Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

Na žižkovský festival piva zavítá i rekordman v otáčení pivních tácků

Publikováno:před rokemZdroj:iDNES.czAutor:Tereza Blažková

V pátek začíná pátý ročník žižkovského festivalu piva. Na Parukářce budou k dostání piva z jednatřiceti pivovarů, které nabídnou přes sto druhů chmelového nápoje. Součástí festivalu jsou hudební vystoupení, zábava pro děti i pivní hry. A ukáže se i rekordman v otáčení pivních tácků

Je to už pět let, kdy začal Marek Havlas ve svém rodinném domě v Ujkovicích na Mladoboleslavsku vařit Slepého krtka. Pokud by si někdo myslel, že se jedná o odvar z hmyzožravce, byl by na omylu. Netradiční název totiž patří třináctistupňovému nápoji hutné hořké chuti.

Středočeský, spodně kvašený ležák se tehdy tak vyvedl, že získal nejvyšší ocenění od návštěvníků prvního ročníku Žižkovského pivobraní na Parukářce v roce 2011. Jinak tomu nebylo ani loni, kdy o tom rozhodovalo dokonce 14 tisíc příchozích. Zda Slepý krtek obhájí své vítězství i letos, se bude rozhodovat už tento pátek a sobotu.

„Před tak velkým festivalem musím půl měsíce pivo šetřit a nikam ho nevyvážet, abych ho měl dostatek. A i tak mi obvykle k večeru festivalového dne dochází,“ říká středočeský sládek Marek Havlas, který nemá ani jednoho zaměstnance. Vše dělá sám.

To není u minipivovarů zas tak neobvyklé. A Žižkovské pivobraní, které letos již pátým rokem pořádá městská část Praha 3, se zaměřuje pouze na tento typ varen.

Letos na něj zavítají zástupci z jedenatřiceti pivovarů z celé České republiky a příchozím nabídnou přes sto druhů chmelového nápoje. Příchozí budou mít možnost ochutnat spodně nebo svrchně kvašená piva, pšeničné speciály, piva ale, ovocná piva typu radler, vícestupňová piva nebo piva vyrobená z amerického chmelu.

To z pivobraní dělá vůbec největší festival minipivovarů v Česku. „Vybíráme zásadně jen české minipivovary, které vaří pivo poctivým způsobem. Letos to budou například pivovary Berounský medvěd, Bizon, Hostomice pod Brdy nebo Želivský klášterní pivovar,“ vyjmenovává hlavní pořadatel celé akce Tomáš Čekal.

Mistrovství v otáčení pivních tácků
Kromě degustace chmelového nápoje je připravený i doprovodný program, který zahrnuje vystoupení hudebních kapel, zábavu pro děti, ale také pivní hry. Mezi ně patří i mistrovství v otáčení pivních tácků jednou rukou, kterého se mimo jiné zúčastní také český rekordman, který jich otočil najednou sedmdesát.

Soutěžit se bude také v tom, kdo nejdéle udrží tuplák plný piva v natažené paži. K jídlu se budou podávat steaky na grilu, sýry raclette, domácí hamburgery, ale i sladké dezerty.

Městská část Praha 3 letos za celou akci zaplatí ze svého rozpočtu 1,5 milionu korun. Podle místní starostky Vladislavy Hujové (TOP 09) spočívá hlavní význam festivalu nikoli v pivních radovánkách, ale v tom, že se zde setkávají místní občané a tráví spolu čas.

„Loni přišlo asi 14 tisíc lidí a letos očekáváme ještě větší zájem. Jediné, co nemůžeme ovlivnit, je počasí,“ říká Hujová. Organizátoři festivalu proto zajistili velkokapacitní stan pro případ, že se přiženou bouřky, a naopak kropicí vůz, kdyby bylo velké horko. To se totiž stalo vloni. Dobře na to pamatuje i Marek Havlas.

„V těch hrozných vedrech byla třináctka na lidi už moc silná. A tak jsem letos pro jistotu připravil dvanáctku,“ říká výrobce Slepého krtka. Podle něj lidé v posledních pár letech přicházejí na to, že pivo může chutnat opravdu různě a začínají se o jeho chuť i více zajímat.

A také právě o minipivovary, od kterých chtějí něco speciálního. Sám Havlas si netroufá tvrdit, proč právě jeho pivo už dvakrát na Parukářce vyhrálo. „Jde asi i o přístup k vaření. Já když na to nemám náladu, tak radši nevařím. Když to člověk nedělá ve chvíli, kdy to chce dělat, tak to nedopadá dobře,“ míní Marek Havlas.

