Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

zprávy ze všech pivovarů

V hodnocení ležáků opakovaně pohořel strakonický pivovar

Publikováno:před měsícemZdroj:Lidovky.czAutor:Miroslav Petr

Členové První pivní extraligy uzavřeli pátým kolem základní část letošní soutěže českých ležáků. O první čtyři postupová místa se rovným počtem bodů dělí jedenáctka Patriot z Uherského Brodu, Páter z Černé Hory, Kozel Premium a světlý ležák Louny. Nejhůř na jedenáctém místě skončil Olivětínský Opat z broumovského pivovaru. Ovšem hodně bídnou bilanci, a to opakovaně, vykázal Měšťanský pivovar Strakonice.

Pátou degustací skončila v úterý základní část letošního už osmého ročníku soutěže o nejlepší český ležák. Osmička členů První pivní extraligy (PPE) hodnotila tentokrát 11 piv, tradičně nakoupených v běžné obchodní síti a tradičně hostila degustátory Bejčkova První Pivní Tramway na pražském Spořilově.

Na úvod je dobré připomenout, že piva nakupuje nákupčí zpravidla dva dny předem, uskladněna jsou společně v lednici a hostesky je dokáží roznést v očíslovaných sklenicích během několika málo minut, takže se degustují za stejných teplotních podmínek.

Hodnotí se vůně, chuť, hořkost, plnost a říz. A to na stupnici od 1 (výjimečné pivo) do 9 (odporné). Degustace je přísně anonymní, porotci netuší, jaké značky nákupčí pro dané kolo pořídil a identita piv je odhalena až při vyhodnocení výsledků.

Každá ze čtveřice v úvodu zmíněných značek, které postupují do semifinále, získala shodně 31 bodů, což je tedy lepší průměr na bodové stupnici.

Degustátoři, kterým jako v předchozích případech velel Jan Šuráň, muž se zkušenostmi z mezinárodních soutěží, se však pozastavili nad nevalnou kvalitou (lahvových) piv z Měšťanského pivovaru Strakonice.

Třikrát bídné hodnocení
V minulém čtvrtém základním kole skončil strakonický Otavský zlatý počtem 57 bodů na posledním desátém místě. Ve třetím kole bojoval Král Šumavy a obsadil rovněž desáté místo se 46 body. A nyní soutěžil za Strakonice Dudák premium světlý ležák, který byl pro změnu rovněž desátý - se 45 body.

V průměru z těch tří degustací tedy vychází na hodnocená strakonická piva 6 bodů, což je slovně na stupnici PPE označeno jako pivo „špatné“.

Prezident PPE Ladislav Jakl dává kvalitu strakonického piva do souvislosti s tím, že pivovar vlastní město.

„Když se erár, at už stát, kraj nebo město, rozhodne péct rohlíky, určitě se časem stane, že buď nebudou pořádně k jídlu, nebo tu pekárnu budou muset dotovat. S pivem to není jiné. Moc bych strakonickému pivovaru přál lepší výsledky, ale těch se asi nedočkají, dokud tamní pivovar nebude mít konkrétního vlastníka s osobní motivací. Město takovým vlastníkem být nemůže,“ soudí Jakl.

Kritickým poznámkám neunikl ani ležák Excelent (dříve ještě pod značkou Gambrinus) z Plzeňského Prazdroje. Skončil na osmém místě.

„Na české pivní scéně to není žádný nováček, ale pravděpodobně se vynakládá více energie do marketingu než do výroby,“ komentoval tohle pivo další z degustátorů Milan Kabrna.

Připomíná kromě toho, že vlajková loď Gambrinus světlý ležák soutěžil v předchozím kole a obsadil dělené 1.- 4. místo s 31 body a postoupil do semifinále.

První pivní extraliga vybírá pro degustace piva v běžné síti obchodů tak, jak je nakupují i běžní spotřebitelé. Tedy i se stejným rizikem, že kvalita může utrpět například vinou špatného skladování nebo blížící se dobou spotřeby.

