Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

Pivovary navzdory koronaviru uvařily sváteční ležáky

Publikováno:před 3 letyZdroj:Lidovky.czAutor:ČTK

Pivovary v Přerově a Hanušovicích navzdory nepříznivému dopadu pandemie koronaviru na provoz restaurací a prodej piva uvařily sváteční ležáky. Budou před vánočními svátky k dostání ve znovuotevřených hospodách i prodejnách. Pivovary si pochvalují poptávku po vánočních speciálech, jejichž produkci v posledních letech zvyšovaly.

Přerovský Pivovar Zubr uvařil 1400 hektolitrů čtrnáctistupňového zimního speciálu Zubr Maxxim. Polovina várky je určena do sudů a restaurací, druhá polovina byla stočena do lahví. „Zubr Maxxim je náš poslední letošní speciál. Jsme rádi, že si ho lidé budou moct vychutnat i ve své oblíbené restauraci a pivnici s přáteli a připít si tak společně na zdraví, které je v současné době to nejdůležitější,“ řekl ČTK ředitel Pivovaru Zubr Tomáš Pluháček.

Pivovar Holba na závěr roku připravil novinku v podobě za studena chmeleného svátečního ležáku, který se vyznačuje výraznou hořkostí. „Studené chmelení využíváme pro zvýraznění chmelové vůně. Vzhledem k tomu, že Holba Sváteční horský ležák má výrazně vysokou intenzitu hořkosti s drsnějším charakterem a dlouhým dozníváním, je studené chmelení prvkem, který doplní chmelové aroma a zjemní celkový dojem,“ podotkl sládek Pivovaru Holba Luděk Reichl.

Distribuce tohoto pivního speciálu Pivovar Holba zahájil již v listopadu, a to ve formě balení po osmi půllitrových lahvích. K dostání budou také patnáctilitrové sudy. Pro pivní fanoušky budou připraveny láhve s patentním uzávěrem o objemu 0,75 litru.

Závěr roku na pivním trhu je každoročně charakteristický zvýšeným zájmem zákazníků především o silnější a dražší piva, které před vánočními svátky do nabídky zařazuje většina tuzemských pivovarů. Jde o ležáky a speciály, které si Češi o svátcích dopřávají ve výrazně větší míře než jindy. Zejména pro velké pivovary jsou proto Vánoce druhou prodejní špičkou roku po létě, kdy je poptávka lidí po pivu nejvyšší.

Budějčáci nepřijdou o Požehnaný ležák z Budvaru ani letos

Publikováno:před 3 letyZdroj:Budějcká DrbnaAutor:Michael DaněkBudvar

Ani v letošním roce nebudou Budějčáci ochuzeni o várku požehnaného ležáku Budějovického Budvaru. Jeho prodej byl oficiálně zahájen v pátek odpoledne ve stánku u českobudějovické katedrály sv. Mikuláše. I v letošním roce má akce charitativní podtext, když celou tržbu z prodeje daruje národní pivovar českobudějovické Diecézní charitě.

„Požehnaný ležák už je pro nás milou předvánoční tradicí. Jsem rád, že v ní i letos můžeme pokračovat. Loni jsme na dobročinné účely věnovali 240 tisíc korun. Doufám, že částka bude letos minimálně podobně vysoká,“ řekl ředitel Budějovického Budvaru Petr Dvořák. Ten uznává, že v letošním roce celou akci ovlivnila koronavirová krize. „Není adventní trh ani audience v Římě. Vše jinak zůstává. Máme skvělé pivo, požehanou várku a prodáváme ji tak, aby se dostala na vánoční trh,“ dodal.

