Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

zprávy ze všech pivovarů

Vietnamci touží po českém pivu. Najímají si sládky i stavitele minipivovarů

Publikováno:před rokemZdroj:Lidovky.czAutor:Miroslav Petr

Vietnamští zájemci o stavbu pivovarů se stále častěji obracejí na sládky z Česka. Asijská země s 90 miliony obyvateli se postupně stává asijskou pivní velmocí.

Restaurace pro stovky až pár tisíc lidí, vietnamské speciality a k nim české pivo. Místní a uvařené pod dohledem českého sládka.

Takovou nabídku poskytuje stále více gastronomických zařízení ve Vietnamu. České pivo tam kromě toho německého, nizozemského či dánského má stále lepší zvuk. A tomu odpovídá i rostoucí poptávka po českých sládcích a stavitelích malých pivovarů.

Pivovarů ve Vietnamu podle dostupných informací (třeba od místních podnikatelů nebo Česko-vietnamské společnosti) rychle přibývá. V současné době v zemi, která má přes 90 milionů obyvatel, tedy víc než Německo, působí kolem patnácti větších pivovarů a několik set malých až nejmenších rodinných výroben.

V přepočtu na hlavu je to víc než v případě asijského pivního obra – Číny.

Celková produkce piva ve Vietnamu byla před osmi lety zhruba 20 milionů hektolitrů (o málo víc než v Česku), roční spotřeba na osobu kolem 22 litrů (Češi coby světoví rekordmani v průměru dnes vypijí 144 litrů). V současné době budou ale čísla ještě vyšší.

Pro Čechy pole neorané
Naši sládci už postavili ve Vietnamu ke dvacítce minipivovarů s kapacitou každého z nich několik tisíc hektolitrů ročně. A poptávka dál roste.

„Vietnam, kde se hodně pije český typ piva, na rozdíl od toho sladkého ve zbylé části Asie, je přitom pro české sládky stále pole neorané. Je to dáno i tím, že spousta Vietnamců si na evropský styl tady zvykla z dob studií nebo práce a chtějí to pak po návratu u sebe doma. Nabídek z Vietnamu tedy chodí stále víc,“ připomíná šéf Českomoravského svazu minipivovarů Jan Šuráň.

Jedním z oslovených je i plzeňský sládek a stavitel minipivovarů Josef Krýsl. Už před lety ve Vietnamu jeden pivovar stavěl. Mohl by se nyní podílet na projektu, který čítá stavbu údajně až 30 minipivovarů.

Trend domácích malých pivovarů roste podle Krýsla ve Vietnamu i vzhledem k tamnímu vysokému clu na dovoz piva. A velkou roli hraje také zkušenost, kterou s naším pivem udělaly tisíce Vietnamců za svého působení v Česku, respektive ještě Československu.

„Čeština je tam tak frekventovaná, že si to ani neumíme představit. Skoro 40 tisíc Vietnamců od šedesátých let vystudovalo u nás vysokou a střední školu. Minimálně něco přes 200 tisíc se u nás pak vyučilo řemeslu. Někdejší místopředseda vietnamské vlády mluví plynně česky. To už je nějaká síla,“ vypočítává Krýsl.

Firma LUKR jeho bratra Luboše a společnost Pivo Praha byly v roce 2001 první, kdo se do stavby restauračních minipivovarů ve Vietnamu pustily. Pro firmu Hoavien honorárního konzula Ngo Hong Chuyena postavily a zprovoznily restaurační pivovary v Saigonu (Ho Či Minovo město), Hanoji a na pobřeží u města Phan Thiet.

Pivo je levné i drahé
Zájem o pivo, zejména ležáky plzeňského typu, tam roste, přestože jeho cena je pro místní poměrně vysoká. Lahev prémiové značky, jako je Prazdroj nebo Heineken, vyjde v přepočtu i na sto korun.