Takhle vypadají výsledky degustace ležáků posledního základního kola PPE:

1.-4. Kozel - Plzeňský Prazdroj (31 b)
1.-4. Louny - Heineken (31 b)
1.-4. Uherský Brod - Pivovary Lobkowicz (31 b)
1.-4. Černá Hora - Pivovary Lobkowicz (31 b)
5. Chodovar - Pivovar Chodová Planá (33 b)
6.-7. Poutník (Pivovar Pelhřimov (37 b)
6.-7. Klášter - Pivovary Lobkowicz (37 b)
8. Excelent - Plzeňský Prazdroj (38 b)
9. Zubr - skupina PMS (42 b)
10. Dudák - Měšťanský pivovar Strakonice (45 b)
11. Opat - Pivovar Broumov (46 b)

Ležáky, které postupují ze všech 5 základních kol do semifinále

Lobkowicz - Pivovary Lobkowicz
Chotěboř Premium
Pilsner Urquel - Plzeňský Prazdroj
Herold Březnice

Pardál - Budějovický Budvar
Holba - PMS
Radegast - Plzeňský Prazdroj
Zlatopramen - Heineken

Litovel Premium - PMS
Braník Ležák - Pivovary Staropramen
Primátor Premium - Náchod
Staropramen

Březňák - Heineken
Gambrinus - Plzeňský Prazdroj
Bakalář Rakovník
Rychtář Hlinsko - Pivovary Lobkowicz

Kozel - Plzeňský Prazdroj
Louny - Heineken
Uherský Brod - Pivovary Lobkowicz
Černá Hora - Pivovary Lobkowicz

Žáci se budou v Žatci učit vařit pivo, studijní obor je první v kraji

Publikováno:před měsícemZdroj:iDNES.czAutor:Miroslava Strnadová

Zajímavý studijní obor se chystá od září otevřít učiliště v Žatci. Zájemci se mohou hlásit do tříletého učebního programu sladovník – pivovarník.

„Rozhodli jsme otevřít tento obor na základě poptávky pivovarů v regionu. O vyučené lidi v tomto odvětví je na trhu práce velký zájem, souvisí to i s boomem minipivovarů,“ uvedla Stanislava Sajdlová, ředitelka Střední odborné školy a Středního odborného učiliště SČMSD.

Po třech letech studia získá absolvent výuční list. Na trh práce půjde se znalostmi technologie výroby piva a sladu a vědomostmi o správném skladování.

Bude schopný hodnotit kvalitu vstupních surovin, meziproduktů i hotových výrobků. Současně bude umět obsluhovat výrobní linky a provádět základní údržbu technologického zařízení.

Praxe přímo ve výrobě
Teorii se naučí ve školní lavici, praxi pak přímo ve výrobě. Uplatní se jak ve sladovnictví a pivovarnictví, tak v podnikových laboratořích. „Pivovary v Žatci i v okolí zřízení tohoto oboru uvítaly. Naši žáci budou vykonávat týdenní praxe přímo v provozu,“ doplnila Sajdlová.

Žatecká škola je první v Ústeckém kraji, která tento obor nabízí. Maximální kapacita je devadesát žáků. Škola ale očekává, že v prvním roce bude zájem nižší, protože jde o novinku.

„Přihlášku ke studiu mohou žáci nyní posílat v rámci druhého přijímacího kola, a to až do konce léta,“ poznamenala Sajdlová.

V Chyši vaří pivo už jedenáct let

Publikováno:před měsícemZdroj:Karlovarský deníkAutor:Barbora ŠmudlováChyše

V pivovaru v Chyši, který je součástí místního zámku, se vaří pivo od roku 2006. „Vaříme naše domácí pivečko, které je nefiltrované a nepasterizované," uvedl zámecký pán Vladimír Lažanský.

