Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

zprávy ze všech pivovarů

Pilsner Urquell, Kozel a Kingswood vyhrály ve světové marketingové soutěži

Publikováno:před rokemZdroj:Markering&MediaAutor:Martin Štěrba

Tři značky Plzeňského Prazdroje - Pilsner Urquell, Kozel a cider Kingswood - porazily dalších 200 brandů mateřské skupiny SABMiller v mezinárodní marketingové soutěži Mercatus Awards.

Mercatus Awards je prestižní ocenění, které se organizuje napříč skupinou SABMiller, světové pivovarnické dvojky. Soutěž se snaží ocenit a vyzdvihnout nejlepší příklady marketingových úspěch ze všech zemí, kde SABMiller působí. V současné době se jedná o nejvyšší ocenění v rámci skupiny SABMiller.

Soutěž začíná regionálními koly v Evropě, Asii, Africe, Latinské Americe a Severní Americe. Z 86 regionálních vítězů pak vzejde po hodnocení mezinárodní komisí 16 globálních vítězů. Letos na ocenění globální úrovně dosáhly v konkurenci více než 200 značek z více než 80 zemí na světě hned tři značky Plzeňského Prazdroje.

Česká pivovarnická jednička tak ukázala, že nejen jeho pivo, ale i jeho marketing je na světové úrovni. "Jsem opravdu hrdý na náš tým, který potvrdil své renomé v celosvětovém měřítku. Tento mezinárodní úspěch je zaslouženým poděkováním všem, kteří se na něm podíleli - tedy nejen marketingovým týmům, ale i všem z výroby a komerční části naší společnosti," těší se z vítězství Grant McKenzie, marketingový ředitel Plzeňského Prazdroje.

Za „Rozšiřování kategorie“ získal zlato cider Kingswood jako příklad silného rozvoje nové kategorie na trhu, kterému tradičně dominuje pivo a produkty s pivem souvisejícím. Ležák Pilsner Urquell vyhrál kategorii „Úspěšné implementace strategie globálních značek“ za svůj úspěch na jihokorejském trhu, který je pro značku Pilsner Urquell jedním z nejrychleji rostoucích na celém světě. V sekci „Zlepšování prémiových produktů“ zvítězila tradiční pivní značka Kozel, která ukázala úspěšný model regionálního růstu cenově přívětivé prémiové značky.

Spotřeba piva v ČR roste. 59 % lidí ho pije doma

Publikováno:před rokemZdroj:Plzeň.cz

Po výrazném propadu v roce 2010 spotřeba piva v České republice pomalu roste. Podle průzkumu ČSOB se zvyšuje podíl piva konzumovaného doma, který tvoří již 59 % oproti množství piva vypitého v restauracích (41 %). Důvody jsou ekonomické, cena lahvového piva je výrazně nižší. Kromě toho roste poptávka po zajímavějších a chuťově kvalitnějších produktech, které nahrávají pivním speciálům a menším pivovarům.

Zatímco v roce 2009 vyrobily pivovary pro český trh 16,7 milionů hektolitrů piva, o rok později to bylo pouze 15,1 milionů hektolitrů. Slibný trend potvrzuje loňský výsledek s přibližně 16 miliony hektolitrů. „Chování Čechů se s ekonomickou krizí změnilo, přesto je pro českého konzumenta stále prioritou kvalita, ať už pije pivo z lahve či v restauraci. Pro české spotřebitele je stále typický určitý patriotismus. Zákazníci zachovali věrnost svému výběru, jejich reakce spočívala především v příklonu k jinému typu produktu,“ komentuje situaci na trhu Petr Manda, výkonný ředitel útvaru Firemní bankovnictví ČSOB.