„Ve Vietnamu mě ale překvapil velký rozdíl cen čepovaného piva. Zatímco na ulici je místní anonymní pivo možné koupit za 3 koruny, v restauračním minipivovaru stálo 34 až 46 korun. Jsem zvědav, jak se bude situace na vietnamském minipivovarském trhu dál vyvíjet,“ popsal před časem vlastní zážitky Václav Potěšil z firmy Pivo Praha.

Marcel Winter, předseda Česko-vietnamské společnosti, tvrdí, že zájem o investice do piva, které je prý nejoblíbenějším nápojem ve Vietnamu, ještě dlouho potrvá.

„Na vietnamském trhu je obrovské množství značek, investují tam velké koncerny i soukromí investoři, zejména ti, kteří mají zkušenost s naším pivem tady u nás,“ říká Winter.

Největší průmyslové pivovary má ve Vietnamu plně nebo částečně v rukou stát, ale etablují se tam i velké nadnárodní koncerny. Například SABMiller, kterému patří mimo jiné i Plzeňský Prazdroj, vaří ve Vietnamu ve spolupráci se společností Vinamilk. Významný podíl má ale ve Vietnamu především licenčně vyráběná značka Heineken (přes 23 procent místního trhu).

Jarošovský pivovar už má své logo, s výrobou začne v létě

Publikováno:před rokemZdroj:Impuls.czJarošovský

V Jarošově, místní části Uherského Hradiště, příští rok po devatenácti letech obnoví výrobu piva. V areálu bývalého pivovaru to ale nebude. Jarošovský pivovar už má své logo. Rekonstrukce vytipované budovy vyjde na třicet milionů korun.

Černá šestnáctka Rochus nebo mimořádně silná dvacítka Ursus. Piva, která spousta místních ještě dobře pamatuje, možná budou brzy zase k mání.

Projekt na obnovení výroby piva v uherskohradišťské části Jarošov úspěšně pokračuje a investoři už uvažují, pod jakými názvy budou své produkty nabízet.

„Chceme vycházet z historie, spolupracujeme s bývalým zaměstnancem Jarošovského pivovaru Milanem Špičákem, který sesbíral a zachránil spoustu artefaktů týkajících se tradice vaření piva v Jarošově,“ poznamenal Miroslav Harašta, jehož skupina investorů chce po Znojmě obnovit pivovar v dalším moravském městě.

Před pár týdny proto založili akciovou společnost Jarošovský pivovar.

V centru chtějí mít vlastní restauraci
Pivo ale nebudou vyrábět přímo v bývalém pivovarském areálu - když jej pivovary Heineken v roce 2013 prodávaly místnímu podnikateli, smluvně zde obnovu vaření piva zakázaly.

Harašta proto koupil budovu u hlavní silnice blíže centru Hradiště, kde dříve firma TON vyráběla populární dětské skládací židličky.

„Projekt si vyžádá investici 30 až 35 milionů korun, zpočátku bude ve výrobě kolem deseti zaměstnanců, při nárůstu dvojnásobek,“ plánuje ředitel Harašta.

Pivovar už má logo, ze sedmi přihlášených návrhů uspěly slovácké ornamenty od zlínské agentury Little Greta.

„V březnu by měla začít rekonstrukce budovy, v květnu chceme instalovat technologie a v létě zahájíme výrobu jarošovského piva,“ věří Harašta, který už našel pro pivovar sládka, ale jeho jméno zatím tají. Významně spolupracovat chce i s bývalým jarošovským sládkem Josefem Braunerem.

V plánu je vznik linky pro lahvování piva, do konce příštího roku by pivovar chtěl mít i svou restauraci v centru Hradiště.

Češi v letošním roce pijí víc piva než loni

Publikováno:před rokemZdroj:Lidovky.czAutor:ČTK

Podle průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění u mužů meziročně stoupla spotřeba o půl velkého piva (0,25 litru) na 8,3 piva týdně, u žen o decilitr na dva a půl velkého piva.

Ženy pijí pivo v průměru dvakrát týdně, muži si pivo nejčastěji dávají každý druhý den. Starší lidé pijí pivo o něco častěji. Dlouhodobě podle průzkumu roste podíl pivařů s vysokoškolským vzděláním. V České republice si pivo pravidelně dá 91 procent mužů a 56 procent žen.

