Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

zprávy ze všech pivovarů

Dobré pivo, ženy hezké, to jsou dary země české“?

Publikováno:před rokemZdroj:Rozhlas.czAutor:Markéta Ševčíková

Kdy se začalo vařit pivo v českých zemích? Jakou roli při tom hrály ženy? Která česká města by bez piva vůbec nevznikla? A bez koho by naše piva nebyla bývala byla taková, jaká jsou?

Vilém II. z Pernštejna, František Ondřej Poupě, Josef Groll a Alois Šimonek. Čtyři muži, kteří žili v odlišných stoletích, přesto každý z nich nesmazatelně ovlivnil podobu tuzemského pivovarnictví. A s tím i život zdejšího obyvatelstva a jeho kulturu.

Vilém II. z Pernštejna byl nejen stavitel a budovatel, ale především zakladatel pivovarnické tradice na Pardubicku. František Ondřej Poupě roku 1800 otevřel v Brně první pivovarnickou školu a stal se tak zakladatelem českého a vlastně i evropského odborného pivovarnictví. Bavor Josef Groll přišel do Plzně, aby naučil Čechy vařit světlý ležák. A Alois Šimonek byl pro změnu muž, který v našich zemích uvařil první stout - tedy tmavé silné pivo s vysokým podílem alkoholu. Ono pivo se jmenuje Porter a podle nezměněné receptury se vaří už 125 let - shodou okolností opět v Pardubicích.

O tradici pivovarnictví a o tom, jak ovlivnila život, kulturu i jazyk místních obyvatel v Magazínu Leonardo vyprávěl historik prof. PhDr. Petr Vorel a odborník na pivovarnické technologie Ing. Milan Rambousek. Pořad připravila Markéta Ševčíková.

AB InBev chce prodat značky Peroni a Grolsch a usnadnit obří fúzi

Publikováno:před rokemZdroj:Aktuálně.czAutor:ČTK

Světová pivovarnická jednička Anheuser-Busch InBev plánuje prodat značky piv Peroni a Grolsch, které by získala zamýšleným převzetím svého menšího rivala SABMiller, majitele Plzeňského Prazdroje. Pivovar tak chce předejít možným obavám evropských regulátorů kvůli chystané obří fúzi. S odvoláním na nejmenovaný zdroj to napsal list Financial Times. Anheuser-Busch InBev tento měsíc předložil nabídku na koupi SABMiller za 107 miliard dolarů. Sloučená společnost by vařila téměř třetinu světové produkce piva. Akvizice, kterou ještě musejí schválit regulátoři, by mohla být jednou z největších fúzí v historii. Panují však obavy, že nově vzniklá společnost bude příliš dominovat evropskému trhu.

AB InBev chce prodat značky Peroni a Grolsch a usnadnit fúzi

Publikováno:před rokemZdroj:Finanční novinyAutor:ČTK

Světová pivovarnická jednička Anheuser-Busch InBev plánuje prodat značky piv Peroni a Grolsch, které by získala zamýšleným převzetím svého menšího rivala SABMiller, majitele Plzeňského Prazdroje. Pivovar tak chce předejít možným obavám evropských regulátorů kvůli chystané obří fúzi. S odvoláním na nejmenovaný zdroj to v neděli napsal list Financial Times.

Anheuser-Busch InBev tento měsíc předložil nabídku na koupi SABMiller za 107 miliard dolarů. Sloučená společnost by vařila téměř třetinu světové produkce piva. Akvizice, kterou ještě musejí schválit regulátoři, by mohla být jednou z největších fúzí v historii. Panují však obavy, že nově vzniklá společnost bude mít příliš dominantní postavení na evropském trhu prémiových piv.

AB InBev, který vlastní značky Stella Artois a Corona, se kvůli těmto obavám chce obou značek kupovaného pivovaru zbavit, uvedl jeden ze zdrojů listu FT. Další zdroj uvedl, že o prodeji se stále uvažuje, žádný oficiální postup ale odsouhlasen nebyl a plány se ještě mohou změnit.

Podle listu The Sunday Times by obě značky mohly mít hodnotu několika miliard.

Oba pivovary se ke spekulacím odmítly vyjádřit, napsala agentura Reuters.