Kromě čepovaného ležáku požehnaného biskupem Vlastimilem Kročilem si Budějčáci mohou odnést část várky také domů. Požehnaným ležákem bylo naplněno také čtyři tisíce lahví. „Jsem velmi rád, že po mírném uvolnění vládních nařízení můžeme opět obnovit charitativní projekt „Požehnaný ležák“. Vstřícný postoj vedení města a Budějovického Budvaru opět umožní diecézní Charitě pokračovat v projektech zaměřených na ty nejpotřebnější, zvláště v tomto období pandemie. Věřím, že se po překonání všech současných překážek podaří vykonat dobré dílo,“ doplnil biskup Vlastimil Kročil.

Kompletní tržba ze stánku bude věnována Diecézní charitě v Českých Budějovicích. „V tuto chvíli Dobrovolnické centrum Diecézní charity České Budějovice eviduje rekordní počet dobrovolníků, celkem 128, vloni touto dobou jich bylo zhruba 100, což byl tehdy také rekord. Požehnaný ležák do lahví tentokrát nemohli balit dobrovolníci. Letošní Požehnaný ležák je tak něčím jiný, ale má stejně dobrý účel a úmysl jako v předchozích letech,“ uzavřel ředitel Diecézní charity České Budějovice Jiří Kohout.

Jdete na jedno? Takto nás značky vítají v hospodách

Publikováno:před 3 letyZdroj:Marketing journalAutor:Petr Michl

Dnešní pátek bude v hospodách poněkud rušno. Prohlédněte si reklamy, které oslavují možnost pořádně si vychutnat točené pivo.
Druhá vlna pandemie je otravná v tom, že přináší pocit déja vu, který není nutně příjemný. Když jsme se na přelomu jara a léta vraceli po prvním „semi-lockdownu“ do hospod, připíjeli jsme si na konec toho všeho koronavirového šílenství a doufali jsme, že se nevrátí. To se bohužel nestalo a vzpomínka to je to tak poněkud hořká. Na druhou stranu dobře natočené pivo v restauraci, hospodě či baru prostě chutná jinak a lépe. Od 3. prosince se tyto osvěžovny opět otevírají. Přinášíme vám proto přehled několika sympatických reklamních počinů, které „návrat na místo činu“ oslavují.

Jedná se přitom pohříchu o díla primárně z první poloviny roku. Značky piva jsou totiž nyní ve své komunikaci opatrnější a navíc natočit reklamu za pár dnů není prostě jednoduché. Nečekejte tak zasněžené kulisy. Začínáme pro pořádek s jarní pandemickou reakcí Starobrna, které kreativně svůj spot o setkání přátel na zahradě pouštělo nějakou chvíli pozpátku s přáním, ať se znovu brzy shledáme.

To se v létě stalo a po druhé vlně se můžeme — sice v omezeném režimu, ale přece — opět s přáteli setkat. Radost z návratu na místo, kde točí „rezavou vodu“, skvěle vystihuje reklama na Gambrinus s hercem Michal Istenikem v hlavní roli.

Brand manažer piva Gambrinus, Jakub Marek, nedávno na konferenci Communication Summit uvedl, že se jednalo o nejlépe hodnocenou reklamu v prvním pololetí tohoto roku v rámci pivního segmentu. A svým způsobem také vynahrazovala komunikační přestávku, kterou si nejen Gambrinus dal. Vyměnit totiž motiv setkání s přáteli za „domácí chlastání“ si totiž žádný pivovar naplno netroufl.

Spot postavený na pivním reunionu přestavila v červenci například také značka Carlsberg.

Ne jen velké brandy a velké rozpočty ovšem umí zachytit opravdové nadšení ze shledání s oroseným půllitrem (či pintou) piva. Skvěle se s tím popasovalo komické uskupení Windup Merchantz. Paradoxně se v pravé irské hospodě točí také Carlsberg.

Pravda, jde o 2 roky starý skeč a pojednává o nadšení štamgastů, když si můžou dát pivo v baru i na Velký pátek o Velikonocích. Přesně tato kratochvíle byla totiž v Irsku donedávna zakázaná. Vynikající video v době jarního uvolnění opatření nicméně okopíroval takřka záběr po záběru i jeden německý bar. Nadšení z opětovného shledání je prostě totožné.