Festival piva na Parukářce začíná zítra ve dvanáct hodin a skončí v devět večer. Sobotní program rámuje také devátá a dvacátá první hodina. Vstup na akci je zdarma. Návštěvníci zaplatí jen za to, co ochutnají.

Pivovárek Skalický Budulínek je oficiálně otevřen...

Publikováno:před rokemZdroj:Pivovar Skalický BudulínekAutor:Lucie StuchlíkováSkalický Budulínek

Pivovárek již začal vyrábět a je oficiálně otevřen...

Momentálně jsou dva tanky naplněny (ležák 12°, APA 13° a dnes a zítra se bude vařit Summer Ale).
Pivo bude k prodeji od 13.06. a od 18.06 bude již na čepu v Hospodě u Pepíčka ve Skalici u České Lípy.

Ondřej Hejma: Kozel nám zpříjemňoval chmurné chvíle

Publikováno:před rokemZdroj:ČtiDoma.czAutor:Michal ŠtinglVelké Popovice

Rozhovor s frontmanem kapely Žlutý pes o jeho vlasteneckém vztahu k českému pivu, připravovaném vystoupení na akci Den Kozla a jeho hudební tvorbě.

Kapela Žlutý pes s Ondřejem Hejmou si jeden den vyzkoušela pivovarnické řemeslo a asistovala velkopopovickému sládkovi Vojtovi Homolkovi při zakládání várky nefiltrovaného ležáku. Kapela se zapojila do procesu chmelení a v závěrečné části vaření přidala dávku chmelu. Tento pivní speciál ochutnají návštěvníci akce Den Kozla 11. června 2016.

Při zakládání várky piva v pivovaru Kozel jste prohlásil, že Čech než se rozhodne, tak si dá pivo. Také si před zásadními rozhodnutími dáváte pivo?
Bohužel ne vždy, což znamená že některá rozhodnutí jsou ukvapená a neuvážená. Problém spočívá v tom, že někdy se člověk musí rozhodovat v situacích kdy konzumace piva není vhodná nebo přímo zakázaná. Jako například v automobilu, když řeším otázku zda zahnout doprava či doleva. Tam na to musím jít "suchou cestou".

Jaký máte vztah k pivu?
Řekl bych, že se jedná o vztah vlastenecký. Je v tom láska i povinnost. Nad české pivo prostě není. Nejsem klasický exkluzivní pivař, mám rád i víno, a ani destilátům se nevyhnu, když si to daná chvíle žádá. Ale o to víc si pivečko vychutnám k jídlu nebo po sportu na žízeň. Mezi pivy si nevybírám, piju to co dům dal, a dnešní doba je krásná v tom, že špatná piva snad už ani neexistují.

Co si myslíte o pivu Kozel?
Já Kozla znám a miluju již mnoho let, i za minulého režimu nám zpříjemňoval ty chmurné chvíle. To že s námi vydržel až dodneška znamná, že má stabilní kvalitu, skvělou chuť a v neposlední řadě i milé a dobře zapamatovatelné jméno, které mu dává výhodu před ostatními.

Jak probíhá spolupráce s velkopopovickým pivovarem?
Vrchní sládek Vojta Homolka nás jako kapelou nedávno provedl celým pivovarech, ukázal všechny taje výroby a závěrečné posezení v místním hostinci bylo tou nejpříjemnější terčkou za užitečně stráveným dopolednem. Doufám, že spolupráce bude v tomto stylu zdárně pokračovat.

Můžete nám popsat nějakou vtipnou historku na téma pivo?
Leckdo si pamatuje tu historku z filmu Šakalí léta kdy je Josef Abrhám zbaven po úrazu chuti a neví co pije, což ho přivádí do komických sitaucí. Autorem této historky je spisovatel Petr Šabach, se kterým jsem na základní škole seděl v jedné lavici, a který byl mým učitelem v pití piva. Vůbec si tu příhodu napamatuju, podle mě si ji vymyslel, ale v tom je právě to spisovatelské umění. Vtipnější každopádně neznám.

Co se nyní děje ve Vaší hudební tvorbě a jak se daří Žlutému psu?
Děkuji za optání, daří se nám dobře, přes léto koncertujeme každý víkend, a zatím nás to pořád baví. Kromě toho jsem se stal členem akustického tria Marush, kde dokonce hraju na kytaru. Takže se těším na koncerty v klubech s lahvinkou Kozla po boku.

Jaké bude vystoupení na Dni Kozla a proč byste lidi na tuto akci pozval?
Zahrajeme to nejlepší co umíme, staré známe kousky i novinky. Doufám že bude hezky a že přijdou mraky lidí, tak jako vždycky. Těším se i na setkání s kolegy z dalších kapel, které budou vystupovat, a které třeba tak často nevidím. Je to tedy i společenská záležitost. Dobrá muzika a dobré pivo - znáte snad něco lepšího?

