Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

zprávy ze všech pivovarů

Krvácející puchýře v ústech způsobila chemikálie, potvrdil Staropramen

Publikováno:před rokemZdroj:Novinky.czAutor:ČTKStaropramen

Pivovar Staropramen potvrdil chemikálii v sudech na pivo, která dvěma lidem ve Švédsku způsobila krvácející puchýře v ústech. Chyba se stala při čištění sudů, firma zlepšila kontrolu, řekl ve čtvrtek mluvčí Staropramenu Pavel Barvík. Kvůli incidentu firma v září pivo ze švédského trhu stáhla, nyní nápoj znovu distribuuje. Lidé, kteří po vypití piva krváceli, jsou podle Barvíka v pořádku.

Podle švédských médií se kontaminovaného Staropramenu napili dva lidé, následně se jim v ústech objevily puchýře, které začaly krvácet.

"Příčinou problému byla porucha v našem procesu čištění sudů," řekl mluvčí. Dodal, že společnost v pivovaru zavedla nový mechanismus, který posiluje kontrolu přítomnosti čisticích roztoků v sudech. "Všechny naše výrobky prodávané na všech našich trzích jsou naprosto bezpečné," dodal.

Severský pivovar Carlsberg v září zastavil čepování Staropramenu v celkem 680 švédských restauracích. Ve dvou sudech byly čisticí prostředky o vysoké koncentraci, informovala tehdy Švédská televize (SvT). [celá zpráva]

Podle večerníku Aftonbladet bylo závadné pivo objeveno v nejmenovaném městě v západním Švédsku. Znehodnoceno bylo natolik, že jako pivo nevonělo ani nechutnalo. K zákazníkům se nedostalo.
Staženo 4624 sudů

Pivovar následně zastavil prodej a stáhl z trhu ve Švédsku podle SvT celkem 4624 sudů piva české značky. Nyní byla distribuce podle Staropramenu obnovena v plném rozsahu.

Pivovary Staropramen loni mírně zvýšily prodeje v Česku i zahraničí na 3,16 miliónu hektolitrů piva. Meziročně je to o 15 000 hektolitrů víc. Za pozitivním vývojem stál mimo jiné růst prodejů v zahraničí.

Vývoz Staropramenu se loni zvýšil o osm procent. "Překročení hranice 600 000 hektolitrů piva na vývoz je pro nás důležitým milníkem a motivací do budoucna," uvedl dříve generální ředitel společnosti Zbyněk Kovář.

V zahraničí se dařilo Staropramenu především na Slovensku, ve Velké Británii a Německu. Firma uvádí, že na některých trzích, jako jsou Británie, Švédsko či Slovensko, je smíchovské pivo nejprodávanější českou importovanou značkou.

Staropramen potvrdil, že v jeho pivu ve Švédsku byla chemikálie

Publikováno:před rokemZdroj:Deník.czAutor:ČTKStaropramen

Pivovar Staropramen potvrdil kontaminaci piva chemikálií, která dvěma lidem ve Švédsku způsobila krvácející puchýře v ústech. Chyba se stala při čištění sudů, firma zlepšila kontrolu, řekl dnes mluvčí Staropramenu Pavel Barvík. Kvůli incidentu firma v září pivo ze švédského trhu stáhla, nyní nápoj znovu distribuuje. Lidé, kteří po vypití piva krváceli, jsou podle Barvíka v pořádku. Mluvčí neuvedl, o jakou chemikálii konkrétně šlo.

Podle švédských médií se kontaminovaného Staropramenu napili dva lidé, následně se jim v ústech objevily puchýře, které začaly krvácet. "Příčinou problému byla porucha v našem procesu čištění sudů," řekl mluvčí. Dodal, že společnost v pivovaru zavedla nový mechanismus, který posiluje kontrolu přítomnosti čisticích roztoků v sudech. "Všechny naše výrobky prodávané na všech našich trzích jsou naprosto bezpečné," dodal.

Severský pivovar Carlsberg v září zastavil čepování Staropramenu v celkem 680 švédských restauracích, ve dvou sudech byly čisticí prostředky o vysoké koncentraci, informovala tehdy Švédská televize (SvT). Podle večerníku Aftonbladet bylo závadné pivo objeveno v nejmenovaném městě v západním Švédsku. Znehodnoceno bylo natolik, že jako pivo nevonělo ani nechutnalo. K zákazníkům se nedostalo.
Pivovar následně zastavil prodej a stáhl z trhu ve Švédsku podle SvT celkem 4624 sudů piva české značky. Nyní byla distribuce podle Staropramenu obnovena v plném rozsahu.