Příklon Čechů k nižší ceně lahvového piva vysvětluje Drahomíra Mandíková, ředitelka firemních vztahů a komunikace Plzeňského Prazdroje: „Lidé dnes mají mnohem širší škálu možností jak investovat své peníze a čas než třeba před deseti lety. V našem odvětví se to projevilo především v přesunu konzumace z provozoven do domácností. Pokud už se lidé rozhodnou, že chtějí strávit čas v restauraci, jsou stále náročnější.“

„Ve spotřebitelském chování se v poslední době profilují dva hlavní trendy. Na jedné straně lidé pijí více levnějšího lahvového piva a pijí ho doma, na druhé straně se mezi pivaři rekrutuje náročnější klientela, která vyhledává kvalitní a neobvyklá piva,“ souhlasí Ladislav Češpiva z Pivovaru Nymburk.

S tím, kde lidé pivo pijí, souvisejí i obalové trendy. Podle údajů Českého svazu pivovarů a sladoven vzrostl meziročně podíl piva prodávaného v PET lahvích o 11 % a piva v plechovkách dokonce o 16 %. Radek Holopírek z Tradičního pivovaru Rakovník vidí budoucnost prodeje piva v plechovkách. „V příštích letech půjdou plechovky nahoru a i nadále bude klesat poměr piva vytočeného v hospodách ve prospěch toho, které lidé budou pít doma.“ Přes naznačené obalové trendy ale stále největší podíl na trhu zaujímá pivo ve skleněných lahvích, a to 41 %.

Zástupci oboru se o budoucnost českého piva nebojí. „Češi mají rádi dobré pivo a český spotřebitel je nejlepší kontrolor kvality piva,“ říká Vladimír Balach z Českého svazu pivovarů a sladoven. Pavel Regner z Pivovaru Konrád věří, že na trhu bude v budoucnu místo pro všechny typy pivovarů: „Budou zde stále velcí hráči, kteří budou nabízet piva taková ta velká a levnější a k tomu na druhé straně různé minipivovary a mikropivovary, které budou nabízet piva dražší, zvláštní, originální a místní a k tomu budou střední pivovary, ty budou nabízet něco mezi, budou mít stálý sortiment, který občas něčím zpestří.“

Pivovar v Dobrušce byl prohlášen za kulturní památku

Publikováno:před rokemZdroj:ESTAV.czAutor:ČTKDobruška

Ministerstvo kultury prohlásilo stavbu pivovaru v Dobrušce na Rychnovsku za nemovitou kulturní památku. Soukromý majitel v objektu obnovil provoz pivovaru a budovy postupně opravuje, informovala o tom Eva Macková z Územního odborného pracoviště Národního památkového ústavu v Josefově na Náchodsku.

Pivo se v Dobrušce původně vařilo v domech na náměstí, po velkém požáru v roce 1866 se začal budovat současný pivovar. Nefunkční areál pivovaru a sladovny koupil v roce 2007 prostřednictvím firmy Staročeský pivovárek Milan Vedra, který provoz oživil. Nový majitel například nahradil asfaltové a betonové povrchy komunikací žulovými kostkami a v roce 2013 nechal opravit fasádu sladovny.

"Vzhledem k tomu, že historie pivovarnictví je mým koníčkem již od studií na střední pivovarské škole a pivovarských provozů jsem od té doby pracovně prošel již celou řadu, jsem nesmírně rád, že se nám podařilo do současné doby zachovat a dále rozvíjet výrobu sladu a piva v těchto historických objektech," uvedl Vedra.

Památková hodnota pivovaru v Dobrušce spočívá podle památkářů hlavně v původním funkčním strojním zařízení a technických detailech z let 1927 až 1936. Unikátní je funkční mlecí zařízení na slad, dochovaná je také velká část původních dřevěných nosných konstrukcí, architektonických detailů, jako jsou okenní otvory, žaluzie, schodiště nebo zábradlí.

Na seznam nemovitých kulturních památek bylo letos v Královéhradeckém kraji zařazeno 11 objektů. Mezi technické památky byl kromě dobrušského pivovaru zařazený také železobetonový most v Hostinném na Trutnovsku. "Obloukový most přes Čistou v Hostinném se po konstrukční i architektonické stránce odlišuje od běžné produkce své doby natolik, že ho má smysl památkově chránit. Rovněž je to přes tři čtvrtě století elegantní brána do centra Hostinného, která bude jako kulturní památka zachována," uvedl šéf josefovského pracoviště NPÚ Jiří Balský.