Jak na nezapomenutelnou grilovačku? Zabodujete jídlem i správně ošetřeným pivem

Publikováno:před rokemZdroj:ČSPSAutor:Roman Macháček

Nastává sezóna teplých dnů a večerů vybízejících k posezení s rodinou či přáteli na zahradách a terasách. Právě v těchto dnech je načase vytáhnout gril, oprášit kulinářské umění a potěšit sebe i své blízké dobrým jídlem a pitím. Oblíbeným doplňkem ke grilovaným pokrmům je pivo, které nejen příjemně osvěží a doplní chuť jídla, ale zároveň je i vhodnou ingrediencí.
Tipy, jaké pokrmy letos můžete zapojit do svého jídelníčku, přináší Titus Eliáš, šéfkuchař pražské restaurace Na Kopci. V receptech si přijdou na své nejen milovníci masa, ale i vegetariánských pokrmů. Obzvlášť mlsné jazýčky se mohou těšit na sladké jídlo v nečekaných kombinacích, kterými zaručeně překvapí své hosty.
Grilování a pivo, to je oblíbená kombinace většiny Čechů. Důležitá je ale vhodná péče o zlatavý mok, aby měl správnou chuť a teplotu. Nejlepší službu v takovém případě poskytne vlastní soudek, umožňující čepovat si pivo dle libosti. „Pokud je opravdu horko, oceníte chladicí zařízení s kompresorem, které ale napřed důkladně propláchněte. Sud nechte alespoň den předem v chladné místnosti a před naražením s ním zbytečně netřeste. Nenechte jej na přímém slunci a pivo čepujte ideálně na jeden zátah,“ radí František Šámal, předseda Českého svazu pivovarů a sladoven.
Do letošní grilovací sezóny vám přejeme mnoho kulinářských úspěchů a dobrou chuť!

Jak při grilování pečovat o čepované pivo
Pro vychutnání si piva mnohdy postačí dojít se džbánem pro čerstvé a vychlazené čepované pivo přímo do restauračního zařízení. Pokud je zapotřebí větší množství piva, ideálním řešením je pořízení soudku. Před grill party nechte sud alespoň 24 hodin v chladu, například ve sklepě s teplotou ideálně do 10 °C. Na místo konání sud přenášejte opatrně, neválejte jej a zbytečně s ním netřeste. Nešetrná manipulace se projeví silnějším pěněním piva. Nejjednodušší domácí péči o pivo nabízejí samochladicí sudy s ventilem pro čepování v dolní části. Lze však použít jednoduchou party pípu, anebo si zapůjčit pípu s chlazením, jejíž součástí je i vzduchový kompresor. Půjčené výčepní zařízení vždy pečlivě vypláchněte, abyste odstranili případné usazené kvasinky. Pivo čepujte ideálně na jeden zátah, a to nejprve po skle v úhlu cca 45° vůči pípě. Až v závěru čepování sklenici narovnejte a dočepujte i pěnu. Správně načepované pivo vytvoří při pití na vnitřním obvodu sklenice kroužky. Pivo spotřebujte do 24 hodin od naražení sudu.


Tipy, jaké pokrmy letos můžete zapojit do svého jídelníčku, přináší Titus Eliáš, šéfkuchař pražské restaurace Na Kopci. V receptech si přijdou na své nejen milovníci masa, ale i vegetariánských pokrmů. Obzvlášť mlsné jazýčky se mohou těšit na sladké jídlo v nečekaných kombinacích, kterými zaručeně překvapí své hosty.
Grilované fíky s akátovým medem
Grilovaný sýr se zeleným chřestem
Steak z tuňáka, kuskus s pšeničným pivem
Grilovaná vepřová pluma a letní bramborový salát

Ke spojení pivovarů AB InBev a SABMiller má dojít na konci měsíce

Publikováno:před rokemZdroj:zet.czAutor:ČTKPrazdroj

Americké ministerstvo obchodu by mělo koncem tohoto měsíce schválit s podmínkami převzetí druhého největšího pivovaru na světě SABMiller jeho větším konkurentem Anheuser-Busch InBev. Uvedla to agentura Bloomberg s odvoláním na informovaný zdroj. Malé řemeslné pivovary mají dále obavy z poškození svého byznysu.

Součástí povolení dohody by mohlo být opatření, které zabrání pivnímu gigantu, aby dostal z regálů obchodů drobné řemeslné pivovary. Sloučená firma tak zřejmě bude mít omezení k vlastnictví distributorů piva. Drobné, řemeslné pivovary vyjádřily obavy, že dohoda poškodí toto rychle rostoucí odvětví v USA, protože využívají stejnou síť distributorů jako AB InBev a MillerCoors.

