Novinky a zajímavosti ze světa piva

na 1.stranu

zprávy ze všech pivovarů

Pivovary na jižní Moravě navařily speciály na Vánoce

Publikováno:před rokemZdroj:Týden.czAutor:ČTK

Pivovary na jižní Moravě navařily speciály na Vánoce. Novinky na trh uvádějí menší pivovary i průmyslový gigant Starobrno, který po dvou letech oprášil speciál Reserva. Vyplývá to z informací, které řekli zástupci pivovarů v regionu.

Starobrno uvařilo Reservu pro balení v "sedmičkové" lahvi, která je typická spíše pro vína. Prodává se s korkovým uzávěrem v papírové krabici. "Kromě toho se letos bude v premiéře i čepovat, a to ve vybraných restauracích v Brně a okolí," uvedla Jana Pikardová, mluvčí Heinekenu, pod který Starobrno patří.

Starobrno poprvé Reservu uvařilo v roce 2013, přičemž tehdy šlo o pivo polotmavé. Letos má sytě zlatavou barvu. Novinka je ze tří druhů výběrových moravských sladů: světlého a mnichovského sladu z Prostějova a karamelového sladu z Litovle. Je zde použit i chmel z Tršic.

Nabídku piv rozšířil i Zámecký pivovar Břeclav. "Mimo klasickou výčepní Zámeckou desítku a světlé medium pivo Podlužan jsme začali vařit i polotmavou verzi dnes už celorepublikově uznávaného ležáku Kanec. Sortiment v listopadu doplnila nová pivní značka Pivín, se kterou se široká veřejnost mohla seznámit v populárním televizním seriálu Vinaři," uvedl Jan Svoboda z pivovaru. K tomu pivovar přidává speciály Vánoční dědictví a první břeclavský ALE, tedy svrchně kvašené pivo, tmavě rubínově zbarvený Red Ale.

Minipivovar Hauskrecht, který začal vařit loni, přichystal jantarově červený bock se špetkou zázvoru. Pivo zrálo tři měsíce. Obsahuje kromě tradičního plzeňského sladu z humnové sladovny i slad mnichovský a karamelový, stejně jako kořen zázvoru. Nový pivovar kromě několika desítek hospod, restaurací a pivnic v Brně a okolí od listopadu exportuje i na Slovensko.

Sládek Petr Hauskrecht řekl, že po roce odchodu ze skupiny Heineken nelituje. "Bylo to jistě jedno z nejvážnějších rozhodnutí v mém životě - opustit vysoký post v nadnárodní společnosti a začít budovat novou značku zcela od píky," uvedl Hauskrecht. Podle něj obdobných pivovarů vzniká celá řada. "Příští léta ukážou, kdo z nich si vydobude trvalé místo na trhu," dodal.

Jarošov chce ročně uvařit na 40 hektolitrů piva!

Publikováno:před rokemZdroj:Dobrý DenJarošovský

Obnova vaření piva v Jarošově je zase o kousek blíž. Jestli skupina investorů v tempu nepoleví, v létě zahájí výrobu v budově bývalé dřevovýroby na adrese Pivovarská 303, Jarošov. Světlo světa už spatřilo logo Jarošovského pivovaru, ve kterém se snoubí symboly folklorního Slovácka a piva.

Když se plány investorů naplní, zlatavý mok, proslavený skupinou Argema, ožije po dlouhých 19 letech! „Jarošov a pivo k sobě odnepaměti patří, ve městě má bohatou historii. Jsme připraveni tradici oživit malým lokálním pivovarem s roční kapacitou 20 až 40 hektolitrů. Uvaříme kvalitní český ležák, svrchně kvašené speciály, ale také lahvové a filtrované pivo,“ prozradil Miroslav Harašta, ředitel akciové společnosti Jarošovský pivovar se základním jměním 6 milionů korun. Harašta zároveň šéfuje i skupině investorů, jež se zabývá obnovováním pivovarů v historických místech. Jako první oživili pivovar ve Znojmě, číslo dva bude právě Jarošov. „Záměr plně podporujeme. Vždyť Jarošov bez pivovaru není stoprocentní, pivo k němu neodmyslitelně patří,“ reagoval Stanislav Blaha, starosta Uherské Hradiště.