„Dlouhodobě deklarovaná spotřeba piva u mužů stagnuje, až mírně klesá, u žen naopak postupně stoupá,“ popisuje Jiří Vinopal z Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM). Skoro devět z deseti mužů a 60 procent žen se zajímá o to, jaké pivo pijí.

Podle Českého svazu pivovarů a sladoven skutečný výstav za letošních prvních osm měsíců klesl o dvě procenta. Naopak export meziročně vzrostl o osm procent. Vyvezlo se o 190 tisíc hektolitrů více, naopak domácí zákazníci vypili o 185 tisíc hektolitrů méně.

Na stagnaci se podle svazu odrazily hlavně jarní měsíce, v létě pak byla tuzemská spotřeba na obvyklé úrovni. Podle svazu se zatím stále nepodařilo zvrátit trend odlivu hostů z restaurací, kteří raději pijí lahvové pivo doma.

Do průzkumu CVVM se v září zapojilo 953 lidí starších 18 let, kteří alespoň někdy konzumují pivo.

Lidé si letos dopřávali více piva, průměrný Čech vypije osm půllitrů týdně

Publikováno:před rokemZdroj:Deník.czAutor:Vilém Janouš

Češi si letos dopřávají o něco více piva než loni. Tak aspoň hovoří průzkum Centra pro výzkum veřejného mínění, podle něhož muži vypili o 0,25 litru piva za týden více než v roce 2014. Průměrný Čech tak vypije 8,3 půllitru za týden, ženy pak 2,5 půllitru. I jim letos pivo zachutnalo a vypijí ho o jeden decilitr více než loni. „Není to úplně stoprocentní, ale na spotřebu má vliv i letošní teplejší počasí," uvedl autor výzkumu sociolog Jiří Vinopal.

Teplejšímu počasí mohou poděkovat především pivovary, neboť podle údajů Českého svazu pivovarů a sladoven za prvních osm měsíců letošního roku spotřeba piva v Česku klesla o dvě procenta. Kdyby se pivovarům nedařilo zvyšovat vývoz své produkce, museli by se nad situací na trhu vážně zamyslet.

Výzkum sociologů totiž ukázal, že v posledních letech muži spotřebu piva spíše omezovali. „Dlouhodobě deklarovaná spotřeba piva u mužů stagnuje, až mírně klesá," řekl Vinopal, který podobný průzkum už letos dělal podvanácté, takže je schopný zachytit trendy ve spotřebě piva.

Tato zpráva ale není pro pivovary zrovna potěšující, protože pivo si aspoň někdy dopřeje 91 procent mužů. „Za postupným poklesem spotřeby u mužů v minulých letech bylo možno nalézt především věkovou skupinu mezi 30 až 44 lety a také poměrně rychlý pokles deklarované spotřeby ve věkové skupině 45 až 59 let, který se odehrál mezi lety 2009 a 2011. A stejné věkové skupiny mužů mají v posledních dvou letech podíl na opětovném zvýšení spotřeby," doplnil sociolog.

Ženám pivo chutná
V posledních letech ovšem stále více chutná pivo ženám. Aspoň někdy ho pije 56 procent žen, i když za spotřebou mužů ještě výrazně zaostávají. Ženy si v průměru dopřávají pivo téměř dva dny v týdnu, kdežto muži nejčastěji každý druhý den.

Průzkum také ukázal, že Češi nejsou žádní experimentátoři a zpravidla dávají přednost svým oblíbeným značkám. „V posledních letech ale roste podíl lidí, kteří jsou ochotní experimentovat, byť se poté opět vrací k tomu svému," upřesnil Vinopal.

Spotřeba piva v Česku patří k největším na světě. V roce 2014 v průměru Češi vypili 144 litrů tohoto nápoje a dalece předstihují i takové tradiční pivařské země, jako jsou Německo (107 litrů) nebo Rakousko (106 litrů).