AB InBev koupí majitele Prazdroje za 2,7 bilionu. Každé třetí pivo na světě bude jeho

Publikováno:před rokemZdroj:Hospodářské NovinyAutor:Simone Radačičová, Ondřej Soukup Prazdroj

● Největší výrobce piva na světě Anheuser-Busch InBev koupí majitele Prazdroje za 2,7 bilionu korun, podal oficiální nabídku.
● Jde o jeden z nejdražších firemních sňatků v historii, rozhovory obou skupin se táhly několik týdnů.
● Koupě menšího konkurenta zajistí AB InBevu snazší průnik na trhy v Latinské Americe a v Africe.

Až Anheuser-Busch InBev pohltí současnou světovou dvojku SABMiller, bude každý třetí půllitr, který se na světě načepuje, pocházet z pivovarů nově vzniklého kolosu.

Vedení AB InBev muselo několikrát zvyšovat nabídku, než management svého konkurenta přesvědčilo. Včera pak světová pivovarnická jednička konečně dala oficiální nabídku, podle níž za SABMiller zaplatí 70 miliard liber (2,7 bilionu korun) − tedy 44 li­ber za akcii. To je zhruba o polovinu vyšší cena, než jakou měla akcie den předtím, než se v půlce září objevily spekulace o fúzi.

Rozhovory mezi oběma pivovarnickými skupinami se táhly několik týdnů. Vedení SABMilleru a AB InBevu dokonce muselo dvakrát posunout finální datum, dokdy mělo jednání skončit.

Šlo mimo jiné o prodej americké divize SABMilleru, kterou za 12 miliard dolarů získala americko-kanadská společnost Molson Coors. Důvodem prodeje bylo, aby vznik pivovarnického kolosu schválili regulátoři. Ze stejného důvodu se firmy budou muset zbavit dalších divizí i v jiných zemích, například v Číně.

Koupě menšího konkurenta zajistí AB InBevu snazší průnik na trhy v Latinské Americe a v Africe, kde rychle roste střední třída a s ní i spotřeba piva. Tyto trhy by měly vyvážit nižší poptávku v USA a v Evropě, kde lidé stále častěji sahají po půllitrech z lokálních pivovarů.

Spotřeba piva v Česku ožívá, stále častěji ho ale lidé pijí doma

Publikováno:před rokemZdroj:Novinky.cz

Po výrazném propadu v roce 2010 spotřeba piva v Česku pomalu roste. Zvyšuje se podíl piva konzumovaného doma, ten tvoří již 59 procent oproti množství piva vypitého v restauracích. Vyplývá to z průzkumu ČSOB a statistik Českého svazu pivovarů a sladoven.

Důvody, proč lidé pijí pivo častěji doma než v hospodách a restauracích, jsou hlavně ekonomické. Cena lahvového piva je výrazně nižší.

„Lidé dnes mají mnohem širší škálu možností, jak investovat své peníze a čas než třeba před deseti lety. V našem odvětví se to projevilo především v přesunu konzumace z provozoven do domácností. Pokud už se lidé rozhodnou, že chtějí strávit čas v restauraci, jsou stále náročnější,“ řekla Drahomíra Mandíková z Plzeňského Prazdroje.

Víc piva v plechovkách a plastu
”Kromě toho roste poptávka po zajímavějších a chuťově kvalitnějších produktech, které nahrávají pivním speciálům a menším pivovarům,” uvádí studie.

Zatímco v roce 2009 vyrobily pivovary pro český trh 16,7 miliónů hektolitrů piva, o rok později to bylo pouze 15,1 miliónů hektolitrů. Slibný trend potvrzuje loňský výsledek s přibližně 16 milióny hektolitrů.

„Ve spotřebitelském chování se v poslední době profilují dva hlavní trendy. Na jedné straně lidé pijí více levnějšího lahvového piva a pijí ho doma, na druhé straně se mezi pivaři rekrutuje náročnější klientela, která vyhledává kvalitní a neobvyklá piva,“ uvedl Ladislav Češpiva z Pivovaru Nymburk.