Pivovary Staropramen loni mírně zvýšily prodeje v Česku i zahraničí na 3,16 milionu hektolitrů piva. Meziročně je to o 15.000 hektolitrů víc. Za pozitivním vývojem stál mimo jiné růst prodejů v zahraničí.

Vývoz Staropramenu se loni zvýšil o osm procent. "Překročení hranice 600.000 hektolitrů piva na vývoz je pro nás důležitým milníkem a motivací do budoucna," uvedl dříve generální ředitel společnosti Zbyněk Kovář. V zahraničí se dařilo Staropramenu především na Slovensku, ve Velké Británii a Německu. Firma uvádí, že na některých trzích, jako jsou Británie, Švédsko či Slovensko, je smíchovské pivo nejprodávanější českou importovanou značkou.

Pivovar Zubr narazí sudy speciální edice Granda z prvního chmele

Publikováno:před rokemZdroj:První zprávyZubr

Pivovar Zubr uvádí na trh limitovanou edici piva Zubr Grand z prvního chmele. Jedná se o pivo s intenzivnější chmelovou hořkostí, které bylo uvařeno z prvního letošního načesaného chmele a zrálo v ležáckých sklepích 60 dní.

Pivo bude představeno 27. října přímo zaměstnanci pivovaru ve vybraných restauracích.

„Jedná se o pivo určené pro výjimečnou příležitost s intenzivní chmelovou vůní. Ta je docílena použitím čerstvého chmele z chmelnice v Čekyni, který jsme společně s dalšími zaměstnanci pivovaru načesali na konci srpna. Právě čerstvý chmel dává pivu příjemně výraznější chmelovou hořkost a aroma,“ popisuje Granda z prvního chmele Nataša Rousková, sládková pivovaru Zubr.

Grand z prvního chmele bude k dostání čepovaný ve vybraných restauracích na střední Moravě a také ve speciálním dvoulitrovém skleněném balení až do vyprodání zásob.

„Oficiální uvedení proběhne 27.října naráz vevíce než 40 restauracích. Do mnoha z nich se rozjedou naši zaměstnanci, aby osobně pivo našim zákazníkům představili. Jedná se o výjimečný speciál, protože pivo z čerstvého chmele není možné ochutnat nikdy jindy než právě na podzim po sklizni,“ říká Tomáš Pluháček, ředitel přerovského pivovaru.

Zubr Grand z prvního chmele je světlý ležák s vyšší plností a barvou, který vyniká lahodnou hořkostí. Je uvařen klasickým způsobem podle tradiční receptury za použití kvalitních regionálních surovin v čele s Žateckým poloraným červeňákem. Pivovar Zubr, stejně tak jako v případě dalších piv z produkce, klade důraz na dobu zrání piva v ležáckých tancích, která je důležitá pro výsledný senzorický charakter piva.

Pivovar ZUBR, a.s., tradiční český výrobce působící především na Moravě, je společně s pivovary Holba a Litovel součástí holdingu PMS. Pivovar je držitelem ocenění Klasa A aRegionální potravina a známky CHZO "České pivo". V loňském roce rozšířil svůj sortiment o 11° ležák Zubr Grand. Pivovar získal prestižní ocenění v degustační soutěži České pivo 2015 a to v kategorii světlé ležáky (1. místo Zubr Premium), kategorii 11% světlé ležáky (2. místo Zubr Grand), kategorii výčepních piv (2. místo Zubr Classic) a kategorii tmavé pivo (2. místo Zubr Classic tmavý).

Exkurze v Pivovaru Rebel

Publikováno:před rokemAutor:Václav RokytaRebel

Nedávno jsme se kamarády vypravili do havlíčkobrodského pivovaru. Ten sice z venku nevypadá příliš fotogenicky jako řada jiných českých pivovarů, za to pivo se tu vaří opravdu poctivé. Krátce po jedenácté dopoledne si nás u vrátnice vyzvedla naše paní průvodkyně - chemická laborantka - která nás celým pivovarem provedla. Ve varně jsme si nejprve vyslechli podrobný výklad o historii místního pivovaru i o tom, jak se zlatý mok vaří na Vysočině dnes. Během zhruba dvouhodinové exkurze jsme pak prošli ležácké sklepy, spilku, plnicí linku a další části místního podniku. Při návštěvě ležáckých sklepů pochopitelně nemohla chybět ani ochutnávka místního piva, které bylo v této nejčerstvější podobě jak jinak než vynikající. Nadšencům, kteří by se do Havlíčkova Brodu rádi vypravili, doporučuji po exkurzi navštívit i přilehlý Pivovarský hostinec. V jídelním lístku je na výběr řada pivovarských specialit a dalších výborných jídel, o skvělém pivu nemluvě. Na dobrém pivu a jídlu si pak také pochutnáte v restauraci Na Rynku, kterou najdete na Havlíčkově náměstí v centru města. Věřím, že si návštěvu pivovaru Rebel v Havlíčkově Brodě užijete stejně jako my.