Benešovský pivovar přináší další novinky

Publikováno:před rokemZdroj:Marketingové novinyFerdinand

Benešovský pivovar přichází na trh s pěti druhy pivních speciálů stočených nově do třetinkových lahví. „Již dlouho jsme o tom uvažovali, jen jsme v pivovaru museli vyřešit potřebné technické záležitosti,“ uvedl Ing. Petr Dařílek, jednatel pivovaru.

„Hlavním důvodem, proč jsme se pustili do lahví s obsahem 0,33l je záměr dostat se na místa, kde se standardně pivo netočí, jako jsou hotely, bary nebo kavárny“, dodává jednatel.

Pivovar Ferdinand je v regionu známý výrobce piva, který vaří pivo stále klasickým, původním způsobem, tedy otevřeným spodním kvašením a dokvašováním v ležáckých sklepích 60 až 90 dní podle druhu piva. Koncem října pivovar zahájil prodej vybraných piv v nových lahvích, jako je světlý speciál d´Este, Sedm kulí, Max 11°, tmavý ležák 11°a světlý ležák Premium, který letos v říjnu získal ocenění České chuťovky.

Pivaři letos vypili o půl piva týdně víc, zjistil průzkum

Publikováno:před rokemZdroj:Deník.czAutor:ČTK

Čeští pivaři letos pijí více piva než loni. Podle průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM) u mužů meziročně stoupla spotřeba o půl velkého piva (0,25 l) na 8,3 piva týdně, u žen o decilitr na 2,5 velkého piva. Do průzkumu se v září zapojilo 953 lidí starších 18 let, kteří alespoň někdy konzumují pivo, informoval dnes na setkání s novináři Jiří Vinopal z CVVM. Podle Českého svazu pivovarů a sladoven skutečný výstav za letošních prvních osm měsíců klesl o dvě procenta.

Pivo v ČR pravidelně konzumuje 91 procent mužů a 56 procent žen. Tento průzkum se v ČR dělá již 12 let. „Dlouhodobě deklarovaná spotřeba piva u mužů stagnuje, až mírně klesá, u žen naopak postupně stoupá," dodal Vinopal. Ženy pijí pivo v průměru dvakrát týdně, muži si pivo nejčastěji dávají každý druhý den.

Starší lidé pijí pivo o něco častěji. Dlouhodobě podle průzkumu roste podíl lidí s vysokoškolským vzděláním, kteří pivo pijí. Letos to bylo 93 procent z dotázaných vysokoškoláků, v roce 2004 byl podíl přibližně 87 procent. Skoro devět z deseti mužů a 60 procent žen se zajímá o to, jaké pivo pijí.

Spotřeba piva v Česku od začátku letošního roku do konce srpna meziročně klesla o dvě procenta. Naopak export vzrostl o osm procent. Vyvezlo se o 190.000 hek­tolitrů zlatavého moku více, naopak domácí zákazníci vypili o 185.000 hek­tolitrů méně. Svazové údaje jsou přibližně za 90 procent trhu. Na stagnaci se podle svazu odrazily hlavně jarní měsíce, naopak v létě byla tuzemská spotřeba na obvyklé úrovni.

Odliv hostů z restaurací pokračuje
Podle svazu se zatím stále nepodařilo zvrátit trend odlivu hostů z restaurací, kteří raději pijí lahvové pivo doma. Spotřeba v přímém prodeji v gastronomii zůstává stejně jako loni na 41 procentech.

Pivovary v Česku loni uvařily 19,65 milionu hektolitrů piva, což bylo o 2,3 procenta meziročně více. Zatímco domácí spotřeba stagnovala, vývoz vzrostl o osm procent. Celková domácí spotřeba piva včetně nealkoholického loni činila 16,29 milionu hektolitrů, každý obyvatel Česka tak stejně jako předloni vypil v průměru 144 litrů piva.