Podle údajů Českého svazu pivovarů a sladoven v posledních letech stále mírně stoupá podíl piva prodávaného v PET lahvích a plechovkách na úkor tradičního skla.

Pavel Regner z Pivovaru Konrád věří, že na trhu bude v budoucnu místo pro všechny typy pivovarů. „Budou zde stále velcí hráči, kteří budou nabízet piva taková ta velká a levnější a k tomu na druhé straně různé minipivovary a mikropivovary, které budou nabízet piva dražší, zvláštní, originální a místní. K tomu budou střední pivovary, ty budou nabízet něco mezi, budou mít stálý sortiment, který občas něčím zpestří,“ říká.

Vznikne obří pivovarský gigant, ovládne třetinu světového trhu

Publikováno:před rokemZdroj:Tiscali.cz

Chystá se jedno z největších firemních převzetí v historii. Světová pivovarnická jednička Anheuser-Busch InBev vyrábějící mimo jiné Budweiser se dohodla na koupi svého největšího konkurenta, společnosti SABMiller, majitele Plzeňského prazdroje. Obří kontrakt vyjde AB InBev na 71 miliard liber (2,7 bilionu korun), ještě ho však musí posvětit regulátorské úřady.

Společnost, která zatím ještě nemá název, ovládne třetinu světové produkce piva. Do jejího portfolia budou patřit velké značky jako Budweiser, Stella Artois, Pilsner Urquell, Corona, Leffe či Fosters.

"Naším sloučením se SABMiller vznikne první skutečně globální pivovar, který přinese zákazníkům mimo Spojené státy větší nabídku piv," cituje BBC generálního ředitele AB InBev Carlose Brita.

Spekulace o fúzi se objevily už v září, tehdy nicméně částka nedosahovala takové výše. Cena stoupla i na základě toho, že AB InBev měla o nákup opravdu velký zájem. Její tržby zejména na americkém trhu stagnují, čemuž se snaží vzdorovat mimo jiné sázením na prémiová piva.

Naopak SABMilleru se v poslední době daří, zlepšuje se zejména na menšinových trzích - tedy v Africe, Indii či Jižní Americe. Spojení trhů tak pomůže oběma firmám, nebudou si vzájemně konkurovat.

Sloučením navíc společnost ušetří ročně až 1,4 miliardy dolarů.

Aby se snížila pravděpodobnost, že antimonopolní úřady kontrakci zavrhnou, zahrnuje dohoda i prodej pivovaru MilleCoors. Společnosti SABMiller prodá jeho většinovou část americko-kanadskému výrobci Molson Coors. Obchod tak zmírní obavy, že AB inBev zcela ovládne americký trh s pivem.

Pokud akcionáři a regulátorské úřady obchod posvětí, mohl by být celý obchod dokončen během příštího roku.

Chrudimský ležák bude pivem, které pro restauraci na Bídě uvaří Pivovar Chotěboř

Publikováno:před rokemZdroj:Chrudimské novinyAutor:Jakub ValentaChotěboř

Pivo se v městě vařilo od nepaměti. Takzvané „právo várečné“ měla ve středověku celá řada měšťanských domů a přestože se jednalo především o výrobu pro vlastní potřebu, část produkce se tenkrát i prodávala. Chrudimský pivovar přestal vařit po druhé světové válce a v současnosti se majitelé restaurace Na Bídě snaží navázat na tuto přerušenou tradici.

Hned na úvod je třeba poznamenat, že Chrudimský ležák, jenž se bude v této restauraci ve čtvrtek 12. listopadu narážet, není pivem vyrobeným ve městě, nebo snad dokonce v nedalekých Medlešicích, kde pivovar funguje a dá se tak hovořit o „Chrudimském pivovaru“. Medlešice jsou totiž celou řadu let místní částí města Chrudim.