Sváteční speciál z Dudáku je uvařený z netradičních sladů a má načervenalou barvu

Publikováno:před 3 letyZdroj:Jižní Čechy Teď!Autor:Pavel PechoušekDudák

Ve vybraných dudáckých restauracích už se čepuje Sváteční speciál. Ze šesti druhů sladů ho uvařil sládek Měšťanského pivovaru Dudák Strakonice Vlastimil Matej. Dudák je jediným pivovarem u nás, který patří městu.

„Stejně jako v minulých letech je specifickým znakem Svátečního speciálu použití odlišných a pro náš pivovar netradičních sladů. Důraz klademe na výraznou sladovou chuť s karamelovými, medovými a případně oříškovými tóny," uvedl Matej. Podle sládka přinesla kombinace těchto šesti sladů kromě vyvážené chuti také velice příjemnou načervenalou barvu na pomezí světlého a polotmavého piva.

„U chmele jsem zůstal u osvědčené české odrůdy Agnus, která je od loňského roku součástí některých z našich piv a v loňském roce tvořila dominantní chuť Svátečního žitného ležáku. K němu jsem přidal další českou odrůdu Harmonie, kterou v pivovaru používáme vůbec poprvé" doplňuje sládek.

Sváteční speciál, který je kromě ječného sladu plzeňského typu uvařen i ze sladů melanoidinového, Pale Ale, Abbey, Carared a Caraamber se prodává pouze v pivovarské prodejně, dále v síti prodejen COOP a také v distribučním centru v Holasicích u Brna. Zákazníci si ho mohou koupit ve dvou litrovém džbánku, litrových lahvích s patentním uzávěrem a také třetinkových lahvích. Ty se nově prodávají ve speciálních odnoskách.

Sváteční speciál se tradičně vařil v 1. polovině října, poté zrál týden v otevřených kádích na spilce a od 19. října dozrával v ležáckých tancích ve sklepě. Jedná se o další z řady vánočních speciálů, které strakonický pivovar uvařil. V předchozích letech byl speciál ochucený medem nebo si zákazníci mohli pochutnat na žitném případně vídeňském speciálu.

„Vánoční speciály mají u spotřebitelů tradičně velký úspěch, proto ho prodáváme v několika typech obalů, aby si mohl vybrat opravdu každý milovník našeho piva. Věříme, že tak tomu bude i letos," uvádí ředitel pivovaru Dušan Krankus. Svátečního speciálu je připraveno limitované množství 170 hl, což v případě velkého zájmu může znamenat i jeho vyprodání před Vánoci. Sváteční ležák včera pokřtil strakonický farář Roman Dvořák a kmotrem se stal starosta Strakonic Břetislav Hrdlička.

Osvědčené značky i novinky. Menší pivovary z Vysočiny spoléhají na Vánoce

Publikováno:před 3 letyZdroj:Třebíčský deníkAutor:Ivana Říhová

Koronavirová situace nás ovlivnila, ale nevzdáváme se, zní z menších pivovarů napříč Vysočinou. „Určitě neprodáváme tolik, co za normální situace, ale propad není až tak dramatický. Lidé se naučili chodit si pro malé sudy, případně pro piva v pet lahvích,“ popsal Petr Nespustil z pivovaru Hejkal v Novém Městě na Moravě.

Do karet hraje výrobcům piva znovuotevření hospod i blížící se Vánoce.

„Na konec roku jsme připravili novinku, a to pivo anglického typu Imperial Stout Patrick. Je to třináctka s obsahem alkoholu šest a půl procenta. Nabízíme i dárkové balení tří piv. Zájemci si u nás mohou koupit také vouchery, a to buď na přímo na piva, nebo na exkurzi do pivovaru, která je spojená s degustací. Naší jasnou jedničkou je ale jedenáctka, filtrovaná i nefiltrovaná,“ shrnul Miloš Vostrý z Horáckého pivovaru v Jihlavě.