Žehnání vánočního piva. Premonstráti ho v Želivě vaří 300 let

Publikováno:před rokemZdroj:Týden.czAutor:ČTKŽeliv

Želivský klášterní pivovar uvařil pro závěrečné období roku dvě speciality. Návštěvníci tam mohou ochutnat silné polotmavé vánoční pivo připravené podle tradičních bavorských receptur, a také Mikulášskou černou třináctku. Nové vánoční pivo premonstráti požehnali během programu k zahájení adventu v klášteře.

Klášterní pivovar se vánočním speciálům věnuje čtvrtým rokem, kvůli potřebné době zrání s jejich výrobou začal už v září. Osmnáctistupňového bavorského piva typu doppelbock bylo uvařeno 1900 litrů. "Dodrželi jsme v rámci možností historické technologické postupy a přímo tento typ piva vaříme druhým rokem," řekla Lenka Vacková z Opatství Želiv. Černého mikulášského piva je připraveno 350 litrů. "Jedná se o klasické tmavé české pivo s tím, že je přímým důkazem, že černé pivo nemusí být sladké," přiblížila.

Želivští premonstráti vařili pivo skoro 300 let až do roku 1907, kdy klášterní budovy zničil rozsáhlý požár. K výrobě zlatavého moku se klášter vrátil v roce 2003, kvůli staré technologii ji ale udržel jen šest let. V roce 2011 založila kanonie nový malý pivovar s moderním vybavením, vloni v něm bylo uvařeno 23 tisíc litrů piva.

Adventní program s prohlídkami se v želivském klášteře bude odehrávat každou sobotu. Pravidelným hostem bude zpěvačka Naďa Urbánková, která v posledních letech v Želivě bydlí. Na 5. prosince je připravena Mikulášská nadílka a o týden později Soví noc s živými sovami. Adventní trh se uskuteční 19. prosince. Připraveny jsou i další akce. Vánoční koncert Evy Pilarové se v klášterních ambitech uskuteční 13. prosince. Podrobnosti lze najít na webových stránkách kanonie.

Selský Imperátor

Publikováno:před rokemZdroj:1.selský pivovárek KroměřížAutor:Tomáš Váňa1.selský

Máme navařen Imperátor, ktery bude balen do darkového vánočního obalu buď s ležákem vídeňským C&K nebo sólo.
Imperátor je velká lahůdka.
Je to speciál vařeny z jednoho sladu a dvou chmelů. Jakmile se napijete, tak cítíte silné a robustní sladové tělo, které postupně přechází ve velmi jemnou a noblesní hořkost. A tak si sedíte na tom horkém obláčku a ten vás pomalu, pomalinku zdvihá do horkého nebe. Tam jste 20 vteřin, 30, minutu, dvě. Poté se pomalu snášíte na tom samém horkém obláčku dolů. Napijete se znova a vše se opakuje. Pociťujete intenzivní pocit stěstí. Taková pivní nirvana.

Pánové pozor, ženy začínají pít pivo!

Publikováno:před rokemZdroj:Aha Online

Česká pivní kultura se pozvolna mění. Pivo více než dřív chutná vysokoškolákům, prostor před pípou pozvolna vyklízí mladí muži a naopak přibývá zralých žen. Navíc s dobrým vzděláním! V množství vypitého piva se ale mužům stále nepřibližují.

Ženy: pivo už pije 56 %!
*Za posledních 5 let stoupl zhruba o 5 % počet pijaček piva ve věku od 30 do 59 let.
*Nejvíce žen pijících pivo najdeme mezi středoškolačkami s maturitou (téměř 60 %) a vysokoškolačkami (přes 57 %).
*Nejméně pijaček piva je mezi ženami se základním vzděláním (okolo 53 %). Dohání to ale množstvím. Průměrný počet téměř 3 piva týdně u žen se základním vzděláním je totiž mezi ženami rekord. Naprostá většina žen (71%) se totiž spokojí s množstvím do dvou piv týdně.
*Obstojně pijí především mladá děvčata mezi 18 a 29 lety. Ta totiž mají z věkových skupin největší splávek a vypijí průměrně dvě velká a jedno malé pivo týdně. Pije jich přes 55 %.

Pivo zajímá Čechy víc než politika. Pije se ale méně a spíš doma

Publikováno:před rokemZdroj:Rozhlas.czAutor:Jaroslav Skalický

Česku stále patří první příčka na světě v konzumaci piva na hlavu – v průměru ho každý vypije přes 140 litrů ročně. Pivo je v Česku fenoménem, a jak vyplývá z průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění Sociologického ústavu Akademie věd, běžného Čecha zajímá víc než politika.