Český a americký pivní trh spojí brazilský investiční mág Lemann

Publikováno:před rokemZdroj:iDNES.czAutor:Martin Petříček

Spojení světových pivovarnických skupin, jedničky AB InBev a dvojky SABMiller zatřese trhem. Mozkem celé operace je nejbohatší Brazilec Jorge Paulo Lemann, který je proslulý svou touhou po efektivitě a taktickým snižováním nákladů. K šestasedmdesátiletému Lemannovi vzhlíží celá generace brazilských podnikatelů.

Manažeři jihoafrického koncernu SABMiller, který v Česku ovládá Plzeňský Prazdroj, už zřejmě několik nocí moc dobře nespali. Od chvíle, kdy jeho převzetí ohlásila světová pivovarnická jednička AB InBev, totiž nejspíš přemýšlejí, na čem budou moci ušetřit.

Šlachovitý miliardář Jorge Paulo Lemann, který jako mozek v pozadí celou transakci za 2,5 bilionu korun vymyslel a nakonec i uskutečnil, získal v byznysu pověst nemilosrdného kata posedlého honbou za efektivitou. „Náklady jsou jako nehty na rukou. Musí se neustále stříhat,“ prohlašuje s oblibou.

K šestasedmdesátiletému Lemannovi nicméně vzhlíží celá generace brazilských podnikatelů. „Uskutečnil revoluci v tom, jak lidé přemýšlejí o byznysu,“ vysvětluje někdejší šéf brazilské centrální banky Arminio Fraga, který pod Lemannem v 80. letech pracoval. S obdivem o něm mluví i další. Často se hovoří o „kultuře Garantia“ – podle jména investiční společnosti, kterou Lemann na začátku 70. let založil.

Vedle kontroly nákladů stojí na přísné „meritokracii“ – odměny a funkce uvnitř ovládaných podniků se rozdávají výhradně podle schopností. Budoucí manažeři se vybírají zásadně zevnitř a pokud Lemann objeví mezi manažery na nižších pozicích výrazný talent, neváhá investovat nemalé částky do jeho vzdělání (což je i případ současného šéfa InBevu Carlose Brita).

Lemannovo jmění se odhaduje na 23,7 miliardy dolarů, což mu v žebříčku nejbohatších lidí planety časopisu Forbes přisuzuje šestadvacátou příčku.

Tři mušketýři
Megafúze dvou největších světových pivovarnických skupin je vlastně vyvrcholením celé Lemannovy nájezdnické kariéry. Po absolvování ekonomie na Harvardu si vyzkoušel různé profese – krátce pracoval i jako ekonomický novinář, pak na počátku 70. let založil investiční firmu Garantia.

Investoval do firem v řadě oborů – hlavním cílem bylo všechno, co se točilo kolem potravin a maloobchodu. A na konci 80. let koupili „tři mušketýři“ (Lemann a jeho obchodní partneři Marcel Herrmann Telles a Carlos Alberto Sicupira) riodejaneirský pivovar Brahma. O deset let později ovládli většího brazilského konkurenta, firmu Antarctica, a vytvořili koncern AmBev.

Jihoamerická velmoc jim však začala být malá a vypravili se na nákupy pod názvem 3G Capital. Nejprve vyrazili do Belgie (spojením s Interbrew vznikl InBev) a pak kam jinam než do Severní Ameriky. Za 52 miliard dolarů koupili v roce 2008 americký pivovarnický podnik Anheuser-Busch, dlouholetého rivala Budějovického Budvaru ve sporech o používání značky Budweiser.

Lemann se však v rámci svých investic nezajímá jen o pivo, v roce 2010 třeba podnikl nájezd na řetězec rychlého občerstvení Burger King, postupně ho stáhl z burzy a osekal náklady.