Zmiňovaný ležák speciálně pro restauraci Na Bídě uvaří Pivovar Chotěboř, který proslul především svými nepasterovanými pivy. Půjde o nefiltrovanou dvanáctku, přestože stará známá pivní pravda praví, že teprve desítka prověří schopnosti sládka. Nedá se tak moc ošidit jako pivo dvanáctistupňové. A právě desítka z Chotěboře je podle pivních znalců kvality nevalné. Naprosto výjimečnou kvalitu má ale pivo Hamerník, které pro krčmu Jonáš ve Svobodných Hamrech vaří rovněž chotěbořský pivovar.

Samotný chrudimský pivovar se obnovy jen tak nedočká. Jeho zbytky se nacházejí v ulici Obce Ležáků a pomalu propadají zkáze, protože současný majitel o jejich zachování nebo alespoň zakonzervování nedbá. Jeho obnova by přitom mohla vytvořit ve městě tolik žádaná pracovní místa a pomohla by obnovit třeba i zašlou slávu dvousladového piva Salvátor, na nějž se podle dobových svědectví těšili nejen poutníci mířící k zázračnému obrazu. Chrudimské pivo, na rozdíl od místního vína, bylo totiž vynikající kvality.

Dánský Carlsberg je kvůli východním trhům ve ztrátě a bude propouštět

Publikováno:před rokemZdroj:Deník.czAutor:ČTK

Dánský pivovar Carlsberg se kvůli špatným výsledkům na ruském a čínském trhu ve třetím čtvrtletí propadl do ztráty. Společnost dnes také oznámila, že sníží počet pracovníků v administrativě o zhruba 15 procent, což představuje asi 2000 míst. Doufá, že jí to pomůže vrátit se k růstu.

Společnost sice během tří měsíců do konce září vytvořila provozní zisk ve výši 3,5 miliardy dánských korun před mimořádnými náklady. Po zaúčtování těchto nákladů ale vykázala ztrátu před zdaněním ve výši 4,6 miliardy DKK (16,7 miliardy Kč). Ve stejném období před rokem byla v zisku tři miliardy DKK.

Carlsberg je již nějakou dobu pod tlakem kvůli propadu na ruském a ukrajinském trhu, odkud pochází více než čtvrtina jeho provozního zisku. Pivovar v Rusku zápolí s poklesem ekonomiky i tvrdší regulací. Letos tam zavřel dva pivovary a v těch zbývajících hodlá snížit produkci. Reorganizaci firma plánuje i v Británii a v Číně, kde by mohla zavřít některé menší pivovary, prohlásil dnes generální ředitel Cees 't Hart.

Společnost uvedla, že kvůli nákladům na restrukturalizaci a snížení hodnoty majetku zaznamená odpisy ve výši zhruba deset miliard DKK. Většinu z nich již firma zaúčtovala v tomto kvartálu. V následujícím čtvrtletí by měly tyto odpisy činit až 1,5 miliardy DKK.

Náklady spojené s Ruskem firma odhaduje na pět miliard DKK. Náklady spojené s jejími čínskými aktivitami budou činit čtyři miliardy DKK a odpisy v britských aktivitách 600 milionů DKK.

Carlsberg je čtvrtým největším producentem piva na světě. Mezi jeho nejznámější značky patří Carlsberg, Tuborg, San Miguel či Kronenbourg. V České republice Carlsberg loni koupil jednapadesátiprocentní podíl v Žateckém pivovaru. Dánská společnost už také řadu let úzce spolupracuje s Budějovickým Budvarem.

Plzeňské hospody budou slavit uvaření první várky plzeňského ležáku

Publikováno:před rokemZdroj:Plzeň.czPrazdroj

Před 173 lety uvařili v Plzni první zlatý ležák svého druhu na světě. K letošním oslavám této významné události pivovarnické historie je připraveno unikátní putování nefiltrovaného piva Pilsner Urquell po českých městech. Oslava narozenin piva Pilsner Urquell začala v sobotu 3. října na Pilsner Festu. Na narozeninovou oslavu připomínající 173 let od uvaření první várky slavného ležáku nyní navazují regionální oslavy, které se konají ještě do poloviny listopadu.