Pivovar si za tu dobu už udělal jméno mezi odbornou veřejností, turisty i místními. „Přestože konkurence minipivovarů roste, stále ještě naše piva získávají na prestižních degustačních soutěžích různá ocenění. Letos to byla třeba bronzová pečeť z Českých Budějovic, kterou získal náš už legendární ležák. Pivovar si drží stále mimořádné postavení mezi zhruba 400 pivovary v České republice, je to dáno především tím, že máme mimořádného sládka Roberta Maňáka,“ řekl Lažanský.

Chyšský pivovar sbírá jedno ocenění za druhým. V roce 2013 získal prestižní cenu od agentury CzechTourism, a to první místo v kategorii Fénix, nejlépe obnovený objekt za zámek a pivovar v celostátní hlasovací soutěži.

„V celostátní anketě Hospodářských novin jsme se stali nejoblíbenějším minipivovarem v zemi. Také jsme získali několik prestižních cen z degustačních soutěží, jako je Pivo roku, Pivní pečeť nebo Jarní cena českých sládků,“ doplnil Lažanský.

V pivovaru se vařilo pivo už v 16. století, a to až do roku 1932. Manželé Lažanští tuto tradici obnovili po dlouhých 74 letech.

PRIMÁTOR přivezl z Barcelony dvě ocenění

Publikováno:před měsícemZdroj:Město NáchodPrimátor

Náchodský pivovar a především jeho svrchně kvašené pšeničné pivo PRIMÁTOR® Weizenbier slaví další úspěch za hranicemi naší země. Zlaté ocenění, letos již po třetí v řadě, získal na mezinárodní soutěži Barcelona Beer Challenge 2017. Druhé ocenění a bronzovou medaili, pak obdržel světlý ležák PRIMÁTOR® Premium. Degustační soutěž je součástí největšího pivního festivalu v Barceloně, kterého se letos zúčastnilo na 40.000 návštěvníků.

Do samotné soutěže bylo přihlášeno 200 pivovarů z 25 zemí světa. Degustátoři hodnotili celkem 800 piv, přičemž z České republiky byl náchodský pivovar PRIMÁTOR jediným přihlášeným.

Slavnostního večera se osobně zúčastnila a ceny přebírala exportní manažerka Romana Jansová. Jak večer probíhal, a jaký pocit z osobní účasti na festivalu měla, vyjádřila následovně: „Jižanský temperament je nakažlivý, i proto proběhlo předávání cen ve velmi přátelské až elektrizující atmosféře. Fascinovalo mě, že úspěch se zde „odpouští", dokonce upřímně přeje. Bylo fajn vidět, kolik stylů a trendů žije, kolik lidí a nadšenců tím žije ... a přitom mít jednoho vítěze v PRIMÁTORské kapse".

Brněnský minipivovar Lucky Bastard změnil vlastníka

Publikováno:před měsícemZdroj:Průmyslová automatizaceAutor:ČTKLucky Bastard

Brněnský minipivovar Lucky Bastard změnil vlastníka. Koupila jej nově vytvořená společnost Czech Craft Beers, která plánuje výstavbu až deseti minipivovarů na jižní Moravě. Začala už budovat za zhruba 35 milionů korun minipivovar v Brně-Medlánkách. Bude stát v bývalém sídle společnosti Valosun, z níž je i jeden z investorů pivovarského projektu Martin Šibal. Šibal prodal výrobce potravinových doplňků Valosun společnosti Walmark před dvěma lety. Ponechal si některé aktivity Valosunu v USA a Kanadě a podniká i v jiných oblastech. Jednou z těch, které si zvolil, jsou minipivovary, kde spojil své snažení s majitelem sítě restaurací Zelená kočka Jiřím Sojkou a sládkem Janem Grmelou.

Podle Šibala potenciál k růstu trhu stále je. Odborníci odhadují, že v České republice je kolem 350 minipivovarů, pokrývají ovšem jen asi dvě procenta produkce piva. V Německu mají minipivovary osm procent trhu a v USA ještě víc. "Spotřeba piva je u nás pořád největší na hlavu. Každý si může spočítat, že prostor k růstu tady ještě je," řekl ČTK Šibal. Nová skupina tvořená částečně bývalým managementem Valosunu plánuje do budoucna šest až deset minipivovarů na jižní Moravě. O jaké půjde lokality, Šibal uvést nechtěl.