„Když jde Čech do hospody, tak ho v první řadě zajímá pivo. A pak ho možná po nějaké době začne zajímat i politika,“ říká s úsměvem Jiří Vinopal z Centra pro výzkum veřejného mínění.

Podle průzkumu se šest mužů z deseti zajímá o druhy piv, o pivovary a jejich produkci. A zhruba 40 procent sleduje i situaci na trhu. Politika přitom zajímá jen polovinu mužů.

„Ačkoli pro něj cena hraje nezanedbatelnou roli, tak si bude pivo vždy vybírat podle chuti,“ pojmenovává Jiří Vinopal typický rys českého pivaře, který jinak pochází ze všech věkových, vzdělanostních i příjmových skupin.

Celkově spotřeba piva u nás mírně klesá. Podle výkonného ředitele Českého svazu pivovarů a sladoven Vladimíra Balacha to potvrzuji i výsledky letošního prodeje.

„I když bylo teplo, tak za prvních osm měsíců byl oproti loňskému roku pokles,“ uvádí s tím, že teplé počasí nemá na spotřebu piva v Česku významný vliv.

Do hospod se na pivo chodí méně
Ještě víc ale pivovarníky trápí, že lidé stále méně pijí pivo v hospodách. „V roce 2009 šlo 51 procent výroby piva přes gastronomii. V současné době je to 41 procent,“ srovnává Balach. Ještě před šesti lety byl poměr vyrovnaný.

„Samozřejmě je to ztráta i pro společnost, protože gastronomie je úzce spjatá s pivovary, a když se podíváme na české pivovarnictví, tak kolem sebe generuje 65 tisíc zaměstnanců, včetně gastronomie a zemědělství. Takže to může mít vliv i na ekonomiku,“ dodává.

Dobrou zprávou je, že díky teplému počasí se letos urodil kvalitní ječmen, a to se projeví i na chuti piva.

V Uherském Hradišti se začne vařit pivo už za pár měsíců

Publikováno:před rokemZdroj:Zlín.czAutor:Irena FrolováJarošovský

Budování nové pivovarské výroby v Uherském Hradišti je v plném proudu, slavnostní otevření Jarošovského pivovaru se chystá na léto příštího roku. Serveru Zlin.cz to řekl mluvčí uherskohradišťské radnice Jan Pášma.

Jarošovský pivovar by měl vzniknout v Pivovarské ulici asi 674 metrů od původního Jarošovského pivovaru. "Návrat výroby piva do Jarošova považuji za velmi významný počin a také za přínos nejen pro Jarošov, ale pro celé město Uherské Hradiště. Výroba piva je tradice, která do Jarošova historicky patří. Myslím, že lidé v celém městě se ztotožní se záměrem pivovarníků a že tento záměr bude úspěšný. Osobně jsem na nová piva vyrobená v našem městě velmi zvědavý a rád je ochutnám," prohlásil uherskohradišťský starosta Stanislav Blaha.

Na začátku příštího roku vybere pivovar dodavatele a objedná technologické vybavení pivovaru, dokončí projektové plány rekonstrukce budovy a projektové plány výroby. "Následně očekáváme, že obdržíme potřebná stavební povolení a dokončíme výběrové řízení na stavební společnost. Během února bychom chtěli začít realizovat demoliční a přípravné práce tak, abychom v březnu zahájili rekonstrukční a stavební úpravy. V květnu chceme instalovat technologie. Nestane-li se nic neočekávaného, slavnostně otevřeme Jarošovský pivovar v létě 2016 a zahájíme výrobu Jarošovského piva," konstatoval ředitel pivovaru Miroslav Harašta.

Chuť piva budou moci ovlivnit i obyvatelé Uherského Hradiště. "Už z jara chystáme vyvinout originální receptury Jarošovských piv a uvaříme zkušební várky piv. Ty chceme nechat ochutnat místní, aby se mohli k jeho chuti vyjádřit, a my jsme tak splnili ty nejnáročnější představy milovníků dobrého piva." dodal Harašta.