Kdo nepije pivo, není Čech? „Superpivaři“ dávají běžně 7 litrů za týden

Publikováno:před rokemZdroj:Blesk.czAutor:Adam Jaroš

Najít v Česku muže, který by si alespoň čas od času nedopřál orosený půllitr, je pořádná fuška. Podle posledního průzkumu Sociologického ústavu Akademie věd ČR pije pivo 91 % českých mužů (o procento více než loni). A značně jim sekundují ženy, kterých dnes pije pivo více než polovina (56 %). V množství si s muži ale nezadají.

Podle vedoucího výzkumu, Jiřího Vinopala, je nejvíce pijáků piva ve věku mezi 45 a 59 let, kde chuť na pivo čas od času hasí 96 % mužů a 63 % žen. Nejméně pivařů najdeme mezi mladšími a nejstaršími ročníky. U žen se piva zdráhají jen starší 60 let, kde si čas od času usrkne jen okolo 47 % žen. Mezi děvčaty ve věku 18 až 29 let pije pivo více než polovina (56 %). „Dlouhodobě deklarovaná spotřeba piva u mužů stagnuje, až mírně klesá, u žen naopak postupně stoupá,“ doplňuje Vinopal.

Muži
● Za poslední rok mírně stoupl počet pijáků piva ve věku od 30 do 59 let a klesl ve věkové skupině pod 29 a nad 60 let.
● Muži ve věku 45–59 let vypijí průměrně téměř 9 půllitrů týdně. Starší 60 a mladší 29 let průměrně 7 velkých a jedno malé pivo týdně.
● Průměrně 10 půllitrů týdně vypijí muži s ukončenou základní školou, 9 a jedno malé středoškoláci bez maturity.
● Počet piv vypitých středoškoláky s maturitou od roku 2010 klesl o celá dvě piva týdně a dohnali je vysokoškoláci (6 velkých a 1 malé), jejichž spotřeba piva stoupá.
● Téměř 80 % mužů si pivo dává 2 a vícekrát týdně. Celých 14 % přiznává konzumaci piva každý den.
● Největší šanci potkat se u piva mají vzdělané ženy mezi 30–44 lety a nevzdělaní muži ve věku 45 až 59 let.

Ženy
● Za posledních 5 let stoupl zhruba o 5 % počet pijaček piva ve věku od 30 do 59 let.
● Naopak klesl u žen mladších 29 a starších 60 let.
● Nejvíce žen pijících pivo najdeme mezi středoškolačkami s maturitou (téměř 60 %), kterých počet stoupá a vysokoškolačkami (přes 57 %), kterých pije méně než loni.
● Nejvíce piva vypijí mladá děvčata mezi 18 a 29 lety, která průměrně vypijí přibližně dvě velká a jedno malé pivo.
● Nejvíce piv (téměř 3) do sebe týdně nalomí ženy se základním vzděláním. Nejméně (pod 2) pak vysokoškolačky. Celých 71 % žen vypije jen do dvou piv týdně.

Stále chutná. Češi zvýšili svůj týdenní příjem piva

Publikováno:před rokemZdroj:Týden.czAutor:ČTK

Čeští pivaři letos pijí více piva než loni. Podle průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění u mužů meziročně stoupla spotřeba o půl velkého piva (0,25 l) na 8,3 piva týdně, u žen o decilitr na 2,5 velkého piva. Do průzkumu se v září zapojilo 953 lidí starších 18 let, kteří alespoň někdy konzumují pivo. Podle Českého svazu pivovarů a sladoven skutečný výstav za letošních prvních osm měsíců klesl o dvě procenta.

Pivo v ČR pravidelně konzumuje 91 procent mužů a 56 procent žen. Tento průzkum se v ČR dělá již 12 let. "Dlouhodobě deklarovaná spotřeba piva u mužů stagnuje, až mírně klesá, u žen naopak postupně stoupá," dodal Jiří Vinopal z Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM). Ženy pijí pivo v průměru dvakrát týdně, muži si pivo nejčastěji dávají každý druhý den.