Lucky Bastard je minipivovar, který nedávno investoval do výroby, zvětšil kapacitu a přestěhoval se do rozsáhlejších prostor. Oproti jiným se zaměřuje jen na svrchně kvašená piva. Minipivovar v Medlánkách chce oproti tomu vyrábět tradiční české ležáky plzeňského typu. "Dobré pivo vaří možná třetina pivovarů. Chceme se prosadit kvalitou, to je základ," uvedl sládek Jan Grmela. Nový minipivovar otevře patrně na podzim letošního roku. Další pak budou následovat.

"Máme vytipované zajímavé lokality, kde by minipivovar měl svoje místo. Nyní jsou to řádově tři nebo čtyři lokality v rámci Jihomoravského kraje," uvedl Šibal. Nový minipivovar v Medlánkách vyjde investora na zhruba 35 milionů korun, z toho 15 milionů půjde do speciálních technologií. Podle zástupců firmy se lidé z okolí nemusí bát zápachu, protože provoz nebude mít komín. České pivovarnictví v posledních letech zažívá velký boom. Investují v něm i lidé, kteří nejsou z oboru. Některé firmy vytvářejí i sítě minipivovarů. Jedna z nich například obnovila výrobu piva ve Znojmě a Jarošově, který je součástí Uherského Hradiště.

Naopak problémy mají některé tradiční pivovary v regionu. Podle Vyškovského deníku propouští místní pivovar, který se dlouhodobě potýká s poklesem odbytu. Podle ředitele pivovaru Romana Kotolana situace sice příznivá není, nicméně konec Vyškovského piva zatím vyloučil. "Dochází k určitým provozním změnám, které jsou vedené snahou minimalizovat náklady na provoz pivovaru. A to s ohledem na nenaplnění obchodních plánů, které si investor a vedení pivovaru vytyčilo," řekl dnes Vyškovskému deníku Kotolan. V Brně měl problémy s odbytem minipivovar Magistr.

Grilování bez piva? Nelze

Publikováno:před měsícemZdroj:České nápoje

Počasí přineslo teplé dny a s nimi posezení na zahrádkách. Atmosféru k příjemnému strávení času s přáteli či rodinou často doprovází grilování a zahradní stolování. K němu nesmí chybět pivo. To patří mezi oblíbené nápoje právě ke grilovaným pokrmům. Osvěží, doplní chuť jídla a podporuje trávení.

Tipy, jaké pokrmy letos můžete zapojit do svého jídelníčku, přináší Titus Eliáš, šéfkuchař pražské restaurace Na Kopci. V receptech si přijdou na své nejen milovníci masa, ale i vegetariánských pokrmů. Obzvlášť mlsné jazýčky se mohou těšit na sladké jídlo v nečekaných kombinacích, kterými zaručeně překvapí své hosty.

Grilování a pivo, to je oblíbená kombinace většiny Čechů. Důležitá je ale vhodná péče o zlatavý mok, aby měl správnou chuť a teplotu. Nejlepší službu v takovém případě poskytne vlastní soudek, umožňující čepovat si pivo dle libosti. „Pokud je opravdu horko, oceníte chladicí zařízení s kompresorem, které ale napřed důkladně propláchněte. Sud nechte alespoň den předem v chladné místnosti a před naražením s ním zbytečně netřeste. Nenechte jej na přímém slunci a pivo čepujte ideálně na jeden zátah,“ radí Martina Ferencová, výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven.

