboři. V areálu Pivovaru Chotěboř proběhne soutěž profesionálů o nejlepší guláš k pivu Chotěboř.

„Zástupci restaurací nabídnou návštěvníkům ochutnávku svého guláše, ti pak budou moci hlasovat. Připravujeme odměny jak pro nejlepší kuchaře, tak pro hlasující,“ zve sládek pivovaru Oldřich Záruba. Brány pivovaru se veřejnosti otevřou v sobotu 10. října v 11 hodin, vstup je zdarma, na akci se bude točit chotěbořská dvanáctka Prémium za sníženou cenu.

Záštitu nad dosud ojedinělým počinem převzal předseda Československého svazu kuchařů Jaroslav Sapík, který rovněž bude členem odborné poroty. Do té zasedne také sládek Pivovaru Chotěboř Oldřich Záruba, ředitel Obchodní akademie a Hotelové školy Havlíčkův Brod Jiří Forman a chotěbořskou radnici zastoupí tajemník Milan Linhart. Pátým hlasem do konečného rozhodnutí o vítězném guláši pak bude výsledek z hlasování veřejnosti.

Guláš se bude servírovat na dvoře pivovaru Chotěboř přímo z kotlů, pod kterými se bude topit dřevem. „Návštěvníci si u vstupu do areálu budou moci zakoupit hlasovací lístek, na který u každého stánku dostanou ochutnávku,“ vysvětluje jednoduchý princip podobný například soutěžím vín, piv nebo jiných pochutin obchodní ředitel Pivovaru Chotěboř Richard Moravec.

Zároveň s festivalem guláše organizuje pivovar den otevřených dveří. Zájemci mohou vidět útroby jednoho z nejmladších, ale nejúspěšnějších pivovarů na Vysočině. „Účastníci během prohlídky získají informace, které se jim pak mohou hodit ve znalostním kvízu o pěkné ceny,“ láká na další zajímavost sládek Oldřich Záruba.

Gulášový festival bude mít svůj doprovodný program s živou hudbou, o kterou se postará kapela Jarda Bílek a spol., pro nejmenší návštěvníky budou připraveny atrakce, mimo jiné se budou moci povozit na koních. Zájemce o návštěvu pivovaru bude z města svážet tradiční autobusová linka Chotěbus, jízdní řády budou včas umístěny na zastávkách a webu pivovaru. Novinkyvysočina.cz o akci informovala Věra Schmittová z Pivovaru Chotěboř, s.r.o.

Litovel Premium Dark je nejlepším tmavým ležákem na světě

Publikováno:před rokemZdroj:První zprávyLitovel

Tmavý ležák Litovel Premium Dark opět potvrdil svou kvalitu a ukázal, že se neztratí doma ani mezi zahraniční konkurencí. Zabodoval totiž v londýnské degustační soutěži World Beer Awards, odkud si na Hanou odváží zlatou medaili v kategorii tmavých ležáků.

Jak olomouckénovinky.cz informovala Gita Jílková, tento ležák tímto navazuje na nedávný úspěch v tuzemském pivním klání České pivo, kde získal bronz.

„Litovel Premium Dark patří k našim nejoceňovanějším produktům. Kromě letošních úspěchů ve World Beer Awards a v Českém Pivu má na kontě například třetí místo z loňského Pivexu, jako třetí skončil i v Českém pivu 2013. Pravidelné umísťování litovelských piv na stupních vítězů prestižních soutěží je pro nás pocta. Těší nás, že kvalitu naší práce ocení nejen doma, ale i na zahraniční půdě,“ komentuje úspěch Petr Kostelecký, sládek Pivovaru Litovel.

Pro toto litovelské dvanáctistupňové pivo je charakteristická střední až silná plnost podtržená výraznou vůní a chutí karamelu. Kromě ležáku Litovel Premium Dark zaznamenala úspěch i hanušovická Holba Premium. Ta si z Londýna odváží stříbrnou medaili v kategorii ležáků.

Londýnské World Beer Awards patří mezi nejuznávanější pivní ocenění na světě. Přihlášená piva z celého světa bojují o umístění v osmi kategoriích. Objektivitu zaručuje odborná porota, která hodnotí vzorky anonymní degustací. Více informací o soutěži můžete najít na webových stránkách worldbeerawards.com.

Mniši slavnému hostu uvařili pivo a pojmenovali ho po něm

Publikováno:před rokemZdroj:Deník.czAutor:Aneta SlavíkováŽeliv

Příští pátek bude v želivském premonstrátském klášteře zvláštní hned ze dvou důvodů.

Svou návštěvou klášter poctí světový tenor Štefan Margita, pro kterého se v klášterním pivovaru uvařilo doslova výjimečné překvapení.

Vůbec poprvé v historii želivského pivovaru se na stole objeví lahev piva, která nese jméno po slavné osobnosti. Štefan tak už není „jen" významný zpěvák, ale také dvanáctistupňový světlý nefiltrovaný ležák.

Limitovaná kolekce pěti set lahví piva Štefan, které spatřilo světlo světa na počest návštěvy Štefana Margity, bude v prodeji přímo po skončení dvou pátečních koncertů. Ty se budou konat v sedmnáct 
a ve dvacet hodin. „Půjde 
o projev vděčnosti k muži, který si vedle světových operních domů, v nichž pravidelně vystupuje, našel čas i na želivský klášter," prozradil opat želivského kláštera Jáchym Jaroslav Šimek.

Shodou okolností, právě 
v pátek 9. října slaví svůj svátek všichni Štefanové. Želivská klášterní piva Haštal, Jeroným či Salesius nesou jména po významných želivských opatech. Nyní je to vůbec poprvé, co želivský pivovar pojmenoval pivo po veřejně známé osobnosti. „Pro zpěváka to bude překvapení. Vzhledem k tomu, že v pátek 
u nás oslaví svůj svátek, tak 
to bude i náš dárek," sdělila Lenka Vacková z pivovaru.

Ta také připomněla, že ve světě je obvyklé, že slavní lidé mají své značky vína nebo šampaňského. „Manžel Hany Zagorové se může pyšnit tím, že mu v želivském klášteře uvařili speciální pivo," podotkla s úsměvem Vacková.

Ještě doplnila, že v prosinci se klášter bude těšit na vystoupení další hudební celebrity. Do Želiva zavítá Eva Pilarová. „Věříme, že pivo 
pro slavné osobnosti nevaříme naposledy. Už teď náš sládek přemýšlí nad tím, jakou chuť by mohlo být pivo nesoucí jméno právě po Evě Pilarové," prozradila Vacková.

Světový tenor Štefan Margita se v pátek v rámci šedesátiminutové talkshow ocitne „ve zpovědnici Karola Lovaše", božejovského faráře.

Zpěvák si také připravil nejednu pěveckou lahůdku, zazpívá česky, slovensky, maďarsky i latinsky.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.24.05.2017 07:374.983/4.983