AB InBev, který je největším výrobcem piva na světě, transakcí získá zhruba třetinový podíl na světovém trhu s pivem. Dohodu v hodnotě více než 100 miliard dolarů (2,4 bilionu Kč) již minulý měsíc schválila Evropská komise a v úterý antimonopolní úřad v Jihoafrické republice. Podle dohody s EK však musí pivovar prodat téměř všechny pivovarnické aktivity SABMilleru v Evropě, tedy i Plzeňský Prazdroj.

Pivo na Hrad: Historické kořeny pivovarnictví představí Festival minipivovarů

Publikováno:před rokemZdroj:EuroZprávy.czAutor:Jitka Kameníková

Již příští týden se uskuteční 5. ročník degustační akce roku Festival minipivovarů na Pražském hradě, s podtitulem Pivo na Hrad. Festival se stal výběrovou akcí, které se zúčastní 66 minipivovarů. 63 z České republiky a 3 zahraniční hosté z Polska.

Festival je jedinečnou akcí, kde je pivo vnímáno jako ušlechtilý nápoj, a to jak svým místem, stylem i způsobem provedení. Návštěvníci na tuto akci chodí skutečně degustovat. Hlavním cílem festivalu je představit návštěvníkům historické kořeny českého a moravského pivovarnictví a ukázat jak tradiční, tak i moderní způsoby výroby piva.

Předností festivalu je rovnost mezi účastníky, nikdo nemá větší nebo menší stánek. Pro každého bude u vstupu připraven katalog minipivovarů, degustační sklenice o velikosti 1,5 dcl a také neomezená degustace. Celkově se zdarma vyčepuje přes 6 600 litrů piva a degustační porce se bude čepovat 0,75 dl.

Minipivovary se staly svébytnou součástí pivní kultury a velké pivovary je začínají brát jako přirozenou součást trhu, na kterém zaujímají podíl 1,5%.„Odborná pivovarská veřejnost přestala vnímat minipivovary jako něco cizorodého, co se vymyká zavedeným zvyklostem oboru. Poznala, že minipivovary mohou být technologickou i marketingovou laboratoří, ověřující nové suroviny, technologie nových druhů piva i zájem trhu o tato nová piva, nové chutě a způsoby prodeje. Není již výjimkou, že si velké pivovary staví své minipivovary nebo využívají služeb minipivovarů ve svém okolí, aby si ověřily úspěšnost nového piva před jeho zavedením do svého portfolia," říká prezident Českomoravského svazu minipivovarů Jan Šuráň.

Přehlídka proběhne v překrásných prostorách Královské zahrady Pražského hradu, na Střelecké cestě pod Královským letohrádkem, v pátek 10. června od 14-20 hodin a v sobotu 13. června od 12-20 hodin. Každý z pivovarů vybere svá dvě nejlepší piva a k degustaci bude připraveno 132 druhů piva 36různých stylů z celé republiky.

Tohle vás bude zajímat: TOP 10 pivních rekordů

Publikováno:před rokemZdroj:Spy.cz

Tady je 10 nejbožejších z nich! Ale jedna věc nás fakt moc moc mrzí a měli byste s tím něco rychle udělat. Představte si, že Ani jeden nedrží nikdo v České republice, státu, který je na pivu postaven!

10. – Nejrychleji vypité pivo: 1,3 sekundy
Podle Guinnesovy knihy rekordů je Steven Petrosino šampiónem v pití piva na rychlost.
22. června 1977 dokázal vypít jeden litr piva za 1,3 sekundy. Problém je, že se to stalo v americkém městě Carlisle v Pennsylvanii a všichni víme, jaké břečky v Americe považují za pivo.
Jde ale o 56 procentní vylepšení předchozího rekordu, který držel Peter Dowdeswell z Anglie. Ten vypil jeden litr piva za 2,3 sekundy.

09. – Nejvíc pobraných pivních půllitrů: dvacet kousků
Když pracujete jako číšník v české hospodě, musíte se naučit nosit pivní půllitry po více kusech. Je u nás ale někdo, kdo jich dokáže pobrat naráz více než 20 kousků? Pokud ano, měl by zavolat nějaké lidi z Guinnesovy knihy rekordů, protože právě tolik je v současnosti světový rekord.
Reinhard Wurtz z Austrálie díky tomu porazil dosavadní držitele rekordu z Německa. Dvacet sklenic s pivem dokázal odnést bez rozlití 40 metrů a když se to přepočítá na váhu, nesl slušných 50 kilogramů.
Předchozí rekord se šestnácti kousky držela Němka Anita Schwartz.