Jak při grilování pečovat o čepované pivo
Nejjednodušší domácí péči o pivo nabízejí samo chladící sudy s ventilem pro čepování v dolní části. Lze však použít jednoduchou party pípu, anebo si zapůjčit pípu s chlazením, jejíž součástí je i vzduchový kompresor. Půjčené výčepní zařízení vždy pečlivě vypláchněte, abyste odstranili případné usazené kvasinky. Pivo čepujte nejprve po skle v úhlu cca 45° vůči pípě. Až v závěru čepování sklenici narovnejte a dočepujte i pěnu. Správně načepované pivo vytvoří při pití na vnitřním obvodu sklenice kroužky. Pivo spotřebujte do 24 hodin od naražení sudu.

Bude Prazdroj měnit logo? Plzeňští mají za sebou první setkání s Japonci

Publikováno:před měsícemZdroj:Seznam.czAutor:Petr ŠvihelPrazdroj

Nový majitel pivovaru zahájil svůj nástup setkáním nejvyšších šéfů v Plzni.

V pátek se dokončil prodej plzeňského pivovaru japonské skupině Asahi. Ta koupila Prazdroj a další pivovary na Slovensku, Polsku, Maďarsku a Rumunsku za zhruba 200 miliard korun.

Jako první krok japonské vedení naplánovalo setkání šéfů v prostorách plzeňského pivovaru, které proběhlo začátkem týdne.

„V Plzni proběhlo celoevropské setkání, kde se setkaly špičky evropského vedení s vedením z Tokia,“ popsala Jitka Němečková, mluvčí Plzeňského Prazdroje. Podle ní se manažeři seznamovali mezi sebou a prezentovali výsledky jednotlivých značek.

Setkání v Plzni není náhodné. Japonci plánují udělat právě v České republice centrálu, odkud budou ovládat svůj evropský byznys. Regionálním šéfem se stal bývalý generální ředitel Plzeňského Prazdroje Paolo Lanzarotti. Centrálu chtějí vybudovat v Praze během několika měsíců.

Co všechno prozradila mluvčí pivovaru o příchodu nového vedení a případných změnách? Podívejte se na video nahoře.

Dne 31. března odešel z postu ředitele strakonického pivovaru Marek Pohanka

Publikováno:před měsícemZdroj:České nápojeDudák

Marek Pohanka působil ve strakonickém pivovaru od roku 2009 jako ředitel obchodu a marketingu. V květnu 2015 převzal funkci ředitele společnosti. Za jeho působení ve funkci ředitele se ve spolupráci se sládkem pivovaru Dušanem Krankusem povedlo stabilizovat kvalitu piva, započít s dynamickou marketingovou strategií společnosti a nastartovat novou etapu pivovaru. Pod jeho vedením se podařilo společnost ekonomicky stabilizovat a vrátit hospodaření společnosti k zisku.

Vedení města a představenstvo pivovaru v čele s předsedou Rudolfem Oberfalcerem děkuje panu Marku Pohankovi za dosavadní odvedenou práci, která mnohdy znamenala provádět nelehká rozhodnutí v složité situaci dravého konkurenčního prostředí.

Zejména velký dík mu pak patří za navázání spolupráce s odběrateli mimo domácí region a spuštění projektu pivovarských restaurací – dudákoven, kterých pod jeho vedením vzniklo sedm.

Marek Pohanka odchází do vrcholového managementu korporátní společnosti. Pozici ředitele opouští ze své vlastní vůle a osobního rozhodnutí.

Vyškovský pivovar hromadně propouští. Bojím se, že brzy zavře, říká zaměstnanec

Publikováno:před měsícemZdroj:Vyškovský deníkAutor:Alena GrycováVyškov

Poslední novinka? Den otevřených vrat z loňského srpna. Poslední zpráva? Květnové vyjádření k pivu Alko-stop, u něhož inspekce odhalila, že obsahuje více alkoholu, než povoluje norma. Už při prvním pohledu je zřejmé, že webové stránky vyškovského pivovaru neprošly aktualizací řadu měsíců. A podobně špatně je na tom, zdá se, i pivovar. Podle zjištění Vyškovského deníku Rovnost se v něm hromadně propouští a utlumuje výroba.