Kamarád Buffett
Lemann má hodně společného se světovým miliardářem číslo tři Warrenem Buffettem, s nímž se setkal na začátku 90. let v představenstvu firmy Gillette. Spojuje je hlavně obdobný investiční styl, který stojí na dlouho dopředu promýšlených krocích. Spolu ovládli v roce 2013 za 27 miliard dolarů výrobce kečupů Heinz.

Jak se později ukázalo, šlo v této transakci o pouhou předehru k něčemu většímu – to nakonec přišlo letos v březnu, kdy výrobce kečupů požral jiného amerického potravinářského obra – Kraft Foods. Věštec z Omahy, jak se Buffettovi přezdívá, na Lemanna pěje jen chválu. Už několikrát na veřejnosti zopakoval, že jsou „dobří přátelé“, a ocenil jeho noblesní styl i bojovnost.

Tu má Lemann v krvi, odmala hrál tenis. Na špičkové úrovni, samozřejmě. Pětkrát se stal brazilským národním šampionem, v Davisově poháru reprezentoval Švýcarsko i Brazílii (má dvojí občanství), a jako veterán se dokonce vyšplhal do čela světového žebříčku.

Na rozdíl od Buffetta však není Lemann prakticky nikdy vidět na veřejnosti. Po nezdařeném pokusu o únos jeho dětí v roce 1999 se navíc raději i s rodinou přestěhoval ze Sao Paula do rodného Švýcarska.

Megafúze dvou největších světových pivovarnických skupin je vlastně vyvrcholením celé Lemannovy nájezdnické kariéry.

AB InBev, SABMiller – co přinese pivní megatransakce?

Publikováno:před rokemZdroj:Kurzy.cz

Minulý týden bylo zveřejněno, že „světová pivovarnická jednička Anheuser-Busch InBev, do jejíhož portfolia značek se mimo jiné řadí Stella Artois, Budweiser nebo Corona se dohodla na koupi svého menšího rivala SABMiller, majitele Plzeňského Prazdroje ... SABMiller nakonec souhlasil s nabídkou na převzetí většiny akcií ve výši 44 liber za akcii v hotovosti“. Pro další informace viz „AB InBev a SABMiller se konečně dohodly! Akcie SABMiller +9 %“.

M&A bývají velkým hybatelem cen na akciových trzích. Vzorec je často takový, že akcie firmy kupované z transakce těží, zatímco akcie firmy kupující čelí určité skepsi. Takový mustr by odpovídal tomu, že akciový trh mívá často obavy, že akvizice je přeplacená a tudíž dochází k transferu hodnoty od akcionářů kupujícího k akcionářům kupovaného. Připomeňme si, že AB nabízel 15. září za akcii SAB 38 liber. Nabídka se 22. září zvedla na 40 liber, 7. října na 42,15 liber, 12. října na 43,5 libry a 13. října na 44 liber. Jak se konkrétně vyvíjely ceny akcií na burze?

Během prázdnin dostaly pivní akcie dost velkou ránu – akcie AB si v srpnu odepsala 10 %, akcie SAB na tom byla v podstatě stejně. Takový Heineken také prošel letní korekcí, ta ale byla slabší a zhruba odpovídala korekci amerického trhu. Vývoj obou akcií SAB a AB pak byl ještě několik týdnů v podstatě stejný. A pak začaly chodit popsané nabídky. Rozdíl v následné reakci je jasně patrný: Akcie SAB vystřelily prudce nahoru. Akcie AB měly až do konce září co dělat, aby se udržely nad letními minimy, pak se ale i ony vydaly směrem nahoru. Na jednu stranu se tedy u nich nedá hovořit o nějakém návalu pesimismu, který by kvůli transakci poslal akcii do kolen. Ale nějaké nadšení také těžko hledat.

Ve zbytku tohoto příspěvky a v příspěvku následujícím bych se rád podíval na fundament a valuaci obou firem. Mimo samotné transakce i proto, že (jak bylo popsáno výše) už několik měsíců čelí pivovary velké tržní volatilitě. První dva grafy z následující čtyřky popisují vývoj tržeb a ziskovosti AB, druhé dva SAB.

První pivovar je schopen dosahovat relativně stabilního růstu tržeb a pokud dáme stranou výjimečný rok 2013, v souladu s trendem rostou i zisky. SAB je na tom v tomto ohledu o něco hůře, tržby po roce 2013 klesají a zisky stagnují. Zajímavé je porovnání marží: Marže na úrovni provozního zisku se v případě AB pohybuje na 33 %, SAB dovede z tržeb dostat asi jen 20 % na provozním zisku. Rozdíl je to tedy dost velký. Pokud se podíváme na marži na úrovni čistého zisku (do které ale promlouvá mimo jiné i rozdílné zadlužení a zdanění), je na tom AB opět výrazně lépe: Z tržeb na čistém zisku dostane asi 25 %, zatímco u SAB to je asi 16 %.