08. – Nejtrpčí pivo na světě
Peterovi Fowlerovi už táhne na šedesátku, ale od roku 1975 vyrábí své vlastní pivo a neustále svou recepturu vylepšuje. Ve svém Pitstop Brewery vytvořil osmiprocentní pivo s názvem The Hop, které má hořkost 323 podle mezinárodní jednotky hořkosti (ano, to opravdu existuje).
Předchozí rekord hořkosti byl na nějakých 200.
Hořkost piva The Hop potvrdili dvě na sobě nezávislé laboratoře.

07. – Nejsilnější pivo na světě: krásných 55 procent alkoholu
Z tohohle piva se opravdu velice rychle opijete. Společnost BrewDog vytvořila pivo s názvem The End of History, které obsahuje 55 procent alkoholu. Kolik pak stojí taková sklenička? Nic moc, jenom téměř 15 tisíc korun v přepočtu.
A to jsme se ještě nezmínili, že lahve jsou zastrčené do vycpaných zvířat, převážně pak do veverek. Existuje ale také verze zastrčená do vycpaného králíka.
Na světě je pouze 12 lahví tohoto skvostného moku, takže se dá očekávat, že za pár let bude mít i nějakou cenu!

06. – Největší dům vytvořený z pivních tácků
Tři sta tisíc pivních tácků. Tolik jich bylo třeba na vytvoření tohoto skvostu.
Domek si z nich postavil jednadvacetiletý Sven Goebel a jeho obydlí se skládá z pěti místností, krbu, židlí a stolu – to vše včetně místa na sezení a stolu je výhradně z pivních tácků. Takže doufáme, že v tom krbu nehodlá někdy zapalovat.
Aby se stal rekordmanem, musel dokázat, že při stavbě nebylo použito žádného lepidla nebo jiného pojiva, aby tácky držely pohromadě. Jinými slovy, celá ta legrace mohla kdykoli spadnout.
Jakmile mu ale byl uznán rekord, sám to své dílo zničil.

05. – Nejdelší cesta autem po pivních lahvích
Ano, i z takové věci se dá udělat světový rekord.
Jeden Číňan se rozhodl vytvořit světový rekord, když dal do dvou řad vedle sebe pivní lahve a přejel se po nich automobilem. Pivní lahve tvořili dráhu o 60 metrech a použito bylo celkem 1798 lahví.
Rekord probíhal v čínském městě Wenzhou. Řidič z Pekingu Li Guiwen celou svou připravenou trasu autem přejel za 8 minut a 29 sekund.
O stejný rekord se snažil již dříve v roce 2009, ale kvůli dešti mu sjela po jedné lahvi pneumatika a bylo po legraci.
Li Guiwen si tento rekord vymyslel po noci strávené chlastáním s přáteli. Ano, takhle vznikají rekordy. U piva.

04. – Největší počet piva neseného na hlavě
Celkem 237 půllitrů piva dokázal unést a balancovat na hlavě John Evans v červnu roku 2010.
John Evans je ostatně odborník na balancování těžkých věcí na hlavě. Mezitím na ní měl například Mini Cooper.

03. – Nejdražší lahev piva na světě
Pokud jste seriózní pivní sběratelé a nemáte hluboko do peněženky, rozhodně by vám neměl chybět tento kousek. Stojí v přepočtu pouhých 300 tisíc korun.
Ležák Lowebrau byl nalezen v troskách německého Hindenburgu poté, co ve vzduchu tato známá vzducholoď vzplála. V květnu roku 1937 se prodala lahev za 16 tisíc dolarů, takže jde o nejdražší prodanou pivní láhev. Dneska má ale samozřejmě cenu mnohonásobně vyšší.
Lahev byla sice žárem poničená, ale pivo v ní je dodnes nepoškozené. Nakonec skončila ve vlastnictví samotného pivovaru Lowebrau, které ho vystavuje ve svém muzeu.

02. – Největší pivní sklenice na světě
Dva a půl metrů vysoká sklenice na pivo byla v jedné irské hospodě naplněna 1627 litry piva Guinness. A tím se tato sklenice zapsala do Guinnessovy knihy rekordů. Jak stylové.
Majitelé hospody s názvem Auld Dubliner Irish Pub obrovskou sklenici naplňovali několik hodin, zatímco asi 400 lidí tomu všemu přihlíželo (a samozřejmě náležitě popíjelo). Samotná sklenice vážila 408 kilogramů. Když se pak naplnila, váha stoupla na krásných 1.3 tuny.