Starší lidé pijí pivo o něco častěji. Dlouhodobě podle průzkumu roste podíl lidí s vysokoškolským vzděláním, kteří pivo pijí. Letos to bylo 93 procent z dotázaných vysokoškoláků, v roce 2004 byl podíl přibližně 87 procent. Skoro devět z deseti mužů a 60 procent žen se zajímá o to, jaké pivo pijí.

Spotřeba piva v Česku od začátku letošního roku do konce srpna meziročně klesla o dvě procenta. Naopak export vzrostl o osm procent. Vyvezlo se o 190 tisíc hektolitrů zlatavého moku více, naopak domácí zákazníci vypili o 185 tisíc hektolitrů méně. Svazové údaje jsou přibližně za 90 procent trhu. Na stagnaci se podle svazu odrazily hlavně jarní měsíce, naopak v létě byla tuzemská spotřeba na obvyklé úrovni.

Podle svazu se zatím stále nepodařilo zvrátit trend odlivu hostů z restaurací, kteří raději pijí lahvové pivo doma. Spotřeba v přímém prodeji v gastronomii zůstává stejně jako loni na 41 procentech.

Pivovary v Česku loni uvařily 19,65 milionu hektolitrů piva, což bylo o 2,3 procenta meziročně více. Zatímco domácí spotřeba stagnovala, vývoz vzrostl o osm procent. Celková domácí spotřeba piva včetně nealkoholického loni činila 16,29 milionu hektolitrů, každý obyvatel Česka tak stejně jako předloni vypil v průměru 144 litrů piva.

Pivaři letos zabrali, domácí spotřeba přesto mírně poklesla

Publikováno:před rokemZdroj:Haló noviny

Čeští pivaři letos pijí více piva než loni. Podle průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM) u mužů meziročně stoupla spotřeba o půl velkého piva (0,25 l) na 8,3 piva týdně, u žen o decilitr na 2,5 velkého piva. Skutečný výstav ale klesl.

Do průzkumu se v září zapojilo 953 lidí starších 18 let, kteří alespoň někdy konzumují pivo. Tento průzkum se v ČR dělá již 12 let. »Dlouhodobě deklarovaná spotřeba piva u mužů stagnuje, až mírně klesá, u žen naopak postupně stoupá,« uvedl na setkání s novináři Jiří Vinopal z CVVM. Ženy pijí pivo v průměru dvakrát týdně, muži si pivo nejčastěji dávají každý druhý den. Pravidelně pivo v České republice konzumuje 91 procent mužů a 56 procent žen.

Starší lidé pijí pivo o něco častěji. Dlouhodobě podle průzkumu roste podíl lidí s vysokoškolským vzděláním, kteří pivo pijí. Letos to bylo 93 procent z dotázaných vysokoškoláků, v roce 2004 byl podíl přibližně 87 procent. Skoro devět z deseti mužů a 60 procent žen se zajímá o to, jaké pivo pijí.

I když se podle průzkumu zdá, že Češi piva vypili více, podle Českého svazu pivovarů a sladoven se ale skutečný výstav za letošních prvních osm měsíců snížil o dvě procenta. Celkově domácí zákazníci vypili o 185 000 hektolitrů méně. Na stagnaci se podle svazu odrazily hlavně jarní měsíce, naopak v létě byla tuzemská spotřeba na obvyklé úrovni. O osm procent pak naopak vzrostl export. Vyvezlo se o 190 000 hektolitrů zlatavého moku více. Svazové údaje jsou přibližně za 90 procent trhu.

Podle svazu se zatím stále nepodařilo zvrátit trend odlivu hostů z restaurací, kteří raději pijí lahvové pivo doma. Spotřeba v přímém prodeji v gastronomii zůstává stejně jako loni na 41 procentech.

Pivovary v České republice loni uvařily 19,65 milionu hektolitrů piva, což bylo o 2,3 procenta meziročně více. Celková domácí spotřeba piva včetně nealkoholického loni činila 16,29 milionu hektolitrů, každý obyvatel České republiky tak stejně jako předloni vypil v průměru 144 litrů piva.