Akvizice a fůze jsou obvykle doprovázeny slovy o strategických krocích, úsporách, synergiích a podobně. Někdy se očekávání naplní, někdy ne. U výrobních firem by obecně měla být pravděpodobnost úspěchu vyšší, u služeb to bývá složitější. Jinak řečeno, fůzovat stroje je lehčí, než fůzovat lidi. Zde je jasné, že pokud by se AB povedl byť jen částečný posun SABu na ziskové standardy AB, znamenalo by to významnou „tvorbu hodnoty“. Na druhou stranu je ale jasné, že marže nejsou dány jen nákladovou efektivitou, ale také prodejními cenami. To jest pozicí piva/značek, či nápoje na trhu a v očích zákazníků. A v naší pivní kultuře víme o optimalizaci pivních vertikál své (i když jeden velký pivovar tvrdí, že to víme špatně).

Ještě si všimněme, že AB je na tom lépe i co se týče návratnosti vlastního jmění. Jeho ROE dosahuje téměř 20 %, zatímco ROE SAB je na úrovni 13 %*. Tato čísla můžeme (orientačně) porovnat s požadovanými návratnostmi. AB má betu ve výši 0,81 a SAB ve výši 0,91. Požadovaná návratnost by se tak u akcií první firmy měla pohybovat kolem 6,3 % a u druhé 6,8 %. Z toho je jasné, že ROE se pohybuje vysoko nad těmito návratnostmi. Jde jen o přibližné měřítko tvorby akcionářské hodnoty (lepší je pro měření návratností používat volný tok hotovosti). Ale i tak to vypadá, že při všech konkurenčních tlacích nemají megapivovary problém s pokrytím nákladu kapitálu, který je do nich investován.

Jak jsem uvedl výše, příště bych se rád věnoval tomu, kolik peněz jsou firmy reálně schopny svým akcionářům generovat a jakou hodnotu tato hotovost (a tudíž i akcie AB a SAB) má.



*SAB má na rozdíl od ROE podobně vysokou návratnost investic jako AB. To při nižších ziscích SAB znamená jediné: SAB potřebuje mnohem méně kapitálu na generování jednotky zisku. Jinak řečeno, firma z hlediska návratnosti investic eliminuje nižší marže a zisky tím, že nezaměstnává tolik aktiv/investic. Při stejných ROI pak může mít AB vyšší ROE pouze díky tomu, že má větší finanční páku (i přesto je ale beta této firmy nižší). Ale to už jsou jen takové poznámky na okraj.

Oceněný sládek pije pivo od pěti let

Publikováno:před rokemZdroj:Plzeňský deníkAutor:Miroslava Tolarová

„V pěti letech jsem poprvé ochutnal pivo a chutnalo mi," říká Jan Majer, který v plzeňském pivovaru strávil nejdelší čas ze všech sládků. Nedávno byl uveden do Síně slávy českého pivovarnictví.

Ovšem nechybělo mnoho a Jan Majer se sládkem nestal, původně pošilhával spíše po truhlařině. Naštěstí měl jeho strýc hospodu. „Říkal mi: Copa bys dělal na truhlařině. Koukej se chytit v pivovarnictví, protože pivo bude pořád, tam se uživíš až do smrti. A měl pravdu," vzpomíná Majer, který po vyučení v malém pivovaru ve Staňkově nastoupil v roce 1950 na Vyšší pivovarskou školu. Ta byla ale kvůli nedostatku technických pracovníků o rok později uzavřena a Jan Majer nastoupil do Plzeňského Prazdroje. Maturitu si dodělal později.

V pivovaru prošel několika profesemi – chemik v laboratoři, pracovník v útvaru normování či podsládek. Sládkem se stal v roce 1970 a sládkoval do roku 1989, kdy žezlo předal Václavu Berkovi. Ostatně právě on jej nominoval do Síně slávy.