Už jste ochutnali pivo Brutus?

Publikováno:před rokemZdroj:Region PlzeňRadouš

Věhlasný BRUTUS již přes třicet let brutálně obhospodařuje smysly všech pravých bigbíťáků v českých luzích a hájích a jeho četné písničky již doslova zlidověly - z některých staly se bezděčně mravoučné popěvky v českých kuchyních, zejména třeba v neděli...

Právě vtipné básničky a říkánky spolu s tradicí české tancovačky podpořené lehčím či těžším opojení starověkým pivním mokem nás oblaží v prostorách staroplzeneckého Lidového domu na Malé straně, kde se zmíněný pivní a cider club nachází.Rozhodně také neurazí, ba naopak, že v blíže nespecifikovaném čase během zábavy představí skupina Brutus svého hosta,spřízněný hudební soubor Náhradní Díly Lidí, což by měl kvitovat zejména undergroundový segment natěšených fanoušků.

Pivovar Radouš připraví speciální jednorázovou várku piva jen pro tento den, čeká na nás vytopený sál, gulášek a nezbytný populární prodejní stánek suvenýrů a hudebnin pana Žlutého, kde se v pauzách mezi produkcí odehrávají mnohdy pitoreskní tématické debaty...

Přijďte si dát odlehčený vykutálený večírek v době adventu, zanechte za sebou na jeden večer předvánoční mumraj a pobavte se s přáteli - možná tam potkáte i některé, které jste dlouho, dlouho neviděli.

Dobré pivo, ženy hezké, to jsou dary země české“?

Publikováno:před rokemZdroj:Rozhlas.czAutor:Markéta Ševčíková

Kdy se začalo vařit pivo v českých zemích? Jakou roli při tom hrály ženy? Která česká města by bez piva vůbec nevznikla? A bez koho by naše piva nebyla bývala byla taková, jaká jsou?

Vilém II. z Pernštejna, František Ondřej Poupě, Josef Groll a Alois Šimonek. Čtyři muži, kteří žili v odlišných stoletích, přesto každý z nich nesmazatelně ovlivnil podobu tuzemského pivovarnictví. A s tím i život zdejšího obyvatelstva a jeho kulturu.

Vilém II. z Pernštejna byl nejen stavitel a budovatel, ale především zakladatel pivovarnické tradice na Pardubicku. František Ondřej Poupě roku 1800 otevřel v Brně první pivovarnickou školu a stal se tak zakladatelem českého a vlastně i evropského odborného pivovarnictví. Bavor Josef Groll přišel do Plzně, aby naučil Čechy vařit světlý ležák. A Alois Šimonek byl pro změnu muž, který v našich zemích uvařil první stout - tedy tmavé silné pivo s vysokým podílem alkoholu. Ono pivo se jmenuje Porter a podle nezměněné receptury se vaří už 125 let - shodou okolností opět v Pardubicích.

O tradici pivovarnictví a o tom, jak ovlivnila život, kulturu i jazyk místních obyvatel v Magazínu Leonardo vyprávěl historik prof. PhDr. Petr Vorel a odborník na pivovarnické technologie Ing. Milan Rambousek. Pořad připravila Markéta Ševčíková.

AB InBev chce prodat značky Peroni a Grolsch a usnadnit obří fúzi

Publikováno:před rokemZdroj:Aktuálně.czAutor:ČTK

Světová pivovarnická jednička Anheuser-Busch InBev plánuje prodat značky piv Peroni a Grolsch, které by získala zamýšleným převzetím svého menšího rivala SABMiller, majitele Plzeňského Prazdroje. Pivovar tak chce předejít možným obavám evropských regulátorů kvůli chystané obří fúzi. S odvoláním na nejmenovaný zdroj to napsal list Financial Times. Anheuser-Busch InBev tento měsíc předložil nabídku na koupi SABMiller za 107 miliard dolarů. Sloučená společnost by vařila téměř třetinu světové produkce piva. Akvizice, kterou ještě musejí schválit regulátoři, by mohla být jednou z největších fúzí v historii. Panují však obavy, že nově vzniklá společnost bude příliš dominovat evropskému trhu.