Jak Češi pijí pivo? Projděte si výsledky průzkumu Sociologického ústavu

Publikováno:před rokemZdroj:Aktuálně.czAutor:Pavla Adamcová

Zatímco u mužů spotřeba piva v posledních deseti letech spíše stagnuje až mírně klesá, u žen postupně roste. Ženy během týdne vypijí v průměru 2,5 půllitru, muži vypijí 8,3 půllitru týdně. Ukázal to letošní průzkum Centra pro výzkum veřejného mínění Sociologického ústavu Akademie věd ČR. Pivo vůbec nepije desetina oslovených mužů a téměř polovina žen.

Praha - Pivo pije 91 procent mužů a 56 procent žen v Česku. Zatímco u mužů spotřeba piva v posledních deseti letech spíše stagnuje až mírně klesá, u žen postupně roste. Vyplývá to z letošního průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění Sociologického ústavu Akademie věd ČR na vzorku téměř tisíce lidí, jehož výsledky zveřejnil Český svaz pivovarů a sladoven.

Ženy během týdne vypijí v průměru 2,5 půllitru (o jeden decilitr více než loni), muži vypijí 8,3 půllitru týdně (o čtvrt litru více oproti loňsku). Muži se daleko více zajímají o značku nebo typ konzumovaného piva i o situaci na trhu.

"Za postupným poklesem spotřeby mužů v minulých letech bylo možno nalézt především mladší střední věkovou kategorii, tedy muže mezi 30 a 44 lety, a také poměrně rychlý pokles deklarované spotřeby ve věkové skupině 45 až 59 let, který se odehrál mezi lety 2009 a 2011. A stejné věkové skupiny mužů mají v posledních zejména dvou letech podíl na opětovném zvýšení spotřeby," říká Jiří Vinopal z Centra pro výzkum veřejného mínění.

Zatímco ženy pijí pivo v průměru téměř dvakrát týdně, muži si pivo dávají nejčastěji každý druhý den. Dlouhodobě se také ukazuje, že starší věkové kategorie pijí pivo o něco častěji. Starší lidé na druhou stranu nemají vyšší spotřebu - ta je ve věkových skupinách v posledních letech velmi vyrovnaná.

Pivo vůbec nepije zhruba desetina oslovených mužů a téměř polovina žen, ukázal také průzkum.

Téměř 90 procent mužů a přes 60 procent žen zajímá, jaké pivo pijí. Intenzita zájmu mírně roste u mužů i u žen se vzděláním, u mužů také s věkem a u žen s ekonomickou situací domácnosti. Zájem stoupá i s mírou spotřeby.

Své oblíbené značky piva se drží až devět z deseti mužů a až tři čtvrtiny žen. "Dlouhodobě se ukazuje, že Češi jsou poměrně konzervativní a dominuje mezi nimi věrnost jejich oblíbené značce nebo několika značkám. V posledních letech ale roste podíl lidí, kteří jsou ochotní experimentovat, byť se poté opět vrací k tomu svému," dodává předseda Českého svazu pivovarů a sladoven František Šámal. Zároveň ale 53 procent mužů a 48 procent žen uvádí, že rádi ochutnají i jim neznámé značky, nebo je dokonce vyhledávají.

Konzumace nealkoholického piva se v posledních letech výrazně nemění. V situaci, kdy si člověk nemůže dát normální pivo, po něm nejčastěji sáhne polovina mužů a 27 procent žen. Zbytek v takové situaci preferuje jiný nealkoholický nápoj.

O situaci na pivním trhu se aktivně zajímá až 65 procent mužů. Zajímají je druhy, výroba i jaké jsou v Česku pivovary. Ženy zase nejčastěji vyhledávají informace o zdravotních aspektech, které pití piva provází; na druhém místě potom o to, jak a z čeho se pivo vyrábí.

Podíl piva prodaného v restauracích a dalších podnicích zůstává na 41 procentech - stejně jako před rokem jde o rekordně nízkou úroveň.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.24.05.2017 07:374.983/4.983