Pro Jana Majera je typická jeho čepice, kterou mu kdysi přivezl kamarád z Hamburku. „To jsem ještě nevěděl, že bude sládkovská. Kamarád mi řekl, že mi ji posílá náčelník z loděnice," připomněl zasloužilý pivovarník, který za svůj profesní úspěch počítá nejen to, že se stal sládkem v Plzni, ale i své čtyřměsíční působení v pivovaru v Jugoslávii nebo i to, že si pivovar oblíbila i jeho manželka Markéta. „A také to, že mi pivo chutná pořád."

Jan Majer už sládkem není 26 let, s Prazdrojem je ale spjat stále. Vitální muž dělí volný čas mezi pět pravnoučat, chalupu v rodné Dolní Kamenici, houby a také pivovar, kde stále vede degustační skupinu seniorů. V lednu oslaví 85. narozeniny, a jak říká, fit je i díky pivu. „Míra je dvě piva a to je dobré dodržovat – první a poslední," směje se.

Kromě Majera vstoupil letos do Síně slávy také Milan Holý, dlouholetý ředitel sladoven v Nymburku.

Pivní speciál roku 2015: Stálice i nová jména mezi oceněnými pivovary a jejich pivy

Publikováno:před rokemZdroj:Naše voda

Rekordních 14 pivovarů přihlásilo do letošního ročníku soutěže speciálních a neobvyklých piv vyrobených komerčními pivovary v ČR – „CEREVISIA SPECIALIS – PIVNÍ SPECIÁL ROKU 2015“ celkem 35 piv. Informoval o tom Josef Vacl z pořádající agentury Port,s.r.o.

Degustace přihlášených piv se konaly, podobně jako v uplynulém roce, ve Výzkumném senzorickém centru Výzkumného ústavu pivovarského a sladařského v Praze. V kategorii světlá speciální piva bylo přihlášeno 8 vzorků piv. Třetí cena byla udělena pivu Sedmý schod, jehož výrobcem je Žatecký pivovar, spol. s r. o. Na druhém místě se umístil Sváteční speciál z produkce Pivovaru Nymburk, spol. s r.o., Rychtář speciál, jehož výrobcem je Pivovar Rychtář a.s., a PRIMÁTOR Exkluziv 16 % z produkce pivovaru PRIMÁTOR. Zvítězilo pivo Telčský Zachariáš 14 % z Pivovaru Jihlava, a.s.

V kategorii polotmavé a tmavé pivní speciály bylo přihlášeno 8 piv. Na třetím místě skončilo pivo Něžný Barbar z Pivovaru Nymburk, spol. s r.o., Svatováclavský polotmavý speciál ze Zámeckého pivovaru Břeclav s.r.o a Klášterní Bock z produkce Pivovaru Klášter, a.s. se dělily o druhé místo. Vítězem kategorie se stalo pivo Herold Czech Black Lager vyrobené v Pivovaru Herold Březnice, a.s., které tak obhájilo loňské prvenství.

V nejpočetněji obeslané kategorii neobvyklých piv, kterých bylo přihlášeno rekordních 19 značek, získala dělenou třetí cenu piva Weizenbier z pivovaru Primátor, a.s. a Holba Brusinka s mátou Degustace piv v senzorickém centru z Pivovaru Holba, a.s. Druhá místa získala piva z produkce Rodinného pivovaru Bernard a BERNARD s čistou hlavou Švestka ze stejného pivovaru, dále Primátor Stout z produkce pivovaru PRIMÁTOR, a.s. a Birell Pomelo & Grep z Plzeňského Prazdroje, a.s. Vítězné pivo Primátor IPA bylo uvařeno v pivovaru PRIMÁTOR a.s. Cenu předsedy degustační komise za nejvíce nominací z rukou Mgr. Františka Frantíka z Výzkumného ústavu pivovarského a sladařského, a.s., získalo pivo PRIMÁTOR Exkluziv 16 %.

„Obě komise degustátorů se vzácně shodla v tom, že přihlášená piva jsou stále kvalitnější a nebyl mezi nimi ani jeden propadák,“ uvedl František Frantík z Výzkumného ústavu pivovarského a sladařského, a.s. a hlavní organizátor soutěže. „Je zřejmé, že pivovary vnímají rostoucí poptávku spotřebitelů po zajímavých a neobvyklých pivech a tomu svou produkci přizpůsobují,“ dodal Frantík.