Pivo jako vánoční dárek zvažuje například Marie Procházková z Třebíčska. „Každoročně je pro mě porod vymyslet nějaký dárek pro tátu a dědu. Letos jsem se rozhodla, že jim objednám pětilitrové soudky. To by se jim snad mohlo líbit,“ podotkla Procházková.

Podobně uvažuje také řada podniků, které před Vánocemi objednávají pivo pro zaměstnance i obchodní partnery. „Před Vánocemi máme vždycky hodně práce s přípravou dárkových balení. Před svátky ještě stihneme stáhnout z tanku náš zimní speciál, který měl loni velký úspěch. Osobně se na něj moc těším,“ přiznal Nespustil z pivovaru Hejkal.

Na Vánoce myslí i v Postřižinském pivovaru v Dalešicích. „Lidé si u nás mohou koupit dárkový karton, do kterého pak vloží piva podle vlastního výběru. Na výběr je šest druhů. Od jara máme v nabídce i pětilitrové soudky se stylovým potiskem. Právě o ně je momentálně největší zájem. Největší poptávka je pak po naší Májové třináctce,“ srovnávala Klára Polehlová z Akciového pivovaru v Dalešicích.

Mnohé vysočinské pivovary v době koronavirových omezení otevřeli vlastní obchody, jinde vsadili na eshopy a rozvoz. „My jsme spustili nový eshop od října. Zájemcům tak pošleme pivo kamkoliv po celé republice. V Jihlavě a okolí navíc máme rozvoz zdarma. Pořídili jsme také větší množství výčepních zařízení do naší půjčovny,“ sdělil Vostrý z Horáckého pivovaru.

Koupit si pivo lze i ve speciálním pivním obchůdku v Dalešicích. „Vlastní prodejnu jsme začali budovat už na jaře po uzavření restaurací. Nachází se přímo v pivovarském areálu,“ doplnila Polehlová.

Smíchovští sládci zvou do znovuotevřených hospod na čerstvou várku piva

Publikováno:před 3 letyZdroj:Budějcká DrbnaStaropramen

Pivovar Staropramen připravil pro hospody čerstvou várku 250 tisíc piv. „Chtěli jsme, aby si lidé po 51 dnech mohli dát zase čerstvě načepované pivo v té nejlepší kvalitě,” říká vrchní sládek smíchovského pivovaru Zdeněk Lux.

Ačkoliv je současná situace nepředvídatelná, pivovar Staropramen byl optimistický a věřil v co nejdřívější rozvolnění opatření. Na možný restart se průběžně připravoval. „Věřili jsme, že se situace v prosinci zlepší. Díky naší prozíravosti teď máme navařeno a v tancích leží dostatek piva pro všechny naše zákazníky,” informuje Zdeněk Lux. Zákazníci se mohou těšit na zaslouženou odměnu po lockdownu a vychutnat si pivo v prvotřídní kvalitě naservírované tím správným způsobem ve společnosti svých blízkých a přátel ve svém oblíbeném podniku.

Staropramen nejenže zařizuje výměnu prošlého piva, ale pomohl hospodským také se sanitací výčepních zařízení. „Sanitace pivního potrubí a výčepů je při znovuotevření zcela klíčová,” vysvětluje Lux. Podniky byly zavřeny celých 51 dní a za tu dobu se v trubkách nashromáždily usazeniny či mikroorganismy. Pro zajištění zdravotní nezávadnosti a stoprocentního chuťového zážitku je zcela zásadní provést důkladnou sanitaci výčepů.

Tak jako na jaře, Staropramen zajišťuje čerstvou várku piva i sanitaci na své vlastní náklady. „Do podpory hospod jsme letos investovali desítky milionů korun. Hospoda je důležitou součástí české pivní kultury a my jsme se snažili udělat maximum proto, aby jich co nejvíce přestálo náročné období a po otevření mohlo znovu konzumentům nabídnout naše skvěle ošetřené pivo,” komentuje aktivity Zdeněk Lux.