Jak dál se znojemským pivovarem? Městu napoví experti

Publikováno:před rokemZdroj:Znojemský deníkAutor:Martin MoštěkZnojemský

Po investorech hledá znojemská radnice pro areál historického pivovaru i skupinu odborníků. Mají poradit, co s jednotlivými objekty kolem Hradní ulice provést. Na Fóru Zdravého města lidé už podruhé označili budoucnost pivovaru za jednu z nejdůležitějších otázek ve městě.

Přípravu skupiny potvrdil místostarosta Ludvík Herkle. „Shodli jsme se na strategickém výboru, že je potřeba sestavit tým, ve kterém bude například architekt, zástupce památkového úřadu, někdo ze zodpovědných úředníků radnice, historik. Ti povedou vážnou diskusi, co s areálem dál," řekl Herkle.

Jak dodal, představu o budoucím využití někdejších pivovarských objektů město potřebuje. „Je potřeba dát na názor památkářů v tom smyslu, že některé budovy si musí zachovat svou vnější tvář, jiné lze třeba i odstranit. V tom případě ale musíme nejdřív vědět, co má vzniknout na jejich místě," podotkl Herkle.

Přípravu skupiny i záměru využití vítá i opozice. Jen by chtěla rychlejší postup. „O sestavení skupiny se mluví od léta. O jejím ustanovení má rozhodnout rada, záleží tedy na tom, kdy to bude mít na programu. Její zřízení přislíbil právě pan místostarosta Hekrle," poznamenal zastupitel Jiří Kacetl s tím, že skupina by měla mít jedenáct členů.

„Zasednout by v ní měli i nezávislý architekt, zástupce opozice a člověk vyslaný spolky," upřesnil zastupitel.

Záměr využití pivovaru podle něj město potřebuje v každém případě. „Bude se o něj zajímat každý investor. Mimoto jsem přesvědčen, že jako jednu z alternativ využití areálu připravit ideový projekt, který určí, co přijde zbořit, kde si město představuje například společenský sál, galerii, kde komerční prostory a kde expozici o historii a o rotundě," doplnil zastupitel.

Podle něj by se s takovým projektem mohlo město ucházet i o dotace. „V řadě měst už to úspěšně vyzkoušeli a peníze z národních zdrojů na své záměry získali. Znojmu by se s jeho klíčovým historickým areálem mohlo dařit stejně," poukázal Kacetl.

Představitelé města se při novém nabízení areálu chtějí odrazit od toho, že část pronajatých prostor využívá nedávno otevřený pivovar. „Je to první krok, jak areál postupně oživit. Změnili jsme strategii a jednotlivé objekty nabízíme jednotlivě. Využít je lze jako obchodní prostory, galerii, hotel či loftové byty. Jednat můžeme i o dalších záměrech," uvedl nedávno starosta Vlastimil Gabrhel.

Podle opozice či některých odborníků ovšem město potřebuje nejprve právě představu o tom, jak má areál nakonec vypadat. „Městu se podařilo areál vykoupit a teď drží v ruce všechny trumfy, aby se ho hned bez konkrétní vize zbavilo. Znojmu přitom chybí prostory pro kulturní a volnočasové využití," uvedla mladá architekta Barbora Zmeková.

Skokan roku se jmenuje Poutník Speciál 14°

Publikováno:před rokemZdroj:Třebíčský deníkPoutník

Hned několik milých ocenění si odvezli minulý týden z Mžan zástupci Pivovaru Poutník Pelhřimov.

V Mžanech se vyhlašovaly výsledky ankety Pivo roku 2015 a pelhřimovský pivovar získal druhé místo v kategorii Pivovar roku a třetí místo v kategorii Speciální pivo za Poutník Speciál 14°.

Sezonní pivo Poutník Speciál 14° se stalo Skokanem roku mezi všemi účastníky ankety, tedy pivy i pivovary, když tento produkt Pivovaru Poutník Pelhřimov poskočil na pomyslné stupně vítězů z loňského pětatřicátého místa.

Anketu Pivo roku vyhlašuje Sdružení přátel piva už od roku 1990, od roku 2008, po zániku Pivního kurýra, jde o jedinou celorepublikovou spotřebitelskou soutěž.

Letošní ročník ankety přinesl celou řadu změn. Sdružení přátel piva zrušilo zastaralé označení kategorií podle stupňovitosti, takže místo „desítek" byla kategorie výčepní piva a místo „jedenáctek a dvanáctek" kategorie ležáky. Naopak posílila kategorie svrchně kvašených piv.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.22.06.2017 22:455.125/5.125