01. – Nejdéle servírující barman
Věříme, že někde v nějaké zapadlé hospodě docela klidně může být i starší barman, ale nebyli u něj lidé z Guinnessovy knihy rekordů, takže jakoby neexistoval. Zato Angelo Cammarata, ten tedy existuje.
Většinu života servíroval pivo a činil tak do svých 77 let. Dnes je mu už osmdesát a dělal by to dodnes, ale jeho synové museli bar, kde celý život pracoval, prodat.
S prodáváním piva zákazníkům začínal v den, kdy skončila americká prohibice 7. srpna 1933. O dva roky později pak jeho otec vybudoval svůj vlastní bar a Angelo Cammarata tam pracoval kromě krátké přestávky, kdy sloužil u námořnictva a bojoval ve 2. světové válce. Pak se vrátil a točil pivo dál.

Čerstvé pivo Ferdinand až do domu

Publikováno:před rokemZdroj:ČtiDoma.czAutor:Michal ŠtinglFerdinand

Benešovský Ferdinand rozváží každou středu čerstvé pivo po celé Praze. Objednávky končí vždy v úterý v 17 hodin. Za půllitrovou lahev zákazník zaplatí od 10,- do 16,- Kč podle druhu piva. Za dopravu se neplatí.

Specialitou Ferdinanda je čerstvé nefiltrované pivo, které se ráno stočí do PET lahve přímo z tanku. Za ochutnání rozhodně stojí speciály, například bylinné polotmavé pivo Sedm kulí, světlý speciál d´Este nebo hořký speciál Max 11%.

Vlastní sladovna
Pivovar Ferdinand používá technologii spodního kvašení a dozrávání v ležáckých sklepích. Je jeden z mála posledních pivovarů v ČR provozujících vlastní sladovnu. Všech osm druhů piv v Benešově vaří podle původních receptur, sedm druhů je k dostání v lahvích.

„Věříme, že z naší nabídky si vybere skutečně každý a naše skutečné pivo ocení sváteční pijani i fajnšmekři,“ říká sládek Pivovaru Ferdinand Jaroslav Lebeda.

Po Praze vozí pivo Ferda
Rozvozová služba pivovaru se jmenuje Ferdadomu.cz. „Hlavní devizou Ferdy domů je pravidelný dovoz celých bas a zákazníkovi odpadá problém s vracením prázdných lahví. Navíc si u nás může basu libovolně namixovat," vysvětluje pivovarník Petr Dařílek. V Praze je o rozvoz piva zájem a a výstav pivovaru roste.

Česká pivní populace - kde trávíme čas s přáteli? No přece na jednom!

Publikováno:před rokemZdroj:PR.KonektorAutor:Marie LafantováStaropramen

Přidat mezi přátele? Potvrdit. Jedno kliknutí a máme dalšího kamaráda, už minimálně třístého v pořadí. Zkoukneme jeho zeď a dozvíme se skoro vše. Ale stačí nám takovýto společenský kontakt? Dobrou zprávou je, že NIKOLIV! Navzdory všem sociálním sítím se totiž stále potřebujeme vidět se svými kamarády osobně, a to bez rozdílu pohlaví a věku. A jak to celé probíhá? Vytočíme postupně čísla několika přátel, ti mladší z nás využijí mobilní aplikace, a navrhneme jim, že bychom mohli zajít v pátek na pivo. A jdeme. Setkání se na jednom, a to minimálně jednou do měsíce, je totiž nejčastější způsob, jak dnes se svými přáteli tráví čas až tři čtvrtiny Čechů. Vyplývá to alespoň z průzkumu realizovaného pro značku Staropramen na téma přátelství a chození přátel na pivo, který pro ni zrealizovala výzkumná agentura IPSOS.

Průměrný český uživatel Facebooku má v dnešní době něco mezi 250 až 300 přáteli. Za skutečné kamarády ale považuje tak 15 z nich. Respektive, každý dospělý Čech v současné době řadí mezi své opravdové přátele přibližně 15 lidí ze svého okolí (bez ohledu na jejich přítomnost na sociálních sítích) a udržuje s nimi alespoň nějaký kontakt, a se 6 se pak pravidelně osobně potkává. A to nejčastěji v hospodě či jiném podobném podniku. Na jedno totiž se svými kamarády chodí až tři čtvrtiny Čechů! Následuje návštěva doma, společný výlet, dovolená, sport či posezení na kávě, v případě žen pak i společné aktivity s dětmi.