Pivovary Staropramen se navíc zapojily do iniciativy Bezpečná restaurace, která vznikla pod záštitou Českého svazu pivovarů a sladoven ve spolupráci s Asociací malých a středních podniků a živnostníků ČR a dalších partnerů. Skrze kampaň, která poběží do konce letošního roku, apeluje na hosty, personál a provozovatele hospod a restaurací na dodržování bezpečnostních opatření, která staví na principu 3R (ruce, roušky, rozestupy) a rozšiřuje o 3S (stoly, sklo, skupiny), které je ušité přímo na míru gastronomickým podnikům.

Pivo Proud jde do prodeje. Vizuální identitu navrhlo Artbureau

Publikováno:před 3 letyZdroj:Marketing&MediaAutor:Irena BuřívalováProud

Řemeslný pivovar Proud, který byl zbudován v areálu Plzeňského Prazdroje v bývalé elektrárně postavené počátkem 20. století v rámci takzvaného Spalkova projektu, začal prodávat své speciály. Nabízí je například Rohlik.cz. Podle ředitele pivovaru Michala Škody se pivo rozveze i do pivoték a ochutnávkových pivnic.

„Naším cílem je zařadit se po bok minipivovarů, s některými časem i spolupracovat. Fungujeme nezávisle na Plzeňském Prazdroji, máme vlastní marketingový rozpočet a obchodní cíle. Musíme si na sebe umět vydělat,“ uvedl Michal Škoda s tím, že v plánu není velká kampaň, spíše krátká videa zaměřená na příběh značky, digitální reklama a komunikace na sítích.

„Chtěli jsme vytvořit prostor pro vaření různých pivních stylů v malých várkách, experimentování a spolupráci s dalšími sládky a pivovary. Proto vznikl minipivovar Proud, který působí v nejvyšší možné míře samostatně a nezávisle na Prazdroji,“ uvedl mluvčí Plzeňského Prazdroje Zdeněk Kovář.

Název Proud vznikl podle Škody interně. Artbureau pak vyhrálo výzvu Czechdesign s logem, které funguje obousměrně. „Zhruba jednou za sto let vznikne značka, která je čitelná i vzhůru nohama. U Proudu jsme to štěstí měli,” uvedl Jakub Wdowka, zakládající člen studia Artbureau. Nová vizuální identita měla vycházet ze tří základních hodnot – spolupráce, experimentování a hravosti. Samotné logo mělo být mladé, moderní, progresivní, ale zároveň přátelské a vřelé.

„Měl jsem příležitost navrhnout názvy celého portfolia a explikace pivního stylu na etiketách. Společným jmenovatelem je proudění ve všech formách, světový pivní rozhled a typický český nadhled. Kdo někdy řešil naming, ví, že to často bývá řehole, ale tentokrát, na mou duši, pohoda. Jak to bývá, když se sejde osvícený zadavatel a inspirativní produkt,“ uvedl freelancer Petr Voborský na síti LinkedIn, který pomáhá s formulací názvů piv.

Online komunikace vzniká ve spolupráci s agenturou WeDigital. „Spravujeme Facebook a Instagram, kde připravujeme obsah. O community management pečují interně v týmu Proud. Připravujeme také newsletter a před pár dny jsme spustili web. V krátkých videích postupně představíme lidi, kteří za pivem Proud stojí,“ uvedl Matej Neradný z WeDigital.

Restaurace ožily, pivo teče proudem

Publikováno:před 3 letyZdroj:CNN Prima

Po téměř dvouměsíční pauze se opět probudily k životu hospody a restaurace. Většina z nich už má na pátek a nadcházející víkend první rezervace, některé hlásí dokonce plno. Radost z otevření ale střídá i nejistota, co přijde dál. Nikdo z provozovatelů nedokáže odhadnout, zda budou hosté ochotni se do podniků opět vracet.