Jak potvrdil jeden ze zaměstnanců, jehož jméno redakce zná, pivo se už nějakou dobu nevaří. „Žije se jen ze zásob. Hromadně se propouští a z třiceti lidí zbylo zhruba deset. Vypadá to, že pivovar je v útlumu, a obávám se, že v dohledné době zavře,“ sdělil muž.

Podle ředitele pivovaru Romana Kotolana situace sice příznivá není, nicméně konec Vyškovského piva zatím vyloučil. „Dochází k určitým provozním změnám, které jsou vedené snahou minimalizovat náklady na provoz pivovaru. A to s ohledem na nenaplnění obchodních plánů, které si investor a vedení pivovaru vytyčilo,“ řekl Kotolan.

Budova pivovaru patří státu, respektive jeho společnosti Jihomoravské pivovary. Od dubna 2011 ho má v dlouhodobém nájmu firma Czech Beverage Industry Company se sídlem v Praze na Smíchově. „Nájemce vaří a prodává pivo, nemůžu tedy tyto věci komentovat. My pronajímáme movitý a nemovitý majetek a poskytujeme licence na značky vyškovského piva,“ uvedl za Jihomoravské pivovary Jaromír Žáček.

Kotolan ujistil o snaze Czech Beverage Industry Company výrobu Vyškovského piva zachovat. „V současnosti hledáme optimální varianty řešení. Významným ohrožením této naší snahy však může být probíhající soudní spor se stávajícím majitelem pivovaru Vyškov (státní firmou Jihomoravské pivovary - pozn. red.),“ poukázal Kotolan.

Důvod rozepře nechtěla ani jedna z obou stran komentovat. „Co se týká soudního sporu, v rámci zachování objektivity a korektnosti se k němu nebudeme do vyřešení vyjadřovat,“ reagoval ředitel Czech Beverage Industry Company Jiří Kopenec.

Jaké je nejsilnější pivo na světě

Publikováno:před měsícemZdroj:forexample.cz

Mělo se za to, že nejsilnější pivo světa pochází z Bavorska a má 57,5 % alkoholu. Tenhle kousek má alkoholu více než vodka či whisky. Pít se musí po malých sklenkách a jedna láhev přijde zákazníka na tisíce korun. Toto silné pivo (avšak ne nejsilnější) vzniklo díky trumfování bavorského sládka se skotskými kolegy. To co však přijde nyní, vás zarazí do židle.

Sládci a přátelé na slovo vzatí - Lewis Ahand a John Mckenzie ze Skotska vlastní maličký pivovar Brewmeister a podařilo se jim už v roce 2012 vytvořit pivo s opravdu trefným názvem Armageddon. To se stalo asi zatím úplně nejsilnějším pivem na trhu v daném roce, ale jelikož to kamarádům bylo stále málo (víte, jak to chodí, když se lidé hecují) zrodilo se v pivovaru Brewmeister úplně nové pivo.

Zrození hadího jedu
Tato novinka dostala příznačný název Snake Venom - hadí jed s neuvěřitelnými 67,5 % alkoholu. Pivo se plní do sklenek 275 ml a jeho prodejní cena se pohybuje kolem 1750 korun, což je samo o sobě také síla. Pivo je tak silné, že na něm musí být umístěn žlutý štítek s varováním, abyste nepřekročili konzumaci více než 35 ml při jednom posezení. Tento skvost je vařený ze speciálních sladů usazených rašelinou. Při fermentaci jsou použity dva typy kvasinek, nejen ty pivní, ale vinné a využívané na výrobu šampaňského.

Udělat várku světového rekordmana trvá až půl roku, proto tomu odpovídá i cena. Většinou si taková piva kupují sběratelé, znalci a pivní šílenci (v dobrém slova smyslu). Právě oni dokážou ocenit takové pivo, protože vědí, co vše to obnáší. Koupí-li si jej někdo jen tak ze zvědavosti, a protože neví co s penězi, může se vylekat a pomyslet si, že nejde o pivo, ale likér.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.24.05.2017 07:374.983/4.983