„Chození s přáteli na pivo je pořád stejně oblíbené jako v dřívějších dobách. Jen se změnila jeho funkce. Zatímco dříve jsme se sešli, abychom se dozvěděli, co je nového, dnes je to spíše o tom, že se potřebujeme s kamarády vidět a jen tak se pobavit, protože už o nich většinu nových věcí víme ze sítí,“ komentuje výsledky průzkumu Petr Soukup, sociolog z Univerzity Karlovy a dodává: „Setkávání se s přáteli na jednom plní ale i roli jakési obhajoby životní situace – společně si
s přáteli povyprávíme, co se nám přihodilo, jaké máme životní a zdravotní trable, a získáme tak díky tomu pocit, že jsme úplně normální a že v tom nejsem sami. A většinou také zjistíme, že na tom nejsme tak zle, jak se nám občas zdá.“

Na pivo chodíme minimálně jednou za měsíc
Více než tři čtvrtiny Čechů se svými přáteli chodí na jedno do hospody či podobného podniku minimálně jednou do měsíce. Každý třetí pak dokonce aspoň jednou do týdne. „Častější je samozřejmě frekvence u lidí mladších 35 let a mužů. Někteří z nich si nám dokonce i trochu postěžovali, že po nástupu do práce nebo narození dětí 'už to bohužel není, co to bývalo'. To ale znamená, že teď chodí do hospody už jen jednou nebo dvakrát týdně,“ komentuje četnost chození na jedno s úsměvem Petra Chovancová, Senior Brand Manager značky Staropramen.

S touto frekvencí setkávání se s přáteli na pivu je spokojeno 88 % Čechů. Těm ostatním v tom občas zabrání nedostatek času či rodinné povinnosti. Na netolerantního partnera si postěžovalo pouze necelé procento dotázaných. U mužů a lidí mladších 35 let pak převládá posezení s přáteli v klasické české hospodě, zatímco ženy pro setkání s kamarádkami volí spíše stylovější restaurace či kavárny.

A jak se lidé na jedno svolávají? „Dalo by se říci, že poměrně 'zastaralým' způsobem. Pořád převládá klasický telefonní hovor, tento způsob aspoň někdy použijí až dvě třetiny Čechů, pravidelně se pak telefonicky svolává skoro polovina národa,“ říká Petra Chovancová a dodává: „Mobilní aplikace typu FB Messenger či WhatsApp pravidelně pro organizaci setkání používá jen pětina Čechů. Není ale asi překvapením, že tento způsob dominuje hlavně u lidí mladších 35 let. Skoro 40 % z nich je pro tyto účely používá pravidelně.“

Na jedno chodíme nejčastěji koncem týdne
Nejčastěji pak lidé vyráží s přáteli na jedno v pátek po práci či o víkendu a na takovémto posezení utratí přibližně 200 Kč bez rozdílu věku, pohlaví a regionu. O trochu více platí lidé v Praze, na Plzeňsku a Ústecku. Pětina lidí pak na takovýchto posezeních s přáteli pořídí společnou fotografii (v případě mladých do 35 let jde skoro o třetinu lidí), kterou si ale ve většině případů pouze ponechají v telefonu. „Nikoho ale asi nepřekvapí, že mladí do 35 let v 50 % případů takovouto fotku vloží na svou sociální síť,“ doplňuje Petra Chovancová.

Průzkum na téma souvislosti mezi přátelstvím a chozením na pivo pro značku Staropramen zrealizovala výzkumná agentura IPSOS v průběhu března až dubna 2016. Dotazování proběhlo prostřednictvím metody CASI a na vzorku 800 respondentů patřících do tzv. pivní populace. Tzn., že byli dotazováni lidé, kteří si alespoň jednou do měsíce dají pivo, a ze 70 % převažovali muži.

Typologie pivařů - A jaký jste pivař vy? Najdete se?

Publikováno:před rokemZdroj:PR.KonektorAutor:Marie LafantováStaropramen

Společnost Pivovary Staropramen na základě výsledků průzkumu „Setkávání na pivu!“, který pro ni zrealizovala výzkumná agentura IPSOS, připravila tzv. typologii pivařů. Dala dohromady čtyři skupiny osob, pro něž jsou charakteristické určité vzorce chování při pití piva. V českých hospodách tak můžete narazit na štamgasty, pařmeny, víkenďáky – těch je dokonce mezi českou populací nejvíc – a usedlé. Kam byste se zařadili vy?