Když v jedenáct hodin dopoledne otevřela v centru Českých Budějovic jedna z restaurací, brzy se do ní začali hrnout hosté. Je to šok, co k tomu víc říct, snad už bude situace lepší, ale nikdo neví,“ uvedl jeden z nich.

Podle nařízení snížil provozovatel restaurace Bohuslav Stropek její kapacitu o polovinu. Po necelé hodině měl skoro plno. A během dne přibývaly rezervace, zejména na pátek a sobotu večer. „Lidé si začali rezervovat volná místa, takže máme v současné době plno,“ řekl Stropek.

Restaurace mohou otevřít ráno v šest a hosty obsluhovat do deseti hodin večer. Každý podnik, který má předzahrádku, ji využil k tomu, aby navýšil kapacitu. Někteří dokonce investovali do tepelných zdrojů, zákazníci se u nich mohou zahřát i dekou.

V sousedních zemích zůstávají restaurace zavřené, podle ministerstva zahraničí nehrozí, že by se kvůli rozvolnění Česko stalo „hospodou Evropy“. „Výjimka na 24 hodin pro možnost cestovat po České republice se vztahuje na řadu případů kromě rekreace a turistiky. A myslím, že každý asi uzná, že silvestrovské nebo vánoční oslavy jsou rekreací,“ zdůraznila mluvčí ministerstva Zuzana Štíchová.

Vytočili více než 200 litrů piva
A jak to vypadá s obsazeností pražských podniků, vyrazil zjistit reportér CNN Prima NEWS Josef Kolina. Navštívil hospodu v Libni, která podle něj vizuálně velmi ožila, přestože v ní seděla zhruba polovina obvyklého osazenstva: „Ale přesně to tu hučí tím klasickým hospodským tónem. Je vidět, že se lidé na dnešek i zítřek těšili, je tu plně rezervováno a o hosty není nouze.“

Už za čtvrtek hospoda vytočila přes 200 litrů piva. „Stýskalo se mi, nejvíce po kamarádech, společnosti a po pivu. Zkrátka po všem, co k tomu patří,“ chválí si posezení jeden z hostů.

S rozvolněním a otevřením restaurací a obchodů byl odvolán i zákaz nočního vycházení, čemuž se v Praze nepřizpůsobila městská hromadná doprava, jejíž denní provoz stále končí v deset večer.

Dva důvody k oslavě: Svijany vaří Svijanský Svátek

Publikováno:před 3 letyZdroj:Pivovar SvijanyAutor:Luboš Spálovský, PRSvijany

Dlouho očekávaný konec uzavření restaurací, obchodů a služeb a nadcházející vánoční a novoroční svátky oslaví Pivovar Svijany společně novým pivem Svijanským Svátkem. Stejně jako v případě Svátečního ležáku, který pivovar uvařil u příležitosti červnového otevření restaurací po první vlně koronaviru, jde o sudové sezónní pivo, které bude na čepu vybraných svijanských restaurací a hospod jen po omezenou dobu.

„Téměř třetinu letošního roku zůstala většina restaurací a hospod zavřená. To je samozřejmě zoufalá situace pro všechny jejich provozovatele. Ale trpí tím i pivaři a zvláště pak milovníci točeného piva. Jistě se po skončení nouzového stavu do svého oblíbeného podniku sami rádi vrátí, ale abychom jim dali ještě jeden pádný důvod pro jeho návštěvu, uvařili jsme další výjimečné sezónní pivo,“ řekl ředitel Pivovaru Svijany Roman Havlík. „Připíjíme s ním všem na zdraví, hlavně však celému českému pohostinství, kterému přejeme, aby se dokázalo co nejdříve opět postavit na nohy.“

Svijanský Svátek je třetí v řadě kroužkovaných piv ze Svijan. Stejně jako Zámecký Máz a Sváteční ležák je inspirován starými recepturami, podle nichž se v minulém století vařilo pivo zavážené před zimou na nepřístupné horské chaty. „Hotový Svijanský Svátek se po filtraci znovu zakvašuje rozkvašenou mladinou, tzv. kroužky, a po opětovném zakvašení plní do sudů, v nichž dokváší potřetí. Obsahuje velké množství živých pivovarských kvasinek, a tedy i vitamínů skupiny B a dalších tělu prospěšných přírodních látek,“ přibližuje další svijanské pivo sládek Petr Menšík.