Přihlášená piva degustovala a hodnotila dvacetičlenná komise, rozdělená na dvě subkomise, První, dvanáctičlenný panel expertů, byl složen z členů degustační komise VÚPS doplněný o nezávislé odborníky z dalších odborných institucí jako např. z VŠCHT Praha a Zemědělské univerzity v Praze. Druhý, osmičlenný panel reprezentantů, byl sestaven z významných osobností, které pivo a pivovarskou problematiku dobře znají, ale nezabývají se jeho hodnocením profesionálně.„Co si můžeme jako organizátoři více přát: rostoucí zájem pivovarů o soutěž a vedle stálic i nová jména mezi oceněnými pivovary a jejich zajímavými pivy,“ uvedl Ing. Josef Vacl, CSc. ze spolupořadatelské společnosti PORT spol. s r. o. „Pro stále náročnější tuzemský trh je to dobrá zpráva,“ doplnil Josef Vacl.

Ocenění byla předána představitelům vítězných pivovarů na slavnostním zahajovacím večeru gastronomického festivalu Znojemský hrozen 2015 ve Znojmě.

8 pozitivních účinků pití piva. Dostatek vlákniny i pomoc proti cukrovce

Publikováno:před rokemZdroj:Woman OnlyAutor:Adéla Lišková

Možná, že i vy na obranu své záliby ve zlatavém moku často říkáte, že pití piva je zdravé. A ono tomu tak skutečně je. Chcete vědět proč?

I ve světě všichni vědí, že Češi jsou národ pivařů. Ale to rozhodně není nic, za co bychom se měli stydět, ba právě naopak. Pivo obsahuje spoustu prospěšných látek, které na lidský organismus působí přímo blahodárně.

A nejen to – už jenom fakt, že pijeme něco, co nám tolik chutná, má na nás pozitivní vliv. Samozřejmě je však nutné dodržovat onu příslovečnou přiměřenou míru. Víme přece, že všeho moc škodí, a u alkoholu to pak platí dvojnásob.

1. Obsah vlákniny
Jen málo nápojů se pyšní tím, že obsahují vlákninu. Pivo, které se vyrábí z fermentovaného sladového ječmene a pšenice, je jí však plné. Pokud si tak občas dopřejete zlatavý mok, ochráníte se před kardiovaskulárními chorobami a ještě podpoříte zdravé hubnutí.

2. Zdravé cévy
Je dokázáno, že pravidelné pití malého množství piva snižuje hladinu cholesterolu v krvi a tím napomáhá udržovat naše cévy v dobrém stavu.

3. Proti infekcím
Chmel dodává pivu nejen charakteristickou hořkou chuť, ale díky němu je pití tohoto nápoje účinnou prevencí proti nejrůznějším zánětům a infekcím, včetně klasické chřipky. Květy zelené rostliny se totiž mohou pochlubit antibakteriálními i antivirovými vlastnostmi.

4. Proti cukrovce
Dalším příznivým účinkem, kterým je díky chmelu pivo opatřeno, je působení proti rozvoji diabetu. To mají na svědomí látky obsažené v chmelu, kterým se říká humulony. Podle výzkumů je u lidí, co nepijí pivo, dokonce až o třicet procent vyšší pravděpodobnost, že onemocní cukrovkou druhého typu.

5. Obsahuje křemík
Kromě vysokého obsahu vlákniny je pivo bohaté také na křemík. Ten je důležitý pro zdravé kosti, ale dokáže i zabránit vzniku Alzheimerovy choroby. Při dostatečném přísunu křemíku se v mozku neukládá hliník a snižuje se tak riziko propuknutí duševních onemocnění.

6. Dostatek vápníku
V pivu se ukrývá i pro kosti tolik důležitý vápník. Při nedostatku tohoto minerálu hrozí úbytek kostní hmoty, který způsobuje jejich slábnutí. Existuje dokonce studie, z které vyplývá, že střídmé pití piva má pozitivní vliv na kostní hmotu. Při velké spotřebě jsou však účinky zcela opačné.

7. Mírní stres
Po dlouhém a náročném dni je pivo jedna z věcí, která spoustě lidem dokáže zvednout náladu. I výzkumy ukazují, že mírné pití alkoholu dokáže zmírnit potíže s úzkostmi a stresem, které velmi často stojí za propuknutím mrtvice či srdečního infarktu.

Pivo nám tak dokonce může zachránit i život. Není snad však potřeba připomínat, že při nadměrné konzumaci nás o něj alkohol může v extrémních případech i připravit.

8. Dodává živiny
Zejména černé pivo obsahuje spoustu vitamínu a antioxidantů. Oxidační stres, před kterým nás antioxidanty chrání, podle odborníků způsobuje stárnutí buněk a může dokonce vyvolat vznik rakoviny. Pivo také udržuje v kondici naše svaly.