Štamgasti - „Na jedno pivánko na žízeň není nikdy moc brzy…“
Štamgast si na pivo udělá čas kdykoli. V drtivé většině jde o muže, kterému je více méně jedno, jestli jde o desítku nebo ležák, stojí-li před ním točené nebo jestli na něj doma čeká vychlazený lahváč. Jeho měsíční spotřeba se pohybuje těsně pod 30 litry, což jasně dokazuje, že den bez piva se v životě štamgasta objeví jen výjimečně.štamgast
Štamgast má ze všech čtyř typů nejvíc přátel, s kterými si „na jedno“ pravidelně sedne. Nejčastěji jde o kamarády z dětství nebo kolegy z práce. Jsou velmi konzervativní a zároveň spontánní, nevyužívají moderní sociální sítě, domlouvají se výhradně po telefonu, často stačí SMSka s prostým vzkazem, ve kterém je smluvený čas a místo. Štamgast drží slovo, když se řekne, že se jde na pivo, nezajímají ho panáky ani jídlo. Průměrná štamgastova útrata se pohybuje kolem dvoustovky.

Pařmeni„Dneska to rozjedem!“
Pařmen má mnoho podobných rysů jako štamgast. Opět jde především o muže, přičemž mezi deseti pivaři najdeme hned devět pařmenů a pouze jednu pařmenku. Pivo mají stejně jako štamgasti hodně rádi, vypijí ho více než 25 litrů měsíčně. I domluva na pivní sraz je velmi podobná. Žádný Facebook, klasický telefonní hovor nebo SMS zpráva jsou osvědčenou volbou. Desítka nebo ležák není pro pařmena zásadní otázka, nejdůležitější je, že pivo chutná a je ho dost.pařmeni
Největším rozdílem je ale frekvence a intenzita s jakou pařmeni pivo konzumují. Pařmenům stačí vyrazit do společnosti jednou za týden, ale když už mají pivo před sebou, stojí to za to. I proto se nezřídka stane, že pařmen odchází z hospody o více než 300 Kč chudší. Stejně jako štamgast se nejčastěji potkává s kolegy z práce nebo s přáteli z dětství, oproti frekventovanějším (nebo naopak těm velmi příležitostným) pijákům se častěji potkávají s kamarády po sportu.

Víkenďáci„Proberem to příští týden u piva, ne?“
Víkenďáků je v české populaci nejvíce. Pivo mají rádi, ale nevypijí ho zdaleka tolik jako štamgasti nebo pařmeni. Průměrně je to méně než 10 litrů měsíčně. Najdeme mezi nimi i vyšší procento žen, kterých je mezi víkenďáky až jedna třetina. Víkenďáci se potkávají maximálně jednou týdně (a to samozřejmě před nepracovním dnem), někdy i výjimečněji. víkenďáciProtože chodí na pivo méně často, jejich společné akce jsou o to precizněji naplánované. Řada telefonních hovorů a vytváření událostí na Facebooku je běžnou praxí, které víkenďák rád využívá.
Víkenďák netrvá ani na klasické hospodě. Když se mezi sebou domluví, nemají s tím problém, ale když je chuť, můžou se potkat i například v kavárně. Průměrná útrata zpravidla nepřesáhne dvě stě korun.

Usedlí - „Ráda tě zas po delší době uvidím. Nezajdeme posedět?“
Mezi usedlými nalezneme největší procento žen a to téměř ve čtyřech případech z deseti. V pivní populaci jich je celých 35% a holdují především pivu lahvovému, kterého vypijí téměř třikrát více než piva točeného. Přesto usedlí vypijí měsíčně zhruba 15 piv, což je oproti štamgastům „pouhá“ čtvrtina měsíčního pivního příjmu. Větší konzumace lahváčů vychází z toho, že usedlí se nejčastěji potkávají společně u někoho na návštěvě. Velmi často jde o rodinné grilování nebo narozeninové oslavy. Když už usedlí vyrazí do společnosti, sází na jistotu – navštíví podnik, usedlíkterý je všem dobře známý, ve kterém se cítí dobře a téměř vždy se v něm vaří česká kuchyně.
Podobně jako u víkenďáků se i usedlí potkávají večer před nepracovním dnem a ještě s nižší intenzitou, někdy i třeba jen jednou za měsíc. Jde především o starší lidi, kteří mají už své rodiny a na pivo už nemají tolik času jako jejich mladší kolegové. I když se usedlí potkávají pouze jednou za čas, za pivo příliš neutrácí, stejně jako u víkenďáků v restauraci neutratí více než 200 Kč.


Typologie pivařů vychází z výsledků průzkumu na téma souvislosti mezi přátelstvím a chozením na pivo, který pro společnost Pivovary Staropramen zrealizovala výzkumná agentura IPSOS v průběhu března až dubna 2016. Dotazování proběhlo prostřednictvím metody CASI a na vzorku 800 respondentů patřících do tzv. pivní populace. Tzn., že byli dotazováni lidé, kteří si alespoň jednou do měsíce dají pivo, a ze 70 % převažovali muži.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.18.10.2017 08:385.613/5.613