K výrobě Svijanského Svátku slouží zvláště vybrané suroviny a dostává se mu při ní vybrané péče. Základem je kombinace vybraných humnových sladů a tradičně pěstovaný Osvaldův klon Žateckého poloraného červeňáku z vlastních chmelnic pivovaru a osvědčená technologie výroby českého piva s otevřeným kvašením ve spilce a zrání v ležáckých sklepích, která i letos Svijanům přinesla několik cen na světových degustačních soutěžích. „Výjimečný charakter tomuto zlatožlutému pivu s obsahem 5,0 procent alkoholu dává kroužkování, které v chuti a vůni mírně prozrazuje kvasnice a ve vzhledu pivu dává slabý zákal. Jistě nemusím ani dodávat, že je nepasterovaný, to jsou všechna svijanská piva,“ pokračuje Petr Menšík.

Svijanský Svátek je součástí rodiny speciálních sezónních piv vedle Svátečního ležáku a jantarového Duxe, který pivovar zařadil do svého stálého výrobního sortimentu po jeho úspěšné premiéře před dvěma lety. Od té doby se čepuje pravidelně jednou do roka na konci září během Dnů českého piva.

Pivovar plánuje, že celou rodinu by mohlo časem doplnit i pivo uvařené speciálně pro oblíbené červencové Slavnosti svijanského piva.

Vánoční edice baleného piva
Vánoce si pivovar letos připomíná i speciální slavnostní edicí Svijanského Mázu v různých obalech. V zeleném dekoru se symboly Vánoc připravil nejen speciální vánoční „osmipack“ Svijanského Mázu 11 %, ale také pětilitrové soudky, půllitrové plechovky a dvoulitrové Plechovky (nejen) pro chlapy. Stejný motiv nadcházejících vánoční svátků našel místo i na lahvích Svijanského Mázu v běžném prodeji.

Nedočkaví štamgasti vyrazili na pivo už v šest ráno

Publikováno:před 3 letyZdroj:CNN PrimaAutor:Ivan Motýl

Je šest hodin ráno, výčepní Žaneta z ostravské pivnice Venuše právě odmyká hospodu. Dříve to ani nešlo, restaurace mohou otevírat až v šest, a to po pauze, která trvala od 14. října. Přijde vůbec někdo tak brzo? „V půl sedmé bude plno,“ prorokuje číšnice. První host vejde přesně osm minut po šesté. „Už mi to chybělo,“ těší se na pivo železničář Roman Dluhoš.

V Ostravě se v šest ráno chodí na pivo od nepaměti. Minimálně od té doby, kdy se ve městě roztočila kola těžních věží a rozžhavily vysoké pece. Uhlí už se ve městě sice netěží od roku 1994, ale ranní žízeň zůstala. První host v pivnici Venuše v Ostravě-Hrabůvce je železničář. „Po noční sem chodím mnoho let, už mi to chybělo, hlavně ta chuť kvalitního čepovaného piva,“ těší se na zlatavý mok 52letý Roman Dluhoš.

6:10, radost z čepovaného, smutek z mrtvých
Pivo ve dvou minutách přistává na stole. Tankové. „Je výborné,“ pochvaluje si štamgast a vytahuje noviny. Tohle je ranní rituál, který mu byl od 14. října zapovězen, když vláda nechala kvůli infekční nemoci COVID-19 uzavřít všechny výčepy, restaurace i bary. „Jsem pivař, je to fajné,“ pochvaluje si Dluhoš návrat starých časů. Ale hned také zapochybuje. „Čísla nejsou nejlepší. Jestli ti mrtví nepůjdou dolů, tak se do Vánoc všechno zase zavře,“ odhaduje.