Pivní speciál roku 2015: stálice i nová jména mezi oceněnými pivovary a jejich pivy

Publikováno:před rokemZdroj:Regiony24.czAutor:Josef Vacl

Letošního šestého ročníku soutěže speciálních a neobvyklých piv vyrobených komerčními pivovary v České republice CEREVISIA SPECIALIS - PIVNÍ SPECIÁL ROKU 2015 se zúčastnilo rekordních14 pivovarů, které přihlásily celkem 35 piv. Degustace se konaly, podobně jako v uplynulém roce, ve Výzkumném senzorickém centru Výzkumného ústavu pivovarského a sladařského v Praze.

V kategorii světlá speciální piva bylo přihlášeno 8 vzorků piv. Třetí cena byla udělena pivu Sedmý schod, jehož výrobcem je Žatecký pivovar, spol. s r. o. Na druhém místě se umístil Sváteční speciál z produkce Pivovaru Nymburk, spol. s r.o., Rychtář speciál, jehož výrobcem je Pivovar Rychtář a.s., a PRIMÁTOR Exkluziv 16 % z produkce pivovaru PRIMÁTOR. Zvítězilo pivo Telčský Zachariáš 14 % z Pivovaru Jihlava, a.s.

V kategorii polotmavé a tmavé pivní speciály bylo přihlášeno 8 piv. Na třetím místě skončilo pivo Něžný Barbar z Pivovaru Nymburk, spol. s r.o., Svatováclavský polotmavý speciál ze Zámeckého pivovaru Břeclav s.r.o a Klášterní Bock z produkce Pivovaru Klášter, a.s. se dělily o druhé místo. Vítězem kategorie se stalo pivo Herold Czech Black Lager vyrobené v Pivovaru Herold Březnice, a.s., které tak obhájilo loňské prvenství.

V nejpočetněji obeslané kategorii neobvyklých piv, kterých bylo přihlášeno rekordních 19 značek, získala dělenou třetí cenu piva Weizenbier z pivovaru Primátor, a.s. a Holba Brusinka s mátou Degustace piv v senzorickém centru z Pivovaru Holba,, a.s. Druhá místa získala piva BOHEMIAN VÚPS FOTO: Port/ jv ALE z produkce Rodinného pivovaru Bernard a BERNARD s čistou hlavou Švestka ze stejného pivovaru, dále Primátor Stout z produkce pivovaru PRIMÁTOR, a.s. a Birell Pomelo & Grep z Plzeňského Prazdroje, a.s. Vítězné pivo Primátor IPA bylo uvařeno v pivovaru PRIMÁTOR a.s.

Cenu předsedy degustační komise za nejvíce nominací z rukou Mgr. Františka Frantíka z Výzkumného ústavu pivovarského a sladařského, a.s., získalo pivo PRIMÁTOR Exkluziv 16 %.

„Obě komise degustátorů se vzácně shodla v tom, že přihlášená piva jsou stále kvalitnější a nebyl mezi nimi ani jeden propadák,“ uvedl Mgr. František Frantík z Výzkumného ústavu pivovarského a sladařského, a.s. a hlavní organizátor soutěže. „Je zřejmé, že pivovary vnímají rostoucí poptávku spotřebitelů po zajímavých a neobvyklých pivech a tomu svou produkci přizpůsobují,“ dodal František Frantík.

Přihlášená piva degustovala a hodnotila dvacetičlenná komise, rozdělená na dvě subkomise, První, dvanáctičlenný panel expertů, byl složen z členů degustační komise VÚPS doplněný o nezávislé odborníky z dalších odborných institucí jako např. z VŠCHT Praha a Zemědělské univerzity v Praze. Druhý, osmičlenný panel reprezentantů, byl sestaven z významných osobností, které pivo a pivovarskou problematiku dobře znají, ale nezabývají se jeho hodnocením profesionálně.

„Co si můžeme jako organizátoři více přát: rostoucí zájem pivovarů o soutěž a vedle stálic i nová jména mezi oceněnými pivovary a jejich zajímavými pivy,“ uvedl Ing. Josef Vacl, CSc. ze spolupořadatelské společnosti PORT spol. s r. o. „Pro stále náročnější tuzemský trh je to dobrá zpráva,“ doplnil Josef Vacl.

Ocenění byla předána představitelům vítězných pivovarů na slavnostním zahajovacím večeru gastronomického festivalu Znojemský hrozen.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.24.05.2017 07:374.983/4.983