AB InBev chce prodat značky Peroni a Grolsch a usnadnit fúzi

Publikováno:před rokemZdroj:Finanční novinyAutor:ČTK

Světová pivovarnická jednička Anheuser-Busch InBev plánuje prodat značky piv Peroni a Grolsch, které by získala zamýšleným převzetím svého menšího rivala SABMiller, majitele Plzeňského Prazdroje. Pivovar tak chce předejít možným obavám evropských regulátorů kvůli chystané obří fúzi. S odvoláním na nejmenovaný zdroj to v neděli napsal list Financial Times.

Anheuser-Busch InBev tento měsíc předložil nabídku na koupi SABMiller za 107 miliard dolarů. Sloučená společnost by vařila téměř třetinu světové produkce piva. Akvizice, kterou ještě musejí schválit regulátoři, by mohla být jednou z největších fúzí v historii. Panují však obavy, že nově vzniklá společnost bude mít příliš dominantní postavení na evropském trhu prémiových piv.

AB InBev, který vlastní značky Stella Artois a Corona, se kvůli těmto obavám chce obou značek kupovaného pivovaru zbavit, uvedl jeden ze zdrojů listu FT. Další zdroj uvedl, že o prodeji se stále uvažuje, žádný oficiální postup ale odsouhlasen nebyl a plány se ještě mohou změnit.

Podle listu The Sunday Times by obě značky mohly mít hodnotu několika miliard.

Oba pivovary se ke spekulacím odmítly vyjádřit, napsala agentura Reuters.

Žehnání vánočního piva. Premonstráti ho v Želivě vaří 300 let

Publikováno:před rokemZdroj:Týden.czAutor:ČTKŽeliv

Želivský klášterní pivovar uvařil pro závěrečné období roku dvě speciality. Návštěvníci tam mohou ochutnat silné polotmavé vánoční pivo připravené podle tradičních bavorských receptur, a také Mikulášskou černou třináctku. Nové vánoční pivo premonstráti požehnali během programu k zahájení adventu v klášteře.

Klášterní pivovar se vánočním speciálům věnuje čtvrtým rokem, kvůli potřebné době zrání s jejich výrobou začal už v září. Osmnáctistupňového bavorského piva typu doppelbock bylo uvařeno 1900 litrů. "Dodrželi jsme v rámci možností historické technologické postupy a přímo tento typ piva vaříme druhým rokem," řekla Lenka Vacková z Opatství Želiv. Černého mikulášského piva je připraveno 350 litrů. "Jedná se o klasické tmavé české pivo s tím, že je přímým důkazem, že černé pivo nemusí být sladké," přiblížila.

Želivští premonstráti vařili pivo skoro 300 let až do roku 1907, kdy klášterní budovy zničil rozsáhlý požár. K výrobě zlatavého moku se klášter vrátil v roce 2003, kvůli staré technologii ji ale udržel jen šest let. V roce 2011 založila kanonie nový malý pivovar s moderním vybavením, vloni v něm bylo uvařeno 23 tisíc litrů piva.

Adventní program s prohlídkami se v želivském klášteře bude odehrávat každou sobotu. Pravidelným hostem bude zpěvačka Naďa Urbánková, která v posledních letech v Želivě bydlí. Na 5. prosince je připravena Mikulášská nadílka a o týden později Soví noc s živými sovami. Adventní trh se uskuteční 19. prosince. Připraveny jsou i další akce. Vánoční koncert Evy Pilarové se v klášterních ambitech uskuteční 13. prosince. Podrobnosti lze najít na webových stránkách kanonie.

Selský Imperátor

Publikováno:před rokemZdroj:1.selský pivovárek KroměřížAutor:Tomáš Váňa1.selský

Máme navařen Imperátor, ktery bude balen do darkového vánočního obalu buď s ležákem vídeňským C&K nebo sólo.
Imperátor je velká lahůdka.
Je to speciál vařeny z jednoho sladu a dvou chmelů. Jakmile se napijete, tak cítíte silné a robustní sladové tělo, které postupně přechází ve velmi jemnou a noblesní hořkost. A tak si sedíte na tom horkém obláčku a ten vás pomalu, pomalinku zdvihá do horkého nebe. Tam jste 20 vteřin, 30, minutu, dvě. Poté se pomalu snášíte na tom samém horkém obláčku dolů. Napijete se znova a vše se opakuje. Pociťujete intenzivní pocit stěstí. Taková pivní nirvana.