K nemoci COVID-19 má respekt a rozhodně ji nepovažuje za chřipečku. „Mezi železničáři toho bylo dost a mám i známé, kteří skončili v nemocnicích. Naštěstí všichni přežili,“ vypráví Dluhoš. Počet obětí, kterých je nyní 8 515, ho vlastně děsí. „Je to neštěstí,“ říká. Přesto věří, že se u piva nenakazí, jinak by se ve Venuši neusadil. České republika je přitom jedinou zemí v Evropě, která si s tak vysokým počtem obětí i nakažených dovolila otevřít hospody. A to se u nás vypije nejvíc čepovaného piva na hlavu ve světě.

Pivnice Venuše stojí na sídlišti, je to velký výčep, který pojme desítky hostů, teď je ale každý druhý stůl obepnut bezpečnostní páskou. Pravidla říkají, že uvnitř restaurací mohou sedět maximálně čtyři hosté u stolu, přičemž kapacita podniku může být zaplněna jen z poloviny.

6:15, covid řádí v rodině
Je šest hodin a patnáct minut a do Venuše přichází druhý host. „Pamatuji, když to tady byla výhradně hornická hospoda, po noční tu bylo narváno. Kolikrát mě sem máma poslala před obědem pro tátu, který také dělal na šachtách,“ vzpomíná 46letý Tomáš Novotný. „Já jsem na noční nebyl, ale mívám špatné spaní, tak jsem si zvykl tady chodit na čepované už brzy z rána,“ vypráví.

Ani Novotný není přesvědčen, zda vláda udělala dobře, když hospody otevřela. „Abych řekl pravdu, klidně bych to doma ještě pár týdnů vydržel. Když navíc pijete jen lahváče, tak hodně ušetříte,“ přemítá. Starý zvyk je ovšem železnou košilí. „Mám to tady rád,“ přiznává. Zákeřná infekce ale zrovna řádí i v jeho rodině. „Onemocněl brácha s manželkou a v sobotu to dostal i jejich syn. Všichni tak musí být v karanténě,“ líčí. Průběh nemoci je zatím mírný.

6:30, Venuše se rychle plní
Těsně před půl sedmou se začne výčep Venuše rychle plnit, přicházejí dělníci z noční směny v průmyslové zóně Hrabová. „Děláme tam na lince, na pivo jsme chodívali po každé noční směně,“ říká čtveřice chlapů, která ale nechce být na snímku. „Rodina nemusí vidět, že si dáváme pivo už v šest ráno,“ smějí se.

Chlapy mrzí, že si nemohou sednout k jednomu stolu s kolegyněmi. Holky z průmyslové zóny si tak musí dřepnout k jinému stolu. Na čepované v oblíbené hospodě se moc těšily. „Konečně. To není jak lahváč někde na mrazu,“ libují si. Venku jsou čtyři stupně pod nulou, sněží a navíc je tam v tuhle hodinu ještě úplná tma. Uvnitř v knajpě je příjemně, nikdo nemusí sedět v roušce. Není to ovšem pivo bez rizika. „Tak jak před tu zk…enu pandemii, to zme byli klidnějši,“ uleví si v ostravštině jeden ze štamgastů.

V půl sedmé a pět minut je kapacita výčepu takřka naplněna. První z ranních pivařů už se ale chystají k odchodu, takže může dojít k výměně stráží. Hospoda má kapacitu sto míst, teď tu může sedět jen padesát hostů najednou. „Díky za ně. Bez tringeltů jsem teď brala hodně malé peníze,“ raduje se číšnice Žaneta.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.25.04.2024 07:1810.660/10.660