Jednotlivé pivnice a restaurace nabízí nefiltrovaný Pilsner Urquell naražený ze stylového dřevěného sudu plzeňským sládkem. Oslavu přitom vždy slavnostně zahájí historická postava Josefa Grolla, prvního plzeňského sládka, který v roce 1842 spojil měkkou plzeňskou vodu, žatecký chmel a český ječmen a dal vzniknout unikátní chuti plzeňského originálu. Dobrou náladu do pivnic společně s tradičním plzeňským ležákem přináší také putovní dobová kapela a návštěvníci se mohou podívat na prezentaci bednářského řemesla, která je doplněna soutěží ve skládání dubového soudku. Ve čtvrtek 12. listopadu tradiční oslavy zamíří do Plzně.

První restaurací, kde plzeňský sládek narazí slavnostně dubový sud s nefiltrovaným ležákem, bude Švejk restaurant Tivoli, kde se začne slavit v 19 hodin. „Budova této restaurace má dlouhé historické kořeny. Nejprve na začátku 20. let fungovala jako restaurace Barnun-Bailey, na jejíž zahradě se konaly první výstavní plzeňské trhy. Později se restaurace přejmenovala právě na restauraci Tivoli, která se stala oblíbeným cílem výletů místních obyvatel, kde si mohli dopřát výbornou chuť místního piva Pilsner Urquell,“ vysvětluje Václav Berka, starší obchodní sládek Plzeňského Prazdroje. Restaurant 12 je poslední zastávkou regionálních oslav v Plzni, kde plzeňský sládek narazí sud ve čtvrtek večer v 21 hodin.

Carlsberg se propadl do ztráty, propustí dva tisíce lidí

Publikováno:před rokemZdroj:E15.cz

Dánský pivovar Carlsberg se kvůli špatným výsledkům na ruském a čínském trhu ve třetím čtvrtletí propadl do ztráty. Společnost také oznámila, že sníží počet pracovníků v administrativě o zhruba 15 procent, což představuje asi dva tisíce míst. Doufá, že jí to pomůže vrátit se k růstu.

Společnost sice během tří měsíců do konce září vytvořila provozní zisk ve výši 3,5 miliardy dánských korun před mimořádnými náklady. Po zaúčtování těchto nákladů ale vykázala ztrátu před zdaněním ve výši 4,6 miliardy DKK (16,7 miliardy korun). Ve stejném období před rokem byla v zisku tři miliardy DKK.

Carlsberg je již nějakou dobu pod tlakem kvůli propadu na ruském a ukrajinském trhu, odkud pochází více než čtvrtina jeho provozního zisku. Pivovar v Rusku zápolí s poklesem ekonomiky i tvrdší regulací. Letos tam zavřel dva pivovary a v těch zbývajících hodlá snížit produkci. Reorganizaci firma plánuje i v Británii a v Číně, kde by mohla zavřít některé menší pivovary, prohlásil dnes generální ředitel Cees 't Hart.

Odpisy za deset miliard
Společnost uvedla, že kvůli nákladům na restrukturalizaci a snížení hodnoty majetku zaznamená odpisy ve výši zhruba deset miliard DKK. Většinu z nich již firma zaúčtovala v tomto kvartálu. V následujícím čtvrtletí by měly tyto odpisy činit až 1,5 miliardy DKK.

Náklady spojené s Ruskem firma odhaduje na pět miliard DKK. Náklady spojené s jejími čínskými aktivitami budou činit čtyři miliardy DKK a odpisy v britských aktivitách 600 milionů DKK.

Carlsberg je čtvrtým největším producentem piva na světě. Mezi jeho nejznámější značky patří Carlsberg, Tuborg, San Miguel či Kronenbourg. V České republice Carlsberg loni koupil jednapadesátiprocentní podíl v Žateckém pivovaru. Dánská společnost už také řadu let úzce spolupracuje s Budějovickým Budvarem.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.24.05.2017 07:374.983/4.983