Pánové pozor, ženy začínají pít pivo!

Publikováno:před rokemZdroj:Aha Online

Česká pivní kultura se pozvolna mění. Pivo více než dřív chutná vysokoškolákům, prostor před pípou pozvolna vyklízí mladí muži a naopak přibývá zralých žen. Navíc s dobrým vzděláním! V množství vypitého piva se ale mužům stále nepřibližují.

Ženy: pivo už pije 56 %!
*Za posledních 5 let stoupl zhruba o 5 % počet pijaček piva ve věku od 30 do 59 let.
*Nejvíce žen pijících pivo najdeme mezi středoškolačkami s maturitou (téměř 60 %) a vysokoškolačkami (přes 57 %).
*Nejméně pijaček piva je mezi ženami se základním vzděláním (okolo 53 %). Dohání to ale množstvím. Průměrný počet téměř 3 piva týdně u žen se základním vzděláním je totiž mezi ženami rekord. Naprostá většina žen (71%) se totiž spokojí s množstvím do dvou piv týdně.
*Obstojně pijí především mladá děvčata mezi 18 a 29 lety. Ta totiž mají z věkových skupin největší splávek a vypijí průměrně dvě velká a jedno malé pivo týdně. Pije jich přes 55 %.

Pivo zajímá Čechy víc než politika. Pije se ale méně a spíš doma

Publikováno:před rokemZdroj:Rozhlas.czAutor:Jaroslav Skalický

Česku stále patří první příčka na světě v konzumaci piva na hlavu – v průměru ho každý vypije přes 140 litrů ročně. Pivo je v Česku fenoménem, a jak vyplývá z průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění Sociologického ústavu Akademie věd, běžného Čecha zajímá víc než politika.

„Když jde Čech do hospody, tak ho v první řadě zajímá pivo. A pak ho možná po nějaké době začne zajímat i politika,“ říká s úsměvem Jiří Vinopal z Centra pro výzkum veřejného mínění.

Podle průzkumu se šest mužů z deseti zajímá o druhy piv, o pivovary a jejich produkci. A zhruba 40 procent sleduje i situaci na trhu. Politika přitom zajímá jen polovinu mužů.

„Ačkoli pro něj cena hraje nezanedbatelnou roli, tak si bude pivo vždy vybírat podle chuti,“ pojmenovává Jiří Vinopal typický rys českého pivaře, který jinak pochází ze všech věkových, vzdělanostních i příjmových skupin.

Celkově spotřeba piva u nás mírně klesá. Podle výkonného ředitele Českého svazu pivovarů a sladoven Vladimíra Balacha to potvrzuji i výsledky letošního prodeje.

„I když bylo teplo, tak za prvních osm měsíců byl oproti loňskému roku pokles,“ uvádí s tím, že teplé počasí nemá na spotřebu piva v Česku významný vliv.

Do hospod se na pivo chodí méně
Ještě víc ale pivovarníky trápí, že lidé stále méně pijí pivo v hospodách. „V roce 2009 šlo 51 procent výroby piva přes gastronomii. V současné době je to 41 procent,“ srovnává Balach. Ještě před šesti lety byl poměr vyrovnaný.

„Samozřejmě je to ztráta i pro společnost, protože gastronomie je úzce spjatá s pivovary, a když se podíváme na české pivovarnictví, tak kolem sebe generuje 65 tisíc zaměstnanců, včetně gastronomie a zemědělství. Takže to může mít vliv i na ekonomiku,“ dodává.

Dobrou zprávou je, že díky teplému počasí se letos urodil kvalitní ječmen, a to se projeví i na chuti piva.

Zprávy z veřejně přístupných zdrojů nebo od zástupců pivovarů.23.05.2017 15:024.978/4.978